Marsun hoito. ym.

Marsu-tyttö. :D

Hei. Minulla olisi pari kysymystä marsuista. :)
Kun olen saamassa keväällä "ehkä" marsun. :D

Eli tässä olis eka kysymys:
Tiedän jo valmiiksi sen, että marsu ruokitaan 2 kertaa päivässä, esim, illalla ja aamulla.
Mutta ajattelin, että paljonko sitä marketista ostettua jyrsiän ruokaa pitää laittaa marsulle aamulla ja illalla ja pitääkö kuivaruuan lisäksi laittaa aina kasviksia ja kuinka paljon.?

2. kysymys.

Onko uros marsuilla enemmän sairauksia, kuin naarailla? :) Näin hyvän ilmoituksen, jossa annetaan 2 uros marsua. Kannattaisiko ne ottaa?

3. kysymys.

Kun leikkaa marsun kynsiä, niin mitä jos leikkaa verisuoneen ja kuinka sen verisuonen marsun kynnessä huomaa?

4. kysymys.

Ajattelin, että olisi kiva joskus teettää marsulle
poikasia. :) Ei tietenkään sen takia vain, että ne
on niin söpöjän

69

6103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsimään

seuraavasta linkistä tietoa.

www.marsut.net

• avonias

1. Ei marketista ostettua jyrsijän ruokaa, vaan parempaa on ihan eläinkaupasta ostetut kuivamuonat. Kasvuiässä olevilla voi olla kuivamuonaa kokoajan tarjolla, ja sitten vanhempana pari ruokalusikallista päivässä riittää.
      Kuivaruuan lisäksi aamuisin ja iltaisin meillä syödään kasviksia/hedelmiä tms.

2.Sairaudet usein ovat perinnöllisiä ja riippuvat yksilöstä.

3.Verisuoneen jos leikkaat, voi olla että sen jälkeen on vaikea leikata enää kynsiä. Verisuonen näkee hyvin jos on vaaleat kynnet (vaaleanpunainen on kynnen sisällä verisuoni), ja jos on mustat kynnet niin sitten kannattaa ihan pyytää vaikka että joku osoittaa taskulampulla kynnen alapuolelle ja silloin on verisuoni hyvin näkyvissä.

4.Kunhan nyt ensin saat marsusi ja opit hoitamaan sitä. Raskaus on aina naarasmarsulle riski. En muutenkaan kannata sitä, että teetetään poikasia, koska kodittomia marsuja on erittäin paljon jo valmiiksi.

• Marsu-tyttö. :D

Kiitos vinkeistä. :)

Vielä olisi pari kysymystä.=D

Paljonko niitä vihanneksia/hedelmiä tms..
        voi antaa.? Ja syökö marsu kaiken mitä sille antaa, eli voiko se "poksahtaa" jos se syö niin paljon
        ja eikä tajua lopettaa.?

• avonias
        Marsu-tyttö. :D kirjoitti:

voi antaa.? Ja syökö marsu kaiken mitä sille antaa, eli voiko se "poksahtaa" jos se syö niin paljon
        ja eikä tajua lopettaa.?

Kyllä ne osaa rajoittaa oman syömisen, eli ei voi poksahtaa. Itse annan kourallisen vihanneksia/hedelmiä aamuin illoin per marsu. Tässä on hyvä linkki mistä näkee mitä voi antaa ja mitä ei ja siellä on myös nuo ravintoarvot näytillä.
        http://www.marsut.net/ruokinta.html

• - - - - -

ja eikä tajua lopettaa.?

Jotkut antaa tuoreita joka päivä, itse annan joka toinen tai kolmas päivä, jotta marsu söisi varmasti riittävästi heinää, joka on sen pääravinto ja joka pitää suoliston toiminnan hyvänä. Jos antaa harvemmin tuoretta on vieläkin tärkeämpää muistaa antaa erikseen c-vitamiinia joka päivä.

Niin, ja jos marsu tuppaa (vanhempana) lihomaan, kannattaa hedelmiä antaa vähemmän, niissä on paljon sokeria, joka lihottaa.

Marsuissa on ahneitakin yksilöitä, mutta en ole vielä kuullut itseään syömällä tappaneesta marsusta :) Mutta kannattaa antaa tuoreita vain noin 1-2kourallista max/päivä, koska ylimääräiset pilaantuvat nopeasti ja ylensyönti ei marsuillakaan ole toivottavaa :) (paitsi heinää pitää tietty olla koko ajan tarjolla).

• Condi

ja eikä tajua lopettaa.?

Eli, marsu osaa kyllä itse lopettaa syömisen kun siltä tuntuu. Meillä on kaksi marsua ja yleensä ne tekee niin että välillä lepää ja sitten taas jatkaa syömistä. Me annetaan meidän marsuille aamulla porkkanaa ja lanttua (päälle marsujen C-vitamiinirouhetta).Myös tomaattia on hyvä antaa(kurkku kuivattaa marsujen maksaa, sitä ei pidä antaa liikaa.Banaaniakin voi antaa välillä). Päivällä meidän marsut saavat marsunruokaa (eli pellettejä jne.). Heinää ja vettä pitää olla koko ajan saatavilla!

Marsujen pitää myös päästä kunnolla jalottelemaan. Meillä vanhassa kodissa marsut pysty olemaan keittiössä koska siinä oli ovi jonka sai kiinni. Nyt kun asutaan rivitalossa eikä meillä ole ns. "erillistä keittiötä" niin meillä on olohuoneessa aitaus(sen saa kasattua ja laitettua kaappiin jos tulee esim. vierauta tms:)) ja siihen marsut laitetaan aina aamulla ja iltapäivällä jaloittelemaan :) Se on hyvä! Siellä niillä on ns. "vessalaatikot" johon ne käy tekemässä pissat. Sinne voi myös laittaa kaikkia virikkeitä (esim. heinäpallo, maitotölkki jne.)
        Jos ei ole mahdollista pitää marsuja vapaana samassa tilassa kuin itse on (esim. keittiö) niin sellanen aitaus on kätevä! :)

JA HUOM! MARSUJA PITÄÄ OLLA VÄHINTÄÄN KAKSI! Ne eivät viihdy ilman lajitoveria ja muutenkin kahden marsun touhuja on kiva seurailla :)
        Jos olet siis ottamassa ensimmäisiä marsuja niin kannattaa ottaa tyttömarsut. Urokset ei välttämässtä tule niin hyvin toimeen. Eli kannattaa ottaa samalla kertaa kaksi tyttömarsua (poikasta) ja jos mahdollista niin samasta paikasta että olisivat tottuneet jo valmiiksi toisiinsa.(mutta kyllä tottuu muutenkin:))

Ja marsun raskaudesta. Ensimmäiset poikaset marsun pitäisi saada alle vuoden ikäisenä. Vanhetessaan niiden lantio ns. luutuu joten mitä vanhempi marsu on, sitä vaarallisempi raskaus on sille ja poikasille.

Toivottavasti oli apua! Kysyy lisää, autan mielelläni!

• Marsu-tyttö. :D
        Condi kirjoitti:

Eli, marsu osaa kyllä itse lopettaa syömisen kun siltä tuntuu. Meillä on kaksi marsua ja yleensä ne tekee niin että välillä lepää ja sitten taas jatkaa syömistä. Me annetaan meidän marsuille aamulla porkkanaa ja lanttua (päälle marsujen C-vitamiinirouhetta).Myös tomaattia on hyvä antaa(kurkku kuivattaa marsujen maksaa, sitä ei pidä antaa liikaa.Banaaniakin voi antaa välillä). Päivällä meidän marsut saavat marsunruokaa (eli pellettejä jne.). Heinää ja vettä pitää olla koko ajan saatavilla!

Marsujen pitää myös päästä kunnolla jalottelemaan. Meillä vanhassa kodissa marsut pysty olemaan keittiössä koska siinä oli ovi jonka sai kiinni. Nyt kun asutaan rivitalossa eikä meillä ole ns. "erillistä keittiötä" niin meillä on olohuoneessa aitaus(sen saa kasattua ja laitettua kaappiin jos tulee esim. vierauta tms:)) ja siihen marsut laitetaan aina aamulla ja iltapäivällä jaloittelemaan :) Se on hyvä! Siellä niillä on ns. "vessalaatikot" johon ne käy tekemässä pissat. Sinne voi myös laittaa kaikkia virikkeitä (esim. heinäpallo, maitotölkki jne.)
        Jos ei ole mahdollista pitää marsuja vapaana samassa tilassa kuin itse on (esim. keittiö) niin sellanen aitaus on kätevä! :)

JA HUOM! MARSUJA PITÄÄ OLLA VÄHINTÄÄN KAKSI! Ne eivät viihdy ilman lajitoveria ja muutenkin kahden marsun touhuja on kiva seurailla :)
        Jos olet siis ottamassa ensimmäisiä marsuja niin kannattaa ottaa tyttömarsut. Urokset ei välttämässtä tule niin hyvin toimeen. Eli kannattaa ottaa samalla kertaa kaksi tyttömarsua (poikasta) ja jos mahdollista niin samasta paikasta että olisivat tottuneet jo valmiiksi toisiinsa.(mutta kyllä tottuu muutenkin:))

Ja marsun raskaudesta. Ensimmäiset poikaset marsun pitäisi saada alle vuoden ikäisenä. Vanhetessaan niiden lantio ns. luutuu joten mitä vanhempi marsu on, sitä vaarallisempi raskaus on sille ja poikasille.

Toivottavasti oli apua! Kysyy lisää, autan mielelläni!

Kiitos oiken paljon kaikille vinkeistä. :)

Mikä marsu rotu olisi kiva? Ja mitä te suosittelette? :D

Haiseeko marsut niinkun luonnostaan vai jos ne haisee niin johtuuko se jos niiden häkki on sotkuinen?

T: Marsu-tyttö. :D

• marsutyttö

Kiitos oiken paljon kaikille vinkeistä. :)

Mikä marsu rotu olisi kiva? Ja mitä te suosittelette? :D

Haiseeko marsut niinkun luonnostaan vai jos ne haisee niin johtuuko se jos niiden häkki on sotkuinen?

T: Marsu-tyttö. :D

Minustahan kaikki maailman marsurodut ovat kivoja,voit katsella googlesta kuvia,jos näkökin kiinnostaa.Googlestahan saa muutakin haettua esim. rotujen tietoja ja niistä voit sitten itse päätellä minkä hankit :D

no siis, minusta marsut vain joskus haisevat ja ehkäpä se johtuu sintä että häkki on hieman likainen ;)
        Itse pesin marsun hajun takia, eikä haju yhtään muuttunut x)

• Marrssuu
        marsutyttö kirjoitti:

Minustahan kaikki maailman marsurodut ovat kivoja,voit katsella googlesta kuvia,jos näkökin kiinnostaa.Googlestahan saa muutakin haettua esim. rotujen tietoja ja niistä voit sitten itse päätellä minkä hankit :D

no siis, minusta marsut vain joskus haisevat ja ehkäpä se johtuu sintä että häkki on hieman likainen ;)
        Itse pesin marsun hajun takia, eikä haju yhtään muuttunut x)

Itse pidän oikeastaan kaikista roduista, ehkä eniten
        abyista (abessiinialaisista), koska itsellani on sellainen.;D Vähän tempperamenttisiä otuksia nuo, mutta ihania.:) Sitten tykkäilen ihan risteytyksista, selfeistä, cresteistä, rexeistä..jne.

Marsuissa on pieni haju, mutta ehkä se on eniten se marsunhäkki.

• Condi
        Marrssuu kirjoitti:

Itse pidän oikeastaan kaikista roduista, ehkä eniten
        abyista (abessiinialaisista), koska itsellani on sellainen.;D Vähän tempperamenttisiä otuksia nuo, mutta ihania.:) Sitten tykkäilen ihan risteytyksista, selfeistä, cresteistä, rexeistä..jne.

Marsuissa on pieni haju, mutta ehkä se on eniten se marsunhäkki.

Siis olethan ottamassa kaksi marsua?
        Ekoiksi marsuiksi sopisi rex. Ne kesyyntyvät nopeimmin ja ovat kilttejä ja rauhallisia. Crestit on sulosia koska ne on muuten aika sileitä mutta pään päällä on rusetti eli näyttää kuin niillä olisi hiukset. Ne ovat myös rexejä vilkkaampia(meillä on nykyään rex ja crest). Sileämmät marsut on yleensä vilkkaampia kuin pörröiset(olen huomannut:))Myös rusetit on söpöjä, mutta koska ne ovat isokokoisia ne elävät vähemmän aikaa.

Rex -tai crest-rotua ehdottaisin.

Meillä marsuilla on ihan oma "ominaistuoksu" eikä se ole paha. Joskus marsut saattaa haista hiukan pissalta tms. jos ovat juuri olleet esim. vessassa(pissalaatikossa)

• Condi
        Condi kirjoitti:

Siis olethan ottamassa kaksi marsua?
        Ekoiksi marsuiksi sopisi rex. Ne kesyyntyvät nopeimmin ja ovat kilttejä ja rauhallisia. Crestit on sulosia koska ne on muuten aika sileitä mutta pään päällä on rusetti eli näyttää kuin niillä olisi hiukset. Ne ovat myös rexejä vilkkaampia(meillä on nykyään rex ja crest). Sileämmät marsut on yleensä vilkkaampia kuin pörröiset(olen huomannut:))Myös rusetit on söpöjä, mutta koska ne ovat isokokoisia ne elävät vähemmän aikaa.

Rex -tai crest-rotua ehdottaisin.

Meillä marsuilla on ihan oma "ominaistuoksu" eikä se ole paha. Joskus marsut saattaa haista hiukan pissalta tms. jos ovat juuri olleet esim. vessassa(pissalaatikossa)

MUISTA OTTAA KAKSI MARSUA! Sori kun jankkaan, haluan vain muistuttaa, että ihminen ei voi korvata lajitoveria vaikka kuinka haluaisi!

• blaah..

Eihän marsuille saa syöttää hedelmiä!?

• böösöö
        blaah.. kirjoitti:

Eihän marsuille saa syöttää hedelmiä!?

kyllä saa 1-2 palaa max päivässä

• .::Katariinuska::.

kun marsuja nostetaan, niin pitäisikö marsua ottaa pepun ja suunnilleen kaulan kohdalta, vai sitten molemmat kädet mahasta? sitten vielä kysyisin, että jos marsut ääntelevät yön aikana oudosti, niin onhan se ihan tavallista?
      tiedän siis kyllä että mikä marsujen ääni on vaikka kun ne haluavat ruokaa mutta tuommoinen ääni kuuluu hirmu harvoin.

• Joppee

Marsua pitää ottaa pepusta ja suunnilleen (SUUNNILLEEN) kaulan kohdalta. Ei tietenkään roikottaa marsua kaulasta ja pepusta. Ehkä selvempää olisi, jos sanoisin, että ota marsua pepusta ja tassujen alta. On monia tyylejä, mutta ei kahdella kädellä vatsasta.
        Minkäköhän laista ääntä? Yleensä ääntely ei ole merkki mistään vakavammasta, mutta jos se on jotenkin pakokauhuista..tms, niin kannattaapi kysyä eläinlääkäriltä.

• Nimetön

hei : )

Minä kin aijattelisin ottaa marsun : )
      Mutta en oikein tiedä mitä se tarvitsee ja tuollaina:D
      niin aattelin että ehhkä sää voit tietää ?
      tien et sitä pitää ruuokkii jne ja hoitaa,mut
      tietsä tarviiks toi marsu heinää ?
      ps.vastaa nopeesti : )mahdollisen :D

• Marsurakas!!

Marsulla täytyy olla aina heinää tarjolla. Ei tuoretta, vaan heinää, mitä saa kaupoista.

• Marsukamu

Marsu-tyttö 1.Anna sille suurinpiirtein puolen kuppia aamuin illoin pidä kuppia suurinpiirtein tunti niin se syö sen verran kun maittaa totuta marsusi jo pienestä pitäen tähän tapaan
      2.Sekä uroksilla että naarailla on sairauksia mielestäni uroksilla ei ole yhtään enempää kuin m
      naaraillakaan Sitten niistä marsu uroksista jos olet mielestäsi varannut kaikki tiedot ja tavarat sekä tietenkin häkki marsua varten niin totta kai ne ovat jo tottuneet toisiinsa ja niillä on toisistaan seuraa.
      3.jos leikkaat verisuoneen niin se ei ole vaarallista se ei tee marsulle kauan kipeää voit tyrehdyttää verenvuodon paperilla tai pumpulilla valkoisista kynsistä näkyy verisuonet ja mustista voit tarkastaa taskulampun avulla missä verisuoni kulkee
      4. marsu naarasta tietenkin on pienet riskit synnytksessä mutta itse en ole koskaan kuullut että marsu olisis menehtynyt synnytksessä koska marsun synnytys on lyhyt ja helppo.

• MarsuRakas

Mä haluisin marsun, mutta mulla on yks ongelma.

Äiti ja isi ei halua sisälle mitään jyrsiää, eikä muutakaan eläintä, meillä on koira sisällä, ja sekin on kuulemma äitin mielestä tarkkaan ajatellen jotenki outoo! Vanhemmat sanoo, että marsut haisee. (joka saattaa olla totta, en tiiä)
        Ja sit ku mä sanon että mä haluun jyrsiän, nii ne vaan sanoo, että no hae ulkoa hiiri!

1. Se on rasittavaa, miten voisin käännyttää ne?

Meillä on yläkerta, jossa on kaksi makuuhuonetta, mutta mun huone on alakerrassa, lähellä äitin ja isin huonetta.

2. Mä saan yläkertaan huoneen, niin mitä luulette, olisiko mahdollista, että saisin sitten marsun, kun pääsen asumaan yläkertaan?
        Äiti ja isi käy yläkerrrassa todella harvoin.

3. Haiseeko marsu alakertaan asti?

Mä olisin valmis siivoamaan sen häkin niin usein kun vaan tarvis, ja tekemään mitä vaan, ettei se haisis. Mä ottasin kolme marsua, koska mun siskot haluu kans..:/ ja mulla on yks semmonen vanha akvaario, jonka vois kaataa kellalleen, ja jatkaa siitä niin ison tilan marsuille, kun ne tarvii. Oon lukenu ihan älyttömästi marsuista tietoa!

4. Pystynkö ottamaan kolme marsua samaan tilaan, ja jos ne ei tule toimeen, mutta olis mahdollisuus jotenkuten erotella ne jollain aidalla, suositteletteko kolmea naaras marsua, vai kolmea urosmarsua, ja miten todennäköistä on, että ne tulee toimeen keskenään?

Vastailkaa, ja kertokaa omia kokemuksia vanhempien käännyttämisestä!

Kiitti etukäteen kauheesti

• marsun myyjä
        MarsuRakas kirjoitti:

Mä haluisin marsun, mutta mulla on yks ongelma.

Äiti ja isi ei halua sisälle mitään jyrsiää, eikä muutakaan eläintä, meillä on koira sisällä, ja sekin on kuulemma äitin mielestä tarkkaan ajatellen jotenki outoo! Vanhemmat sanoo, että marsut haisee. (joka saattaa olla totta, en tiiä)
        Ja sit ku mä sanon että mä haluun jyrsiän, nii ne vaan sanoo, että no hae ulkoa hiiri!

1. Se on rasittavaa, miten voisin käännyttää ne?

Meillä on yläkerta, jossa on kaksi makuuhuonetta, mutta mun huone on alakerrassa, lähellä äitin ja isin huonetta.

2. Mä saan yläkertaan huoneen, niin mitä luulette, olisiko mahdollista, että saisin sitten marsun, kun pääsen asumaan yläkertaan?
        Äiti ja isi käy yläkerrrassa todella harvoin.

3. Haiseeko marsu alakertaan asti?

Mä olisin valmis siivoamaan sen häkin niin usein kun vaan tarvis, ja tekemään mitä vaan, ettei se haisis. Mä ottasin kolme marsua, koska mun siskot haluu kans..:/ ja mulla on yks semmonen vanha akvaario, jonka vois kaataa kellalleen, ja jatkaa siitä niin ison tilan marsuille, kun ne tarvii. Oon lukenu ihan älyttömästi marsuista tietoa!

4. Pystynkö ottamaan kolme marsua samaan tilaan, ja jos ne ei tule toimeen, mutta olis mahdollisuus jotenkuten erotella ne jollain aidalla, suositteletteko kolmea naaras marsua, vai kolmea urosmarsua, ja miten todennäköistä on, että ne tulee toimeen keskenään?

Vastailkaa, ja kertokaa omia kokemuksia vanhempien käännyttämisestä!

Kiitti etukäteen kauheesti

Minä myisin 2 tyttö marsua hintaan 60 e (yhteensä siis) mutta missäs päin maailmaa asut Marsu-tyttö. :D ?
        Voisin antaa sähköpostini jos olet vähääkään kiinnostunut marsuista(: Asialla olis pikkuses kiire joten olen tyytyväinen jos vastaat pian(: P.S.Muutkin kiinnostuneet voivat kirjoittaa tälle palstalle

• tanja+masit
        marsun myyjä kirjoitti:

Minä myisin 2 tyttö marsua hintaan 60 e (yhteensä siis) mutta missäs päin maailmaa asut Marsu-tyttö. :D ?
        Voisin antaa sähköpostini jos olet vähääkään kiinnostunut marsuista(: Asialla olis pikkuses kiire joten olen tyytyväinen jos vastaat pian(: P.S.Muutkin kiinnostuneet voivat kirjoittaa tälle palstalle

mikä on sähköpostisi osoite ja missä marsut asustavat?

• Marsu ihanne!
        tanja+masit kirjoitti:

mikä on sähköpostisi osoite ja missä marsut asustavat?

SAAKO MARSUILLE ANTAA HEDELMIÄ???? Itse haluaisin marsuja ,mutta se ei kuulemma käy vanhemmilleni ! en voi ymmärtää miksi !? Tahdon lemmikin !!!!!! en vaa saa ,etin tietoa marsuista ( sori kene viestiin vastasinkaa ei tää liity siihe mitenkää)) VOITTEKO KERTOA MULLE MARSUISTA TIETOA !?

• jooooo -.-'
        Marsu ihanne! kirjoitti:

SAAKO MARSUILLE ANTAA HEDELMIÄ???? Itse haluaisin marsuja ,mutta se ei kuulemma käy vanhemmilleni ! en voi ymmärtää miksi !? Tahdon lemmikin !!!!!! en vaa saa ,etin tietoa marsuista ( sori kene viestiin vastasinkaa ei tää liity siihe mitenkää)) VOITTEKO KERTOA MULLE MARSUISTA TIETOA !?

Marsuille EI saa antaa hedelmiä!!!!

• -veine
        jooooo -.-' kirjoitti:

Perustelkaapa joku miksi ei saisi antaa hedelmiä? Täällä kaikki huutelee mitä sattuu ilman sen kummempia perusteluja tai lähteitä väitteilleen.
        Marsuille SAA antaa hedelmiä, esim. banaani, omena, kiivi, luumu, vesimelooni, päärynä... Mutta niitä kannattaa antaa vain silloin tällöin ja pieninä määrinä herkkuina, sillä hedelmät ovat hyvin sokerisia, joten lihottavat herkästi. Parasta tuoreruokaa on näin kesällä kaikki ulkotuore, ja kaupasta saatavista juurekset ja vihannekset, sillä sisältävät paljon vitamiineja ym. mutta eivät hedelmien lailla lihota.

• ?
        jooooo -.-' kirjoitti:

miks?

• ?
        jooooo -.-' kirjoitti:

miks?

• marsu69
        jooooo -.-' kirjoitti:

Marusuille saa antaa hedelmiä! tässä muutama esimerkki mitä marsuille saa antaa: Omena , banaani ,mansikka , kiivi , meloni , viinirypäleet , useimmat salaatit paitsi keräsalaatti , porkkana , paprika , persilja ja monet muut. Ihan vai tiedoksi sinulle et taida paljoa marsun ruokkimisesta tietää
        Omat marsu tyttöni juovat kamomillateetä myös mielellään :)

• Vanilla
        marsun myyjä kirjoitti:

olisko viel ne kaks marsua myynnissä?
        mun marsu (Blondi) jäi yksin pari päivää sitten ja pitäis saada kaverin/kaverit.
        täälä on kolmelle marsulle helposti tilaaa sillä meillä on kaksi kerroksinen häkki
        Blondi on 2-vuotias valkoinen albiino marsu siis jos valkoisesta ja puna silmäisestä marsusta voi sanoa albiinomarsu.

MUUTKIN TIEDOKS ETTÄ TÄÄL OLISI RAKASTAVA PERHE OTTAMASSA
        MARSUJA VASTAAN
        PS:vastaathan marsun myyjä mahdollisimman nopesti

• Vanilla
        Vanilla kirjoitti:

olisko viel ne kaks marsua myynnissä?
        mun marsu (Blondi) jäi yksin pari päivää sitten ja pitäis saada kaverin/kaverit.
        täälä on kolmelle marsulle helposti tilaaa sillä meillä on kaksi kerroksinen häkki
        Blondi on 2-vuotias valkoinen albiino marsu siis jos valkoisesta ja puna silmäisestä marsusta voi sanoa albiinomarsu.

MUUTKIN TIEDOKS ETTÄ TÄÄL OLISI RAKASTAVA PERHE OTTAMASSA
        MARSUJA VASTAAN
        PS:vastaathan marsun myyjä mahdollisimman nopesti

Ja viel sitä että tää mun Blondi marsu on tyttö.
        Marsun myyjä, minkä nimisiä myytävät marsut on ja minkä värisiä
        PS: Asun tampereella

• tanja masipallero

1.jyrsijän ruokaa tulisi antaa marsulle 2rkl mutta se riippuu myös siitä minkä laista ruokaa syöttää... ettei liho liikaa

2.uros ja naaras marsuilla on samat taudit (mutta on siis joitain tauteja joita ei ole kuin uroksella tai naaraalla)

3.jos leikkaa verisuoneen niin lopeta leikkaaminen ja laita marsu takaisin häkkiin ja anna herkkuja, ettei marsu ala pelkäämään kynsien leikkaamista. kannattaa tarkkailla, ettei kynsi vuoda liikaa verta ja eläin kuivuis..

4.jos sinulla on tarpeeksi tietoa marsuista ja tiedät mitä marsun poikasille teet niin OK
      (siis varaudut siihen, että sinulla saattaa olla "hetkessä" iso marsu populaatio=)
      raskaus saattaa olla monelle marsulle liikaa --- eläin menehtyy.. mutta siis ei kaikki synnytykset mene mönkään vaan tulee terveitä ja ihania poikasia

• marsun myyjä

asun Tampereen seudulla, voit marsut tulla hakemaan tai minulla on mahdollisuus kuljettaa heidät lähi-seudulle(: Missäs asustelet? jos asut kaukanakin ,niin minä voin tuoda heidät johonkin Nokialle jne...Vastaile tänne keskusteluun niin katsotaan, jos asut lähellä voit tulla marsuja katsomaankin.

• ( =
        marsun myyjä kirjoitti:

asun Tampereen seudulla, voit marsut tulla hakemaan tai minulla on mahdollisuus kuljettaa heidät lähi-seudulle(: Missäs asustelet? jos asut kaukanakin ,niin minä voin tuoda heidät johonkin Nokialle jne...Vastaile tänne keskusteluun niin katsotaan, jos asut lähellä voit tulla marsuja katsomaankin.

minäkin olisin kiinnostunut marsuistasi. mitä rotua ne ovat? minkäkäisiä ovat?

• ( =
        ( = kirjoitti:

minäkin olisin kiinnostunut marsuistasi. mitä rotua ne ovat? minkäkäisiä ovat?

hups = ) toi toinen kysymys: minkä ikäsiä ovat?

• marsun myyjä
        ( = kirjoitti:

hups = ) toi toinen kysymys: minkä ikäsiä ovat?

Marsut ovat 1- vuotiaita ja yksivärisiä sileäkarvoja. Oikein helppoja käsitellä jne.(: Missäs päin asut (= että onko pitkä matka Tampereelle?

• marsun myyjä
        marsun myyjä kirjoitti:

Marsut ovat 1- vuotiaita ja yksivärisiä sileäkarvoja. Oikein helppoja käsitellä jne.(: Missäs päin asut (= että onko pitkä matka Tampereelle?

toinen marsuista on väriltään buff ja toinen P. E White. Laittakaa tanja masit ja (= tietoa itsestänne ja tosiaan pikkuisia voi tulla katsomaankin sitten kun sopii ja jos asuu lähellä(:

• marsun myyjä
        marsun myyjä kirjoitti:

toinen marsuista on väriltään buff ja toinen P. E White. Laittakaa tanja masit ja (= tietoa itsestänne ja tosiaan pikkuisia voi tulla katsomaankin sitten kun sopii ja jos asuu lähellä(:

mutta niin tosiaan siskoni muuttaa tänne meille ulkomailta, hän on allerginen pitkäkarva marsuille ja hänellä on karvaton kissa itsellään joten marsut samassa talossa allergikon ja kissan kanssa...

• REX(kö)

Moi!
      Oon 11 vuotta ja otin sileäkarvaisen marsun 16.09.09 ja sitten kun kaikki sanoo että eka marsu on paras olla rex-marsu, ja kaikki valittaa ku otin sileekarvasen, mutta Nasse ja Nelli on kesyyntyny tosi hyvin, niin onko se ihan okei että eka marsu on sileäkarvanen?

• marsun myyjä

Antaa toisten valittaa, tärkeintä on että itse välität marsuistasi(: Minäkin olen kiintynyt marsuihini 1 vuoden aikana, ja on tosiaan rankkaa luopua rakkaistaan, joten älä anna muiden mielipiteiden satuttaa(:

• marsun myyjä
        marsun myyjä kirjoitti:

Antaa toisten valittaa, tärkeintä on että itse välität marsuistasi(: Minäkin olen kiintynyt marsuihini 1 vuoden aikana, ja on tosiaan rankkaa luopua rakkaistaan, joten älä anna muiden mielipiteiden satuttaa(:

onko joku kiinnostunut marsuista, siskoni on muuttanut jo, ja pikkuisille tosiaan pitää saada uusi koti, niin haluisiko joku tulla katsomaan niitä? kirjoittakaa palstaan vaan, käyn kattomas tän joka päivä(:

• tuuti
        marsun myyjä kirjoitti:

onko joku kiinnostunut marsuista, siskoni on muuttanut jo, ja pikkuisille tosiaan pitää saada uusi koti, niin haluisiko joku tulla katsomaan niitä? kirjoittakaa palstaan vaan, käyn kattomas tän joka päivä(:

1. Osta marsullesi ruoka eläinkaupasta tai tilaa tarvittaessa netistä, jos ei myydä kunnollista marsun ruokaa eläinkaupassa. Parhaimman laadun omaavat Oxbow, Bunny ja Lottie kuivaruoka. Niitä 2-3rkl/pvä per marsu. Marsuille voi antaa 1-2 kertaa päivässä tuoreruokaa, ei useammin, koska silloin marsun huulet ovat koko ajan kosteina ja niihin alkaa muodostumaan huulirupea.

2.Riippuu marsusta, jollakin on taipumusta sairauksiin, toisella ei.

3. Tummissa kynsissä ei mitenkään, siksi pitääkin varovasti leikata. Vaaleissa kynsissä sen näkee, mutta pitää silti olla varovainen.

4. Marsu naaraalla on tietty ikä, jos ennen sitä ei ole tehnyt poikasia niin ei kannata tehdä sen jälkeen. Marsun lantiossa on joku semmoinen juttu.

Mutta ihan ensinki, ennen kuin otat marsuja. Niin ota selvää kaikesta niiden hoitoon liittyvästä ja käy marsu keskustelufoorumeilla, että voit alusta alkaen tarjota marsuillesi hyvän elämän! Monille käy niin, että vasta myöhemmin tajuavat, mitä olisi pitänyt alusta asti tehdä toisin!
        .

4. kysymys.

Ajattelin, että olisi kiva joskus teettää marsulle
        poikasia. :) Ei tietenkään sen takia vain, että ne
        on niin söpöjän

• mm
        marsun myyjä kirjoitti:

joudun lopettamaan marsut, joku varmaan tietää miltä se tuntuu, ois kiva jos ne ois saanu kodin. mut jos joku haluis poikasen niin mun kamu on kasvattaja ja poikasii on tulossa.

• koti nopsaan niille.
        mm kirjoitti:

joudun lopettamaan marsut, joku varmaan tietää miltä se tuntuu, ois kiva jos ne ois saanu kodin. mut jos joku haluis poikasen niin mun kamu on kasvattaja ja poikasii on tulossa.

Eli kaksi tyttömarsua tarvisi pikaisesti uuden kodin, voin viedä ne uuteen kotiinsa, mutta saa myös tulla hakemaan täältä Kotkasta.
        Hintaa on 70 euroa ja kaikki tulee mukana mitä minulla marsuille onkaan ja ne ruuatkin mitä on jäljellä(:
        Annan mun s-postin jos kiinnostusta löytyy. Marsut on 7 kk ikäisiä.

• ???
        mm kirjoitti:

Miksi sä oikein lopetit sun marsut eikö joku sun kaveri ois voinnut ottaa ne. mä en ainakaan sun tilaanteessa ois ikänä lopettanut mun marsuja

• hei!
        koti nopsaan niille. kirjoitti:

Eli kaksi tyttömarsua tarvisi pikaisesti uuden kodin, voin viedä ne uuteen kotiinsa, mutta saa myös tulla hakemaan täältä Kotkasta.
        Hintaa on 70 euroa ja kaikki tulee mukana mitä minulla marsuille onkaan ja ne ruuatkin mitä on jäljellä(:
        Annan mun s-postin jos kiinnostusta löytyy. Marsut on 7 kk ikäisiä.

miten pitkäkke voit tuoda marsusi olisin niistä kiinnostunut, mutta asun aika kaukanu nimittäin helsinkissä asti.

• Vanilla
        marsun myyjä kirjoitti:

Haluaisin eka saada tietoa marsuista.
        mutta olisin todellakin kiinnostunut ja minullakin on jo kiire sillä mun Blondi marsun pitää saada kaveri abalondi on 2.vuotias ja asuu kaksi kerroksisessa häkissä
        Blondi on täysin valkoinen puna silmäinen marsu.
        ja tarvitsee todella kiireesti kaverin/kaverit.
        PS:asun tampereella

• Vanilla
        Vanilla kirjoitti:

Haluaisin eka saada tietoa marsuista.
        mutta olisin todellakin kiinnostunut ja minullakin on jo kiire sillä mun Blondi marsun pitää saada kaveri abalondi on 2.vuotias ja asuu kaksi kerroksisessa häkissä
        Blondi on täysin valkoinen puna silmäinen marsu.
        ja tarvitsee todella kiireesti kaverin/kaverit.
        PS:asun tampereella

Siis tiedän kyllä marsuista mutta haluaisin tietää niistä myynnissä olevista marsuista.

• kuunlelia

ei kannata teettöää poikasia koska olen itse kerran kokeillut ja poikaset ovat vielläkin minulla!

ps.ei millään pahalla mutta en kuitenkaan kannata ja naaras marsu saattaa kuolla synnytyksessä mutta voit vaikka mennä näyttelyyn:)

• jyrsijärakas

Itselläni kuoli juuri hiiri ja nyt ei ole mitään jyrsijää, ja tuntuu kovin yksinäiseltä.. Olen marsuja miettinyt, kahta naarasta. Pari kysymystä kuitenkin on.

1. Kuinka iso häkki pitäisi olla kahdelle marsulle?
      2. Pitääkö marsujen olla joka päivä vapaana ja kuinka kauan aikaa? Syövätkö ne helposti vapaana ollessaan johtoja?
      3. Onko olemassa jotain sellasta marsun pellettiruokaa missä on jo C-vitamiini valmiiksi ettei sitä tarvitsisi erikseen antaa.. Vai pitääkö C-vitamiini antaa aina erikseen ja saako sitä ostettua eläinkaupasta?
      4.

• kysy pois ! (:

1. Kahdelle marsulle minimi 120x60 cm , mitä isompi niin sen parempi.
        2. Pitää juoksuttaa vapaana joka päivä , niin kauan kuin mahdollista ja johdot kannattaa piilottaa sillä meillä ainakin kerran on päästy jyrsimään johtoja...
        3. Itse syötän marsuilleni Altromin elatus pellettiä , sisältää C-vitamiinia mutta anna silti sitä joka päivä myös jauheen muodossa. Saa ostettua eläinkaupasta :)

Huomasin että vanha viesti , mutta vastasin silti jos joku muu kaipailee apua :)

• MARSUN HALUAVA

ottaisin kaksi naaras marsua ja olen lukenut netistä kirjoista jne.
      onko vaarallista jos talossa on pienet ja isot portaat siis voiko ne loukata portaissa? voiko marsun ottaa tähän aikaan vuodesta?voiko marsulle syöttää marjoja, soppaa tai kotijuustoa. kyselen aika paljon.(:

• kysy pois ! (:

Ei kannata päästää marsuja rappusiin, voivat loukata itsensä. Voisit ehkä Päästää jaloittelemaan ne tiettyyn huoneeseen ? Ja juu voit ottaa , ei vuodenajalla ole väliä (:
        Tuoreita marjoja voit syöttää , soppaa et koska marsuilla on herkkä ruuansulatus , joten vain tuoreet marjat ja kasvikset käyvät , eli ei pakastettuja tai säilöttyjä. Juustoa EI saa antaa, eikä muitakaan eläinperäisiä tuotteita. Sitrushedelmiä ei saa myöskään antaa, eikä perunaa tai sipulia. Porkkanaa voit syöttää joka päivä. Kurkkua ja salaattia satunnaisena herkkuna koska sisältävät pääasiassa pelkkää vettä. C-vitamiinin saa annettua hyvin kurkun päältä , eli siis joka päivä siivu kurkkua jossa on päivittäinen c- vitamiini annos päällä. Ja sitä c-vitamiinia saa esim. hongongista (itse ostin). Siellä lukee sitten se annosmäärä. Tällä sivustolla vielä sallittuja/kiellettyjä ruoka-aineita http://www.marsut.net/keskustelut/index.php?topic=41.0 Toivottavasti oli apua, ja kysy toki lisää , vastailen mielelläni (: !

• Marsuapua tarvitseva

Olisin itekkin ottamassa marsuja, jos vanhemmat suostuu.. Mulla olis muutama kysymys hiukan asiantuntevimmille, Tosin itsellänikin on ollut kaksi marsua elämäni aikana, tullut siitä kokemusta :) Mutta siis:

Olisin ottamassa kolmea naarasta. Onko siinä haittapuolia, kannattaako ottaa vain 2? Tarkoitan jääkö kolmas osapuoli yksin tai voiko kaksi liittoutua yhtä vastaan?Niinkuin ihmisillä?;)

Miten iso häkki kolmelle naaraalle (Jotka todennäköisesti viettävät siinä samassa häkissä koko loppuelämän) tulisi olla? En tarkalleen muista mittoja. Toki ne pääsevät myös päivittäin vapaaksi.

Olisiko marsujen parempi olla omassa huoneessa (minun huoneessa) vai olohuoneessa, jossa on yleensä ihmisiä läsnä?

Voiko marsut jättää yhdeksi yöksi välillä kotiin? Perheemme on usein sukulaisilla yötä.

Ja vielä: Pystyvätkö marsut elämään vähän vaihtelevassa lämmössä?Talossamme ei ole ilmalämpöpumppua, ja talomme on aurinkoa vasten etelään.. Joten talvella täällä on noin. 21-22 astetta lämmintä ja kesällä saattaa nousta lämpimimpinä päivinä 26-27 asteeseen. Vaikuttaako se jotenkin marsuihin?

Olisin kiitollinen jos vastaatte, en uskalla ottaa marsuja riskillä :))

• kysy pois ! (:

1. Voit ottaa hyvin kolme naarasta, en usko että jää ulkopuoliseksi kun ovat laumaeläimiä :)
        2. No häkki kolmelle vähintään 120x60 cm mutta suosittelen ottamaan isomman. Netistä saa tilattua hyviä kaksikerroksisia häkkejä myös (:
        3.Yhdeksi yöksi voi jättää , jos katsot että vettä ja heinää on tarpeeksi.
        4. Hmmm... 20-21 astetta on ihan hyvä lämpötila mutta 26 astetta voisi olla aika kuumaa marsuille ja jos on vielä noin vaihtelevat lämpötilat , pystyisittekö mitenkään ostamaan ilmastointilaitetta? :)

• 9 marsun mamma

marketin pelleteitä ei saa syöttää lainkaan lihottaa ovat myrkkyä marsulle parhaita ovat OXBOWIN pelletit

• tietämätön

moi! mäki oon ottamas ehkä joskus kesälomal marsuja.(:niin ajattelin että voisko niit olla kolme samaa häkií jos häkki on tarpeeks iso?(: ja pitäiskö niitte kaikkien olla samaa rotuu?(:

• Sedä

Kyllä voi, rodulla ei ole väliä. Tavallisen tehdashäkin lisäksi kannattaa harkita aitausta esim taikakuutioista
        http://www.marsut.net/taikakuutiot.php
        Isompi asumus tekee hyvää oli marsuja kuinka monta hyvänsä. Ja lisäksi toki vapaana pitämistä niin paljon kuin pystyy :)

• Marsupoikien omistaja
        Sedä kirjoitti:

Kyllä voi, rodulla ei ole väliä. Tavallisen tehdashäkin lisäksi kannattaa harkita aitausta esim taikakuutioista
        http://www.marsut.net/taikakuutiot.php
        Isompi asumus tekee hyvää oli marsuja kuinka monta hyvänsä. Ja lisäksi toki vapaana pitämistä niin paljon kuin pystyy :)

Itse en kyllä ostaisi marsuilleni mitään Hongkongista saatavaa c-vitamiinia. Ostin apteekista c-vitamiinijauhetta purkissa ja se riittää monta kuukautta. Merkki on C-max ja juuri marsuille tarkoitettu. Eläinkaupassa neuvoivat ostamaan sitä apteekista. Sitä ei kuitenkaan ollut kaikissa apteekeissa. Tampereelta sitä saa ainakin Keskustorin apteekista Tampereen teatteria vastapäätä.

• k yselijä

Hei. Olen 12 v ja ajattelin kahta marsua. Haluaisin kumminkin tietää muutaman asian.

1. Mitä kaikkia "erityisiä" hoitotoimenpiteitä ne vaatii?
      2. Voiko niitä viedä jonnekin, jos lähtee esim. viikon matkalle? Luin joskus chinchilloista, ja niitä voi.
      3. Onko ne niin vaativia etten selviäisi yksin? Meillä on jo akvaario eikä vanhemmat haluaisi paljon sen enempää vaivaa.

• 20+10

1. Mitä kaikkia "erityisiä" hoitotoimenpiteitä ne vaatii? -Kynsien leikkaaminen, rasvarauhasen pesu silloin kun se on likainen ja mahdollisesti turkin pesu. Lisäksi perustarkastukseen kuuluu hampaiden katsominen, korvien tarkastaminen, tassunpohjat ja kynnet, turkki ja punnitus.
      2. Voiko niitä viedä jonnekin, jos lähtee esim. viikon matkalle? -Luin joskus chinchilloista, ja niitä voi. -Jos ostat kasvattajalta, niin kasvattaja saattaisi ottaa hoitoon. Ainakin minä saan viedä kasvattajalleni marsut hoitoon kun lähden Turkkiin. Voithan myös palkata jonkun hoitamaan marsujasi, tai voisiko joku kaveri niitä käydä hoitamassa?
      3. Onko ne niin vaativia etten selviäisi yksin? Meillä on jo akvaario eikä vanhemmat haluaisi paljon sen enempää vaivaa. -No onhan ne paljon vaativempia kuin esim. hamsterit ja häkkiä pitää siivota monta kertaa viikossa. Marsut myös syö paljon ja eläinlääkärireissuja saattaa tulla joten varauduttehan rahan menoon.(: Itse olen 14v tyttö ja minulla on ollut kaksi marsua ehkä jotain vajaat kolme kuukautta. Hyvin olen itse pärjännyt, kylläkin aina kysynyt siskoa tai isää apuun kynsienleikkaamisessa, jotta pitäisivät marsua niin minun olisi helpompi leikata niitä. Mutta niin, tuo kynsienleikkuu sinun olisi sitten opeteltava. Mutta uskon että pärjäisin ihan hyvin marsujen kanssa,

• marsutti

meil on kaks marsuu.niil on sellane mitoiltaa 120x60 tehdashäkki.se on mun mielestä aika pieni nii aion rakentaa niille taikakuutioist sellasen 2m pitkän ja 50cm leveen häkin jossa on sit vielä pieni yläkerta.sit mun marsut pääsee tietty jokapäivä juoksemaa vapaana.niil on kokoaja heinää ja vettä saatavilla.ne saa pellettiä aina illalla noin ruokalusikallisen per marsu.tuoreruokaa ne saa kaks kertaa päivässä.me annetaan niille salaattia,kurkkua,porkkanaa,palsternakkaa,paprikaa,persiljaa joskus tomaattia ja kerran viikossa omenaa.ne saa myös kerran viikos jotain kovaa purtavaa.c-vitamiinia laitan niille joka päivä juomaveteen ja kurkun päälle.häkistä siivoon joka päivä pissat pois ja kerran viikos siivoon häkin perusteellisesti.

• marsutti

siis 120x50 :D

• Anonyymi

Tiiän et kirjotan tän yli 10v myöhemmin, mutta meillä on 2 marsua.
      Ne syö päivässä aamulla heinää ja pellettejä, päivällä heinää ja tuoretta (kurkkua, tomaattia tms) ja illalla vielä heinää ja pelettejä.
      Molemmat on uroksia ja toinen ostettiin tossa kuukaus sitte veljensä menettäneelle 4,5v marsulle. (marsu kuoli kasvaimeen).
      Niiden kynsiä leikataan n.3vk välein, eikä niitä verisuonia oikein mustista kynsistä nääkään. Vaaleissa kynsissä on helpompi leikata.
      Liikavarpaat kannattaa leikata varovasti.
      Häkki siivotaan viikon välein, eli vaihdetaan purut ja paperit sekä putsataan ruokakupit ja vesipullot.
      Marsua ei tarvitse pestä, koska se pesee itse itsensä. Jos marsua kutittaa paljon ja sillä on paljon hilsettä, niin silloin sen voi pestä eläinkaupasta ostetulla marsulle sopivalla shampoolla. (Pesun jälkeen marsu on hyvä palkita kunnon herkkuaterialla, koska marsulle tulee todella kylmä ja stressaantuu kylvystä).
      Turkinhoito on hyvä muistaa varsinkin paksussa ja tuuheassa turkissa.
      Marsu tottuu paremmin, jos ottaa joka päivä syliin, kunhan on ensin tottunut ympäristöön. Uusi koti on jännää marsulle.
      Sen kummempaa ei kai oo, mutta tässä tulee vielä vinkkejä!
      1. Jos ostat marsullesi/marsuillesi uuden kaverin, niin käytä ensin häkissä väliseinää!
      Voit laittaa aluksi aina kerran päivässä isompaan aitaukseen totuttelemaan toisiinsa. Muista vartioida.
      Jos ostat urokselle uudeksi kaveriksi uroksen, muista se, että urokset tappelevat.
      2. Jos marsusi on laihtunut todella paljon, niin vie se lääkäriin! Meidän marsulla oli kasvain vatsassa, jolloin se keventyi huomattavasti. Me ei tajuttu viedä sitä heti lääkäriin, joten se jouduttiin lopettamaan. (Vietiin liian myöhään).
      3. Marsuja pitää aina olla 2, jos sinulla ei ole koko ajan aikaa pitää sille seuraa.
      4. Muista että marsu on jyrsijä, eli se jyrsii kaikkea. Jos laitat sen lattialle, muista laittaa sähköjohdot ja pienet/marsulle vaaralliset tavarat vaikka pöydälle.
      5. Marsulle kannattaa opettaa temput ja sisäsiisteys jo todella nuorena. Marsuille on omia vessoja, joita myydään eläinkaupoissa.
      Ei tule enää mitään tärkeetä mieleen. Eiköhän tolla marsun hoidosta pääse ees jotenki jyvälle. :)

• Anonyymi

Voi hyvää päivää.

"Jos ostat marsullesi/marsuillesi uuden kaverin, niin käytä ensin häkissä väliseinää!"

KUN yksin jääneelle marsulle kaverin hankkii, niin väliseinä on hyvin huono idea. Kun marsut eivät pääse tutustumaan toisiinsa, vaikka haluaisivat, niin tulet siinä vain pahentaneeksi marsujen stressiä tilanteessa eväämällä niiltä luontaisen tarpeen laumahierarkian selvittelyyn. Kun marsulle hankkii kaveriksi luovutusikäisen poikasen, niin kaiken lisäksi poikanen voi olla todella paniikissa joutuessaan eristyksiin muista marsuista ensimmäistä kertaa elämässään.

"Jos ostat urokselle uudeksi kaveriksi uroksen, muista se, että urokset tappelevat"

Höpö höpö! Myös urokset ovat laumaeläimiä eikä niille ole normaalia tapella ilman selvää syytä. Syy EI OLE koskaan se, että kyseessä nyt vain sattuu olemaan uros, vaan AINA jokin ihan muu, esim. tilan puute.

"Marsuja pitää aina olla 2, jos sinulla ei ole koko ajan aikaa pitää sille seuraa."

Uskomatonta puhetta marsujen omistajalta! Marsuja on AINA oltava vähintään kaksi, varsinkin naaraita mieluusti jopa useampi. Tähän ei vaikuta sitten millään tavalla se, kuinka paljon omistajalla on aikaa marsulleen! Sinä et voi korvata marsulle marsuseuraa sen enempää kuin marsu voi korvata sinulle ihmisseuran.

"Marsulle kannattaa opettaa temput ja sisäsiisteys jo todella nuorena."

Marsuille on äärimmäisen harvinaista oppia millään tapaa sisäsiisteiksi, vaikka kuinka opettaisit.

• Anonyymi

Hmm.....
        Ensinnäkin voisin kuvitella, että oot vaan joku trolli.
        Ensinnäkin tarkotin, että niitä pitää olla vähintään kaksi. Yleensä parempi jos usepampi.
        Toiseksi, jos laitat heti marsut samaan pieneen häkkiin, ne voi hyppiä toistensa päälle.
        Kolmanneksi, marsut voi hyvinkin oppia olemaan sisäsiisteinä, jos vaan tarpeeksi hyvin opettaa.
        En usko, että tiedät kovin hyvin marsun hoidosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvää päivää.

"Jos ostat marsullesi/marsuillesi uuden kaverin, niin käytä ensin häkissä väliseinää!"

KUN yksin jääneelle marsulle kaverin hankkii, niin väliseinä on hyvin huono idea. Kun marsut eivät pääse tutustumaan toisiinsa, vaikka haluaisivat, niin tulet siinä vain pahentaneeksi marsujen stressiä tilanteessa eväämällä niiltä luontaisen tarpeen laumahierarkian selvittelyyn. Kun marsulle hankkii kaveriksi luovutusikäisen poikasen, niin kaiken lisäksi poikanen voi olla todella paniikissa joutuessaan eristyksiin muista marsuista ensimmäistä kertaa elämässään.

"Jos ostat urokselle uudeksi kaveriksi uroksen, muista se, että urokset tappelevat"

Höpö höpö! Myös urokset ovat laumaeläimiä eikä niille ole normaalia tapella ilman selvää syytä. Syy EI OLE koskaan se, että kyseessä nyt vain sattuu olemaan uros, vaan AINA jokin ihan muu, esim. tilan puute.

"Marsuja pitää aina olla 2, jos sinulla ei ole koko ajan aikaa pitää sille seuraa."

Uskomatonta puhetta marsujen omistajalta! Marsuja on AINA oltava vähintään kaksi, varsinkin naaraita mieluusti jopa useampi. Tähän ei vaikuta sitten millään tavalla se, kuinka paljon omistajalla on aikaa marsulleen! Sinä et voi korvata marsulle marsuseuraa sen enempää kuin marsu voi korvata sinulle ihmisseuran.

"Marsulle kannattaa opettaa temput ja sisäsiisteys jo todella nuorena."

Marsuille on äärimmäisen harvinaista oppia millään tapaa sisäsiisteiksi, vaikka kuinka opettaisit.

Ja sitä vielä, että meidän marsu ei olisi edes heti halunnut samaan häkkiin ilman väliseinää uuden kaverin kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm.....
        Ensinnäkin tarkotin, että niitä pitää olla vähintään kaksi. Yleensä parempi jos usepampi.
        Toiseksi, jos laitat heti marsut samaan pieneen häkkiin, ne voi hyppiä toistensa päälle.
        Kolmanneksi, marsut voi hyvinkin oppia olemaan sisäsiisteinä, jos vaan tarpeeksi hyvin opettaa.

Älä viitsi angstata, vaikka hölynpölyjäsi korjattiin.

Ensinnäkään kukaan ei voi tietää mitä tarkoitit, jos ulosantisi on jotain ihan muuta kuin tarkoituksesi.

Toisekseen se päälle hyppiminen on täysin normaali laumahierarkiaan kuuluva rutiini, jota ei todellakaan tarvitse tai pidäkään estää.

Kolmanneksi marsut eivät todellakaan ole yleisesti sisäsiisteiksi oppivia eläimiä. Eivät vain ole, vaikka miten inttäisit.

Niinpä en usko, että olet perillä marsuista ja niiden hoidosta ollenkaan. Kannattaisi olla, kun niitä kerran haluat kontollasi pitää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hmm.....

"Toiseksi, jos laitat heti marsut samaan pieneen häkkiin, ne voi hyppiä toistensa päälle."

Pieneen häkkiin? Marsuilla tulee olla suuri häkki ja mitä enemmän marsuja sitä suurempi sen häkin pitää olla.
        Ja kuten joku jo mainitsikin, se päälle hyppiminen on täysin normaalia laumahierarkiaa.

Terv: Henkilö joka on kasvattanut marsuja jo 12 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä viitsi angstata, vaikka hölynpölyjäsi korjattiin.

Ensinnäkään kukaan ei voi tietää mitä tarkoitit, jos ulosantisi on jotain ihan muuta kuin tarkoituksesi.

Toisekseen se päälle hyppiminen on täysin normaali laumahierarkiaan kuuluva rutiini, jota ei todellakaan tarvitse tai pidäkään estää.

Kolmanneksi marsut eivät todellakaan ole yleisesti sisäsiisteiksi oppivia eläimiä. Eivät vain ole, vaikka miten inttäisit.

Niinpä en usko, että olet perillä marsuista ja niiden hoidosta ollenkaan. Kannattaisi olla, kun niitä kerran haluat kontollasi pitää.

En tarkottanut, että se päälle hyppiminen ei olisi normaalia. Ja kyllä niiden pitääkin saada välit selvitettyä, mutta jos vertakin jo häkistä löytyy, niin siinä kohtaa kannattaa jo erottaa hetkeksi toisistaan.

Et vain ole nähnyt sisäsiistejä marsuja, etkä usko sitä, mutta totta se on. Marsu voi oppia olemaan sisäsiisti.

Itselläni on ollut 5 vuotta marsuja, joten ihan perillä tässä ollaan. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Toiseksi, jos laitat heti marsut samaan pieneen häkkiin, ne voi hyppiä toistensa päälle."

Pieneen häkkiin? Marsuilla tulee olla suuri häkki ja mitä enemmän marsuja sitä suurempi sen häkin pitää olla.
        Ja kuten joku jo mainitsikin, se päälle hyppiminen on täysin normaalia laumahierarkiaa.

Terv: Henkilö joka on kasvattanut marsuja jo 12 vuotta.

Tiedän, että häkin tulee olla suurempi, mitä enemmän marsuja. En ole tyhmä. Enkä tarkottanutkaan mitään 100cm×50cm häkkiä. Tarkoitin pienehköä häkkiä. Sellaista, ettei se ole suuri, eikä liian pieni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      85
      2277
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2244
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      11
      1658
    4. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      104
      1458
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1396
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      155
      1239
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      256
      1037
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      943
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      909
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      893
    Aihe