Haamu, plussa, keskenmeno

Maru

Hei,

olen ollut hoidoissa kauan, ja olen lukenut tätäkin palstaa jo aika kauan. Olen kokenut todella monta hoitoa, eli kokemusta on. Haluaisin nyt tuoda esille sellaisen asian, josta täällä harvemmin puhutaan. Eli: haamu tarkoittaa kyllä, että raskaushormoonia on olemassa. Kyllä. Totta.

Mutta. Moni kyselee täällä, jos haamu ei vahvistu, että onko jokin vialla ja yleensä vastaus on, että haamukin on plussa, ja että onnea.. Kyllä se onkin, mutta pitää muistaa, että aina ei käy niin onnellisesti, että siitä tulee lapsi. Eli jos haamu ei vahvistu, on mahdollista, että alkio on vaan kiinnittynyt hetkeksi, mutta että keskenmeno on tulossa.

Plussan haaleus voi siis olla merkki siitä, että kaikki ei olekaan hyvin. Yleensä kun kuitenkin se plussa vahvenee päivä päivältä, ainakin vähäsen. Kaikilla se ei koskaan tule kovin vahvaksi, mutta jos plussa on tosi haalea päiväkausia, eikä se vahvistu, niin on mahdollista, että alkio ei ole kunnolla kiinnittynyt, ja kuukautiset alkavat muutaman päivän sisällä. Eli kyllä jos alkio on kiinnittynyt kunnolla, niin sen viivan pitäisi olla ihan selkeä muutaman haamupäivän jälkeen, eli harvemmin se jää niin hailakaksi haamuksi, ettei sitä kunnolla erota, tai ettei se ole ihan kunnon viiva.

Minulle itselleni on käynyt juuri noin 3 kertaa. Ensin tulee ihan hailakka haamu. Sitten se vahvistuu vähäsen, ja vähäsen lisää. Sen näkee jo ihan kunnolla, mutta vahvaksi viivaksi sitä ei voi sanoa. Sitten se yhtäkkiä pysyy samanlaisena, ja alkaa haalistua. Ja raskaus menee kesken.

Kerron tämän vain siksi, että olen huomannut, että monesti täällä ollaan pää pilvissä heti, kun ensimmäinen haalea haamu tulee. Totta kai (!) siitä saa ja pitää iloita, mutta on hyvä myöskin muistaa, että kyllä haamun pitäisi vahvistua viivaksi. Viivan vahvuus on yksilöllistä, mutta kyllä useimmiten se kyllä kunnon viivaksi vahvistuu, ja ne tapaukset, että haamuista tulee lapsia, eikä viiva koskaan vahvistu, ovat kyllä suuressa vähemmistössä.

Tarkoitukseni ei ole loukata, eikä katkeruudessa tuoda pilvilinnoista alas, vaan olen realisti. Itse haluan aina tietää ja mahdollisimman varmasti. Vaikka tieto lisää tuskaa, kuten meidän tapauksessa.

Toivon vilpittömästi, että mahdollisimman moni lapsen saisi, vaikka meille sitä korttia ei suotu :)

5

11178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .. asiaa !

Hei Maru, kiitos hyvästä kirjoituksesta! Täällä toinen realisti, joka ajattelee samalla tavalla. Viimeksi tänään voihkin mielessäni, kun luin tällä palstalla plussanneitten hehkutuksia. En kuitenkaan ole raaskinut (kovin monelle) kirjoittaa, että nyt jäitä hattuun ja jalat maan pinnalle ...

Keskenmenot ovat kuitenkin todella yleisiä, myös kohdun ulkopuolisten raskauksien riski (jostain syystä) kasvaa näissä hoidoissa.

Itsekin olin aikaisemmin sitä mieltä, että raskaustestin pitää olla herkin mahdollinen, jotta se näyttää pienimmänkin määrän raskaushormonia ...
      Yhden keskenmenon (tai kohdun ulkopuolisen raskauden, en varmuudella tiedä kummasta oli kyse) jälkeen asenne on muuttunut. Herkkä testi näyttää liiankin pienen määrän raskaushormonia ja saa aikaan vaan turhia toiveita. Jos raskaus on ok, hormonin määrä kyllä kasvaa nopeasti ja vähemmänkin herkkä testi sen kyllä näyttää, kun malttaa tarpeeksi kauan odottaa.

Jalat maassa siis, mutta silti positiivisin mielin käymme uuteen vuoteen! Plussatuulia kaikille!

• molemmat mutta

...jostain se on aloitettava. Pitkin raskautta voi sattua yhtä sun toista. Mutta vaikka on realisti, pitää yrittää nauttia juuri siitä hetkestä mikä on totta. Koko ajan saisi pelätä. Se tapahtuu mikä on tarkoitettu, uskon itse niin. Tiedän itsekin tehneeni testin, joka näytti plussaa; oli raskausoireet jne. mutta tuli sitten varhain pois. Silti teen raskaustestin aina kun menkat sen viikon myöhässä, koska kuitenkin on parempi tietää missä mennään. Se, että kun plussaa, ei tarkoita, että se pitäisi kuuluttaa kaikille heti. EHkä on hyvä odottaa muutama kuukausi.

• .. ja niitä riittää ...
        molemmat mutta kirjoitti:

...jostain se on aloitettava. Pitkin raskautta voi sattua yhtä sun toista. Mutta vaikka on realisti, pitää yrittää nauttia juuri siitä hetkestä mikä on totta. Koko ajan saisi pelätä. Se tapahtuu mikä on tarkoitettu, uskon itse niin. Tiedän itsekin tehneeni testin, joka näytti plussaa; oli raskausoireet jne. mutta tuli sitten varhain pois. Silti teen raskaustestin aina kun menkat sen viikon myöhässä, koska kuitenkin on parempi tietää missä mennään. Se, että kun plussaa, ei tarkoita, että se pitäisi kuuluttaa kaikille heti. EHkä on hyvä odottaa muutama kuukausi.

juu-u, tottahan se on, että saa ja pitääkin iloita siitä plussasta, kun sen vihdoin saa. Mutta samalla voi pitää mielessä, että kaikkea voi tapahtua eikä heti plussattuaan kannata alkaa neulomaan nuttuja.

Sitä paitsi sinähän olet kärsivällinen, jos testaat, kun menkat on viikon myöhässä!! Tällä palstalla kun vilisee porukkaa, jotka testaavat aivan liian aikaisin, esimerkiksi haamuplussan pp9 (menkat eivät todellakaan ole myöhässä vielä siinä vaiheessa) ja hehkuttavat sitä, vaikka kyseessä voi aivan hyvin olla hipaisu eli kemiallinen raskaus, joka hetkeksi nostaa raskaushormonin määrää veressä ja herkät testit näyttävät sen. Jos testi näyttää plussaa, kun menkat on viikon myöhässä, ei enää ainakaan voi olla kyseessä kemiallinen raskaus!

• mm77

Mullakin joskus alkuaikoina, testasin varmuudeks niukkojen menkkojen jälkeen ja kun lämpökin jäi oudosti koholle, kp18 tuli ihan selkee haamu.. sellanen aconin herkkä testi se oli.
      No sithän alko taas vuoto tosta muutaman päivän päästä ja tutkittiin että ihan seuraavat menkathan vaan oli alkanu :( vaikka enpä ollu täysin uskonukaan että mitään olis, silti.
      Mistä lie johtukaan että tollanen tuli, jotenki meni vähä luottamus testeihin, nehän voi näyttää koska vaan mitä sattuu?? Ehkä mulla oli sit joku kysta joka kans noissa herkissä sattaa aiheuttaa tollasta..

Ton jälkeen päätin etten osta enää yhtäkään turhaa testiä, vasta sitten kun ne on ihan kunnolla myöhässä 1-2 viikkoo, sillon ainakin pitäs tulla jo ihan kunnollinenki jos on! Siinä sitä oli 1,5 vuotta yritystä, eikä tarttenu sen koomin enää testejä ostella..

Kai se on pääsääntösesti niin että mitä herkempi testi, sen suurempi väärän plussan vaara...

• ==============

Minulla ollut 5 kemiallista raskautta.

Testaaminen varhain ollut tärkeää, koska yleensä 3.keskenmenon jälkeen tehdään keskenmeno tutkimukset, joissa itselläni löytyi tukostaipumus ja siihen taas on olemassa lääkitys.

Itselläni keskenmenotutkimuksissa Väestöliitossa eivät löytäneet mitään ongelmia, vasta kun vaihdoin Naistenklinikalle hoitoihin, löytyi laajemmissa tutkimuksissa tukostaipumus.

Menin sittemmin taas yksityiselle hoitoihin ja
      minulle Felicitas klinikalla määrättiin verenohennuslääke heti plussa testistä aloitettavaksi ja nyt 6. raskaus on edennyt viikolle 24 lääkkeiden avulla ja kaikki on ihan kunnossa.
      Tämä on myös ensimmäinen raskaus jossa olen käyttänyt lääkitystä heti plussauksesta ja raskaustestin tein 3 päivää ennen virallista testauspäivää.

Tärkeintä oli siis löytää esteet raskauden etenemiselle ja kuten olen täällä ennenkin kirjoittanut, niin klinikoissa on todella eroja.
      Naistenklinikalla ainakin tutkivat perusteellisesti, että sikäli hyvä paikka.

Jos nyt olisin näillä tiedoilla aloittamassa hoitoja menisin suoraan Felicitakseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162