Kumpi parempi ostos harrasteajoneuvoksi, Saabi vai Amazoni? Miksi?
Kysely: Amazon vai 96 V4?
14
1184
Vastaukset
- Sairautta?
Saabissa oleva Fordin V4 kestää ja kestää ja kestää ja kestää ja...
- Saabisti
Luulenpa että Amazon on silti lujempi auto. Kummisetä osti sellaisen käytettynä vuonna 1977 ja piti sitä vuosituhannen vaihteeseen asti ympärivuotisena käyttöautona kunnes vähän kunnosteli sitä
(uusi maali ym.) ja myi pois.
Molemmat ovat kyllä oikein hyviä harrasteautoja. Itse valitsin Saabin, koska siinä yhdistyy himoitsemani 1950-luvun alun sämpylämuotoilu 1970-luvun varusteluun (tehokas lämmitin, tehostetut kaksipiirijarrut, halovalot, turvavyöt jne) ja siksi, että Kuupat ovat tosi halpoja. Sain ajokuntoisen, joskin mittavien ruostevaurioiden takia katsastamattoman Syöksärin viidellä sadalla markalla.
Mutta kerran tässä elämässä haluan vielä omistaa Amazonin, se on päätetty... - 0stan
Saabisti kirjoitti:
Luulenpa että Amazon on silti lujempi auto. Kummisetä osti sellaisen käytettynä vuonna 1977 ja piti sitä vuosituhannen vaihteeseen asti ympärivuotisena käyttöautona kunnes vähän kunnosteli sitä
(uusi maali ym.) ja myi pois.
Molemmat ovat kyllä oikein hyviä harrasteautoja. Itse valitsin Saabin, koska siinä yhdistyy himoitsemani 1950-luvun alun sämpylämuotoilu 1970-luvun varusteluun (tehokas lämmitin, tehostetut kaksipiirijarrut, halovalot, turvavyöt jne) ja siksi, että Kuupat ovat tosi halpoja. Sain ajokuntoisen, joskin mittavien ruostevaurioiden takia katsastamattoman Syöksärin viidellä sadalla markalla.
Mutta kerran tässä elämässä haluan vielä omistaa Amazonin, se on päätetty...löytyykö joltain pv 544 pölykapselit ja etupuskuri kohtuuliset ja amazon jarrulevyt ja muus maustee eteen mitä tarvitaan soita 044-0969596 äläkä missään nimessä laita tänne enää lisätietoja kun en tätä enää lue koska olen kirjastossa kirjottamassa
- MikkiV4
Suosittelen kuuppaa.
-Itselläni ei ole amazonista sen kummempia kokemuksia, mutta itse valitsin saabin (lähinnä suvussa "perinnöllisenä" kulkevan saabismi-sairauden vuoksi).
-Ympärivuotisessa käytössä käkikello on yliveto (Tehokas lämppäri, etupainoisuus ja 15-tuumaiset "sirkkelit").
-Kajakkiin saa yhä uusia kulutusosia..ja halvalla. Volvon varaosien saatavuudesta en tiedä.
Lisäksi saabeja lojuu vieläkin runsaasti latojen ym. nurkilla (aikanaan se oli huomattavan yleinen auto Suomessa).
-Muotoilupuoli onkin sitten vielä enemmän makuasia.
-Plussana vielä (olettaen, että auto ei tule museoitavaksi) sabassa vakuutusmaksut ovat erittäin kukkaroystävälliset (Itsellä n.250€/vuosi ennen bonuksia).
-96:lla on hyvin aktiivinen harrastajajoukko (ks. linkit)
Terv. MikkiV4, piristetty Saab96L V4 -76 *harraste/käyttöauto*
Kannattaa katsoa:
http://www.saabclub.fi
http://www.saabismionsairaus.net
http://jtm.zapto.org/- Mese
Löytyykö kuvia piristetystä kuupastasi?
- MikkiV4
Mese kirjoitti:
Löytyykö kuvia piristetystä kuupastasi?
En ole vielä "kehdannut" kuvia sämpylästäni jakeluun laittaa, mutta jos nyt loppukesästä sen uuden maalin saisin pintaan, niin ehkä sitten..(opiskelijan varoilla kun ei kaikkea tehdä kerralla =))
Eiköhän niitä joskus tule.. =)
ps. katso:
http://koti.mbnet.fi/saab9596/pix.html
- Mese
Jos ympärivuotiseen käyttöön tulee, niin ehdottomasti 96. Turvallisempi ajaa etuvedon ansiosta.
Kuuppa on myöskin parempi ja miltei yhtä hauska ajettava kuin Amazon.
Itselläni on sekä Amazon 122, että 96 V4 projekti (ehkä jonain päivänä V6 sleeper), joten luulen tietäväni mistä puhun.
Amazoni on tilavampi ja pellit ovat oman kokemukseni mukaan vähemmän ruoste-alttiit kuin Sorvissa. Peltiäkin toki on enemmän ympärillä, joten kori saattaa olla kolariturvallisempi (ei ole onneksi kokemusta).
Käyntiääni on Kajakissa hassu, mutta Amazonissakin asian saa peltisatsilla kuntoon.
Vähän 50/50, itse olen ainakin 96:n kannalla, mikäli kyseessä on ensimmäinen tai melkein ensimmäinen autoprojekti. 96 on simppelimpi korjata, vaikka Amazonin tekniikka onkin helppo kuin mopossa, mutta muilta osin 96 on helpompi.- NIM84
MÄ AJAISIN Saab YSIKUTOSTA KAUPPAAUTONA JA TYÖAUTONA.MINULLA OLISI YSIYSI.900 GLS.JA VOLVO 140 - 800 SARJAN VEHKEITÄ MYÖS.96 V4 ON HYVÄ"MUSEOAUTO.
- syöksysämpylä
ehdottomasti ysikutonen
- molemmat
molempia löytyis pihalta.jos kiinnostaa voin myydä molemmat niin pääset harrastamaan.
- FHRA78
Arvostettu autoklassikko, jossa takaveto. En ole koskaan ysikuus-saabilla ajellu, mutta amazon on aikaisekseen yliveto ajettava.
- whiic
"Arvostettu autoklassikko, jossa takaveto. En ole koskaan ysikuus-saabilla ajellu, mutta amazon on aikaisekseen yliveto ajettava."
Ja MOLEMMAT aikanansa menestystäkin keränneitä rallipolulla. Saab 96:sta ohjastettiin kaasu pohjassa ja jarrulla nopeutta säädellen. Koska auto on etuveto niin kaasulla pidettiin etupyörät liikkeessä, kun takapyörät sai käyttöjarrulla lukkoon ja auton yliohjaavaksi tai jopa sladiin (ei tarvitse käsijarrua ja vetokin on jatkuvasti päällä). Lieneekö 'syöksysämpylä' saanut tästä ominaisuudesta montakin lempinimeä...
Volvon menestyksen salaisuutta en tiedä, mutta takaveto varmasti sai suuremmankin auton hyväksi ajettavaksi vauhdikkaaseen sora-ajoon. - Antti Korhonen
Amazonin harrastepotentiaali on aivan omaa luokkaa kajakkikaksikkoon nähden. 96 ei hienonakaan kelpaa juuri kellekään, Saab-kerhon ulkopuolella. Amazon entistettynä tai historic-henkeen rakennettuna todella kaunis matkavaunu, jossa on aina tyyliä. Myös alkuperäisen näköisiä, 200-500 hevosvoimaisia Amazoneja on liikkeellä!
- Kauan sairastanut saabismia
Saab 96. Parempi ajettava ja hauskemman kuuloinen moottorin käyntiääni. Minulla on tähän mennessä ollut 11 kpl 96:ta, joista 10 V4 koneella, 4 ruostunut pahasti läpi, yhdestä kytkin meni 2 kertaa paskaksi, ja loput ovatkin toimineet ilman suurempia ongelmia. Lastahan pitää hoivata, joten pidä hyvää huolta tekniikasta, äläkä päästä ruostumaan, kuten minä tein niille neljälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816