Olisin metsää myymässä ensi kertaa ja kyselisin mielipiteitä metsänhoitoyhdistyksen käytöstä apuna verrattuna siihen että möisi suoraan ostajalle.Mitä hyötyjä/haittoja/kustannuksia siitä metsän omistajalle seuraa?
Sitten tästä alv. velvollisuudesta.Tuolla aiemmin kerrottiin että kannattaisi ilmoittautua verottajalle alv.vero velvolliseksi,mitä kongreettista tästä seuraa?Saanko myydä puut halvemmalla verolla?Saanko tehdä jotain hankintoja alv.vero vapaasti tai vähentää myyntivoitoista?Minkälaiset vähennykset ovat mahdollisia saada menemään läpi verottajalta?
metsänhoitoyhdistys ja myynti??
29
10441
Vastaukset
- Maamies12
Hei Maamies11!
Metsänhoitoyhdistyksen hyödyt/haitat/kustannukset saat laittamalla google hakuun "metsänhoitoyhdistys".
Verotuksesta taas saat tietoa laittamalla google hakuun "metsävero-opas".
Antoisia opiskeluhetkiä. - huonoja kokemuksia
Oman kokemukseni mukaan en suosittele metsänhoitoyhdistyksen käyttöä puukaupoissa. Itse tulen jatkossa käyttämään jonkun metsäpalveluyrittäjän palveluita. Koska ei homma ainakaan yhdistystä huonommin voi toimia.
Nimittäin yhdistyksen kavereita ei ensinäkään saa mitenkään kiinni, eivät vastaa soittopyyntöihin, eivät tule sovittuihin tapaamisiin eivätkä ilmoita siitä mitään. Ja kun valtakirja on tehty, niin seuraavan kerran yhdistyksen kaveri ilmoittelee itsestään laskulla hakkuun jälkeen.
Minä olen ainakin täysin vittuuntunut Mhy toimintaan. Kaksi kertaa olen kaupat tehnyt valtakirjalla ja kummallakin kertaa toiminta ollut samanlaista. Vasta sitten on mhyn kaveri ottanut yhteyttä, kun olen ensin toiminan johtajalle soittanut ja ihmetellyt kun ei kaveri ollenkaan vastaa eikä vastaa myöskään soittopyyntöihinkään, eikä tule sovittuihin tapaamisiin. Eikä ainakaan johdu siitä, että olen liian pieni puun myyjä. Metsää minulla on 247ha ja molemmat kauppani ovat olleet yli 4000m3 kauppoja.- metsäneuvojasi
MHY:ssä oli ketkale. En kuitenkaan lähtisi tyystin yleistämään.
Olen itse asioinut MHY:n kanssa vuodesta 2005 ja kokemukseni ovat vallan toisentyyppisiä, vaikkei mulla olekkaan kuin näppäset 150 ha.
Metsäneuvojani vastaa lähes aina välittömästi soittoihini ja jos on varattu, sovimme uuden ajan joka aina pitää.
Olen saanut mielestäni hyvää neuvontaa kaikissa metsäasioissa. Aina kannattaa tietenkin tarkistaa asiat useammasta lähteestä ja muodostaa oma kanta.
- mhy.ltä
He vastaavat edellä mainittuihin kysymyksiin ja neuvovat asioissasi. Palvelu on aina ollut erinomaista.
Tällä palstalla tuntuu olevan ilmeisesti sama henkilö joka aina valittaa mhy.n toimista mutta asiallista se on ollut minun ja muidenkin lähipiirin asiakkaiden mielestä.- huonoja kokemuksia edelleen
Minä en ole aikaisemmin valittanut mhy:n toiminta tavoista tällä palstalla enkä muuallakaan. Ja kuten kerroin en ottanut itseeni vielä ensimmäisestä kerrasta. Mutta kun vielä toisella kertaa toiminta oli samanlaista, niin todellakin minulle riitti tämä törkeä ja epäammattimainen toiminta.
Onhan se tietysti niinkin, että mätämunia mahtuu kaikkiin ammattikuntiin. Ja kyllähän sieltä asiallisiakin ja vastuuntuntoisiakin kavereita varmaankin löytyy. Mutta sitä ihmettelen, että toiminnanjohtaja antaa alaisensa toimia edellä kertomallani tavalla. Vaikka asiasta on huomautettu useamman kerran. Ja se on mielestäni vielä valitettavanpaa, että alueneuvojaa ei itse voi valita. Ehdotin nimittäin toiminnanjohtajalle, että jos voisin asioida toisen alueneuvojan kanssa, niin vastaus oli että neuvojaa ei voi itse valita. - kokemusta on
ekaa kertaa tällä palstalla
ja sanon vaan että mhyn voisi välittömästi lopettaa
vaikka ovathan ne myös kehittäneet jo vuorikuusenkin
ennen olen kuullut vuorimännystä mutta
viimekeväänä minulle paikkaistutettiin olikahan 2 vai 3v kuusentaimia ja sit
kesällä kävin luikkaamassa kameran kanssa
kuivuneet rungot oli taittunut miltei meetavasten no latva sentään taivasta kohe
- käsi?
tänään kun mailaat: storaenso.com. Huomenna tulee mies katsoo ja antaa tarjouksen. Ja neuvoo. Ilmatteeks. ALV-velvollinen oltava. Tarjouksen voi hyväksyä tai ei.
- maamies11
Ajattelin että mhy kautta myynnin kautta saisi kilpailutettua paremmin ostajat mutta toisaalta mahdolliset välityspalkkiot söisivät tuottoa varsinkin jos ne ovat samaa luokkaa kun kiinteistövälittäjillä..
- mhy:n asiakas
maamies11 kirjoitti:
Ajattelin että mhy kautta myynnin kautta saisi kilpailutettua paremmin ostajat mutta toisaalta mahdolliset välityspalkkiot söisivät tuottoa varsinkin jos ne ovat samaa luokkaa kun kiinteistövälittäjillä..
leimikon teosta, tarjousten pyytämisestä, tarjousvertailusta, hakkuun valvonnasta, mittalaitteiden kontrollista yms. on 1 - 2 euroa/kuutiometri puumäärästä ja yhdistyksestä riippuen ( alv 22%). Omat myyntimäärät ollu n. 35oo kuutioo/vuosi, aina yhdistyksen kautta ja lasku jääny euron paikkeille kuutiolta. Olen pitänyt edullisena.
- juuri ennen joulua
mhy:n asiakas kirjoitti:
leimikon teosta, tarjousten pyytämisestä, tarjousvertailusta, hakkuun valvonnasta, mittalaitteiden kontrollista yms. on 1 - 2 euroa/kuutiometri puumäärästä ja yhdistyksestä riippuen ( alv 22%). Omat myyntimäärät ollu n. 35oo kuutioo/vuosi, aina yhdistyksen kautta ja lasku jääny euron paikkeille kuutiolta. Olen pitänyt edullisena.
Älä puhu paskaa!
Perus hinta on 50€ ja varsinainen laskutus 25centiä kuutiolta. Eihän se paljoo rahassa tee. Mutta eipä tee yhdistyksen äijäkään. Tekee valtakirjalla kaupan kaverinsa kanssa ja seuraavana hommana lähettääkin siitä sitten laskun. - ...........
maamies11 kirjoitti:
valtakirjaa. Sellaiseen kun nimen raaputtaa, voi yhdistys teettää mitä tykkää. Tuntityönä. Et tiedä mitä tulee maksamaan. Lasku tulee perässä. Ja kalliiksi tulee.
- yhm
juuri ennen joulua kirjoitti:
Älä puhu paskaa!
Perus hinta on 50€ ja varsinainen laskutus 25centiä kuutiolta. Eihän se paljoo rahassa tee. Mutta eipä tee yhdistyksen äijäkään. Tekee valtakirjalla kaupan kaverinsa kanssa ja seuraavana hommana lähettääkin siitä sitten laskun.Ketjua lukiessa varmistuin ,että itselläni on harvinaisen hyvä neuvoja mhy:ssä, soittaa itse kun näkee että hänelle on yritetty soittaa, todella palvelualtis henkilö.
Kaksi kauppaa tehnyt valtakirjalla, ja veloitus oli 0,45% kauppasummasta, noin 500 motin kauppoja molemmat.
- Mtiopisto
Mielestäni ensimmäistä puukauppaa suunnittelevan metsänomistajan kannattaa hakea asiantuntija-apua ainakin joltain taholta. Käytännössä se usein on mhy, se kun on nimenomaan olemassa sitä varten. Tarkoituksenahan on neuvoa ja edistää paikallisten metsänomistajien metsätaloutta.
Toinen asia on, että kokemusta omaava puunmyyjä voi halutessaan pyytää suoria tarjouksia ja saavuttaa niillä mahdollisesti säästöjä työnjohdon- ja uudistamisen kustannuksissa. - uudehko metsänomistaja
Itse olin samassa tilanteessa vuonna 05 tammikuussa. 5 hehtaaria ensiharvennusta, ja 2 hehtaaria aukkoa. MHY:n valtakirjalla meni.
3 tarjousta tuli. Kaiklta suurilta. Euroissa oli muutaman prosentin erot. Muuten listat näyttivät samanlaisilta. Kyselin muita eroja, ei ollut. myin kalleimman tarjouksen tekijälle.
Myöhemmin tuli esiin eroja tukkien sallitussa pituudessa, tukin minimiläpimitassa ja samoin laatutyvessä. Vieläkään en tiedä mitä laatutyvellä tarkoitetaan. Kuiduille juuri ostaja teki vain määrämittaista pölliä.
Saattaa se seuraavakin kauppa syntyä MHY.n avustuksella. Olen kuitenkin itse viisaampi. Vaadin ennen kaupan allekirjoitusta myös sopimuksen pienellä kirjoitetut osat. Varaan aikaan niiden ymmärtämiseen. Pelkkä luettelo päälaatujen hinnoista ei enää riitä. Samoin MHY.n miehen vähättelystä huolimatta vaadin häneltä selostuksen jokaisen sellaisen sanan merkityksestä, joka ei ole minulle täysin tuttu ja ymmärrettävä.- eli Mhy
pelasi sahat pois jo siinä vaiheessa, kun sekoitti ensiharvennukset ja aukon samaan leimikkoon.
Ei ollut pelisilmää tai sitten jotain muuta...
- ei metsänomistajan
Ei kannata antaa puukauppavaltakirjaa missään tapauksessa metsänhoitoyhdistykselle. Useimmilla metsänhoitoyhdistyksillä on oma korjuuorganisaatio, jolle pitää hankkia töitä eli metsänomistajan puita korjattavaksi ja kuljetettavaksi. Tällä välitystoiminnalla pyöritetään yhdistyksen taloutta. Metsänomistajalle jäävä kantorahatulo jää tässä touhussa sivuseikaksi!
- metsäneiti
Ei metsänomistajan taskussa taitaa olla ison rosvon metsäpalvelusopimus tai sitten ei ole niitä puita joita voisi metsästä myydä.
- PETTYNYT TAAS
VOIKO YHDISTYS ESTÄÄ METSÄN MYYNNIN
- yhdistys ei
PETTYNYT TAAS kirjoitti:
VOIKO YHDISTYS ESTÄÄ METSÄN MYYNNIN
voi estää metsän myyntiä; sensijaan jos olet valtakirjan antanut, myynti voi viipyä , syystä tai toisesta.
Myynnille / hakkuulle voi tulla esteitä metsäkeskuksen toimesta joka toimii metsäviranomaiosena. Kaava-alueilla myös kunta voi asetaa hakkuille rajoituksia. Yhdistyksessa varmaan tunnetaan nämä rajoitukset, mutta se ei ole kieltävä viranomainen.
- JukkaN3
Annoin metsänhoitoyhdistykselle valtakirjan. Mikään metsänhoitajan arvioista ei mennyt nappiin mitä valtakirjassa luki ja samoin kävi ennakkolaskelmissa. Paperissa kaikki näytti hyvältä, todellisuus oli toinen. Mikä on valtakirjan arvo, jos asian vie lakimiesten tutkittavaksi? Onko kokemusta?
- papukkaa
Lakimies laskuttaa sinua tehdystä työstä. Arvioilla ja ennakkolaskelmilla ei ole mitään tekemistä itse valtakirjan kanssa. Jos et usko voit hankkia omakohtaista kokemusta käräjien kautta mutta lasku tulee sieltäkin sinun maksettavaksi. Ei mhy:ssä niin tyhmiä sentään olla että valtakirjakaupoista ei käräjillä kuivin jaloin selvittäisi.
- kokemusta on
ainakin ole tarkka ennen sopimuksen allekirjoitusta
puheet aivan toista kuin teot
mhyhyn luottaisin vieläkin vähemmän
joten tarkkana vaan ennen nimenlaittoo- Raimo8
Me emme luota enään mhy:n toimintaan. Siihen riittää yksi ja yhden ihmisen totaalinen epäonnistuminen. Luottamus meni. Paljon luvataan, vähän annetaan.
Eikö heidän tehtävä ole ajaa metsänomistajan etuja, Ei tuottaa pettymyksiä?
Jatkossa me hoidamme sopimusasiat ison jättiyhtiön kautta ja ollaan valmiita siitä myös maksamaan.
- tyhjän maksajat
MHY:t eivät ole vetäneet käräjille yhtään metsäyhtiötä jolla oli kartelli puun ostohinnoissa keskenään.
Siinä nähdään kenen etua MHY:t ajavat. Ei ainakaan metsänomistajien, ellei UPM ja Stora Ensoa ym. pidetä metsänomitajina. Jotkut kaupungit ovat vieneet asian käräjille. Joku MHY:n äijä valehteli, ettei kannata käräjöidä kun saattaa tulla kalliiksi.
Miten se kalliiksi tulee jos on jo tuomioistuimen äätös laittomasta ostokartellista. Eiköhän maksaja ole jo selvä. Tämä vain osoittaa sen hyväveliverkoston toimivuuden ja kuka sitä rahoittaa. Veronmaksajat ja metsänomistajat yhdessä takaa sen, että isot yhtiöt saavat halvalla puuta jatkossakin. Tätä systeemiä ei haluta kaataa, koska sillä saadaan kiristettyä valtiovallalta taas etuja puunjalostustyöpaikkojen säilymiseksi maassamme. Näin metsänomistajat maksavat omalta osaltaan huonona pääoman tuottona työpaikat tehtaissa. Suurta kusetusta ja teatteria suurimmaksi osaksi organisaatiot mitä metsän ja sen alkutuotannon osalle on rakennettu. - Anonyymi
ÄLÄ KÄYTÄ MHY:n palveluksia !!!! Minä möin valtakirjalla ja he hakkauttivat tuplasti sen mikä oli sopimuksessa, jossa luki, että ilman lupaa otetut lisäpuut pitää maksaa kaksinkertaisesti. Nauroivat kun protestoin tätä. Kärsin 4 tonnin tappiot kaikkinensa mhy:n töppäilyjen vuoksi. Todellista amatööritouhua !
Toisen kaupan tein suoraan metsäfirmojen ostajien kanssa ja sain hyvät tarjoukset ilman kalliita välikäsiä eikä tullut mitään ongelmaa. - Anonyymi
Mhy systeemi on kehitetty seluteollisuuden raaka aine hankinnan vurvaksi. Kepulaisia peruja. Pien maatilat piti säilyttää tukiaisten varassa, että olisi työvoimaa metsiin hakkaamaan puuta tehtaalle, jonka Mhy järjesteli kaupat. Siinä maanomistajaa kusetettiin kunnolla, kun oli vain yksi ostaja ja määrättiin tekemään mitä haluttiin. Näin se menee, että ahneella on se tunnettu loppu. Niin kävi turvpeen tuotannossakin, kun ei osattu uudistua ajoissa.
- Anonyymi
Mikä se savujako oli, kun IsoIsä sellaisesta puheli .
- Anonyymi
Itselle jäi paskamaku. Talvella kaatoivat harvennuksena puut. Nyt keväällä ja kesällä näkee maastojäljen joka on kamala. Pystyyn jätetty kaikenlaisia kitupuita. Rannassa järveen kaadettu puuta. Maasto puunrankaa ja risukkoa. Kun kysyin niin sanottiin muutamassa vuodessa maistuvan. No ei puunrungot maadu ja laho. Kulkeminen vaikeaa kun heinä kasvanut eikä näe kaikkia risuja.
Kuitenkin kaupasta suuri osa meni tälle konemiehelle ja yhdistykselle.
En suosittele mhy:n palvelua. Koko paska jälkityö jätettiin maanomistajalle, eikö tuo koneukko olisi voinut käydä keräämässä roskapuun maan sulettua. Kaipa hän joku metsuri olevinaan oli.- Anonyymi
Pudasjärven mhy on silkkaa paskaa niin esimiestasolla kuin työntekijät en voi käsittää kuinka yhteen työpaikkaan saadaan kaikki tollot liekkö hyvä veli järjestö ei enää ikinä palveluja niiden kautta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511248Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä14892- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 39832