Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

1,3 v. lapsi herää yöllä

Neuvoton äippä-06

Mistähän voisi johtua, kun 1,3 v. lapsi menee illalla ihan normaalisti nukkumaan n. klo 21-22, mutta herää n. 2-4 tunnin kuluttua enkä saa häntä takaisin nukkumaan kuin vasta klo 4-5 aikaan aamuyöstä!?

On kokeiltu vaikka mitä, mutta nyt alkaa keinot loppumaan. Tätä on kestänyt nyt n. kuukauden. Jonkun yön saattaa välissä ihan nätisti nukkua, mutta suurimmaksi osaksi on kuten yllä mainitsin.

Lapsi nukkuu yleensä yhdet 1-2 tunnin päikkärit päivällä ja vaikka on kokeiltu, ettei nuku päikkäreitä ollenkaan, silti saattaa herätä keskellä yötä ja kukkua pitkälle aamuyöhön.

Kun lapsi viimein sitten klo 4-5 aikoihin nukahtaa, nukkuu ihan nätisti klo 12-13 enkä ole raaskinut aikaisemmin herätellä, kun olen itsekin lopen uupunut lähes jatkuvasta valvomisesta.

Neuvoja kaivataan, kiitos!

14

3728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

      nyt taitaa olla niin, että lapsellasi on pyörähtänyt tuo rytmi vähän pyllylleen. Vaikuttaa vähän siltä, että lapsukaisesi nukkuu hieman pitkähköt päiväunet silloin alkuyöstä, ja pitempi unijakso eli se, mikä pitäisi nukkua yöllä, ajoittuu hänellä aamuyöstä sinne puoleen päivään!

      Raaski nyt vaan herättää lapsesi vaikka jo heti huomenna aikaisemmin aamulla, vaikkapa 9-10 aikaan, valvoipa yöllä mihin saakka tahansa.Nukkuupa sitten päiväunetkin aikaisemmin, ja mielellään nekin jätä korkeintaan 1-1,5 tunnin pituisiksi. Päivällä runsaasti ulkoilua, että väsyy, sitten illalla väsyneenä yöunille.


      Välttämättä tulosta ei näy heti ensimmäisen, eikä toisenkaan yön jälkeen, mutta uskoisin että muutaman yön jälkeen alkaa sisäinen kello olemaan oikeassa ajassa. Tsemppiä yritykseen, ja koeta jaksaa,vaikka varmasti vaatii jaksamista! Pitemmän päälle helpottaa.

    • zxcvbbx

      Aikuisena teet palveluksen kaikille, että vaikka pikkuhiljaa alat herättelee vaikka tuntia aikaisemmin joka aamu- muuten et kyllä rytmiä saa siirrettyä! Aamupäivällä jos on väsynyt, reippailemaan ulos tai kerhoon, kavereiden kanssa leikkimään! Paras heräämisaika, johon tähdätä on viimeistää kaheksalta noin rytmien kannalta. Ajattele ihania öitä, joita edessä kun viikon verran jaksat sinnitellä (tuon verran maksimissaan meillä vienyt rytmin muutokset) Voimia, tsemppiä!!!!Älä nyt luovuta!

    • rytmiä

      Lapsen päivärytmi on hukassa. Jos herää klo 12 ja nukkuu siinä ennen yöunia vielä 1-2h tirsat, niin ei varmaan nuku yöllä.

      Alat nyt herättämään lapsen aikaisemmin, laitat päiväunille puolen päivän maissa ja yöunille klo 20-21.

      Meilläkin tyttö 2v herää edelleen joka yö ja meidän tapamme on ollut ottaa hänet silloin viereen jatkamaan unia. Joskus on siinä yrittänyt aloitella leikkejä ja lauluja, mutta napakasti sanottu, että nyt on yö, nukkumaan sekä itse pidetty silmät kiinni.

      Meillä päivät noin yksivuotiaasta asti sujuneet näin:

      klo 8.00 hereille
      klo 8.30 aamupuuro
      klo 9.15 - 10.30 pihalla
      klo 11.15 lounas
      klo 12.00 - 14.30 päiväunet
      klo 14.45 välipala
      klo 15.15 - 16.30 pihalla
      klo 17.00 päivällinen
      klo 19.45 iltapuuro
      klo 20.30 unille

      Selkeän päivärytmin avulla omakin jaksaminen helpottuu. Ulkoilu on tärkeää, raitis ilma ja riittävä liikunta tuovat sitä laadukkaampaa yöunta!

    • Mammanimun

      Jos lapsesi nukkuu vielä pinnasängyssä ja putoamisvaaraa ei ole niin itse antaisin kukkua kaikessa rauhassa sängyssä enkä menisi lähelle luomaan katsekontaktia, ellei ole hätää.Jota tuskin on.Ja antaisin jopa huutaa jonkun aikaa koska se taas väsyttää nopeasti ja lapsi voi nukahtaa vahingossa itse.Alkaako lapsesi huutamaan vai onko vain hiljaa sängyssä?Itse olen kolmen lapsen kanssa taiteillut näiden nukkumisten kanssa ja nuorimmainen heräilee öisin vielä.

      • Milla.M

        jos lapsi ei tosiaankaan itke vaan puuhailee omiaan muuten vaan, niin eihän sellaiseen tarvitse eikä pidäkään kiinnittää mitään huomiota. Mutta keskellä yötä on ajateltava muitakin perheenjäseniä, eikä pitäisi jättää lasta itkemään, ei siinä nuku kukaan muukaan ja koko perhe kärsii.


      • Neuvoton äippä-06

        Olen yrittänyt olla välittämättä, vaikka välillä huutaa niin, että tärykalvot ovat kovilla, mutta kolmivuorotyössä käyvän isän ja yleisen naapurisovun takia en ole viitsinyt ylettömästi huudattaa. Lapsi on täysin tyytyväinen, kunhan hänet ottaa pois sängystä ja touhuaa tyytyväisenä omiaan. Koskaan hän ei ole oppinut nukkumaan meidän välissämme, pitää isoa sänkyä lähinnä peuhupaikkana.

        Olen yrittänyt olla reagoimatta, kun kuulen hänen heräävän, mutta jos pikkaisenkaan liikahdan tai mieheni liikahtaa, alkaa jumalaton metakka.

        Rytmi on pahasti sekaisin niin lapsella kuin äidilläkin. Helppo sanoa, että herätä lapsi aikaisemmin, kun ei itsekään kerta kaikkiaan pääse ajallaan sängystä ylös! Jos klo 4-5 aikaan vasta pääsee nukkumaan, miten ihmeessä sitä jaksaa repiä itsensä sängystä ylös klo 8?!

        Kiitos vaan kaikille vinkeistä, taidan yrittää sitä asteittain aikaisemmin heräämistä (tunnilla aikaisemmin joka päivä, kunnes päästään ns. normaaliin rytmiin).

        Tänään herätin lapsen puoli 12, ulkoiltiin, päikkäreille klo 15-17, touhua koko ilta ja puolinukuksissa yöunille klo 21. Ja n. klo 23 heräsi, alkoi huutamaan ja halusi pois sängystä. Kohta otetaan hieman velliä ja kokeillaan uudestaan unille, toivottavasti sitten menisi koko yö nukkuen.

        Kaipa se tästä, tämä on kai sitä äitiyden raskasta ihanuutta. :)


      • vielä---
        Neuvoton äippä-06 kirjoitti:

        Olen yrittänyt olla välittämättä, vaikka välillä huutaa niin, että tärykalvot ovat kovilla, mutta kolmivuorotyössä käyvän isän ja yleisen naapurisovun takia en ole viitsinyt ylettömästi huudattaa. Lapsi on täysin tyytyväinen, kunhan hänet ottaa pois sängystä ja touhuaa tyytyväisenä omiaan. Koskaan hän ei ole oppinut nukkumaan meidän välissämme, pitää isoa sänkyä lähinnä peuhupaikkana.

        Olen yrittänyt olla reagoimatta, kun kuulen hänen heräävän, mutta jos pikkaisenkaan liikahdan tai mieheni liikahtaa, alkaa jumalaton metakka.

        Rytmi on pahasti sekaisin niin lapsella kuin äidilläkin. Helppo sanoa, että herätä lapsi aikaisemmin, kun ei itsekään kerta kaikkiaan pääse ajallaan sängystä ylös! Jos klo 4-5 aikaan vasta pääsee nukkumaan, miten ihmeessä sitä jaksaa repiä itsensä sängystä ylös klo 8?!

        Kiitos vaan kaikille vinkeistä, taidan yrittää sitä asteittain aikaisemmin heräämistä (tunnilla aikaisemmin joka päivä, kunnes päästään ns. normaaliin rytmiin).

        Tänään herätin lapsen puoli 12, ulkoiltiin, päikkäreille klo 15-17, touhua koko ilta ja puolinukuksissa yöunille klo 21. Ja n. klo 23 heräsi, alkoi huutamaan ja halusi pois sängystä. Kohta otetaan hieman velliä ja kokeillaan uudestaan unille, toivottavasti sitten menisi koko yö nukkuen.

        Kaipa se tästä, tämä on kai sitä äitiyden raskasta ihanuutta. :)

        Koita jaksaa! Uskoisin, että jopa muutamassa päivässä (max. viikossa) pääsette "normaalirytmiin" ja huomaat, että voit itsekin paremmin. Parasta säännöllisessä päivärytmissä on sen ennustettavuus - tiedät varmasti, että sinulla on hengähdystaukoja (päiväunien aikaan, nukkumaan menon jälkeen), eikä yötäkään enää tarvitse jännittää.

        Jätä kotitöitä hetkeksi vähemmälle ja käytä päiväuniaika omaan lepoon.

        Jollain tapaa tuntuu, että lapsi on nyt oppinut "yötouhuihin" ja vaatii niitä yö toisensa jälkeen. Heti viimeistään siinä, kun saatte aamuheräämisen aikaisemmaksi ja päiväunet puolen päivän aikaan teidän on päättäväisesti (ja kertakaikkisesti) lopetettava yöpalvelut. Ymmärrän, että tilanteessanne "huudattaminen" ei tunnu vaihtoehdolle - mutta muutama yö huutoa tai vaihtoehtona pitkäänkin jatkuva yömellastus, miettikää vaihtoehtoja.

        Neuvolasta voisit kysyä myös neuvoa, siellä on varmaan törmätty tapaukseen jos toiseenkin. Voitteko saada lastenhoitoapua - jämäkkää isovanhempaa tai kokemusta omaavaa tätiä laittamaan stopin yökukkumiselle? Voisiko "huudatusyöt" sovittaa esim. isän yövuorojen aikaan? Naapureille voisi kertoa, että nyt unikoulu käynnissä - toisaalta usein meteli ei kuulu toisiin asuntoihin niin lujaa, kuin itse arvelee.

        Tsemppiä, päättäväisyyttä ja rohkaisua siihen, että oikeasti se säännöllinen, normaali päivärytmi auttaa paremmin sinuakin jaksamaan ja nauttimaan äitiydestä!


      • Säävirkkunen
        Neuvoton äippä-06 kirjoitti:

        Olen yrittänyt olla välittämättä, vaikka välillä huutaa niin, että tärykalvot ovat kovilla, mutta kolmivuorotyössä käyvän isän ja yleisen naapurisovun takia en ole viitsinyt ylettömästi huudattaa. Lapsi on täysin tyytyväinen, kunhan hänet ottaa pois sängystä ja touhuaa tyytyväisenä omiaan. Koskaan hän ei ole oppinut nukkumaan meidän välissämme, pitää isoa sänkyä lähinnä peuhupaikkana.

        Olen yrittänyt olla reagoimatta, kun kuulen hänen heräävän, mutta jos pikkaisenkaan liikahdan tai mieheni liikahtaa, alkaa jumalaton metakka.

        Rytmi on pahasti sekaisin niin lapsella kuin äidilläkin. Helppo sanoa, että herätä lapsi aikaisemmin, kun ei itsekään kerta kaikkiaan pääse ajallaan sängystä ylös! Jos klo 4-5 aikaan vasta pääsee nukkumaan, miten ihmeessä sitä jaksaa repiä itsensä sängystä ylös klo 8?!

        Kiitos vaan kaikille vinkeistä, taidan yrittää sitä asteittain aikaisemmin heräämistä (tunnilla aikaisemmin joka päivä, kunnes päästään ns. normaaliin rytmiin).

        Tänään herätin lapsen puoli 12, ulkoiltiin, päikkäreille klo 15-17, touhua koko ilta ja puolinukuksissa yöunille klo 21. Ja n. klo 23 heräsi, alkoi huutamaan ja halusi pois sängystä. Kohta otetaan hieman velliä ja kokeillaan uudestaan unille, toivottavasti sitten menisi koko yö nukkuen.

        Kaipa se tästä, tämä on kai sitä äitiyden raskasta ihanuutta. :)

        Sairasta mutta totta, onpas ihanaa kun muillakin on vaikeita nukkujia!

        Meillä piti aloittaa ihan ekana yösyömisten lopettamisesta. Ja varsinkin, jos lapsi syö nukahtaakseen (pulloa, tissiä...mitälie) hän tietenkin olettaa asiantilan jatkuvan kun hän herää yöllä. Iltapala syödään illalla, sen jälkeen ei ruokaa tule kuin aamulla vasta. Ei ruokaa, ei pulloa, ei leikkejä eikä lauluja.

        Tosiaan, hyvä ajatus on asteittain siirtää rytmiä oikeampaan suuntaan. Ei välttämättä tarvii edes tunti/per päivä, voit aloittaa vaikka puolella tunnilla. Pyri sellaiseen, että saat lapsesi päiväunille puoli tuntia aikaisemmin ja herätät puoli tuntia-tunnin aikaisemmin. Riippuen siitä monenko tunnin unet hän mielestäsi tarvitsee. Ja hiljalleen iltaisin aikaisemmin nukkumaan. Samoin rutiinein joka ilta.

        Onpas toisaalta aika hyvä, ettei hän osaa nukkua teidän sängyssänne. On paljon helpompi auttaa lasta nukkumaan, jos hän nukkuu siellä omassa sängyssä vaan. Voi olla, että joudut sitten kumminkin huudattamaan. Kurjaa mutta totta.

        Oletteko harkinneet hänelle omaa huonetta? On ikävää tietysti itse rampata koko yötä toisessa huoneessa lasta rauhoittelemassa (tätä peläten en vieläkään ole omaa lastanikaan omaan huoneeseen muuttanut...). Se saattaisi helpottaa sitä, ettei hän ainakaan sinun tai miehesi liikkeisiin havahtuisi.


      • Hammi74
        Neuvoton äippä-06 kirjoitti:

        Olen yrittänyt olla välittämättä, vaikka välillä huutaa niin, että tärykalvot ovat kovilla, mutta kolmivuorotyössä käyvän isän ja yleisen naapurisovun takia en ole viitsinyt ylettömästi huudattaa. Lapsi on täysin tyytyväinen, kunhan hänet ottaa pois sängystä ja touhuaa tyytyväisenä omiaan. Koskaan hän ei ole oppinut nukkumaan meidän välissämme, pitää isoa sänkyä lähinnä peuhupaikkana.

        Olen yrittänyt olla reagoimatta, kun kuulen hänen heräävän, mutta jos pikkaisenkaan liikahdan tai mieheni liikahtaa, alkaa jumalaton metakka.

        Rytmi on pahasti sekaisin niin lapsella kuin äidilläkin. Helppo sanoa, että herätä lapsi aikaisemmin, kun ei itsekään kerta kaikkiaan pääse ajallaan sängystä ylös! Jos klo 4-5 aikaan vasta pääsee nukkumaan, miten ihmeessä sitä jaksaa repiä itsensä sängystä ylös klo 8?!

        Kiitos vaan kaikille vinkeistä, taidan yrittää sitä asteittain aikaisemmin heräämistä (tunnilla aikaisemmin joka päivä, kunnes päästään ns. normaaliin rytmiin).

        Tänään herätin lapsen puoli 12, ulkoiltiin, päikkäreille klo 15-17, touhua koko ilta ja puolinukuksissa yöunille klo 21. Ja n. klo 23 heräsi, alkoi huutamaan ja halusi pois sängystä. Kohta otetaan hieman velliä ja kokeillaan uudestaan unille, toivottavasti sitten menisi koko yö nukkuen.

        Kaipa se tästä, tämä on kai sitä äitiyden raskasta ihanuutta. :)

        "Jos klo 4-5 aikaan vasta pääsee nukkumaan, miten ihmeessä sitä jaksaa repiä itsensä sängystä ylös klo 8?!"

        Eli koko homma on sinusta kiinni. Todennäköisesti rytmi on vähitellen lipsunut myöhemmäksi ja myöhemmäksi, niin käy tosi helposti, mutta rytmin saaminen takaisin kunnon "päivällä ollaan hereillä, yöllä nukutaan" kuvioksi ei sitten olekaan yhtä helppoa, valitettavasti. Ja ennen kuin luulet, että mun on helppo sanoa, niin totean vaan että mulla on kolme lasta, kolmas lapsi syntyi kun eka oli juuri 4-vuotias ja se ensimmäinen oli kaikista kamalin nukkuja. Kaipa se oli sitä kokemattomuutta ensimmäisen kanssa, tosin voi olla että luonnekin ratkaisee. Tämä vanhin on aina nukkunut vähiten, edelleenkin 13-vuotiaana pärjää vähimmillä unilla, keskimmäinen oli unelmanukkuja (4-kuisesta lähtien täydet yöunet) ja on edelleen sitkeäunisin.

        Itse otin epätoivoisena yhteyttä lähimmän sairaalan unikouluun. Heidän neuvonsa: lapsi nukkumaan omaan huoneeseen, kerrot naapureille, että lapsi on unikoulussa (=lähiöinä tiedossa ehkä, mahdollisesti (...) hieman huutoa), ajoita unirytmin siirto viikonloppuun ja siitä sitten vaan sitkeästi siirtämään rytmiä tavalliseen päin. Ruikutin hölmönä, että ei meillä ole kuin yksi makuuhuone, johon napakka hoitaja vastasi, että nukkuminen olkkarin lattialla on pieni hinta/vaiva siitä, että nukutte pian kaikki kunnolla (lapsi makuuhuoneessa ja vanhemmat olkkarissa).

        Siitä se lähti. Lapsi tavalliseen aikaan aamulla ylös, muidenkin kirjoittajien kuvaamat normaalit päivätouhut, liikunnat, päikkärit, riittävä iltapala ja lapsi illalla yksin petiin, yöpalvelut pois, ei valoja, ei juttelua jne. jne. Kuulosta helpolta mutta ei välttämättä sitä ole, järkeen käypää kyllä; päivällä ollaan hereillä ja yöllä nukutaan. Kokeilemaan.

        Meillä anoppi vuodatti katkeria kyyneleitä, kun "kidutin" lasta (tein kyllä kaiken muutenkin väärin), mutta jos joku jaksaa valvoa kaikki yöt, kun päivisin pitää kuitenkin elää tavallisten ihmisten elämää, niin siitä sitten vaan. Joku voi ajatella, että eihän se kauaa kestä, tuo lapsen huono unijakso. Se vaan ei lohduta kauheasti, kun elää siinä horteessa ja väsymyksessä siinä ja silloin, viikko eteenpäin samanlaista elämään tuntui juuri siltä kidutukselta. Itse asiassa lapsen unirytmi korjaantui alle viikossa, sitkeyttä se kyllä vaati.

        Eli tsemppiä! Huomenaamulla ylös viimeistään kahdeksalta ja päivähommat pyörimään. Joku jo sanoikin, että nuku itsekin silloin, kun lapsi on päikkäreillä, se voi auttaa alun unikaaoksessa.


      • Neuvoton äippä-06
        Säävirkkunen kirjoitti:

        Sairasta mutta totta, onpas ihanaa kun muillakin on vaikeita nukkujia!

        Meillä piti aloittaa ihan ekana yösyömisten lopettamisesta. Ja varsinkin, jos lapsi syö nukahtaakseen (pulloa, tissiä...mitälie) hän tietenkin olettaa asiantilan jatkuvan kun hän herää yöllä. Iltapala syödään illalla, sen jälkeen ei ruokaa tule kuin aamulla vasta. Ei ruokaa, ei pulloa, ei leikkejä eikä lauluja.

        Tosiaan, hyvä ajatus on asteittain siirtää rytmiä oikeampaan suuntaan. Ei välttämättä tarvii edes tunti/per päivä, voit aloittaa vaikka puolella tunnilla. Pyri sellaiseen, että saat lapsesi päiväunille puoli tuntia aikaisemmin ja herätät puoli tuntia-tunnin aikaisemmin. Riippuen siitä monenko tunnin unet hän mielestäsi tarvitsee. Ja hiljalleen iltaisin aikaisemmin nukkumaan. Samoin rutiinein joka ilta.

        Onpas toisaalta aika hyvä, ettei hän osaa nukkua teidän sängyssänne. On paljon helpompi auttaa lasta nukkumaan, jos hän nukkuu siellä omassa sängyssä vaan. Voi olla, että joudut sitten kumminkin huudattamaan. Kurjaa mutta totta.

        Oletteko harkinneet hänelle omaa huonetta? On ikävää tietysti itse rampata koko yötä toisessa huoneessa lasta rauhoittelemassa (tätä peläten en vieläkään ole omaa lastanikaan omaan huoneeseen muuttanut...). Se saattaisi helpottaa sitä, ettei hän ainakaan sinun tai miehesi liikkeisiin havahtuisi.

        Oma huone lapselle olisi taivaanlahja, mutta kun eletään 44,5 neliön kaksiossa eikä vielä hetkeen ole mahdollisuutta muuttaa isompaan, ei se ole mahdollista.

        Olen yrittänyt olla antamatta mitään yöllä, kun lapsi herää. Vaipan vaihdan ja vien takaisin sänkyyn. Joskus toimii, useimmiten ei. Tiedän, ettei tämän ikäinen enää tarvitse öisin ruokaa, mutta kun se uni useimmiten tulee nopeammin ja helpommin velli/maitopullollisen jälkeen, joskus väsymys vie voiton ja on mentävä siitä, mistä aita tuntuu matalimmalta.

        Viime yönä lapsi heräsi kerran, itki hieman ja nukahti saman tien uudelleen ja nukkui aamuun asti. Toivoa siis on. :)


    • Neuvoton äippä-06

      Pari yötä on jo mennyt paremmin. Ollaan herätty asteittain aikaisemmin, lapsi nukkuu päivässä parit n. 1 tunnin päikkärit (yhdet aamupäivällä, toiset iltapäivällä), välissä ulkoillaan ja touhuillaan mahdollisuuksien mukaan. Itse olen nyt ihanan mieheni avustuksella saanut kerättyä viikonloppuna voimia, joten taas jaksaa.

      Kukin tavallaan, yritän löytää sen meille sopivan kultaisen keskitien ja uskoisin, että sinnepäin ollaan jo vahvasti menossa.

      Kiitos!

    • mitä että?

      vieläkö taapero heräilee öisin?

      • jojojojoojk

        taitaa olla taapero jo kasvanut koululaiseksi :)


    • rytmi sekas

      olisko tuo kohta kypsä siirtymään yksiin päikkäreihin? Meillä reilu vuosikas nukkui yöllä n. 21-07 ja ekat päikyt n11-12.30 ja toiset 16-17.30.. sit rupes yöt meneen hankaliski .. ja rupesin valvottamaan vähän pidempään, eli 5-6h, ennen päikkyjä niin siirtyi yksiin päikkyihin ja rytmi parani yöt n. 21-08 ja päikyt 13-15 (tai joskus 14-16)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe