ajetaanko suomessa

miten paljon

soraa keskiakseliperävaunulla, ite olen nähnyt yhen yhdistelmän, arvelin vaan että sais hyvän kantavuuden kun pistäis 3-akselisen keskiakseliperävaunun alumiinilavalla niin sais kantavuutta varmasti jonkun 24 tonnia ja siihen vetämään neliakselinen telivetoauto, just jäis semmonen 16 tonnia kantavuutta

6

2314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi järki

      Olisi kyllä järki yhdistelmä.
      Mutta Suomessa yleensä alalla kaikilla pitää olla samanlaiset vehkeet, jos olisi oma monttu tai muuten myisin omalla markkinoinnilla harkitsisin vahvasti.
      Isojen asiakkaiden halvalla ajoringeissä tuollainen kaatuu énnakkoluuloihin.
      Edut olisivat monelle yllätys, itse olen ajanut huonoihin paikkoihin rakennus tarvikkeita vasikka yhdistelmällä.
      (samalla autolla ajettiin myös täysperällä)
      Kun vetokytkin on normaalissa täysperä sijainnissa (esim. 60 cm sisässä), jolloin reilusti perän ylitystä niin pienen harjoituksen jäkeen tuon vasikan voi kääntää minne vaan, ja kun autossa vielä kuorma jäljellä ja auto kantavalla pinnalla, tulee se (vasikka) myös pois sieltä.
      Sen jäkeen vasikan katkaisu on suunilleen sama työ kun kasetointi, mutta parhaissa paikoissa voi vasikan linkuttaa 90 astetta ja kipata aisan yli katkaisematta.
      Joillain työmailla voi tuolla tavalla varmaan tyhjentää molemmat yhtä aikaisesti.
      Siis useimmissa huonoissa paikoissa ollaan kasetin kanssa tasoissa, toisissa paikoissa saadaan selvää etua, ne paikat joissa kasetti yhdistelmä ainoa ratkaisu voi jättää heille.
      Hankita hinta jää varmaan paljon halvemmaksi kun palaset ostaa "euroopan" isommilta markkinoilta.

    • ekl

      Muutaman olen liikenteessä nähnyt, Jyväskylän seudulla kaks ja jossain etelämpänä pari.

      Mutta tuossa rakentelemisessa neuvoisin ensin tutustumaan lainsäädäntöön... Kolmiakselisen telin maksimi telipaino on 24 tonnia, niin millään et saa kolmiakselisen vasikan kantavuudeksi samaa. Ei se aisapainokaan nyt ihan mahdottomia saa olla. Ja joka tapauksessa se olisi sitten pois nupin kantavuudesta. Nelikkoveturiin nyt saa melko helposti tuon 16 tonnia.
      Mutta suurimman ongelman tekee se, että keskiakselipv-yhdistelmän max kokonaismassa on rajattu 44 tonniin...

      • laittaa

        Tuo kokonaispaino pykälä tosiaan lienee noin.
        Ratkaisu tuohon on toinen kärry, vielä yksi vaikka kirkkovene tai purjekone kärry perään, että pituus menee yli 22m niin muuttuu moduli yhdistelmäksi jonka kokonaispaino voi olla 60 ton.
        Suomen lainsäädäntö ei todellakaan suosi uusien ratkaisujen kehittämistä.


      • taitaag

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi


      • ekl
        taitaag kirjoitti:

        saada samat painot kuin tpv-yhdistelmään, ei tuommosella yhdistelmällä kyllä sitten saavuteta mitään hyötyä jos yhdistelmäpaino ei saa olla tuota 44t isompi

        Ruotsissa tosiaan saa vasikkayhdistelmälle 56 tonnia (32 24), jos ääriakselien väli riittää.

        Suomessakin kaikki muu menisi, että saisi tuon 56 tonnia (myös siltasääntö), mutta tuo kokonaismassa vaan on rajattu. Ainahan tietysti voisi yrittää poikkeuslupaa.


    • K-Kaahari

      Kasetoitavissa niinkuin kasetti-yhdistelmä? Saman kantavuuden saa kuitenkin 4 3-akseliseen nykyiseenkin yhdistelmään. Jossa on äärimmäisten akselien väli helpompi toteuttaakin. Ruotsiin ei sellaisella saa täysiä painoja. En tiedä miksi muualla ei käytetä kasetti-yhdistelmiä vaan tyydytään pienempii kompakteihin. Mantereellakin kävisi vasikan tilalle v-kärry. 3 2 yhdistelmä kasettina. Mitat ja painot samat kuin heillä nykyisissä.

      Kasetin ylivoimaisuus on siinä että,ei ole väliä minne kuorma puretaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1369
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1154
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      199
      1147
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      208
      1146
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      906
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      125
      850
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

      Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe