Siperiaan tuomitut

Hästesko

1800-luvulla suomesta tuomittiin porukkaa siperiaan, myös paljon mustalaisia. Onko heidän vaiheistaan sen jälkeen mitään tietoa? Onkohan heidän jälkeläisiään olemassa ja miten elävät.(siis siellä venäjällä). onkohan heidän vaiheistaan mitään tietoa?

34

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skomakar

      Yhtestä miehestä minä olen kuullut jootain juttuja. Oli mies nimeltä Jassi. Joka oli kuulemma tuomittu Siperiaan. Kova mies kuulemma.
      Kaveri oli rautoissa. Jostakin vain sai jonkin aseen, ja löi jalkansa poikki. Ja pakeni suomeen. Myöhemmin sai nimen ; PUUJALKA JASSI.
      Keskisuomesta oli tämä mies kuulemma kotoisin. Tästä miehestä jos jokin tietää ,niin olisi kiva kuulla lisää, pitäisi olla sukua, en tietä sitten

      • Hästesko

        Olen minäkin kuullut puhuttavan tuosta Puujalka-Jassista, en tosin tiennyt tuota, missä hän oli tuon jalkansa menettänyt. Oli joku juttu jossa Jassin sakki oli törmännyt vihamiehiinsä, mutta oli joki välissä...en oikein muista tuota juttua miten meni, mutta olis kiva lukea jos joku muistais paremmin. Ja tietysti muitakin juttuja.


      • Anonyymi

        Joo kyllä on vielä paljonkin sukua jäljellä. Esim Karstulassa Tampereella. Eurassa. Imatralla kuopissa Mikkelissa. Perhosia ja vaikka missä Jyväskylässäkin.


      • Anonyymi
        Hästesko kirjoitti:

        Olen minäkin kuullut puhuttavan tuosta Puujalka-Jassista, en tosin tiennyt tuota, missä hän oli tuon jalkansa menettänyt. Oli joku juttu jossa Jassin sakki oli törmännyt vihamiehiinsä, mutta oli joki välissä...en oikein muista tuota juttua miten meni, mutta olis kiva lukea jos joku muistais paremmin. Ja tietysti muitakin juttuja.

        Joo kyllä kiinnostaisi


      • Anonyymi00058
        UUSI

        Kakolassa joka on nyt museona on kuvia ja varmaan muutakin löytyy. Huolettomassa heimossa. Lukee että siihen on ollut suomen pahin mustalaisen mies ollut koko raudoissa. Ja niissä karannut linnasta. T. Heimo


    • Jassinsukua

      Oli huutanut toiselle miehelle että oletko sinä se mainemies ja mies oli sanonut olevansa,Jassi oli sanonut että hyppää puoleen väliin ja hän hyppää puoleenväliin jokea ja niin he tekivät,siinä virran viedessä olivat lyöneet toisiaan monia kertoja!

      • Jassinsukuamyös

        eikös jassi vainaa ollut perhosta? muistan kun kuulin pienenä poikana kun jassin oli poliisit heittänyt vankikuljetukseen ja potkaisut oven auki ja hakannut poliisit.


      • Sukupolvi5

        Kyllä pùujalka jassi oli perhosta kuin läheistä sukua ootte jassille


      • Anonyymi
        Jassinsukuamyös kirjoitti:

        eikös jassi vainaa ollut perhosta? muistan kun kuulin pienenä poikana kun jassin oli poliisit heittänyt vankikuljetukseen ja potkaisut oven auki ja hakannut poliisit.

        Oli perhosta


      • Anonyymi
        Jassinsukuamyös kirjoitti:

        eikös jassi vainaa ollut perhosta? muistan kun kuulin pienenä poikana kun jassin oli poliisit heittänyt vankikuljetukseen ja potkaisut oven auki ja hakannut poliisit.

        Jassin sukua myös ei ollut rapuroopen isä vaan ukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jassin sukua myös ei ollut rapuroopen isä vaan ukki

        Ukki oli


    • siperia-----------

      lukekaa se siperiaan tuomitut siellä jonkun kohdalla lukee vapautettu kärsinyt rangaistuksen jäänyt siperiaan siirtolaiseksi

    • Anonyymi

      Niinhän ahmakin tekee, että jos jää rautoihin kiinni, niin puree jalan poikki.

    • Anonyymi

      Puujalka jassi oli rapuroopen isä ja ite jassi on lähtösin pohjoisista ja se on fakta. Olen samaa sukujuurta itte. Kolme veljestä lähteny pohjosista liikkumaan muualle suomeen. Yks menny karjalaan,toinen pohjanmaan suuntaan ja kolmas savo/keskisuomen seutuville.

      • Anonyymi

        Jassi vainaa oli perhosta ja hänen isan nimi oli kaarle perhosta
        ja jassi haudattu ruokolahteen.


      • Anonyymi

        Sulla on ihan väärää tietoa- puujalka jassi on perhosta kaarlen poika ja kuoli 1903 hauattu ruokolahteen ja oikia jassin nimi oli johan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on ihan väärää tietoa- puujalka jassi on perhosta kaarlen poika ja kuoli 1903 hauattu ruokolahteen ja oikia jassin nimi oli johan

        Hei olisin kiitollinen kaikesta lisä tiedoista samaa sukujuurta kiitos


      • Anonyymi

        Se oli rapun Roopen ukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli rapun Roopen ukki

        Kyllä


      • Anonyymi

        Rapun Roopen Ukki. Sen verran minäkin tiedän. Ja on ollut jonkulainen mies kyllä


    • Anonyymi

      Sen verran vielä lisään että jassi ollut kahleissa olavinlinnas ja toisen vangin kanssa tappoivat vartian ja jassi oli uinut rantaan ja toinen vanki oli hukkunut ku virtaava paikka ollut.

      • Anonyymi

        Kyllä


      • Anonyymi

        Mistä sais tuon tiedon.


    • Anonyymi

      Sellaista suoraa tuomiota kuin Siperiaan lähettäminen ei ollut vaan kyseessä oli aina rangaistuksen muuttaminen Siperiaan karkotukseksi. Useimmat karkotetut olivat murhamiehiä tai vähintään muuten hyvin vakavista rikoksista tuomittuja, useat kuolemantuomion saaneita ja anoivat itse tuomionsa muuttamista karkotukseksi.
      Anomuksen hyväksyi tai hylkäsi itse Venäjänmaan keisari ja mitään suuria määriä tätä "porukkaa" ei ollut.
      Näitä Siperiaan tai ainakin kauas Venäjän takamaille tapahtuneita karkotuksia ei pidä sekoittaa muihin myöhempiin lähettämisiin jollaisen tuli kokemaan mm. eräs myöhempi Suomen presidentti kuin myös sittemmin Viron päämieheksi kohonnut Lennart Meri.

      • Anonyymi

        Tuliko heistä sitten myöhemmin kivihiiltä?
        Entä romaninaiset..?


      • Anonyymi

        Eedenin puutarha on myytti jos mikä?


      • Anonyymi

        Jonkin kerran ja jonkin verran Siperiassakin kuljeskelleena voin kertoa ettei siellä tosiaan silliä tahdo ongella saada. Jotain muita sinttejä kyllä esim. Obilla ja Jeniseillä saa ja joihinkin jokiin lohikalakin nousee mutta en ole onnistunut sitä saamaan enkä ole tuolla varsinaisilla kalamatkoilla ollutkaan.


      • Anonyymi

        Sini- ja lahtivalaankin olen matkaoillani nähnyt, sekä nuorehkona miehenä maailman meriä rahtilaivan mukana duunissa ollen että myöhemmin hieman turistinakin kierreelleenä. Mutta sitä on tapahtunut lähinnä eteläisillä vesillä, siellä missä pingviinitkin ja albatrossit asustelevat.
        Yhtään romania en noilla matkoilla ole tavannut.


    • Anonyymi

      Jäikö levy päälle?

    • Anonyymi

      kysymys meni perille kun tulee vastaan, niin tiedetään

      • Anonyymi

        Onko kysymys jo tullut vastaan, tiedämmekö niin?


    • Anonyymi

      Useat, ehkä useimmatkin, Siperiaan karkotetut saivat karkotusmääräyksen itse karkotusta anottuaan. He olivat raskaista rikoksista yleensä kuolemantuomion saaneita ja he anoivat päänsä pitääkseen vaihtoehtoisena rangaistuksena sitä karkotusta. Kaikille anojillekaan sellaista armollisuutta ei suotu, viime kädessä keisari teki päätökset tapauskohtaisesti.

    • Anonyymi00057

      Mie oon yrittäny lähettää Raineri-serkkua Siperiaan kun hää on häpijäks koko meitin sakille pikineineen. Vaan ei Putleri ota sitä vastaan. Nyt mie kirjotin presidentti Tarza Haloselle josko hää voisi auttaa asiassa kun hää on hyvä kaveri Vladimir-ystävänsä kaa. Vastausta oottelen ja kyllähän mie ymmärrän että kiirettä pitää Tarzalla vaikkei hää YK:n johtotehtäviin päässytkään.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      103
      991
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      824
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      93
      739
    4. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      635
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      632
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      15
      555
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      486
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      450
    Aihe