Apple PowerBook 500MHz

Mä vaan

Tekeekö otsikon mukaisella koneella nykypäivänä mitään? Siis tuo lienee jotain v.2000 tulleita malleja, pärjääkö sillä miten esim. digikuvien katsomisessa/muokkaamisessa?
Entä pyöriikö viimeisin käyttöjärjestelmä?

Kiitos!

12

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesku_orig

      siis TiBookki? Eli semmoinen metallinen, G4 (v. 2001)? Kyllä sillä "jotain" tekee. Muistia pitää laittaa roheasti, Tiikeri pyörii komeesti. Tämän uusimman eli Leopardinkin siihen pikku puukottelulla saa (itse laitoin 450Mhz pöytäkoneeseen sen).

      Jos se on muovinen musta (G3, v.2000) niin silläkin surffailee kyllä, ja saa siihenkin Tiikerin.

      Hinta jos on oikein kohdillaan niin kumpainenkin on jees.

      http://lowendmac.com/pb2/pismo-powerbook-g3-2000.html
      http://lowendmac.com/pb2/powerbook-g4-400-500-mhz.html

      • Mä vaan

        Se musta muovinen G3 on kyseessä!


    • niin Leopard ei pyöri, Tiikeri kyllä. Muistin merkitys on ratkaiseva, ainakin 512 MB saisi olla.

      Musta G3/500 oli aikansa todellista eliittiä ja on yhä käyttökelpoinen kunhan ei odota mahdottomia. Pienimuotoinen kuvankäsittely onnistuu ja vähän suurempikin jos muisti on täynnä.

      • Mä vaan

        Entä tuon runko, onko se jämäkkä (vaikka on muovinen) vaiko sellanen letku kuten jossain halvoissa nykyisissä pc:ssä?


      • Mä vaan kirjoitti:

        Entä tuon runko, onko se jämäkkä (vaikka on muovinen) vaiko sellanen letku kuten jossain halvoissa nykyisissä pc:ssä?

        vähän järkees. Se oli kalleimpia läppäreitä omana aikanaan ja on osoittautunut hyvin kestäväksi. Niin että mahtaakohan se olla kovinkin letku?


      • vesku_orig
        Mä vaan kirjoitti:

        Entä tuon runko, onko se jämäkkä (vaikka on muovinen) vaiko sellanen letku kuten jossain halvoissa nykyisissä pc:ssä?

        ei voi nykyPC-läsyihin verratakaan.

        Ja niinku Repe tuossa sanoi, niin Pismot oli kyllä kovia pelejä. Jos saat muistit tappiin ja tiikerin sisälle niin ainakin vanhemmilla photareilla jne työskentelee tänäänkin kuin vettä vaan.


      • Mä vaan
        vesku_orig kirjoitti:

        ei voi nykyPC-läsyihin verratakaan.

        Ja niinku Repe tuossa sanoi, niin Pismot oli kyllä kovia pelejä. Jos saat muistit tappiin ja tiikerin sisälle niin ainakin vanhemmilla photareilla jne työskentelee tänäänkin kuin vettä vaan.

        Käytän järkeäni ja kyselen täällä koska en tiedä niistä mitään, se ei paljon kerro "jos on ollut aikanaan huippu", ainakaan mielestäni.

        Okei mutta että sitten käyttikset, onko tiikeri jostain imuroitavissa joku versio vai miten mac-maailmassa tää homma toimii?
        Vai mistä saa ko. tiikerin ostamalla?


      • MacPook Pro
        Mä vaan kirjoitti:

        Käytän järkeäni ja kyselen täällä koska en tiedä niistä mitään, se ei paljon kerro "jos on ollut aikanaan huippu", ainakaan mielestäni.

        Okei mutta että sitten käyttikset, onko tiikeri jostain imuroitavissa joku versio vai miten mac-maailmassa tää homma toimii?
        Vai mistä saa ko. tiikerin ostamalla?

        ostettua muutamalla kympillä. Seuraappas Hompun ilmoituksia. Voi sinne laittaa ostoilmoituksenkin.

        "Käytän järkeäni ja kyselen täällä koska en tiedä niistä mitään, se ei paljon kerro "jos on ollut aikanaan huippu", ainakaan mielestäni"

        Taitanee täällä tietotekniikka-alallakin olla valitettavasti yleinen käytäntö että ensin koneet tehdään kestäväksi, mutta sitten on kustannuksista karsittava, joten tehdään kone huonommista materiaaleista.
        Itse en ole kyseistä konetta nähnyt, mutta uskon mitä tuossa aiemmin sanottiin. Kone on takuulla ollut kestävä, jos se on kestänyt jo yli seitsemän vuotta.


    • Mac/PC

      Joku maksoi hiljattain tollasesta koneesta 200€!!
      Eli aika lailla yliarvostettu vaikka kuinka katsonkin Mac-lasien läpi...

      • on täynnä ja kovalevykin vaihdettu isompaan, 200 € on ihan sopivasti siististä 500 MHz:n Pismosta.


      • jason-blue
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        on täynnä ja kovalevykin vaihdettu isompaan, 200 € on ihan sopivasti siististä 500 MHz:n Pismosta.

        pitää arvonsa paremmin kuin Diesel-pickupit.


      • pismoon?
        jason-blue kirjoitti:

        pitää arvonsa paremmin kuin Diesel-pickupit.

        olis tiedos kans pismo halvalla, mutta mistä lisää muistia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe