Kuskiko maksaa itse vai voiko vaatia parempaa palkkaa

eri asia on saako mutta.....

Nyt kun ajatellaan niitä kustannuksia mitä esimerkiksi moni aloitteleva kuljettaja joutuu itse maksamaan:

"Rekkakoulutus" aikuiskoulutuksena, E-kortti (ei ole halpa) ADR luvat (säiliö ja kappaletavara) ym mitä kuljettaja joutuu maksamaan itse että voi täyttää kuljetusliikkeen vaatimukset ja näin ollen soveltuu hommaan.

Tältä pohjalta ajateltuna jos kuljettaja työllistyy esim. täysperäkuskiksi, niin onko oikeudenmukaista vaatia palkkaa esim. euron enemmän kuin tes, vai täytyykö tyytyä vaan siihen tessiin, vaikka on itse panostanut opiskelullaan ja laittanut sievoisen summan likoon jo lähtökuopissa?

Mitä mieltä olette ja miten noin käytännössä menee, arvostetaanko noita "alkupanostuksia"?

21

11766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SKALli

Se tessi on minimi, joka on sovittu valtakunnalliseksi pohjaksi. Mies itse vaatii, tai neuvottelee palkan, työajat, kauston ja olosuhteet itselleen sopiviksi.
      Isäntä, jolle se ei sovi, etsiköön seuraavaa ja seuraavaa. Kyllä sillä 8.90 ajavakin sieltä löytyy.

• hinnasta kysymys

Mistä se muodostuu tuo E-kortin hinta kun mainitsit että "ei ole halpa"? Kiinnostaisi tietää

• Veronmaksaja?

Siullako ei sitten oo sitä korttia kun et tiijä?

• merkitystä,§
        Veronmaksaja? kirjoitti:

Siullako ei sitten oo sitä korttia kun et tiijä?

vaan haluan kuulla mistä kortin hinta muodostuu näiden mielestä jotka mainostaa sen olevan "kallis".

• 110

Siis olet juuri tullut kursseilta ja on suuret luulot minä itsestä. Ole tyytyväinen jos saat sen tessin. Kurssisi on maksanut, et sinä vaan me muut veronmaksajat.Yritä löytää töitä opettele hienoa-alaa älä ruikuta.
      PS kulusi voit vähentää verotuksessa.

• Veronmaksajako?

Kuuleppa, noilta kurssiloilta valmistuupi yllätys yllätys ammattilaisia, elä yhtään väheksy, joten miksi ei saisi työtä hakiessa olla ammattiylpeyttä, kyllä se tulevaisuuvessa se kurssitus tulee teijänkin etteen.

Ja vielä ADR:stä sen verran, ei se ihan halpaa ole, täydennys koulutuskin on jo yli kolmensaan!

• Tupu1772
        Veronmaksajako? kirjoitti:

Kuuleppa, noilta kurssiloilta valmistuupi yllätys yllätys ammattilaisia, elä yhtään väheksy, joten miksi ei saisi työtä hakiessa olla ammattiylpeyttä, kyllä se tulevaisuuvessa se kurssitus tulee teijänkin etteen.

Ja vielä ADR:stä sen verran, ei se ihan halpaa ole, täydennys koulutuskin on jo yli kolmensaan!

Ei sieltä kursseilta valmiita ammattilaisia tule. Tällä alalla kun ammattilaiseksi tulet voit jäädä eläkkeelle. Jo 10 vuotta ammatikseni olen yhdistelmää ajellut ja aina vaan oppii uusia asioita. Ammattilainen osaa alastansa kaiken. Ainakin 10 vuotta sitten aikuiskoulutuksesta saivat ne onnettomanmatkin opiskelijat ammattipaperit. Eikä niistä parhaistakaan kukaan ammattilainen ollut vaikka joillain kovat luulot olivatkin. Nykyisiä uusia aikuiskoulutuksen "ammattilaisia" kun kohtaa joutuu välillä pyörittelemään epäuskoisena päätään. Ps : siihen ajovalopolttimon vaihtoon ei tarvita korjaamoa. Laiskuutta osoittaa se kun ajellaan sumareilla molempien ajovalopolttimoiden ollessa vaihtokunnossa.

• niin...
        Tupu1772 kirjoitti:

Ei sieltä kursseilta valmiita ammattilaisia tule. Tällä alalla kun ammattilaiseksi tulet voit jäädä eläkkeelle. Jo 10 vuotta ammatikseni olen yhdistelmää ajellut ja aina vaan oppii uusia asioita. Ammattilainen osaa alastansa kaiken. Ainakin 10 vuotta sitten aikuiskoulutuksesta saivat ne onnettomanmatkin opiskelijat ammattipaperit. Eikä niistä parhaistakaan kukaan ammattilainen ollut vaikka joillain kovat luulot olivatkin. Nykyisiä uusia aikuiskoulutuksen "ammattilaisia" kun kohtaa joutuu välillä pyörittelemään epäuskoisena päätään. Ps : siihen ajovalopolttimon vaihtoon ei tarvita korjaamoa. Laiskuutta osoittaa se kun ajellaan sumareilla molempien ajovalopolttimoiden ollessa vaihtokunnossa.

Just päästin siihen, että pakkohan se on KOULUTTAMATTOMAN tyypin viedä se auto merkkihuoltoon polttimon vaihtoon, kun EI ole niitä ADR-lupia.

• on hyvä vaan ja...
        Tupu1772 kirjoitti:

...imee nyt omaa moloaan vaan...ota loparit...ota ota..anna mennä vaa

• niiiinp

Kyllä kyllä...ja opettele sinä kirjoottaa. Taidat puhuakin samalla tavalla...mitenkähän mahtaa ajaminen ja miettiminen yhtä aikaa sujua..?

• sano eemeli
        niin... kirjoitti:

Just päästin siihen, että pakkohan se on KOULUTTAMATTOMAN tyypin viedä se auto merkkihuoltoon polttimon vaihtoon, kun EI ole niitä ADR-lupia.

...Ja sinäkö meinasit että polttimot kuuluu adr-luvanvaraisiin kuljetuksiin...EI SAATANA, ELINTARVIKKEITAHAN NE ON...SENKU PAAT POSKEES JA ANNAT HIMMEELLE PÄÄLLES VALAISTUSTA

• Kullakin

Jotkut joutuu todellakin maksamaan kaikesta ihan itse ja ADR täydennyksenkin joutuu moni maksamaan itse, mikä on sinänsä täysin väärin, edellämainitunkin hinta on 300-400€ välillä riippuen paikasta.

Tuntuu oudolle ettei täällä ihmeemmin kukaan arvosta ja tiedosta kuinka kalliit kortit todella on taskussa jos on yhdistelmäkortti ja ADR:ät, halvalla menee uskomukset.

• lisätään vielä

digipiirturin kortti. Asian voi ajatella myös niin että olet ne itse maksanut, voit myös viedä ne mennessäsi. Joka alalla on kommervenkkinsä, niin hyvässä kuin pahassa.
        Ps. Ei mahda olla kovin hyvä työnantaja joka ei ADR-korttia/kertauskurssia maksa työntekijälle..

• kortti kyllä
        lisätään vielä kirjoitti:

digipiirturin kortti. Asian voi ajatella myös niin että olet ne itse maksanut, voit myös viedä ne mennessäsi. Joka alalla on kommervenkkinsä, niin hyvässä kuin pahassa.
        Ps. Ei mahda olla kovin hyvä työnantaja joka ei ADR-korttia/kertauskurssia maksa työntekijälle..

...kuuluu TESsin mukaan työnantajan maksaa. Siitä on myös maininnat, minkä ajan sisällä sen hinta voidaan vähentää lopputilistä, jos työntekijä itse irtisanoutuu. En nyt muista, enkä jaksa kaivaa, mutta www.akt.fi ja sieltä työehtosopimukset ja kuorma-autoalan työehtosopimus.

Työnantajan pitää myös maksaa olemassaoleville työntekijöilleen kaikki koulutukset, mitä työssä tarvitaan. Siis esimerkiksi jos yritykseen tulee ADR-kuljetuksia, on työnantajan velvollisuus kurssittaa työntekijät, joille ADR-kortti tarvitaan. Samoin ADR-kortin uusinnat työnantajan pitää maksaa. Eri asia, jos firmassa ei tarvita sitä ADR-korttia, mutta työntekijä, jolla se kuitenkin on, haluaa säilyttää kortin voimassaolon. Silloin työnantaja voi kieltäytyä sitä maksamasta. Näistähän voi aina tehdä sopimuksen, että tulee työntekijän maksettavaksi, jos tämä itse irtisanoutuu ennen kuin tietty aika kurssin suorittamisesta on kulunut.

• jepulissimo
        kortti kyllä kirjoitti:

...kuuluu TESsin mukaan työnantajan maksaa. Siitä on myös maininnat, minkä ajan sisällä sen hinta voidaan vähentää lopputilistä, jos työntekijä itse irtisanoutuu. En nyt muista, enkä jaksa kaivaa, mutta www.akt.fi ja sieltä työehtosopimukset ja kuorma-autoalan työehtosopimus.

Työnantajan pitää myös maksaa olemassaoleville työntekijöilleen kaikki koulutukset, mitä työssä tarvitaan. Siis esimerkiksi jos yritykseen tulee ADR-kuljetuksia, on työnantajan velvollisuus kurssittaa työntekijät, joille ADR-kortti tarvitaan. Samoin ADR-kortin uusinnat työnantajan pitää maksaa. Eri asia, jos firmassa ei tarvita sitä ADR-korttia, mutta työntekijä, jolla se kuitenkin on, haluaa säilyttää kortin voimassaolon. Silloin työnantaja voi kieltäytyä sitä maksamasta. Näistähän voi aina tehdä sopimuksen, että tulee työntekijän maksettavaksi, jos tämä itse irtisanoutuu ennen kuin tietty aika kurssin suorittamisesta on kulunut.

No, eipä tuo mullakaan mitään maksanu.Ei adr, ei c-kortti ja nyt ajan vielä e-kortinkin samaan olemattomaan hintaan (viranomaismaksut)...Joo, onhan näitä pystymetsästä revittyjä kuskeja pahimpaan työttömyyspulaan paljonkin liikenteessä ja sen huomaa.Totta sekin että vuoteen 2015 mennessä kuskeilla on oltava kuljettaja-tutkinto (eu-lainsäädäntö), ilman sitä ajot loppuu lainpuitteessa siihen.Mitä digipiirturi-korttiin tulee niin sen maksaa työnantaja jos tekniikka muutetaan digigsi.Mutta jos menet firmaan jossa jo on olemassa olevat piirturit käytössä, silloin maksat sen itse (riippuu pomon mielialasta).Ja tottahan toki firma kouluttaa ja maksaa muut kurssit jos työ sitä vaatii.Perkele kysykää sieltä työpaikalta asioista suoraan niiltä jotka asioista tietävät, kai teillä muillakin kuskeilla jonkin verran sanavarastoa piisaa. Hiljaset tuppisuut ei ansaitsekaan mitään jos turpaansa ei sen vertaa auki saa,jou...turvallista matkaa!

• kaikki mulle heti

Kuinka paljon saan palkkaa ja kuka maksaa koulutukseni??? Tähän asti olen maksanut itse jo kolme ammattia, mutta en voi tehdä niitä töitä terveydellisistä syistä. Kuka nyt maksaa?

• Kurssina

tuli itse maksettava osuus koko roskasta 84€.Siihen sisältyi itse CE kortti,VAK/ADR(säiliö ja kappaletavara),tieturva1,työturvakortti,hygieniapassi ja digipiirturi kortti.Että ei kovin kalliiksi tule itselle.

• MUUTAkin...

Kerrankin joku joka puhuu asiaa...samaa rataahan se minäkin korttini hankin...eikä maksanu paljoo.Joku sanos että mehän veronmaksajat sen kustantavat...Lienee pienempi paha kuin se että vm:t kustantavat työttömien leivät ja sitäpaitsi totta perkeleessä vm:t maksaa monta kakkua tämän tasavallan pitopöydässä...Ja kyllähän ne maksut on äkkiä yhteiskunnalle takas maksettu, niinku tiedätte itekin pitkiä päiviä teillä ajellessa.Mutta kuka korvaisi menetettyä vapaa-aikaa jonka perheellinen ammatissaan menettää, jotta kotona olis kaikki hyvin...ei ainakaan veronmaksajat.

• koulutus on

maksettava ja ei liene palkkaan mitenkään vaikuta, enemmän saa liksaa kokemuksella kuin koulutuksella.
      meillä on noita log. koulun käyneitä ja ei ne kovinkaan osaa hommia, kyllä vuosia työssä ollut on arvokkaampi. sitä saa kokemusta vain tekemällä. eihän missään muussakaan ammatissa ole koulunkäyntilisää, vai onko niitä paljonkin?? kokemuslisän tiedän kyllä.

• sillä

ammattitutkinto todistuksella vaan kovempi arvo on,kuin vuoden työkokemuksella!Ja on muuten tosi.T:useamman kaverin työhön ottanut.

• Log. opiskelija

Jos kaikki työnantajat ajattelee noin niin mistä niitä kokeneita sitten tulevaisuudessa saadaan, ku ei haluta koulusta tulleita töihin?

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      143
      3129
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1727
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1384
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1201
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1181
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe