maisteritutkintoon amk-pohjalla?

opiskelija*neito

Mietiskelin tässä sellaista vaihtoehtoa, että hakisin tradenomin tutkinnolla KTM-ohjelmaan. Onko täällä muita, jotka ovat samaa ajatelleet? Tai jotka ovat peräti sinne pyrkineet, taikka päässeet sisälle asti? Pohdin, että mitä siihen vaaditaan ja mitkä ovat mahdollisuudet sisälle pääsyyn? Eli onko aivan mahdoton tehtävä??? Kiitokset jo etukäteen niille, jotka vaivautuvat vastaamaan.

49

17522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi putkea

      Kuten näet vastauksien määrästä niin AMK-pohjalta
      yliopiston/kauppakorkeakoulun jatkopaikat ovat hankalasti saatavilla.

      Suomeen on luotu kaksi linjaa: amk ja perinteiset
      yliopistot.

      Näillä kahdella ei ole mitään tekemistä toistensa
      kanssa. Siksi esim. hyvitykset yliopistoon hakeutuessa ovat surkeat.

      En ymmärrä mitä järkeä on ylläpitää näin pienessä maassa kahta eri korkeakoululinjaa.

      • VeeTeeÄmmä

        "En ymmärrä mitä järkeä on ylläpitää näin pienessä maassa kahta eri korkeakoululinjaa."

        AMK on entinen opistotason koulutus, nimi vain vaihdettiin 1990-luvulla. Ylioppilaita on tullut tuutista niin paljon, ettei heille riittänyt mielekkäitä opiskelupaikkoja korkeakoulutasolla niin tämmöisellä psykologisella tempulla ylioppilasmassat ohjattiin opistotasolle. Koulutustaso on noussut niin paljon Suomessa viime vuosikymmeninä, kun jokaisella on ainakin joku keskiasteen tutkinto. Amiskorkkarit Tekevät kuitenkin samoja hommia kuin entisen opistotason käyneet.

        Opetus oli opistoaikana korkeatasoisempaakin ainakin terveydenhoitopuolella, kuulemma.

        Tiedekorkeakoulu on eri juttu, ja siksi on aika raju harhautus joidenkin ammattikorkeakoulujen itsestään keksimä englanninkielinen University- nimitys. Kansainvälisessä tutkimuksissa saa sitten aina korjata tuon tilalle että Polytechic, ettei tule ulkomaalaisille väärinkäsitystä. University on tiedekorkeakoulu, jota AMK ei siis todellakaan ole. On aika iso virhe puhua samana päivänä esim. University of Helsingistä ja vaikka University of Kokkolasta. Toisesta valmistuu akateemisia tohtoreita ja toisesta sairaanhoitajia.


      • .....
        VeeTeeÄmmä kirjoitti:

        "En ymmärrä mitä järkeä on ylläpitää näin pienessä maassa kahta eri korkeakoululinjaa."

        AMK on entinen opistotason koulutus, nimi vain vaihdettiin 1990-luvulla. Ylioppilaita on tullut tuutista niin paljon, ettei heille riittänyt mielekkäitä opiskelupaikkoja korkeakoulutasolla niin tämmöisellä psykologisella tempulla ylioppilasmassat ohjattiin opistotasolle. Koulutustaso on noussut niin paljon Suomessa viime vuosikymmeninä, kun jokaisella on ainakin joku keskiasteen tutkinto. Amiskorkkarit Tekevät kuitenkin samoja hommia kuin entisen opistotason käyneet.

        Opetus oli opistoaikana korkeatasoisempaakin ainakin terveydenhoitopuolella, kuulemma.

        Tiedekorkeakoulu on eri juttu, ja siksi on aika raju harhautus joidenkin ammattikorkeakoulujen itsestään keksimä englanninkielinen University- nimitys. Kansainvälisessä tutkimuksissa saa sitten aina korjata tuon tilalle että Polytechic, ettei tule ulkomaalaisille väärinkäsitystä. University on tiedekorkeakoulu, jota AMK ei siis todellakaan ole. On aika iso virhe puhua samana päivänä esim. University of Helsingistä ja vaikka University of Kokkolasta. Toisesta valmistuu akateemisia tohtoreita ja toisesta sairaanhoitajia.

        Sina joka pohdit amk:n ja yliopiston eroa, sanoisin sinulle, ettei tallaista tiukkaa jakoa ole missaan muualla maailmassa. Siis kun sanon USA:ssa, etta olen "bachelor of business", ei kukaan voi paatella olenko harvardista vai haaga-heliasta.

        Kylla amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, verrattavissa kandin tutkintoon, ja antaa kelpoisuuden jatkaa opintoja maisteriksi, tai vaikka tohtoriksi.


      • AMK+University
        VeeTeeÄmmä kirjoitti:

        "En ymmärrä mitä järkeä on ylläpitää näin pienessä maassa kahta eri korkeakoululinjaa."

        AMK on entinen opistotason koulutus, nimi vain vaihdettiin 1990-luvulla. Ylioppilaita on tullut tuutista niin paljon, ettei heille riittänyt mielekkäitä opiskelupaikkoja korkeakoulutasolla niin tämmöisellä psykologisella tempulla ylioppilasmassat ohjattiin opistotasolle. Koulutustaso on noussut niin paljon Suomessa viime vuosikymmeninä, kun jokaisella on ainakin joku keskiasteen tutkinto. Amiskorkkarit Tekevät kuitenkin samoja hommia kuin entisen opistotason käyneet.

        Opetus oli opistoaikana korkeatasoisempaakin ainakin terveydenhoitopuolella, kuulemma.

        Tiedekorkeakoulu on eri juttu, ja siksi on aika raju harhautus joidenkin ammattikorkeakoulujen itsestään keksimä englanninkielinen University- nimitys. Kansainvälisessä tutkimuksissa saa sitten aina korjata tuon tilalle että Polytechic, ettei tule ulkomaalaisille väärinkäsitystä. University on tiedekorkeakoulu, jota AMK ei siis todellakaan ole. On aika iso virhe puhua samana päivänä esim. University of Helsingistä ja vaikka University of Kokkolasta. Toisesta valmistuu akateemisia tohtoreita ja toisesta sairaanhoitajia.

        kirjoitat tälle palstalle kun sinun kommentit ovat vailla lisäarvoa eiköä niistä viihdearvoakaan löydy.

        Pari juttua pitää kuitenkin oikaista sinun "Valistuspamfletista"

        University= yliopisto (ei tiedekorkeakoulu) esim. Helsingin kauppakorkeakoulu on englanniksi Helsinki School of Economics eikä sen nimessä esiinny sanaa university (sama pätee mm. Turun vastaavaan)

        On totta, että AMK korvasi opistotasoisen koulutuksen järjestämisen ja toteuttamisen mutta AMK ei silti ole sisällöltään sama kuin opistotaso. Ammattikorkeakoulu on nimensäkin mukaan korkeakoulu ja tredenomeista ne kyvykkäimmät tekevät samoja hommia kuin esim. kauppatieteen maisterit.

        Ja pikku kritiikki vielä loppuun: Et ainakaan lisää uskottavuuttasi kertomalla faktoja joita perustelet "tieteellisesti" sanalla kuulemma...


    • El-Tonto

      Itse olen AMK-pohjainen, joka opiskelee nykyisin yliopiston maisteriohjelmassa, en tosin ole tradenomi enkä KTMksi valmistumassa. Tarkoitus olisi saada FMn paperit parin vuoden kuluttua.

    • Tradenomi --> ktm

      Moi!

      Olen tradenomi ja päässyt erillisvalinnalla ktm-tutkintoon. Porissa sisäänpääsy vaati tradenomien papereilta minun ja kavereitten laskujen mukaan ainakin nelosen keskiarvon. Ja kokeeseen liittyvä essee piti kirjoittaa myös suhteellisen hyvin. Eli ei ole missään nimessä mahdoton tehtävä.

      Opintoja tulee yhteensä kauppakorkeassa sellaiset 180 op (sis gradu ja kandityö). Ja nyt kyllä näyttäisi siltä, että vuodessa ehtii tulemaan about 100 op. (olen vielä tehnyt töitä koulun ohessa).

      Eli laita ihmeessä paperit vetämään!! Hyvitykset, jos haet normaalilta puolelta, ovat paljon pienemmät ja tällöin joudut suorittamaan sekä kandin että maisterin.

      • opiskelija*neito

        Kiitos paljon vastauksestasi, sain taas vähän lisätoivoa. =) Meinasin kyllä pyörtyä, kun kävin kattoo Helsingin Kauppakorkeen pääsyvaatimukset suoraan maisteriohjelmaan...Mut ainahan sitä voi yrittää =D


      • kevään hakija

        Millainen esseekysymys pääsykokeessa oli?


      • .............
        kevään hakija kirjoitti:

        Millainen esseekysymys pääsykokeessa oli?

        Moi,

        aloitin viime syksynä Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä KTM-opinnot. OLen tradenomi ja pääsin Poriin tradenomien erillisvalinnassa.

        Pääsykokeessa oli muistaakseni kolme kysymystä, joihin piti vastata.
        1. Pohdi liiketalouden tradenomin ja KTM:n tutkintoja.
        2. Miksi haet kyseiseen pääaineeseen?
        3. Miten järjestät käytännössä opintosi Porissa?

        Lisätietoja löydät Porin hausta ja valinoista:
        http://www.pori.tse.fi/valintaopas_2008_www.pdf

        Huomioi, että Porissa on myös erillinen hyvinvointialan maisteriohjelma, jossa suoritetaan KTM_tutkinto. Viime vuonna tähän oli huomattavasti helpompi päästä kuin tradenomien erillisvalinnan kautta.

        Tsemppiä hakuun!


      • -----
        kevään hakija kirjoitti:

        Millainen esseekysymys pääsykokeessa oli?

        Tänä keväänä ei tarvitsekkaann kirjoittaa esseetä paikan päällä, kuten viime kevään haussa. Nyt voi rauhassa kirjoitella vastaukset kotona hakulomakkeeseen!


      • suorittanut

        200op kahdessa lukuvuodessa eli kyllä se hoituu, tosin kiirettä piti.


      • tRadeNomi

        ...ootko kivasti viihtynyt? Minkälaista opiskelu Porissa on ollut? Minkälaista/minkä ikäistä porukkaa siellä on keskimäärin? Asuvatko kaikki Porissa vai tuleeko joku esim. pk-seudulta ja asuu esim. osan ajasta siellä?

        Oisin kiitollinen lisäselvityksistä, kiinnostaa periaatteessa, mutta tuo Poriin muuttaminen ei ehkä niinkään...


      • Porissa
        tRadeNomi kirjoitti:

        ...ootko kivasti viihtynyt? Minkälaista opiskelu Porissa on ollut? Minkälaista/minkä ikäistä porukkaa siellä on keskimäärin? Asuvatko kaikki Porissa vai tuleeko joku esim. pk-seudulta ja asuu esim. osan ajasta siellä?

        Oisin kiitollinen lisäselvityksistä, kiinnostaa periaatteessa, mutta tuo Poriin muuttaminen ei ehkä niinkään...

        Olen helsinkiläinen ja opiskelen Porissa. Hain kokeilumielellä, mutta satuinkin pääsemään. Täytyy sanoa, että ei ollut helppo päätös muuttaa tänne! Otin täältä pienen asunnon ja vietän arkipäivät Porissa ja viikonloput Helsingissä. Käytännössä koulusta on aina perjantait vapaina, joten se lyhentää kouluviikkoa. Täällä on jonkin verran tyyppejä, jotka käy koulua Helsingistä käsin. En kuitenkaan usko, että opinnot etenee siten kovin nopeasti.

        Opiskelija-aktiviteetteja täällä on kuitenkin paljon, joten tylsää ei ole, jos tahdot paljon ohjelmaa. Täällä on paljon yo-pohjalta aloittavia ja sitten tradenomeja, iältään 24 vuodesta ylöspäin. Itselläni kävi hyvä tuuri ja samaan aikaan aloitti paljon hyviä tyyppejä!


      • ...edellinen
        Porissa kirjoitti:

        Olen helsinkiläinen ja opiskelen Porissa. Hain kokeilumielellä, mutta satuinkin pääsemään. Täytyy sanoa, että ei ollut helppo päätös muuttaa tänne! Otin täältä pienen asunnon ja vietän arkipäivät Porissa ja viikonloput Helsingissä. Käytännössä koulusta on aina perjantait vapaina, joten se lyhentää kouluviikkoa. Täällä on jonkin verran tyyppejä, jotka käy koulua Helsingistä käsin. En kuitenkaan usko, että opinnot etenee siten kovin nopeasti.

        Opiskelija-aktiviteetteja täällä on kuitenkin paljon, joten tylsää ei ole, jos tahdot paljon ohjelmaa. Täällä on paljon yo-pohjalta aloittavia ja sitten tradenomeja, iältään 24 vuodesta ylöspäin. Itselläni kävi hyvä tuuri ja samaan aikaan aloitti paljon hyviä tyyppejä!

        ..jeps, kiva, kun jaksoit vastailla! Onko itse opiskelu ollut rankkaa? Opiskeletko vain vai käytkö samalla jossain töissä?

        Miten hyvä todistus sulla oli amkista? Mun keskiarvo on muistaakseni jotain 4:n päälle... täytyy kattoo, voihan sitä aina tietty hakea! ;)


      • ...
        ...edellinen kirjoitti:

        ..jeps, kiva, kun jaksoit vastailla! Onko itse opiskelu ollut rankkaa? Opiskeletko vain vai käytkö samalla jossain töissä?

        Miten hyvä todistus sulla oli amkista? Mun keskiarvo on muistaakseni jotain 4:n päälle... täytyy kattoo, voihan sitä aina tietty hakea! ;)

        Kurssit on paljon vaativimpia kuin amk:ssa (tietysti riippuu vähän kurssistakin). Töitä niin tenttien kuin harkkatöidenkin eteen saa tehdä huomattavasti enemmän. En nyt ekana vuonna käynyt töissä opintojen ohella. Mulla oli vähän alle 4:n keskiarvo amk:sta. Hakiessa kannattaa panostaa esseeseen, josta itse sain lähes täydet pisteet, ja joka auttoi pääsemään sisälle. Kannattaa ehdottomasti hakea jos kerta tänä vuonna ei edes tarvitse tulla paikan päälle esseetä kirjoittamaan. Voit päättää sitten vasta jos pääset, että otatko paikan vastaan!


    • ohjelmamaisteri

      Tradenomin, joka haluaa KTM:ksi, kannattaa huomioida tradenomeille tarkoitetut maisteriohjelmat Tukkk:ssa.
      -Kaupan ja palvelujen maisteriohjelma, järjestetään Turussa. Hakijoita viime vuonna noin 90, todistusten lisäksi myös työkokemus huomioidaan haussa.
      -Tradenomien erillisvalinta, järjestetään Porissa. Todistusvalintana, hakijoita viime vuonna noin 230.
      -Hyvinvointialan maisteriohjelma Porissa. Todistusvalintana, hakijoita viime vuonna noin 70.

      Näihin ei siis ole pääsykoetta (ainakaan viime vuonna ei ollut) ja maisteriksi pääsee tuntuvasti alemmilla opintopisteillä kuin vaikka pääsykokeiden kautta. Voi olla, että näitä on tänä vuonna tullut lisäkin. Kannattaa hakea!

    • kylteri 2007
      • ???

        Eli opiskelen Haaga-Heliassa johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa, ja tutkintonimike on siis tradenomi. Mutta voiko tällä koulutuksella päästä maisteriohjelmaan, kun koulutuksen sisältö on kuitenkin erilainen kuin normitradenomeilla?


      • Assi-assi
        ??? kirjoitti:

        Eli opiskelen Haaga-Heliassa johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa, ja tutkintonimike on siis tradenomi. Mutta voiko tällä koulutuksella päästä maisteriohjelmaan, kun koulutuksen sisältö on kuitenkin erilainen kuin normitradenomeilla?

        Pääsin ko. koulutusohjelmasta Helgingin kauppakorkeakouluun, mutta voin sanoa, että opiskelu HSE:llä vaatii todella töitä! Tuossa koulutusohjelmassa on paljon vähemmän perusliiketalousopintoja, minkä takia tietty pohja opinnoille puuttuu. On siis ihan mahdollinen reitti, mutta henkilökohtaisesti en voi suositella. Toisaalta, opiskelu HSE:llä vaatii aina kovasti töitä, on tausta mikä hyvänsä.


    • Helena#

      Olen itse pyrkimässä Helsingin kauppakorkeakouluun KTM-linjalle tänä keväänä ja olen tradenomi.

      Toivoa on, mutta tietenkin pääsyvaatimukset ovat kovat. Hyvä keskiarvo varmasti auttaa. Tsemppiä :)

      • Ripe

        Haen myös HSE:lle International Businekseen ja Hankenille markkinointiin. Minulla on BBA ja BA tutkinnot EVTEK:stä. Sain GMAT:sta 550 ja olisin saanut viime vuoden kriteereillä 3.8 pistettä jolla olisi päässyt tuonne IB:lle. Tänä vuonna en olisi niinkään varma sillä kriteerit muuttuivat aika radikaalisti. Veikkaisin että minulla on paremmat mahdollisuudet päästä Hankenille. Noh, saas nähdä miten käy.. Minne muuten itse haet ja paljon sait GMAT:sta?


      • Helena#
        Ripe kirjoitti:

        Haen myös HSE:lle International Businekseen ja Hankenille markkinointiin. Minulla on BBA ja BA tutkinnot EVTEK:stä. Sain GMAT:sta 550 ja olisin saanut viime vuoden kriteereillä 3.8 pistettä jolla olisi päässyt tuonne IB:lle. Tänä vuonna en olisi niinkään varma sillä kriteerit muuttuivat aika radikaalisti. Veikkaisin että minulla on paremmat mahdollisuudet päästä Hankenille. Noh, saas nähdä miten käy.. Minne muuten itse haet ja paljon sait GMAT:sta?

        Haen suomenkieliseen koulutusohjelmaan joko talouselämän viestinnän tai markkinoinnin linjalle.

        Tällä hetkellä en ole vielä ollenkaan varma pääsystä HSE:lle, koska GMAT-testin suoritan vasta kahden viikon sisällä :) Pitää vain toivoa parasta. Ja onnea sinullekin :)


      • Helena#
        Ripe kirjoitti:

        Haen myös HSE:lle International Businekseen ja Hankenille markkinointiin. Minulla on BBA ja BA tutkinnot EVTEK:stä. Sain GMAT:sta 550 ja olisin saanut viime vuoden kriteereillä 3.8 pistettä jolla olisi päässyt tuonne IB:lle. Tänä vuonna en olisi niinkään varma sillä kriteerit muuttuivat aika radikaalisti. Veikkaisin että minulla on paremmat mahdollisuudet päästä Hankenille. Noh, saas nähdä miten käy.. Minne muuten itse haet ja paljon sait GMAT:sta?

        kahden viikon sisällä menossa GMAT-testiin. Pitää vain toivoa parasta :)

        Haen HSE:lle suomenkieliseen koulutusohjelmaan luultavasti markkinoinnin linjalle. Pitää vain ensin läpäistä se GMAT-testi ja sitten mietin tarkemmin mihin haen. Onnea sullekin!


      • Ripe
        Helena# kirjoitti:

        kahden viikon sisällä menossa GMAT-testiin. Pitää vain toivoa parasta :)

        Haen HSE:lle suomenkieliseen koulutusohjelmaan luultavasti markkinoinnin linjalle. Pitää vain ensin läpäistä se GMAT-testi ja sitten mietin tarkemmin mihin haen. Onnea sullekin!

        Onnea vaan testiin, kerro sitten miten meni :) Aika outoa, täällä on uusi GMAT ketju jonka on aloittanut nimimerkki Ripe... se en siis ollut minä.


      • Helena#
        Ripe kirjoitti:

        Onnea vaan testiin, kerro sitten miten meni :) Aika outoa, täällä on uusi GMAT ketju jonka on aloittanut nimimerkki Ripe... se en siis ollut minä.

        mun aikaisempi viesti tuli tänne keskustelupalstalle kahteen kertaan vähän eri muodossa :D Ekalla kerralla sivu jumitti, joten kirjoitin viestin uudelleen.

        Joo ja testiin todellakin tarvitsen onnea :) Siltä ainakin tuntuu...


    • Itsekin valmistunut
    • Jeejee

      Itse olen tradenomin papereilla Helsingin Kauppakorkeassa. Ei mielestäni ollut mitenkään vaikea tehtävä päästä sisään, keskiarvo merkitsee luonnollisesti eniten. Suoritettavia opintopisteitä tuli yhteensä 126 (eli normaali 120 ja 6 op:ta täydentäviä).

    • olen ymmärtänyt näin

      Maisteriksi pääsee jotain ammattikoulun kautta, kun on tarpeeksi vuosia (oliko 2v?) Mitä tarkoittaa edellisessä tekstissä BSC-tutkinto, jolla Ruotisssa pääsee helposti eteenpäin. En ole ennen moista kuullut. Alkio-opisto on Korpilahdella ja olen kuullut, että se on keskustapuoluelainen koulu, ja jotain rasismia siellä on ja väkivaltaa.

    • onkuitenkin

      Erillisvalinnoissa on nykyään jo hakijoita todella paljon. Itse yritin tradenomin papereilla tänä keväänä Lappeenrantaan ja Tampereelle ja ei tippunut opiskelupaikkaa ja mitkään huonot tradenomin paperit minulle ei ole. En tosin tiedä noiden erillisvalintojen kriteerejä kovinkaan tarkasti.

      HKKK:lle en edes viitsi yrittää kun niillä on niin erikoiset valintaperusteet. Kaikkia ihme GMAT-testejä yms. Saa mun puolesta ollakin erikoiskoulu.

      • humanoidi EVP

        "Kylla amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, verrattavissa kandin tutkintoon"

        Paitsi että AMK-tutkinto kyllä hakkaa esim. hum.kand. -lässynlässyntutkinnon mennen tullen! Jälkimmäisellä läpyskällä (todistuksella) kun et tee hevonhelvettiäkään työelämässä; parempi olla suorastaan mainitsematta koko hommaa. Humanistisia aineita opiskellut leimaantuu työelämässä todella todella nopeasti täydelliseksi luuseriksi ja siinähän sitä sitten yrittää kokoilla itsetuntonsa rippeitä ja jatkaa FM-tutkintoa, vaikka tajuaa, miten täysin yhdentekevää se on nykymaailmassa - tulevaisuudesta puhumattakaan - opiskella mitään, mitä humanistisessa tiedekunnassa opetetaan.


      • s
        humanoidi EVP kirjoitti:

        "Kylla amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, verrattavissa kandin tutkintoon"

        Paitsi että AMK-tutkinto kyllä hakkaa esim. hum.kand. -lässynlässyntutkinnon mennen tullen! Jälkimmäisellä läpyskällä (todistuksella) kun et tee hevonhelvettiäkään työelämässä; parempi olla suorastaan mainitsematta koko hommaa. Humanistisia aineita opiskellut leimaantuu työelämässä todella todella nopeasti täydelliseksi luuseriksi ja siinähän sitä sitten yrittää kokoilla itsetuntonsa rippeitä ja jatkaa FM-tutkintoa, vaikka tajuaa, miten täysin yhdentekevää se on nykymaailmassa - tulevaisuudesta puhumattakaan - opiskella mitään, mitä humanistisessa tiedekunnassa opetetaan.

        "AMK-tutkinto kyllä hakkaa esim. hum.kand. -lässynlässyntutkinnon mennen tullen! Jälkimmäisellä läpyskällä (todistuksella) kun et tee hevonhelvettiäkään työelämässä; parempi olla suorastaan mainitsematta koko hommaa." Itse olen saanut humanistikandilla todella hyvin töitä, pääaineena englantilainen filologia. Taustalla on tosin ollut oma aktiivisuus, eli hakeuduin ensin työharjoitteluun hieman oman alan ulkopuolelle, sitten rekryfirman kautta pätkätöihin opintojen ohessa. Humanistisista sivuaineista on myös ollut käytännön hyötyä, työelämästä kun löytyy muitakin humanisteja, vaikkei opinnoilla suoraa työelämärelevanssia olisikaan. En usko, että esim. humanistit ovat mitenkään erityisasemassa; pelkällä akateemisella tutkinnolla ei taida nykyään saada töitä kovinkaan monella alalla.


    • apujaaa

      Eli onko insinöörin (amk) mahdollista hakea KTM-tutkintoon? vai jääkö ainoksi vaihtoehdoksi kaupalliselta alalta tuotantotalous?

      • tradekylteri

        Hain itse viime syksynä tradenomipohjalla vähän joka puolelle Suomea KTM-opintoihin ja kutsu napsahti niin Vaasan ja Kuopion yliopistojen kauppatieteellisiin kuin Turun kauppikseenkin (siis Poriin). Tampereella ovat pirun nihkeitä ottamaan sisään, mikä on heidän oma häpeänsä. Helsinkiin kävi myös kutsu, mutta ohjelma ei niin houkuttanut.

        Käytännössä pääseminen lähes kaikkiin näistä riippui tutkintotodistuksen ja pääaineen keskiarvosta sekä suoritettujen opintojen määrästä (yhteensä ja pääaine). Joissakin otettiin mukaan vielä opinnäytteen arvosanakin ja muutamaan kirjoiteltiin motivaatiokirje.

        Tämän vuoksi suosittelen, mikäli mahdollista, tekemään maisteriohjelmaan hakemispäätöksen mahd. varhaisessa vaiheessa opintoja, ettei sitten jälkeenpäin ketuta, kun meni vetämään opinnot riman ali. Kaikissa AMKeissa nuo vitoset kun eivät ropise aivan itsekseen tilille, nimim. kokemusta on.

        Itsellä oli keskiarvo melko lähellä viitosta ja opintopisteitä tutkinnosta taskussa aika reilusti yli normaalin. Laskelmoin näin pääseväni sisään lähes kaikkiin kohteisiin (joissa kriteerit ovat läpinäkyvät, Tampere oikeastaan ainoa, jossa ei ole) ja näin myös kävi. Saamieni pääsypisteiden ja pisterajojen kautta laskeskelin, että keskiarvon pitää tosiaan olla ehkä tuolla nelosen pinnassa, että paikka heltiää. Tämä tosin vaihtelee luonnollisesti paljon maisteriohjelman, yliopiston ja hakijamäärien mukaan.

        Itse kannustan kaikkia AMK-pohjalta liiketaloustutkinnon hankkineita hakeutumaan kauppatieteen maisteriopintoihin, jos vaan vähääkään kiinnostaa (toki muitakin AMKlaisia, mutta omat kokemukset ovat vain tältä puolelta). Puhe siitä, että AMK-pohjalla ei yliopistossa pärjää on paskapuhetta; meillä lafkan terävin kärki on AMK-pohjalta, mitä itsekin alkuun ihmettelin. Ei se akateemisuus ole mitään ihmeellistä hifistelyä. Kursseista, jotka olen suorittanut tähän mennessä, on ropissut edelleen samoja numeroita kuin AMKssakin ja työmäärä on ollut omasta näkökulmastani vähäisempi opintopisteisiin suhteutettuna.

        Loppuun täytyy heittää taas tää perussetti, että kyllä se on enemmän ihmisestä kiinni, miten pärjää ammatillisesti ja opinnoissa, eikä niistä tutkintotodistuksista. Siksi on vähän hassua puhua siitä, miten joku tutkintotodistus on vessapaperia ja toinen ei...Mut tietenkin tässä taas faktana sekin, että jotkin duunit saattaa vaatia sit ne tietyt paperit. Onneks toi on nykyään vähenemään päin.


      • IBtradenomi
        tradekylteri kirjoitti:

        Hain itse viime syksynä tradenomipohjalla vähän joka puolelle Suomea KTM-opintoihin ja kutsu napsahti niin Vaasan ja Kuopion yliopistojen kauppatieteellisiin kuin Turun kauppikseenkin (siis Poriin). Tampereella ovat pirun nihkeitä ottamaan sisään, mikä on heidän oma häpeänsä. Helsinkiin kävi myös kutsu, mutta ohjelma ei niin houkuttanut.

        Käytännössä pääseminen lähes kaikkiin näistä riippui tutkintotodistuksen ja pääaineen keskiarvosta sekä suoritettujen opintojen määrästä (yhteensä ja pääaine). Joissakin otettiin mukaan vielä opinnäytteen arvosanakin ja muutamaan kirjoiteltiin motivaatiokirje.

        Tämän vuoksi suosittelen, mikäli mahdollista, tekemään maisteriohjelmaan hakemispäätöksen mahd. varhaisessa vaiheessa opintoja, ettei sitten jälkeenpäin ketuta, kun meni vetämään opinnot riman ali. Kaikissa AMKeissa nuo vitoset kun eivät ropise aivan itsekseen tilille, nimim. kokemusta on.

        Itsellä oli keskiarvo melko lähellä viitosta ja opintopisteitä tutkinnosta taskussa aika reilusti yli normaalin. Laskelmoin näin pääseväni sisään lähes kaikkiin kohteisiin (joissa kriteerit ovat läpinäkyvät, Tampere oikeastaan ainoa, jossa ei ole) ja näin myös kävi. Saamieni pääsypisteiden ja pisterajojen kautta laskeskelin, että keskiarvon pitää tosiaan olla ehkä tuolla nelosen pinnassa, että paikka heltiää. Tämä tosin vaihtelee luonnollisesti paljon maisteriohjelman, yliopiston ja hakijamäärien mukaan.

        Itse kannustan kaikkia AMK-pohjalta liiketaloustutkinnon hankkineita hakeutumaan kauppatieteen maisteriopintoihin, jos vaan vähääkään kiinnostaa (toki muitakin AMKlaisia, mutta omat kokemukset ovat vain tältä puolelta). Puhe siitä, että AMK-pohjalla ei yliopistossa pärjää on paskapuhetta; meillä lafkan terävin kärki on AMK-pohjalta, mitä itsekin alkuun ihmettelin. Ei se akateemisuus ole mitään ihmeellistä hifistelyä. Kursseista, jotka olen suorittanut tähän mennessä, on ropissut edelleen samoja numeroita kuin AMKssakin ja työmäärä on ollut omasta näkökulmastani vähäisempi opintopisteisiin suhteutettuna.

        Loppuun täytyy heittää taas tää perussetti, että kyllä se on enemmän ihmisestä kiinni, miten pärjää ammatillisesti ja opinnoissa, eikä niistä tutkintotodistuksista. Siksi on vähän hassua puhua siitä, miten joku tutkintotodistus on vessapaperia ja toinen ei...Mut tietenkin tässä taas faktana sekin, että jotkin duunit saattaa vaatia sit ne tietyt paperit. Onneks toi on nykyään vähenemään päin.

        Olen kanss tredenomi-taustainen..Enemmän kiinnostaa se, et miten se opiskelu onnistuu jos tekee päiväduunia arkisin...Olen joskus vuos sitten käynyt Lappeenrannan yliopiston järjestämässä esittelyssä, ja siellä puhuttiin et kannattaa varata perjantai- ja lauantai-päivää:( Mulle se olisi ollut täysin mahdotonta, siis olla pois töistä perjantaisin:( Nyt olen vaihtanut työpaikkaa ja muuttanut Hkiin, mutten kuitenkaan luopunut ajatuksesta jatkaa opinnot. En tiedä miten se voi sit onnistua, jos on joku läsnäolopakko...


      • tradekylteri
        IBtradenomi kirjoitti:

        Olen kanss tredenomi-taustainen..Enemmän kiinnostaa se, et miten se opiskelu onnistuu jos tekee päiväduunia arkisin...Olen joskus vuos sitten käynyt Lappeenrannan yliopiston järjestämässä esittelyssä, ja siellä puhuttiin et kannattaa varata perjantai- ja lauantai-päivää:( Mulle se olisi ollut täysin mahdotonta, siis olla pois töistä perjantaisin:( Nyt olen vaihtanut työpaikkaa ja muuttanut Hkiin, mutten kuitenkaan luopunut ajatuksesta jatkaa opinnot. En tiedä miten se voi sit onnistua, jos on joku läsnäolopakko...

        Meille toitotettiin, että "pitää olla päätoiminen opiskelija, eikä oikein voi käydä töissä samalla". No, meidän maisteriohjelmasta n. puolet tekee täyspäiväistä työtä ja neljännes osa-aikaista. Täyspäivisillä valmistuminen häämöttää ehkä kauempana, mutta ei tuo mahdottomalta yhtälöltä vaikuta mitenkään päin.

        Viime periodissa 20 opintopistettä tippui suurin piirtein istumalla n. 4 tuntia luennoilla 3-4 päivänä viikossa. Läsnäolopakkoahan tuolla ei pääasiassa ole eli sitten ottaa vaan vastuun omasta oppimisestaan. Kielikurssit ja jotkin erikoiskurssit sekä metodikurssit sisältävät läsnäolopakkoja, mutta kyllä nuo opiskelijatoverit tuntuvat niistä selviävän rennostikin, ja osa on perheellisiäkin. :) Perjantaina meillä on hyvin harvoin luentoja.

        Näissä voi tietenkin olla yliopistokohtaisia eroja. Oma kokemukseni siis täältä Porista.


      • totmaar
        tradekylteri kirjoitti:

        Meille toitotettiin, että "pitää olla päätoiminen opiskelija, eikä oikein voi käydä töissä samalla". No, meidän maisteriohjelmasta n. puolet tekee täyspäiväistä työtä ja neljännes osa-aikaista. Täyspäivisillä valmistuminen häämöttää ehkä kauempana, mutta ei tuo mahdottomalta yhtälöltä vaikuta mitenkään päin.

        Viime periodissa 20 opintopistettä tippui suurin piirtein istumalla n. 4 tuntia luennoilla 3-4 päivänä viikossa. Läsnäolopakkoahan tuolla ei pääasiassa ole eli sitten ottaa vaan vastuun omasta oppimisestaan. Kielikurssit ja jotkin erikoiskurssit sekä metodikurssit sisältävät läsnäolopakkoja, mutta kyllä nuo opiskelijatoverit tuntuvat niistä selviävän rennostikin, ja osa on perheellisiäkin. :) Perjantaina meillä on hyvin harvoin luentoja.

        Näissä voi tietenkin olla yliopistokohtaisia eroja. Oma kokemukseni siis täältä Porista.

        nyt tyhmälle... Jos saa oikeuden maisteriohjelmaan, niin täytyykö silti valmistua kandiksi siinä välissä ja kirjoitella kandintyö? Kyseessä siis TK-tradenomi ja TKT.


      • tradekylteri
        totmaar kirjoitti:

        nyt tyhmälle... Jos saa oikeuden maisteriohjelmaan, niin täytyykö silti valmistua kandiksi siinä välissä ja kirjoitella kandintyö? Kyseessä siis TK-tradenomi ja TKT.

        Riippuu maisteriohjelmasta. Esim. meillä tehdään amk-tutkinnon päälle erikseen sovittava (pieni) määrä täydentäviä opintoja, joihin kuuluu kandityö. Mutta sen paperinhan huitaisee hetkessä. Käytännössä opiskeluoikeus on kuitenki maisteriopintoihin ja nuo ns. kandiopinnot eivät tule tutkintotodistukseen.

        Kaveri opiskelee Vaasassa kauppatieteitä tradepohjalla ja heillä taasen mitään kandiin vivahtavaakaan ei tarvitse tehdä. Eli käytäntö vaihtelee paikoittain. Se on suoraan sanoen persiestä, että näitä täydentäviä opintoja vaan ei kovin hanakasti haluta tuoda esiin ohjelmien markkinoinnissa. :P


    • Heka69

      Kaksi sanaa: Bolognan prosessi. Tyhmät tekee ylimääräistä.

      PS. Jos on yleistieto noin kehno, tai jos ei lukemaansa ymmärrä, olisi ehkä kannattanut hakeutua lukemaan teoreettista filosofiaa yliopistoon:=P

    • tuleva maisteri

      Hei,

      itse pääsin helposti tradenomin papereilla sisään yliopistoon ja suoraan maisteritutkintoon, tarvitsi vain täyttää paperit ja tehdä vapaamuotoinen kirjoitelma miksi haluan yliopistoon, itselläni se oli vajaa A4. Keskiarvoni oli siinä 3-4 kieppeillä, eli helppoa kuin heinänteko. Opiskelen vielä työnohessa päiväpuolella, joten eniten päänvaivaa aiheuttaa yliopistoon kulkeminen matkaa n. 200 km sivu. Mutta tässä juuri olen aloittamassa taas yhtä verkkotenttiä :)
      Onnea hakuprosessiin!!

    • Jälkijunassa KTMksi

      Hain 2010 KTM maisteritutkintoon Informaatioteknologian tiedekuntaan, IT-tradenomin papereilla. Ed. valmistumisestani oli kulunut noin 5 vuotta. Minun piti myös kirjoittaa vapaamuotoinen hakemus jossa perustellaan miksi halutaan opiskelemaan. Perusteluksi pistin mm. tradenomin huonoja työmarkkinoita, koulutus ei ole ollut it-alalle tarpeeksi kovatasoista, korkeakoulutusta vaaditaan it-alalla, jne. Opintojen alussa suoritettua tradenomin tutkintoa verrataan yliopiston kanditutkintoon. Sen perusteella päätetään, mitä pitää opiskella jotta tradenomin tutknnom suorittanut saa kanditutkintoa vastaavan osaamistason. Itselläni kävi kuulemma hyvin, aikoinaan suorittamani tradenomitutkintoni oli hyvin monipuolinen aikanaan. Pari kieleten opintopistettä sekä viiden opintopisteen projektin hallinta-kurssi piti opiskella maisteritutkinnon päälle.

    • Maiggggggggggggggggg

      Opiskelin KTM:ksi tradenomista, syksyllä 2010 sisään ja valmistuin nyt 2012 toukokuussa. Suosittelen lämpimästi!

    • 6-12

      Nosto!
      Pääsin juuri tradenomitaustalla KTM;ksi opiskelemaan. Keskiarvoni oli reilusti päälle nelosen, hakukirjeestäkin sain hyvät pisteet. AMK-opinnot etenivät suht helposti ja suunnitteilla on työskennellä ainakin osa-aikasesti...

      Lisää kokemuksia, kiitos!

      • jooseppi8

        Onneksi olkoon! Mikä yliopisto julkaisi jo nyt tulokset?


    • Lieber

      Itse hain Helsingin maisteriohjelmaan Tradenomin papereilla, en ollenkaan uskonut että mitään mahkuja oli, mutta sisään pääsin. Ihan hain sillä perusteella että kun aloitin opiskelut korkeakoulutasolla suhteellisen myöhään ja tykkäsin, niin mikäs siinä.

      Kauppakorkea on kyllä aika eri maata sitten kuin AMK, eli siinä saattaa tosiaan tulla kulttuurishokki. Itse ainakin menin aika helpolla läpi koko AMK:n noin 3 vuodessa tehden töitä lähes täyspäiväisesti samalla, eli vaikka välillä teki rankkaa ja dedikset tippuu niskaan, mutta läpi pääsi melko kevyesti kaikesta kuitenkin ja useimmiten vielä hyvin arvosanoin. Taso on kyllä vähän eri, mutta ehdottomasti auttaa se että on pohjalla jo tradenomin opinnot, paljon helpommin sujuu ja opiskeluarki on tuttua.

      Alkuvaiheen jälkeen yleensä helpottaa ja tosiaan tradenomin papereilla sen maisterintutkinnon suorittaa noin 2 vuodessa.

      Hae ihmeessä jos yhtään innostaa. Suosittelen.

      • asdasdada

        mikä sun keskiarvo oli?


    • riikka1234

      Kuinka helposti Helsingin kauppakorkean maisteriohjelmiin pääsee tradenomin papereilla? Olen suunnitellut seuraavassa haussa pistäväni sinne paperit menemään - ainoa ongelma on tuo GMAT-testi, joka maksaa ilmeisesti parisataa ainakin. Ei viitsisi laittaa tuollaista rahasummaa turhaan menemään, jos sisään pääseminen on epätodennäköistä. Tiedän muutaman opiskelukaverini lähteneen johonkin Vaasaan tai Lappeenrantaan asti tekemään maisteriopintoja, joten ilmeisesti Helsinkiin ei ainakaan ihan helpolla pääse (tai sitten he ovat oikeasti halunneet vaihtaa maisemaa). Ilmeisesti tässä keskustelussa ainakin jotkut ovat päässeet Helsinkiinkin, joten se antaa vähän toivoa. :)

    • herpdherp

      Onko kukaan täällä suorittanut maisteritutkinnon (gradschool) ulkomailla?

    • kohta ktm

      Oulussa ainakaan taloustieteisiin maisteriohjelmaan ei päässy yhtään tradenomia sisään 2013. Muutama tradenomi tuli sitten yhteishaun kautta pääsykokeella ja sai opinto-oikeuden maisteritutkintoon.

    • StckhlmUnvst

      Tukholman Yliopistoon keskiarvolla 4.73 pääsin sisään. Suomeen en halunnut jäädä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe