Synnytyskokemuksia länskästä?

-hirvittäää-

kertoisitteko ystävällisesti kokemuksia, jos olette länskässä synnyttäneet? millainen henkilökunta, kätilöt ja lääkärit? kuinka otetaan omat toiveet huomioon? mikä on suhtautuminen joe ei imetä?

16

4946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossu1981

Kätilö tuumasi kesken epparin leikkauksen et " voi hitsi, tuli nää tylsät. no, ei voi mitään.."

• ellukka79

Minä synnytin ensimmäisen Rovaniemellä 2004, sitten toisen Kemissä 2006 ja nyt kolmatta odotellaan. lisäksi olen ollut mukana miehen siskon synnytyksessä OYS:ssä.

Ja kemi on mielestäni paras paikka. Ei mikään laitos- liukuhihnahalli kuten oulu, jossa olet vain käskettävä ja komenneltava kohde. Rovaniemi on taas no jaa - paikka. Siis olosuhteet hyvät, mutta ainakin minulle ja huonekaverille sattuivat väsähtäneet kätilöt jotka eivät juuri kannustaneet.

Kemissä oli ihanan rauhallista (en tiedä nyt, kun naistentaudit samalla osastolla, mitä kun samassa tilassa on lapsensaamisongelmaisia ja synnyttäneitä...). Ihana kätilö joka osasi tsempata henkisesti valmiiksi, mis sai yöllä nukkua salissa, tuotiin oikein sänky mun viereen. Aivan ihana lääkäri, ylilääkäri on ok, asiallinen ja neuvova. Tosin siitä kuulee myös "vedenpäästäjä"-nimitystä käytettävän...

Kivunlievitystä sai kun pyysi, huumori kukki, ainakin mulla synkkasi kätilön kanssa hyvin yhteen, oli todella kiva reissu. Kyllä se on myös itsestä ja omista asenteista kiinni, miten pärjää. Imetin molempia lapsia 7 kk joten tuosta lopusta en tiedä.

• pettynyt

Synnytin länskässä ainokaiseni joku aika sitten. Tiedotus ei oikein kulkenut hoitajien välillä (vuoronvaihto) ja tämän synntyksen takia jäi huomioimatta yksi asia. Jota en lähde erittelemään. Muutenkaan ei jäänyt kovinkaan hyvä mieli osastolla olosta. Toinen kätilöistä synnytyksessä oli todella ihana! Ja olihan siellä muitakin positiivisia henkilökunnassa, mutta jotkut oli aika tympeitä....

• merkitystä

Mitähän merkitystä synnyttämiseen on sillä, että samalla osastolla on sekä naistentaudit että synnytykset? Naistentaudeissa on paljon muitakin potilaita kuin vain lapsettomia eivätkä lapsettomat siellä mitään "rettelöitä" järjestä.
        Olin itse naistentaudeilla reilu vuosi sitten muutaman päivän ja tunnelma osastolla oli tosi mukava.Huom! Olen myös lapseton.

• Siellä synnyttänyt!

synnytin 2 lasta, tosin aika kauan sitte...vuosina 2002 ja 2004, mutta kokemukseni siellä synnyttämisestä oli hyvä,turvallinen ja henkilökunta oli mukava, kätilöt olivat iloisia ja kertoivat hyvin kaikki mitä eteen tuli siis pitivät hyvin äidinkin ajantasalla.....voisin mennä kolmannenkin kerran!!!Hyvä mieli jäi ainakin mulle!

• hyvä sitte

synnytin yhden ja se riitti.Muutin vielä poiskin .Tökeröä ulkonnäköön tuijottamista ja burn outissa oleva kätilö.En kehu koska aihetta ei ole.

• Anonyymi
        hyvä sitte kirjoitti:

synnytin yhden ja se riitti.Muutin vielä poiskin .Tökeröä ulkonnäköön tuijottamista ja burn outissa oleva kätilö.En kehu koska aihetta ei ole.

Just näin😡

• äiti70

ainakin suosittelen lämmöllä Länskään synnyttämään. Rauhallinen paikka ja 2:den hengen huoneet ja ihanat hoitajat. Kipu lääkitysksen saa jos sitä on vailla ja spinaali puudutukseen ei tarvitse odottaa nukutus lääkäriä,koska muutkin lekurit osaa sen laittaa. Ei tullut kertaakaan tunnetta että olen ihan yksin,niin kuin esim. Jorvissa kävi minulle aikaanaan. Itselläni ei tullut kauheasti maitoa laitoksella,mutta ei henkilökunta siitä moittinut,imettäminen on vapaehtoista. Neuvolassa voi tulla sanomista jos syy on se etten halua imettää.

• imetys

Synnytys on luonnollinen tapahtuma ja siihen ei kannata kauheasti asettaa ennakko-odotuksia, koska ne ennakko-odotukset voivat mennä ihan metsään. Synnytys on aina ainutkertainen tapahtuma ja mitä vain voi tapahtua tai olla tapahtumatta.

Nykypäivänä jotkut äidit menevät synnyttämään kuin olisivat menossa jollekin ohjelmoidulle elämysmatkalle. Tosiasia on kuiteskin se, että luonto hoitaa tehtävänsä ja synnytykseen liittyy aina kipua.

Imettäminen on vauvalle paras ruokintatapa ja mielestäni vain äidin tai lapsen vakava sairaus saa olla este imettämiselle.

Itselläni on kolme lasta, kaikki länskässä synnytetty ja vuoden ikäiseksi imetetty.

• vapaa maa kaikilla

äläpäs puhu luonnollisuudesta. ei ennenkään ollu synnytys sairaaloita. jos puhut luonnollisuudesta niin synnytä siellä omassa saunassa niinku ennen vanhaan.
        jokainen vetää oman rajansa mihin haluaa, anna siis jokaisen päättää imetyksestään ja päätä sinä synnytätkö luonnollisesti vai menetko sairaalaan! anna vapaus muille niin saat itsekin vapauden valita!

• Muori
        vapaa maa kaikilla kirjoitti:

äläpäs puhu luonnollisuudesta. ei ennenkään ollu synnytys sairaaloita. jos puhut luonnollisuudesta niin synnytä siellä omassa saunassa niinku ennen vanhaan.
        jokainen vetää oman rajansa mihin haluaa, anna siis jokaisen päättää imetyksestään ja päätä sinä synnytätkö luonnollisesti vai menetko sairaalaan! anna vapaus muille niin saat itsekin vapauden valita!

En ymmärrä reaktiotasi tuon edellisen kirjoittajan viestiin.

On ihan totta, että synnyttäminen on luonnollista ja että luonto kyllä hoitaa tavallisesti/normaalisti lapsen maailmaan. Minäkin olen sitä mieltä, että monet nykypäivän äidit ihan liikaa tekevät numeroa synnyttämisestä ja turhaan pelkäävät ja pelottelevat vielä synnyttämättömiä äitejä.

Sairaalassa ja länskässäkin on hyvä synnyttää, koska se mahdollisuus nykyään on ja ennen kait sitä oikeasti oli syytä pelätä synnyttämistä kun se tapahtui kotisaunassa tai sängyssä eikä ollut kivunlievityksiä jne.

Imetyksestä päättäminen pitäisi minunkin mielestäni tehdä enemmän lapsen kuin äidin ehdoilla. Valitettavasti tunnen monia äitejä, jotka kieltäytyvät imettämästä ihan itsekkäistä syistä.

Pitäisi muistaa, että äiti on lapselleen se ainoa äiti ja lapsi on täysin riippuvainen hoivasta ja huolenpidosta ja siitäkin, että ravinto olisi sitä parasta mahdollista ja sitä on äidinmaito, ei mikään korvike. Äidin ei tarvitse olla raskautta edeltävissä mitoissa vielä vuodenkaan päästä synnytyksestä ja imettäminen on paras laihdutuskeino. Kummankin lapseni imetin pitkälle toiselle vuodelle ja se raskausaikana kertynyt 20kg ylimääräkin lähti siinä sivussa pois ilman kuureja. Tosin omassakin imetyksessä oli vanhemman kohdalla alkuun ongelmia, koska olin itse kokematon ja hermostunut.

Länskä on hyvä paikka synnyttää, parempi kuin moni liukuhihnasairaala.

• pettynyt
        Muori kirjoitti:

En ymmärrä reaktiotasi tuon edellisen kirjoittajan viestiin.

On ihan totta, että synnyttäminen on luonnollista ja että luonto kyllä hoitaa tavallisesti/normaalisti lapsen maailmaan. Minäkin olen sitä mieltä, että monet nykypäivän äidit ihan liikaa tekevät numeroa synnyttämisestä ja turhaan pelkäävät ja pelottelevat vielä synnyttämättömiä äitejä.

Sairaalassa ja länskässäkin on hyvä synnyttää, koska se mahdollisuus nykyään on ja ennen kait sitä oikeasti oli syytä pelätä synnyttämistä kun se tapahtui kotisaunassa tai sängyssä eikä ollut kivunlievityksiä jne.

Imetyksestä päättäminen pitäisi minunkin mielestäni tehdä enemmän lapsen kuin äidin ehdoilla. Valitettavasti tunnen monia äitejä, jotka kieltäytyvät imettämästä ihan itsekkäistä syistä.

Pitäisi muistaa, että äiti on lapselleen se ainoa äiti ja lapsi on täysin riippuvainen hoivasta ja huolenpidosta ja siitäkin, että ravinto olisi sitä parasta mahdollista ja sitä on äidinmaito, ei mikään korvike. Äidin ei tarvitse olla raskautta edeltävissä mitoissa vielä vuodenkaan päästä synnytyksestä ja imettäminen on paras laihdutuskeino. Kummankin lapseni imetin pitkälle toiselle vuodelle ja se raskausaikana kertynyt 20kg ylimääräkin lähti siinä sivussa pois ilman kuureja. Tosin omassakin imetyksessä oli vanhemman kohdalla alkuun ongelmia, koska olin itse kokematon ja hermostunut.

Länskä on hyvä paikka synnyttää, parempi kuin moni liukuhihnasairaala.

Muori: "Minäkin olen sitä mieltä, että monet nykypäivän äidit ihan liikaa tekevät numeroa synnyttämisestä ja turhaan pelkäävät"

Synnytyshän ei ole mikään riskitön tapaus, siinähän voi tapahtua ihan mitä vain, onhan kyse kahdesta ihmishengestä. Pelkohan on normaali reaktio varsinkin, jos ei ole aiemmin kokenut synnyttämistä tai aikaisempi synnytys, on ollut todella kivulias/hengenvaarallinen/traumaattinen.

• äiskäle............

hätäleikkaukseen tuli sit jouduttua. kiitos siitä ulkomaalaiselle lääkärille!

• Nimetön

olleena voisin sanoa että eka kerralta jäi paha maku, kätilö kävi silloin tällöin sanomassa että hengitteleppä syvään ja sitte oliki kiire jo saliin että se niistä epiduraaleista ja menin sentään käynnistykseen että ajan puutteesta ei ollu kivunlievitykset kiinni mut toisella kerralla oli aivan loistava nuori kätilö ja muutenkin kaikki meni todella hyvin. Imetyksestä voi tosiaan tulla enempi sanomista sieltä neuvolan puolelta...

• Kahdesti äidiksi

Erilaisia vastauksia olet saanut, jälkiviisaana kommentoisin lähinnä noita pelkoja: Esikoista synnyttäessä ei tiedä mitään, synnytys on hyppy tuntemattomaan, ei siis ihme, että supistusten voimistuessa alkaa pelottaa...se sattuu. Toisen kanssa luottaa enemmän omiin kykyihinsä ja tietää, että kipu loppuu, kun vauva syntyy, yksinkertaista.

Omat kokemukseni ovat olleet L-PKS:sta oikein hyvät. Eka kerralla sain paniikkiini (väsymykseen ja kipuun) epiduraalin ja hyvän hoivan ja huolenpidon, toisessa synnytyksessä sain olla omissa oloissani ja keskittyä tuntemuksiini, koska näin halusin. Ja ihan ilman kivunlievitystä uskalsin olla. Koska tiesin, mitä tapahtuu. Henkilökunta, kaikki olivat ns hyviä ihmisiä, erilaisia persoonia, mutta työnsä osaavia.

Luota itseesi. Jos haluat lapsen, niin varmasti haluat hänelle hyvät lähtökohdat elämään, ja se elämän eliksiiri löytyy sinun rinnoistasi, hänelle, vauvallesi. Imetys on vain kaunistanut minun alunperin pieniä ja nännittömiä rintojani. Suosittelen :)

• Äiti myös

ihan ensiksi, varmasti on kokemuksia laidasta laitaan, niinkuin olet varmasti jo lukenut.

Kun tulet raskaaksi, lapsi syntyy ihan varmasti tavalla tai toisella. Oletko itse esim. näiden vastausten perusteella valmis vaihtamaan paikkakuntaa tai aiotko vaatia sektiota?
      Kahta samanlaista synnytyskokemusta tuskin on, ei ehkä ole järkevää lietsoa minkäänlaista esimielentilaa ko. sairaalaa kohtaan?
      Tottakai synnytyksessä voi tapahtua mitä tahansa, mutta se voi tapahtua samalla lailla länskässa, oyksissä tai hyksissä!
      Synnytys voi olla epämiellyttävä tai traumaattinen. Omat synnytykseni eivät menneet nappiin mutta silti ne menivät kumman hienosti mielestäni vaikka olen todella kipupelkoinen ihminen. Ei se ollutkaan niin kamalaa =)
      Jos olet raskaana, niin lapsi syntyy, piste.

Nyt hyvä neuvo: Anna tilanteen viedä. Vasta sitten osaat sanoa tarvitko millaista kivunlievitystä ja kuinka paljon. Tulet yllättymään, niinkuin me kaikki synnyttäneet. Et ole oma itsesi siinä tilanteessa. Muista että tuleva kipu on luonnollista eikä ole oire vaarasta, niinkuin normaalisti on. ja se että mitä enemmän sattuu, sen nopeammin synnytys edistyy ja on ohi. Ja kipu loppuu kuin seinään, kun saat vauvasi syliisi =)

Älä pelkää turhaan, asiat varmasti menee hyvin kun ei ole liikaa ennakko-odotuksia tai pelkoja. Äläkä kuuntele kauhujuttuja synnytyksistä -omasi on kuitenkin SINUN juttusi =)

Tsemppiä! Kerro sitten miten meni =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun katsoit mua silmiin

Niin... Olin ihan rakastunut... Olisin halunnut kertoa sua rakastan.
      Ikävä
      155
      3164
    2. Stefun tallilla helvetti irti

kertoo Seven. Sähkölasku maksamatta ja hevoset kituu tallissa kylmissään. Juoma-automaatit ei toimi yms. Martina samaan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2495
    3. Purra vaatii koko itärajaa kiinni, vihervasemmisto haukkoo henkeään

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010018060.html Upeaa, isänmaallista toimintaa Riikka Purralta. 70 vuotta vanhat ja
      Maailman menoa
      399
      2395
    4. Koska olet viimeksi nähnyt

ihastuksesi? Siis ihan ollut samassa paikassa, ei mitään vilaukselta nopeasti ☺️ Ja kerro myös oletko mies vai nainen?
      Ikävä
      95
      1645
    5. Perusnatsi piti palopuheen Kiovassa

Kremlissä oltiin tästäkin oikeassa; Ukraina on natsien hallussa.
      Maailman menoa
      278
      1476
    6. Suomen varapääministeri Riikka Purra ei tajua olevansa Venäjän hyödyllinen idiootti.

Vai tajuaako? Purran blogiteksti, jossa haukutaan niin "ääliöliberaalit" kuin "trollaava lehdistö" on juuri sellaista k
      Maailman menoa
      469
      1423
    7. Pinja Sanaksenaho rehellisenä Selviytyjät viidakko-oloista: "Pieni shokki, että herranjumala ei..."

Ohhoh! Tubettaja Pinja Sanaksenaho joutui lähtemään Selviytyjät Suomi -kisasta, kun hänet äänestettiin ulos heimoneuvost
      Tv-sarjat
      10
      1123
    8. Sä oot mun toinen puolikas

Missä oot? Tuu jo..
      Ikävä
      52
      1117
    9. Surullinen tarina kulissien takaa

Palstallahan on kovasti lgbtq-agendoja puolusteltu ja vihalla vastattu kun on epäilty että lapsia ja nuoria houkutellaan
      Sinkut
      128
      1052
    10. Venäjä lopettanut rajalle ihmisten tuomisen, Suomi sulkemassa silti rajansa

Venäjä on lopettanut toistaiseksi "turvapaikanhakijoiden" kuskaamisen Raja Joosepin avonaiselle Itärajan asemalle. Syynä
      Maailman menoa
      113
      1017
    Aihe