valmennuskurssien järjestäjien

ja johtokunnan ikä?

Minkähän ikäistä porukkaa eri valmennuskurssijärjestäjien organisaatioissa liikkuu? En oikein ole varma, uskallanko poikaani laittaa kurssille, jonka johtokunta koostuu vähän päälle parikymppisistä. Aika harvoin siinä iässä vielä todellista osaamista on. Siinä iässähän halutaan takoa rahaa hinnalla millä hyvänsä (ja periaatteella "rahat pois"), kun on juuri rahan ja bisneksen makuun päästy.

7

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurssista saa

      tietoa kysymällä sen aiemmin käyneiltä, tai kysymällä järjestäjältä tilastotietoja sisäänpääsystä. Moni kakku päältä kaunis pätee myös tällä alalla.

      Monella alalla parhaat valmentavat kurssit järjestetään alan opiskelijoiden järjestöjen toimesta, ja silloin järjestävä porukka on useimmiten nuorta. Useimmiten takana on silti paljon kokemusta, koska vanhat parrat opettavat nuorille homman salat.

      Omalla alallani ainejärjestö on pitänyt kurssejaan jo yli 50 vuotta ja yli puolet sisäänpääsevistä käy sen kurssit joka vuosi, eikä kellään ole kursseista pahaa sanottavaa. Ei varmasti ole kaikille välttämätöntä ja joskus järjestelytavat ovat..hmm.. miten sen sanoisi, vähän nuoria ja harrastelijamaisia, mutta enemmän valituksia epäpätevästä opetuksesta ja rahanteosta kuulee silti ns. kaupallisten järjestäjien kursseista.

      • tzzzz-----

        Mitä väliä sillä minkä ikäistä "johtokunta" siis osakeyhtiön hallitus oikein on? Opettajat kuitenkin tekevät työn ja heille maksetaan palkkaa, joten jos opettajat ovat ammattilaisia, eivät opiskelijoita luulisi asian olevan kunnossa. Kannattaa siis kysyä ennemminkin:

        a) onko kurssijärjestäjän toiminta vakiintunutta siinä määrin että kurssi todella järjestetään
        b) ketkä ovat opettajia ja mikä on heidän opetuskokemuksensa
        c) millaisia arvioita toiminta yleensä tai ko. opettajien toiminta on aikaisemmin saanut (ja kannattaa uskoa oppilaita enemmän kuin toimitusjohtajan vakuutteluita)

        Varsinkin opiskelijoiden eli ainejärjestöjen kurssilla opettajat vaihtuvat joka vuosi, eikä valmistumisista johtuen toimintakaan ole aina kovin vakiintunutta.

        Vakiintuneilla toimijoilla saattaa olla ongelmana se rahan takominen "totuutta vääristelemällä". Molemmissa tapauksissa opettajien ammattitaito on avain onnistuneeseen kurssiin. Ja joka tapauksesa lapsesi sen työn tekee, kurssi on vain apuna.


      • opettajan "ammattitait...
        tzzzz----- kirjoitti:

        Mitä väliä sillä minkä ikäistä "johtokunta" siis osakeyhtiön hallitus oikein on? Opettajat kuitenkin tekevät työn ja heille maksetaan palkkaa, joten jos opettajat ovat ammattilaisia, eivät opiskelijoita luulisi asian olevan kunnossa. Kannattaa siis kysyä ennemminkin:

        a) onko kurssijärjestäjän toiminta vakiintunutta siinä määrin että kurssi todella järjestetään
        b) ketkä ovat opettajia ja mikä on heidän opetuskokemuksensa
        c) millaisia arvioita toiminta yleensä tai ko. opettajien toiminta on aikaisemmin saanut (ja kannattaa uskoa oppilaita enemmän kuin toimitusjohtajan vakuutteluita)

        Varsinkin opiskelijoiden eli ainejärjestöjen kurssilla opettajat vaihtuvat joka vuosi, eikä valmistumisista johtuen toimintakaan ole aina kovin vakiintunutta.

        Vakiintuneilla toimijoilla saattaa olla ongelmana se rahan takominen "totuutta vääristelemällä". Molemmissa tapauksissa opettajien ammattitaito on avain onnistuneeseen kurssiin. Ja joka tapauksesa lapsesi sen työn tekee, kurssi on vain apuna.

        on ristiriitainen käsite.

        Esimerkiksi oikeustieteen kurssilla voisi periaatteessa etsiä pedagogisesti pätevää opettajaa, ihmistä joka tietää eniten pyrkimisestä tai ihmistä, joka tietää eniten oikeustieteestä.

        Pedagogisesti harjaantuneimmat oikeustieteen asiantuntijat ovat yleensä itse alalla, ts. yliopistossa ja ovat nykyään esteellisiä opettamaan.

        Kasvatustieteilijä tms on täysin hyödytön opettajana, koska hän ei pysty avaamaan oikeustieteen ominaispiirteitä. Meille on tiedekunnassa jonkin verran pidetty esim. lakikielen kursseja muun alan edustajien toimesta ja yhteisen käsitemaailman puuttuminen on vähintäänkin turhauttavaa.

        Oikeustieteen harjoittaja, siis joku lakimies, kuulostaa yleensä hienolta, mutta oikeustieteilijät eivät ole kuuluisia interaktiostaan ja pahimmassa tapauksessa kurssia vetää ns. puhuva pää.

        Itse olen saanut parasta valmennuskurssiopetusta opettajalta, joka itse oli 4. vuoden opiskelija ja tutorointia ihmiseltä, joka opiskeli oikiksessa toista vuottaan, koska he muistivat itse vielä minkälaista pääsykokeisiin lukeminen oli. Huonoin opettajani oli asianajaja joka paasasi edes katsomatta meihin päin ja pilkkasi ns. tyhmiä kysymyksiä. Hän myös jatkuvasti kyseenalaisti kirjan tietoja, mikä sinänsä kannustaa luovaan ajatteluun, mutta oli hakemisen kannalta aivan turhaa.


      • tzzzz---------
        opettajan "ammattitait... kirjoitti:

        on ristiriitainen käsite.

        Esimerkiksi oikeustieteen kurssilla voisi periaatteessa etsiä pedagogisesti pätevää opettajaa, ihmistä joka tietää eniten pyrkimisestä tai ihmistä, joka tietää eniten oikeustieteestä.

        Pedagogisesti harjaantuneimmat oikeustieteen asiantuntijat ovat yleensä itse alalla, ts. yliopistossa ja ovat nykyään esteellisiä opettamaan.

        Kasvatustieteilijä tms on täysin hyödytön opettajana, koska hän ei pysty avaamaan oikeustieteen ominaispiirteitä. Meille on tiedekunnassa jonkin verran pidetty esim. lakikielen kursseja muun alan edustajien toimesta ja yhteisen käsitemaailman puuttuminen on vähintäänkin turhauttavaa.

        Oikeustieteen harjoittaja, siis joku lakimies, kuulostaa yleensä hienolta, mutta oikeustieteilijät eivät ole kuuluisia interaktiostaan ja pahimmassa tapauksessa kurssia vetää ns. puhuva pää.

        Itse olen saanut parasta valmennuskurssiopetusta opettajalta, joka itse oli 4. vuoden opiskelija ja tutorointia ihmiseltä, joka opiskeli oikiksessa toista vuottaan, koska he muistivat itse vielä minkälaista pääsykokeisiin lukeminen oli. Huonoin opettajani oli asianajaja joka paasasi edes katsomatta meihin päin ja pilkkasi ns. tyhmiä kysymyksiä. Hän myös jatkuvasti kyseenalaisti kirjan tietoja, mikä sinänsä kannustaa luovaan ajatteluun, mutta oli hakemisen kannalta aivan turhaa.

        Tarkoitan ammattitaidolla juuri sitä että ymmärtää opettamastaan asiasta enemmän kuin juuri asian oppinut opiskelija ja osaa myös pedagogisesti järkevällä tavalla opettaa ja ohjata. Ei siinä ole mitään ristiriitaista.


      • yhdistelmää
        tzzzz--------- kirjoitti:

        Tarkoitan ammattitaidolla juuri sitä että ymmärtää opettamastaan asiasta enemmän kuin juuri asian oppinut opiskelija ja osaa myös pedagogisesti järkevällä tavalla opettaa ja ohjata. Ei siinä ole mitään ristiriitaista.

        vain ei ole saatavilla.

        Edes tiedekunnassa.


      • tzzz----
        yhdistelmää kirjoitti:

        vain ei ole saatavilla.

        Edes tiedekunnassa.

        On sitä, usko pois. Tiedekunnissa tuskin, mutta muualla kyllä.


    • valmennuskurssin käynyt

      Moi!

      Oma kokemukseni oli hyvä valmennuskurssista, jossa opettaja oli vielä parikymppinen. Oma pääsykoe oli hyvin mielessä ja opiskelijoilla oli paljon yhtymäkohtia opettajaan. Kannustus tuntui aidolta ja opetus oli ns. "ajan hermoilla" eikä laahannut perässä vuosikymmeniä.

      Toisaalta opettajalla oli jo muutaman vuoden kokemus valmennuskurssien vetämisestä.

      Johtokunnasta tapasin yhden henkilön, jolla oli itsellä kaksoistutkinto alla ja ikää n. 30 vuotta. Asiantuntevaa väkeä kaiken kaikkiaan! Aidosti kiinnostuneita asiastaan eikä ns. "leipiintyneitä".

      Kävin siis viime vuonna valmennuskeskuksen kurssin, jota voin suositella (osittain sen vuoksi pääsin sisään). Tämä on kuitenkin ihan mun oma subjektiivinen kokemus - huolesi on noin yleisesti varmasti aiheellinen.

      Kyseisellä kurssilla oli yhdellä oppilaalla "maksaja" mukana ensimmäisellä oppitunnilla, jonka jälkeen pystyi tehdä päätöksen kurssille jäämisestä. Olivat tyytyväisiä ja oppilas jäi kurssille - ihan toimiva käytäntö. Tätäkin voi siis ehdottaa kurssinjärjestäjälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5410
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1412
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      105
      931
    4. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      831
    5. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      50
      812
    6. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      803
    7. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      789
    8. Haikeaa miten kaikki meni

      Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      787
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      774
    10. Kuinka monesti olet itkenyt?

      Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      773
    Aihe