kondylooma ja kolposkopia

huolestunut -84

Minulla oli kondyloomaan viittaavia oireita (syyliä, kutinaa) ja minulle tehtiin papa (ensimmäinen sellainen), jonka tulokset tulivat tänään. Lapussa lukee lievä epiteelivaurio, HPV, CIN I, HPV-peräinen dysplasiaepäily. Voiko joku auttaa tämän tulkitsemisessa, koska googlettamalla en löytänyt selkeitä vastauksia? Onko minulla ykkös- kakkos- vai kolmostyypin kondylooma?

Lääkäri pisti keskussairaalaan lähetteen kolposkopiaan, siitä myös pari kysymystä:
-sattuuko? kovin ristiriitaista tietoa netissä, alkoi huolestuttaa vaikka en ole yleensä kipuherkkä.
-paljonko toimenpide maksaa? haluaisin arvion etukäteen, koska kyseessä ei varmaankaan ole ihan pieni summa.
-tarkoittaako lähete sitä, että aika varataan minulle? vai pitääkö itse varata aika? (tyhmä kysymys ehkä mutta olen ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa)

Kiitos etukäteen vastauksista. Tämä asia stressaa aika paljon ja haluaisin tietää yksityiskohdat että voisin olla mahdollisimman rauhallisin mielin.

13

2784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maritza*

Itse jännitin kamalasti kun sain lähetteen kolkoskopiaan ja vain siksi kun luin "kauhukertomuksia" netin keskustelupalstoilta. Turhaan jännitin. Minusta ei sattunut/tuntunut pahalta kuin se levittimen laitto kun se meni aluksi jotenkin pahaan asentoon.Olin sairaalan poliklinikalla josta minulle tuli kutsu ja maksoi 22 euroa.Pientä "tiputtelua" oli viikon verran, koska siinä kuitenkin otetaan näytepaloja.Tietysti lääkäritkin ovat erilaisia ja mukana oli myös 2 hoitajaa joiden kanssa keskustelin toimenpiteen ajan.

• huolestunut -84

Okei, 22 euroa ei olekaan paha :D Siksi kysyin, kun se papakoe maksoi yllättäen yli 100 euroa enkä halua toista samanlaista yllätystä...

Kiitos vastauksesta!

• Sekin testattu
        huolestunut -84 kirjoitti:

Okei, 22 euroa ei olekaan paha :D Siksi kysyin, kun se papakoe maksoi yllättäen yli 100 euroa enkä halua toista samanlaista yllätystä...

Kiitos vastauksesta!

Kävin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa kolposkopiassa.

Lähete paikallisen sairaalan naistentautien polille oli yksityisen lääkäriaseman gyneltä, ja kuluja polilla käynnistä tuli 22e, eli lähete yksityiseltä ei vaikuttanut maksettavaan hintaan korottavasti ja selvisin paikkakuntani normaalilla polimaksulla.

En tiennyt kolposkopiasta juuri mitään ennen menoani sinne. Jos olet kovin kipuherkkä, niin särkylääkettä kannattaa ottaa etukäteen jo. Ainakin kannattaa varata mukaan jotain, että voit viimeistään toimenpiteen jälkeen ottaa.
        Yritin olla mahdollisimman rentona, vaikka tilanne jännitti ja vähän pelottikin, mutta pakostakin silti jännitin vähän.

Levittimien laiton jälkeen lääkäri laittoi puudutuksen, joka kyllä varmasti auttoi, mutta koepalan otto tuntui silti. Ei se minulla hirvittävän kipeää käynyt, mutta tuntui kuitenkin. Tosin esim. varpaan lyöminen tuolinjalkaan sattuu paljon enemmän. Jännitys varmasti pahentaa tunnetta, varsinkin jos tietää olevansa kipuherkkä. Tuolla joku puhuu polttamisesta ja palavan lihan hajusta. Hänelle on varmaankin tehty jokin kondyloomapoltto saman tien (loop?), koska pelkkään kolposkopiaan ei kuulu polttotoimenpiteet.

Särkylääkkeitä en tarvinnutlainkaan, jälkituntemukset puudutuksen haihtuessa eivät olleet niin kovat. Mutta varaa iso side mukaan, varmuuden vuoksi. Minä vuosin verta melko reippaasti toimenpiteen jälkeen (siis pitkin lattioita pukeutumaan mennessä.. :( ) ja pieni side oli ihan märkä ennen kuin ehdin saada edes housut kunnolla jalkaan.. Onneksi vuoto laantui niukaksi nopeasti (vartissa -puudutteessa tms. oli ollut jotain hyydyttävää ainetta), eikä tarvinnut laittaa tikkejä, jotka lääkärin mukaan olivat vaihtoehto, jos vuoto ei heikkene vähän ajan kuluessa. Pari kolme päivää tuli vielä niukkaa vuotoa, mutta sitten se loppui. Minulta otettiin koepala myös ulkosynnyttimien alueelta, ja sen kohta on ollut hieman aristava, mutta sisuksissa ei ole tuntunut mitään parin ensimmäisen päivän jälkeen.

• keski-ikäinen jo

Muuten en osaa sinulle tuosta tuloksesta sanoa, mutta liittyen kolposkopiaan voin kertoa omat kokemukseni.
      Tutkimus oli minulle ainakin ihan kivuton, siitä on aikaakin jo vuosia ja silloin ei onneksi vielä edes ollut nettiä josta olisi voinut kauhua ja pelkoa käydä lietsomassa. ;-)
      Oma rentous varmasti vaikuttaa paljon, eli et jännitä vatsalihaksia etkä alapäätäsi, vaan makaat ihan jalat velttoina ja rentoina ja ajattelet kaikkea mukavaa ja rauhallista... Muistan että minulta otettiin muutamia koepaloja ja näistä lääkäri varoittikin etukäteen että nyt voi kohta vähän tuntua, mutta sekin tuntui vain pienenä nipsaisuna jota ei voi oikein edes kivuksi sanoa.

• kokenut ja itkenny n35v

mulle on tehty se kolposkooppi tai mikälie se nyt olikaan 2 kertaa ja voin sanoa että SATTUU!!

samalla tavalla aloitettaan ku papassa - eli sun sisään laitetaan se levitys vehje ja sitten sun sisällä puudutettaan (mikä ei joka kerta edes toimi - mulle viimeksi annettii 3 eri puudutus kertaa ku sattu, lääkäri sanoi ettei aina kaikkien kohtu puudu)..

sitten saat jalkaan semmosen laastarin sähköa varten ku sulta poltetaa niitä koepaloja. Ja se sattuu, ainakin mun kohdalla (koepalojen otot siis). Odotat kokoajan koska se nippaa seuraavan palan ja se nipistys tuntuu tuhat kertaa pahemmalta ku oisin vaikka purassu kieleen tai poskeen.

olen menossa jälleen maaliskuussa uudestaan ja odotan kauhulla sitä päivää, varmaa oon ihan kuralla koko edellisen illan ku muistelen miten minua koski ja kuinka kyyneleet valui pitkin poskee. Mä itkin todellakin, ripsiväri valui pitkin poskea. Tällä kertaa oon kyl paljon fiksumpi ja vedän paketin särkylääkettä jotta en vuoda niin paljon ku viimeks (ne oli unohtan kertoa mulle että olisin voinut ottaa särkylääkettä etukäteen ettei verta tulis niin paljon).

Sen jälkeen mun jalat oli ihan ku keitetty spagetti ja mulla piti (tai kuulemma aina pitäisi olla) saattaja mukana ettei yksin saa lähtee ajaa kotiin.

Voit uskoa että joillekin se ei koske ja jotkut selviää siitä helposti, mutta voin kyllä rehellisesti sanoa että en ole ikinä ennen semmoista tuskaa kokenut. Joku kerran sanoi että synnytykseen voisi verrata mutta siitä mulla ei ole tietoa niin en osaa sanoa onko samanlaista tuskaa vai ei.

Mulla oli maha kipeä muutaman päivän (sain 3 päivää sairaslomaa) ja ainoastaan silloin ensimmäisenä päivänä multa tuli sitä vuotoa reilusti silloin ku pyyhin, ei valunu pitkin jalkaa. Ehkä noin reilun viikon verran sen jälkeen vieläkin pyykäisin ruskeeta, mutta se oli kuulemma ihan normaalia. Lääkäri sanoi että jos vuodan oikein kunnolla niin ku kuukautisten aikana niin sitten on heti mentävä takaisin lääkäriin. Mitään en nostellut tai edes pahemmin naureskellut ku sattui mahaan sillä ekalla viikolla. Yhdyntää uskalsin vasta ehkä 5 viikon jälkeen (sattui välillä ku meinattiin kokeilla ja ei enää yhtään väriä ku pyyhkäisin) ja sekin hieman sattui aluksi, mutta sillon ekalla kerralla vaan.

Ja kannattaa varautua siihen hajuun, se haju tulee nenää väkisin vaikka niillä on se imuri käynnissä. Vaikka ne ottaakin tosi pieniä paljoa niin nyt tiedän miltä palanut ihmisen liha haisee, ja se ei ollut mitenkään mielyttävää.

• ja loop-hoidon?

Kirjoituksestasi voi niin päätellä. Kolposkopiaa ei kai yleensä puuduteta. Itse keskustelin ennen kolposkopiaan menoa erään sairaanhoitajan kanssa siitä että pelkään tutkimusta ja papa-koekin on tuntunut pahalle ja hän sanoi että voin ottaa tupla-annoksen särkylääkettä ennen kolposkopiaa kuten sitten teinkin. Ei sattunut kovin paljon mutta ihan riittävästi vaikka olin ottanut ne särkylääkkeet. Eivät välttämättä neuvo ennakkoon ottamaan särkylääkkeitä jos ei ymmärrä itse asiasta puhua.

• eri alan hoitsu

Eli se mitä sinulle on tehty, ei tosiaankaan ole kolposkopia vaan nähtävästi sinulta on laserilla poltettu syyliä...?
        Tässä lainaus yths:n sivuilta:

Kolposkopia
        Kolposkopia-tutkimus on naisille tehtävä jatkotutkimus kun irtosolukoe (Papa) on selvästi poikkeava tai kun irtosolukoe on toistuvasti lievästi poikkeava. Joskus gynekologi ohjaa potilaan suoraan kolposkopiaan jo sisätutkimuksen yhteydessä todetun muutoksen takia. Papa-näyte ja kolposkopia-tutkimus ovat tehokkaita välineitä kohdunkaulan syövän ennalta ehkäisemiseksi.

Kolposkopia-tutkimuksessa gynekologi tarkastelee mikroskoopin avulla ulkosynnyttimiä, vaginaa (kreik. kolpos) ja etenkin kohdunsuuta. Limakalvoja käsitellään yleensä keittosuolaliuoksella ja miedolla etikkahappoliuoksella, jolloin poikkeavat limakalvoalueet paremmin erottuvat. Joskus käytetään myös jodiliuosta, joka taas värjää paikat tummanruskeiksi.

Yleensä otetaan yhteensä 2-3 pientä pinnallista koepalaa poikkeavista limakalvoalueista. Tämä tuntuu yleensä yllättävän vähän, koska emättimen pohjukka ja kohdunsuu ovat huonosti hermotetut. Näytteet lähetetään patologin tutkittaviksi ja yleensä vasta tämän jälkeen voidaan ottaa kantaa siihen, tarvitseeko muutos aktiivisen hoidon vai riittääkö pelkkä seuranta, koska valtaosa muutoksista paranee itsestään. Kolposkopia-tutkimuksen jälkeen tulisi välttää yhdyntää ja ammekylpyä muutaman päivän ajan.

Mikäli kyseessä on muutos, joka tulisi hoitaa, se tehdään yleensä loophoitona tai laserilla polttaen. Hoidotkin ovat nopeita polikliinisia toimenpiteitä ja ne tehdään paikallispuudutuksessa. Hoidon jälkeen voi yleensä palata sama tien töihin tai opiskelun pariin. Kuitenkin ammekylpy, uinti ja yhdyntä ovat kielletyt noin kolmen viikon ajan. Loop- tai laserhoidon jälkeen kohdunsuu palautuu nopeasti entiselleen eikä hoidolla ole merkitystä myöhemmin elämässä raskaaksi tulemisen tai synnytyksen yhteydessä.

• piupay
        eri alan hoitsu kirjoitti:

Eli se mitä sinulle on tehty, ei tosiaankaan ole kolposkopia vaan nähtävästi sinulta on laserilla poltettu syyliä...?
        Tässä lainaus yths:n sivuilta:

Kolposkopia
        Kolposkopia-tutkimus on naisille tehtävä jatkotutkimus kun irtosolukoe (Papa) on selvästi poikkeava tai kun irtosolukoe on toistuvasti lievästi poikkeava. Joskus gynekologi ohjaa potilaan suoraan kolposkopiaan jo sisätutkimuksen yhteydessä todetun muutoksen takia. Papa-näyte ja kolposkopia-tutkimus ovat tehokkaita välineitä kohdunkaulan syövän ennalta ehkäisemiseksi.

Kolposkopia-tutkimuksessa gynekologi tarkastelee mikroskoopin avulla ulkosynnyttimiä, vaginaa (kreik. kolpos) ja etenkin kohdunsuuta. Limakalvoja käsitellään yleensä keittosuolaliuoksella ja miedolla etikkahappoliuoksella, jolloin poikkeavat limakalvoalueet paremmin erottuvat. Joskus käytetään myös jodiliuosta, joka taas värjää paikat tummanruskeiksi.

Yleensä otetaan yhteensä 2-3 pientä pinnallista koepalaa poikkeavista limakalvoalueista. Tämä tuntuu yleensä yllättävän vähän, koska emättimen pohjukka ja kohdunsuu ovat huonosti hermotetut. Näytteet lähetetään patologin tutkittaviksi ja yleensä vasta tämän jälkeen voidaan ottaa kantaa siihen, tarvitseeko muutos aktiivisen hoidon vai riittääkö pelkkä seuranta, koska valtaosa muutoksista paranee itsestään. Kolposkopia-tutkimuksen jälkeen tulisi välttää yhdyntää ja ammekylpyä muutaman päivän ajan.

Mikäli kyseessä on muutos, joka tulisi hoitaa, se tehdään yleensä loophoitona tai laserilla polttaen. Hoidotkin ovat nopeita polikliinisia toimenpiteitä ja ne tehdään paikallispuudutuksessa. Hoidon jälkeen voi yleensä palata sama tien töihin tai opiskelun pariin. Kuitenkin ammekylpy, uinti ja yhdyntä ovat kielletyt noin kolmen viikon ajan. Loop- tai laserhoidon jälkeen kohdunsuu palautuu nopeasti entiselleen eikä hoidolla ole merkitystä myöhemmin elämässä raskaaksi tulemisen tai synnytyksen yhteydessä.

Edelleen toitotan sitä, että te voitte pyytää sitä puudutusta.

Julkisella puolella kolposkopiassa ei yleensä puuduteta ja puudutuksenkin saa, tosin aika vastahakoisesti jos pyytää.

Edelleenkin peräänkuulutan ihmeellistä asiaa:

MIKSI KIPUA EI LIEVITETÄ, JOS SIIHEN ON KUITENKIN HELPPO KEINO. MONI JÄTTÄ JOPA OSALLISTUMASTA HOITOIHIN KIVUISTA JOHTUVAN PELON TAKIA.

• en tajua
        piupay kirjoitti:

Edelleen toitotan sitä, että te voitte pyytää sitä puudutusta.

Julkisella puolella kolposkopiassa ei yleensä puuduteta ja puudutuksenkin saa, tosin aika vastahakoisesti jos pyytää.

Edelleenkin peräänkuulutan ihmeellistä asiaa:

MIKSI KIPUA EI LIEVITETÄ, JOS SIIHEN ON KUITENKIN HELPPO KEINO. MONI JÄTTÄ JOPA OSALLISTUMASTA HOITOIHIN KIVUISTA JOHTUVAN PELON TAKIA.

No miksi ihmeessä siihen toimenpiteeseen pitäisi puuduttaa kun se useimmiten on kivuton! Uskon että suurimmalla osalla ne kivut johtuvat siitä, että jännittää, eikä kaikki lääkärit ole niin taitavia tätä huomaamaan ja osaisivat saada potilaan rennoksi.
        Tietysti lääkäreitä on erilaisia, toiset kovempiotteisia toiset taas helläkätisempiä.

• ----

Kolposkopiasta on itselläni tuoreita kokemuksia:

- Koepaloja otettaessa kirpaisee kyllä aika mukavasti, eli sattuu jonkin verran. Refleksinomaisesti myös verenpaineet ym. laskee, joten koepala-napsausten jälkeen, joten varaudu siihen että toimituksen jälkeen pyörryttää.
      - Maksoi normaalin toimenpide maksun, n.20e. Kävin siis julkisella puolella
      - Oot saanu lähetteen, eli siunulle lähetetään postissa lappu, josta selviää milloin ja mihin aikaan lähdet sinne keskussairaalaan.

Älä turhaan stressaa etukäteen. Toimitus ei ainakaan itselläni kestänyt kauaa, 15-20min. Alapäästä tulee muutaman päivän verta sen jälkeen, mutta eipä juuri muuta ongelmia.

• Maritza*

Vielä: Se mikä minun kokemus kolkoskoopiasta oli niin sitä varten otettu puudutus olisi ollut turha, koska varmasti se puudutus olisi sattunut enemmän. En missään nimessä vähättele etteikö se joillakin tekisi kipeää. Särkylääkettä olin ottanut etukäteen, koska syön niitä kokoajan, mutta ei se mitään kipua estä toimenpiteen aikana, jos niitä on.

• tähystetty

Juu, useat ovat tässä keskustelussa sekoittaneet kolposkopian ja loopin. Kolposkopiassa harvoin puudutetaan, eikä tosiaan poltella mitään, vaan napsastaan pari näytepalaa kohdunsuun alueelta.
      Itselläni ei sattunut yhtään. kerran joku vertasi aika hyvin kynsien leikkuuseen. Tuntee että jotain ehkä lähtee, mutta ei satu. Puudutuksesta ei edes ollut minulla mitään puhetta (yksityisellä sektorilla kävin), se ei ole tarpeen. Mutta kaikki on niin yksilöllistä, ei voi kuin itse mennä ja kokea se juttu. Muuten ei saa varmuutta asiasta.

• kokemuksella

Älkäähän nyt pelotelko tutkimukseen menevää. Itse olen ollut kaksi kertaa kolposkopiassa ja niiden välillä loop-hoidossa. Ekalla kerralla otettiin tosi monta koepalaa. Ne nipisti, vähän niinkuin joskus kuukautiset. Kohdun limakalvolta otettu papa-koe tuntui ilkeältä muttei oikeastaan sattunut.
        Vuotoa oli pikkuhousunsuojan verran. Toisella kertaa vieläkin niukemmin, kun näytepaloja otettiin vähemmän.

Loop-hoitokaan ei ollut paha, ei mitään hajua. Lääkäri näytti minulle etukäteen käytettävän instrumentin, ohut lanka jossa kulkee sähkö. Eikä
        paljoa vuotoa tästäkään. Eikä sattunut, koska silloin puudutetaan.

Sairauslomaa ei annetttu eikä tarvittu. Tietty pikkuisen hutero olo oli hetken, itse kyllä ajelin takaisin töihin.

Ota vaan rennosti äläkä turhia murehdi etukäteen, niin selviät parhaiten. poliklinikkamaksu oli 22€
        kerta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5223
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4094
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1750
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe