Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kanin ääntely...

sissi

Uroskanini on alkanut pitää yllä kummaa "ulputusta",
Onko se normaalia? Vai onko se sairas tai jotain...

27

8912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaniii

      eikö se ole semmoista uf uff ääntä? jos on niin yleensä sillä sillon paritteluvimma iskenyt päälle..
      tätä ääntä ne yleensä päästävät kun haistavat naaraaskanin. mutta paremman puutteessa voivat astua vaikka pehmolelua..

      • sissi

        Kiitos paljo mä jo ehdin huolestua kun en oo sen suusta vielä koskaa mitää ääntä kuullut


      • Manukani

        Minun kamuni pitää röhinää aina kun se tulee luokseni onki se vaarallista vai saattaaki se vain pitää sellaista ääntä muuten vain


      • Manukani

        Siis uroskanini pitää röhkivää ääntä


      • Anonyymi
        Manukani kirjoitti:

        Minun kamuni pitää röhinää aina kun se tulee luokseni onki se vaarallista vai saattaaki se vain pitää sellaista ääntä muuten vain

        Oma kanikin pitää tuollaista ääntä, se kai tarkottaa että se on innostunut. Ja minullakin uroskani.


    • tyttökani

      ja se pitää mielestäni enemmän ulputusta kuin uf uff ääntä. Se tekee sitä enimmäkseen silloin kun se on iloinen ja juoksee irti. Joskus kyllä häkissäkin.

      • kaniii

        Kanithan eivät ole mitään marsuja siis eivät normaalisti ääntely kuin jossain tapauksissa ja tietty kiljuvat silloin kun säihkätävät todella pahasti tai kun kituvat.

        Itse olen kerran kuullut tuon kauhean äänen,silloin kani ilm.kuoli sydänkohtaukseen, naapurin koira oli päässyt pihallemme ja juoksi kanin ulkohäkin ympäri,kun juostiin paikalle oli liian myöhäistä nähtiin kun kani ponkaisi kauhuissaan vasten verkkoa,kiljaisi ja tuupertui maahan..Kyseessä oli arka kani,joka ei todellakaan pitänyt koirista. Naapuri ei välittänyt paskaakaan vaikka hurtta meni tappamaan sen.Katsos sen mielestä oli hiukka huvittavaa kun kani heitti veivinsä kun näki koiran..Meistä siinä ei ollut mitään hauskaa..=(kani oli vielä nuorikin.joten tässä varoitus niille kaikille jotka pitävät kania ulkona kesäisin..

        äänistä vielä..
        Mutta urokset enemmän niitä äänekkäämpiä eli juuri tuota uf uuff voivat päästellä. Naaraskaneilta olen kuullut vain murinan tapaista tai sitten kunnon murahtelu, ja sillon yleensä laittavat korvat luimuun eli ovat vihaisia,joko toisille kavereilleen murisevat tai jos ei ole sitä kaveria niin saattavat ihmisen kädelle tehdä sitä. Ja myös saattavat silloin etujaloilla raapaista..

        onko kanillasi lajitoveria? tuskin se yksin noita ääniä päästelee ellet sitten sinä ole vieressä..

        Niin ja myöskin sillon kun naaraskanit ovat esim. "valeraskaana" saattavat murahdella ja muutoinkin ovat kärttysiä..


      • sissi
        kaniii kirjoitti:

        Kanithan eivät ole mitään marsuja siis eivät normaalisti ääntely kuin jossain tapauksissa ja tietty kiljuvat silloin kun säihkätävät todella pahasti tai kun kituvat.

        Itse olen kerran kuullut tuon kauhean äänen,silloin kani ilm.kuoli sydänkohtaukseen, naapurin koira oli päässyt pihallemme ja juoksi kanin ulkohäkin ympäri,kun juostiin paikalle oli liian myöhäistä nähtiin kun kani ponkaisi kauhuissaan vasten verkkoa,kiljaisi ja tuupertui maahan..Kyseessä oli arka kani,joka ei todellakaan pitänyt koirista. Naapuri ei välittänyt paskaakaan vaikka hurtta meni tappamaan sen.Katsos sen mielestä oli hiukka huvittavaa kun kani heitti veivinsä kun näki koiran..Meistä siinä ei ollut mitään hauskaa..=(kani oli vielä nuorikin.joten tässä varoitus niille kaikille jotka pitävät kania ulkona kesäisin..

        äänistä vielä..
        Mutta urokset enemmän niitä äänekkäämpiä eli juuri tuota uf uuff voivat päästellä. Naaraskaneilta olen kuullut vain murinan tapaista tai sitten kunnon murahtelu, ja sillon yleensä laittavat korvat luimuun eli ovat vihaisia,joko toisille kavereilleen murisevat tai jos ei ole sitä kaveria niin saattavat ihmisen kädelle tehdä sitä. Ja myös saattavat silloin etujaloilla raapaista..

        onko kanillasi lajitoveria? tuskin se yksin noita ääniä päästelee ellet sitten sinä ole vieressä..

        Niin ja myöskin sillon kun naaraskanit ovat esim. "valeraskaana" saattavat murahdella ja muutoinkin ovat kärttysiä..

        Juu, jos tota mun kania tarkotit niin on sillä tyttökani mutta ne ei tietenkää oo samassa häkissä. Eliei ihme jos toi uros äänetlee...
        Pitäiskö ne laittaa eri paikkoihin?


      • kanii...
        sissi kirjoitti:

        Juu, jos tota mun kania tarkotit niin on sillä tyttökani mutta ne ei tietenkää oo samassa häkissä. Eliei ihme jos toi uros äänetlee...
        Pitäiskö ne laittaa eri paikkoihin?

        "ja se pitää mielestäni enemmän ulputusta kuin uf uff ääntä. Se tekee sitä enimmäkseen silloin kun se on iloinen ja juoksee irti. Joskus kyllä häkissäkin."

        joo,kysyin tältä viestin kirjottajalta..

        mutta sinulle, niin voihan niitä kaneja samassa huoneessa pitää ja juoksuttaa.Mutta todellakin oltava erillään koska muuten kanivauvoja on tupa täynnä..=) Niin ja kun samassa huoneessa,uroskanit myös sillon haisevat voimakkaammalta ja merkkailevat enemmän saattavat jopa omistajan huosuille heittää "ilmapissat"..juostessaan vapaana.

        Mutta en näe syytä pitää niitä eri huoneissa jos olet ihan tyytyväinen nykyseen tilanteeseen,eivätkä ne sinusta haise mitenkään kamalilta..ja onhan niillä seuraa toisistaan vaikka kalterit onkin väleissä..


      • ulputtaja tytön omistaja.
        kanii... kirjoitti:

        "ja se pitää mielestäni enemmän ulputusta kuin uf uff ääntä. Se tekee sitä enimmäkseen silloin kun se on iloinen ja juoksee irti. Joskus kyllä häkissäkin."

        joo,kysyin tältä viestin kirjottajalta..

        mutta sinulle, niin voihan niitä kaneja samassa huoneessa pitää ja juoksuttaa.Mutta todellakin oltava erillään koska muuten kanivauvoja on tupa täynnä..=) Niin ja kun samassa huoneessa,uroskanit myös sillon haisevat voimakkaammalta ja merkkailevat enemmän saattavat jopa omistajan huosuille heittää "ilmapissat"..juostessaan vapaana.

        Mutta en näe syytä pitää niitä eri huoneissa jos olet ihan tyytyväinen nykyseen tilanteeseen,eivätkä ne sinusta haise mitenkään kamalilta..ja onhan niillä seuraa toisistaan vaikka kalterit onkin väleissä..

        Se mun tyttökani ulputtaa silloin kun se on vapaana. Se ei ole arka, se ei ole pelokas silloin kun se tekee tuota ääntä. Se juoksee iloisena, tutkii paikkoja, tulee silitettäväksi, istuu sylissä, nuolee kättäni ja pompahtelee jännästi samalla kun ulputtaa. Jos se on häkissä niin silloin se ulputtaa ylensä samalla kun syö tai nuolee itseään.

        Onko kanini mielestäsi sairas tai jotain kun se tekee tuota ääntä. Minusta se olisi huonon merkki jos se olisi arka ja hädissään ja silloin ulputtaisi, mutta kun sanoit että kanit ei pahemmin ulputtele niin aloin hiukan epäilemään.


      • kaniii
        ulputtaja tytön omistaja. kirjoitti:

        Se mun tyttökani ulputtaa silloin kun se on vapaana. Se ei ole arka, se ei ole pelokas silloin kun se tekee tuota ääntä. Se juoksee iloisena, tutkii paikkoja, tulee silitettäväksi, istuu sylissä, nuolee kättäni ja pompahtelee jännästi samalla kun ulputtaa. Jos se on häkissä niin silloin se ulputtaa ylensä samalla kun syö tai nuolee itseään.

        Onko kanini mielestäsi sairas tai jotain kun se tekee tuota ääntä. Minusta se olisi huonon merkki jos se olisi arka ja hädissään ja silloin ulputtaisi, mutta kun sanoit että kanit ei pahemmin ulputtele niin aloin hiukan epäilemään.

        siis ei kai vaan sen keuhkoissa ole vikaa? sillä jos ääntä tulee jatkuvalla syötöllä voi olla vikaa hengitysteissä,katsopa vuotaako kanin nenä? tai pärskiikö kani?

        "Minusta se olisi huonon merkki jos se olisi arka ja hädissään ja silloin ulputtaisi"

        paitsi jos kyse on tästä hengitystiesairaudesta niin sillon kani voi kyllä olla ihan virkeänä,iloinen mutta jatkuvasti kuuluu vain se ääni,rohina.vasta jos tauti pääsee pahaksi eläin muuttuu apaattiseksi,pörröturkkiseksi ja sillon ilma ei enää keuhkoihinkaan kulje kunnolla ja kunnolla limaa nenän pielissä..kanistasi on vaikea sanoa mitään sitä näkemättä..mutta kuten sanoin ei ole normaalia että kani ääntelee jatkuvalla syötöllä..


      • rohinaa
        kaniii kirjoitti:

        siis ei kai vaan sen keuhkoissa ole vikaa? sillä jos ääntä tulee jatkuvalla syötöllä voi olla vikaa hengitysteissä,katsopa vuotaako kanin nenä? tai pärskiikö kani?

        "Minusta se olisi huonon merkki jos se olisi arka ja hädissään ja silloin ulputtaisi"

        paitsi jos kyse on tästä hengitystiesairaudesta niin sillon kani voi kyllä olla ihan virkeänä,iloinen mutta jatkuvasti kuuluu vain se ääni,rohina.vasta jos tauti pääsee pahaksi eläin muuttuu apaattiseksi,pörröturkkiseksi ja sillon ilma ei enää keuhkoihinkaan kulje kunnolla ja kunnolla limaa nenän pielissä..kanistasi on vaikea sanoa mitään sitä näkemättä..mutta kuten sanoin ei ole normaalia että kani ääntelee jatkuvalla syötöllä..

        se on selvää tahallaan tehtyä ULPUTUSTA. ULP ULP OINK OINK ULP ULP OINK OINK! Ei tule räkää. ei se mikään ihmeen keuhkoääni oo. sen verran määki ymmärrän. Eikä se tee sitä kokoajan. vain silloin kun se on iloinen. eikä sekään aina oo iloinen. ja silloin kun se nuolee itseään häkissä. LOPPUTULOS: ULPUTUS ON TÄYSIN NORMAALIA.


      • sissi
        rohinaa kirjoitti:

        se on selvää tahallaan tehtyä ULPUTUSTA. ULP ULP OINK OINK ULP ULP OINK OINK! Ei tule räkää. ei se mikään ihmeen keuhkoääni oo. sen verran määki ymmärrän. Eikä se tee sitä kokoajan. vain silloin kun se on iloinen. eikä sekään aina oo iloinen. ja silloin kun se nuolee itseään häkissä. LOPPUTULOS: ULPUTUS ON TÄYSIN NORMAALIA.

        En nyt tiiä kenen kanista ees edes puhutte x)
        Mutta joo toi mun kani ei ainakaan ääntele koko aikaa ja päällipuolin on ihan terveen näkönen...


      • Uskon että
        sissi kirjoitti:

        En nyt tiiä kenen kanista ees edes puhutte x)
        Mutta joo toi mun kani ei ainakaan ääntele koko aikaa ja päällipuolin on ihan terveen näkönen...

        se ei mitään vaarallista oo. kanini on tehnyt sitä jo päälle vuoden ja ei se vielä oo kuollu tai tullu kipeän näköiseksi tai käyttäytyny muuten hullusti. Ota vain rauhallisesti sen sun ulputtajan kanssa. Voin melkeen luvata että se ei vaarallista oo.


      • eemmiilliiaa
        Uskon että kirjoitti:

        se ei mitään vaarallista oo. kanini on tehnyt sitä jo päälle vuoden ja ei se vielä oo kuollu tai tullu kipeän näköiseksi tai käyttäytyny muuten hullusti. Ota vain rauhallisesti sen sun ulputtajan kanssa. Voin melkeen luvata että se ei vaarallista oo.

        Naaras kanit ääntelevät kyllä vain pelon tai kovan kivun vallassa. Ihmettelen suuresti!

        Ehkä kuulet omiasi tai kanisi on sairas.


      • ei sen luulis
        eemmiilliiaa kirjoitti:

        Naaras kanit ääntelevät kyllä vain pelon tai kovan kivun vallassa. Ihmettelen suuresti!

        Ehkä kuulet omiasi tai kanisi on sairas.

        olevan noin vaikeaa. Minun tyttökani ääntelee: oink oink. Kysyin eräältä tutulta eläinkauppiaalta asiasta. Hän on pitänyt eläinkauppaa jotain 30 vuotta. Hän sanoi että hyvin harvat kanit ääntelee. Hän on varmasti nähnyt kaneja enemmän kuin te. Sanoi minulle että hänellä on ollut neljä kania jotka ovat äännelleet ja heitä kaikkia on käytetty eläinlääkärissä eikä kanit olleet sairaita. Ne vaan nyt sattu puhumaan. Voin kuulemma olla ylpeä siitä että minulle on sattunut juuri yksi näistä harvinaisista kaneista. Lopettakaa tuo vauhkoaminen. Jos vaan kuulisitte miten se ääntelee niin ette epäilisi ollenkaan sairauksia. Se on todellakin terveen kuuloista. Ei kähinää, ei rohinaa, ei kohinaa, ei sähinää eikä pihinää vaan selvää OINK OINK ääntä. Ehkä juuri te ette ole nähnyt ja kuullut ääntelevää kania, mutta niitä on, PISTE.


      • kanii...
        eemmiilliiaa kirjoitti:

        Naaras kanit ääntelevät kyllä vain pelon tai kovan kivun vallassa. Ihmettelen suuresti!

        Ehkä kuulet omiasi tai kanisi on sairas.

        jos noin väität...

        "Naaras kanit ääntelevät kyllä vain pelon tai kovan kivun vallassa. Ihmettelen suuresti!

        Ehkä kuulet omiasi tai kanisi on sairas."

        ehkä sinulla sattuu olemaan hiljanen kani. Mutta kyllä ne naaraat röhisevät,murahtelevat.Esim. kuin kiukkuisia jne..lue ylempää.!!! vaikka kirjoitin näin se ei silti tarkoita sitä että jokainen naaraskani päästelisi näitä ääniä,se vaan että on semmoisia kaneja joilta niitä ääniä tulee.

        Meilläkin aina ollut hiljaisia naaraita mutta kun tuli tämä yksi röhisijä missä oli hermeliiniä,maatiaista se oli muutenkin semmoinen pippurinen luonne. Niin sen naaraspennuistakin tuli yhtä äänekkäitä.eli ilm. periytyvä ominaisuus.=)tai tulinen temperamentti..


      • sissi
        kanii... kirjoitti:

        jos noin väität...

        "Naaras kanit ääntelevät kyllä vain pelon tai kovan kivun vallassa. Ihmettelen suuresti!

        Ehkä kuulet omiasi tai kanisi on sairas."

        ehkä sinulla sattuu olemaan hiljanen kani. Mutta kyllä ne naaraat röhisevät,murahtelevat.Esim. kuin kiukkuisia jne..lue ylempää.!!! vaikka kirjoitin näin se ei silti tarkoita sitä että jokainen naaraskani päästelisi näitä ääniä,se vaan että on semmoisia kaneja joilta niitä ääniä tulee.

        Meilläkin aina ollut hiljaisia naaraita mutta kun tuli tämä yksi röhisijä missä oli hermeliiniä,maatiaista se oli muutenkin semmoinen pippurinen luonne. Niin sen naaraspennuistakin tuli yhtä äänekkäitä.eli ilm. periytyvä ominaisuus.=)tai tulinen temperamentti..

        Juu mun toinen kani kans murahtele mennen tullen


    • kanin omistaja useammalta v...

      Ompa täällä nyt jotenkin kamalan vaikea uskoa että kanit voi äänneella ilman kiimaa tai vihaisuutta...
      Olen omistanut ikäni aikana kaksi kania toinen maatiais naaras ja tämä toinen leijonanharja uros.
      Molemmat näistä pitävät/pitäneet ääntä. Ikäänkuin juttelevat sillätavalla hump hump höff hump. ja ihan siinä normaalisti pomppimisen lomassa, ainoastaan kun ovat kipeinä olleet niin ääni loppui(eli ihan eripäin kun täällä sanotaan) ensimmäisen sydän petti vanhuuttaan ja tämä toinen ei humputellut silloin kun sillä oli kyynelkanava tukossa. Ei myöskään pärskinyt eikä murissut...nyt on poika kunnossa ja humputtelu jatkuu =) se on hassua kuultavaa...

      • että jossain

        teitä ymmärtäväisiäkin on. Kiitos kommentista! :) :)


      • sissi
        että jossain kirjoitti:

        teitä ymmärtäväisiäkin on. Kiitos kommentista! :) :)

        Kanit taitanee siis ola mekos
        persoonallisia tapauksia.


      • hyvinkin.
        sissi kirjoitti:

        Kanit taitanee siis ola mekos
        persoonallisia tapauksia.

        elikkäs ei hätää jos kani sanoo oink


      • Ttittana
        hyvinkin. kirjoitti:

        elikkäs ei hätää jos kani sanoo oink

        Mun kolmevuotias tyttöluppa on "kurnuttanut" pienestä asti ja nimenomaan vapaana ollessaan ja mun jalakojen ympärillä pyöriessään sekä "heittäessään pyllyään" ( hypellessään ) eli ollessaan iloinen. Joskus sillonki ku se oikeen innostuu syömään se saattaa paukauttaa takajalalla ja röhkästä niinku possu. Uskokaa tai äläkää ja terve ja ilonen on aina ollu =)


    • Kaniiniboi

      Minulla on tyttökani ja se pitää outoa ääntä hän vaikuttaa mielestäni vihaiselta ja kun aina kosken siihen se tekee saman äänen ja kun laitan käden sen suun alle se alkaa raapimaan sitä tai se puraisee mutta sitten se kuitwnkin on kauhean utelias ja tytkii paikkoja. Onko normaalia?

    • annelise

      Uroskani voi pitää hassua ääntä, jokainen sanoo sitä omalla tavallaan ulputukseksi, umputukseksi, uffaamiseksi yms... Se ei tarkoita välttämättä agressiota, naarashaluja tai kipua, vaan ihan vaan "tykkään sinusta, voitko silittää?". Jokainen kani on yksilö ja sen elekieltä ja ääniä kannattaa oppia lukemaan.

    • Anonyymi

      Mulla on uros ja naaras ja ne molemmat pitää sellaista ääntä vaikka uros ei ole vielä sukukypsä.

    • Anonyymi

      ei se on vaa kiimane

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      79
      1745
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 55
      1323
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe