Juoksupyörä gerbiilille...

Puffeli

Olen huomannut, että netissä jotkut ovat kertoneet heidän gerbiiliens' käyttävän juoksupyörää.
Tiedän että gerbiilille ei saa antaa muovista tai sellaista juoksupyörää jossa on "kalterit".
Ajattelin ostaa juoksupyörän ja pitää sitä gerbujen terrassa vain välillä. ellanen vartti/puol tuntia kerrallaan. Silloin ne eivät ehtisi jyrsiä sitä. Vahtisin niitä kyllä.
Onko kenenkään gerbulla juoksupyörää?
Äitini sanoi että gerbut eivät ehkä opi koskaan juoksemaan pyörässä, koska niille ei ole opetettu juoksemaan siinä pienenä. Hänellä itsellään on ollut hamsteri, eikä sekään kuulemma ikinä oppinut. Kannattaako hankkia? Millainen?

112

6406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123

      Gerbiileille ei todellakaan saa hankkia juoksupyörää. Ne satuttavat siinä häntänsä koska se ei omaa tarttumaotetta kuten esim. hiiren häntä. Ja juoksupyörää ei yksinkertaisesti ole tarkoitettu gerbiileille. Niitä täytyy juoksuttaa häkin ulkopuolella mahdollisimman useasti sillä niillä on niin suuri liikunnantarve, johon ei juoksupyörä riittäisi JOS niille sellaisen saisi edes laittaa. Se on silkkaa typeryyttä ja lemmikkiensä turvallisuuden vaarantamista jos sellaisen hankkii.

      • Puffeli

      • juoksupyörässä
        Puffeli kirjoitti:

        Entä jos se on muovinen. Esimerkiksi tällainen:
        http://www.lemmikkiexpress.fi/images/silent1_0601_1ec.jpg

        gerbiili ei loukkaa itseään mutta minä en laittaisi juoksupyörää ollenkaan. Gerbiilit tosiaan syövät kaikki mitä tielle sattuu. Vaikka vahtisit kokoajan että ne ei söisi sitä ne syö kuitenkin.Gerbiilit mielummin syö sen kuin juoksee siinä. Parempi kun vaan päästät ne ulos (terraariosta)juoksemaan. se on mielenkiintoisempaa sekä sinulle että gerbuille.


      • 123
        juoksupyörässä kirjoitti:

        gerbiili ei loukkaa itseään mutta minä en laittaisi juoksupyörää ollenkaan. Gerbiilit tosiaan syövät kaikki mitä tielle sattuu. Vaikka vahtisit kokoajan että ne ei söisi sitä ne syö kuitenkin.Gerbiilit mielummin syö sen kuin juoksee siinä. Parempi kun vaan päästät ne ulos (terraariosta)juoksemaan. se on mielenkiintoisempaa sekä sinulle että gerbuille.

        Samaa mieltä edellisen kanssa siitä että se on mielenkiintoisempaa kummallekin jos niiden antaa juosta vain vapaana. Onko sulla sitten tiettyä syytä miksi juoksupyörä pitäisi laittaa? Onhan se niinkin että ne luultavasti tuhoavat tuon muovinenkun on, mutta sitäkin enemmän huolen aiheena mulla on se, että ne satuttavat itsensä. Gerbiileille kun juoksupyörä ei ole tarkoitettu kuten jo sanoin.


      • Puffeli
        123 kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa siitä että se on mielenkiintoisempaa kummallekin jos niiden antaa juosta vain vapaana. Onko sulla sitten tiettyä syytä miksi juoksupyörä pitäisi laittaa? Onhan se niinkin että ne luultavasti tuhoavat tuon muovinenkun on, mutta sitäkin enemmän huolen aiheena mulla on se, että ne satuttavat itsensä. Gerbiileille kun juoksupyörä ei ole tarkoitettu kuten jo sanoin.

        Ei ole syytä, haluaisin vain kokeilla sitä...
        Ja juoksuttaminen on aika vaikeeta kun ei ole paikkaa missä tehä sitä... Pitää aina kyhätä tavaroista kauheet aitaukset ennen juoksuttamista.


      • Amanda T.
        juoksupyörässä kirjoitti:

        gerbiili ei loukkaa itseään mutta minä en laittaisi juoksupyörää ollenkaan. Gerbiilit tosiaan syövät kaikki mitä tielle sattuu. Vaikka vahtisit kokoajan että ne ei söisi sitä ne syö kuitenkin.Gerbiilit mielummin syö sen kuin juoksee siinä. Parempi kun vaan päästät ne ulos (terraariosta)juoksemaan. se on mielenkiintoisempaa sekä sinulle että gerbuille.

        Samaa mieltä ja jos gerbu jyrsii sen, niin gerbut satuttavat itsensä siinä jos molemmat juoksee siinä ja toinen luistuu pois, ja yrittää takaisin. Toinen vaan juoksee.

        Siinä tulee kuolema toiselle.


      • Amanda T.
        Puffeli kirjoitti:

        Ei ole syytä, haluaisin vain kokeilla sitä...
        Ja juoksuttaminen on aika vaikeeta kun ei ole paikkaa missä tehä sitä... Pitää aina kyhätä tavaroista kauheet aitaukset ennen juoksuttamista.

        Itse päästän gerbut huoneeseen kun olen nostanut kaikki johdot.

        Asia kunnossa.


      • gebrukka
        Amanda T. kirjoitti:

        Samaa mieltä ja jos gerbu jyrsii sen, niin gerbut satuttavat itsensä siinä jos molemmat juoksee siinä ja toinen luistuu pois, ja yrittää takaisin. Toinen vaan juoksee.

        Siinä tulee kuolema toiselle.

        päästän ne yksi kerrallaan mun juoksupalloon ja laitan sen lattialle en terraan!


      • Amanda T.
        gebrukka kirjoitti:

        päästän ne yksi kerrallaan mun juoksupalloon ja laitan sen lattialle en terraan!

        Mutta gerbu panikoi yksinkin siellä pallossa. Oli lattialla tai terrassa.


      • essucca

        Meillä on gerbiileillä tiheäverkkoinen juoksypyörä , aluksi ne ei osannut siinäö juosta mutta nyt ne rakastaa sitä ! kyllä gerbiileille voi juoksupyörän laittaa vaikka kaikki eivät siinä opi juoksemaankaan.


      • laita
        Amanda T. kirjoitti:

        Mutta gerbu panikoi yksinkin siellä pallossa. Oli lattialla tai terrassa.

        gerbiilejäsi juoksupalloon ;


      • Aino:)

        Pyörä on umpinaninen ja puinen. Ainoana juoksupyörän haittana gerbiileille on häntä. Häntä voi juuttua juoksupyörään. Juoksupyörä ei saa olla muovia, koska muutenhan gerbsut voi syödä sitä. Mutta mieti tarkkaan ostatko juoksupyörää, sillä vain jotku gerbsut tykkäävät siitä ja ymmärtävät sen tarkoituksen, enimmät eivät edes vilkaise koko pyörää. Minäkin ajattelin kohta puolin ostaa sen :) Paras vaihtoehto on unpinainen ja puinen juoksupyörä ja siinä olisi hyvä olla jonkinlainen alusta.


      • Girahvi
        juoksupyörässä kirjoitti:

        gerbiili ei loukkaa itseään mutta minä en laittaisi juoksupyörää ollenkaan. Gerbiilit tosiaan syövät kaikki mitä tielle sattuu. Vaikka vahtisit kokoajan että ne ei söisi sitä ne syö kuitenkin.Gerbiilit mielummin syö sen kuin juoksee siinä. Parempi kun vaan päästät ne ulos (terraariosta)juoksemaan. se on mielenkiintoisempaa sekä sinulle että gerbuille.

        Meillä on ollut gerbuilla vähän aikaa tuollainen silent spinner.
        Ne eivät ole vielä älynneet sen tarkoitusta, mutta katsotaan nyt, jos oppisivat juoksemaan siinä... Ostin sen sen takia, että en pysty juoksuttamaan gerbuja kovin usein, kun meidän asunto ei oikein sovi juoksutuspaikaksi :(
        Gerbut ei vielä ole jyrsineet sitä yhtään, joten annan sen nyt toistaiseksi olla siellä ja heti jos jyrsivät/näen, että on jyrsitty, niin otan sen pois. Myös kaiken maailman tapaturmien ja muiden onnettomuuksien takia pienet saavat kokeilla pyörää vain, kun olen kotona valvomassa niitä.


    • gebrukka

      Hei! puffet mulla on gerbiilille että hamsterille ja marsulle oleva pyöreä juoksupyörä jonka voi laittaa telineeseen kiinni ja että laittaa sen lattialle! empä suosittelis sitä juoksupyörää gerbiileille! mut kaikki gerbiilit eivät heti totu juoksupyöröihin eikä saa pakottaa vaan sen pitää itse oppia! hanki sä semmonen jos asut kurikan lähellä hae sieltä yhestä liikkeestä semmonen mikä mulla on!

      • : ))

        ..sellane juoksupallo, jolla gerbut menee vuorotellen ympäri kämppää. siinä ne ei satuta itteensä, ne tykkää siit. se on muovinen, mut ei ne pysty syömää sitä, ku ne juoksee kämppää ympäri.. mullaki oli se ongelma, et piti tehä eka kauheet väsäämiset yhtee huoneesee, et sai gerbut juoksee vapaasti, toi juoksupallo on hyvä..


      • 123
        : )) kirjoitti:

        ..sellane juoksupallo, jolla gerbut menee vuorotellen ympäri kämppää. siinä ne ei satuta itteensä, ne tykkää siit. se on muovinen, mut ei ne pysty syömää sitä, ku ne juoksee kämppää ympäri.. mullaki oli se ongelma, et piti tehä eka kauheet väsäämiset yhtee huoneesee, et sai gerbut juoksee vapaasti, toi juoksupallo on hyvä..

        Toivottavasti ymmärrät miten tärkeää niiden on päästä juoksemaan myös ilman pyörää? Ja tosiaan, pyörät ei ole gerbiileille tarkoitettu siitä on ihan omat "säännökset" tullut asiaan perehtyneiltä esim. suomen gerbiiliyhdistykseltä ja muilta tällaisilta. Ja tätä vapaana pitämistä olisi kannattanut ajatella ennen kun on eläimet hommannut että jaksaako alkaa aina tavaroita siirtelemään vaikka ei se nyt niin iso homma ole, itsekin joudun niin aina tekemään ja kyhäämäni alue ei ole edes mielettömän suuri mutta istun siinä itsekin ns. jatkeena jotta pääsen katselemaan niiden puuhailua.


      • Puffeli
        : )) kirjoitti:

        ..sellane juoksupallo, jolla gerbut menee vuorotellen ympäri kämppää. siinä ne ei satuta itteensä, ne tykkää siit. se on muovinen, mut ei ne pysty syömää sitä, ku ne juoksee kämppää ympäri.. mullaki oli se ongelma, et piti tehä eka kauheet väsäämiset yhtee huoneesee, et sai gerbut juoksee vapaasti, toi juoksupallo on hyvä..

        Joo kaverillani oli sellanen juoksupallo gerbuilla. Ne oli sit joskus meillä (poikasia yritettiin) Laitettiin ne mun kamun gerbut siihen mut näytti et ne ois pelänny sitä...
        No siitä juoksutustilasta... Vessamme on liian pieni. Terran pitkä sivu on 120cm ja lyhyt 34cm.
        Kylppäri olisi muuten hyvä mutta ne voivat päästä pesukoneen taakse. Uskallanko päästää jos tukin ne aukot?


      • Amanda T.

        Ei saa antaa, gerbiilit panikoivat siellä pienessä pallossa. Ne pissaavat ja kakkivat sinne hätätoimia kun pelkäävät.

        Ei minkäänlaista juoksutustekniikkaa muutakuin pääsätä vaan lattialle vapaaksi.


      • gebrukka
        Puffeli kirjoitti:

        Joo kaverillani oli sellanen juoksupallo gerbuilla. Ne oli sit joskus meillä (poikasia yritettiin) Laitettiin ne mun kamun gerbut siihen mut näytti et ne ois pelänny sitä...
        No siitä juoksutustilasta... Vessamme on liian pieni. Terran pitkä sivu on 120cm ja lyhyt 34cm.
        Kylppäri olisi muuten hyvä mutta ne voivat päästä pesukoneen taakse. Uskallanko päästää jos tukin ne aukot?

        joo kanskii laittaa ja hyvin sillä gerbiilit ovat hyvin olevia keksimään millä sinne pääsee!


      • gebrukka
        Amanda T. kirjoitti:

        Ei saa antaa, gerbiilit panikoivat siellä pienessä pallossa. Ne pissaavat ja kakkivat sinne hätätoimia kun pelkäävät.

        Ei minkäänlaista juoksutustekniikkaa muutakuin pääsätä vaan lattialle vapaaksi.

        eine siä panikoi se on iso ja annan niitten rauhassa tutkia sitä eikä ne ole kakannut sinne!


      • gangas:p
        gebrukka kirjoitti:

        eine siä panikoi se on iso ja annan niitten rauhassa tutkia sitä eikä ne ole kakannut sinne!

        gerbu ei tosiaan tyykkää olla pallossa, eikä niille saa semmoista antaa. ainoa tapa gerbuja juoksuttaa on lattialle pahvilaatikkoon tai juoksutusaitaukseen.

        gerbuille ei olla tarkoitetu minkäänlaisia juoksupalloja tai pyöriä.

        gebrukka ei näytät tietävän gerbiileistä mitään. olen Amanda T. kanssa samaa mieletä. gerbut panikoi pallossa ja tekevät hätätoimia.

        lue kuule gerbiileistä vähän enemmän gerbrukka! kaikilla sivuilla lukee että gerbat päästetään lattialle ei juoksupalloon tai pyörään-

        USKO JO!


      • Kamuttaja
        Puffeli kirjoitti:

        Joo kaverillani oli sellanen juoksupallo gerbuilla. Ne oli sit joskus meillä (poikasia yritettiin) Laitettiin ne mun kamun gerbut siihen mut näytti et ne ois pelänny sitä...
        No siitä juoksutustilasta... Vessamme on liian pieni. Terran pitkä sivu on 120cm ja lyhyt 34cm.
        Kylppäri olisi muuten hyvä mutta ne voivat päästä pesukoneen taakse. Uskallanko päästää jos tukin ne aukot?

        Jepulis...Mä ainakin päästän ne mun gerbuni vapaaksi kylppäriin...Kunhan vaan muistaa tukkia kunnolla aukot...Kannattaa myös katsoa että se ei pääse saunaan sillä sieltä se voi mennä paneelien väliin ja kuolla sinne....Siinä ei ole suurta hätää jos gerbu pääsee pesukoneen alle..Mulle kävi niin kun yksi gerbuni meni oven välistä kodinhoitohuoneeseen ja sieltä pesukoneeen alle...Rauhallisesti ja kylmillä hermoilla tilanne selviää hyvin ja onnellisesti..:)


      • AAARGHHH

        marsuille saa laittaa juoksupyörää/palloa. Niillä voi mennä selkäranka katki ja se ei muutenkaan oo millään tavalla hyväksi


      • GerbiiliRakas<3
        Puffeli kirjoitti:

        Joo kaverillani oli sellanen juoksupallo gerbuilla. Ne oli sit joskus meillä (poikasia yritettiin) Laitettiin ne mun kamun gerbut siihen mut näytti et ne ois pelänny sitä...
        No siitä juoksutustilasta... Vessamme on liian pieni. Terran pitkä sivu on 120cm ja lyhyt 34cm.
        Kylppäri olisi muuten hyvä mutta ne voivat päästä pesukoneen taakse. Uskallanko päästää jos tukin ne aukot?

        Mä asun kerrostalossa ja laitan ne suihkukaappiiin ja harvoin mun juoksutuslaatikkoon.Se on semmonen muovinen ISO laatikko, mut suihkukaappiin on parempi laittaa:))


      • hiirifani
        Amanda T. kirjoitti:

        Ei saa antaa, gerbiilit panikoivat siellä pienessä pallossa. Ne pissaavat ja kakkivat sinne hätätoimia kun pelkäävät.

        Ei minkäänlaista juoksutustekniikkaa muutakuin pääsätä vaan lattialle vapaaksi.

        Moi mulla on hiiri ja sillä on juoksu pallo että pyöräkin se pitää niissä jouksemisesta.En tiiä gerbsuista mutta mulla on muovinen juoksupyörä eikä se sitä syö.


      • Mikkiiiiiii
        Amanda T. kirjoitti:

        Ei saa antaa, gerbiilit panikoivat siellä pienessä pallossa. Ne pissaavat ja kakkivat sinne hätätoimia kun pelkäävät.

        Ei minkäänlaista juoksutustekniikkaa muutakuin pääsätä vaan lattialle vapaaksi.

        Se riippuu ihan vaan gerbiilistä.Jotkut pitävät palloista ja toiset eivät.Et voi tietää miten toisten gerbiilit reagoivat juoksupalloom=_=


    • Amanda T.

      Ei minkään laista juoksupyörää.

      Hamstereiden juoksupyörä:

      Gerbun häntä jää pinnojen väliin.
      Gerbut leikkii juoksupyörässä kaksin. Toinen voi yht'äkkiä pelästyä yms. niin että joutuu pinnoihin puristuksiin.

      Muovinen pinnaton juoksupyörä:

      Gerbu jyrsii sen rikki.
      Gerbun elimistöön menee muovisiruja joka aiheuttaa suolitukoksia joka taas aiheuttaa kuoleman.

      Ei minkäänlaista juoksupyörää. Gerbuille löytyy kaikkea muutakin kivaa virikettä kaupoista.

      • gebrukka

        gerruli11 kirjoitukset jossa on otsikoissa mä tarkoitin.... luesse niin ehkä välähtäää sullakin mitä tarkotin!


      • Amanda T.
        gebrukka kirjoitti:

        gerruli11 kirjoitukset jossa on otsikoissa mä tarkoitin.... luesse niin ehkä välähtäää sullakin mitä tarkotin!

        Gerbiileille ei anneta juoksupalloja tai juoksupyöriä.

        Mistä sinä tiedät panikoivatko ne siellä pallossa? Oletko itse ollut semmoisessa. Gerbiili haluaa tutkia paikkoja ilman mitään muovipalloja.

        Antakaa ihmiset gerbiilien tutkia avarassa tilassa paikkoja.


      • gangas:p
        Amanda T. kirjoitti:

        Gerbiileille ei anneta juoksupalloja tai juoksupyöriä.

        Mistä sinä tiedät panikoivatko ne siellä pallossa? Oletko itse ollut semmoisessa. Gerbiili haluaa tutkia paikkoja ilman mitään muovipalloja.

        Antakaa ihmiset gerbiilien tutkia avarassa tilassa paikkoja.

        gerbu haluaa nuuskia paikkoja.

        senkus pidätte gerbiilejä siellä kauhuissaan

        mä en oo koskana tykännyt et ekäimii laitetaan palloon. oon samaa milt amandan kaa

        nehän eivät saa edes KUNNOLLA happea oli pienia reikiä tai ei.

        gebrukka anna olla, gerbuille ei anneta juoksupalloja tai pyöriä usko.

        amanda t. on oikeassa!! lue gerbuista enemmän gebrukka.


      • gebrukka
        gangas:p kirjoitti:

        gerbu haluaa nuuskia paikkoja.

        senkus pidätte gerbiilejä siellä kauhuissaan

        mä en oo koskana tykännyt et ekäimii laitetaan palloon. oon samaa milt amandan kaa

        nehän eivät saa edes KUNNOLLA happea oli pienia reikiä tai ei.

        gebrukka anna olla, gerbuille ei anneta juoksupalloja tai pyöriä usko.

        amanda t. on oikeassa!! lue gerbuista enemmän gebrukka.

        JAA VAI EN OO LUKENUT! varmaan oon lukenut gerbiilien hoito oppaan varmaan 5 kertaa läpi jos on 120 sivua! ei se myyjä sanonut mitään että niitä ei saa antaa muuten siinä kirjassa sanottiin että eisaa laittaa juoksypyörä mut juoksupallo on ihan eriasia! ja kyllä se saa habbea kunnolla! ja se puörii siinä juoksupallossa
        innokkaasti eikä väristen! JOTEN ÄLKÄÄ LAITTAKO HANTTIIN!


      • dreamcatcher-80
        gebrukka kirjoitti:

        JAA VAI EN OO LUKENUT! varmaan oon lukenut gerbiilien hoito oppaan varmaan 5 kertaa läpi jos on 120 sivua! ei se myyjä sanonut mitään että niitä ei saa antaa muuten siinä kirjassa sanottiin että eisaa laittaa juoksypyörä mut juoksupallo on ihan eriasia! ja kyllä se saa habbea kunnolla! ja se puörii siinä juoksupallossa
        innokkaasti eikä väristen! JOTEN ÄLKÄÄ LAITTAKO HANTTIIN!

        No jaa... Miltä itsestäsi tuntuisi juosta muovipallossa, joka törmäilee joka paikkaan koska et saa sitä pysähtymään omin voimin...?

        Itse en suosittele millekkään eläimelle juoksupalloa. Idiootin keksimä "virike"

        Ja sitä paitsi, suurinosa nykyisistä kirjoista on ainakin gerbiileiden kohdalla aika huuhaata. Ajatelkaa maalaisjärjellä, please..


      • It's me, someone!
        dreamcatcher-80 kirjoitti:

        No jaa... Miltä itsestäsi tuntuisi juosta muovipallossa, joka törmäilee joka paikkaan koska et saa sitä pysähtymään omin voimin...?

        Itse en suosittele millekkään eläimelle juoksupalloa. Idiootin keksimä "virike"

        Ja sitä paitsi, suurinosa nykyisistä kirjoista on ainakin gerbiileiden kohdalla aika huuhaata. Ajatelkaa maalaisjärjellä, please..

        Gerbiili ei ole ihminen. Se ajattelee erilailla. Ei ihmisetkään pidä jyvistä.


      • hamsu5
        It's me, someone! kirjoitti:

        Gerbiili ei ole ihminen. Se ajattelee erilailla. Ei ihmisetkään pidä jyvistä.

        Siis oliko kyse juoksupallosta,joka pyörii vapaana lattialla,kun eläin on siellä? Minusta sellainen on ihan turha.. Itselläni on juoksupallo,joka tuli hamsterin häkin mukana, ja se oli sellainen telineeseen kiinnitettävä.Sen sai myös irti telineestä. Se sivu mistään pyörään mennään oli sellainen ettei sitä voi sulkea mitenkään. Muutaman kerran hamsut kokeilivat pyörää kun se oli telineessä,eivät vaikuttaneet kovin innostuneilta.Gerbiili on tosin eriasia kuin hamsteri,mutta jotenkin en usko gerbiilinkään pahemmin nauttivan.Varsinkaan jos se on vapaana lattialla pallo kierimässä.Ihmistä kyseinen koje viihdyttää,mutta ei kovinkaan useita pikkujyrsijöitä.Gerbiileitä mulla ei oo koskaan ollut,mutta kun hamsujen ja rottien näkee kipittävän lattialla vapaana,voi olla melkoisen varma että ne siittä nauttii enemmän kuin tukalassa pallossa olosta. Ehkä gerbiilin kanssa on sama juttu.

        Mutta: Ne käyttäköön palloaan jotka haluavat muiden neuvoista ja suosituksista huolimatta pitää elukkansa pallossa. TÄmä ei kyllä ole mitään tod. mikään varma juttu, mutta ehkä eläin juokseen pyörässä nopeasti,että yrittää " paeta" pallosta..


      • gebrukka
        dreamcatcher-80 kirjoitti:

        No jaa... Miltä itsestäsi tuntuisi juosta muovipallossa, joka törmäilee joka paikkaan koska et saa sitä pysähtymään omin voimin...?

        Itse en suosittele millekkään eläimelle juoksupalloa. Idiootin keksimä "virike"

        Ja sitä paitsi, suurinosa nykyisistä kirjoista on ainakin gerbiileiden kohdalla aika huuhaata. Ajatelkaa maalaisjärjellä, please..

        kaikki gerbiilit ovat erilaisia jotku pitävät jotku ei juoksupallosta ja mun gebrut pitää!!!
        kaikki alkoi puhuun juoksupallosta kun mä kirjotin siitä ekana kauhee kiistely siitä saako vai ei sitä antaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • gebrukka
        dreamcatcher-80 kirjoitti:

        No jaa... Miltä itsestäsi tuntuisi juosta muovipallossa, joka törmäilee joka paikkaan koska et saa sitä pysähtymään omin voimin...?

        Itse en suosittele millekkään eläimelle juoksupalloa. Idiootin keksimä "virike"

        Ja sitä paitsi, suurinosa nykyisistä kirjoista on ainakin gerbiileiden kohdalla aika huuhaata. Ajatelkaa maalaisjärjellä, please..

        eikö täällä puhuta enään mistään muusta?


      • Määäääääääääääääääääääää
        gebrukka kirjoitti:

        eikö täällä puhuta enään mistään muusta?

        Noo yleensä keskusteluihin vastataan aika vilkaasti. ;) Ei kannata aloittaa keskustelua ellei kestä sitä...


      • Kamuttaja
        hamsu5 kirjoitti:

        Siis oliko kyse juoksupallosta,joka pyörii vapaana lattialla,kun eläin on siellä? Minusta sellainen on ihan turha.. Itselläni on juoksupallo,joka tuli hamsterin häkin mukana, ja se oli sellainen telineeseen kiinnitettävä.Sen sai myös irti telineestä. Se sivu mistään pyörään mennään oli sellainen ettei sitä voi sulkea mitenkään. Muutaman kerran hamsut kokeilivat pyörää kun se oli telineessä,eivät vaikuttaneet kovin innostuneilta.Gerbiili on tosin eriasia kuin hamsteri,mutta jotenkin en usko gerbiilinkään pahemmin nauttivan.Varsinkaan jos se on vapaana lattialla pallo kierimässä.Ihmistä kyseinen koje viihdyttää,mutta ei kovinkaan useita pikkujyrsijöitä.Gerbiileitä mulla ei oo koskaan ollut,mutta kun hamsujen ja rottien näkee kipittävän lattialla vapaana,voi olla melkoisen varma että ne siittä nauttii enemmän kuin tukalassa pallossa olosta. Ehkä gerbiilin kanssa on sama juttu.

        Mutta: Ne käyttäköön palloaan jotka haluavat muiden neuvoista ja suosituksista huolimatta pitää elukkansa pallossa. TÄmä ei kyllä ole mitään tod. mikään varma juttu, mutta ehkä eläin juokseen pyörässä nopeasti,että yrittää " paeta" pallosta..

        Gerbiilin pallossa pitäminen ei ole mikään kidutus tapa....Minun gerbiilini ainakin nauttivat pallossa olemisesta...!


      • gebrukka
        gebrukka kirjoitti:

        kaikki gerbiilit ovat erilaisia jotku pitävät jotku ei juoksupallosta ja mun gebrut pitää!!!
        kaikki alkoi puhuun juoksupallosta kun mä kirjotin siitä ekana kauhee kiistely siitä saako vai ei sitä antaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        mä tuun hulluksi!!!!!!!! puhukaa jostain muusta pliiss! mä räjähdän kohta!!!!!!!!!!!!!!!


      • gebruli11
        gebrukka kirjoitti:

        mä tuun hulluksi!!!!!!!! puhukaa jostain muusta pliiss! mä räjähdän kohta!!!!!!!!!!!!!!!

        Sen kun räjähdät kyllä muut saa puhua mistä haluu!!! mä ainakin oon sitä mieltä että ei juoksupyörää tai palloa... piste!!!


      • jooopa jooo.
        Kamuttaja kirjoitti:

        Gerbiilin pallossa pitäminen ei ole mikään kidutus tapa....Minun gerbiilini ainakin nauttivat pallossa olemisesta...!

        varmaan olet puhunut gerbiiliesi kanssa ja he ovat kertoneet että NAUTTIVAT juoksupallosta! just joo. Mistä voit muka tietää että ne nauttivat siitä?


      • gerbunomistaja
        dreamcatcher-80 kirjoitti:

        No jaa... Miltä itsestäsi tuntuisi juosta muovipallossa, joka törmäilee joka paikkaan koska et saa sitä pysähtymään omin voimin...?

        Itse en suosittele millekkään eläimelle juoksupalloa. Idiootin keksimä "virike"

        Ja sitä paitsi, suurinosa nykyisistä kirjoista on ainakin gerbiileiden kohdalla aika huuhaata. Ajatelkaa maalaisjärjellä, please..

        Gerbiili ja ihminen ovat eri rotua ihminen on 400 kertaa älykkäänpi kuin gerbiili(en tarkota et gerbut on tyhmiä) Gerbiileille onni on vähän muuta kuin ihmiselle... perkule ihmiset!


      • Sirbbu
        gebrukka kirjoitti:

        JAA VAI EN OO LUKENUT! varmaan oon lukenut gerbiilien hoito oppaan varmaan 5 kertaa läpi jos on 120 sivua! ei se myyjä sanonut mitään että niitä ei saa antaa muuten siinä kirjassa sanottiin että eisaa laittaa juoksypyörä mut juoksupallo on ihan eriasia! ja kyllä se saa habbea kunnolla! ja se puörii siinä juoksupallossa
        innokkaasti eikä väristen! JOTEN ÄLKÄÄ LAITTAKO HANTTIIN!

        Samaa mieltä muiden kanssa, ei juoksupalloa gerbiileille eikä muillekkaan jyrsijöille. Anna vain oman gerbusi kärsiä siellä pallossa, jos haluat. Toivon kuitenkin että otat opiksesi etkä laita niitä sinne.


    • Cimma

      Monethan katsoo että sillä ei ole hätää kun se juoksee, mutta todellisuudessa sítä pelottaa olla yksin, suljetussa tilassa, pallossa, mistä ei pääse pois.
      ELI EI!

      ÄLÄ EDES KUVITTELE.

    • Kamuttaja

      Kyllä gerbiileille voi laittaa juoksupyörän....Kunhan siinä ei ole sellaista osaa missä sen häntä voisi jäädä kiinni....Esim.kalterit....Minulla ainakin on juoksupyörä jonka laitan gerbiileilleni aina välillä...Minusta juoksupyörästä ei ole ainakaan suurempaa vaaraa tai haittaa...:)

      • EI EI EI

        JA EI. GERBIILEILLE EI OL TARKOITETTU JUOKSUPYÖRÄÄ NIINKUIN Cimma ja Amanda T. SANOI





        EIIIIIIIEIEIEI


      • kiva=)

        oon samaa mieltä kamuttajan kanssa että voi juoksupyörän laittaa gebruille! ;)


      • Kamuttaja
        kiva=) kirjoitti:

        oon samaa mieltä kamuttajan kanssa että voi juoksupyörän laittaa gebruille! ;)

        Jeps...Kyllähän niille voi laittaa...Mutta ei niitä yksin sen kanssa voi laittaa....


      • Gebu80

      • Cimma

        Gerbiileillä ei saa pitää mitään juoksupalloa/pyörää tms.

        Nyrkkisääntönä voi juoksupyörässä pitää tämän:
        Jos eläin sopii sinne juoksemaan niin ettei selkä ole mutkalla, eläin tykkää juosta (EI SAA PAKOTTAA) ja eläimellä on lyhyt häntä (=töpö), voi sille ehdottaa juoksupyörää, muttei palloa!


    • Frett1

      ..juoksupallo missä gerbut saavat juosta aina välillä. ja sehän on totta että gebiileille ei saisi antaa minkäänlaista juoksu pyörää...ja ne eivät välttämättä osaa siinä juostakkaan...

    • mimmuska

      Miun gerbiileillä on metallinen juoksupyörä, jossa on tosi pienet raot. Ne tykkäävät siitä. Aluksi ne nuuhkivat ja yrittivät järsiä sitä. Nykyisin ne eivät oikeastaan muuta tee kuin juoksevat siinä. Aluksi se vinkui tosi ilkeästi, mutta nykyisin se ei vingu. Välillä niille tulee kiistaa siitä kuka pääsee sinne ensimmäisenä.

      • täällä

        Minun gerbiileillä on myös metallinen juoksupyörä josta ne tykkää ihan hulluna. Koko ajan kilpaa juostaa eikä oo mitään koskaan sattunut. Ihana katsoa kun ne innoissaan vipeltää siinä. Aina on juoksupyörät gerbiileillä olla ja hyvin on menny. Ei ne mitään tyhmiä oo, että kaikki pitäisi ajatella niiden puolesta!


    • possu--

      moi..:)minulla on 3 gerbiiliä,ja niillä on kyllä juoksupyörä ne juoksevat siinä aina välillä ja olen antanut sen olla niiden terrariossa..eivätkä ne ole satuttaneet itteänsä mitenkään.kun hommasin niille juoksupyörän siinä kyllä meni jonkun aikaa kunnes ne oppi että miten siinä juostaan opetin niitä niin että laiton ne aina siihen pyörään ja sitten ne alkoi itse juosta niin siitä ne oppi sen..käyn kyllä aina välillä katsomassa että gerbiileillä on kaikki hyvin etteivät ne ole satuttaneet siinä itseään..:)se on ollut niiden terraariossa jo 1 vuoden ajan..ja ovat juoseet siinä useasti..ja olen sen takia vähentänyt lattialla pitoa pidän niitä aina latti alla 2 kertaa viikossa..:)laita sähköpostia jos haluat lisä [email protected] vastaan kaikkiin viesteihin kyllä kun minulla on ollut paljon gerbbuja.:D laita sähköpostia niin kerron enemmän..:)moimoi..

    • gerbiili 123

      Minulla on juoksupyörä, joka on muovia ja kiinnitetty puujalustaan. Välillä se on pojilla. Eikait siitä haittaa ole?! Ne ei TODELLAANKAAN syö muovia!

    • Loeon

      Gerbiileille ei saisi antaa juoksupyörää, koska niiden häntä voi jäädä väliin, ja kohta ei olekkaan enää häntää, sillä se amputoituu yleensä itsestää(niinkuin silloin jos nostat sen useaan kertaan hännästä). Ja vaikka pyörä olisi umpinainen, jonkun toisen häntä voi mennä muusiksi. Sitäpaitsi ne eivät oikeastaan edes välitä "oravan pyöristä"

      • tatti8v

        Meijän gerbuilla on semmonen juoksupyörä auto, umpinainen ja muovia, jossa ne juoksee aina kun niitä juoksutetaan.


    • essucca

      meillä on gerbuilla tiheäverkkoine juoksupyörä, ''pojat'' rakastaa sitä , häntä ei jää valiin.
      totta se on että toinen voi jäädä puristuksiin mutta ei meijän pojat juokse ikinä kahestaan .

      • Jasu.

        Meillä on käytössä tuollainen umpinainen juoksupyörä, mikä oli tytöillä käytössä jo edellisessä kodissa. Osaavat juosta vuorotellen, ettei satu vahinkoja, mutta kuten jo sanottua kaikki gerbiilit eivät opi koskaan juoksemaan pyörässä.

        Juoksupalloille sanon jyrkästi ei, sillä ne tuottavat paniikkia gerbiileille ja ilma kiertää palloissa huonosti.


      • tiiängerbuista
        Jasu. kirjoitti:

        Meillä on käytössä tuollainen umpinainen juoksupyörä, mikä oli tytöillä käytössä jo edellisessä kodissa. Osaavat juosta vuorotellen, ettei satu vahinkoja, mutta kuten jo sanottua kaikki gerbiilit eivät opi koskaan juoksemaan pyörässä.

        Juoksupalloille sanon jyrkästi ei, sillä ne tuottavat paniikkia gerbiileille ja ilma kiertää palloissa huonosti.

        Ne eivät millään älyäisi käyttää sitä, säästäisit rahojasi vaikkapa kivaa mökkiin! Gerbiilit eivät varmasti menisi siihen juoksemaan, vaikka tutkisivat esinettä. Ja sitten ne tekisivät siitäö selvää, vaikka vahtisit. Joutuisit vain koko ajan ottamaan sitä pois niiden ulottuvilta!
        Ps. Älä hanki juoksu palloa! Huono homma se (;


    • .

      GERBIILEILLE _VOI_ LAITTAA JUOKSUPYÖRÄN MISSÄ EI VOI JÄÄDÄ HÄNTÄ VÄLIIN, MUUTAMAKSI MINUUTIKSI JA OMAT GERBIILINI OVAT PITÄNEET SIITÄ, EN KUITENKAAN USKALLA PITÄÄ NIITÄ JUOKSUPYÖRÄN KANSSA SAMASSA TILASSA ILMAN VALVONTAA ENKÄ LIIAN PITKIÄ AIKOJA KERRALLA. SE TEKEE HERPUILLE HYVÄÄ
      JA ANTAA MONIPUOLISTA LIIKUNTAA NIILLE. EI SAA UNOHTAA EIKÄ VÄHENTÄÄ JUOKSUTUSTA MUUALLA!

    • kokemusta on

      JA EI GERBIILIT NIITÄ NAKERRA JOS PITÄÄ PARI KOLME MINUUTTIA KERRALLAAN.
      JA __EI KAHTA TAI ENEMPÄÄ GERBIILIÄ SAMAAN AIKAAN JUOKSUPYÖRÄÄN_
      SIITÄ VOI KOITUA OIKEE GILJOTIINI KU TOINE YRITTÄÄ ÄNKEE SIIIHE SAMAAN AIKAAN KU TOINEN
      JUOKSEE. VAROVAISUUTTA

      • ei juoksupalloa!!

        juoksupyörää/palloa gerbuille!!! Oikeesti järki käteen!!!! Miettikää vähän!!! Uskon kyllä että jotkut gerbiilit pitävät juoksupyörästä mutta en itse todellakaan laita sitä. juoksupallo on tyhmä keksintö! älkää laittako sitä gerbuillenne Kiitos


      • tajutkaa, kiitti
        ei juoksupalloa!! kirjoitti:

        juoksupyörää/palloa gerbuille!!! Oikeesti järki käteen!!!! Miettikää vähän!!! Uskon kyllä että jotkut gerbiilit pitävät juoksupyörästä mutta en itse todellakaan laita sitä. juoksupallo on tyhmä keksintö! älkää laittako sitä gerbuillenne Kiitos

        itse meinaan ostaa juoksupyörän mutta sellasen jossa ei ole välejä. en laita sitä koko ajaksi vain vähäksi aikaa ja vahdin sitten koko ajan, ette gerbut pääse syömään tai jos tulee vahinkoa. ei se niin vaarallista ole jos kerran joku hamsterikin jos juoksee niin voihan se toinenkin hamsteri mennä sinne juoksupyörään niinkun joku tuolla alkupuolella sanoi. sama asia, ei gerbuissa ja hamstereissa niin paljo eroa oo etteivätkö niille saisi laittaa juoksupyörää, mutta on niillä vain se häntä, joka saattaa jäädä väliin. jos keksii idean, miten häntä ei voi katketa (juoksupallo) niin ongelma on ratkaistu, juoksu pallon voi ostaa ja siinähän ei mitään vaaraa ole!


      • lisäystää!
        tajutkaa, kiitti kirjoitti:

        itse meinaan ostaa juoksupyörän mutta sellasen jossa ei ole välejä. en laita sitä koko ajaksi vain vähäksi aikaa ja vahdin sitten koko ajan, ette gerbut pääse syömään tai jos tulee vahinkoa. ei se niin vaarallista ole jos kerran joku hamsterikin jos juoksee niin voihan se toinenkin hamsteri mennä sinne juoksupyörään niinkun joku tuolla alkupuolella sanoi. sama asia, ei gerbuissa ja hamstereissa niin paljo eroa oo etteivätkö niille saisi laittaa juoksupyörää, mutta on niillä vain se häntä, joka saattaa jäädä väliin. jos keksii idean, miten häntä ei voi katketa (juoksupallo) niin ongelma on ratkaistu, juoksu pallon voi ostaa ja siinähän ei mitään vaaraa ole!

        esim. tässähän on oivallinen juoksupyörä: http://www.teemer.net/teemerne/images/rolly_large2_0803_757.jpg
        jos ei teidän mielestä, niin kertokaa mikä on ongelma!


      • gerbiili<3
        lisäystää! kirjoitti:

        esim. tässähän on oivallinen juoksupyörä: http://www.teemer.net/teemerne/images/rolly_large2_0803_757.jpg
        jos ei teidän mielestä, niin kertokaa mikä on ongelma!

        Joo on hyvä, mutta puinen olisi parempi, jos gerbiilit sattuisivat jyrsimään sitä.

        http://www.vertaa.fi/productimage/?size=183x160&url=687474703a2f2f7777772e7a6f6f706c75732e66692f62696c6465722f312f3130313031325f6b61726c69655f626f6769655f776865656c5f312e6a7067&md5=a11b59144982163c5c61847625f02627


      • Sirbbu
        lisäystää! kirjoitti:

        esim. tässähän on oivallinen juoksupyörä: http://www.teemer.net/teemerne/images/rolly_large2_0803_757.jpg
        jos ei teidän mielestä, niin kertokaa mikä on ongelma!

        Itse olen hankkimassa kaksi gerbiiliä,, ja aion ostaa niille jonkun tuollaisen, ehkä mieluummin puisen. Mutta teen sen niin, että laitan sen terraarioon pariksi minuutiksi kerrallaan ja yhden gerbun sinne. Jos eivät siitä pidä, niin sitten laitan sen sivuun. :--D Minusta juoksupyörä on ok, mutta juoksupalloa en gerbiileille hyväksy. Ja juoksupyörän VOI ostaa gerbiileille jos sitä mieltä on, ja pitää osata myös ostaa oikeanlainen. Eikä sitä pitäisi laittaa terraan koko päiväksi, vain vähäksi aikaa kerrallaan. nwn Tämä on mun mielipide, jokaisel on oma. >.


      • Gerbiilien omistaja
        Sirbbu kirjoitti:

        Itse olen hankkimassa kaksi gerbiiliä,, ja aion ostaa niille jonkun tuollaisen, ehkä mieluummin puisen. Mutta teen sen niin, että laitan sen terraarioon pariksi minuutiksi kerrallaan ja yhden gerbun sinne. Jos eivät siitä pidä, niin sitten laitan sen sivuun. :--D Minusta juoksupyörä on ok, mutta juoksupalloa en gerbiileille hyväksy. Ja juoksupyörän VOI ostaa gerbiileille jos sitä mieltä on, ja pitää osata myös ostaa oikeanlainen. Eikä sitä pitäisi laittaa terraan koko päiväksi, vain vähäksi aikaa kerrallaan. nwn Tämä on mun mielipide, jokaisel on oma. >.

        Gerbiilille saa laittaa juoksupyörän, jossa EI ole välejä. Itse ostin gerbiileilleni juoksupyörän, joka todellakin on muovinen. Jopa pakkausselosteessa luki että mm. Gerbiileille, hamstereille....Joten olen sitä mieltä että gerbiilille SAA laittaa juoksupyörän, kunhan siinä ei ole välejä. Muvoinen kai se saisi olla jos gerbiilit ei pureskele sitä. En usko että muovi on kovinkaan vaarallista koska onhan se yhtälailla vaarallista jos gerbiili puree puuta. Mitä muovista muka voi tulla jos se muovi on kovaa? En tiedä. Sama jos se gerbiili rupee puremaan vaikka sitä ruukkua. Siitäkin voi irrota palasia jotka voi juuttua kurkkuun. En tiedä onko muovi sen takia vaarallista mut en usko että juoksupyörästä olisi paljoa vaaraa.


      • qetwe

      • Sirbbu
        Gerbiilien omistaja kirjoitti:

        Gerbiilille saa laittaa juoksupyörän, jossa EI ole välejä. Itse ostin gerbiileilleni juoksupyörän, joka todellakin on muovinen. Jopa pakkausselosteessa luki että mm. Gerbiileille, hamstereille....Joten olen sitä mieltä että gerbiilille SAA laittaa juoksupyörän, kunhan siinä ei ole välejä. Muvoinen kai se saisi olla jos gerbiilit ei pureskele sitä. En usko että muovi on kovinkaan vaarallista koska onhan se yhtälailla vaarallista jos gerbiili puree puuta. Mitä muovista muka voi tulla jos se muovi on kovaa? En tiedä. Sama jos se gerbiili rupee puremaan vaikka sitä ruukkua. Siitäkin voi irrota palasia jotka voi juuttua kurkkuun. En tiedä onko muovi sen takia vaarallista mut en usko että juoksupyörästä olisi paljoa vaaraa.

        Moi! Gerbiilien omistaja, voit laittaa muovisen juoksupyörän gerbiileillesi, mutta sinun pitää valvoa niitä, ettei ne pure sitä, sillä jos muovinpalaset joutuvat gerbiilien vatsaan, ne vaurioittavat gerbiilien ruoansulatuselimiä! Pysyn sen puisen kannalla edelleen. :')


      • Gerbiilien omistaja
        Sirbbu kirjoitti:

        Moi! Gerbiilien omistaja, voit laittaa muovisen juoksupyörän gerbiileillesi, mutta sinun pitää valvoa niitä, ettei ne pure sitä, sillä jos muovinpalaset joutuvat gerbiilien vatsaan, ne vaurioittavat gerbiilien ruoansulatuselimiä! Pysyn sen puisen kannalla edelleen. :')

        Joo toki vartioin :) Otan sen välillä poiskin jos olen poissa sitten pitempään. Varmuuden vuoksi.


      • gerbu fani<3
        Gerbiilien omistaja kirjoitti:

        Joo toki vartioin :) Otan sen välillä poiskin jos olen poissa sitten pitempään. Varmuuden vuoksi.

        Minulla itselläni on puinen juoksupyörä jossa ei ole VÄLEJÄ! Pidän sitä joskus vähän aikaa terraariossa ja silloin valvon mitä gerbuni puuhailevat.Koska siitä ei ole kauvaa kun ostin sen gerbiilini eivät älyä vielä mitä varten se on.Kyllä minun mielestä juoksu pyörää voi pitää,mutta sitä ei todellakaan tarvitse olla.Mutta juoksupallo on yleensä gerbiilille epämukava. Sitä paitsi jos gerbiili juoksee siinä se ei aina tarkoita sitä että se tykkäisi siitä,vaan että se yrittää päästä pois.


      • FABA
        gerbu fani<3 kirjoitti:

        Minulla itselläni on puinen juoksupyörä jossa ei ole VÄLEJÄ! Pidän sitä joskus vähän aikaa terraariossa ja silloin valvon mitä gerbuni puuhailevat.Koska siitä ei ole kauvaa kun ostin sen gerbiilini eivät älyä vielä mitä varten se on.Kyllä minun mielestä juoksu pyörää voi pitää,mutta sitä ei todellakaan tarvitse olla.Mutta juoksupallo on yleensä gerbiilille epämukava. Sitä paitsi jos gerbiili juoksee siinä se ei aina tarkoita sitä että se tykkäisi siitä,vaan että se yrittää päästä pois.

        minulla on kaksi vuoden ikäistä gerbiiliä ja heillä oli puinen tiivis juoksupyörä heti keksivät miten siinä voi juosta. kovasto tykkäävät eikä häntä mene minnekkään solmuun :D sitä puista ne kyllä vähän järsivät mutta sitten laitoin kovasta muovista,ilman mitään välejä olevan juoksupyörän ja sitä ei olla kyllä YHTÄÄN syöty.. olisin kyllä pois ottanut heti jos minkäänlaisia jälkiä olisi näkynyt. siitäkin tykkäävät eikä mitään ongelmia... kyllä taatusti gerbiilit syövät vaikka kovaakin muovia jos niillä ei ole pahvia jyrsittävänä, ruokaa tai muuta ajanvietettä. omat gerbiilini ovat tyytyväisiä kun niillä on paljon pahvia,ruokaa,vettä ja JUOKSUPYÖRÄ! ilma sitä ne tulevat melkein hulluiksi :DD siis kyllä voi laittaa turvallisen juoksupyörän jo eläin siihen itse haluaa mennä, eikä syö sitä yhtään. MUTTA EI JUOKSUPALLOJA ELÄIN MENEE PANIIKKIIN! -.-


    • Gerbiilit

      Juoksupyörä on ihan turha gerbiileillä. Itse pidin juoksupyörää gerbiileilläni eikä he oppineet :)

    • gebbaheppa

      ostin juuri juoksupyörän ja kovasti tykkäävät!

      se on alumiinimuovia( hyvin kovaa)!!!

      otan sen aina yöks ja koulun ajak pois häkistä ettei käy mitään

    • elkkuz

      ei ne tarvii mitää juoksupyörää ku jos on iso terraario niin niitä ei edes tarvitse ottaa pois sieltä terraariosta

    • juuustese

      minulla on 2 uros gerbua ja ne asustavat erillään koska totutus ei onnistu millään verkollakaan. ja toinen ei älyä juosta pyörässä ja toinen juoksee kuin hullu siinä ja pyörä on 27cm halkasijaltaan. metallinen ristikko mainen ei kalterimainen jo 2 v ollut ja n10cm leveä

    • gerbun kannalla

      me ei kyl laiteta juoksupyörää häntä saattaa katketa mut jos on 100% varma et ei satuta itteään tai syö sitä nii musta voi laittaa

    • Meidän 3 gerbiilipojalla on umpinainen, vihreä hyvä juoksupyörä, vaikka se onkin muovia..

      2 juoksee siinä ahkerasti, toinen niistä kahdesta rakastaa sitä! :D

    • hettah-

      Juoksuoyörän voi myös laittaa jos on toi tiheä "verkko". Itellä oli tämmönen ja gerbiilit tykkäs aivan älyttömästi.

    • jejep..

      En jaksanut lukea keskusteluja, mutta kyllä sen juoksupyörän voi gerbiileille laittaa, varsinkin jos se on muovinen jossa ei ole aukkoja. Meillä on kyllä ihan metallinen normaali missä on aukot ja kovasti on kaikki gerbiilit tykänneet siinä juosta eikä mitään koskaan ole sattunut. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

    • siin on joku :)

      juoksupyörä ei todellakaan ole pakollinen, mutta jos semmoisen nyt haluaa niin paras on sellainen:
      - joka on umpinainen. Ettei häntä voi jäädä väliin.
      - puinen, jos he pureskelevat sitä.
      - tarpeeksi iso halkaisijaltaan, ettei selkä loukkaannu.

      juoksu palloja en suosittele

      http://www.google.fi/imgres?q=juoksupyörä&start=127&num=10&hl=fi&client=firefox-a&hs=lHB&rls=org.mozilla:fi:official&channel=np&biw=1280&bih=891&tbm=isch&tbnid=2kgqz_9bfs1wEM:&imgrefurl=http://tassuparinverkkokauppa.valmiskauppa.fi/juoksupyora-puuta-20cm-p-1763.html&docid=3BuyXaaAOmvzrM&imgurl=http://tassuparinverkkokauppa.valmiskauppa.fi/product_thumb.php?img=images/kuvat/d13.jpg&w=294&h=300&w=294&h=300&ei=GgT2ToO6GInsOcqLydEF&zoom=1&iact=rc&dur=627&sig=108722208030691561398&sqi=2&page=7&tbnh=170&tbnw=167&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:127&tx=67&ty=74

    • Gerbiilus

      Gerbiilit EIVÄT tarvitse juoksupyörää tms. juoksutushäkkyrää. Päästä ne huoneeseen vapaaksi jaloittelemaan, mielellään niin usein kuin pystyt (=vähintään kerran päivässä). Ota sähköjohdot pois lattialta ja myrkylliset kasvit, ja varmista ettei huoneessa ole koloja joinne gerbiilit voisivat pujahtaa. Näin niistä tulee kesympiä ja varmasti onnellisempiakin!

    • apina

      Joo mulla on 2 gerbiiliä , 3 kuukautta ollu mulla , oli viikkoa vanhoja ku hain , mathaavatkohan oppia umpinaiselle puujuoksu pyörälle ?

    • Zachary77

      Minulla on kolme gerbiiliä, joilla on juoksupyörä. Juoksevat hullun lailla. Syksyllä tulee kaksi vuotta täyteen. Meillä on metallinen jossa ei ole suuria rakoja joten häntä ei jää väliin. Itse aion antaa gerbiileille juoksupyörän.

    • Se on MORO!

      Nii eli sitä sellasta juoksupallukkaa joka pyörii ympäri huonetta, EI kannata antaa gerbsulle koska ne välillä liikkuu sillee hyppien!! Tai sit sen pallon pitäis olla sellanen 50cmx50cm....

    • gerbulityttö

      ttiän että on vanha juttu jo muttä mulla on muovinen juoksu pyörä yoöt päivät ja eikä ne sitä jyrsi.

    • siirilydia

      Juoksupyörän tulee olla sen kokoinen, että gerbun häntä mahtuu sinne suoraan. Muuten tulee helposti esim. virheasento häntään mikä ei tietenkään ole hyväksi.

    • Gerbu

      Niin. Kyllä Faunatterassa ainakin meillä päin on sanottu että gerbulle saa antaa juoksupyörän.

    • adadadagaf

      Ja sä uskot kun eläinkauppias kertoo, niinkö?

      Eläinkauppiaat ei tiedä yleensä kakkaakaan mistään, vaan antavatkin valitettavasti usein väärää tietoa. Gerbiileille ei oikein sovellu juoksupyörä ja sille pitäisi muutenkin olla erillinen taso johon sen voi laittaa. Gerbiilin häntä voi myös vaurioitiua pyörässä. Myöskään muovisia virikkeitä ei saa käyttää, koska terävät muovinpalat voivat olla haitallisia nieltyinä.

      Ottakaa siis ne pyörät pois ja laittakaa paljon muuta virikettä!

      • Gerbu

        Jaa? Ja kukas sua uskoo? Kun sillä eläinkaupan tädillä on gerbiilejä varmaan huoneisto täynnä. :P Ja siinä laatikossa vielä oli gerbiilin kuva. Ja ehkä sellainen... 30 senttiä? Leveä? X3 Niksu gerbuni kun siinä juoksee. Ei sille mitenkään oo käyny?


    • Kieltopyörä

      Omat gerbiilini juoksee aina 1-2 h lattialla turvallisesti, teipit pistokkeiden edessä ettei sähköiskuja tule ja muut paikat suljettu näin..

      Itse ostin juoksupyörän kun ekat gerbuni hankin, sitä en käyttänyt ja juoksupallosta tiesin, EN IKINÄ ANTAISI semmoista vekotinta !!

      Joskus kokeilin muovista juoksupyörää valvonnassa n.5min ja gerbiilini mollottivat sitä varmaan ajatellen : Mikä hitsi se toi on? :O

      Gerbiileilläni on tilava terraario, 4g purua ja yläkerta häkki-osio.
      Laskurin mukaan sinne mahtuu 6 gerbiiliä ja siellä on vain 2 :')


      Gerbiileilläni on ollut pienestä asti aina sama mökki (nukkuma-kolo) jota ne rakastavat, kantavat heinät ja paperit sinne ja nukkuvat siellä, kun alan nostamaan mökit pois siivouksen ajaksi, kokeilen aina paperikasaa, se on ihanan lämmin :)

    • moi olemme tilanneet 2 gerbiiliä ja nyt tilasimme terraarion ja muut jutkast terraariossa tuli mukana juoksu pyörä muovinen kannattaako ottaa pois vai pitää?

      • siirilydia

        onko "terraariona" kenties duna? Ensinnäkin, se ei ole gerbiileille paras mahdollinen asumus.

        Ota juoksupyörä pois. Todennäköisesti se ei edes ole gerbiilille sopivan kokoinen. Juoskupyörän tulisi olla sen kokoinen, että gerbiili voi juosta pyörässä häntä suorassa, muuten siihen voi tulla virheasento.


    • gerbulityttö

      kyl gerbulle saa antaa juoksupyörän HÖLMÖT!

      varmistat vaan että ettei siinä oo niitä reikiä

    • Gerbu

      Meil on nyt hankittu juoksupyörä. Toinen gerbuni on ihan innoissaan siitä, toinen vain ei tajua mikä sen tarkoitus on. :D

    • Kysy ja vastaa

      Saako 12 vuotias ostettua ilman vanhempaa mukana gerbiilin eläin kaupasta???

    • Ole kiltti vastaa

      Saako 12vuotias ostaa eläin kaupasta ilman vanhempia mukana gerbiilin??!

      • Gerbufani

        Ei eläin kaupast ne ei anna mitäään eläintä ilman aikuista huoltajaa


    • Gerbu

      En usko.

    • gerbiilit<3

      minulla on ollut kasi gerbiiliä. Niillä ei ollut juoksu pyörää, mutta aion hankkia seuraaville gerbiileilleni sellaisen.(tulee minulle pian)

    • Gerbu

      Nyt tuo juoksupyara on ollu tuoll terras jo vah yli 3 vuotta eik ne oo mitnk satuttanu itteensa...

      • Gerbu

        Ei siis sillei putkeen xP


    • kerpuvan

      e-i minkäänlaista juoksupyörää!!!! häntä voi jäädä väliin tai kaveri voi jäädä ja muutenkin eläimille menee juoksupyörässä selkä huonoon asentoon. Akvaariosopissa oli gerbiilille hyvä 'lentävä lautanen' ei voi j'äädä häntä väliin tai mitään ja selkä luonnollisessa asennossa:)

      • nam5

        Tarpeeksi iso juoksupyörä, niin ei ole se selkä notkolla :) Lentävät lautaset ovat tunnetusti muovia. Mites on, saiko niille gerbsuille antaa jtn muovista? :)


    • nam5
    • tyytyväinen omistaja

      gerbiileillä voi olla lentävälautanen niissä ei ole mitään vaaraa kuhan vahtii kun ne on niissä. Ja eiköhän gerbiilin omistaja tiedä parhaiten mistä niiden gerbiilit tykkä ette te jotka ei edes ole nähnyt kyseistä gerbiiliä, että turhaan tollasista asioita ruppe kiistelemään ja on itse gerbiileilläkin aivot. itse omistan kaksi gerbiiliä ja ne rakastaa vipeltää leikkiaitauksessa lentävän lautasen kyydissä jos ne on purrut sitä otan sen pois:)) niin helppoa se on

    • Gerbutyttö

      Ootte sekasin JOS LAITATTE GERBUN JUOKSU PALLOON TAI PYÖRÄÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Gerbut

      Meillä on gerbuille puinen juoksupyörä saatiin se häkin mukana rupeevat aina tappelemaan kun juoksupyörä on ollut jonkun aikaa. Help!😂

    • mun_gerbiilit

      riippuu gerbiileistä. sanoisin että voi laittaa sillä mulla itselläni on ollut kolme kertaa gerbiilit (yhteensä 7) nyt kuuden vuoden aikana ja just otin uudet kaks pientä ja kaikki on rakastanut juosta pyörässä. pyöränä toimii tämmönen silent spinner pyörä joka on siis muovia mutta ei oo myöskään ikinä jyrsitty ja vieläkin on ihan ehjä. voi olla että jotkut gerbiilit eivät opi tai välitä juosta siinä mutta kyllä nuo mun ainakin. eikä muuten yhtään tappele siitä kuka siinä on juoksuvuorossa. kun toinen juoksee niin toinen odottaa pyörän vieressä omaa vuoroa ja sitten vaihtavat roolit. ei oo ikinä tullut mitään probleemaa tämän kanssa. pyörän ostin muuten heti kun ekat gerbiilit hain ja sitten ollut siellä oikeestaan aina siitä lähtien että heti kun pääsevät kotiin niin pääsevät harjoittelemaan sen käyttöä. mun mielestä pyörä toimii hyvin koska gerbiilit rakastaa sitä ja ei oo aina aikaa päästä juoksemaan lattialle ja vahtia niitä niin saa juosta millon lystää vaikka keskellä yötä.

    • mun_gerbiilit

      eikä oo ikinä satuttanut itseään mitenkään siinä et rohkeesti vaan antakaa gerbiileidenne edes kokeilla juoksupyörää. jos ei tykkää niin ei tykkää mut jos tykkää juosta eikä oo mitään ongelmia niin se on tosi kätevä ja helpompaa omistajallekkin.

    • Anonyymi

      Terkkuja vuodesta 2022.
      Tosiaan gerbiilin juoksupyörään jos haluaa sen pitää olla aivan valtava (mut ei liian iso et jaksaa pylrittää) jotta selkä pysyy suorana, häntä hyvässä asennossa yms.
      Enemmän jos jonkun juoksu systeemin haluu antaa suosisin isoa juoksulautasta.
      Paras olis iso purukerros, virikkeitä ja aidatussa, valvotussa tilassa vapaana juokseminen
      Tosiaan ainaki vuoden 2008 oppaat on monet täyttä soopaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe