Nukutus

------------------

Olen menossa leikkaukseen parin viikon päästä.Nyt on nukutus ruvennut viemään yöuniani.Välillä tuntuu, että paniikki iskee.Miten muilla on nukutus mennyt?En pelkää mitään pahaa oloa,vaan lähinnä etten edes heräis enää.Sellaista ei kai useesti tapahdu?!Eikä ainakaan kukaan tule siitä kertomaan henkilökohtaisesti.Olen kai hysteerinen,mutta osaisko joku auttaa tai ainakin kertoa jotain.

17

6715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta nukutuksesta

Minulla on kaksi kokemusta nukutuksesta vuoden välein (syksy 2006 ja joulukuussa 2007). kokemus oli hyvä molemmilla kerroilla ja herätessä ei ollut pahaa oloa. Pelkosi johtuu varmaan siitä, etä jotenkin pelkäät leikkausta, johon olet menossa. Itselläni mm. nyt joulukuussa oli tilanne siinä mielessä helpompi, että pelkäsin enemmän sitä ettei minua leikata. Pelkäsin etteivät mm. tulehdusarvot ole laskeneet tarpeeksi matalalle jne. Tiesin, että leikkaus oli ainoa keino auttaa minua siinä tilanteessa.
      Itse en ole kuullut koskaan kenenkään jääneen heräämättä.

• nukutettu

useampaan kertaan ja aina oksentelu jälkeenpäin oli niin kamalaa, että tuntui ihan mahdottomalta taas sitä kestää.

Minulla siis oksentelun pelko oli ensisijalla. Tosin se heräämättömyyskin siellä aina hiukan on vilahdellut.

Niinpä viime kerralla pyysin anestesialääkärin luokseni keskustelemaan.
      Papereitani lukiessaan hän huomasi siellä todella olevan, että oksentaa ja oksentaa aina vaan. Hän sitten lupasi olla tarkkana ja hoitaa homman mahdollisimman hyvin, jolloin minä vähän rauhoituin.

Kuitenkin vielä leikkaussalissa toin saman asian esille toiselle lääkärille varmuuden vuoksi.

Ja tosi oli, etten leikkauksen jälkeen ollut tippaakaan pahoinvoiva. Olin todella ihmeissäni, koska ero oli valtava aikaisempiin parin vuorokauden oksenteluihin verrattuna.

Olen taas menossa selän luudutusleikkaukseen, joka on todella suuri, monen tunnin operaatio. En varmasti tule päästämän anestesialääkäreitä helpolla.

Ja tuleehan siinä väkisinkin mieleen, se heräämättömyyden pelkokin. Minulla kun on vielä astma ja uniapnea.
      Ilmoitin nämä kuitenkin jo lähetteen tehneelle neurokirurgille, joten näiden sairauksien diagnoosit on mainittu jo lähetteessä ensimmäisinä.

Aikanaan sitten ennen leikkausta näistä keskustellaan "pitkään".
      Minulla ainakin on anestesialääkäreistä sellainen kuva, että he ymmärtävät ihmisten pelot ja rauhoittelevat potilaita ystävällisesti, joka ainakin minulle oli suureksi avuksi.
      Täytyy vaan itse pyytää lääkäri keskustelemaan, jos ei muuten tule.

Joten, ennen leikkausta pyydä anestesialääkäri luoksesi ja ajattele mielessäsi, että kun kerran olette keskustelleet, niin kyllä hän sinut "erikoisesti muistaa" ja nukutuksen puolesta hengissä pitää ja herättääkin. (Mikä tietenkin tapahtuisi ilman keskusteluakin, mutta saattaa rauhoittaa kummasti).

Uskon, että kyllä me kumpikin nukutuksesta heräämme.

Omalta kohdaltani pelkään kyllä paljon enemmän muuta selviytymistäni rankasta selkäleikkauksesta kuukausien ajan.

• --------------

Miten on,että saako ennen nukutusta jotain rauhoittavaa?Että ei ajatus olis niin selkeä?
        Kiitos vastanneille.Lisääkin haluaisin kokemuksia.Heräämisiin.

• Nainen26v
        -------------- kirjoitti:

Miten on,että saako ennen nukutusta jotain rauhoittavaa?Että ei ajatus olis niin selkeä?
        Kiitos vastanneille.Lisääkin haluaisin kokemuksia.Heräämisiin.

Olen ollut muutamia kertoja leikkauksessa, tuoreimmat ihan lähikuukausina. Sain rauhoittavan tabletin ennen leikkausta. Se taisi tehdä sen, että väsytti hirveästi ja sitä leikkausta odotellessa ei meinannut pysyä hereillä. Toisella kertaa rauhoittava lääkitys unohtui, koska tiedonkulussa oli jotain häikkää. Hoitaja olisi kyllä antanut minulle rauhoittavaa suoraan suoneen, koska tabletti unohtui, mutta kieltäydyin, koska en jännittänyt yhtään.

Mun mielestä leikkaukset on jännittäviä. Tahdon, että ajatus on selkeä ennen kuin nukahdan, koska tahdon seurata kiinnostuneena niitä leikkausvalmisteluita, joita tehdään.

• pelkään
        Nainen26v kirjoitti:

Olen ollut muutamia kertoja leikkauksessa, tuoreimmat ihan lähikuukausina. Sain rauhoittavan tabletin ennen leikkausta. Se taisi tehdä sen, että väsytti hirveästi ja sitä leikkausta odotellessa ei meinannut pysyä hereillä. Toisella kertaa rauhoittava lääkitys unohtui, koska tiedonkulussa oli jotain häikkää. Hoitaja olisi kyllä antanut minulle rauhoittavaa suoraan suoneen, koska tabletti unohtui, mutta kieltäydyin, koska en jännittänyt yhtään.

Mun mielestä leikkaukset on jännittäviä. Tahdon, että ajatus on selkeä ennen kuin nukahdan, koska tahdon seurata kiinnostuneena niitä leikkausvalmisteluita, joita tehdään.

Antaahan ne lieviä diapam -tabletteja mutta jos ne ne kuuluvat vakiituisiin lääkkkeisiin eipä juuri rauhoita. Niin ainakin kävi minulle.

• Pelottaa

Tuttua. Minmulla on sappikivet, mutta en uskalla menä lerikkaukseen juuri sen nukutujsen takia. Nukutuksesta pon kokemuksia, minä olen liian sikeä nukkumaan. Pelottaa... Kyllä se joskus on edessä.

• Kuutar

Multa leikattiin välilevyn pullistuma maanantaina. Leikkaus meni pitkäksi ja oli kait ollut aika hankala yllätys kun MRI-kuva ei ollut kertonut kaikkea. Pelkäsin kovasti leikkausta ja nukutusta, ja pääsin vielä yöksi ennen leikkausta kotiin jännittämään. Aamulla sitten menin osastolle ja vaatteiden vaihdon jälkeen sain esilääkityksen ja nopsaan meni aika, kun olin jo leikkaussalissa. Kirurgit olivat loistotaitoisia ja hoitajat ihania. Nukutuksessa en nähnyt unia ja herätyskin oli aika helppo vaikka heräsin 3 tuntia myöhemin kuin oli luvattu. Itselläni oli pahoinvointia vuorokauden, mutta sain siihen osastolla uuden lääkityksen ja tunti sen jälkeen olin jo jaloilla.

• päivätyötäni

nukutettujen ja puudutettujen potilaiden parissa. On ihan normaalia ihmiselle pelätä tuntematonta ja onhan siinä nukutuksen aikana toisten ihmisten vastuulla täysin. Juttele oman anestesiahoitajan kanssa ja lääkärin niin saat nauhoittavan esilääkityksen. Omalla urallani ei ole kukaan vielä jäänyt nukkumaan, älä kuuntele toisten kauhukokemuksia, koska jokainen kokee asiat eri tavalla ja asiat saattavat maallikon korvassa muuttua kovastikin, esim. itse törmään aika useastikin siihen,että potilaat sanovat, etteivät ole sitten millään meinanneet edelisellä kerttalla herätä. Se tarkoittanee sitä,että kun toimnepide on lopetettu, monet seikat vaikuttavat potilaan herrämisaikaan mm. annettu lääkitys ja ajankohta.
      Itse olen ollut nukutettuna muutamia kertoja eikä ole ollut pahoja kokemuksia. Jotkut kärsivät pahoinvoinnita nukutuksen jälkeen, mutta juttele peloistasi ja muistakin asioita hoitjan tai lääkätin, mielummin molempien kanssa, niin eiköhän se siitä.
      Nukutuksiakin on erillaisia.

tsemppiä!

• venus44

Minulla takana 11 leikkausta endometrioosin takia. Ensimmäinen leikkaus tietysti jännitti nukutuksineen ja muine hässäköineen, mutta sitä on vaan luotettava - ei ole vaihtoehtoja! Kaikki menee hyvin ja heräät, hieman tokkuraisena ja ehkä pahoivoivana mutta kaikki hyvin!

• -----------------

kaikille vastanneille.Ehkä oon vähän luottavaisemmalla mielellä.Odotan että kaikki ois vaan äkkiä ohi ja alkais toipumisvaihe.Mielelläni luen lisääkin kokemuksia.

• nalle22
        ----------------- kirjoitti:

kaikille vastanneille.Ehkä oon vähän luottavaisemmalla mielellä.Odotan että kaikki ois vaan äkkiä ohi ja alkais toipumisvaihe.Mielelläni luen lisääkin kokemuksia.

mäkin haluan lukea näitä kokemuksia nukutuksista, sillä vaikka itse olen hoitaja, niin silti jotenkin takaraivossa on se heräämättömyyden pelko....
        itsellä siis todennäköisesti edessä nukutuksessa tehtävä gynen toimenpide...ja mua pelottaa lähinnä se että mulla on astma ja vielä kaiken lisäksi ylipainoa, niin tietty kaikki riskit on aina silloin suurempia. en kylläkään oo kuullu että kukaan ei ois heränny, enkä usko että mulle niin kävis, mutta mielelleen vaan ei yksinkertaisesti voi mitään.

• kippisavi
        ----------------- kirjoitti:

itse kärsin sappikivuista vuosikausia juuri siksi, että pelkäsin mennä nukutettavaksi. Lopulta oltiin jo pakon edessä ja ennen leikkausta tehtiinkin toinen toimenpide nukutuksessa. Kirurgin mielestä olin jotenkin hassu kun pelkäsin pelkkää nukutusta enkä toimenpidettä jossa oli komplikaatioriski!

Ekassa nukutuksessa kerroin ennen saliin menoa anestesialääkärille peloistani, yksi niistä oli pahoinvoinnin pelko. Pelkäsin myös etten pysty enää itse hengittämään. Lääkäri oli todella sypaattinen ja sanoi herättäväns minut itse ja saavansa kyllä hengitämään. Jälkeenpäin heräsin ihan reippaana ja hyvävointisena, joskin kovin nälkäisenä ja janoisena. Toisessa nukutuksessa olin hieman pidempään ja olo tokkuraisempi, mutta silti ihan hyvä. Molemmilla kerroilla sain jo laikkaussalissa pahoinvointilääkettä ennen herätystä.

Varmasti se nukutus aina jännittää, mutta minulla on ollut nyt kaksi ihan hyvää kokemusta. Uskon että sinäkin jännität ihan turhaan. Onnea leikkaukseen!

• 1kk sitten

mulla oli elämäni ensimmäinen nukutus 4viikkoa sitten ja oli melkoista jännitystä siihen menoon. edellis yönä ei tullu pahemmin nukuttua. se oli vaan niin hassua, kun sinne leikkaus saliin pääsi, kaikki kävi niin nopeasti, kun huomas että olo oli melko rento ja alkoi hymyilyttämään ja samalla alkoi silmissä sumenee.sitpä seuraava muistikuva olikin, kun hoitaja oli viemässä mua heräämöön. olin nukkunu n.3tuntii, jotakin unta näin siinä ihan lopussa, mut en muista mitä..kurkku oli todella kuiva ja karkea, hengitysputki sen oli aiheuttanu. heräämössä sain hieman pillillä nestettä.
      olo oli vielä hieman sekava ja väsyny, joten nukahdin uudestaan. heräsin 1,5tuntia myöhemmin, kurkku edelleen kuiva ja ihan kamala jano, sain lisää kostuketta suuhun. olo oli yllättävän hyvä, levännyt.ei ollut pahaa oloa tai kipua ja olin siitä iloinen.

• tavis44

Herättelenpä tätä ketjua, jos joku kaipaa rohkaisua ennen leikkausta.

Minut on nukutettu kerran ihan tavallisessa kunnallisessa sairaalassa. Mitään esilääkitystä en saanut, paitsi kielellä sulavan kipulääkkeen. En siis mitään rauhoittavaa. Olin oikein virkeä ja kiinnostunut kun makasin leikkauspöydällä ja hoitajat / lääkärit touhusi valmistelujaan. Anestesialääkäri tuli moikkaamaan ja sanoi että lähettää mut nyt unten maille vähäksi aikaa. Katsoin kun hän pisti kädessä olevaan kanyyliin jotain ainetta. Hän sanoi, että niskassa voi tuntua vähän kylmältä.

Sitten heräsin. Siis en ehtinyt edes tajuta nukahtavani kun nukahdin! Ei mitään tajunnan hämärtymistä, ei mitään. Ensin kirkas tajunta ja sitten ei mitään, kerta kaikkiaan filmi poikki, niin kuin olisi vedetty piuha seinästä. Herääminen ei mennyt sitten ihan yhtä nopeasti, itkin ja nauroin vuorotellen ja puhuin sekavia, ennen kuin yhtäkkiä muistin kuka olen ja mikä on homman nimi. Sitten tuli se valtava helpotus että se kauan jännitetty leikkaus on siis ohi ja olen selvinnyt:)

Eli tosiaan heräämisessä tuntui siltä kuin lamput syttyisi päähän vähitellen. Minusta tuntui kuin olisin ollut kuollut nukutuksen ajan, en osaa selittää. Siinä kohtaa elämääni on vain musta laatikko. Eli ei tuntunut siltä kuin olisin nukkunut, vaan kuin en olisi ollut olemassa. Minun oli hyvin vaikea ymmärtää, että oli kulunut monta tuntia, koska edellinen muistikuvani oli että on aamu ja olen leikkaussalissa. Ei se silti pelottavaa ollut, mutta erikoista. Sitä oli vaikea käsitellä, ajattelin sitä monen monta päivää. Jotenkin tuntui, että mieltä vaivasi se katkos, vaikkakaan ei tietoisella tavalla.

Yhä edelleen tuntuu, että elämäni jakautuu kahteen osaa, aikaan ennen leikkausta ja aikaan sen jälkeen, koska siitä välistä puuttuu se nukutuksen mittainen pala. Minulle ei jäänyt silti mitään pelkoa nukutusta kohtaan. Mutta sanon vaan, että se on hämmentävä kokemus. Minusta tuntuu, että pelkään kuolemaa nyt vähemmän, koska oletan, että se on sitten tuollaista samanlaista täydellistä ei-olemista. Mietin, että missä muistot ja persoona ja tietoisuus ja tajunta ovat sen ajan, kun ihminen on nukutettu? Äitini on ihan normaali ihminen, itse asiassa sairaanhoitaja, ja hän on sanonut että häntä myös jää aina vaivaamaan nukutus hyvin pitkäksi aikaa. Emme siis ole muuten mitenkään syvällisiä asioita pohtivia ihmisiä, mutta mielemme reagoi nukutukseen niin, että sitä on pakko märehtiä kauan jälkeenpäin. Kaikki muut läheiset ovat sanoneet, että eivät ole ikinä ajatelleet nukutusta sen kummemmin etu- tai jälkikäteen.

• 993

Kirjoitanpa minäkin tähän ketjuun oman kokemukseni.

Minut leikattiin nukutuksessa reilu vuosi sitten. Itse nukutusta en edes miettinyt oikeastaan yhtään ennen leikkausta eikä se juuri minua pelottanutkaan, niin kun ei itse leikkauskaan.
      Vaikka edellis iltana ja leikkaus aamuna itketti aika paljon, varmaan jännittä mitä leikkauksessa löytyy.

Ennen leikkausta sain esilääkkeen, leikkaus saliin kävelin itse, mielestäni ole ei edes ollut yhtään tokkurainen. Muistan vieläkin kun päälle laitettiin ihanan lämpimät peitot. Kaikki hoitajat esittelivät itsensä, ja laittoivat erilaisia johtoja minuun, jossain vaiheessa ilmeisesti lääkäri sanoi että kädessä voi kirvellä, ei kyllä tuntunut mitään, viimeinen muisti kuva on kun päähäni laitettiin jotain juttuja jotka eivät meinanneet pysyä kiinni. Siihen loppuu filmi, olen miettinyt että olisinkohan nukahtanut esilääkkeeseen, tai sitten lääkäri ei vain sanonut kun laittoi nukutus lääkkeen.

Kun heräsin ensimmäinen ajatus oli että missä olen, melkein heti kuitenkin tajusin että leikkaus oli ohi, ja hoitajat kyselivät onko huono olo, särkylääkettäkin sain suoneen.
      Olo oli kyllä aika tokkurainen ja silmät eivät aluksi meinanneet pysyä ollenkaan auki. Kun sitten katsoin kelloa mietin että näinkö aivan oikein, miten se voi olla noin paljon, leikkaus saliin menin n.11 aikaan ja kun heräsin kello oli jo n, viisi. en ymmärtänyt miten aikaa oli mennyt niin paljon.
      Lääkärikin oli ilmeisesti minulle jotain käynyt puhumassa, mutta tästä ei ole minkäänlaista muistikuvaa,(oli hämmentävää kun seuraavana päivänä tultiin sanomaan että puhuitkin jo lääkärin kanssa, eikä itse muista mitään, hoitaja vain tokaisi että oli vissiin aika tokkurassa) pahoinvointia ei onneksi ollut, tai olin ilmeisesti oksentanut pari kertaa mutta sitäkään en muista.

Koko illan väsytti kyllä hirveästi ja koko ajan tuntui että nukahtaa eikä pysy heräillä ollenkaan, seuraava päivänäkin kun piti kävellä meinasi ruveta pyörryttämään en tiedä johtui nukutuksesta vai jostain muusta.

Olen samaa mieltä tavis44 sinun kanssa siitä, että nukutus on erikoinen kokemus, itsekin mietin sitä monta päivää leikkauksen jälkeen. Miten kauan olin heräämössä ja kuinka kauan leikkaus kesti.

• 993

Ilmeisesti leikkauksen jälkeen on myös usein kylmä, minulta hoitajat ainakin heräämössä kyselivät koko ajan että onko kylmä, eikä kyllä ollut yhtään. olisi varmaan pitänyt sanoa, että on niin olisi saanut sen ihanan lämpö peiton.

• tavis44

Joo monet sanoo että on kylmä. Mulla oli nukutuksen jälkeen ihan tavallinen, hyvä olo. Ei palellut eikä ollut huono olo. Kipua ei ollut. Ainut tavallisuudesta poikkeava asia oli se, että sitten kun pää selveni, olin valtavan pitkästynyt. Heräämisen jälkeen piti maata heräämössä 3 tuntia, ja se tuntui 1000 vuodelta. Ihan kuin olisi puhjennut joku ADHD, siis olin varmasti tosi rasittava hoitajille kun kysyin koko ajan että saisinko kävellä tai saisinko jonkun lehden jne jne ja saisinko puhelimeni. Sitten tekstailin kaikkien kaverien kanssa ihan vaan jotta sain jotain tekemistä. En siis mitenkään olisi jaksanut maata, pursusin levotonta energiaa. Äiti (sairaanhoitaja) sanoi, että se saattoi johtua siitä, että pitkään kertynyt adrenaliini pääsi lopulta purkautumaan. Kun lopulta pääsin pois heräämöstä, hoitajat päivitteli, että olin poikkeuksellisen virkeä leikkauspotilas, kun näytti kuin mitään ei olisi tehty. Noh kyllä se väsymys ja kivut iski sitten lopulta ilallla kotona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe