elintarvikkeiden kuljetus Uuteen Seelantiin?!?

neuvoja kaivataan...

Olen lähdössä maatilaharjoitteluun Uuteen Seelantiin helmikuussa ja ajattelin viedä tilalle tuliaisiksi jotain suomalaisia makuja (kuivattuja karpaloita, ruisleipää, salmiakkia, suklaata, puolukkahilloo..) Olen kuullut, että määräykset ovat tiukat elintarvikkeiden tuonnissa...

Mitä ja miten saa viedä, vai saako viedä mitään?
Entäpä jos on itsetehtyä, eikä kaupan etiketillä?


Kiitos!!

8

3363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistua

      Eipä taida onnistua, ellet etukäteen hanki jotain erityislupaa. Lentokentällä koirat haistelevat matkustajat ja matkatavarat juuri elintarvikkaiden ja eloperäisten tavaroiden vralta. Jos olet taskussasi pitänyt vaikka keksiä, merkkaa tullin koira sinut ja sinut tarkistetaan tarkemmin. Lisäksi matkatavarat joko läpivalaistaan tai käsin tútkitaan tullissa.

      Toki voit asiaa tiedustetlla Uuden Seelannin suurlähetystöstä.

      • ...käynyt

        Aucklandissa oli tullin tarkastus todella tiukka, mutta jos menet reilusti punaiselle linjalle ja sinulla on säilykkeitä ts. ei mitään mikä toisi tauteja tai kasvavia kasveja niin uskon että maahan tuonti onnistuu. Eli kerro suoraan että sinulla on elintarvikkeita, vaikka et saisi tuoda niitä maahan, vältyt sanktioilta.


    • sinne uudelleen kaipaava

      Periaatteesa mitään elintarvikkeita ei saa viedä,
      itse veimme kyllä suklaata, likööriä, karkkeja, mutta kaikki oli ns.tehdaspakkauksessa. Jos on hedelmiä tai jotain kotitekoista, niin pois ottavat, jos tullissa huomaavat. Kenkien pohjatkin tarkistettiin ja desinfioitiin..
      Mutta kun pakkaat pieniä eriä eri paikkoihin, niin ei laukun tarkastuksessa välttämättä kaikkea löydy. Ja jos haluat ihan olla varma, elintarvikevirastosta saa ns. ötökkätodituksen, jolla voi todistaa, että viety tuote on puhdas.

      • yritän..

        Kiitos neuvoista!

        Kaipa sitten koitan mennä punaista linjaa ja toivoa, että mahdollisimman moni tarvike menee läpi.
        Vai kengänpohjatkin desinfioitiin.. Sittenhän minun täytyisi mennä punaiselle linjalle jo niiden takia.. =)


      • Kiwireissumies

        Asun taalla Uudessa Seelannissa ja tuon aina Suomesta tullessani sallittua ruokaa.

        Lihaa, kalaa maitotuotteita, tuoreita hedelmia tai kasviksia jne ei saa tuoda ja on suuret sakot jos jaa kiinni kielletyista aineista.

        Kuivattuja karpaloita eika karpalomehua kannata tuoda kun niita saa taalla supermarketeista.

        Puolukkahilloàja lakkahilloa taalta ei viela saa joten niita voi tuoda jos on alkuperaisessa tehtaan paketissa. Kaikki hillot ja mehut tietty pitaa laittaa isoon reppuun tai laukkuun hihnalle eika kasimatkatavarana koska on nuo uudet turvamaaraykset nesteiden ja geelien suhteen.
        Mulla ottivan liiantayden hammastahnaputkilon pois kun jai kasimatkatavaroihin.
        Olin tulossa Brisbanesta ja kavin Ikeassa ostamassa puolukkahilloa ja lakkahilloa jotka Australian tullivirkailijat huomasivat ja meinasivat takavarikoida.
        Sain heidat ymparipuhuttua ja lentoyhtioni virkailija onneksi vei ne mun toisen repun mukana hihnalle.

        Hapankorppuja ja nakkileipaa voi tuoda huoletta. Taalta ei saa hapankorppuja eika kunnon nakkileipaa usein.
        Kannatta joka tapauksessa menna punaisen linjan kautta ja kertoa tullivirkailijoille etta on ruokatavaraa niin paasee helpommalla.

        Paikalliset kiwit ei kylla ymmarra hyvan paalle ja hapankorppu ja salmiakit ei valttamatta maistu mutta on meita Suomalaisia taalla siellataalla jotka kylla mielellaan maistelisi noita herkkuja :)

        Kiwit on kylla sellaista pullamossokansaa etta monetkaan ei syo ruisleipaa vaan pitaa olla sita pehmeaa vehnapaahtoleipaa ja muita paistettuja rasvasokerivehnamossoja ja sata eri lajia suklaakekseja!

        Ja kannattaa lentaa ensin Christchurchiin Etelasaarelle. Parempi palvelu kentalla eika liikenneruuhkia kaupunkiin. Auckland Sucks!

        Tervetuloa

        Heikki


    • elintarvikkeita

      maahan jossa kaikkea on edullisesti tarjolla??????? Oletko menossa johonkin erämaahan suoraan Suomesta? Miten nuo tuollaisia miettivät yleensä selviävät päivistään kotioven ulkopuolella? Miksi he matkustavat noilla aivoilla varustettuna?

      • käytöstapoja

        toisilla taas ei..
        Käytöstapojen abc nro 1.: on kohteliasta viedä tuliaisia, kun menet kylään varsinkin pitemmäksi aikaa!!!
        =)


      • tuliaisten
        käytöstapoja kirjoitti:

        toisilla taas ei..
        Käytöstapojen abc nro 1.: on kohteliasta viedä tuliaisia, kun menet kylään varsinkin pitemmäksi aikaa!!!
        =)

        pitää olla elintarvikkeita tai muuta kiellettyä tai rajoitettua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe