koira vaiei...?

renki

Olen eläinrakas ihminen ja myös koiraihminen vaikka itselläni ei hurttaa ole ollutkaan mutta tilanne on seuraava: Olemme puhuneet vaimon kanssa dobermannin hankkimisesta useaan otteeseen ja vaimo on aivan liekeissä. itsekin kyllä tykkäisin aloittaa uuden harrrastuksen koiran kanssa ja tiedän että dobbiksen kanssa pitää panostaa koulutukseen yms. Mutta en ole ihan varma haluanko tähän nykiseen "idylliin" koiraa vaatimaan osaansa....

5

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missään nimessä..
      ensinnäkään, koiraa ei tule ottaa jos asiasta on vähänkää epävarma, koska se ei oo koiraa kohtaan oikein että sitte yhtäkkiä kyllästytään ja annetaan pois, se on koko koiran elämän pituinen vastuu koirasta.. (poikkeustapauksia tietenkin on esim yhtäkkiä puhjennut allergia tms)

      ja toisekseen, dobberia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi, rotu on sen verran haastava että oikeanlaisella kasvatuksella saat vaan kulmakunnan kauhun ja hengenvaarallisen tappokoneen.. (kaverini koiralle kävi näin).

      ja jos nykyiseen idylliin vähänkään epäilyttää hankkia koira, eläkää ihmeessä hankkiko..
      sitten vasta kun päätös on vuorenvarma ja sitä on mietitty, enkä silti suosittele dobberia, vaikka se komia ja mukava koira onki..
      mutta tuon rodun osa mitä se on vaatimassa, on todellakin iso ja vaatii panostamista iha tosissaan..

      • "ja toisekseen, dobberia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi, rotu on sen verran haastava että oikeanlaisella kasvatuksella saat vaan kulmakunnan kauhun ja hengenvaarallisen tappokoneen.. (kaverini koiralle kävi näin)."

        siis tarkoitit kait että vääränlaisella kasvatuksella....?


      • majorica kirjoitti:

        "ja toisekseen, dobberia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi, rotu on sen verran haastava että oikeanlaisella kasvatuksella saat vaan kulmakunnan kauhun ja hengenvaarallisen tappokoneen.. (kaverini koiralle kävi näin)."

        siis tarkoitit kait että vääränlaisella kasvatuksella....?

        tarkotan oikeanlaisella kasvatuksella xD
        kasvatustapa tarvitaan koiran opettamiseen oikeanlaiseksi ja oikeanlainen koulutus että saat koirasta täyden sekopään..
        moni ossaa tuon jälkimmäisen iha luonnostaan xDD

        vääränlaista tarkotin mutta oikeanlaista jos siitä hullun haluaa (mistä toki ei sillo ennää kellekkää iloa ole)


      • ensimmäiseksi koiraksi
        Onnenkäpälä kirjoitti:

        tarkotan oikeanlaisella kasvatuksella xD
        kasvatustapa tarvitaan koiran opettamiseen oikeanlaiseksi ja oikeanlainen koulutus että saat koirasta täyden sekopään..
        moni ossaa tuon jälkimmäisen iha luonnostaan xDD

        vääränlaista tarkotin mutta oikeanlaista jos siitä hullun haluaa (mistä toki ei sillo ennää kellekkää iloa ole)

        Dobberin ja ongelmia ei ole tullut,
        täytynee vain päättää, että sen kanssa mennään harkkaamaan ja otetaan koiran koulutuksesta tietoa.

        Tällöin Dobberi kuitenkin kannattaa ottaa vastuuntuntoiselta ja hyvältä kasvattajalta,joka myös osaa katsoa pennun, joka on rauhallisin ja sopii hieman osaamattomiinkin käsiin, kasvattaja joka myös kasvattaa sinun (ensimmäisen koiran omistajan)tietoa..

        Minun kasvattaja on esim.auttanut etsimään minulle ja koiralleni harkkaporukan yms. ja auttaa aina kun on jotain kysymisiä.

        Mielestäni ksvattaja on tällön hyvin tärkeä, mutta dobberin siis voi ottaa myös ensimmäiseksi koiraksi, mutta täytynee jaksaa ottaa tietoa ja olla aktiivinen.. :)


      • ensimmäiseksi koiraksi kirjoitti:

        Dobberin ja ongelmia ei ole tullut,
        täytynee vain päättää, että sen kanssa mennään harkkaamaan ja otetaan koiran koulutuksesta tietoa.

        Tällöin Dobberi kuitenkin kannattaa ottaa vastuuntuntoiselta ja hyvältä kasvattajalta,joka myös osaa katsoa pennun, joka on rauhallisin ja sopii hieman osaamattomiinkin käsiin, kasvattaja joka myös kasvattaa sinun (ensimmäisen koiran omistajan)tietoa..

        Minun kasvattaja on esim.auttanut etsimään minulle ja koiralleni harkkaporukan yms. ja auttaa aina kun on jotain kysymisiä.

        Mielestäni ksvattaja on tällön hyvin tärkeä, mutta dobberin siis voi ottaa myös ensimmäiseksi koiraksi, mutta täytynee jaksaa ottaa tietoa ja olla aktiivinen.. :)

        se varmaa passata ekaksikki koiraksi, kunhan tietää mihin on ryhtymässä..
        mutta monet ei käsitä sitä että se on tosi aktiivinen koira ja tarvii koulutusta, tekemistä ja kuria paljon enemmän kuin moni muu rotu..
        ja moni sortuu siihen että ei raski pentua kieltää ja torua ku "se on nii sulonen" tai jottai muuta..
        ja kasvattaja on tosi tärkee asia :) hyvä jos teillä mennee hyvin,, mutta jos lähtökohdat on "ottaakko koiraa vai ei" ja miettii tahtooko koiraa aikaansa vaatimaan nii sillo en suosittele koiraa, ku asiasta täytyy olla varma ettei tarvi koiraparan kiertoon lähtiä, sitä vaa tarkotin..:)
        varmuus ennen kaikkea ja sitte jo päättää haluavansa koiran nii lukia ja perhtyä rotuun mitä haikailee ja miettiä tarkkaan riittääkö aika ja energia ettei tuu vikaostos.. ei siitä tuu muuta ku ongelmia sekä koiralle että omistajalle jos ei osaansa osaa hoitaa.. mutta onneksi on vastuuntuntoisia kasvattajiakin :)
        ja omistajia :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe