Muoviset jätevuoret - mitä tehdä?

optimisti-orvokki

Miten te olette onnistuneet vähentämään muovin osuutta omassa jäteastiassanne?

Omaan talouteeni ilmestyy aina välillä muovisia kippoja, kun tekee mieli ostaa tiettyjä salaatteja. Äsken huomasin lisäksi, että aikaisemmissa 400 gramman pakkauksissa on nykyään vain 350 tai 300 grammaa. Ovat pahukset piilottaneet hinnankorotuksen ja lisäävät ongelmajätettä samalla. Ihmetyttää, että pakatut tuotteet ovat paljon irtotuotteita halvempia. Pitäisiköhän alkaa kuitenkin ostaa niitä ja kuljettaa omia astioita mukana?

Entä pitäisikö alkaa purkaa ylimääräiset pakkaukset jo kaupassa, että tuottajat alkaisivat vähentää eri tavaroiden turhia pakkauskerroksia?

Mitä mieltä sinä olet, mitä olet tehnyt ja mitä ehdottaisit tehtäväksi?

10

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namisuku

      ...ja Omat KauppaKassit Kunniaan=D

      Itse teen Mahdollisimman Paljon KOTIruokaa, (sen Italiansalaatinkin)Saat ohjeen jos haluat:)

      Roskat kääritään HesariPaketteihin ja lajitellaan=D

      Ainoa, isompi, muovikrääsä tulee HiustenHoitopurnukoista ym. (olen yrittänyt kyllä katsella eri vaihtoEhtoja?)

      Aikaa (kauppareissuihin) että saa käännellä ja väännellä ja arvioida eri pakkauksia ja lukea tuoteselostuksia)

      Valitettavasti useiden Ruokatuotteiden hinnat ovat yllättävästi ja (vähän vaivihkaa) nousseet huomattavastikkin=/(

      • meillä ekoteko

        ei tule hesaria,


      • purnukka

        aineiden käyttö voi olla aivan turhaa. En ole ostanut 30vuoteen. En tosin värjää enkä kiharra hiuksiani.Kokeile, voi olla vaan totuttu tapa. Säästyy rahaa ja luontoa.


      • namisuku
        meillä ekoteko kirjoitti:

        ei tule hesaria,

        ...saa roskista:)
        Meillä Kisutkin pisuvat lehtiSilppuun:)
        Vaihdot, aamuisin ja iltaisin:)
        Ilmainen "KissanHiekka":)


      • namisuku
        purnukka kirjoitti:

        aineiden käyttö voi olla aivan turhaa. En ole ostanut 30vuoteen. En tosin värjää enkä kiharra hiuksiani.Kokeile, voi olla vaan totuttu tapa. Säästyy rahaa ja luontoa.

        ...hoitoaineet jne, ilman ei oikein pärjäile:(


    • Pirre*

      käytetään ne pakkausrasiat pakasterasioina.

      Jäätelö- ja pikkuleipärasiat ovat käteviä säilytys- ja kuljetusrasioita esim. mökille mentäessä; niihin on kätevää pakata lyhyemmän saaressa oleskeluajan ruokatarvikkeita.

      Mutta moninkertaisiin kääreisiin elintarvikeet harmittavat, esim. keksit ja semmoiset on sen viidessä kuoressa. :(

      Entäpä..mehutiivistepuulojen määrä, se on meillä tolkuton..en tiedä mitä niiden kanssa oikein tekisi, - pitäisikö käyttää mielikuvitusta ja ommella niistä veneilyliivit ..sekä/tai vedessä juoksuvöitähän niistä voisi ommella..tai hmm..ehkä yhteisötaideteoksia..niinkuin M. Äkkijyrkkä teki romutettujen autojen pelleistä sinne Helsinkiin peltilehmiä :))

      Ihmeellistä kun muovia ei voi kierrättää..ja paluttaa johonkin..keräilypisteeseen; arvokasta materiaalia..joihon on käytetty uusiintumattomia luonnon varoja..kai niistä nyt jotain hyödyllistä saisi uudelleen käsiteltyinä.

      • itte niistä mehua

        tarvittaessa! Niin mä teen, eikä tuu niitä mehukanistereita, mehukin on parempaa ku itte tekee.
        Käytän myös kankaisia kauppakasseja,enkä koskaan osta ylipakattuja tuotteita. Mutta silti roskaa kertyy paljon.


      • Pirre*
        itte niistä mehua kirjoitti:

        tarvittaessa! Niin mä teen, eikä tuu niitä mehukanistereita, mehukin on parempaa ku itte tekee.
        Käytän myös kankaisia kauppakasseja,enkä koskaan osta ylipakattuja tuotteita. Mutta silti roskaa kertyy paljon.

        Ja teenhän mie jonkunverran valmista mehuakin pakkaseen. Mehun pakastamiseen kelepaa ne tiivistemehupullotkin, mutta eivät tietenkään ole taloudellisia tilantäyttäjiä, muotonsa vuoksi.

        Puolustelen laiskuudellani sitä etten osta pakastinta täyteen mehumarjoja,- jää jo muutenkin niin vähän tätä vapaa-aikaa; vaikkei se mehustus kyllä kiinni pitäisi..

        Ja parempaa se oikea mehu on kieltämättä, paljon parempaa ja terveellistäkin..


      • mie teen niin että
        Pirre* kirjoitti:

        Ja teenhän mie jonkunverran valmista mehuakin pakkaseen. Mehun pakastamiseen kelepaa ne tiivistemehupullotkin, mutta eivät tietenkään ole taloudellisia tilantäyttäjiä, muotonsa vuoksi.

        Puolustelen laiskuudellani sitä etten osta pakastinta täyteen mehumarjoja,- jää jo muutenkin niin vähän tätä vapaa-aikaa; vaikkei se mehustus kyllä kiinni pitäisi..

        Ja parempaa se oikea mehu on kieltämättä, paljon parempaa ja terveellistäkin..

        ostan marjoja,mustaa....jne...ja sitten pakastan pussissa,sopivaksi katsomani määrän...talvella otan pussin pakkasesta,laitan marjat kattilaan ja keitän hiljaisella lieskalla mehuksi,ensin otan sitä nektaria lasillisen...ihanaa...sitten keitän lisää...sitten laitan vettä ja sokeria ehkä jos sattuu huvittamaan...ja kun mehuttaa,on kuin ois kesä,tuoksukin mukana!
        Kokeile ens kesänä!


      • mie teen niin että kirjoitti:

        ostan marjoja,mustaa....jne...ja sitten pakastan pussissa,sopivaksi katsomani määrän...talvella otan pussin pakkasesta,laitan marjat kattilaan ja keitän hiljaisella lieskalla mehuksi,ensin otan sitä nektaria lasillisen...ihanaa...sitten keitän lisää...sitten laitan vettä ja sokeria ehkä jos sattuu huvittamaan...ja kun mehuttaa,on kuin ois kesä,tuoksukin mukana!
        Kokeile ens kesänä!

        teenkin.., mutta aikas paljon niitä mustia merjoja pitäisi ostaa, kuuden henkilön mehuiksi..

        Omia puskia on vain kolme ja puoli, ja nekin hiekkakankaalla kituroivat..:)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe