2.2. D.4D lämmöt

Jaskarisd

Moi, kertokaahan miten on 2.2-litraisissa dieseleissä (coro verso/Avensis/RAV4) riittänyt lämmöt kabiinissa ilman webastoa? Tilasin Verson, mutta en ottanut webastoa. Riittääkö lämmöt?

13

12626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä.

      Toivottavasti et ole tosissaan kysymyksesi kanssa.

    • JML82

      Aika nihkeesti tuottaa kyl nyky dieselit lämpöä. Vaikka tilasit ilman eberiä, voit sen toki asentaa jälkikäteenkin! Ja on vielä reilusti halvempi kuin Toyotan alkuperäisvarusteena otettuna.

    • vakiona

      Uudessa Avensiksessa on D4Dssä Eberi vakiona, olisiko muissakkin malleissa samoin, jos D4D pellin alla.
      Joten kysymys..., keskustelu autokauppiaan kanssa voisi auttaa.
      Tämän eberin/weban olemassaolo kerrottu monta kertaa epäselvästi, eli välillä vakiona, mutta on kuitenkin lisävarusteena tarjolla (bensa-malleihin).

      Volsulla passatin tdissä on "webasto", mutta golfissa taas ei jne. Eikä esim. skotan ocussa.

      • Simo Z

        Moi, coro verso dieseleissä lisälämmitin ei ole vakiona.

        Se, tarkeneeko talvella vai ei, riippuu asuuko napapiirillä vai etelässä. Pohjoisessa eberi lienee pakollinen varuste mutta etelässä tarkenee ilmankin. Esin. autotalli.com:n ilmoituksissa todella harvassa diesel versossa on eberi.


      • mutta ilman ajastinta
        Simo Z kirjoitti:

        Moi, coro verso dieseleissä lisälämmitin ei ole vakiona.

        Se, tarkeneeko talvella vai ei, riippuu asuuko napapiirillä vai etelässä. Pohjoisessa eberi lienee pakollinen varuste mutta etelässä tarkenee ilmankin. Esin. autotalli.com:n ilmoituksissa todella harvassa diesel versossa on eberi.

        Käsittääkseni Toyotan kaikissa D4D dieseleissä on Eberi vakiona, joka käynnistyy kun auton käynnistää (riittävän kylmällä). Ajastinkello ei ole vakiovaruste, jolla voi ajastaa auton lämpimäksi ennen ajoon lähtöä. Isällä on D4D Corolla Verso (177 hv) ja siinä tarkenee ihan hyvin, vaikka ajastinkelloa ei olekaan. Ajastin on kyllä ihan hyvä olla, mutta silloin täytyy olla huolellinen virran riittävyyden kanssa.


      • Vilukisuli
        mutta ilman ajastinta kirjoitti:

        Käsittääkseni Toyotan kaikissa D4D dieseleissä on Eberi vakiona, joka käynnistyy kun auton käynnistää (riittävän kylmällä). Ajastinkello ei ole vakiovaruste, jolla voi ajastaa auton lämpimäksi ennen ajoon lähtöä. Isällä on D4D Corolla Verso (177 hv) ja siinä tarkenee ihan hyvin, vaikka ajastinkelloa ei olekaan. Ajastin on kyllä ihan hyvä olla, mutta silloin täytyy olla huolellinen virran riittävyyden kanssa.

        Tietääkseni diesel-Versoissa on ns. Hot gas heater-systeemi. Ei siis polttoainetoimista lisälämmitintä kuten esim. Avensiksessa.


      • C-Cat

        Ei ole eberiä eikä webastoa vakiona missään. Ainakin 2.2 Auriksessa on vakiona sähkövastus lisälämmön tuottamiseksi (power heat nappi).

        Lämpö on ainakin tänä talvena riittänyt, maksimissaan on tainnut aamulla olla -15 astetta pakkasta. Noin vajaan 10 minuutin ajolla lämmöt normaalissa mittarin mukaan (aamulla tunti lohkossa).


      • Jukk
        C-Cat kirjoitti:

        Ei ole eberiä eikä webastoa vakiona missään. Ainakin 2.2 Auriksessa on vakiona sähkövastus lisälämmön tuottamiseksi (power heat nappi).

        Lämpö on ainakin tänä talvena riittänyt, maksimissaan on tainnut aamulla olla -15 astetta pakkasta. Noin vajaan 10 minuutin ajolla lämmöt normaalissa mittarin mukaan (aamulla tunti lohkossa).

        Höpö höpö. Kuuntelepa sitä ylimääräistä turboa kun painat nappia, ei taida kuullostaa sähkövastukselta?

        Toyotan dieseleissä on 5:n kw:n Eberspächer, joka on ainoa oikea laite esilämmityssarjan kanssa moottorinkin lämmittämiseen. 2,2 dieseliin saa jonkun sähköhässäkän öljypohjan kylkeen, mutta sen vaikutus alle kahden tunnin lämmitysajoilla on enemmänkin psykologinen. Mikäli haluaa liittää autonsa napanuoralla valtakunnanverkkoon, voi lämmittimen korvata akkulaturilla joka on paljon hyödyllisempi kapine kuin öljypohjan säteilylämmitin ja yhdessä polttoainelämmittimen kanssa lähes korvaamaton, mikäli autoa käytetään lyhyessä ajossa. Mulla on auto lämmennyt eberillä tämän "talven" keleissä 15-40 minuutin lämmitysajoilla siten, että takkia ei ole tarvittu eikä pyllygrilliäkään, ikkunoitakaan ei ole tarvinnut skrapata kertaakaan vaikka auto on ulkona koko ajan. Löpöä menee kahvikupillinen kerralla.


      • HTG
        Jukk kirjoitti:

        Höpö höpö. Kuuntelepa sitä ylimääräistä turboa kun painat nappia, ei taida kuullostaa sähkövastukselta?

        Toyotan dieseleissä on 5:n kw:n Eberspächer, joka on ainoa oikea laite esilämmityssarjan kanssa moottorinkin lämmittämiseen. 2,2 dieseliin saa jonkun sähköhässäkän öljypohjan kylkeen, mutta sen vaikutus alle kahden tunnin lämmitysajoilla on enemmänkin psykologinen. Mikäli haluaa liittää autonsa napanuoralla valtakunnanverkkoon, voi lämmittimen korvata akkulaturilla joka on paljon hyödyllisempi kapine kuin öljypohjan säteilylämmitin ja yhdessä polttoainelämmittimen kanssa lähes korvaamaton, mikäli autoa käytetään lyhyessä ajossa. Mulla on auto lämmennyt eberillä tämän "talven" keleissä 15-40 minuutin lämmitysajoilla siten, että takkia ei ole tarvittu eikä pyllygrilliäkään, ikkunoitakaan ei ole tarvinnut skrapata kertaakaan vaikka auto on ulkona koko ajan. Löpöä menee kahvikupillinen kerralla.

        Eli Hot Gas Heater.Eli kun napin painaa pohjaan,ni se kierrättää lämmityslaitteen veden pakosarjan päältä,jolloin saadaan kaikki hukkalämpö sisätilojen lämmittämiseen.Ittellä on Verso,ja tämä kerrotaan kyllä ohjekirjassa.-29c on kovin pakkanen,jossa on tullu ajeltua ja hyvin riitti lämpö jopa kaupunkiajossa.(Autossa on viimasuoja alakennon suojana ja auto oli 2h roikassa).Mutta lämpimin diesel tähän mennessä,mitä mulla on ollu.(Tosin missään mulla ei oo ollu Webastoa)


      • miisä tehty
        Jukk kirjoitti:

        Höpö höpö. Kuuntelepa sitä ylimääräistä turboa kun painat nappia, ei taida kuullostaa sähkövastukselta?

        Toyotan dieseleissä on 5:n kw:n Eberspächer, joka on ainoa oikea laite esilämmityssarjan kanssa moottorinkin lämmittämiseen. 2,2 dieseliin saa jonkun sähköhässäkän öljypohjan kylkeen, mutta sen vaikutus alle kahden tunnin lämmitysajoilla on enemmänkin psykologinen. Mikäli haluaa liittää autonsa napanuoralla valtakunnanverkkoon, voi lämmittimen korvata akkulaturilla joka on paljon hyödyllisempi kapine kuin öljypohjan säteilylämmitin ja yhdessä polttoainelämmittimen kanssa lähes korvaamaton, mikäli autoa käytetään lyhyessä ajossa. Mulla on auto lämmennyt eberillä tämän "talven" keleissä 15-40 minuutin lämmitysajoilla siten, että takkia ei ole tarvittu eikä pyllygrilliäkään, ikkunoitakaan ei ole tarvinnut skrapata kertaakaan vaikka auto on ulkona koko ajan. Löpöä menee kahvikupillinen kerralla.

        eberi japanilais valmisteinen, koska väitetään ettei missään muualla osata tehdä mitään, ainoastaan japanissa. Tai webasto, onko se japanilainen laite?.


      • C-Cat
        Jukk kirjoitti:

        Höpö höpö. Kuuntelepa sitä ylimääräistä turboa kun painat nappia, ei taida kuullostaa sähkövastukselta?

        Toyotan dieseleissä on 5:n kw:n Eberspächer, joka on ainoa oikea laite esilämmityssarjan kanssa moottorinkin lämmittämiseen. 2,2 dieseliin saa jonkun sähköhässäkän öljypohjan kylkeen, mutta sen vaikutus alle kahden tunnin lämmitysajoilla on enemmänkin psykologinen. Mikäli haluaa liittää autonsa napanuoralla valtakunnanverkkoon, voi lämmittimen korvata akkulaturilla joka on paljon hyödyllisempi kapine kuin öljypohjan säteilylämmitin ja yhdessä polttoainelämmittimen kanssa lähes korvaamaton, mikäli autoa käytetään lyhyessä ajossa. Mulla on auto lämmennyt eberillä tämän "talven" keleissä 15-40 minuutin lämmitysajoilla siten, että takkia ei ole tarvittu eikä pyllygrilliäkään, ikkunoitakaan ei ole tarvinnut skrapata kertaakaan vaikka auto on ulkona koko ajan. Löpöä menee kahvikupillinen kerralla.

        Voitko tarkentaa tyhmää???? Siis onko mulla tuossa omassa d-catissani vakiona sen pwr heat napin takana 5 kw:m eberi? Normi lohkolämmitin siinä on ja sisä defa termini. En ole maksanut eberistä mitään ostaessa autoa eikä kukaan ole siitä maininnut ;) Missä spekseissä näin lukee? Oon kyllä täysin siinä käsityksessä elänyt että se pwr heat näppäin antaa kylmällä nopeemmin sisälle lämmintä.

        Täh?


      • Jukk
        C-Cat kirjoitti:

        Voitko tarkentaa tyhmää???? Siis onko mulla tuossa omassa d-catissani vakiona sen pwr heat napin takana 5 kw:m eberi? Normi lohkolämmitin siinä on ja sisä defa termini. En ole maksanut eberistä mitään ostaessa autoa eikä kukaan ole siitä maininnut ;) Missä spekseissä näin lukee? Oon kyllä täysin siinä käsityksessä elänyt että se pwr heat näppäin antaa kylmällä nopeemmin sisälle lämmintä.

        Täh?

        Eberi on vakiona kaikissa diisseliauriksissa ja gorilloissa täällä ikiroudan maassa. Avaa konepelti ja seuraile oikean jousitolpan kohdalta alkavaa vinopäistä 3/4" muoviputkea niin mikäs sen päässä möllöttääkään siellä rintapellissä? Kellot, kiertovesipumput ja kaukosäätimet ovat sitten lisävarustetta. Normi lohkolämmitin on sitten se klossi sumpun kyljessä joka muuttaa kylmän öljyn haaleaksi jättäen moottorin kylmäksi vaikka olisi piuhassa 24/7, noiden napanuorahilppeitten hinnan tuplaamalla olisit saanut kellon eberiisi, joku defa on kuin kuolevan lehmän viime henkäys verrattuna eberin tehoon. Auton oma lämppäri pyörii olisikohan kakkos- tai kolmosnopeudellaan eberin ollessa päällä ja huurteiseen tuulilasiin ilmestyy sulaa jo alle puolen nortin mitalla tuollaisella kympin pakkasella, puolessa tunnissa takalasikin alkaa olla sula. Moottorin lämpö on noissa oloissa lähellä puoltaväliä puolessa tunnissa, eipä tartte odotella hehkutusta kovin kauaa.

        Ihme ettet muka olisi eberiä huomannut, kyllä se käydessään ainakin tyhjäkäynnillä peittoaa komeasti muut konehuoneen metelit ja mikäli auton sammuttaa, niin se käy vielä vajaan minuutin...

        Kellon saa muuten jälkiasennettuna muualtakin kuin merkkiliikkeestä ja varmaan kilpailukykyisempään hintaan.


      • C-Cat
        Jukk kirjoitti:

        Eberi on vakiona kaikissa diisseliauriksissa ja gorilloissa täällä ikiroudan maassa. Avaa konepelti ja seuraile oikean jousitolpan kohdalta alkavaa vinopäistä 3/4" muoviputkea niin mikäs sen päässä möllöttääkään siellä rintapellissä? Kellot, kiertovesipumput ja kaukosäätimet ovat sitten lisävarustetta. Normi lohkolämmitin on sitten se klossi sumpun kyljessä joka muuttaa kylmän öljyn haaleaksi jättäen moottorin kylmäksi vaikka olisi piuhassa 24/7, noiden napanuorahilppeitten hinnan tuplaamalla olisit saanut kellon eberiisi, joku defa on kuin kuolevan lehmän viime henkäys verrattuna eberin tehoon. Auton oma lämppäri pyörii olisikohan kakkos- tai kolmosnopeudellaan eberin ollessa päällä ja huurteiseen tuulilasiin ilmestyy sulaa jo alle puolen nortin mitalla tuollaisella kympin pakkasella, puolessa tunnissa takalasikin alkaa olla sula. Moottorin lämpö on noissa oloissa lähellä puoltaväliä puolessa tunnissa, eipä tartte odotella hehkutusta kovin kauaa.

        Ihme ettet muka olisi eberiä huomannut, kyllä se käydessään ainakin tyhjäkäynnillä peittoaa komeasti muut konehuoneen metelit ja mikäli auton sammuttaa, niin se käy vielä vajaan minuutin...

        Kellon saa muuten jälkiasennettuna muualtakin kuin merkkiliikkeestä ja varmaan kilpailukykyisempään hintaan.

        Selvitin nyt asiaa ja olit täysin oikeassa, autossa on vakiona eberi. Vaatii siis lisäksi kellosarjan vaikka varaosa-liikkeestä että pääsee sitä täysin hyödyntämään. Mua varmaan sotki se että aiemmin edellisessä corollan tiisselissä tuli juuri semmoinen säteilijä jolla ei käytännössä tehnyt mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe