Toistuva hiivatulehdus

Bella**

Eli riesanani on tosiaankin hiivasieni, joka on tullut minulle nyt jo 6 kertaa vajaan 3 kuukauuden aikana.
Kolme ensimmäistä kuuria otin ilman repestiä, eli emätinkapselilla. Sen jälkeen olen syönyt suun kautta otettavan lääkkeen.
Ja aina vain vaiva tulee takaisin..

Papa-kokeesta ei näkynyt muuta kuin hiiva, joten ei tarvitse epäillä että se olisikin jotain muuta.

Alkaa vain olla neuvot ja muutkin loppu, että mistä tämä voisi johtua.

Olen muuttanut ruokavaliotani tämän takia. Syön karpalotiivistekapseleita, syön paljon happamia tuotteita, en käytä saippua alapää pesussa.. kaiken ole muuttanut ja koittanut tehdä erilailla, mutta aina vaan tulee uudelleen.

Viimeksi hiiva tuli juuri ennen menkkoja ja sitten sain sen kuriin maitohappotableteilla ja Gynocaps-emätinkapseleilla. Sitten meni taas vko ja hiiva tuli taas.. nyt hiiva siis päällä jälleen. Jatkan maitohappotablettien syömistä ja emätinkapseleiden käyttämistä.. kutina kyllä vähenee, mutta emätin on sisältä todella kipeä, ja silloin myös tuon emätinkapselin laittaminen sattuu :|

Olisi mukava kuulla jos jollakin toisellakin on ollut sama riesa näin usein peräkkäin ja mikä siihen auttoi/mahtaisi auttaa.

Olen ollut avoliitossa saman kumppanin kanssa jo kohta 4 vuotta, joten tuskin johtuu siitäkään. Kerran myös puolisoni otti suun kautta otettavan lääkkeen, mutta minulle hiiva tuli senkin jälkeen. Käytän e-pillereitä.

..alkaa pian tämä tattien kasvattelu jo pursuta korvista..

Minulle sanottiin lääkäristä ettei hiivaan ole estolääkitystä, mutta sitten monilla keskustelupalstoilla seikkailtuani huomasin monien kirjoittaneen, että heille on määrätty estolääkitys hiivaan.

Tottahan se on että parisuhdekin tästä kärsii ja hieman jo itsetuntokin meinaa laskea :/

Enää en todellakaan tiedä mitä tekisin.. en halua jatkuvasti syödä hiivalääkettä, kun näen ettei sekään auta.

Pitäisikö taas koittaa päästä lääkärille ja saada se estolääkitys.. jotain tähän on taas kokeiltava. vai onko tosiaan mentävä gynelle ja maksaa siitä lystistä 70 euroa.. tuskin hänkään osaa sen kummempaa siihen sanoa kuin muutakaan missä olen käynyt.

Toivottavasti joku osaa sanoa asiaan jotain.. :)

10

6253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

omakohtasta kokemusta tollasesta hiivakierteestä ei ole, mutta sen tiedän että hiivaankin on estolääkitys...eli uudestaan lääkäriin ja vaadit sitä estolääkitystä..voi kyllä olla että joudut sinne gynelle menemään ja siitä lystistä maksamaan, mutta se ainakin tietää mitä tekee ja osaa määrätä oikeet lääkkeet...toivottavasti sä saat apua tohon kiusalliseen tilanteeseen! :)

• Bella**

Kiitos paljon ja todellakin toivotaan että tämä tästä vielä joskus helpottaa.

Täytyy huomenna koittaa päästä sinne lääkärille kinuamaan sitä estolääkitystä.

Jos ei sekään auta, niin sitten kai on sinne gynelle varattava aika.. vai mitä luulet, kannattaisiko ensin mennä sinne gynelle?

• nalle22
        Bella** kirjoitti:

Kiitos paljon ja todellakin toivotaan että tämä tästä vielä joskus helpottaa.

Täytyy huomenna koittaa päästä sinne lääkärille kinuamaan sitä estolääkitystä.

Jos ei sekään auta, niin sitten kai on sinne gynelle varattava aika.. vai mitä luulet, kannattaisiko ensin mennä sinne gynelle?

jos sulla vaan on varaa mennä gynelle, niin kyllä mä suosittelisin käyttämään sitä. okei, on terkkareissakin joissain hyviä lekureita, mutta toisaalta gyne on erikoistunu näihin asioihin ja pystyy melkeen pelkästään kattomalla sanoa mikä auttaa ja mihinkin....tää siis vaan mun mielipide, niitäkin on monia, ja toisilla ihan hyviäkin kokemuksia terkkarilekureista...mutta siis, jos vaan on varaa, ni mee ihmeessä gynelle, sieltä saat suoraan avun.

• altistaa sille

ei ne lääkärit sitä kaikki myönnä, mutta näin se on.
      Anna ilmakylpyjä alapäälle ja käytä vain 100% puuvilla alushousuja (haarakiilat voi myös silittää). Älä edes vesipese alapäätäsi, kuin korkeintaan kahdesti päivässä (muista kuivata hyvin, vaikka wc-paperiin varovasti painellen). Pyyheliinat on hyvä pestä yli kuudessakympissä ja vaihtaa taajaan.
      Ota hiivalta eväät pois, eli valkoiset jauhot ja sokeri yms.
      Kokemuksesta tiedän, että edes estolääkitys ei kierrevaiheessa tee ihmeitä. Minun oli jätettävä myös e-pilsut pois. Sen jälkeen vasta tilanne rauhottui.
      Sperma myös ruokkii hiivaa, kondomin ja liukkarin käyttö suositeltavaa (parasta tulehdusvaiheessa kuitenkin selibaatti).

• onneksi ohi..

Mulla oli sama vaiva riesana kauan aikaa. Minulla tehosi se että lopetin pillerit, käytin alapäähäni hajustamatonta rasvaa illalla(esim. aqualan l), koska emättimeni oli myös hieman kuivunut. Seksiä en harrastanut, kun vasta sitten kun oireet olivat kunnolla hävinneet. Silloinkin kun harrastin seksiä, laitoin alapäähän rasvaa. Nämä keinot auttoivat minulla. Nykyään ei hiivasta ole ongelmaa, eikä sitä rasvaakaan tarvitse enää käyttää. Ainut ongelma on vain että pillereitä ei pysty käyttämään, mutta siihen on jo tottunut:)

• Bella**

Minullekin on muutamat sanoneet että kannattaisi joko kokeilla vaihtaa pillerimerkkiä tai lopettaa ne kokonaan. Mielelläni en niitä kokonaan lopettaisi, koska muista ehkäisy keinoista en oikein pidä :/
        Puolisonikaan kun ei oikein ole innostunut noista kumiukkojen käytöstä :)

Mihin ehkäisykeinoon sinä siirryit?

• Toivonsa menettänyt

Tervehdys Bella!

Kohtalotoveri täällä... valitettavasti! Itselläni oikeastaan koko viime vuosi, ja tämä alkuvuosikin enemmän ja vähemmän hiivaa.

Koko rumba alkoi jo about 5 vuotta sitten kun ramppasin lekureilla alapään vaivojen takia (tykytystä, kuumotusta, punoitusta, kutinaa jne) eli ihan hiivamaisia oireita. Koepaloista löytyikin litteä kondy, jolle ei ole tehty mitään, koska ei ole ollut mitään näkyviä syyliä.

Välillä tilanne rauhoittui, kunnes taas reilu pari vuotta sitten kärsin 4 kk hiiva- ja sekabakteerikierteestä. Kun sain hiivalääkkeen, joko suun kautta tai paikallishoitona, seurauksena oli nsv eli sekabakteeritulehdus. Siihen eri lääke, joka aiheutti hiivan. Tätä kesti tosiaan tuo 4 kk.

Sitten pari kk suht ok, kunnes viime vuonna sama saamarin rumba alkoi taas jostain syystä. Selittämätöntä hiivaa, ja sen lääkityksen ansiosta sekabakteeria. Eli koko ajan tämä kierre päällä. Hiivaan olen nyt syönyt 3 eri lääkekuuria pienen ajan sisällä; Fluconatzolia, Nizoralia ja viimeksi Sporanoxia. Joka sekään ei vienyt vaivaa pois. Tällä hetkellä en tiedä onko hiivaa vai sekabakteeria. Mutta sen tiedän, etten mitään hiivalääkitystä ota, koska se vaan sekoittaa entisestään kropan omaa bakteerikantaa. Tappaa ne vähätkin hyvät bakteerit.

Lekurit pyörittelevät vaan päätään, mitään selkeää selitystä kun vaivoille ei löydy. En syö e-pillereitä, en käytä saippuaa alapään pesuun, sokerin, valkoisen viljan, alkoholin, limpparit ym olen yrittänyt jättää kokonaan pois. Syön asidofilus-tuotteita, maitohappokapseleita, omegakapseleita, sinkkiä, silloin tällöin Molkosania veden sekaan, Candida Forte -hiivantappajaa. Olen käynyt homeopaatilla, akupunktiossa, suolihuuhtelussa, shiatsussa pari kertaa. Kaikkeni siis yrittänyt, mutta mikään ei auta. Veikkaan, että itselläni syynä on stressi, joka kehittää tuon hiivan. Muuta selitystä kun ei enää voi olla.

Viimeisin keino, mitä meinaan yrittää, on vyöhyketerapia. Sillä kun kuulemma hyviä tuloksia mm. hiivasyndroomaan häädössä.

Mutta se mikä on varma, niin jatkuvat hoidot, niin suun kautta kun paikallisestikin käytettävät, tekevät varmasti pitkässä käytössä vaan enemmän hallaa kuin että olisivat avuksi.

Tsemmpiä sulle Bella, ja laitapa viestiä tälle palstalle, jos onnistut pääsemään tästä tuskallisesta vaivasta eroon!

• Saara-77

Kuulostaa tutulta..
        Olen sairastanut hiivaa jo melkein 2v. Minulla myös koepalassa kondylooma. Sitä ei nyt hoideta, puolen vuoden päästä kontrolli.
        Hiivaan on uponnut rahaa! Alussa ostin voiteita, käytin kuukausia, myös lääkärin käskystä. Sain suun kautta lääkitystä ja myös kuukausia kestäviä estoja, niistä kun ei ollut apua jätin kaikki lääkkeet ja yritin olla ilman, ehkä puoli vuotta. Sitten taas hermostuin, kun hommista peiton alla ei tullut mitään. Nyt olen menossa sokerirasitus testiin jos minulla olisi vaikka diabetes! Lääkäri epäili että sokeritasapainon vaihtelut tekisi hiivan. Ja nyt kun olen lukenut d2 oireita, niin kaikki sopii minun vaivoihin.. Ti selviää onko mulla diabetes.
        Voimia teille kohtalotovereille!

• inhoan hiivoja

Minulla auttoi gynekologin ohje, että pitää olla kotona aina ilman pikkuhousuja. Käytin myös viikon Daktakort-voidetta (siinä kortisonia mukana). Myös hieman sinkkiä sisältävä Natusan voide on hyvä. Ei siis se vahva valkoinen sinkkivoide, vaan se ihan tavallinen lapsen peppuvoide. Mutta parhaiten auttoi tuo pikkuhousuttomuus. Lisäksi olen ostanut kaappiin varalle voiteen, jonka nimi on Femmesil. Sitä saa ainakin Englannista. Se sisältää TST:tä eli hopeayhdistettä, jolle hiivat ei tule vastustuskykyisiksi. Gynekologi sanoi myös, että yhdynnässä paljon liukasteita, ettei pääse hankaamaan...silloin hiivan iskee varmasti. Lisäksi biotiini-tabletit apteekista estävät hiivan yksisoluisen muodon muuttumista monisoluiseksi (aggressiiviseksi). Olen lukenut että 3-5 mg biotiinia riittää päivässä. Kun vielä pääsisi suun hiivasta eroon :(.

• tyttönen.....

Epäilen, että mulla ois tulossa hiiva nyt ekaa kertaa. Kipu/kuumotus on vielä onneksi vain emättimessä tuntuvaa, että kutinaa ei ole. Kun tuota itse syön noita biotiini-tableteita, kiinnostuin vain, että ehkä tämä hiiva ei sitten näy ihan niin rajuna mulla kuin yleensä näkyy. Sen takia ei oo kutinaa/ kokkareista valkovuotoa.. Tai tommonen ajatus vaa tuli mielee. Voisko olla noin? :) Canesten puikon ajattelin hakea joko tänään tai huomenna...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe