Miten kosia miestä?

Nainen 30+

Tiedän, että aihe jakaa ihmiset kahteen kastiin hyväksytäänkö naisen kosintaa vai ei, mutta pyytäisinkin nyt järkeviä vastauksia ja ihan oikeita ideoita enemmän kuin niitä kommentteja, että naisen ei kuulu kosia.

Eli taustatilanne on suunnilleen tämä: Yli kolmekymppisiä ollaan kumpikin ja yhdessä asutaan.Yhteistä taivalta takana vajaat 3 vuotta. Kihloissa ollaan jo yhteisestä sopimuksesta ja naimisiinmenosta puhuttu aika paljonkin. Silti kumpikaan ei ole kosinut toista. Nyt ajatuksissa yllättää iloisesti rakkaani karkauspäivänä kosinnan merkeissä.

Miehet, miten haluaisitte itseänne kosittavan?

Naiset, kertokaa kokemuksia, kun olette miestänne kosineet!

28

19142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi naikkonen...

      ...joka on ajatellut kosia miestään karkauspäivänä, jos vain uskallan.
      minulla ei sinulle nimim. nainen 30 ole varsinaisesti mitään ideoita, sillä itsekin tarvitsisin niitä.
      oletko ajatellut, missä paikassa kosit? jotkut kosivat kotona koska tuntee olon "turvalliseksi".
      jotkut taas valitsevat paikan sillä perusteella, että sillä paikalla on jotain merkitystä teille molemmille. esim. paikka jossa tapasitte ensimmäisen kerran tms.

      miesten aivoituksia ei tosiaan oikein näissä asioissa tiedä. joten laittakaas miehet (ja tietysti naisetkin) nyt vastauksia tänne jotta saadaan mahdollisesti vinkkejä tulevaan kosintaan.
      ja tsemppiä sinulle nainen 30 ! :)

      • Nainen 30+

        Kotona ihan ajattelin lähinnä olosuhteiden pakosta lue:lapset:) Eli jotain kivaa, jonka pystyy kotona järkkäämään.


      • Kulman mies
        Nainen 30+ kirjoitti:

        Kotona ihan ajattelin lähinnä olosuhteiden pakosta lue:lapset:) Eli jotain kivaa, jonka pystyy kotona järkkäämään.

        Tässä ajatuksia 30-v. mieheltä, joka kosii avopuolisoaan kunhan tämä vain suinkin on valmis.

        Itse olisin ensinnäkin otettu, jos kosinta vain tulee, tapahtui se missä tahansa ja millä tahansa tavalla - kunhan se on puolison tyylinen eikä näytä liikaa siltä, että on lueskeltu jotain palstoja. :)

        Mutta kotona jos meinaat (itse ehkä tekisin sen mieluummin muualla, kuten edellinen sanoi jossain merkityksellisessä paikassa), niin sano vaikka, että sinulla on joku pieni yllätys (jos tahdot, valmistele sellainen), kutsu hänet katsomaan sitä ja pamauta kysymys päin naamaa. Ei puheita, selittelyjä, kysyt vain.

        Onnea molemmille matkaan!


      • tänne vaan.
        Kulman mies kirjoitti:

        Tässä ajatuksia 30-v. mieheltä, joka kosii avopuolisoaan kunhan tämä vain suinkin on valmis.

        Itse olisin ensinnäkin otettu, jos kosinta vain tulee, tapahtui se missä tahansa ja millä tahansa tavalla - kunhan se on puolison tyylinen eikä näytä liikaa siltä, että on lueskeltu jotain palstoja. :)

        Mutta kotona jos meinaat (itse ehkä tekisin sen mieluummin muualla, kuten edellinen sanoi jossain merkityksellisessä paikassa), niin sano vaikka, että sinulla on joku pieni yllätys (jos tahdot, valmistele sellainen), kutsu hänet katsomaan sitä ja pamauta kysymys päin naamaa. Ei puheita, selittelyjä, kysyt vain.

        Onnea molemmille matkaan!

        saattaa tosin olla muutama mutka vielä matkassa


    • ja kosit?

      Jos ollaan kihloissa, niin on jo kosittu.

      Sulla viiraa pahasti päässä.

      Ethän sä edes tiedä että kihlaus on lupaus avioliitosta. eli kosinta.

      Monestikos teillä päin tavataan kosia? meillä vain kerran.

      • Nainen 30+

        En edes vaivaudu pidempään vastaamaan, jos ette osaa lukea aloitusviestiä. Kukin taaplatkoon tyylillään. Minä kysyinkin vain vinkkejä, en kysynyt onko tapamme oikea:)


      • yksi naikkonen
        Nainen 30+ kirjoitti:

        En edes vaivaudu pidempään vastaamaan, jos ette osaa lukea aloitusviestiä. Kukin taaplatkoon tyylillään. Minä kysyinkin vain vinkkejä, en kysynyt onko tapamme oikea:)

        pitihän se arvata että tännekin tulee arvostelijoita! eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia, onko jo kihloissa vai ei ja haluaako vielä erikseen kosia. jos kihlaus on ollut yhteinen päätös niin ymmärrän hyvin, miksi nainen 30 haluat vielä erikseen kosia.

        mutta yksi asiallinen vinkki on jo tullut, kiitos siitä "kulman miehelle". mukava saada miehistäkin kommenttia ja hyvä kuulla, että ainakin jotkut miehet arvostavat naisen kosintaa. Nyt vaan karkauspäivää odottelemaan. :)
        ja lisää ideoita vielä!


      • jo avioitunut
        Nainen 30+ kirjoitti:

        En edes vaivaudu pidempään vastaamaan, jos ette osaa lukea aloitusviestiä. Kukin taaplatkoon tyylillään. Minä kysyinkin vain vinkkejä, en kysynyt onko tapamme oikea:)

        Jokainen tavallaan, mutta sama asia kuin edellistä sinulle vastannutta, hämmentää minuakin. Itselleni kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta (niin kuin muuten myös lakikin sanoo asiasta). Eli kun on kihloissa, on luvannut mennä naimisiin. Minun käsitykseni mukaan kysyt siis neuvoja "miten pyydän sitä miestä, jonka kanssa olen sopinut meneväni naimisiin, menemään kanssani naimisiin"? Myöntänet itsekin, että kuulostaa hiukan hassulta? Olet ihan oikeassa, kukin taaplatkoon tyylillään, mutta mitä kihlaus sinulle tähän asti sitten on merkinnyt?

        Mitä tulee siihen karkauspäivään, niin toki voit silloin ottaa kihlatullesi puheeksi, että "olen ajatellut, että voisimme mennä naimisiin x-päivänä y-kuuta". Ja toki sen voi tehdä niin romanttisesti kuin osaa ja varsinkin, kun itse parhaiten tiedät, millaiset jutut vetoavat mieheesi. Ja muuten, onnea matkaan!


      • Nainen 30+
        jo avioitunut kirjoitti:

        Jokainen tavallaan, mutta sama asia kuin edellistä sinulle vastannutta, hämmentää minuakin. Itselleni kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta (niin kuin muuten myös lakikin sanoo asiasta). Eli kun on kihloissa, on luvannut mennä naimisiin. Minun käsitykseni mukaan kysyt siis neuvoja "miten pyydän sitä miestä, jonka kanssa olen sopinut meneväni naimisiin, menemään kanssani naimisiin"? Myöntänet itsekin, että kuulostaa hiukan hassulta? Olet ihan oikeassa, kukin taaplatkoon tyylillään, mutta mitä kihlaus sinulle tähän asti sitten on merkinnyt?

        Mitä tulee siihen karkauspäivään, niin toki voit silloin ottaa kihlatullesi puheeksi, että "olen ajatellut, että voisimme mennä naimisiin x-päivänä y-kuuta". Ja toki sen voi tehdä niin romanttisesti kuin osaa ja varsinkin, kun itse parhaiten tiedät, millaiset jutut vetoavat mieheesi. Ja muuten, onnea matkaan!

        Hei ja kiitos asiallisesta vastauksesta! Tottakai kihlautuminen tarkoittaa meille molemmille lupausta avioliitosta (tästä asiasta keskusteltiin kihloihin mennessä) ja kun tuntuu niin monia nyt häiritsevän tuo asia, että edelleen kosiskelen miestäni, niin puhutaan sitten vaikka romanttisen eleen järjestämisestä:) Ja siihen nyt kysyisin edelleen niitä käytännön vinkkejä. Kiitos jo vastanneille!


      • noirre

        Jos kihlautuminen on tapahtunut yhteisestä päätöksestä, niin kyllä minä ainakin ymmärrän että sitä tuntee tarvetta sillä "oikealle" kosinnalle. Näkisin sen itse niin, että otetaan asia uudestaan esille romanttisella tavalla ja sovitaan päivämäärä häille, jotka aiemmin on päätetty pitää mutta ei ole vielä merkitty kalenteriin asti. Omituista miten töykeästi me suomeleaiset tapaamme töksäyttää, että emme ymmärrä jonkun oamstamme poikkeavaa menettelytapaa. Harmittaa 30-vuotiaan tulevan rouvamme puolesta tuollaiset viestit. :(

        Mies en ole, mutta minä ainakin eräänä iltana vain kiersin kädet kultani kaualn ympärille ja sanoin että "mä tykkään susta kauheasti ja haluaisin mennä kihloihin" tai jotain siihen suuntaan (häät on meilläkin vasta siellä hamassa tulevaisuudessa ja otetaan asia esille uudestaan kun ne tutnuvat ajankohtaisille). Hyvin toimi. :) Mutta kuten täällä on jo aiemmin sanottu, varmaan sellainen omantyylisesi tapa toimii paremmin kuin joltain sivulta kopioitu. Ideoita on kutienkin aina mukava kerätä. ;)


    • nykynaiset!

      En minäkään tajunnut tota kihloissa olevan kosinta tarvetta????????????????????

      • erilaisia

        No jos joku kaipaa vielä sitä "romanttisempaa" kosintaa. Näytelmäähän se tavallaan on, kun vastauksen jo tietää eikä tavallaan tarvitsisi kysyä (kosia), jos naimisiin menosta on yhdessä kertaalleen sovittu. Saahan sitä kosia vaikka 10 kertaa, jos haluaa.

        Sitten on lisäksi niitä, jotka eivät ole edes sopineet millään tavalla naimisiin menosta. Mutta ovat mielestään kihloissa, kun heillä on kihlasormukset. Heille kihlaus merkitsee jotain muuta. Ja sitten, jos naimisiin halutaan pitää vielä kosia.


    • Ripa84

      Itse kosin omaa tulevaa aviomiestä keskellä kaupungin keskustassa. Istuttiin aukiolla juhannuksena auringonlaskun aikoihin. Polvistuin sitten hänen eteensä ja kosin. Alunperin piti kosia kokolla, mutta ihmismäärä pisti jännittämään ihan hirveästi, vaikka jännitti se muutenkin. Itse kosin sen takia kun on monta huonoa ihmissuhdetta takana, enkä halunnut päästää näin hyvää "saalista" karkuun.Onneksi suostui.Mun mielestä pitää tehdä niin kuin sydän sanoo, eikä aina ajatella järjellä;)

    • mies 32

      Me päätettiin yhdessä ottaa kaikki tai ei mitään ja siihen sitouduttiin.

      Päätöksen suuruus mielessämme teki hidastetta meidän avioon menolle.

      Jotenkin ajattelen, että vaimo aitona itsenä ja omalla herkkyydellä ja söpöydellä varustettuna keskusteluun asettaen kysymyksenä olisin suostunut vaimon kosintaan, siis en olisi millään raaskinut kieltäytyä.

      Sitä tuntee toisen jo kohtuullisesti, kun on useamman vuoden tallustellut samaan pisteeseen osoittavia suoria pitkin, joten molempia suoria pitkin kävelevät tuntevat suorien leikkauspisteen, kun suorat menevät lähemmäksi. Kun suorat ovat sopivan lähellä, kulkijat näkevät toisen suoran kulkijan todella läheltä. Näin siis kulkijat pystyvät näkemään tyylin ja tavan, joka on niille kulkijoille oikea löytääkseen toisensa samasta pisteestä. Tästä pisteestä on sitten helpompi jatkaa samaa suoraa pitkin, kun kulkijat ovat jo joutuneet toisiaan tarkkailemaan ja sopimaan, miten päin askelet kulkee samaan suuntaan.

      Olen kuitenkin jotenkin perinteinen tyyppi, että minusta tuntui, että minun pitää tehdä se päätös niin vaimo on mukana. Siis tehtiin yhdessä, joka oli meille sopiva kosiminen.

    • yksi naikkonen

      ...viedä mieheni ulos syömään tuolloin karkauspäivänä. paikka tulee olemaan ravintola, jossa oltiin yhdessä ensimmäisen kerran ja tutustuttiin kunnolla. ja siellä olisi tarkoitus kysyä tuo tärkeä kysymys. :)

      • idiotismia

        kosia, kun on jo naimisissa.

        Etköhän saa rukkaset, olishan se mies nainut sut jos olis siis halunnut. Olet vain yrkyn tyrkyn. YÄK.


      • yksi naikkonen
        idiotismia kirjoitti:

        kosia, kun on jo naimisissa.

        Etköhän saa rukkaset, olishan se mies nainut sut jos olis siis halunnut. Olet vain yrkyn tyrkyn. YÄK.

        kukahan meistä kirjoittajista, jotka haluamme kosimisvinkkejä, on muka jo naimisissa? luehan uudelleen jos kerran asia sinua noin paljon kiinnostaa, että pitää tulla toisia haukkumaan. lapsellista.


    • Nwofrl

      Romanttinen kosinta olisi hyvä tapa - korrekti kosinta menee vähiten metsään.
      Itselleni riittäisi aivan tavallinen kynttilä-illallinen hyvässä ravintolossa jne.
      En kuitenkaan tiedä miten reagoisin, jos en ikinä olisi pohtinut asiaa - siis miehenä.
      Voisi olla todella hankala tilanne... :/

      Edotankin että luotaat miehesi psyyken ennen kuin täräytät kysymyksen - homma voi mennä jopa aivan perseelleen. Siis jopa pilata hyvän suhteen.
      Tässä mielessä on ehkä parempi jättää kosinta miehelle.
      Itse olen kuitenkin sen verran kyyninen että ajattelen aina pahinta vaihtoehtoa, tai yritän.
      Optimisti varmasti kosisi, ja siihen ei tarvita edes karkauspäivää...

    • ilmoitin asiasta.

      hoidin tietysti kaikki paperiasiat ja järjestelyt, kuten yleensä muutenkin tässä huushollissa.

    • yksi naikkonen

      ...muuten polvistua kun kosii???
      kaippa se olisi "suotavaa". olen tässä koittanut pohtia kaikenlaista sanottavaa tuohon hetkeen, mutta eiköhän ne oikeat sanat sieltä sitten löydy kun kuuntelee sydäntään.
      olen päättänyt, että enää en peräänny tässä asiassa. niin pitkään olen tätä harkinnut mutta nyt minulla vasta on uskallusta siihen. :)

      • Brix

        Kun mies kumartaa tai polvistuu, nainen niiaa. Tosin pisimmälle viedyssä hoviniiausksessa ainakin toinen polvi ottaa jo lattiaan. Asento on kuitenkin tällöin eri kuin miehen klassisessa toisen polven varaan polvistumisessa.


    • iiks

      pikkupöhnässä sanoin miehelle mennäänpä kihloihin..aika moka kun miehen pitää kosia..ei auta ku toivoa että tekee sen itse vielä..en ole puhellut asiasta sen jälkeen kun yhdessä kuitenkin visusti ollaan ; )..pätee se kuitenkin jos haluaa sormukset kun jo kosasin..ja kun myöntävästi vastasi

    • kosinut nainen

      Itse hoidin asian ehkä vähän hölmösti. Mutta ei sille nyt jälkikäteen mitään voi. Kysyin että voisiko hankkia mulle sormuksen. Sitten kysyin voinko pitää sitä nimettömässä ja kutsua tätä kihlaukseksi. Mies sanoi että joo. x) Pöllöä! Eli kosin omalla tavallani. Mutta älä sä sitä hommaa näin hoida! Tärkeintä mulle ainakin on se että nyt ollaan kihloissa eli lupauduttu menemään tulevaisuudessa naimisiin. tämä tapahtui nyt ihan äskettäin, hyödynsin karkausvuoden, vaikka kyllä mä muutenkin olisin kysynyt asiaa. Onnea teille! Toivottavasti menee hyvin! Älä välitä niistä katkerista pilkunviilaajista joita täällä kuhisee vaan ole onnellinen!=)

      • noirre

        Minusta tuo oli aivan uskomattoman suloista. Onnea sinnekin! :)


    • mitenkään!!

      älä kosi.anna miehen hoitaa homma kotiin!!tai anna vinkki et nyt vois olla aika alkaa suunnitella kesähäitä.....miehelle mun mielestä noloa jos nainen on joutunut kosiin...mutta onnea kuitenkin yritykselle jos niin meinaat tehdä!

    • kosija

      Kosin poikaystävääni tänään. Olen varannut meille hienon hotellin poreammeineen ja omine saunoineen ja viineineen. Ravintola samassa hotellissa, todella hieno. Olen antanut hänen uskoa, että menemme vain perus Sokokseen :) 5-vuotispäivän kunniaksi. Jännitän todella kovasti, kun en tiedä millaista reaktiota odottaa.

      Olen kyllä monesti puhunut asiasta, mies on aina vastannut ettei ole oikein ajatellut asiaa kun on niin iso juttu.. kuitenkin hän on vakuuttanut haluavansa olla kanssani aina ja mennä naimisiin ym. Minusta tuntuu ettei hän ole kosinut koska pelkää, ettei hänen tapansa kosia riitä, sillä olen niin romanttinen. Itse aion kosia vain hotellihuoneessa kun ollaan kahdestaan. En polvistu enkä mitään, teen tilanteesta mahd. luonnollisen. Sillä omasta mielestäni kihlaus on vain luonnollinen askel eteenpäin. Ei niin iso asia, kuin miksi hän sen ilmeisesti mieltää.

      Uskon, että hän vastaa kyllä, mutta silti pelkään reaktiota. Jos hän ei osaa sanoa mitään, niin en vastaa omasta reaktiostani.. tässä vaiheessa en hyväksy ei-vastausta enkä mitään epämääräistä :(

      Ps. Nainen voi yhtä lailla kosia kuin mieskin. Ei ole olemassa lakia joka väittäisi että vain mies voi kosia tai että nainen voi kosia vain karkausvuotena. Bullshit. Myönnettävähän se on että olen odottanut kosintaa kauan, mutta pääasiassa siksi että minä olen tähän mennessä hoitanut romanttiset yllätykset, joten nyt olisi vähän niinkuin ollut hänen vuoronsa.. Mutta minähän en ole yksi niistä naisista jotka odottavat ikuisuuteen että mies saa aikaiseksi kosia. Miksi, kun sen voi tehdä itsekin. :3

      Ottakaa itseänne niskasta kiinni - kukaan ei voi sanoa, ettet olisi saanut tehdä miten teit. :)

    • kosija

      Suostui saman tien, oli jo arvellutkin että kosisin. En selkeästikään ole yhtä hyvä salailija kuin olen luullut.. ;)

    • purskahdus

      Uskomatonta, että likimain noin parin kuukauden päästä hän (muka) kosi. Sanoin, että tuli kuin pommi otsaan ja toisekseen meillä on ikäeroa n. 25-30v. Sanoin ainakin nyt, että en anna vastausta vaan ensin pitää ottaa muutama asia selville ennen kuin sanoo juu taikka ei! Miten siis menetellä? Auttakaa kokematonta!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe