rv 27 syntyneet

tuleva äippä

olen rv:llä 27 ja miettinyt vauvan mahdollisuuksia jos tulee maailmaan. Haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia rv 27:n aikoihin syntyneistä,niin tietää mihin varautua.

15

26511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *******************

      Synnyin em. viikolla 70-luvun lopussa. Tässä nyt istun terveenä elämässäni ja opinnoissani menestyneenä, kun ei huvittaisi vielä mennä nukkumaan ennen seuraavaa työpäivää.

    • syntyi

      tasan rv.27 2003. Paino 960g, pituus n. 35cm.
      Oli Helsingissä sairaalassa reilun kuukauden ja omalla paikkakunnalla vajaan kuukauden.
      Kotiin pääsi n. 3 viikkoa ennen laskettua aikaa ja tuolloin painoi reilut 2600g.
      Kotiin päästyä ei tarvinnut minkäänlaista lääkitystä. Apteekista ostin äidinmaidonvastiketta (tuhdimpaa kuin kaupasta saatavat).
      Seurannassa (neuvola ja lapsipoli) käytiin vuoden ikäiseksi puolta useammin kuin normaaliin aikaan syntyneet.
      Keskoisuus ei jättänyt tytölle minkäänlaisia ongelmia.
      Kasvussa aluksi painon puolella hitaampaa , mutta kiri vuosien mittaan eron normeihin kiinni.
      Pituudessa ollut melkein alusta asti normeja pitempi.
      Kävimme 2 v. Helsingissä seurannassa (psykologi, erikoislastenlääkäri) ja sama edessä nyt keväällä kun tulee 5 v. täyteen.
      Olimme onnekkaita , kun selvisimme näin vähällä.

      • tuleva äippä

        Oli mukava lukea että hyvin on mennyt vaikka syntynyt niin aikaisin. Kiitoksia vastauksista. Rauhotti omaa mieltä :)


      • menetetty

        Meille syntyi poika rv 26 3 kaikki näytti olevan hyvin kunnes 9 elin päivä koitti vauva sai pahan infektion ja ei jaksanut taistella enää 25.12-07


      • minä vaan
        menetetty kirjoitti:

        Meille syntyi poika rv 26 3 kaikki näytti olevan hyvin kunnes 9 elin päivä koitti vauva sai pahan infektion ja ei jaksanut taistella enää 25.12-07

        otan syvästi osaa.
        kyyneleet tulee,vaikka emme tunnekaan.


      • tuleva äippä
        menetetty kirjoitti:

        Meille syntyi poika rv 26 3 kaikki näytti olevan hyvin kunnes 9 elin päivä koitti vauva sai pahan infektion ja ei jaksanut taistella enää 25.12-07

        Todella kova paikka tuollainen voimia eteenpäin elämässä


    • 605g

      mutta vastasi kooltaan rv 24-25. Oli 4,5kk sairaalassa. Tosin oli myös rakeenteellinen vikakin joka saatiin korjatuksi parilla leikkauksella.
      Ensinmäiset vuodet sairasteli hengitystietulehduksia todella usein säännöllisestä lääkityksestä(astmalääkettä)huolimatta.
      Pari eka vuotta koulussa oli todella vaikeita. Nyt 12v. ja menee kuten muutkin ikäisensä vain valokuvat ja leikkaus arvet jäljellä niistä ajoista.
      Tsemppiä sulle äläkä anna huolen täyttää mieltäsi sillä MAASTA SE PIENIKIN PONNISTAA:

    • piu68

      Poika syntyi 26 4 rv:lla, painoa 1105g ja pituutta 37cm. Alku oli kohtalaisen hankalaa nimenomaan keuhkojen vuoksi, noilla viikoilla kun vasta alkavat kehittymään. Sai silloin vielä harvinasita surfaktanttia keuhkoja vahvistamaan. Paljon tuli myös sairaalareissuja infektioiden vuoksi ensimmäisten vuosien aikana. Lisäksi seurattiin aivojen vahvakaikuisuutta ja aivoverenvuotojen merkkejä. Jossakin vaiheessa sanottiin, että tulee olemaan ainakin jollakin tavalla liikuntavammainen. Pääsi keskolasta kotiin kun ikää oli vajaa kaksi kuukautta. Painoa taisi olla tasan kaksi kiloa.
      Nyt täyttää 17 eikä minkäänlaisia merkkejä ennenaikaisuudesta näy.
      Ottaen huomioon keskoshoidon kehityksen seitsemässätoista vuodessa, mahdollisuudet ovat hyvät. Tosin muutamia vuosia sitten minulla ollut kaksi 24 6 viikon synnytystä, painoa lapsilla oli toisella 540g ja toisella 480g. Molemmat menehtyivät kolmen päivän ikäisenä aivoverenvuodon ja verenpaineen vaihteluiden vuoksi. Eli näissä ei kehitys ollut vielä riittävää. Mutta esim. TAYS:ssa on pienin eloonjäänyt painanut noin 450g. Se, paljonko viikkoja ollut on kuitenkin ratkaisevampaa kuin syntymäpaino.
      Tsemppiä odotukseesi! Ja onnea taipaleelle!

    • rv 27+4

      Meidän tyttömme syntyi 8 vuotta sitten pienenä "kirppuna"; 900 gr ja 36 cm. "Muistona" pienenä syntymisestä on astma ja cp-vamma. Cp-vamma vaikeuttaa käsien käyttöä ja liikkumista. Tyttö kävelee kyllä, mutta tyyli on hyvin persoonallinen. Nyt tyttömme on reipas tokaluokkainen; käy yleisopetuksessa avustajan avustamana. Hän on sellainen ilopilleri ettei paremmasta väliä. Kavereita ja "auttajia" (repun kantajia) riittää.

      Kaikkea hyvää teidän perheelle!

      • sanotaan

        Yleensä sanotaan ettei sillä ole väliä että onko lapsi tyttö vai poika vaan pääasia on että se on terve. Minun mielestä pääasia on että lapsi on olemassa


    • 4 mamili

      tytöllä oli alkuun keskosten tapaan hengitys ongelmia jotka poistuivat . kotona vielä Spira laitteella annoimme keuhkoja avaavaa lääkettä muutaman kerran päivässä. Lisäksi rautaaa yms. Nyt jo 12 vuotias. ikäistään pienempi ,mutta mukana tallaa :)

      • 4 mamili

        Unohdin mainita että neiti oli 27 cm. ja painoi 800g


    • tuleva äippä

      Itsellä onneksi pienokainen vielä päätti pysyä mahassa vaikka oli kovasti jo tulossa tuolloin rv 27:llä. Mutta sydämmelliset kiitokset kaikille jotka on vastanneet viestiin niin tiesi mitä odottaa ja varmasti on apua ollut muillekin joilla vauva on meinannut syntyä/syntynyt rv 27..

    • kolmen lapsen isä

      meille tuli kaksoset keskosena ei tarvitse pelätä

    • rv 23

      Hei!
      Olen itse syntynyt pikkukeskosena rv. 24, kuten siskonikin. Synnyin b-vauvana, toisena siis. Sisarellani oli aivoverenvuoto lähes heti synnyttyään. Olimme molemmat hengityskoneessa reilu kolme kuukautta. Kävimme molemmat leikkauksissa, minun keuhkoihini tehtiin jotain, samoin sydäntä operoitiin. Siskolleni asetettiin suntti.

      Pienempänä siskoni tarvitsi apuvälineitä liikkumiseen, mutta ei enää. Hänellä on liikuntavamma ja hahmottamisen vaikeus. Hän ei osaa kelloa. Omalla tavallaan hän on muita jäljessä, mutta esimerkiksi kasvo-nimimuisti on hänellä hyvä.

      Minulla on äänihuulten osittainen halvaantunnus ja ilmatila on hyvin pieni. Olen menossa leikkaukseen, ja sen pitäisi auttaa. Muuten elän normaalisti, minulla ei ole liikuntavaikeuksia tai muutakaan, ja käyn normaalisti lukiota. Sisareni aloittaa erityisnuorille tarkoitetun opiskelun.

      Arvet ovat jääneet, mutta olemme molemmat hengissä. :) Olen kiitollinen siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4520
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      124
      3919
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2471
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1473
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1178
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1173
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1143
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1045
    Aihe