MUURIPATA

Muurinen

Onko kellään perinteisen saunan muuripadan piirustuksia tai muurausohjeita. Mulla on pata joka ei toimi, aluksi pesä ei vedä ja sitten kun sen saa vetämään niin muuri ei varaa lämpöä vaikka kuinka peltejä sulkisi. Samassa hormissa on kiuas jossa vetoa piisaa. Vesi kyllä lämpenee niin kuin pitääkin. Olisi kiva selvittää mistä ongelmat johtuu.

6

4903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa hormissa?

Laitettu samaan hormiin eli samassa savukanavassa siis ?.
      Laitonta lämmittää silloin samaan aikaa kiukaan kanssa.
      Muuripata ole mikään varaava korkeintaan ne seinämät mitä joskus aikaan kivi ja kanto oli padan ympärillä ja hormiahan ei ollut tarkoitus lämmittää.
      Osta nykyaikainen kunnon pata esim kota ja siinähän on tilavuuttakin samat mitä tuossa ja varaavaamassaa myöskin ja mahtuu pienempään tilaan.
      Vinkki vielä jos olet sen täyttänyt kylmällävedellä niin ei mikään pata vedä koska kondensoituu vettä siihen padanulkopinnalle näet kun katsot ja ei auta kuin pienellä kynsitulella aloittaa se lämmitys.

• Muurinen

Mulla meni puurot ja vellit sekaisin, pata ja kiuas ovat samassa savupiipussa, kumpikin omassa hormissa. Pesä ei vedä oli padassa sitten kylmää tai kuumaa vettä, eikä silloinkaan kun pata on kylmä. Muurissa ei ole halkeamia.

Olen jo hankkinut uuden padan ja vanhan paskan räjäytys tapahtuu ensitilassa.

Se mitä kaipasin on piirustukset ohjeet siitä miten pata olisi pitänyt aikanaan tehdä. En ole muuraamassa uutta pataa vaan haluaisin vain uteliaisuuttani vanhan purkaamisen yhteydessä selvittää mikä on mennyt pieleen. En siis kaipaa tietoa siitä minkä puun lastulla pesä pitää sytttää täydenkuun aikana koska en tule lämmittämään kyseistä pataa.

• vastaaja uudelleen.
        Muurinen kirjoitti:

Mulla meni puurot ja vellit sekaisin, pata ja kiuas ovat samassa savupiipussa, kumpikin omassa hormissa. Pesä ei vedä oli padassa sitten kylmää tai kuumaa vettä, eikä silloinkaan kun pata on kylmä. Muurissa ei ole halkeamia.

Olen jo hankkinut uuden padan ja vanhan paskan räjäytys tapahtuu ensitilassa.

Se mitä kaipasin on piirustukset ohjeet siitä miten pata olisi pitänyt aikanaan tehdä. En ole muuraamassa uutta pataa vaan haluaisin vain uteliaisuuttani vanhan purkaamisen yhteydessä selvittää mikä on mennyt pieleen. En siis kaipaa tietoa siitä minkä puun lastulla pesä pitää sytttää täydenkuun aikana koska en tule lämmittämään kyseistä pataa.

Porin Maijasta vai mikä lienee tehdastekoinen olikaan muuripata niin oli valamalla tehty ulkokehät eli ylä ja alapuoli ja aina mikä oli järkevää oli tuo tulipesä että oli arina ja tuhkaluukku.
        Niillä saa vetoa säädeltyä ja pesän syttymään tarpeeksi hyvin.
        Padanmuurausneuvoja on varmaankin yhtä monta kuin pataa ja muurariakin.

Vanhan pesutuvan muuripata oli noin 2mx2m ja se onneton pata siinä alle 1m halkaisijaltaan, suuluukut oli samat mitkä jossakin n.100v vanhassa takassa ja oli muuten surkea laitos.
        Sai aivan saman tuomion minkä itsekkin annoit ja puita meni vähintään 1/2 vähemmän kuin tuolla vanhalla ja vesitilakin oli suurempi.
        Tämä tapahtui jo 30v sitten.

• muurannutkin

Perinteisen valurautaisen muuripadan ympärille muurataan noin kiven tilavuinen savukanava kiertämään spiraalimaisesti muuripataa. Eli näin liekki nuolisi jokaiselta laidalta pataa.

• Muurinen

Kiitoksia. Tätä tietoa kaipasinkin.

Voisin (mitään asiasta tietämättä)kuvitella että sun muurisi lämpeneekin. Mun tapauksessa savukaasut menevät suoraan pesästä hormiin jolloin muurin etuosa ja sivut eivät lämpene ollenkaan.

• vedä padan hormi

Mökilläni on harkkopiippu kahdella hormilla ja sama juttu, ei vedä kylmänä. Ohuen väliseinän takana oleva kiuas vetää sen sijaan mainiosti, heti kylmänäkin. Ei tällä muuta väliä ole, mutta joskus on tosi vaikeata saada vetämään, vaikka olisi ensin lämmittänyt kiuastakin. Olen joskus kokeillut laittaa tulet ensin padan alle, mutta ei siitäkään apua. Ainoa, mikä auttaa, on polttaa paperitolloja hormin nokiluukusta. Siinäkin on oikeasti niin kova veto, että tikut sammuu. Siis ihmeellinen dilemma, ei vedä, mutta kuitenkin vetää, ilmeisesti hormiin jää jonkinlainen kylmätulppa ylemmäs, jolloin savu ei oikeasti lähde poistumaan, ennenkuin hormia saa hiukan lämpimäksi. Kesällä ei mitään ongelmia tietysti ole, mutta näin talviaikaan on. Ja senkin olen huomannut, että vielä huonommin syttyy, jos kaataa ensin pataan vedet, vaan täytyy ensin sytyttää ja sitten vasta kaataa vesi pataan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe