valmennuskurssien järjestäjien

ja johtokunnan ikä?

Minkähän ikäistä porukkaa eri valmennuskurssijärjestäjien organisaatioissa liikkuu? En oikein ole varma, uskallanko poikaani laittaa kurssille, jonka johtokunta koostuu vähän päälle parikymppisistä. Aika harvoin siinä iässä vielä todellista osaamista on. Siinä iässähän halutaan takoa rahaa hinnalla millä hyvänsä (ja periaatteella "rahat pois"), kun on juuri rahan ja bisneksen makuun päästy.

7

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurssista saa

      tietoa kysymällä sen aiemmin käyneiltä, tai kysymällä järjestäjältä tilastotietoja sisäänpääsystä. Moni kakku päältä kaunis pätee myös tällä alalla.

      Monella alalla parhaat valmentavat kurssit järjestetään alan opiskelijoiden järjestöjen toimesta, ja silloin järjestävä porukka on useimmiten nuorta. Useimmiten takana on silti paljon kokemusta, koska vanhat parrat opettavat nuorille homman salat.

      Omalla alallani ainejärjestö on pitänyt kurssejaan jo yli 50 vuotta ja yli puolet sisäänpääsevistä käy sen kurssit joka vuosi, eikä kellään ole kursseista pahaa sanottavaa. Ei varmasti ole kaikille välttämätöntä ja joskus järjestelytavat ovat..hmm.. miten sen sanoisi, vähän nuoria ja harrastelijamaisia, mutta enemmän valituksia epäpätevästä opetuksesta ja rahanteosta kuulee silti ns. kaupallisten järjestäjien kursseista.

      • tzzzz-----

        Mitä väliä sillä minkä ikäistä "johtokunta" siis osakeyhtiön hallitus oikein on? Opettajat kuitenkin tekevät työn ja heille maksetaan palkkaa, joten jos opettajat ovat ammattilaisia, eivät opiskelijoita luulisi asian olevan kunnossa. Kannattaa siis kysyä ennemminkin:

        a) onko kurssijärjestäjän toiminta vakiintunutta siinä määrin että kurssi todella järjestetään
        b) ketkä ovat opettajia ja mikä on heidän opetuskokemuksensa
        c) millaisia arvioita toiminta yleensä tai ko. opettajien toiminta on aikaisemmin saanut (ja kannattaa uskoa oppilaita enemmän kuin toimitusjohtajan vakuutteluita)

        Varsinkin opiskelijoiden eli ainejärjestöjen kurssilla opettajat vaihtuvat joka vuosi, eikä valmistumisista johtuen toimintakaan ole aina kovin vakiintunutta.

        Vakiintuneilla toimijoilla saattaa olla ongelmana se rahan takominen "totuutta vääristelemällä". Molemmissa tapauksissa opettajien ammattitaito on avain onnistuneeseen kurssiin. Ja joka tapauksesa lapsesi sen työn tekee, kurssi on vain apuna.


      • opettajan "ammattitait...
        tzzzz----- kirjoitti:

        Mitä väliä sillä minkä ikäistä "johtokunta" siis osakeyhtiön hallitus oikein on? Opettajat kuitenkin tekevät työn ja heille maksetaan palkkaa, joten jos opettajat ovat ammattilaisia, eivät opiskelijoita luulisi asian olevan kunnossa. Kannattaa siis kysyä ennemminkin:

        a) onko kurssijärjestäjän toiminta vakiintunutta siinä määrin että kurssi todella järjestetään
        b) ketkä ovat opettajia ja mikä on heidän opetuskokemuksensa
        c) millaisia arvioita toiminta yleensä tai ko. opettajien toiminta on aikaisemmin saanut (ja kannattaa uskoa oppilaita enemmän kuin toimitusjohtajan vakuutteluita)

        Varsinkin opiskelijoiden eli ainejärjestöjen kurssilla opettajat vaihtuvat joka vuosi, eikä valmistumisista johtuen toimintakaan ole aina kovin vakiintunutta.

        Vakiintuneilla toimijoilla saattaa olla ongelmana se rahan takominen "totuutta vääristelemällä". Molemmissa tapauksissa opettajien ammattitaito on avain onnistuneeseen kurssiin. Ja joka tapauksesa lapsesi sen työn tekee, kurssi on vain apuna.

        on ristiriitainen käsite.

        Esimerkiksi oikeustieteen kurssilla voisi periaatteessa etsiä pedagogisesti pätevää opettajaa, ihmistä joka tietää eniten pyrkimisestä tai ihmistä, joka tietää eniten oikeustieteestä.

        Pedagogisesti harjaantuneimmat oikeustieteen asiantuntijat ovat yleensä itse alalla, ts. yliopistossa ja ovat nykyään esteellisiä opettamaan.

        Kasvatustieteilijä tms on täysin hyödytön opettajana, koska hän ei pysty avaamaan oikeustieteen ominaispiirteitä. Meille on tiedekunnassa jonkin verran pidetty esim. lakikielen kursseja muun alan edustajien toimesta ja yhteisen käsitemaailman puuttuminen on vähintäänkin turhauttavaa.

        Oikeustieteen harjoittaja, siis joku lakimies, kuulostaa yleensä hienolta, mutta oikeustieteilijät eivät ole kuuluisia interaktiostaan ja pahimmassa tapauksessa kurssia vetää ns. puhuva pää.

        Itse olen saanut parasta valmennuskurssiopetusta opettajalta, joka itse oli 4. vuoden opiskelija ja tutorointia ihmiseltä, joka opiskeli oikiksessa toista vuottaan, koska he muistivat itse vielä minkälaista pääsykokeisiin lukeminen oli. Huonoin opettajani oli asianajaja joka paasasi edes katsomatta meihin päin ja pilkkasi ns. tyhmiä kysymyksiä. Hän myös jatkuvasti kyseenalaisti kirjan tietoja, mikä sinänsä kannustaa luovaan ajatteluun, mutta oli hakemisen kannalta aivan turhaa.


      • tzzzz---------
        opettajan "ammattitait... kirjoitti:

        on ristiriitainen käsite.

        Esimerkiksi oikeustieteen kurssilla voisi periaatteessa etsiä pedagogisesti pätevää opettajaa, ihmistä joka tietää eniten pyrkimisestä tai ihmistä, joka tietää eniten oikeustieteestä.

        Pedagogisesti harjaantuneimmat oikeustieteen asiantuntijat ovat yleensä itse alalla, ts. yliopistossa ja ovat nykyään esteellisiä opettamaan.

        Kasvatustieteilijä tms on täysin hyödytön opettajana, koska hän ei pysty avaamaan oikeustieteen ominaispiirteitä. Meille on tiedekunnassa jonkin verran pidetty esim. lakikielen kursseja muun alan edustajien toimesta ja yhteisen käsitemaailman puuttuminen on vähintäänkin turhauttavaa.

        Oikeustieteen harjoittaja, siis joku lakimies, kuulostaa yleensä hienolta, mutta oikeustieteilijät eivät ole kuuluisia interaktiostaan ja pahimmassa tapauksessa kurssia vetää ns. puhuva pää.

        Itse olen saanut parasta valmennuskurssiopetusta opettajalta, joka itse oli 4. vuoden opiskelija ja tutorointia ihmiseltä, joka opiskeli oikiksessa toista vuottaan, koska he muistivat itse vielä minkälaista pääsykokeisiin lukeminen oli. Huonoin opettajani oli asianajaja joka paasasi edes katsomatta meihin päin ja pilkkasi ns. tyhmiä kysymyksiä. Hän myös jatkuvasti kyseenalaisti kirjan tietoja, mikä sinänsä kannustaa luovaan ajatteluun, mutta oli hakemisen kannalta aivan turhaa.

        Tarkoitan ammattitaidolla juuri sitä että ymmärtää opettamastaan asiasta enemmän kuin juuri asian oppinut opiskelija ja osaa myös pedagogisesti järkevällä tavalla opettaa ja ohjata. Ei siinä ole mitään ristiriitaista.


      • yhdistelmää
        tzzzz--------- kirjoitti:

        Tarkoitan ammattitaidolla juuri sitä että ymmärtää opettamastaan asiasta enemmän kuin juuri asian oppinut opiskelija ja osaa myös pedagogisesti järkevällä tavalla opettaa ja ohjata. Ei siinä ole mitään ristiriitaista.

        vain ei ole saatavilla.

        Edes tiedekunnassa.


      • tzzz----
        yhdistelmää kirjoitti:

        vain ei ole saatavilla.

        Edes tiedekunnassa.

        On sitä, usko pois. Tiedekunnissa tuskin, mutta muualla kyllä.


    • valmennuskurssin käynyt

      Moi!

      Oma kokemukseni oli hyvä valmennuskurssista, jossa opettaja oli vielä parikymppinen. Oma pääsykoe oli hyvin mielessä ja opiskelijoilla oli paljon yhtymäkohtia opettajaan. Kannustus tuntui aidolta ja opetus oli ns. "ajan hermoilla" eikä laahannut perässä vuosikymmeniä.

      Toisaalta opettajalla oli jo muutaman vuoden kokemus valmennuskurssien vetämisestä.

      Johtokunnasta tapasin yhden henkilön, jolla oli itsellä kaksoistutkinto alla ja ikää n. 30 vuotta. Asiantuntevaa väkeä kaiken kaikkiaan! Aidosti kiinnostuneita asiastaan eikä ns. "leipiintyneitä".

      Kävin siis viime vuonna valmennuskeskuksen kurssin, jota voin suositella (osittain sen vuoksi pääsin sisään). Tämä on kuitenkin ihan mun oma subjektiivinen kokemus - huolesi on noin yleisesti varmasti aiheellinen.

      Kyseisellä kurssilla oli yhdellä oppilaalla "maksaja" mukana ensimmäisellä oppitunnilla, jonka jälkeen pystyi tehdä päätöksen kurssille jäämisestä. Olivat tyytyväisiä ja oppilas jäi kurssille - ihan toimiva käytäntö. Tätäkin voi siis ehdottaa kurssinjärjestäjälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8050
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4604
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3907
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3228
    5. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2802
    6. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2737
    7. Vielä me saadaan toisemme

      Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2422
    8. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2220
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2109
    Aihe