Deja vu

Dana

Olen alkanut kokea yhä useammin deja vu ilmiöitä. Minulla on niitä useamman kerran viikossa tai päivässä, ja tätä on ollut nyt jo melkein kaksi kuukautta, enkä tiedä mistä tämä johtuu. Osaisiko joku selittää?

23

5425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matrix

      Deja-vu-ilmiö ON pystytty selittämään tieteellisesti..niin tylsältä kuin se kuulostaakin.

      Synapseista lähtee ärsykeitä aivoihin ja kuten me kaikki tiedämme, ihmisellähän on KAKSI aivolohkoa. Deja-vu-ilmiö syntyy, kun toinen näistä aivolohkoista ottaa ärsykkeen vastaan..Sitten, aivan nanosekuntia myöhemmin myös TOINEN aivolohkosi ottaa ärsykkeen vastaan, mutta hieman toista hitaammin. Perättäin eri aivolohkoihin tulevat "klooniärsykkeet" synnyttävät tunteen, että jokin asia olisi tapahtunut aiemminkin. Tämä tunne saattaa joskus olla myös "moninkertainen" (esim. Tämä täysin sama tilannehan on tapahtunut jo ainakin kahdeksan kertaa aikaisemminkin!) Tällöin ärsykkeitä on tullut useampia vs. synapsi.

      • Agwé

        Hei hei Matriiiiix,

        Kai sinun nyt sentään luulisi tietävän, että Deja Vu -ilmiö tapahtuu aina silloin, kun *ne* muuttavat jotakin.

        Hohhoh. Taisi olla aika vanha juttu.

        :Agwé:


      • jos..

        Entäpä jos on tutkitusti ihminen - niin kuin minä - jolla molemmat aivopuoliskot toimivat yht`aikaisesti, niin ettei kumpikaan ole dominoivampi toiseen nähden ? Dejà Vu-tuntemuksia koen silti erittäin usein.


      • Matrix
        Agwé kirjoitti:

        Hei hei Matriiiiix,

        Kai sinun nyt sentään luulisi tietävän, että Deja Vu -ilmiö tapahtuu aina silloin, kun *ne* muuttavat jotakin.

        Hohhoh. Taisi olla aika vanha juttu.

        :Agwé:

        ..ja sinulla taitaa olla huono päivä.


      • Sari
        jos.. kirjoitti:

        Entäpä jos on tutkitusti ihminen - niin kuin minä - jolla molemmat aivopuoliskot toimivat yht`aikaisesti, niin ettei kumpikaan ole dominoivampi toiseen nähden ? Dejà Vu-tuntemuksia koen silti erittäin usein.

        Mikäköhän ihmeen tutkimus mahtoi olla kyseessä (aivopuoliskot eivät käsittele asioita mitenkään kahtena erillisinä keskuksena) ja mikäköhän sairaala tällaisia mahtaisi suorittaa deja vu tuntemuksiin liittyen...?

        Ensinnäkin en tiedä mistä aikaisempi vastaaja oli selityksensä deja vu ilmiölle saanut, mutta selityksiä on useampia erilaisia, kyse ei muuten ole siitä että eri aivopuoliskot käsittelisivät asian eri aikaan, puoliskothan eivät ole mitään erillisiä käsittelykeskuksia, ne hoitavat vain hieman erilaisia tehtäviä jakaen osaltaan joitain. Siksi hieman ihmettelenkin että sinulle olisi tehty jokin tutkimus asiasta? yksi yleinen selitys asialle on, että ilmiö liittyy muistin dissosioitumiseen eli henkilölle tulee tunne tuttuudesta, mutta todellinen muisto ei aktivoidu heikkoutensa tai olemattomuutensa vuoksi. Toinen suosittu selitys on juuri tämä että aivoit käsittelvät tapahtuman kaksikertaa.

        http://www.pni.org/books/deja_vu_info.html

        Deja vu tuntemuksia esiintyy paljon esimerkiksi henkilöillä jotka sairastavat epilepsiaa ja kohtauspesäke sijaitsee ohimolohkossa. Myös joihinkin muihin sairauksiin liittyy lisääntyneet deja vu ilmiöt.


      • sulle
        Sari kirjoitti:

        Mikäköhän ihmeen tutkimus mahtoi olla kyseessä (aivopuoliskot eivät käsittele asioita mitenkään kahtena erillisinä keskuksena) ja mikäköhän sairaala tällaisia mahtaisi suorittaa deja vu tuntemuksiin liittyen...?

        Ensinnäkin en tiedä mistä aikaisempi vastaaja oli selityksensä deja vu ilmiölle saanut, mutta selityksiä on useampia erilaisia, kyse ei muuten ole siitä että eri aivopuoliskot käsittelisivät asian eri aikaan, puoliskothan eivät ole mitään erillisiä käsittelykeskuksia, ne hoitavat vain hieman erilaisia tehtäviä jakaen osaltaan joitain. Siksi hieman ihmettelenkin että sinulle olisi tehty jokin tutkimus asiasta? yksi yleinen selitys asialle on, että ilmiö liittyy muistin dissosioitumiseen eli henkilölle tulee tunne tuttuudesta, mutta todellinen muisto ei aktivoidu heikkoutensa tai olemattomuutensa vuoksi. Toinen suosittu selitys on juuri tämä että aivoit käsittelvät tapahtuman kaksikertaa.

        http://www.pni.org/books/deja_vu_info.html

        Deja vu tuntemuksia esiintyy paljon esimerkiksi henkilöillä jotka sairastavat epilepsiaa ja kohtauspesäke sijaitsee ohimolohkossa. Myös joihinkin muihin sairauksiin liittyy lisääntyneet deja vu ilmiöt.

        http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Neuro.html


      • Sari
        sulle kirjoitti:

        http://cc.oulu.fi/~fysiowww/Neuro.html

        Niin, siis en nyt oikein ymmärtänyt miksi kyseisen linkin annoit...? Sanoinko mielestäsi jotain joka olisi ollut sen kanssa ristiriidassa? jos näin, niin tarkentaisitko?


    • Topu

      Pidä päiväkirjaa ja unipäiväkirjaa. Siinä saa synapsit kyytiä, kun merkitsit tapahtuman muistiin jo kaksi viikkoa aikaisemmin.

      Tapahtui nimittäin minulle. Todistajakin oli paikalla. Siitä tämä pitkälti minulla johtuu: meni maailmankäsitys jokseenkin uusiksi sen johdosta.

    • Karppa

      ...tunne on monilla epilepsiasta kärsivillä ihmisillä. Itse kärsin tästä ällöttävästä tunteesta ennen migreenistä. Minulle siitä aiheutuu vielä todella paha olo.

    • Dana

      Liittyykö deja vu sairauksiin? En ole ennen kuullutkaan. Mihin muihin sairauksiin ne voi liittyä kuin migreeniin tai epilepsiaan?
      Ennen kuin aloin saada näitä jatkuvia deja vu kokemuksia, minulla oli pidemmän aikaa jomottavaa tai vihlovaa särkyä vain oikealla puolella päätäni. Voisivatko nämä liittyä toisiinsa.
      Entä kun deja vu ei tule sillä samaisella tapahtuman hetkellä vaan muutamia sekunteja myöhemmin?
      Kerran koin sellaisen etukäteisen deja vu kokemuksen. Tai lievän enteen. Tiesin mitä tulee tapahtumaan.
      Ja joskus annan tämän deja vu kokemuksen jatkua ja katson kuinka kauan se tuntuu deja vu:lta.

    • maria

      sinulle näytettiin oma elämäsi ennenkun tulit tänne maan päälle ja niitä nyt sitten muistat aina vain paremmin ja paremmin. Sitten kun opit muistamaan mistä muistikuvasi johtuu, ei olekaan sitten pitkää matkaa siihen tietoisuuteen jota kohti kuljet. Mutta se että nyt kerron tämän ei poista oman matkasi pituutta mitenkään. Vaan itse on aina tie kuljettava vaikka aidan alitus tuntusikin mukavammalta :)
      Bon voyage vaan

      • einari

        Siis en haluu mitenkää kyseenalaistaa tota sun juttua, mut näytetääks kaikille seuraava elämä etukätee? Eiks melkein kaikki kuitenki nää noita deja vu juttuja aina välil?

        Mä en oikein kässää tot ennustus hommaa, ku jos ihmisel on valinnan vapaus ni eihän sit voi tietää mitä kaveri aikoo tehä.. Vai onks kaikki jo tapahtunu? Eli me ollaa valittu ennenku ollaa ees valittu? Vai onks ihmiset niin ennalta arvattavii käytökseltää? Vai siis häh? Ei pysty ymmärtämää..

        Mut jos voisit vähän valaista, ku kerran jotain tiedät? :)


      • jkkjkjkj

        Niin...uskon itse yliluonnolliseen ja oma elämäni tukee sitä uskoa. Lapsuudessa...noin 12 ikävuoteen asti minulla oli jatkuvasti dejavu-kokemuksia. Mutta aikuistuessa ne ovat hävinneet lähes tyystin. Uskon siihen, että ennen syntymääni sain tietoa tästä elämästä, jonka lapsuudessa pystyin muistamaan välähdyksenomaisesti. Kun ikää karttuu, sielu unohtaa näkemänsä. Olen muutenkin herkkä aistimaan asioita, näen ajoittain enneunia ja muitakin asioita, joita ei pysty selittämään kukaan, tapahtuu välillä.

        Koska ihmiset uskoisivat, että kaikkea ei yksinkertaisesti pysty tieteellä selittämään, ei vaikka kuinka tahtoisi. Ehkä vain ne ihmiset uskovat, kuten minä, jotka sen omakohtaisesti kokevat hämmästyttävien asioiden kautta.


    • Ruusu

      Itse olen ymmärtänyt, että "deja vu"-ilmiöt liittyvät edellisiin elämiin. Ihminen syntyy samoille asuinseuduille uudestaan tai vierailee paikassa, jossa on ennen asunut. Eräällä kaverillani oli kerran "deja vu"-kokemus ja hämmästyin, että hän kertoi siitä minulle. Totesi vain spontaanisti ja hämmästyneenä, että "hei - ihan kuin olisin joskus aikaisemmin kulkenut tätä samaa mäkeä". Tämä ei tapahtunut Suomessa. Kaverini ei ole koskaan vaikuttanut erityisen henkiseltä, ts. henkisistä asioista kiinnostuneelta, eikä ole muutenkaan pahemmin puhunut tunteistaan.

      Olen myös kuullut eräästä suomalaisesta naisesta, joka meni Saksaan ja tunsi siellä etukäteen paikat. Matkan jälkeen mukana olevat ystävät kummastelivat tätä (luulivat, että nainen oli ollut aikaisemmin Saksassa mutta ei ollut koskaan käynytkään). Suomeen päästyään nainen meni Alma Kassisen luokse ja ennen kuin ehti suutaan avata, Alma kertoi, että nainen oli edellisessä elämässään elänyt Saksassa talonpoikaistyttönä...

      No näitähän juttuja on...mm. Shanti Devistä todella mielenkiintoinen. Juttuahan tutki Intian korkeat virkamiehet ja Mahatma Gandhi, ja jälleensyntymistapaukseksi todettiin... En tiedä, mutta itse olen jotekin liittänyt nämä edellisiin elämiin...olenkohan ihan hakoteillä?

      • Katju

        ...on tietenkin nyt ihan näppituntumaa, mutta itse en usko tuohon edelliset elämät -selitykseen. Uskon, että tajuntani on edellisissä elämissä -tietenkin- poikennut tämän elämän tietoisuudessa ja mikäli deja vu -ilmiöt olisivat seurausta niistä, pitäisi oman minäni ja kokemusmaailmani tuntua deja vu -tilanteessa tuntua vieraalta, mitä se ei tee. Uskon enemmänkin, että ne ovat enemmänkin "muistumia menneisyydestä", toisin sanoen että muistan tulevaisuuden, joskin tiedostamattomasti ja hämärästi. Tietenkin voi muistaa myös asioita menneistä elämistä, mutta uskon saamani informaation perusteella, vaikkakaan itselleni ei ole kyseisiä muistumia sattunut, että niitten ominaislaatu poikkeaa intensiteetiltään ja tuntumaltaan deja vu-ilmiöistä.


      • jaana
        Katju kirjoitti:

        ...on tietenkin nyt ihan näppituntumaa, mutta itse en usko tuohon edelliset elämät -selitykseen. Uskon, että tajuntani on edellisissä elämissä -tietenkin- poikennut tämän elämän tietoisuudessa ja mikäli deja vu -ilmiöt olisivat seurausta niistä, pitäisi oman minäni ja kokemusmaailmani tuntua deja vu -tilanteessa tuntua vieraalta, mitä se ei tee. Uskon enemmänkin, että ne ovat enemmänkin "muistumia menneisyydestä", toisin sanoen että muistan tulevaisuuden, joskin tiedostamattomasti ja hämärästi. Tietenkin voi muistaa myös asioita menneistä elämistä, mutta uskon saamani informaation perusteella, vaikkakaan itselleni ei ole kyseisiä muistumia sattunut, että niitten ominaislaatu poikkeaa intensiteetiltään ja tuntumaltaan deja vu-ilmiöistä.

        ...että deja vu vois liittyä juuri siihen, että muistaa tulevaisuuden, eli siis ilmiö johtuu siitä, että aikaahan ei tavallaan ole ja jotenkin tähän kokemusmaailmaan vuotaa tietoa "tulevasta". En tietenkään poissulje sitä, etteikö paikat vois tuntua tutuilta jos on vieraillut siellä edellisissä elämissä, mutta luulisin että deja vu -ilmiössä tästä ei ole kyse. Minä olen saanut deja vu:n paikassa, jota ei ollut ennen syntymääni. Eli talossa, joka rakennettiin kun olin 10.


      • Marcel

        Tänään saatat käydä tulevan aikavyöhykkeen "rajalla" ja nähdä alitajuisesti vilahduksen tulevaisuudestasi, jonka muistat sitten kun elät tuota aikaa.


    • internet1973

      Minulla on ollut deja vu kokemuksia paljon.

      Ennustin myös internetin tulemisen jo 1970-luvun alussa kun katsoin silloin uutta puhelinrasiaa.

      Suvassa on ollut noitia.

      Enne unia ym. kokemuksia paljon.

      Aika pelottaavaakin.

      • kiehtovaaelämää

        Kerro enemmän, olen utelias, minullakin jotain kokemuksia.


    • narulaattikko

      deja vu tapahtuu ku henkilo kokee hetkellisesti 2 perspectiivii nopeasti flip flop jotka ovat erillisesti 2 eri perspectiivii mut jotka nopeasti sulautuvat kui yhdeksi koska tapahtuvat nii nopeasti,

      kokemukset jotka nopeasti fyysise keho ulkopuolella pudote takasi fyysise keho perspectiivii aiheuttavat deja vu kokemusta jolloi henkilö tilapaisesti näkee että alokaa tekee jotai enne kui alkaa tekee koska fyysise keho ulkopuolelt katsottaessa aistii tapahtuva tapahtuvaksi koska suunta omal huomiol o jo tapahtua vaikkei oo viel tapahtunu jollo tunutuu että sama o tapahtunu aiemmi,

      jos haluu ymmärtää tarkemmi mikä deja vu o nii aina ku alkaa tuntuu deja vu vaihda suuntaa samassa hetkes tai tee eritavalla kui mikä oli ajatus tai ota pari askelt taa päi joka sekoittaa deja vu kokemukse nii että alkaa ymmärtää paremmi mitä oikeesti tapahtu koska enempi perspectiivii.

    • Dejavu_asiantuntija

      Sä kuolet

    • Kyykäärme45

      Hahaa. Kaikilla nais puolisilla on moinen dejavu 24/7 päällä. Itellä menee päälle aika usein koko mieli lie kenen hallussa forcettaa ajatusta et olis tapahtunu aiemminkin. Ongelma ratkastu.

    • Kyykäärme454

      Varmaan yhtäkuin raivarit ja hengitys. Painu jo vit*uun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe