Näyttö autoon?

olli999

eli semmosta lähin ihan kyselemään että saako niikun autoon asennettua vaikka ihan normaalia lcd tietokoneen näyttöä. Että kestääkö tärinää ja tällei?

19

10014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestä...

      En tosin tiedä eroja, mutta luulen että autoon tehdyt näytöt kestävät paremmin pakkasta ja kosteutta, kuin tavalliset tietokone-LCD:t.

    • Kiki  

      Esim 15" 4:3 ulkoisella muuntajalla oleva littu maksaa noin 100€, saman kokoinen autonäyttö noin 500€

      Ja kyllä se kestää, laittaa vaikka kiinitysrautaan sitten kumiprikat, niin ei pienet tärinät ota siihen niin kovaa

      • olli999

        Kiitos asiallisista vastauksista. Se tottakai riipuu myös näytöstä ja se kumiprikka juttu oli oikein oiva (en olisi itse keksinyt) Kiitos.


      • olli999
        olli999 kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Se tottakai riipuu myös näytöstä ja se kumiprikka juttu oli oikein oiva (en olisi itse keksinyt) Kiitos.

        Lisää saa toki kertoa mahdollisista kokemuksista tai vinkeistä. Mm että viten tua invertteri asennus oikein toimii ja onko se paras vaihtoehto jos haluaa pelikonsolia autoon näytön seuraksi.


      • Kiki  
        olli999 kirjoitti:

        Lisää saa toki kertoa mahdollisista kokemuksista tai vinkeistä. Mm että viten tua invertteri asennus oikein toimii ja onko se paras vaihtoehto jos haluaa pelikonsolia autoon näytön seuraksi.

        Invertterin kanssa sähkö laitteelle kulkee kutakuinkin tällaisen reitin:

        akku ->Vaihtojännitteeksi teko -> muuntaminen isommaksi jänniteeksi -> tasaaminen ->muuntaminen pienemmäksi jännitteeksi -> muuntaminen tasajännitteksi -> vakavonti ja tasaus -> sähkö laittellee

        Mutta jos ostat valmiit noin 12 v laitteet, menee reitti kutakuinkin näin akku -> sähkö laittellee

        Eli invertteri syö ainoastaan akkuja, ja tekee todella isothäviöt, koska sen lisäksi on aina toinen muuntaja vielä perässä.

        Ja esim tuo 12v littunäyttö nimenomaan toimii suoraan akkujännittellä, samoin 12v digibokseja, ATX-virtalähteitä jne jne löytyy pilvin pimein, eli juuri mikään elektroniikkalaite ei vaadi sitä 230 volttia tehollsijännitettä, vaan niissä on muuntaja.

        Eli oikeasti aika halvalla saa autoon DVD-soittimen digitelkkarin pelikonsolin ja tietokoneen, jos vaan jaksaa laitella


    • Terzinjo

      Laittaa jotain tietokoneen näyttöä ku on saatavilla autoon tarkoitettuja näyttöjä. Ainakin 10" ja voi olla isompiakin. Eikä tartte mitllään invertterillä alkaa leikkimää.

      • olli999

        Et oo sitten huomannu että paljon joudut maksamaan 10" autonäytöstä kun saat puolet halvemmalla 2xsuuremman ja terävämmän tietokoneen näytön.


      • Kiki  
        olli999 kirjoitti:

        Et oo sitten huomannu että paljon joudut maksamaan 10" autonäytöstä kun saat puolet halvemmalla 2xsuuremman ja terävämmän tietokoneen näytön.

        Että ostat sitten näytön missä on ulkoinen muuntaja, ja käyttöjännite noin 12 volttia, ja tosiaan 7" autonäyttö maksaa enemmän kuin 15" littunäyttö jossa on tulo 12 voltille, ja onhan isompi kivempi ku joku 7" etenkin jos sitä käyttää muuhun kuin elvistelyyn kavereille


      • sdgsdg
        Kiki   kirjoitti:

        Että ostat sitten näytön missä on ulkoinen muuntaja, ja käyttöjännite noin 12 volttia, ja tosiaan 7" autonäyttö maksaa enemmän kuin 15" littunäyttö jossa on tulo 12 voltille, ja onhan isompi kivempi ku joku 7" etenkin jos sitä käyttää muuhun kuin elvistelyyn kavereille

        Kannattaa kuitenkin muistaa että auton käyttöjännite EI OLE 12V vaan auton käynnissä ollessa se on jotain 14,5V (Voi nousta hetkellisesti jopa 20V). Autonäytöt on tehty kestämään jännitevaihtelut ja piikit.


      • Kiki  
        sdgsdg kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa että auton käyttöjännite EI OLE 12V vaan auton käynnissä ollessa se on jotain 14,5V (Voi nousta hetkellisesti jopa 20V). Autonäytöt on tehty kestämään jännitevaihtelut ja piikit.

        Huippuarvot on auton käydessä yli 12 volttia, mutta kyllä se tehollisravo siinä 12 paikkeilla on, ja voihan sinne laittaa jonkun regulaattorin jos välttämättä pelkää jännitepiikkejä, mut turhaa se on, kun autoissa kuitenkin aina on akku...


      • iopuypouip
        Kiki   kirjoitti:

        Huippuarvot on auton käydessä yli 12 volttia, mutta kyllä se tehollisravo siinä 12 paikkeilla on, ja voihan sinne laittaa jonkun regulaattorin jos välttämättä pelkää jännitepiikkejä, mut turhaa se on, kun autoissa kuitenkin aina on akku...

        Voin sanoa suoraan kokemuksesta että kyllä laitteet hajoo jos tulee sopivan kokonen piikki, joten kyllä suosittelen regulaattorin laittamista. Yks ongelma noitten tietokone näyttöjen kans on se että ne ei oikeen taho kestää pakkasta.


      • Kiki  
        iopuypouip kirjoitti:

        Voin sanoa suoraan kokemuksesta että kyllä laitteet hajoo jos tulee sopivan kokonen piikki, joten kyllä suosittelen regulaattorin laittamista. Yks ongelma noitten tietokone näyttöjen kans on se että ne ei oikeen taho kestää pakkasta.

        Eipä niitä oikeen autoissa tule, kun on vaan akku ja laturi joka tekee jännitettä, mittaa joskus vaikka oskilloskoopilla napajännitettä, niin ei se juuri vaihtele.

        Ja ei kyllä MIKÄÄN littunäyttö toimi täydelliseti kun se on -20c väkisinkin kuva on jonkin aikaa tahmea, et silleen mut ei ne paskaks menee pakkasessa olemisesta, ja harvemmin kai sitä näyttöä jääkylmässä autossa katsellaan...


      • AudioVision
        Kiki   kirjoitti:

        Eipä niitä oikeen autoissa tule, kun on vaan akku ja laturi joka tekee jännitettä, mittaa joskus vaikka oskilloskoopilla napajännitettä, niin ei se juuri vaihtele.

        Ja ei kyllä MIKÄÄN littunäyttö toimi täydelliseti kun se on -20c väkisinkin kuva on jonkin aikaa tahmea, et silleen mut ei ne paskaks menee pakkasessa olemisesta, ja harvemmin kai sitä näyttöä jääkylmässä autossa katsellaan...

        Autossa jännitteet vaihtelee noin 10.5V-14.5VDC
        Tuo jännitteen vaihtelu on harvoin näytölle ongelma, mutta Laturihäiriöt on ja tärinä.
        Itse olen muutamia näyttöjä laitellut autoihin, mutta en ole saanut positiivisiä fiiliksiä kovinkaan monesta näytöstä.
        Mä olen käyttänyt AG Neovon X-sarjan näyttöjä, ne on LAADUKKAITA kestää tärinää jne. Toimii hyvin autossa.

        DVD-soitin kannattaa valita myöskin kunnollinen.
        Nämä halvat kiinasoittimet on kuvanlaadultaan perseestä, Ei ole hyötyä kunnon näytöstä jos tuleva signaali on huono.
        ELI:
        1. Hanki kunnon DVD-soitin (alpine)
        2. Panosta kaapeleihin (hopeoidut laatukaapelit)
        3. Laita näytön jännitteen syöttöön pieni konkka (Helix CAP33)
        4. Asenna näyttö tukevasti.
        5. Nauti elokuvista autossasi ja tee kaverisi kateelliseksi


      • Kiki  
        AudioVision kirjoitti:

        Autossa jännitteet vaihtelee noin 10.5V-14.5VDC
        Tuo jännitteen vaihtelu on harvoin näytölle ongelma, mutta Laturihäiriöt on ja tärinä.
        Itse olen muutamia näyttöjä laitellut autoihin, mutta en ole saanut positiivisiä fiiliksiä kovinkaan monesta näytöstä.
        Mä olen käyttänyt AG Neovon X-sarjan näyttöjä, ne on LAADUKKAITA kestää tärinää jne. Toimii hyvin autossa.

        DVD-soitin kannattaa valita myöskin kunnollinen.
        Nämä halvat kiinasoittimet on kuvanlaadultaan perseestä, Ei ole hyötyä kunnon näytöstä jos tuleva signaali on huono.
        ELI:
        1. Hanki kunnon DVD-soitin (alpine)
        2. Panosta kaapeleihin (hopeoidut laatukaapelit)
        3. Laita näytön jännitteen syöttöön pieni konkka (Helix CAP33)
        4. Asenna näyttö tukevasti.
        5. Nauti elokuvista autossasi ja tee kaverisi kateelliseksi

        Ei sitten kannata ottaa todesta MITÄÄN mitä tuo häirikkö puhuu, hänelle suurimmat kirosanat on Lidl ja Biltema

        Ja vai että oikeen merkki kondensaattorille pitää antaa, eikös esim 0,02 faradia olis tarpeeks iso pommi tommoseen


      • AudioVision
        Kiki   kirjoitti:

        Ei sitten kannata ottaa todesta MITÄÄN mitä tuo häirikkö puhuu, hänelle suurimmat kirosanat on Lidl ja Biltema

        Ja vai että oikeen merkki kondensaattorille pitää antaa, eikös esim 0,02 faradia olis tarpeeks iso pommi tommoseen

        OK.. ihan miten vaan..
        Laitoin vain esimerkkinä.. Tolla konseptilla olen saanut hyvän kuvan ja äänen autoon, mutta tehköön kukin miten haluaa.


      • Kiki  
        AudioVision kirjoitti:

        OK.. ihan miten vaan..
        Laitoin vain esimerkkinä.. Tolla konseptilla olen saanut hyvän kuvan ja äänen autoon, mutta tehköön kukin miten haluaa.

        Tietenkin on laittaa Alpinen sonyn jne laitteistot, tosin silloin saa helpolla niihin menemään vaikkpa viis tonnia, mut sun mielestä "eurolla saa euron tavaratat satasella satasen"

        Ja mun esimerkissä saisi kahdella ja puolella sadalla eurolla 15" näytön digiboksin, antennin siihen ja dvd soittimen


      • dorka
        sdgsdg kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa että auton käyttöjännite EI OLE 12V vaan auton käynnissä ollessa se on jotain 14,5V (Voi nousta hetkellisesti jopa 20V). Autonäytöt on tehty kestämään jännitevaihtelut ja piikit.

        vai että 20v lataava laturi:D kerroppa mistä sellasia löytyisi:D vaik jännitteen tasaaja menis laturista paskaksi ni ei tosiaa henkilöauton laturi lataa 20v... mistä näitä tolloja oikee sikiää


      • sähkäri12
        dorka kirjoitti:

        vai että 20v lataava laturi:D kerroppa mistä sellasia löytyisi:D vaik jännitteen tasaaja menis laturista paskaksi ni ei tosiaa henkilöauton laturi lataa 20v... mistä näitä tolloja oikee sikiää

        ei tosissaan mee 20 v. laturit lataa yleensä 14.4v. virtapiikit ei ole ongelma ehkä enemmänkin jännitteen vaihtelu ja se kylmyys.


    • Anonyymi

      Voiko niitä jossain vaihtaa vai pitääkö vaihtaa itse jos halua asttaa autoon näyttöön

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe