Estrogeenihoito nuorella naisella

Olen vuosia kärsinyt toistuvista tulehduksista, milloin hiivaa, milloin bakteeria. Ja yleensä kuukautisten "jälkitautina". Nyt gyne väläytti että voisi johtua estrogeenin vajeesta. Mitä enemmän aiheesta luen, sitä enemmän tuntuu täsmäävän.
Aiemmin nämä on liitetty vain vaihdevuosi-ikäisiin mutta kuulemma myös minua nuoremmat ovat tilapäiselle kuurille laitettu kun nykyaikana tiedostettu nuorempienkin tästä kärsivän.
Kierteeni alkoi vuosi synnytyksestä ja raskaus sekä imetyshän voivat näitä hormoonihäiriöitä aiheuttaa. Tukkakin kukoisti raskauden aikana mutta nyt mennyt ihan kitukasvuiseksi haperoksi. Odottelen aikaa naistentautien polille ja odotan pääseväni tätä hoitoa kokeilemaan.

Kysymys kuuluukin kokemuksista estrogeenihoidosta, millaisia muutoksia on tullut?
3305
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

oliko sinulla muita estrogeenin vähyyteen viittaavia oireita. Itselläni olen epäillyt samaa...

Äänestä

Mulla ihan sama tilanne ku sulla. Oon vasta 22v, synnyttänyt vuosi sitten ja oireet on samat ku vaihdevuosi-ikäisillä. Mulla tämä alko muutama kk sitten yhdyntäkivuilla ja kuivuudella, sitten tuli pahan hajuista vuotoo ja menin lääkäriin..oli joku bakteeri ja sain Dalasin voidetta. Se auttoi vähäksi aikaa ja nyt pahan hajuinen vuoto jatkuu, menin lääkäriin ja sain tabletit emätintulehduksen hoitoon (kuuri myös miehelleni). Pelkään että tabletitkaan ei auta ja tästä tulee kauhee kierre johon ei auta mikään. Tää on tosi kiusallista, ajan myötä vaikuttaa varmasti myös parisuhteeseen jos on jatkuakseen kauankin.

Äänestä

Ostin apteekista omatoimisesti Ovestin nimistä voidetta, jota saa ilman reseptiä. Paketissa kerrotaan taas vaihdevuosista, mutta kun puhuin apteekin työntekijän kanssa että mulla on samat oireet (kuivuus, kirvely..) hän sanoi ettei kannata välittää mitä paketissa lukee, sitä on kuulemma nuoremmillakin. Siinä on siis sitä estrogeeniä. Käytin sitä kaks viikkoo ja se auttoi vähäks aikaa. Yhdyntäkivut ja kirvely loppui. Lopetin sen, koska epäilen että se laukaisi jonkun bakteerin kehittymisen emättimessäni uudestaan, enkä halua näin nuorena joutua käyttämään voiteita lopun ikääni.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


kokemuksia? kirjoitti:

Olen vuosia kärsinyt toistuvista tulehduksista, milloin hiivaa, milloin bakteeria. Ja yleensä kuukautisten "jälkitautina". Nyt gyne väläytti että voisi johtua estrogeenin vajeesta. Mitä enemmän aiheesta luen, sitä enemmän tuntuu täsmäävän.
Aiemmin nämä on liitetty vain vaihdevuosi-ikäisiin mutta kuulemma myös minua nuoremmat ovat tilapäiselle kuurille laitettu kun nykyaikana tiedostettu nuorempienkin tästä kärsivän.
Kierteeni alkoi vuosi synnytyksestä ja raskaus sekä imetyshän voivat näitä hormoonihäiriöitä aiheuttaa. Tukkakin kukoisti raskauden aikana mutta nyt mennyt ihan kitukasvuiseksi haperoksi. Odottelen aikaa naistentautien polille ja odotan pääseväni tätä hoitoa kokeilemaan.

Kysymys kuuluukin kokemuksista estrogeenihoidosta, millaisia muutoksia on tullut?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu