Seepran ja kanarian häkki

jeilooouu

Mulla on pieni lintuhäkki pituus n. 47 cm, leveys n. 26, korkeus n. 30 cm.
Mahtuuko tuonne yksi kanarianlintu, tai pari peippoa? Jos ne saisivat lentää muutamia kertoja viikossa? Tai peippoja, ei oikein pysty lennättämään? Mutta, jos hankkisin yhden kanarianlinnun. Nehän eivät välttämättä ystävää tarvitse?

8

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Noin onnettoman pieneen häkkiin missään nimessä ei vakituisesti mitään siivekästä, jos sitä vapaanalennätystä ei voi järjestää todella paljon! (Miksi ihmeessä peippoja ei voisi lennättää, siivet niilläkin on eikä edes kiipeilytaitoa liikunnan saamiseksi niin kuin vaikka undulaatilla?)

      Kanarialinnulle ja peipoille suositeltu häkin minimikoko on 0,32m2, eli esim noin 70x50cm pohjaltaan (siis melkein kolme kertaa tuon pikkuhäkkisi verran!), ja jos lennätystä tulee harvakseltaan saisi häkki melkein olla jo metrin mittainen että lintu pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa.
      Kanarialintua voi pitää yksin, mutta kyllä nekin yleensä eloisampia kavereiden kanssa ovat.

      Jos lintuja mielit niin hankihan niille ensin kunnollinen koti, itse verkosta tekemällä saa halvalla jos rahasta on kiinni. Tuo pikkuhäkki on ihan mainio karanteeni-, kuljetus-, loma- tai sairashäkkinä tilapäiseen majailuun mutta EI vakituiseen oleskeluun.

      • afghj

        Kiitti vastauksesta. Olen lukenut noista peipoista, että ku ne ei kesyynny niin niitä on aka vaikee pitää vapaana,koska häkki takaisin saaminen olisi kova työ.


      • -M-
        afghj kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta. Olen lukenut noista peipoista, että ku ne ei kesyynny niin niitä on aka vaikee pitää vapaana,koska häkki takaisin saaminen olisi kova työ.

        Alussa voi lentely tietysti olla vähän törmäilyä ja opettelua, niin kuin millä tahansa linnulla. Nopeasti peippokin kuitenkin oppii takaisin häkkiinsä menemään pienellä paimennuksella.

        Alussa voi käyttää apuna vaikka isohkoa akvaariohaavia jos häkkiin paluu ei muuten onnistu ja linnut pitäisi häkkiin saada, sen avulla harhailijat saa yleensä varsin nopeasti kiinni jos on pakkopyynnille tarvista.


      • kanarianlintu
        -M- kirjoitti:

        Alussa voi lentely tietysti olla vähän törmäilyä ja opettelua, niin kuin millä tahansa linnulla. Nopeasti peippokin kuitenkin oppii takaisin häkkiinsä menemään pienellä paimennuksella.

        Alussa voi käyttää apuna vaikka isohkoa akvaariohaavia jos häkkiin paluu ei muuten onnistu ja linnut pitäisi häkkiin saada, sen avulla harhailijat saa yleensä varsin nopeasti kiinni jos on pakkopyynnille tarvista.

        Ainakin mun kanariat lähtevät ja tulevat häkkiin nätisti itse. Jos on kiire häkkiin saada, niin vähän kuljen hätyyttelemässä ja sanon häkkiin, niin sinnehän ne menevät nätisti. Häkin luukulle on hyvä laittaa joku orsi, josta on helppo lintujen kuljeksia.


      • ..............................
        kanarianlintu kirjoitti:

        Ainakin mun kanariat lähtevät ja tulevat häkkiin nätisti itse. Jos on kiire häkkiin saada, niin vähän kuljen hätyyttelemässä ja sanon häkkiin, niin sinnehän ne menevät nätisti. Häkin luukulle on hyvä laittaa joku orsi, josta on helppo lintujen kuljeksia.

        Minkä kokonen häkki sulla on? Kui iso pitää olla jos voi lennättää lintuja about 8 tuntia viikossa?


    • ..............................

      Riittääkö tämän kokoinen häkki parille peipolle, tai yhdelle kanarianlinnulle 50x30x48?

      • -M-

        No ei todellakaan riitä, elleivät linnut ole käytännössä koko ajan vapaana ja häkki vain lepäilyyn ja ruokailuun.

        Edelleenkin se häkin suositeltu minimipinta-ala peipoille ja kanrioille on se 0,31m2 ja korkeus 60cm. Eli peruskoulumatematiikalla jos häkin pituus on tuo 50 cm ja leveys 30cm, on sen pinta-ala 0,5m x 0,3m = 0,15m2, eli tilaa ei ole kuin puolet siitä minimistä ja korkeuskin jää vähän vajaaksi (joskaan tämä ei ole niin tärkeä kuin se vaakasuora liikkumapinta-ala).

        Maa- ja metsätalousministeriö häkkikokosuositukset löytyy esim täältä:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/web/index.php?option=com_content&task=view&id=90

        Eihän sitä millään estääkään voi jos linnun alamittaiseen häkkiin survoo, mutta lemmikkiä hankkiessa pitäisi kuitenkin eläimen perustarpeet ja mukavuus olla etusijalla eikä se sattuuko joku tyhjä hillopurkki nurkissa pyörimään.

        Jos riittävänkokoiseen eläinasumukseen ei ole tilaa tai varaa tai lähipiirissä taitoa moista tehdä niin jätetään sitten suosiolla se eläin ottamatta, jookos.


      • ..............................
        -M- kirjoitti:

        No ei todellakaan riitä, elleivät linnut ole käytännössä koko ajan vapaana ja häkki vain lepäilyyn ja ruokailuun.

        Edelleenkin se häkin suositeltu minimipinta-ala peipoille ja kanrioille on se 0,31m2 ja korkeus 60cm. Eli peruskoulumatematiikalla jos häkin pituus on tuo 50 cm ja leveys 30cm, on sen pinta-ala 0,5m x 0,3m = 0,15m2, eli tilaa ei ole kuin puolet siitä minimistä ja korkeuskin jää vähän vajaaksi (joskaan tämä ei ole niin tärkeä kuin se vaakasuora liikkumapinta-ala).

        Maa- ja metsätalousministeriö häkkikokosuositukset löytyy esim täältä:
        http://www.papukaijayhdistys.fi/web/index.php?option=com_content&task=view&id=90

        Eihän sitä millään estääkään voi jos linnun alamittaiseen häkkiin survoo, mutta lemmikkiä hankkiessa pitäisi kuitenkin eläimen perustarpeet ja mukavuus olla etusijalla eikä se sattuuko joku tyhjä hillopurkki nurkissa pyörimään.

        Jos riittävänkokoiseen eläinasumukseen ei ole tilaa tai varaa tai lähipiirissä taitoa moista tehdä niin jätetään sitten suosiolla se eläin ottamatta, jookos.

        En ole näillä näkymin ainakaan lähiaikoina lintua ottamassa. Ajattelin vain, että jos se mahtuisi sinne, niin sitten olisin voinut ehkä joskus ottaa. Se pieni häkki on toiminut meillä vain lomahäkkinä ja hamsterin asumuksena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe