Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

KYSYMYS VÄLIVUODESTA

voiko näin tehdä?

Olen abivuotta lukiossa, ja keväällä tarkoitus päästä ylioppilaaksi. Haluaisin kuitenkin lukion jälkeen pitää taukoa opiskeluista, mutta kuulen joka suunnasta, että johonkin kannattaisi silti pyrkiä. Onko siis mahdollista ottaa opiskelupaikka vastaan esim yliopistosta ja pitää ensimmäisenä vuotena välivuoden? Olen kuullut että ainakin joissain ammattikorkeissa se olisi mahdollista?

8

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kutri

      Itsekin tän kevään abeja olen ja samoja mietiskellyt, mut mulla on jäänyt kuva että yliopisto-opintoja vois lykätä eteenpäin vaan jos on esimerkiks raskaana tms, eli ei muusta syystä? Mut en todellakaan varma ole. Ammattikoreissa käsittääkseni onnistuis sit helpomminkin (tähänkin kiitos tarkennusta). Kiva ois myös tietää millä lailla se opintojen lykkääminen käytännössä toimii, eikö vaan ilmestytä paikalle vai tehdäänkö jotain ilmotuksia...?

      • jorpeliin

        Kutakuinkin noin. Jännä, miten jotenkin yritetään vakuuttaa ihmisiä siitä, että AMK ja yliopisto ovat tasavertaisia 2. asteen oppilaitoksia, joista molemmista valmistuminen on huippusuoritus. Sitten samalla kuitenkin näitä epäkohtia, joiden avulla systeemi itse todistaa vääräksi tämän väitteen. Eikö teistäkin ole vähän "epätoivoisen" oloista tuo, että AMK:hon kun pääset sisälle, niin ei ole niin väliä aloitatko opiskelut, mutta yliopistossa pitää sitten olla pätevä syy poissaoloon.

        Jokaisen lukuvuoden alussa pitää ilmoittautua joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi. Ilmoitus tehdään tätä nykyä varmaan joka paikassa sähköisesti paitsi jos aloittaa opiskelut, niin ilmoittautumisen voi todennäköisesti tehdä paikan päällä. Vaikka ilmoittautuisi läsnäolevaksi ei kukaan kysele perään, jos et istukaan kursseilla. Niin... paitsi Kela, jos nostaa tukea muttei saa opintosuorituksia aikaan.

        Päteviksi syiksi lykätä opintoja (yliopistossa) mainitaan yleensä raskaus/äitiysloma, asepalvelus ja muussa oppilaitoksessa kesken olevat opinnot. Oletettavasti syitä voi myös olla muita. Mitä? Sitä en tiedä.


      • sdddd
        jorpeliin kirjoitti:

        Kutakuinkin noin. Jännä, miten jotenkin yritetään vakuuttaa ihmisiä siitä, että AMK ja yliopisto ovat tasavertaisia 2. asteen oppilaitoksia, joista molemmista valmistuminen on huippusuoritus. Sitten samalla kuitenkin näitä epäkohtia, joiden avulla systeemi itse todistaa vääräksi tämän väitteen. Eikö teistäkin ole vähän "epätoivoisen" oloista tuo, että AMK:hon kun pääset sisälle, niin ei ole niin väliä aloitatko opiskelut, mutta yliopistossa pitää sitten olla pätevä syy poissaoloon.

        Jokaisen lukuvuoden alussa pitää ilmoittautua joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi. Ilmoitus tehdään tätä nykyä varmaan joka paikassa sähköisesti paitsi jos aloittaa opiskelut, niin ilmoittautumisen voi todennäköisesti tehdä paikan päällä. Vaikka ilmoittautuisi läsnäolevaksi ei kukaan kysele perään, jos et istukaan kursseilla. Niin... paitsi Kela, jos nostaa tukea muttei saa opintosuorituksia aikaan.

        Päteviksi syiksi lykätä opintoja (yliopistossa) mainitaan yleensä raskaus/äitiysloma, asepalvelus ja muussa oppilaitoksessa kesken olevat opinnot. Oletettavasti syitä voi myös olla muita. Mitä? Sitä en tiedä.

        Tuttuni lykkäsi omia yliopisto-opintojaan vuodella, ei ollut raskaana eikä hänellä ollut mitään muutakaan erityistä syytä. En sitten tiedä miten onnistui, mutta nähtävästi ei mahdotonta.


      • Hasukkaliini
        jorpeliin kirjoitti:

        Kutakuinkin noin. Jännä, miten jotenkin yritetään vakuuttaa ihmisiä siitä, että AMK ja yliopisto ovat tasavertaisia 2. asteen oppilaitoksia, joista molemmista valmistuminen on huippusuoritus. Sitten samalla kuitenkin näitä epäkohtia, joiden avulla systeemi itse todistaa vääräksi tämän väitteen. Eikö teistäkin ole vähän "epätoivoisen" oloista tuo, että AMK:hon kun pääset sisälle, niin ei ole niin väliä aloitatko opiskelut, mutta yliopistossa pitää sitten olla pätevä syy poissaoloon.

        Jokaisen lukuvuoden alussa pitää ilmoittautua joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi. Ilmoitus tehdään tätä nykyä varmaan joka paikassa sähköisesti paitsi jos aloittaa opiskelut, niin ilmoittautumisen voi todennäköisesti tehdä paikan päällä. Vaikka ilmoittautuisi läsnäolevaksi ei kukaan kysele perään, jos et istukaan kursseilla. Niin... paitsi Kela, jos nostaa tukea muttei saa opintosuorituksia aikaan.

        Päteviksi syiksi lykätä opintoja (yliopistossa) mainitaan yleensä raskaus/äitiysloma, asepalvelus ja muussa oppilaitoksessa kesken olevat opinnot. Oletettavasti syitä voi myös olla muita. Mitä? Sitä en tiedä.

        jorpeliin kirjoitti: "...vakuuttaa ihmisiä siitä, että AMK ja yliopisto ovat tasavertaisia 2. asteen oppilaitoksia, joista..."

        Yliopisto ja AMK eivät ole 2. asteen oppilaitoksia. Lukiot ja ammattikoulut ovat 2. asteen oppilaitoksia.


      • ...

        Tais siulla menna yliopisto ja amk vaarin pain. Ilmoittauduin ensimmaiseks vuodeks poissaolevaks yliopistosta, syyksi pistin muu syy, opiskelin vuoden ja nyt olen viettamassa toista valivuotta. Tarkoituksenani on kylla hakea nyt amk:n puolelle. Kasittaakseni Amk:lla ja yliopistolla ei ole tassa suhteessa muuta eroa kuin se, etta Amk:n puolella taitaa olla kaksi vuotta maksimi poissaolon osalta. Yliopiston puolella ei vastaavaa rajaa ole, tosin opinto-oikeus on vain tietyn ajan voimassa, mutta poissaolon suhteen on joka tapauksessa valjempaa.


    • opiskelemaan

      niin älä ihmeessä hae väkisin vain johonkin. Itse vietän nyt toista välivuotta ja nyt tiedän mihin haluan ensi syksynä opiskelemaan. kaksi vuotta sitten ei minulla ollut hajuakaan. maailmalla pari vuotta kasvattaa ihmeen paljon ja oppii asioita itsestään ja siitä mitä haluaa.
      Jos esim. vanhempasi ja muut "aikuiset" elämässäsi ovat kehottaneet hakemaan vain johonkin kouluun, muistuta heitä ettei tänä päivänä ole niin kiire kouluun.

    • narina89

      Syy miksi sinua painostetaan hakemaan johonkin, on se, että esimerkiksi opo toivoo että jos haet ja pääset johonkin, et enää viitsikään pitää välivuotta vaan menet kiltisti opiskelemaan. En usko että kannattaa hakea, jos et tosiaan tiedä mitä haluat. Koska silloin syntyy juuri tuo kiusaus vaan ottaa se saatu paikka vastaan, kun ei jaksa hakea enää muualle yms.

      Välivuodessa ei ole mitään haittaa, jos sen käyttää muuhunkin kuin löhöilyyn.

    • kokeiltu on

      Opiskelujen aloittamisen lykkääminen on yliopistossakin täysin mahdollista. Itse laitoin syyksi yksinkertaisesti vain työt vaikka työpaikkaa ei silloin vielä edes ollut, eli ei siellä mitään tarkempia tietoja aleta kyselemään. Pitää vain ilmoittautua poissaolevaksi ensimmäisen vuoden ajaksi ja sitten seuraavana syksynä vain takaisin opiskelemaan. Välivuosi on kyllä kannattanut, on saanut paljon uusia ideoita ja näkökulmia myöhempää elämää ja opiskelua varten ja ehtiihän sitä opiskelipaikkaa vielä vaihtaakkin jos ei sittenkään tullut haettua juuri siihen oikeaan. Vanhemmat vain ainakin ovat iloisempia kun opiskelupaikka on kumminkin koko ajan odottamassa että ei tule vahingossa vietettyä toista välivuotta (tosin heillä ei muutenkaan paljoa sanomista asiaan ollut). Tauko kannattaa ehdottomasti jos ei ole varma tulevaisuudensuunnitelmistaan ja jos välivuoden ajaksi keksii jotain järkevää tekemistä (itse kerään uusia kokemuksia ja tienaan töissä rahaa opiskelukautta varten, eipähän tarvi elää pelkällä riisillä ja tonnikalalla seuraavaa viittä vuotta).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe