ajetaanko suomessa

miten paljon

soraa keskiakseliperävaunulla, ite olen nähnyt yhen yhdistelmän, arvelin vaan että sais hyvän kantavuuden kun pistäis 3-akselisen keskiakseliperävaunun alumiinilavalla niin sais kantavuutta varmasti jonkun 24 tonnia ja siihen vetämään neliakselinen telivetoauto, just jäis semmonen 16 tonnia kantavuutta

6

2283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi järki

      Olisi kyllä järki yhdistelmä.
      Mutta Suomessa yleensä alalla kaikilla pitää olla samanlaiset vehkeet, jos olisi oma monttu tai muuten myisin omalla markkinoinnilla harkitsisin vahvasti.
      Isojen asiakkaiden halvalla ajoringeissä tuollainen kaatuu énnakkoluuloihin.
      Edut olisivat monelle yllätys, itse olen ajanut huonoihin paikkoihin rakennus tarvikkeita vasikka yhdistelmällä.
      (samalla autolla ajettiin myös täysperällä)
      Kun vetokytkin on normaalissa täysperä sijainnissa (esim. 60 cm sisässä), jolloin reilusti perän ylitystä niin pienen harjoituksen jäkeen tuon vasikan voi kääntää minne vaan, ja kun autossa vielä kuorma jäljellä ja auto kantavalla pinnalla, tulee se (vasikka) myös pois sieltä.
      Sen jäkeen vasikan katkaisu on suunilleen sama työ kun kasetointi, mutta parhaissa paikoissa voi vasikan linkuttaa 90 astetta ja kipata aisan yli katkaisematta.
      Joillain työmailla voi tuolla tavalla varmaan tyhjentää molemmat yhtä aikaisesti.
      Siis useimmissa huonoissa paikoissa ollaan kasetin kanssa tasoissa, toisissa paikoissa saadaan selvää etua, ne paikat joissa kasetti yhdistelmä ainoa ratkaisu voi jättää heille.
      Hankita hinta jää varmaan paljon halvemmaksi kun palaset ostaa "euroopan" isommilta markkinoilta.

    • ekl

      Muutaman olen liikenteessä nähnyt, Jyväskylän seudulla kaks ja jossain etelämpänä pari.

      Mutta tuossa rakentelemisessa neuvoisin ensin tutustumaan lainsäädäntöön... Kolmiakselisen telin maksimi telipaino on 24 tonnia, niin millään et saa kolmiakselisen vasikan kantavuudeksi samaa. Ei se aisapainokaan nyt ihan mahdottomia saa olla. Ja joka tapauksessa se olisi sitten pois nupin kantavuudesta. Nelikkoveturiin nyt saa melko helposti tuon 16 tonnia.
      Mutta suurimman ongelman tekee se, että keskiakselipv-yhdistelmän max kokonaismassa on rajattu 44 tonniin...

      • laittaa

        Tuo kokonaispaino pykälä tosiaan lienee noin.
        Ratkaisu tuohon on toinen kärry, vielä yksi vaikka kirkkovene tai purjekone kärry perään, että pituus menee yli 22m niin muuttuu moduli yhdistelmäksi jonka kokonaispaino voi olla 60 ton.
        Suomen lainsäädäntö ei todellakaan suosi uusien ratkaisujen kehittämistä.


      • taitaag

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi


      • ekl
        taitaag kirjoitti:

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi

        Ruotsissa tosiaan saa vasikkayhdistelmälle 56 tonnia (32 24), jos ääriakselien väli riittää.

        Suomessakin kaikki muu menisi, että saisi tuon 56 tonnia (myös siltasääntö), mutta tuo kokonaismassa vaan on rajattu. Ainahan tietysti voisi yrittää poikkeuslupaa.


    • K-Kaahari

      Kasetoitavissa niinkuin kasetti-yhdistelmä? Saman kantavuuden saa kuitenkin 4 3-akseliseen nykyiseenkin yhdistelmään. Jossa on äärimmäisten akselien väli helpompi toteuttaakin. Ruotsiin ei sellaisella saa täysiä painoja. En tiedä miksi muualla ei käytetä kasetti-yhdistelmiä vaan tyydytään pienempii kompakteihin. Mantereellakin kävisi vasikan tilalle v-kärry. 3 2 yhdistelmä kasettina. Mitat ja painot samat kuin heillä nykyisissä.

      Kasetin ylivoimaisuus on siinä että,ei ole väliä minne kuorma puretaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe