vene kallellaan

jatkuvasti - mitä tehdä

tässä kysymys: vene on 70 luvun lopun puolitonnari. Vene on jatkuvasti hiukan kallellaan styyran puolelle. Tällä puolella on 200Ah akut pistopunkan alla. Vastakkaisella puolella 60l löpötankki. Samankokoiset vesitankit molemmilla puolilla salongin penkkien alla. Mitään muita painavia esineitä ei ole eri puolella venettä.

Kallistus on siis sellainen silmin havaittava ehkä noin 5-9 astetta. Vene suoristuu kun laittaa 80kiloisen jampan paaran puolelle.

Masto seisoo kannella, ei täysin varmaa onko masto kallellaan vai täysin suorassa, vanttiruuvit eri kohtaa kierteissään kylläkin.

Kysymys 1) onko tällainen kallistus normaalia, voiko se johtua a) akuista b) maston kallistuksesta b) jostain muusta esim. köli vinossa?

Kysymys 2) onko syytä huolestua.

41

7318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raju kallistuma.

      Oletko erehtynyt asteista? 1-2 astetta menee vielä lastauksen piikkiin, mutta ei enempää. Ehän tossa pysty asumaan.

    • kallistuma

      Veikkaan että olet aarvioinut astemäärän väärin, mutta ilmeisesti kallistuma on kuitenkin niin suuri että kannatta selvittää syy siihen. Täysi polttoainesäiliö ja tuo akkumäärä painanevat suurin piirtein saman verran. Mittaa kölin kekikohdalta (sieltä mistä saat mittapisteen) etäisyys parraslistaan kummallakin puolella venettä. Pitäisi tietysti olla sama mitta. Ei pitäisi huolestua, mutta sen sijaan korjata, jos vikaa löytyy.

    • köli???

      Itsekin joskus olen laiturilla ihmetellyt, miten jotkut veneet "makaavat" hieman vinossa, ehkä pari astetta enimmillään. Irtonaisen kuorman kohdalla voi kauden alussa kokeilla sitä, että siirtää kaiken mahdollisen aivan keskelle venettä. Vesisäiliöt tyhjäksi, samoin tankki (...). Akut keskelle venettä. Tämä siis ennen, kuin kauden alussa siirrät normaalin kausivarustuksen veneeseen.
      Olen kyllä kuullut (liekö totta, en tiedä) erään veneen sisustuksen uusimisesta, jonka tuloksena vene tosiaan kellui vinossa. Tuolloin lienee materiaalivahvuudet ja "uudisrakentaminen" jääneet huomiotta veneen lateraalitasapainossa...
      Mitenkäs köli? Onko se suora? Jos köli on jostain kumman syystä hiemankin vinossa, se vaikuttaa taatusti tasapainoon. Tosin tuolloin on jo syytä olla huolissaan muistakin asioista rakenteessa ;-)
      Jos tietäisi veneestä tarkemmin, voisi pohtia asiaakin tarkemmin.

    • todellakin poistuu

      jo sillä, että yksi ainoa 80kg hemmo on paaran puolella laidalla istumassa, ei ole mitään syytä olettaa kölin olevan vinossa tai muuta täällä yllä ehdotettua. Sen sijaan kyseessä on varsin herkkä vene, ja kyky mitata/ arvioida kallistumia ei tunnu olevan kohdillaan, sillä ihan noin herkkä se ei voi olla, että 9asteen kallistuma oikenee jo yhdellä hemmolla, sillä tällöin 5 hemmoa tekisi yli 60 asteen kallistuman. Oikaiseva momenttihän ei suinkaan ole lineaarinen noin isoilla kulmilla, joten vaikka 5x9 onkin vain 45, tulee tuosta silti 60 astetta. Tai sitten aloittaja vain provoilee ...

    • alkperäinen lähettäjä

      okei - tarkennuksena kallistukseen - en ehkä osannut arvioida astemäärää lukuina. Mutta vene on todellakin jatkuvasti kallellaan. Kun venettä katsoo laiturilta edessä tätä ei voi olla huomaamatta.

      Voisiko olla niin että jos masto on kallellaan, maston keskilinjalta poissa oleva paino painaa koko veneen kallelleen?

      Tai voisiko köli olla pultattu "vinoon"?

      • masto lienee poistettu,

        joiten voisit tarkistaa ylävanttien pituudet eli verrata niitä toisiinsa. Jos vaijerit ovat eri pituiset, et saa mastoa suoraan vanttiruuvien kierroksia laskemalla. Kölin suoruuden ehkä jo tarkistitkin? Eli mittaa etäisyys rustista kölin alaosan keskelle. Pitäisi olla sama mitta kummallakin puolella.


    • mahdollista!!!

      Kaikki ehdotetut vaihtoehdot ovat mielestäni mahdollisia. Jos kyse on puolitonnarista, joka on tehty kisaveneeksi 70-luvun lopulla, herkkyys voi kyllä olla toisenlaista, kuin nykyisissä kilpakonstruktioissa. Kyllä 80 kg "ylimääräistä" laidalla veneessä, joka kelluu tyynessä kelissä, saattaa hyvinkin näkyä - varsinkin kevyemmässä veneessä. Mutta 70-luvun puolitonnari...

    • JRxxx

      ...asteet vähän pieleen. Pikainen trigonometrinen laskutoimitus sanoo, että jos mastonhuippu olisi 10 m vedenpinnasta, niin 5 asteen kallistuma aiheuttaisi mastonhuipussa liki 90 cm ja 9 asteen kallistuma jopa puolentoista metrin poikkeaman. 15-metrisellä mastolla vastaavat lukemat olisivat 1,3 m ja 2,4 m.

      Mutta jospa ajatellaan, että kallistuma on jotain 1-2 asteen luokkaa? Sen huomaa kyllä laiturissa tyynellä säällä ihan silmämääräisesti. 200h akut, hm, painoa lienee n. 50-60 kg. Menee aika tasoihin täyden löpötankin kanssa, mutta et sanonut mitään tankin täyttöasteesta. Lisäksi akkujen paino on pienemmällä alalla kuin löpötankin, joten todennäköisesti vääntöä on sille puolen enemmän kuin mitä tankki tasaa. Selittääkö tämä yksin kallistusta, sitä on paha sanoa, kun ei tiedä mitään veneen sisustuksesta yms. Sen voin kuitenkin sanoa eräiden moottoriveneiden perusteella, että yllättävän pieni painopoikkeama aiheuttaa nähtävissäolevan kallistuksen. Mieleeni tulee eräs 21-jalkainen, jossa keulapunkalle asetettu kaljakori riitti tasaamaan yhden asteen "takanojan". Toki paljon kevyempi vene ja painopiste ylempänä kuin purjeveneessä, mutta jotain suuntaa tuosta saanee.
      Minä aloittaisin selvittelyn ottamalla ne akut tai vaikkapa ensin vain toisen pois paikaltaan ja katsomalla mahdollista vaikutusta.

    • pinnamies

      stuuvauksessa. Järjestele tavarat ja muut painot veneessä niin, että se on suorassa. mites makeavesitankki. muuta aste 1-2o sinne tänne ei haittaa

      • masto suoraan !

        Ennen stuuvausta kannattaa kuitenkin tsekata, ettei vene ole jo valmiiksi vähän kallellaan. Vantitkin voivat olla eri pituisia varsinkin, jos niitä on uusittu. Masto kannattaa virittää oikein ja vaikkapa tarkistaa, että toppi on yhtä etäällä kummastakin partaasta.


      • Aivan tarkkaan
        masto suoraan ! kirjoitti:

        Ennen stuuvausta kannattaa kuitenkin tsekata, ettei vene ole jo valmiiksi vähän kallellaan. Vantitkin voivat olla eri pituisia varsinkin, jos niitä on uusittu. Masto kannattaa virittää oikein ja vaikkapa tarkistaa, että toppi on yhtä etäällä kummastakin partaasta.

        Myös köli voi olla taipunut sivulle karille ajon seurauksena, vaikka runkoon ei mitään vaurioita olisikaan tullut. Kallistaako se venettä onkin toinen asia.

        Oma venekin könöttää kalleellaan. Septitankki, vessan pönttö ja pentteri, painaa enemmän kuin toisella laidalla oleva karttapöytä. Muut painavat tavarat ovat kyllä keskellä.

        Itse olen sen verran tumpelo, että aina on hankala arvioida maston suoruutta. Nostimella mittaaminen on hankalaa, koska se venyy. Samaa jännitystä on hankala arvioida. Onko olemassa halpaa laser- mittaria esim. biltemassa, joka mittaisi tuon 15 metrin matkan -1 mm tarkkuudella?


      • nostin
        Aivan tarkkaan kirjoitti:

        Myös köli voi olla taipunut sivulle karille ajon seurauksena, vaikka runkoon ei mitään vaurioita olisikaan tullut. Kallistaako se venettä onkin toinen asia.

        Oma venekin könöttää kalleellaan. Septitankki, vessan pönttö ja pentteri, painaa enemmän kuin toisella laidalla oleva karttapöytä. Muut painavat tavarat ovat kyllä keskellä.

        Itse olen sen verran tumpelo, että aina on hankala arvioida maston suoruutta. Nostimella mittaaminen on hankalaa, koska se venyy. Samaa jännitystä on hankala arvioida. Onko olemassa halpaa laser- mittaria esim. biltemassa, joka mittaisi tuon 15 metrin matkan -1 mm tarkkuudella?

        venymättömäksi. Tulee hyötyä myös purjehdusta ajatellen.


      • surf6gtr
        Aivan tarkkaan kirjoitti:

        Myös köli voi olla taipunut sivulle karille ajon seurauksena, vaikka runkoon ei mitään vaurioita olisikaan tullut. Kallistaako se venettä onkin toinen asia.

        Oma venekin könöttää kalleellaan. Septitankki, vessan pönttö ja pentteri, painaa enemmän kuin toisella laidalla oleva karttapöytä. Muut painavat tavarat ovat kyllä keskellä.

        Itse olen sen verran tumpelo, että aina on hankala arvioida maston suoruutta. Nostimella mittaaminen on hankalaa, koska se venyy. Samaa jännitystä on hankala arvioida. Onko olemassa halpaa laser- mittaria esim. biltemassa, joka mittaisi tuon 15 metrin matkan -1 mm tarkkuudella?

        kyllä sen maston nostimellakin voi katsoa,, Puomi pois ja ison nostimeen tarpeeksi painava punnus tyynellä säällä ja sitten katsoo mihin kohti kantta punnus asettuu, nostinköydestä näkee lisäksi maston suoruuden sivusuunnassa.. Tietysti tämä ei toimi jos vene on valmiiksi kallellaan. kaksi 100ah akkua painaa jopa 70 kg..kun taas dieselin ominaispaino on 0,85kg, jolloin täyden löpötankin sisältö painaa vain 51kg....


      • Oskari
        surf6gtr kirjoitti:

        kyllä sen maston nostimellakin voi katsoa,, Puomi pois ja ison nostimeen tarpeeksi painava punnus tyynellä säällä ja sitten katsoo mihin kohti kantta punnus asettuu, nostinköydestä näkee lisäksi maston suoruuden sivusuunnassa.. Tietysti tämä ei toimi jos vene on valmiiksi kallellaan. kaksi 100ah akkua painaa jopa 70 kg..kun taas dieselin ominaispaino on 0,85kg, jolloin täyden löpötankin sisältö painaa vain 51kg....

        "Tietysti tämä ei toimi jos vene on valmiiksi kallellaan."

        Totta kai se on kallellaan, koska juuri syytä siihen kallellaan oloon ollaan selvittämässä.


      • Wiki
        Oskari kirjoitti:

        "Tietysti tämä ei toimi jos vene on valmiiksi kallellaan."

        Totta kai se on kallellaan, koska juuri syytä siihen kallellaan oloon ollaan selvittämässä.

        Maston kohtisuora kanteen nähden voidaan mitata nostimella. Nostin pitää olla venymätön, ihan purjehduksenkin vuoksi. Edellisessä selitettiin lähinnä sitä miten mitataan rake.

        Pingoitetaan nostin suoraksi rustiin tai parraslistaan. Merkitään tämä mitta nostimeen esmes teipillä, siirretään nostin toiselle kyljelle ja mitataan etäisyys vastaavaan pisteeseen. Jos masto on suorassa, niin teippimerkki osuu täsmälleen toisen laidan rustin kohdalle tai partaaseen samalle kohtaa.


      • SpK
        Wiki kirjoitti:

        Maston kohtisuora kanteen nähden voidaan mitata nostimella. Nostin pitää olla venymätön, ihan purjehduksenkin vuoksi. Edellisessä selitettiin lähinnä sitä miten mitataan rake.

        Pingoitetaan nostin suoraksi rustiin tai parraslistaan. Merkitään tämä mitta nostimeen esmes teipillä, siirretään nostin toiselle kyljelle ja mitataan etäisyys vastaavaan pisteeseen. Jos masto on suorassa, niin teippimerkki osuu täsmälleen toisen laidan rustin kohdalle tai partaaseen samalle kohtaa.

        Sopivan punnuksen avulla maston saa suoraan vaikka nostin hiukan joustaisikin. Punnus partaan yli styyran puolella. Varvaslistan kohdalle merkkiteippi. Sitten verrataan toisella puolella ja säädetään tarvittaessa. Puunnuksen pitää olla sen verran painava, että vetää nostimen kunnolla suoraksi. 10 litran vesikannu tai täysi ämpäri on sopiva, ankkuriakin olen joskus käyttänyt.


      • Aivan tarkkaan
        Wiki kirjoitti:

        Maston kohtisuora kanteen nähden voidaan mitata nostimella. Nostin pitää olla venymätön, ihan purjehduksenkin vuoksi. Edellisessä selitettiin lähinnä sitä miten mitataan rake.

        Pingoitetaan nostin suoraksi rustiin tai parraslistaan. Merkitään tämä mitta nostimeen esmes teipillä, siirretään nostin toiselle kyljelle ja mitataan etäisyys vastaavaan pisteeseen. Jos masto on suorassa, niin teippimerkki osuu täsmälleen toisen laidan rustin kohdalle tai partaaseen samalle kohtaa.

        Ison nostin on 10 mm dynemaa ja keulan 8. Venymää köyteen tulee ennen kuin löysät lähtevät. Olen huomannut (myös muiden veneessä), että nostinta pitää kiriä vähän aikaa purjehdittua (lukot ei anna periksi yhtään). Laitampa ens keväänä 10 kilon ankkurin painoksi ja roikotan sitä laidan ulkopuolella puolin ja toisin.


    • Antsu*

      Noin yleisesti tiedoksi voi kertoa, että aivan suorassa uiva vene on todellinen harvinaisuus. Olen mitannut kymmenien veneiden varalaidat ja muistaakseni joukossa oli yksi, jossa ero eri puolilla oli alle 1 cm. Tietysti koosta riippuen, mutta tuollaisessa puolitonnarissa ero on tyypillisesti pari kolme senttiä. Sellaista eroa ei vielä silmä laiturilta erota. Maston suoruus veneeseen nähden taas on helposti tuolla tarkkuudella mitattavissa nostimella. Nostin ei todellakaan saisi mittausta haittaavasti venyä sitä käsin kiristäessä. Eli nostin vaihtoon, jos se on ongelma.

      • vesimies xyz

        Kysymys ei ole nostimen venymisestä, vaan topin taipumisesta. Sillä voimalla mitä mittaukseen tarvitaan ei saa nostimia mihinkään venymään.
        Jotkut topit ovat tehdyt myös erityisen taipuisiksi, paremman twistin aikaansaamiseksi.
        Asia, jota ei ole käsitelty tässä yhteydessä ollenkaan on venevauhti eri kryssi halsseilla, kun vene ja masto ovat kallellaan alkujaan.
        Väitän, että nopeus on parempi kun luovitaan halssilla johon päin vene on kallellaan.


      • vesimies xyz
        vesimies xyz kirjoitti:

        Kysymys ei ole nostimen venymisestä, vaan topin taipumisesta. Sillä voimalla mitä mittaukseen tarvitaan ei saa nostimia mihinkään venymään.
        Jotkut topit ovat tehdyt myös erityisen taipuisiksi, paremman twistin aikaansaamiseksi.
        Asia, jota ei ole käsitelty tässä yhteydessä ollenkaan on venevauhti eri kryssi halsseilla, kun vene ja masto ovat kallellaan alkujaan.
        Väitän, että nopeus on parempi kun luovitaan halssilla johon päin vene on kallellaan.

        Kumpi onkaan parempi tilanne?
        -vene ja masto kumpikin vinossa!
        -vene vinossa mutta masto pystysuorassa!

        Mikäli ei saa venettä suoraksi.


    • Joakim

      Omakin veneeni on sen verran kallellaan (uudempi, mutta samaa kokoluokkaa), että tarvitaan yksi mies laidalle suoristamaan se.

      Kuten muutkin ovat sanoneet kyse on tuskin enemmästä kuin 1-2 asteesta. Mulla on 70 mm ero varalaidoissa perässä, joka tarkoittaa vajaan 2,5 m matkalla ~1,5 astetta. Tämän kallistuman huomaa todella selvästi ja vesilinjaraita on toisella puolella vedenalla ja toisella kokonaan kuivana.

      Maston suoruudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Todella hurjalta näyttävä 5 asteen vinous ei vielä juuri siirtäisi maston painopisteetä sivusuunnassa eli ei kallistaisi venettä. Jotta vene kallistuisi yhtä paljon kuin 80 kg miehestä, pitäisi 80 kg maston (tyypillinen 1/2 tonnarin) painopisteen siirtyä keskeltä laidalle eli topin pitäisi olla metritolkulla laidan ulkopuolella eli maston >>10 astetta vinossa.

      Kölin vinouskaan ei venettä kallista ellei vinous ole räikeän suuri ja/tai köli ei ole läheskään keskellä venettä. ~1000 kg kölin painopiste ei tarvitse olla kuin ~10 cm sivussa aiheuttaakseen tuon, mutta tuohonkin vaaditaan jo ~10 asteen vinous, joka näkyisi todella räikeästi.

      Millainen on veneen sisustus? Minulla kallistus johtunee siitä, että toisella laidalla on vessa, akut, löpö- ja septitankki, joita toisen laidan pentteri ja vesitankki ei riitä kompensoimaan (no täydellä vesitankilla ja tyhjällä septitankilla on jo aika suorassa).

      • on sittenkin tekemistä!

        Pointtini on se, että vene näyttää olevan kallellaan silloin, kun masto ei ole suorassa!
        Silmä havaitsee kannen vähäisen kallistuman melko huonosti verrattuna korkeaan mastoon.


      • Joakim
        on sittenkin tekemistä! kirjoitti:

        Pointtini on se, että vene näyttää olevan kallellaan silloin, kun masto ei ole suorassa!
        Silmä havaitsee kannen vähäisen kallistuman melko huonosti verrattuna korkeaan mastoon.

        Tuollaisen kallistuman huomaa varsin helposti mastoon katsomatta. Samoin huomaa onko masto tuon verran kalleellaan veneeseen nähden vai ei. Silmä on uskomattoman tarkka tällaisissa.


      • rullamittaw
        Joakim kirjoitti:

        Tuollaisen kallistuman huomaa varsin helposti mastoon katsomatta. Samoin huomaa onko masto tuon verran kalleellaan veneeseen nähden vai ei. Silmä on uskomattoman tarkka tällaisissa.

        jos fallit ovat venyvää sorttia ja haluaa tarkistaa onko masto suorassa niin hyvä kikka on hakea rautakaupasta rullamitta. Siis sellainen iso kela, niitä voi löytyä riittävän pitkiä esim 15-20 metrin versioita. Mitan pää nostetaan fallilla toppiin, ja avot, onkin helppo tarkistaa onko masto suorassa.

        Kuvittelisin että rullamitta on valmistettu venymättömästä aineesta, ja fallinhan voi nyt kiristää huipputiukaksi jotta mitta on kohdillaan.


      • taida onnistua
        rullamittaw kirjoitti:

        jos fallit ovat venyvää sorttia ja haluaa tarkistaa onko masto suorassa niin hyvä kikka on hakea rautakaupasta rullamitta. Siis sellainen iso kela, niitä voi löytyä riittävän pitkiä esim 15-20 metrin versioita. Mitan pää nostetaan fallilla toppiin, ja avot, onkin helppo tarkistaa onko masto suorassa.

        Kuvittelisin että rullamitta on valmistettu venymättömästä aineesta, ja fallinhan voi nyt kiristää huipputiukaksi jotta mitta on kohdillaan.

        Noin pitkät rullamitat on lasikuitunauhaa, mikä venyy huomattavan paljon enemmän kuin nostin. Raksalla saa 2cm venymän 10m matkalla aika kevyellä voimalla, siis ihan yhdellä kädellä. Ei ole mikään tarkkuusmittaus väline, mutta ihan riittävän tarkka tarkoitukseensa kuitenkin, kun aina mittaa suunnilleen samalla voimalla.


      • vesimies xyz
        taida onnistua kirjoitti:

        Noin pitkät rullamitat on lasikuitunauhaa, mikä venyy huomattavan paljon enemmän kuin nostin. Raksalla saa 2cm venymän 10m matkalla aika kevyellä voimalla, siis ihan yhdellä kädellä. Ei ole mikään tarkkuusmittaus väline, mutta ihan riittävän tarkka tarkoitukseensa kuitenkin, kun aina mittaa suunnilleen samalla voimalla.

        Omistan kyllä metallisen mittanauhan 30 m. ja sillä olen mitannut mastoani.
        Kävisi kyllä hyvin mutta lattamittaan ottaa vähäisinkin tuuli ja saa mittanauhan liikkeeseen.
        Lisäksi, mikäli on jäykät pylpyrät maston huipussa tai mittanauhan kiinnitys fallin on epävarma, on riski että nauha katkeaa ja falli jää toppiin.


      • mittanauha!
        rullamittaw kirjoitti:

        jos fallit ovat venyvää sorttia ja haluaa tarkistaa onko masto suorassa niin hyvä kikka on hakea rautakaupasta rullamitta. Siis sellainen iso kela, niitä voi löytyä riittävän pitkiä esim 15-20 metrin versioita. Mitan pää nostetaan fallilla toppiin, ja avot, onkin helppo tarkistaa onko masto suorassa.

        Kuvittelisin että rullamitta on valmistettu venymättömästä aineesta, ja fallinhan voi nyt kiristää huipputiukaksi jotta mitta on kohdillaan.

        Vaikkapa puolimetrinen. Laita se veymättömän nostimen päähän, lukitse ja mittaa molemmat puolet.


      • kallistusta

        Vene makaa aina pikkasen paaraan päin kallellaan.
        Johtuneeko siitä, että köliä hioessa huomasin, että paaran puolella on gelkkaria pari senttiä enemmän kölin juuressa kuin styyran puolella. Köli on aseteltu keskelle, jolloin painopiste on 2 CM sivussa jostakin? (veneen massan painopisteestä??).
        Koko juttu lienee johtunee siitä, että runko on laminoitu kyljellään ja paaraan on hulahtanu gelkkaria aika reippaasti.
        Korjaan aina keväällä vanteilla, jotta punkissa ei tarvi goisia rinteessä.
        PS Paaran halssilla on kivempi kryssiä.


    • piti2

      saattaisi olla tunnoton k.o. ongelmalle kunhan masto on suorassa ?

      • rollattori.....

        Mieti sitä.


      • myös masto...

        ..alaspäin


      • piti2
        myös masto... kirjoitti:

        ..alaspäin

        siis veden pinnalla


    • ammattimerenkulkijana

      en kyllä ymmärrä, mitä ovat "Tyyra" ja "Paara" ????

      • kansankieliset

        termit SB:lle ja BB:lle? Styyrpuuri ja paapuuri tuntuu kankeilta.


      • keksiä
        kansankieliset kirjoitti:

        termit SB:lle ja BB:lle? Styyrpuuri ja paapuuri tuntuu kankeilta.

        oikea ja vasen.


      • yksiselitteinen ?
        keksiä kirjoitti:

        oikea ja vasen.

        Sekaannusten paikka syntyy, kun ei-seilori alkaa puhua vasemmasta ja oikeasta vaikkapa sen mukaan kumpi on vasemman ja kumpi oikean käden puolella.


      • juttu...
        yksiselitteinen ? kirjoitti:

        Sekaannusten paikka syntyy, kun ei-seilori alkaa puhua vasemmasta ja oikeasta vaikkapa sen mukaan kumpi on vasemman ja kumpi oikean käden puolella.

        rattijuopolla. Ratti on milloin vasemmalla, milloin oikealla puolella, riippuen siitä katsooko ulos etu vai takaikkunasta.


      • sais puhua
        yksiselitteinen ? kirjoitti:

        Sekaannusten paikka syntyy, kun ei-seilori alkaa puhua vasemmasta ja oikeasta vaikkapa sen mukaan kumpi on vasemman ja kumpi oikean käden puolella.

        vasemmasta ja oikeasta sen mukaan kumpi on vasemman ja kumpi oikean käden puolella ?
        Niin olen aina tehnyt, ja olen seilannut viimeiset 30vuotta. Niinhän väistösäännötkin menee autoilla, jos toinen tulee pohjoisesta ja menossa etelään, ja toinen auto tulee idästä ja menossa länteen, niin kyllä väistäjä on idästä tulija jos ei liikenne: -merkein, -valoin, tai liikenteen ohjaajan toimesta toisin osoiteta. Tämä on voimassa ihan riippumatta siitä peruuttaako idästä tuleva auto vai ei. Siis vasen ei ole välttämättä paapuurin puolella vaan voi hyvinkin olla styyrpuurinpuolella. Siis kun idästä tulija peruuttaa, niin ko. auton vasemmalta eli paapuurinpuolelta tulee toinen jota olisi syytä väistää, kun se liikenne sääntöjen mukaan tulee oikealta ! Vesillä styyrpuuri on aina styyrpuuri eikä vaihda puolta vaikka peruutat, toisin kuin oikea. Sekaannustahan siitä syntyy jos ei styyrpuuria erota oikeasta.


    • villeveneilijä

      Hei!

      Sun kannattaa ekaks kokeille onks masto oikeesti suoras, eli otat nostimet ja viet sen kummallekin puolelle venettä vaikkapa rustien kohille, u know.

      Jokatapaukses venees on varmaa vinos, tuskin oot saanu mastoo 5° vinoo rikattuu :D Eli se on vaa veneen painopisteest sit kii, luulen et köli ei oo kääntyny. Eli järjestät tavarat veneessä siten että vene kelluu suorassa :D

      1. Tuollainen kallistus ei ole normaalia
      a) Kyllä voi johtua akuista
      b) voi johtua että masto on vinossa

      2. Ei ole syytä huolestua, ellei nyt köli ole vääntynyt.
      Siinä tapaukses on isompi homma, tarvis oikasta se.

    • Ratkaisu.

      Maalaat uuden vesilinjan nykyisen kallistuksen mukaan, ja siirrät sisustusta hieman, että näuttää sisällä kuin ois suorassa.
      Helppoa ja hauskaa iltapuhdetta viikonlopuksi.

    • pituussuunnassa

      Miten vaikuttaa keula/peräpainoisuus ominaisuuksiin eri olosuhteissa?

      Minkä suuruiset poikkeamat ovat normaalin rajoissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe