Meille aloitetaan IVF-hoito. Minua jo pelottaa etukäteen munasolujen punktointi. Millaisia kokemuksia teillä siitä? Oliko kivulias toimenpide? Saitteko riittävästi kipulääkettä? Olen kipuherkkä. Aion jo etukäteen pyytää enemmän kivun lievitystä.
Munasolujen keräys
5
4791
Vastaukset
- keräyksestä
Minulle on tehty kahdesti keräily eikä se sattunut. Suoraan suoneen sain lääkettä. Toisille se voi kyllä sattua, minulla ei tehnyt kipeetä edes seuraavina päivinä.
Tsemppiä kyllä se siitä!! - temp08
Hei, älä turhaan stressaa punktiolla. Sitä hysteroidaan vähän liikaa, kyse on alle 10 minuuttia kestävästä nopeasta toimenpiteestä, jota varten saat niin tehokkaan kipulääkityksen, että maailma sumenee. Tiedän mistä puhun, takana on viisi punktiota. Toinen munasarjani on joka kerran ollut vaikeasti punktoitava, ja jotain häijyjä tuntemuksia on hataran muistikuvani mukaan ollut, mutta eipä ne traumaa ole aiheuttaneet.
Punktion jälkeen kotiin päästyä suosittelen lämpimästi pieniä torkkuja, ja jos suinkin pää kestää niin lyhyttä, rauhallista kävelyä ulkoilmassa. Paikoillaan makaaminen oli ainakin minulle pahasta: asento pitää nesteet paikoillaan ja turvotus ja kaltoin kohdelluissa munasarjoissa voi ilmaantua kipuja.
Pienikin liikkuminen auttoi minulla tilannetta, se vähän verituhnu mitä oli valuakseen ulos pääsi tulemaan rauhassa ja toipuminen oli kaikin puolin nopeaa. Minä en tarvinnut sairauslomaakaan, vaan selvisin punktioista toimenpidepäivän poissaololla töistä. Kipukynnykset ovat toki erilaisia eri ihmisillä, se on selvää. Mutta kannattaa jutella hoitavalle lääkärille reilusti asiasta, niin saat varmasti hyvän lääkityksen. Rutkasti onnea ja plussasädetyksiä hoitoon!- Kipuherkkä
Lämmin kiitos sinulle rohkaisevasta kirjoituksestasi ja vinkeistä! :)
- aries_74
Tämä on minuakin mietittänyt, että tarvitsenko sairaslomaa punktion jälkeen.Olen ns. koeajalla vielä, enkä kauheesti haluaisi sairaslomaa näin aluksi ottaa. Tosin mulla on aika kevyt työ, istumista lähinnä. Työ on vuorotyötä, joten jos toimenpide sattuisi osumaan vapaa jaksolle, ei sairaslomaa tarvitsisikaan. Miten näissä hoidoissa otetaan huomioon potilaan aikataulut, vai mennäänkö yksinomaa sen mukaan mitä klinikoille sopii? Olen kunnallisella puolella...
- miten kaikki menee ...
aries_74 kirjoitti:
Tämä on minuakin mietittänyt, että tarvitsenko sairaslomaa punktion jälkeen.Olen ns. koeajalla vielä, enkä kauheesti haluaisi sairaslomaa näin aluksi ottaa. Tosin mulla on aika kevyt työ, istumista lähinnä. Työ on vuorotyötä, joten jos toimenpide sattuisi osumaan vapaa jaksolle, ei sairaslomaa tarvitsisikaan. Miten näissä hoidoissa otetaan huomioon potilaan aikataulut, vai mennäänkö yksinomaa sen mukaan mitä klinikoille sopii? Olen kunnallisella puolella...
Käsittääkseni punktiosta kirjoitetaan automaattisesti 3 päivää sairaslomaa. Itse olen 2 punktiota kokenut ja myös viettänyt ne 3 sairaslomapäivää molemmilla kerroilla. Alkionsiirto tehdään yleensä 2-3 päivää punktion jälkeen ja itse ainakin olen mielelläni myös alkionsiirtopäivän kotona hissukseen.
Luulisin, että kaikki klinikat ovat valmiita ottamaan huomioon myös potilaan aikataulut hoitoja suunnitellessaan, mutta nämä lapsettomuushoidot on kyllä vähän sellaisia, että näitä ei voi päivälleen etukäteen suunnitella vaikka kuinka haluaisi. Esimerkiksi etukäteen ei voi tietää, montako päivää piikitysjakso kestää. Sen tietää vasta, kun näkee, millainen vaste hormoneille saadaan. (Nyt varmaan joku kommentoi tähän, että heidän klinikalla kyllä suunnitellaan ihan kaikki tarkkaan etukäteen. Hyvä niin. Meillä mennään aina tilanteen mukaan.) Pitkässä kaavassa voi tuon ajoituksen kanssa varmaan leikkiä enemmän. Lyhyessä kaavassa piikitykset alkavat kp2 tai kp3 eikä kuukautisten alkamista kai voi millään oikein etukäteen päivälleen päättää. (Ekassa IVF:ssä minun kuukautisia koitettiin siirtää Primoluteilla tiettyyn päivään, mutta ei sekään mennyt ihan niin, kuin lääkäri olisi toivonut ...)
Mutta tosiaan, et voi etukäteen tietää, kuinka kipeä olet punktion jälkeen. Esim. itse olin ekalla kerralla melkoisen kipeä punktiota seuraavan päivän. Toisella kerralla mitään kipuja ei tullut missään vaiheessa. IVF-hoidoissa on aina olemassa myös hyperstimulaation riski, se voi iskeä punktion jälkeen ja vaatia jopa sairaalahoitoa. Eli kun näihin hoitoihin lähtee, täytyy kyllä sitten olla varautunut vähän kaikkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733