Vuohen\lampaan otosta

Jorma7942

Olen ehkä ottamassa hevoselleni kyseistä eläintä kaveriksi. Mitä siitä täytyy tietää, jotta sen kanssa pärjää?

6

801

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja terveydenhoito ainakin

Lammas ja vuohi eroavat käyttäytymiseltään ja myös ruokinnaltaan jonkin verran. Vuohen kanssa pitää olla erittäin hyvällä huumorintajulla varustettu, hyvässä lykyssä, pääset lypsyllekkin.(voivat olla neitsytlypsäjiä) Pukin kanssa on syytä osata rakennushommat, pärettä tulee...Puut syödään jne Lammas ehkä helpompi, keritsemään kyllä joutuu.
      Molemmat kyllä tarvitsevat lajitoverin seuraa ja yhteiselo hepon kanssa ei aina välttämättä sujukkaan.... Siinä jotain tietoja aluksi,tietoa niistä kyllä kannattaa hankkia aika paljon niin säästyy monelta harmilta.

• pukkeja ja pässinpäitä

Lammas on laumaeläin ja sanotaan, että vasta kolmen lampaan porukassa lammas tuntee olevansa laumassa. Eli yhtä lammasta ei pidä ottaa. Melkoinen luonne-erokin on riippuen siitä otatko uuhia vai pässejä.

Vuohi taasen voi olla melkoisen ketterä kiipeilemään ja hyppimään (toki lammaskin hyppää...), joten vaatii korkeat ja hyvät aidat.

Vastoin yleistä käsitystä, ei vuohille ja lampaille pidä syöttää huonoa rehua (esim. pölyävää heinää). Märehtijän maha kun lopunperin on melko herkkä. Toki ahneina eläiminä ne syövät melkein mitä vaan...

Ongelmallista on myös vuohia / lampaita tuntevan elänlääkärin löytäminen.

Tulee myös muistaa ilmoittautua lammas- ja vuohitilalliseksi ja hakea pitopaikkatunnukset ennekuin eläimiä voi hankkia.

Nämä nyt tuli lyhyesti mieleen, oikean ruokinnan lisäksi.

• Jorma7942

Kiitoksia vastauksista :) Mistäköhän helpoiten löyäisin noita tietoja? Siis niin kuin tuosta vuohitilalliseksi ilmoittautumisesta?

• ####;

• että käy

• harava

...löytyy vastaavasta vuosien takaa:
      Kyllä kutusta seuraa oli suokille,mutta ei se oikeaa lajitoveria korvaa. Vuohi leimautuu ilman toisen vuohen seuraa helposti ihmiseen....ja silloin siitä saa helposti aikamoisen riesan itselleen..tosin hauskan sellaisen. Vuohi ei pysy hevosen kanssa laitumella ellet ympäröi laitumia 180cm verkoilla ja liekaan sitä ei tietenkään voi samalle laitumelle laittaa. Lypsyhommiin joudut mitä todennäköisemmin,kun laidunkausi alkaa. Maito on kyllä aivan mahtavaa, mm.maailman paras pulla syntyy vuohenmaidosta,mutta on eriasia,jaksaako sitä hommaa pitkään.. Ihmiseen leimautunut vuohi kokee enemmänkin olevansa talon vahtikoira,jonka homma on makoilla etuovella ja popsia palkaksi talonväen kesäkukat ja kasvimaan antimet. Pukki sen sijaan haisee törkeen pahalle, ainakin,jos on kuttuja hajuetäisyydellä: Tehdäkseen vaikutuksen naisväkeen,kuseksivat omaan partaansa! Yksinäinen lammas sen sijaan on aivan eksyksissä ja onneton...sanoisinko julmasti"täysin hyödytön luontokappale".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe