DOS XP-koneeseen?

Peucalo

Mulla on vanha kannettava, jossa on Windows XP Pro. Miten saisin siihen asennettua DOS:n?

Mulla on DOS 6.22 toisella koneella ja muistitikulla. Kannettavassa ei toimi CD-asema, eikä korppuasemaa ole edes olemassa. Olen yrittänyt asennusta Windowsin kautta, mutta eihän se taida olla mahdollista.

Toinen vaihtoehto on formatoida kovalevy ja asentaa (ensin) DOS, mutta onnistuuko se muistitikulla?

Yritin päästä BIOSiin laittamaan D-aseman (tikun) ensisijaiseksi käynnistysasemaksi, mutta en pääse BIOSiin, kun se pyytää BIOS update diskiä (ei mulla ole ja mihin sen laittaisin).

Iso kiitos kaikista vinkeistä ja ohjeista!

13

3509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as-keetti

      asian vierestä, mutta miksi?
      Vanhoja retropelejä pelailisit?

      Muuten en ymmärrä.
      Nimittäin XP:n DOS-boxi simuloi yllättävän hyvin
      aitoa DOSsia.

      Jopa iki-ikiwanha GWBASIC-tulkki toimii
      moitteettomasti XP:n DOSsissa.

      Jos sinulla on kone ilman korppuasemaa ja CD-asemaa
      niin kyllä "aidon" DOS 6.22:n asentaminen
      on tuskaa.
      Mutta jos rakastaa haasteita niin sitten...
      Laita koneeseen korppuasema, kierrästyskeskuksissa
      niitä on vinot pinot ilmatteeks.

      • Peucalo

        Käyttäisin konetta ura-autoilussa (= sähköautorata) ajanottolaitteiston ja DOS-pohjaisen SRM (Slot Race Manager) -ohjelman kanssa.

        Mahtaakohan vanhaan kannettavaan löytyä sopivaa korppuasemaa, ellei sitten ulkoinen (USB) asema sitten toimisi?

        Haastetta tosiaan tuntuu olevan, mutta en viitsisi uutta kannettavaa ostaa tämän harrastuksen takia (kannettava taas on aika paljon näppärämpi siirrellä kuin pöytäkone).


      • jos otat
        Peucalo kirjoitti:

        Käyttäisin konetta ura-autoilussa (= sähköautorata) ajanottolaitteiston ja DOS-pohjaisen SRM (Slot Race Manager) -ohjelman kanssa.

        Mahtaakohan vanhaan kannettavaan löytyä sopivaa korppuasemaa, ellei sitten ulkoinen (USB) asema sitten toimisi?

        Haastetta tosiaan tuntuu olevan, mutta en viitsisi uutta kannettavaa ostaa tämän harrastuksen takia (kannettava taas on aika paljon näppärämpi siirrellä kuin pöytäkone).

        läppärin kovon irti ja pöytäkoneessa asennat Dos'
        vaikkakin omalle osiolle.MUlla on jotenkin saman tapainen hommeli,kun mulla on vanha Dos kortisto-ohjelma,sais käyttöön sen.


      • niin silloin
        jos otat kirjoitti:

        läppärin kovon irti ja pöytäkoneessa asennat Dos'
        vaikkakin omalle osiolle.MUlla on jotenkin saman tapainen hommeli,kun mulla on vanha Dos kortisto-ohjelma,sais käyttöön sen.

        tarvitaan adapteri joka sovittaa läppärin 44-pinnisen liittimen pöytäkoneelle sopivaksi 40-pinniseksi virtajohdoksi.

        Sitten jos kyseessä on sata-levy ja pöytäkoneessakin on Sata-liitin niin homma menee sellaisenaan ok.


      • Nimetön
        niin silloin kirjoitti:

        tarvitaan adapteri joka sovittaa läppärin 44-pinnisen liittimen pöytäkoneelle sopivaksi 40-pinniseksi virtajohdoksi.

        Sitten jos kyseessä on sata-levy ja pöytäkoneessakin on Sata-liitin niin homma menee sellaisenaan ok.

        On sellaiset ns. dos ohjewlmat kuin Fe51 ja PCFile,tai jotakin tuon nimisiä,noissa on osoite kortistot.Vaikkakin sellainen olis kaithyvä kun Ykkönen,taitaa pyöriä win?jossakin.


      • DosKortisto
        Nimetön kirjoitti:

        On sellaiset ns. dos ohjewlmat kuin Fe51 ja PCFile,tai jotakin tuon nimisiä,noissa on osoite kortistot.Vaikkakin sellainen olis kaithyvä kun Ykkönen,taitaa pyöriä win?jossakin.

        Ohjelmat,niin olisko kukaan noita ajnut XP:n kanssa,Nuot ainakin Win 98:sa toimivat,muistelen.


    • h3t
      • Peucalo

        Täytyypä kokeilla.


      • Peucalo

        Emulaattorit eivät taida auttaa, kun DOS-pohjainen SRM-ohjelma pyörii liian hitaasti Windowsissa (=emulaattorissa). Windows täytyisi saada pois päältä, kuten Win95:ssa. Siinä Windows sammutetaan, kun dos-ohjelma käynnistetään.

        Mä kokeilen nyt konetta, jossa on Win98. Siinä on korppuasema, joten ainakin poistamalla Windowsin voin asentaa pelkän Dossin - kun vaan jostain saan dossin asennustiedostot levykkeen kokoisina paketteina (tai valmiit levykkeet).


      • on jo
        Peucalo kirjoitti:

        Emulaattorit eivät taida auttaa, kun DOS-pohjainen SRM-ohjelma pyörii liian hitaasti Windowsissa (=emulaattorissa). Windows täytyisi saada pois päältä, kuten Win95:ssa. Siinä Windows sammutetaan, kun dos-ohjelma käynnistetään.

        Mä kokeilen nyt konetta, jossa on Win98. Siinä on korppuasema, joten ainakin poistamalla Windowsin voin asentaa pelkän Dossin - kun vaan jostain saan dossin asennustiedostot levykkeen kokoisina paketteina (tai valmiit levykkeet).

        "Mä kokeilen nyt konetta, jossa on Win98."

        Mutta siinähän on jo Dos, jos siinä kerta on Win98, joka on täysin Dos-pohjainen käyttis.

        Klikkaat vaan käynnistä > sammuta > käynnistä uudelleen MsDos-tilassa.

        Pitäisi toimia kun on ihan aito Dos.


      • Peucalo
        on jo kirjoitti:

        "Mä kokeilen nyt konetta, jossa on Win98."

        Mutta siinähän on jo Dos, jos siinä kerta on Win98, joka on täysin Dos-pohjainen käyttis.

        Klikkaat vaan käynnistä > sammuta > käynnistä uudelleen MsDos-tilassa.

        Pitäisi toimia kun on ihan aito Dos.

        Win98:ssa on dos ja siinä sainkin ohjelman toimimaan. Tosin yksinkertaisuuttani en heti tajunnut vinkkisi mukaan käynnistää ensin dossia ja sitä kautta ohjelmaa.

        95:ssä dos-ohjelman kuvakkeesta klikattaessa Windows sammui itsestään, kun dosia käynnistettiin. 98:ssakin kone väitti tekevänsä näin, mutta mitään ei tapahtunut. En tiedä, olisiko kiinni jostain asetuksesta.

        Ongelma kuitenkin ratkesi hankkimalla uusi (käytetty) kannettava, jossa on 98 (ja toimiva korppuasemakin voi olla hyödyksi).

        Täytyy antaa toinen kone (Windows XP rikkinäinen rikkinäinen romppuasema) äiti-muorille tekstin käsittelyyn :)

        Kiitos kaikille vinkkejä antaneille vaivannäöstä!


    • tulostin

      no... eka vaihtoehto olis et hankit jonku vanhahtavan koneen jossa toimis romppuasema tai sittenhanki c64 siinä olis BASIC nii voisit tehä ohjelmia nii muuten cmdssä jos haluut ohjeita nii kirjota "help" ja paina enter nii saat esiin kaikki komennot ja niiden selitykset ps. koitan kattoo muita vaihtoehtoja nii ja miks sä dosin haluut koneesees??

    • ei me

      Siitä DOS päästä eroon kait koskaan,aikaa kuluu ainakin.Mä muistelen noita tiedostojen siirtoja nopeiksi dos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe