Harrastukset

Poika 14

Olen harrastanut jalkapalloa noin 9 vuotta. Laji ei ole kiinnostanut minua enää vuoteen, tunnen olevani joukkuetovereitani huonompi, eikä siellä ole minulle yhtään hyvää kaveriakaan.
Harmittaa aina kun lähden harjoituksiin (kuten nyt 5min päästä), mielelläni en lähde koskaan. Kaiken lisäksi koulu vie nyt suurimman osan ajastani, ja kun on vielä harrastuksetkin, niin vapaa-aikaa ei tahdo riittää.
Äitini ei millään haluaisi minun lopettavan, koska sen jälkeen en kuulemma muuta tekisikään kuin istuisi kotona tietokoneella tms. Minkäs sille voi jos ei löydy yhtä paljoa kavereita kuin muilla. Kuitenkin haluaisin lopettaa jalkapallon harrastamisen, sillä kaikki harjoitukset ja pelit ovat täyttä tuskaa. Lopettaisin heti, jos itse sen saisin päättää. Jos lopettaisin, jatkaisin silti liikkumista ja tekisin lihaskuntoa kotona.
Miten saisin äitini uskomaan, etten enää halua jatkaa harrastamista?

17

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzqzz

      ehkä olet liian iso siihen,että tyylikkäästi voisit heittäytyä lattialle kirkumaan "ei emmähaluuu" aina ennen treenejä...
      Mutsisi tietysti ajattelee,että "pojan parhaaksi" mutta mitään hyvää ei vastenmielinen urheilu tuo mukanaan.
      Joa mutsisi ei puhetta usko niin teeskentele meneväsi treeneihin mutta katoa vaikka kirjaston.
      Tai ala ontumaan (laita pieni kivi kenkään)
      Tai treeneissä makaa maassa ja sano että sattuu.
      Tai puhu treenarin kanssa kahdenkesken;ne tyypit yleensä ymmärtää että väkisten ei kukaan pelaa.

    • adasdsfffjttiyhjygkyhg

      Mä oon 13 ja harrastin salibandya, ja kävi samoten ku sulla. no sain ylipuhuttua isäni lopettamisesta ja nyt kävi niin että kaiken aikaa lojun tietokonella.

      • Poika 14

        Niin, isäni kyllä tukee minua asiassa, mutta kun äiti ja isä eivät ole oikein puheväleissä.
        Jos lopettaisin, uskoisin, että tekisin lihaskunnot kotona, kävisin salilla kun ikää tulisi, liikkuisin ulkona kavereitten kanssa, mutta lojuisin toki myös koneella.


      • joni-jokunen
        Poika 14 kirjoitti:

        Niin, isäni kyllä tukee minua asiassa, mutta kun äiti ja isä eivät ole oikein puheväleissä.
        Jos lopettaisin, uskoisin, että tekisin lihaskunnot kotona, kävisin salilla kun ikää tulisi, liikkuisin ulkona kavereitten kanssa, mutta lojuisin toki myös koneella.

        No sen verran voin kertoa että kun lopetin salibändyn, isäni oli joukkueen huoltaja.


    • Pasi

      ja lopeta jalkapallon pelaamisen vasta sitten. Äitisi tuntee sinut ehkä paremmin kuin sinä itse tällä hetkellä ja tietää, että sinun itsekurisi ei riitä omaaloitteiseen liikuntaan. Toisaalta liikunnan on oltava hauskaa. Koska olet viimeksi käynyt lenkillä, uimassa tai hiihtämässä futis treenien ulkopuolella? Epäilen että se on jäänyt vähemmälle, joten jos lopetat futiksen niin sinusta tulee läski.

      • Poika 14

        Juu eli ensinnäkin, olen alipainoinen. Toisekseen äitini ei tunne minua lähes lainkaan, kuka 14-vuotias oikeasti käy lenkillä muuta kuin koiran kanssa? Olen käynyt pelaamassa sulkapallo, ajamassa kartingia ja ihan pelannut futistakin vapaa-ajalla. Totta kai se jää vähemmälle, kun jalkapallotapahtumia on lähes jokainen päivä, nyt vielä teemme jotain juoksu-, lihas- ja piiptestejä. Kaiken lisäksi koulussa on tällä hetkellä paljon kokeita ja esitelmiä ja muuta, ei tahdo aikakaan riittää.
        Ei tässä vaiheessa enää keksitä uusia harrastuksia. Toki voisin itsekseni tehdä jotain, ja tekisinkin, nyt ei vain tahdo jaksaa kun painaa päälle nämä harkat ja pelit.
        Paljon mielummin jäisin pelkästään kotiinkin istumaan, kuin menisin harjoituksiin tai peleihin, jalkapallon harrastaminen ei ole tuntunut hauskalta enää ainakaan vuoteen.


      • Pasi
        Poika 14 kirjoitti:

        Juu eli ensinnäkin, olen alipainoinen. Toisekseen äitini ei tunne minua lähes lainkaan, kuka 14-vuotias oikeasti käy lenkillä muuta kuin koiran kanssa? Olen käynyt pelaamassa sulkapallo, ajamassa kartingia ja ihan pelannut futistakin vapaa-ajalla. Totta kai se jää vähemmälle, kun jalkapallotapahtumia on lähes jokainen päivä, nyt vielä teemme jotain juoksu-, lihas- ja piiptestejä. Kaiken lisäksi koulussa on tällä hetkellä paljon kokeita ja esitelmiä ja muuta, ei tahdo aikakaan riittää.
        Ei tässä vaiheessa enää keksitä uusia harrastuksia. Toki voisin itsekseni tehdä jotain, ja tekisinkin, nyt ei vain tahdo jaksaa kun painaa päälle nämä harkat ja pelit.
        Paljon mielummin jäisin pelkästään kotiinkin istumaan, kuin menisin harjoituksiin tai peleihin, jalkapallon harrastaminen ei ole tuntunut hauskalta enää ainakaan vuoteen.

        Monet yläasteen opettajat ovat todenneet että paljon harrastavat jaksavat myös useimmiten hoitaa koulunsa keskimääräistä paremmin. Koska näillä on niin vähän aikaa kouluasioihin, niin ne on suoritettava tehokkaasti. Ei harrastavilla nuorilla on periaatteessa liian paljon aikaa koulutehtäviin, ettei ne tule tehtyä.

        Voithan kerätä äidiltäsi säälipisteitä sanomalla hänelle näin: " harrastaisin mielelläni jalkapalloa mutta olen hieman huolestunut kun aikani ei riitä hoitamaan koulutöitä siihen malliin kuin toivoisin. Mitä mieltä sinä olet, onko jalkapallonpelaaminen sinun mielestäsi tässä elämänvaiheessa minulle tärkeämpää kuin koulunkäynti? Minulla on viimeaikoina ollut huono omatunto joka kerta kun olen lähtenyt harjoituksiin kun minulla on tekemättömiä koulutöitä kotona odottamassa."


      • Poika 14
        Pasi kirjoitti:

        Monet yläasteen opettajat ovat todenneet että paljon harrastavat jaksavat myös useimmiten hoitaa koulunsa keskimääräistä paremmin. Koska näillä on niin vähän aikaa kouluasioihin, niin ne on suoritettava tehokkaasti. Ei harrastavilla nuorilla on periaatteessa liian paljon aikaa koulutehtäviin, ettei ne tule tehtyä.

        Voithan kerätä äidiltäsi säälipisteitä sanomalla hänelle näin: " harrastaisin mielelläni jalkapalloa mutta olen hieman huolestunut kun aikani ei riitä hoitamaan koulutöitä siihen malliin kuin toivoisin. Mitä mieltä sinä olet, onko jalkapallonpelaaminen sinun mielestäsi tässä elämänvaiheessa minulle tärkeämpää kuin koulunkäynti? Minulla on viimeaikoina ollut huono omatunto joka kerta kun olen lähtenyt harjoituksiin kun minulla on tekemättömiä koulutöitä kotona odottamassa."

        Pääpointti ei siis ollut se, etteikö kouluun riittäisi aikaa, vaan se, etten yksinkertaisesti PIDÄ jalkapallon harrastamisesta enää, olen menettänyt kiinnostukseni ja motivaationi lajiin, olen omasta mielestäni ja kuulopuheiden mukaan huono joukkueeni tasoon nähden, eikä minulla ole siellä oikeastaan yhtään kaveria. Kaiken lisäksi olen ujo.
        Jokaiseen treeniin ja peliin lähtö tuntuu aina yhtä tuskaiselta.

        Vaikka lopettaisin harrastukseni, en usko että koulu menisi huonommin, päinvastoin. Se onkin sitten eri asia jos alkaa tulla vaikeampaa asiaa opeteltavaksi, mutta siihenhän harrastaminen ei taas liity mitenkään. En nytkään tee kotitehtäviä kotona, teen ne koulussa jos aikaa jää, luen kokeisiin vain päivää ennen, ja yleensä vain kerran, en myöskään kuuntele tunnilla joten mikään juuri opittu ei jää päähän (vaikken toki riehukaan). Silti keskiarvoni taisi olla lähes 8.8. Eli ei, koulunkäynti ei kärsisi jalkapallon lopettamisesta.

        Tuntuu, ettei äiti välitä mitä mieltä minä olen tästä, hän vain haluaa että harrastan, en tiedä miksi. Silloin kun olen ottanut asian puheeksi, hän joko vähättelee sitä, vaihtaa puheenaihetta tai menee pois.
        Äiti ja isä ovat nyt riidelleet niin kauan kuin muistan, ja kuulemma pidempäänkin, silti he asuvat vielä yhdessä. Elättelenkin tässä toivoa, että he eroaisivat ja muuttaisin isäni luokse, ei pelkästään tämän harrastamisen takia, mutta kaikesta yleensäkin.


      • Pasi
        Poika 14 kirjoitti:

        Pääpointti ei siis ollut se, etteikö kouluun riittäisi aikaa, vaan se, etten yksinkertaisesti PIDÄ jalkapallon harrastamisesta enää, olen menettänyt kiinnostukseni ja motivaationi lajiin, olen omasta mielestäni ja kuulopuheiden mukaan huono joukkueeni tasoon nähden, eikä minulla ole siellä oikeastaan yhtään kaveria. Kaiken lisäksi olen ujo.
        Jokaiseen treeniin ja peliin lähtö tuntuu aina yhtä tuskaiselta.

        Vaikka lopettaisin harrastukseni, en usko että koulu menisi huonommin, päinvastoin. Se onkin sitten eri asia jos alkaa tulla vaikeampaa asiaa opeteltavaksi, mutta siihenhän harrastaminen ei taas liity mitenkään. En nytkään tee kotitehtäviä kotona, teen ne koulussa jos aikaa jää, luen kokeisiin vain päivää ennen, ja yleensä vain kerran, en myöskään kuuntele tunnilla joten mikään juuri opittu ei jää päähän (vaikken toki riehukaan). Silti keskiarvoni taisi olla lähes 8.8. Eli ei, koulunkäynti ei kärsisi jalkapallon lopettamisesta.

        Tuntuu, ettei äiti välitä mitä mieltä minä olen tästä, hän vain haluaa että harrastan, en tiedä miksi. Silloin kun olen ottanut asian puheeksi, hän joko vähättelee sitä, vaihtaa puheenaihetta tai menee pois.
        Äiti ja isä ovat nyt riidelleet niin kauan kuin muistan, ja kuulemma pidempäänkin, silti he asuvat vielä yhdessä. Elättelenkin tässä toivoa, että he eroaisivat ja muuttaisin isäni luokse, ei pelkästään tämän harrastamisen takia, mutta kaikesta yleensäkin.

        miksi sitten kysyt täältä neuvoja. Lopeta jalkapallon pelaamisen kun se sinua niin närästää mutta jos haluat olla äitisi mieliksi jatka ja kärsi. Mieti samalla kenen elämää elät, äitisi toteutumattomia unelmia vai omaa elämääsi ja kumpi on sinulle tärkeämpää.


    • saman kokenut

      Lapsen ei tarvitse harrastaa jalkapalloa jos ei tahdo. HArrastuksen pitäisi olla mukava ja mielenkiintoinen. Pääasia harrastuksessa ei ole se että tekee sitä missä on hyvä, vaan se että mistä itse nauttii.

      Kaverit on lapselle tärkeitä. Se on tärkeä osa lapsen kehitystä. Lapsi oppii sosiaalisen käyttäytymisen jota hän tarvitsee aikuisena. Harrastukset eivät saa viedä niin paljon aikaa että ei enään ehdi liikkua kavereitten kanssa.

      Kuuntele, hyvä äiti, lapsesi mielipidettä. Vaikka ajatellaan että lapsi ei ymmärrä "mistään mitään" ,hän on kuitenkin ainut joka tuntee oman olonsa, ja tietää tarpeensa. Mitään vaarallista en näe siinä että lapsesi lopettaisi jalkapallon ja kokeilisi toisen laista tapaa viettää elämäänsä. muista myös että lapsesi aikúistuu jatkuvasti. tavat ja mieltymykset muuttuvat ja kohta lapsesi ei enään ole lapsi vaan nuori ja sitten aikuinen ihminen.

    • Managerisi

      Mukavaahan se on lojua sipsipussin kanssa netissä, sensijaan että jossain treeneissä hakisi kuntoa ja hyvää mieltä.

      Usko minua: harrastuksia ei tarvitse olla, MUTTA fyysinen rasitus on valtavan tärkeää fyysisen kehittymisesi ja hyvän olosi kannalta. Pakolliset treenit ovat hyvästä. Jos treeneissä ei ole kavereita, niin missä niitä on, koneella ? Älä eristä itseäsi 4 seinän sisälle, se vaikuttaa aluksi erinomaiselta itsenäistymiseltä, mutta saattaa johtaa siihen että tunnet itseriittoisuutesi niin valtavaksi, ettei sinun tarvitse paitsi lukea kokeisiin, kun olet niin pirun hyvä, tai nukkua, tai käydä koulua tai mennä armeijaan.

      Lopputuloksena on rastatukkainen hippi joka polttelee hamppua, marssii vappukulkueissa, päästää minkkipetoja luontoon, vastustaa ydinvoimaa, ajaa skodalla ja antaa muiden pitää yhteiskuntaa pystyssä.

      Ehhä niihin jalkapallotreeneihin kannattaa mennä, vaikka ei aina jaksaiskaan.

    • P16V

      Ei sitä nyt kannata harrastaa jalkapalloa, jos se nyt on todella vastenmielistä.. Tosin jos lopetat voi olla, että kadut sitä myöhemmin ja uudelleen aloittaminen voi olla hankalampaa.

      Mitäs jos lähtisit kokeilemaan jotakin toista lajia!! Esim. salibandy, kickboxing tai jokin ihan muu..

      Toisaalta jos tunnet olevasi joukkuetovereitasi huonompi niin eikö voisi vaihtaa joukkuetta hieman heikompaan, jossa olisi omantasoisia pelaajia ja ei mitään tulos tavoitteita tai vastaavia?

      Jos jäät kotiin niin olen 99% varma ettet jaksa ainakaan kovin kauaa omatoimisesti (suht säännöllisesti) harjoitella ja kuntoilla, vaikka se nyt siltä tuntuukin.

      • Poika 15V

        Itselläni on tällä hetkellä täsmälleen samanlainen olo.
        Olen muita huonompi eikä jalkapallo enää kiinnosta. On tuskaista lähteä jokaiseen harjoitukseen ja peliin, kun joukkueessa ei ole edes yhtä kunnon kaveria.

        Miten saisin kerrottua vanhemmilleni, että haluaisin lopettaa futiksen?
        Vanhempani haluaisivat kovasti minun pelaavan, mutta kun se on niin tuskaista.

        Apuja!


    • Tarviin apua

      Minullakin juuri sama tilanne nyt. Olen pelannut jalkapalloa vasta vuoden ja totta kai olen paljon huonompi kun muut, saan paljon naureskeluita muilta joukkueen parhailta ja vähän huonommiltakin (mutta minua paremmilta) pelaajilta. Olen muuten ihan normaali ja mulla on paljon kavereita enkä oo mikään yksinäinen rotta. Käyn 5km juoksulenkeillä melkein joka päivä. Äiti käskee aina katsomaan treeni ajat että lähden viemään sinua plääplää.. Olen treeneissä aina yksin ja jos jotakin asiaa en vielä osaa, heti kaikki katsoo kun halpaa makkaraa, viime treeneissä oli pelipaita päällä, heti oltiin jauhamassa paskaa että miksi tuolla on treeneissä pelipaita.. Ei mulla ole mitään turnauspaitoja mitä muilla on, koska en ole käynyt turnauksissa (en saisi edes vielä peliaikaa)! Kun kerron äidilleni näistä paskanpuhumisista, se vaan sanoo että älä välitä niistä jotka puhuu, ja että pelaa omaksi iloksesi.. Joskus äiti kysyy pitääkö soittaa valmentajalle, sanon että ei, luulen että silloin mua kiusattais ja puhuttaisiin enemmän paskaa.. En jaksa tätä, jos jollain on kokemusta miten tosta selviää niin kertokaa!! Eli siis haluaisin lopettaa jalkapallon, raahaudun väkisillä treeneihin .. Mutta äiti ja isä haluaa että pelaan ja ei todellakaan haluaisi että lopettaisin, mutta en tiedä voinko ikuisesti miellyttää heitä, olen itkenyt tämän jalkapallo asian takia monta kertaa, auttakaa :(

    • Forssell

      Moro!


      Ei kannata jatkaa futista jos se on skeidaa. Tiedän monta ,jotka ovat pelanneet loppuvuodet peliurastaan vain vanhempien takia ja se on sääli. Sano ei. En olisi itse päässyt näin pitkälle jos minulla ei olisi ollut tahtoa. Jalkapallossa ovat tärkeitä tietysti tekniikka, pallonhallinta, pelin lukeminen ja muu vastaava. Ilman tahtoa ja halua pelata ei kuitenkaan saavuteta mitään. Ehkä siksi koet olevasi muita huonompi pelaamaan. Et pidä siitä mitä teet.. Esimerkkinä suoraan on niinkin helppo kuin koulu. Jos sinulla on motivaatiota ja tahtoa olet parempi kuin muut, jos ei olet huonompi. Koulu älä toki missään tapauksessa jätä kesken.

      Elä kiva elämä

      Miklu

    • Haluun_pois

      Haluaisin lopettaa jalkapallon mutta äiti ei anna ja sanoo etta kakotaan sit ku kausi loppuu en tiiä millon se loppuu

    • Anonyymi

      Hei! Olen itse harrastanut jalkapalloa kohta kaksi kuukautta, ja koen, että se olisi minulle tärkeämpi asia mitä koulu. Kerroin siitä vanhemmilleni, ja he suuttuivat siitä. Sinuna kertoisin, että sinulla ei ole siellä kavereita yms. Ja kerro myös, että liikkuisit silti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe