Anteeksi

Kai de Puu

Tiedämmekö millainen voima on "anteeksiantamisessa ? " Kuinka usein ystävyys- jopa avioliitotkin kariutuvat aivan mitättömiin erimielisyyksiin kun kupikaan ei voi peräytyä ja sanoa paria ystävällistä sanaa: "Pyydän -annatko anteeksi ? "
Niin ystävyydessä, avioliitossa ja työpaikoillakin viha, katkeruus ja toivottomuus on seurauksena vain anteeksiantamattomuudesta.
Anteeksiantaminen ei ole heikkouden osoitus vaikka sellaiseksi sitä usein sanotaan.
Ihailen historian suuria persoonallisuuksia, joista intialainen Mahatma Gandhin sant ovat iskostuneet mieleen. En etsi niitä, mutta perussanoma on; "Vain vahvat ja suuret ihmiset kykenevät antamaan anteeksi. Sihen ei heikko ihminen usein kykene."
Tämä sana mielessäni jätin tuon "inttämisen kaivon pohjan tutkimatta."
Olkoon otsikko oma pyntöni teille.

68

2603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lilli

Katkeruus on kätkettyä vihaa ,mikä syntyy joko anteeksiantamattomuudesta tai- pyytämättä jättämisestä.Oman itsensä takia olisi pyydettävä tai annettava anteeksi ,ettei koko elämä mene pilalle. Selvittämättömät asiat ovat eniten hengisiä voimia vieviä..Jos on pyytänyt tekemäänsä erhettä anteeksi ja toinen ei anna ,niin se ei ole enää pyytäjän omalla tunnulla. Anteeksi antakaa ja...

• Kai de Puu

Olemme keskustelleettaannoin hyvinkin intensiivisesti Lillin kanssa. Meilläsaattaa olla sovittamattomia näkemyseroja eräistä perimmäisistä kysymyksistä. Henkilönä en ole tahtonut Sinua loukata. Erilaiset maailmankatsomukset saattavat olla keskustelujen rikkaus.
        Omia raamattujani tutkisekellessa enedelleenkään saa mielestäni Herra Sebaotin ja Jeesuksen välistä melkoista ristiriitaa.
        Viitatessaan vanhaan, Jeesus haluaa tehdä eron (kirjoitan muistinvaraisesti, joten korjannette väärinkäsitykseni) vanhaan "lakiin" sanoessaan käskyihin viitaten, "mutta minä sanon teille:::"
        Armottomaan Sebaotiin tulee merkittävä ero.
        Jeesus on suuri rakastava ja anteeksiantava.
        Ristilläkin hän vielä sanoo tuomitsijoistaan:"Isä, anna heille anteeksi..."

• Lilli
        Kai de Puu kirjoitti:

Olemme keskustelleettaannoin hyvinkin intensiivisesti Lillin kanssa. Meilläsaattaa olla sovittamattomia näkemyseroja eräistä perimmäisistä kysymyksistä. Henkilönä en ole tahtonut Sinua loukata. Erilaiset maailmankatsomukset saattavat olla keskustelujen rikkaus.
        Omia raamattujani tutkisekellessa enedelleenkään saa mielestäni Herra Sebaotin ja Jeesuksen välistä melkoista ristiriitaa.
        Viitatessaan vanhaan, Jeesus haluaa tehdä eron (kirjoitan muistinvaraisesti, joten korjannette väärinkäsitykseni) vanhaan "lakiin" sanoessaan käskyihin viitaten, "mutta minä sanon teille:::"
        Armottomaan Sebaotiin tulee merkittävä ero.
        Jeesus on suuri rakastava ja anteeksiantava.
        Ristilläkin hän vielä sanoo tuomitsijoistaan:"Isä, anna heille anteeksi..."

Jos tarkoitat vanhan testamentin ja uuden testamentin välistä eroa ,niin vanha tetamentti on lakihenkinen ,joka tarkoittaa hammas hampaasta ,silmä silmästä jne..Silloin ei tunnettu armoa .
        Uudessa testamentissä on kokonaan toisenlainen henki ja Jeesus toi armon sanoman ,mikä antaa elämälle ihan toisenlaisen sisällön.En tiedä mitä mieltä sinä olet...

• Sattuvat
        Lilli kirjoitti:

Jos tarkoitat vanhan testamentin ja uuden testamentin välistä eroa ,niin vanha tetamentti on lakihenkinen ,joka tarkoittaa hammas hampaasta ,silmä silmästä jne..Silloin ei tunnettu armoa .
        Uudessa testamentissä on kokonaan toisenlainen henki ja Jeesus toi armon sanoman ,mikä antaa elämälle ihan toisenlaisen sisällön.En tiedä mitä mieltä sinä olet...

nuo kaksi yht'aikaa tänne palstalle?

• Kai de Puu
        Lilli kirjoitti:

Perimmäisiä kysymyksiä (Arnkil-Eskola-Sirenius)
        kirjaan olen useasti viitannut näilläkin palstoilla. Joissain piireissä olen saanut keskustella joidenkin nuorten kanssa näistä asioista jasaanut yllätyksekseni havaita yllättävän kypsiä käsityksiä ja syvällistä näkemystä. Kun jurellessamme nuori neitonen ottaa laukustaan päiväkirjansa ja alkaa kertoa tekemistään merkinnöistä on vanha pappa ällikälle lyötynä.
        Huomaan seuraavan kirjoittajan olevan taas häiriköimässä, joten se sekoittaa omiakin ajatuksia. Tämä on syy tekemääni ehdotukseeni.
        Paratiisin häpeään ja syyllisyyteen ottaa psykiatrian ylilääkäri, dosentti Jorma Laitinen artikkelissaan mielenkiintoisilla ajatuksilla kantaa. Samoin tekee FM Maria Lohikivi; "Uskonnollisuus ja maksettu seksi" kirjoituksessaan. Löytynevät netissäkin ?
        Toivon saavani kelskustella kanssasi.

• Kai de Puu
        Sattuvat kirjoitti:

Uskon vahvasti niin sanottuihin yliluonnollisiin ilmiöihin, jotka eivät ole ollenkaan kummallisia eräille asioihin vihkiytyneille.
        Telepatia ja monet muut asiat aivan jokapäiväisiä ja luonnollisia asioita.
        Muistanemme Galileo Galilein joutumaan perumaan väitteensä, että maapallo pyörii. Vaikka hän vei epäilijät katsomaan kaukoputksestaan näkymiä niin eiväthän mokomat uskoneet.
        Anteeksiantamisesta yritämme keskustella.
        Itse itsensä tyhmäksi tekeminen on asia, joka minun on vaikea antaa anteeksi - sinullekaan kuis ?

• Lilli
        Sattuvat kirjoitti:

Minusta on tosi outoa ,kun haluaa ja voi kirjoitella palstalle ,niin esität tyhmiä kysymyksiäsi. Minulla on omat johtopäätökseni ,kuka olet?
        Minusta on erittäin haastavaa kirjoitella Kai de Puu/ odysseys/ hajupoika kanssa ,koska heillä on älliä ja jonkinverran teräväkielisyyttä ,mikä minua miellyttää. Ei pitäisi sulla olla valittamista. Hyppää meidäm kirjoitusten yli .

• pyytäen

tahtoisin luoksesi tulla,
      tutkien syytäin,
      mut'mitä syytä on mulla?
      Vaikene kaipuu,
      rintani taas ole tyyni.
      ........ sinuun,
      siinä on ainoa syyni.

En muista, kuka on kirjoittanut,(Alpo Vuolleko?) en minä ainakaan,
      mutta eikö olisi kaunis anteeksi pyyntö

• Kai de Puu

Niinpä. Jeesus kertoo useita tapauksia vertauskuvina ja niissä tulee aina esiin, että ihminen jotain tehdessään tekee sen rakkaudessa aitona omana itsenään.
        "Kaikki sydämellä ja rakkaudella tehty on kaunista vajavaisenakin."
        Ellei sydämessään kykene antamaan anteeksi, on kuin Paavolla sepän luona käydessään: "Yksi Sinulta puuttuu..."

• señora lyyli

Anteeksi antaminen on tosiaan vaikeaa joskus.

nelson mandela sanoi myös antaneensa anteeksi, vaikka sai virua vuoskymmenii vankilassa.vaik hää pääs presidentiksi niin hänel ei ollu mittää kostoa mieles, vaan kävi oikee tervehtimäs vanginvaritijoita siellä vankilassa. siin on hyvä mies,hää kasvo henkisesti vankilass ihmisen mittaan.monel olis ollu jottain hampaankolos, ko sellanen osa elämäst otetaa pois.

minul on omakohtanen tunne anteeksi antamisesta.
      isäni oli sotilaskarkuri ja ko äitini sai sen tietää, hää opetti minut halveksimmaa issää ja isän pelkuruutta.

isäin tuli rintamalta lomille , niin myö luultiin . yhtenä yhtenä iltana hää kerto äidille että on karannut. sillo äitini ajoi isän tiehensä eikä hänel ollu asiaa ,rauhankaa jälkee meille.sen jälkee en isääni nähnyt.

äiti oli hyvin isänmaallinen ja ihannoi sotilaita, myö kudottii monet sukat ja lapaset ja lähetettii rintamalle.äitini ei koskaa antanut isän tekoa anteeksi, hää vei vihan hautaa mukanaa.

mie aloin ymmärtämmää isää vast vuoskymmenii myöhemmin.jalmarin kuoleman jälkee monet asiat tuli pohdittuu myös tämä . niin kauan mie ylenkatsoin isää ,enkä tahtonu juuri puhhuu hänest.en voinu koskaa katsoa tuntematonta sotilastakaa, isän rintamakarkuruuen takkii.

luin muutamii sotamiesten kirjottamamii kirjoja sodasta , niin sieltä vissii se ymmärrys tuli.

kun mie annoin anteeksi sydämmestä minun tuli itselle hirveän hyvä olo,ihan ko olisin vapautunu jostakin ahistavasta asiasta. minul oli taas isä ja tunsin suurta myötätuntoo häntä kohtaan, sillä asia ei olt hänelkää helppo.nyt voin muistella häntä, vaik minul on muistoja vaa niin lyhyeltä ajalta, mutta ne on mielusii. isäni oli kiltti ehkä liian herkkä mies etulinjaan.

eppäilen olisko minul itsestää syntynyt semmonen tunne isää kohtaa,jollei äitini olis ain muistuttannu, ettei meiän perhees pelkuruutta siedetä. ihminen joka pelkää ei oo minkää arvonen.
      lapsen mieleen tämmöset asiat jäävät. mie ko pelkäsin joskus ,siit oli myös tullu, et mie en oo minkää arvonen.

kiitän elämää siitä että oon saanu ymmärrystä. ja saanu antaa anteeksi, ehkä siin samal ko annoin isäl anteeksi , annoin myös itelle ja annan myös vastasuueskin, ehkäpä vähä liiankin helposti nykyää. kyl mie nyt sentää jonkuu pienen puhuttelun itelle piän.:)
      mutta tiiän nykyää,et kyl mie ihmisten sekkaan mahun.

sie käytät oikeeta sannaa, et anteeksi antamises on, voimaa,
      siin on enempi ku moni uskoo.
      siksi se olis tärkeä monen elämässä, ihmiset pääsisivät paljo helpomalla ko osaisivat antaa anteeksi,myös itellee.
      mie sen tiiän, se ol kuin jottain painavaa olis jättäny tien poskeen.

teit mukavan ratkaisun, tiiän et sinust on muuhunkin.

• Kai de Puu

Ajatellessani sotaa, jossa isäni kaatui muitten kanssa ja heistä tuli "sankarivainajia." Senora,
        minun oma maailmankatsomukseni ei hyväksy sotaa milloinkaan minkään asian ratkaisukeinona, joten
        itse koen isäsi ratkaisun hänen omanaan. Kulttuurimme ei sitä ole hyväksynyt, mutta me teemme näinä aikoina ja korkeissa päättävissä asemissa olevatkin paljon "raukkamaisempia" tekoja ilman rangaistuksen uhkaa. Pelolleen ihminen ei useinkaan voi mitään. Vastuulliseen tehtävään valitulla on vastuulla myös monien muiden elämäkin.
        Sodassa ihminen muuttuu hirviöksi ja sitä tuskaa kantavat useat sodan kauhut kokeneet.
        Antakaamme toinen toisellemme anteeksi.

• Wille
        Kai de Puu kirjoitti:

Ajatellessani sotaa, jossa isäni kaatui muitten kanssa ja heistä tuli "sankarivainajia." Senora,
        minun oma maailmankatsomukseni ei hyväksy sotaa milloinkaan minkään asian ratkaisukeinona, joten
        itse koen isäsi ratkaisun hänen omanaan. Kulttuurimme ei sitä ole hyväksynyt, mutta me teemme näinä aikoina ja korkeissa päättävissä asemissa olevatkin paljon "raukkamaisempia" tekoja ilman rangaistuksen uhkaa. Pelolleen ihminen ei useinkaan voi mitään. Vastuulliseen tehtävään valitulla on vastuulla myös monien muiden elämäkin.
        Sodassa ihminen muuttuu hirviöksi ja sitä tuskaa kantavat useat sodan kauhut kokeneet.
        Antakaamme toinen toisellemme anteeksi.

Kuunnellessani Suonenjoella körttiseuroissa piispa Wille Riekkistä tuli mieleeni vuosikymmeniä sitten soinut Konsta Jylhän;"Vaiennut viulu".
        Hän puhui pitkään osuvasti aikamme sairaudesta, vaientamalla alistamisesta. Tunsin hyvin sen, kuinka poikasakki toimi. Kun meni lähelle, ei kuulunu hiiskaustakaan, katselivat vain toisiaan.
        Jotain oli sattunut, tapahtunut vahinko tai ihan tahallaan oli tehty jotain luvatonta.
        Mediassa joutuu usein katselemaan asioita niin, että "lukee rivien välistä" eli mitä jätetään sanomatta. Vaientamalla ja vaikenemalla asiat eivät kuitenkaan selkiydy. "Hiljaisuudessa kasvaa myös pahuus", sanoo Riekkinen.

• Anu
        Wille kirjoitti:

Kuunnellessani Suonenjoella körttiseuroissa piispa Wille Riekkistä tuli mieleeni vuosikymmeniä sitten soinut Konsta Jylhän;"Vaiennut viulu".
        Hän puhui pitkään osuvasti aikamme sairaudesta, vaientamalla alistamisesta. Tunsin hyvin sen, kuinka poikasakki toimi. Kun meni lähelle, ei kuulunu hiiskaustakaan, katselivat vain toisiaan.
        Jotain oli sattunut, tapahtunut vahinko tai ihan tahallaan oli tehty jotain luvatonta.
        Mediassa joutuu usein katselemaan asioita niin, että "lukee rivien välistä" eli mitä jätetään sanomatta. Vaientamalla ja vaikenemalla asiat eivät kuitenkaan selkiydy. "Hiljaisuudessa kasvaa myös pahuus", sanoo Riekkinen.

Herättäjäjuhlat ovat sydäntäni lahellä,lapsena minut aina vietiin juhlille,siitä kai on sitten periytynyt sellainen perinne minulle,että ei voisi olla millään niihin menemättä.
        Paljon oli kansaa Suonenjoella,ja paljon näkyi myös nuoria,on se hyvä että perinne jatkuu.
        Laihialla kun oli herättäjäjuhlat,niin minusta oli tavattoman kaunis siinä juhlaportin päällä se lause.MAAN YLI TUULEE.Tämä lause jo puhutti sinne menijää.Seuraavat herättäjäjuhlat ovatkin sitten Ylistarossa,sinne sitten taas jos elonpäiviä luoja suo.Riekkinen puhui hyvin ymmärtäväisesti.Kuinka monta kertaa me yritämme saada toisen vaikenemaan,vaikka vain katseellamme.Meidän täytyy itse ymmärtää missä vaikenemme ja olemme hiljaa,hiljaisuudessa kasvaa monesti myös se pahuus,mutta hiljaisuudessa myös ajatukset selkenevät.

• Wille
        Anu kirjoitti:

Herättäjäjuhlat ovat sydäntäni lahellä,lapsena minut aina vietiin juhlille,siitä kai on sitten periytynyt sellainen perinne minulle,että ei voisi olla millään niihin menemättä.
        Paljon oli kansaa Suonenjoella,ja paljon näkyi myös nuoria,on se hyvä että perinne jatkuu.
        Laihialla kun oli herättäjäjuhlat,niin minusta oli tavattoman kaunis siinä juhlaportin päällä se lause.MAAN YLI TUULEE.Tämä lause jo puhutti sinne menijää.Seuraavat herättäjäjuhlat ovatkin sitten Ylistarossa,sinne sitten taas jos elonpäiviä luoja suo.Riekkinen puhui hyvin ymmärtäväisesti.Kuinka monta kertaa me yritämme saada toisen vaikenemaan,vaikka vain katseellamme.Meidän täytyy itse ymmärtää missä vaikenemme ja olemme hiljaa,hiljaisuudessa kasvaa monesti myös se pahuus,mutta hiljaisuudessa myös ajatukset selkenevät.

Olen näillä palstoilla sattumalta. Tuo "anteeksi"
        laittoi tutustumaan keskusteluun ja laittamaan oman kommentin. Vaientaminen Riekkisen mukaan näkyi jo Raamatussakin. Hän otti esille Joosefin ja Mairan tapauksen, jossa Joosef aikoi salaa hyljätä Marian, joka oli raskaana.
        Olisi mielenkiintoista kuulla, miten te suhtaudutte tällaiseen "aviorikokseen". Vaikuttaa siltä, että puoliso hyljätään vähäisistäkin erimielisyyksistä ja luulottelujen perusteella.
        Ilmeisesti Joosef olisi näin tehnyt ellei saanut ilmestystä.
        Ylistaro on körttiläisyyden syntysijoja ja siellä on erityisen "komea kirkko" ja lakeuksilla tuulee aina. Ensi kesänä, jos Jumala suo.

• Anu
        Wille kirjoitti:

Olen näillä palstoilla sattumalta. Tuo "anteeksi"
        laittoi tutustumaan keskusteluun ja laittamaan oman kommentin. Vaientaminen Riekkisen mukaan näkyi jo Raamatussakin. Hän otti esille Joosefin ja Mairan tapauksen, jossa Joosef aikoi salaa hyljätä Marian, joka oli raskaana.
        Olisi mielenkiintoista kuulla, miten te suhtaudutte tällaiseen "aviorikokseen". Vaikuttaa siltä, että puoliso hyljätään vähäisistäkin erimielisyyksistä ja luulottelujen perusteella.
        Ilmeisesti Joosef olisi näin tehnyt ellei saanut ilmestystä.
        Ylistaro on körttiläisyyden syntysijoja ja siellä on erityisen "komea kirkko" ja lakeuksilla tuulee aina. Ensi kesänä, jos Jumala suo.

Näillä palstoilla on käyty keskusteluja,uskottomuudesta,on rakastuttu toiseen ja silti ollaan aviossa.sitä minä en hyväksy ollenkaan,vaadin aina rehellisyyttä niin itseltäni kuin toiseltakin.Aviorikos jos sitä tänäpäivänä edes siten kutsutaan,nykyään kun kaikki on sallittua,mutta minun mielestäni ei sen tarvitse merkitä heti avioeroa.Onhan anteeksi-anto erttäin hyvä,jos sitä anteeksi pyydetään,minä en hakenut avio-eroa toisen naisen vuoksi vaikka silloin sen olisi saanut heti,annoin anteeksi lukemattomat kerrat ihan pyytämättäkin.Pahaa se sellainen teki mutta kun toinen ei halunnut lähteä ja jättää sen vuoksi perhettä,vaan pyyteli aina välillä,ja lupasi parantaa tapansa,mutta eihän siitä loppua tullut,sitten vain annoin hänen jatkaa omia kulkemisiaan.ero tuli sitten kuitenkin ja aivan muista syistä.Luulotauti on kaiken pahan alku ja juuri.Anteeksi anto on todellista rikkautta.ei heppoisin perustein ketään pitäisi hylätä.
        Vanhempani olivat körttiläisiä,vaikka minä en röijyä kanna mutta kyllä se kasvatus on tietenkin jälkensä jättänyt.Ylistaroon sitten ensi kesänä.

• Kai de Puu
        Wille kirjoitti:

Hiljaisuudessa suuret ajatukset kypsyvät, sanottiin ennen. Olen kanssasi, uusi keskustelija, aivan samoilla linjoilla kuin hyvänä kertojana tunnettu kaimasi Wille Riekkinen.
        Tällaisia värikkäitä kertojia toivoisi enemmänkin. Johan Suuri Mestari sai aikanaan sanomaansa edes vähän ymmärretyksi puhuessaan kansalle sen omalla kielellä ja vertauksin.
        "Munkkilatina" harvoin menee perille eikä saa tarvitsemaansa vastakaikua.
        Riekkinen taisi kysyä myös; "Kuka seurakunnassa saa puhua ?"

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Näillä palstoilla on käyty keskusteluja,uskottomuudesta,on rakastuttu toiseen ja silti ollaan aviossa.sitä minä en hyväksy ollenkaan,vaadin aina rehellisyyttä niin itseltäni kuin toiseltakin.Aviorikos jos sitä tänäpäivänä edes siten kutsutaan,nykyään kun kaikki on sallittua,mutta minun mielestäni ei sen tarvitse merkitä heti avioeroa.Onhan anteeksi-anto erttäin hyvä,jos sitä anteeksi pyydetään,minä en hakenut avio-eroa toisen naisen vuoksi vaikka silloin sen olisi saanut heti,annoin anteeksi lukemattomat kerrat ihan pyytämättäkin.Pahaa se sellainen teki mutta kun toinen ei halunnut lähteä ja jättää sen vuoksi perhettä,vaan pyyteli aina välillä,ja lupasi parantaa tapansa,mutta eihän siitä loppua tullut,sitten vain annoin hänen jatkaa omia kulkemisiaan.ero tuli sitten kuitenkin ja aivan muista syistä.Luulotauti on kaiken pahan alku ja juuri.Anteeksi anto on todellista rikkautta.ei heppoisin perustein ketään pitäisi hylätä.
        Vanhempani olivat körttiläisiä,vaikka minä en röijyä kanna mutta kyllä se kasvatus on tietenkin jälkensä jättänyt.Ylistaroon sitten ensi kesänä.

Huomaan uuden keskustelijan. tervetuloa "Hermannin nuorisoseuraan." Toivottavasti ei ohikulkumatkalla. Anu sai varmaan tarvitsemaansa keskusteluseuraa. Olet tiedämmä Herännäistaustainen ja käyt näissä seuroissa. Uskon itsekin ensi kesänä lähteä kun sielläpäin on tuttuja, joten majoitusongelmiakaan ei olle ?
        Väärän koivun kautta itsellänikin on vankka körttitausta, vaikka äidinmaidossa imin evankelisen uskonkäsityksen.
        Iän myötä oma ajatusmaailma kypsyy - vai kypsyyköhän ?

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

Huomaan uuden keskustelijan. tervetuloa "Hermannin nuorisoseuraan." Toivottavasti ei ohikulkumatkalla. Anu sai varmaan tarvitsemaansa keskusteluseuraa. Olet tiedämmä Herännäistaustainen ja käyt näissä seuroissa. Uskon itsekin ensi kesänä lähteä kun sielläpäin on tuttuja, joten majoitusongelmiakaan ei olle ?
        Väärän koivun kautta itsellänikin on vankka körttitausta, vaikka äidinmaidossa imin evankelisen uskonkäsityksen.
        Iän myötä oma ajatusmaailma kypsyy - vai kypsyyköhän ?

et häiritse minua ainakaan,kysyn nyt vain mistä päättelet että sain tarvitsevaa keskustelu seuraa,olenhan ollut täällä koko ajan,vaikka viikon lopun olin pois,minulla oli muistotilaisuus poikani vuosipäivän johdosta,kun hän nukkui pois,et ole tainnut lukea edellisiä viestejä missä ilmoitin tästä asiasta,siksi en nyt välitä vaikka minua loukkaisistkin,olenha tullut sinun palstallesi,anteeksi.

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

et häiritse minua ainakaan,kysyn nyt vain mistä päättelet että sain tarvitsevaa keskustelu seuraa,olenhan ollut täällä koko ajan,vaikka viikon lopun olin pois,minulla oli muistotilaisuus poikani vuosipäivän johdosta,kun hän nukkui pois,et ole tainnut lukea edellisiä viestejä missä ilmoitin tästä asiasta,siksi en nyt välitä vaikka minua loukkaisistkin,olenha tullut sinun palstallesi,anteeksi.

Anteeksi, on tämän keskustelun otsikkona. Hyvä ja asiallinen keskustelu on aina paikallaan. Siinä ei ole minulla ollut koskaan mitään huomauttamista. Taisin kertoa tänäänkin juuri siitä, että keskustelu saatta seota kun joku tulee puhumaan "aidanseipäistä" tai vain häiritäkseen.
        Kun keskusteluun tulee uusi,on paikallaan saada hänet temmatuksi mukaan. Siksi arvelin häiriteväni vuorokeskustelua.
        Erilaisissa näkemyksissä on paikallaan etsiä yhdistäviä tekijöitä. Näin on uskonasioissakin.
        En tiedä kävikö tämä vain vai tuleeko vielä mukaan tai avaako uuden keskustelun.
        Herätysliikkeiden yhdistäviä tekijöitäkin on hyvä tuoda esiin. Kotiseudulla on tapana käydä sekä körtti-, että evankeliumiyhdistyksen seuroissa.
        Lestariolaisia ei juuri ole. Helluntailaisuus voimistui
        Ylivainion myötä. Mitään ristiriitoja ei juuri ole.

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

Anteeksi, on tämän keskustelun otsikkona. Hyvä ja asiallinen keskustelu on aina paikallaan. Siinä ei ole minulla ollut koskaan mitään huomauttamista. Taisin kertoa tänäänkin juuri siitä, että keskustelu saatta seota kun joku tulee puhumaan "aidanseipäistä" tai vain häiritäkseen.
        Kun keskusteluun tulee uusi,on paikallaan saada hänet temmatuksi mukaan. Siksi arvelin häiriteväni vuorokeskustelua.
        Erilaisissa näkemyksissä on paikallaan etsiä yhdistäviä tekijöitä. Näin on uskonasioissakin.
        En tiedä kävikö tämä vain vai tuleeko vielä mukaan tai avaako uuden keskustelun.
        Herätysliikkeiden yhdistäviä tekijöitäkin on hyvä tuoda esiin. Kotiseudulla on tapana käydä sekä körtti-, että evankeliumiyhdistyksen seuroissa.
        Lestariolaisia ei juuri ole. Helluntailaisuus voimistui
        Ylivainion myötä. Mitään ristiriitoja ei juuri ole.

Miksikähän mainitsit minut heti siinä keskustelussasi,kysyn vain ihan ystävällisessä mielessä,tässähän me juteltiin vain herättäjäjuhlista,Ei mitään riita-soituja.
        pyysin jo anteeksi,että tulin tähän palstallesi.

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Miksikähän mainitsit minut heti siinä keskustelussasi,kysyn vain ihan ystävällisessä mielessä,tässähän me juteltiin vain herättäjäjuhlista,Ei mitään riita-soituja.

En todellakaan ole karhannut Sinua. Epäilin itse tuloa, koska koin teidän keskustelunne hyväksi.
        Harjoittelemmeko yhdessä anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista. Kun jotain sanoo sydämellisesti, niin se menee perille.
        Yritän oppia vaikka "vanha koira ei opikaan ajamaan ? "
        Keskustellaan edelleen ystävinä. En omi mitään palstaa, aloitta saa ja hänen pitääkin yrittää johdatella sitä tarvittaessa rakentavaan suuntaan.

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

En todellakaan ole karhannut Sinua. Epäilin itse tuloa, koska koin teidän keskustelunne hyväksi.
        Harjoittelemmeko yhdessä anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista. Kun jotain sanoo sydämellisesti, niin se menee perille.
        Yritän oppia vaikka "vanha koira ei opikaan ajamaan ? "
        Keskustellaan edelleen ystävinä. En omi mitään palstaa, aloitta saa ja hänen pitääkin yrittää johdatella sitä tarvittaessa rakentavaan suuntaan.

Tulipas sieltä tuttua kotipuolen tekstiä,että minun piti se ääneeni oikein täällä sanoa,nimittäin tuo: karhannu.:
        kysyin vain sitä kun mainitsit minut siinä kun tulit mukaan siihen keskusteluun,että anu sai keskustelu seuraa tai jotain sinne päin,mutta ei tuo mitään ellet muista,hyvä näinkin.sinä olet ehkä liian korkea tasoinen keskustelija minun kanssani,varsinkin,kun minulla on nämä ajatukset tätä-nykyä vähäsen surumieliset,mutta siksi nyt kirjoittelen että saisin vähän ajatuksia muualle.
        Vanha koira ei opi uusia konstia ei ainakaan tuo meidän koira.
        Minulle sopii ystävällinen keskustelu aivan hyvin,pakkaan olla vain niin pahan-sisuinen,että annan sanan sanasta jakaksi parhaasta.
        mutta tässähän nyt oli aiheene anteeksi anto.
        Anteeksi annetaan jos anotaan,tuon olen jostain lukenut,mutta en muista mistä.
        minun mielestäni pitäisi antaa kaikki anteeksi ennenkuin aurinko on laskenut,älä nuku viha seranasi,äitini opetti minulle,anna anteeksi,vaikka henkilö ei olisikaan läsnä sitä pyytämässä,ja pyydä itsekkin anteeksi,vaikka ajatuksissasi jos et muuten voi,kun ei ole kyseistä henkilöä lähellä.näin opetti meidän äitee.tovottavasti tämä uusi tulokas kirjoittelee vielä.

• kellohame®
        Anu kirjoitti:

Anu-kiltti,jospa lukisit viestit ajatuksen kanssa,jäis moni väärinymmärretty asia sinulta kuvioista pois.Jostain ihmesyystä sinä haluat aina ymmärtää asiat päinhonkia?

• Anu
        kellohame® kirjoitti:

Anu-kiltti,jospa lukisit viestit ajatuksen kanssa,jäis moni väärinymmärretty asia sinulta kuvioista pois.Jostain ihmesyystä sinä haluat aina ymmärtää asiat päinhonkia?

mitä nyt olen ymmärtänyt päin honkia?
        jos kysyn joltain toiselta miksi hän ajattelee minun saaneen mieleistä kkeskusteluseuraa,niin mikä siinä on päin honkia,vai olenko kirjoittanut sinulle sellaista mitä ei ymmärrä.

• kellohame®
        Anu kirjoitti:

mitä nyt olen ymmärtänyt päin honkia?
        jos kysyn joltain toiselta miksi hän ajattelee minun saaneen mieleistä kkeskusteluseuraa,niin mikä siinä on päin honkia,vai olenko kirjoittanut sinulle sellaista mitä ei ymmärrä.

Käydessäni lukukierroksen,luen kaikkien kirjoitukset yleensä.Huomasin Kai de puun toteamuksen sinulle "Anu sai mieleistä keskusteluseuraa" Minä ymmärsin asian kyllä heti..mut sinä kirpeenä het sohasemassa.

Kysymys oli jatkeena Olethan tiedän herännäystaustanen-eipä sen kummempaa.Joka väärin ymmärtää se väärin vastaa.Ja turhantakia tulee sit kipakoita sanoja.Kesäpäiväää sinullekkin!

• Anu
        kellohame® kirjoitti:

Käydessäni lukukierroksen,luen kaikkien kirjoitukset yleensä.Huomasin Kai de puun toteamuksen sinulle "Anu sai mieleistä keskusteluseuraa" Minä ymmärsin asian kyllä heti..mut sinä kirpeenä het sohasemassa.

Kysymys oli jatkeena Olethan tiedän herännäystaustanen-eipä sen kummempaa.Joka väärin ymmärtää se väärin vastaa.Ja turhantakia tulee sit kipakoita sanoja.Kesäpäiväää sinullekkin!

sinä kun teet niitä lukukierroksiasi niin lue ajatellen,en ole tarkoittanut sohaista ketään, tämän keskustelun on avannut Kai de Puu,otsikolla anteeksi.mikä sinua kismittää tässä nyt,jos minä haluan vastauksen johonkin,niin kysyn sitä henkilöltä itseltään,ilman sohimisia,en tiedä ymmärrätkö,tämä asia puitiin jo Kai de Puun kanssa,enkä usko että hän tarvitsee puolesta puhujaa.tässä on ollut kyse anteeksiannosta,jos tarkemmin lukee,joku muu tässä nyt on sohimassa,mutta ei se haittaa,on hyvä kun on itsetitoisia kirjoittjia,mitäs tälläinen vanha konkari mitään ymmärtää.Hyvää jatkoa sinullekkin,ja kauniita kesäpäiviä yhä edelleen.

• Kai de Puu
        kellohame® kirjoitti:

Taannoin pyysin "hengeltä" Naisen ymmärryskykyä. Henki arveli olevan helpompi rakentaa nelikaistainen tie mantereelta Havaijille kuin antaa minulle sitä kykyä.Jäi kysymättä, miksi se on ylivoimaisen vaikeata. Onko niin, että minulle on vaikeata antaa ymmärrystä vaiko naisen ymmärrys käy yli miehen ymmärryksen yleensä ?
        Itse huomaan syyllistyväni tavan takaa kiireessäkin, että luetun ymmärtäminen jää puutteelliseksi.
        Anteeksipyyntöni kellohameelle. Luin viimeksi eilen erään viestin todella huolimattomasti.Tänään se avautui uudella tavalla - toimiikohan ?

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

sinä kun teet niitä lukukierroksiasi niin lue ajatellen,en ole tarkoittanut sohaista ketään, tämän keskustelun on avannut Kai de Puu,otsikolla anteeksi.mikä sinua kismittää tässä nyt,jos minä haluan vastauksen johonkin,niin kysyn sitä henkilöltä itseltään,ilman sohimisia,en tiedä ymmärrätkö,tämä asia puitiin jo Kai de Puun kanssa,enkä usko että hän tarvitsee puolesta puhujaa.tässä on ollut kyse anteeksiannosta,jos tarkemmin lukee,joku muu tässä nyt on sohimassa,mutta ei se haittaa,on hyvä kun on itsetitoisia kirjoittjia,mitäs tälläinen vanha konkari mitään ymmärtää.Hyvää jatkoa sinullekkin,ja kauniita kesäpäiviä yhä edelleen.

"Paistaa kuin Naantalin aurinko" olisi oikein hyvä ohje kun tallomme joskus tahtomattamme toisen varpaille.
        Usein tahdikkuus on puheessa tärkeämpää kuin kaunopuheisuus.

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

"Paistaa kuin Naantalin aurinko" olisi oikein hyvä ohje kun tallomme joskus tahtomattamme toisen varpaille.
        Usein tahdikkuus on puheessa tärkeämpää kuin kaunopuheisuus.

Sanoppa miten jatkuu laulu tämä.Anteeksi pyytäin tahtoisin luoksesi tulla,miettien syytäin vaan mitä syytä on mulla,Muistan tämän näin pitkälle,ja tämä laulu tuli mieleeni lukiessani kaikki kirjoitukset ajatellen tältä palstalta.
        Toivon että ymmärrät mitä tarkoitan.
        Toinen kysymykseni on .
        Miten äkäpussi kesytetään?
        Hyvää aurinkoista ilta-päivää sinulle.

• luit
        Anu kirjoitti:

Sanoppa miten jatkuu laulu tämä.Anteeksi pyytäin tahtoisin luoksesi tulla,miettien syytäin vaan mitä syytä on mulla,Muistan tämän näin pitkälle,ja tämä laulu tuli mieleeni lukiessani kaikki kirjoitukset ajatellen tältä palstalta.
        Toinen kysymykseni on .

kirjoitukset, kun hieman ylempänä on hiukkasen jatkoa mainitsemaasi, oliko laulu vai runo?

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Toinen kysymykseni on .

Kaksi pääsee vuoren huipulle - kotka ja etana.
        "Ajatteleminen on vaikeinta, mitä tiedän. Siksi niin harvat ajattelevat." Näin taisi sanoa Henry Ford aikoinaan. Näillä palstoilla eletään uskoakseni kuitenkin ajassa eli nyt. Yritetään ymmärtää asioita parhain päin ja eteenpäin on elävän mieli. Anteeksi pyydetty ja saatu on hyvä unohtaa. Teemmehän niin.

• Kai de Puu
        luit kirjoitti:

kirjoitukset, kun hieman ylempänä on hiukkasen jatkoa mainitsemaasi, oliko laulu vai runo?

Totean vain, että harvoin tulee luettua edes omaa kirjoittamaansa tarkistaakseen siitä edes oikeinkirjoitusvirheitä asiasisällöstä puhumattakaan.
        Lainauksista minua moititaan, mutta tunnen sen hyvin vaikeaksi kun pitäisi olla huolellinen ja tarkistaa alkuperä. Siinä sitä työtä riittäisi.
        Hakua helpottaa kun on joku viittaus kun asiasta kiinnostuu laajemmin hakemaan tietoa.

• Meeri ii
        Kai de Puu kirjoitti:

Kaksi pääsee vuoren huipulle - kotka ja etana.
        "Ajatteleminen on vaikeinta, mitä tiedän. Siksi niin harvat ajattelevat." Näin taisi sanoa Henry Ford aikoinaan. Näillä palstoilla eletään uskoakseni kuitenkin ajassa eli nyt. Yritetään ymmärtää asioita parhain päin ja eteenpäin on elävän mieli. Anteeksi pyydetty ja saatu on hyvä unohtaa. Teemmehän niin.

mekin toisillemme anteeksi antaneet.Jäi vain eilisestä paha maku suuhun.

• Anu
        Anu kirjoitti:

Toinen kysymykseni on .

laulun sanoja tarkoitin.
        Annteeksi pyytäin tahtoisin luoksesi tulla,miettien syytäin,vaan mitä syytä on mulla.
        minä en muista enempää,mutta minusta tämä laulu sopii tähän palstalle.

• Anu
        luit kirjoitti:

Kaikki luin,eikä ollut edes kova urakka,tarkoitan vain tätä palstaa,ja siksi tämä laulu sopii tälle palstalle erittäin hyvin.
        en etsi oikin kirjoitus-virheitä,niitä teen itsekkin.

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

laulun sanoja tarkoitin.
        Annteeksi pyytäin tahtoisin luoksesi tulla,miettien syytäin,vaan mitä syytä on mulla.
        minä en muista enempää,mutta minusta tämä laulu sopii tähän palstalle.

Eiköhän joistain hakemistoista saa selville laulun sanojakin. Raamatustakin saa melkein kohdan kuin kohdan kun on sana tai kaksi tiedossa.

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Tulipas sieltä tuttua kotipuolen tekstiä,että minun piti se ääneeni oikein täällä sanoa,nimittäin tuo: karhannu.:
        kysyin vain sitä kun mainitsit minut siinä kun tulit mukaan siihen keskusteluun,että anu sai keskustelu seuraa tai jotain sinne päin,mutta ei tuo mitään ellet muista,hyvä näinkin.sinä olet ehkä liian korkea tasoinen keskustelija minun kanssani,varsinkin,kun minulla on nämä ajatukset tätä-nykyä vähäsen surumieliset,mutta siksi nyt kirjoittelen että saisin vähän ajatuksia muualle.
        Vanha koira ei opi uusia konstia ei ainakaan tuo meidän koira.
        Minulle sopii ystävällinen keskustelu aivan hyvin,pakkaan olla vain niin pahan-sisuinen,että annan sanan sanasta jakaksi parhaasta.
        mutta tässähän nyt oli aiheene anteeksi anto.
        Anteeksi annetaan jos anotaan,tuon olen jostain lukenut,mutta en muista mistä.
        minun mielestäni pitäisi antaa kaikki anteeksi ennenkuin aurinko on laskenut,älä nuku viha seranasi,äitini opetti minulle,anna anteeksi,vaikka henkilö ei olisikaan läsnä sitä pyytämässä,ja pyydä itsekkin anteeksi,vaikka ajatuksissasi jos et muuten voi,kun ei ole kyseistä henkilöä lähellä.näin opetti meidän äitee.tovottavasti tämä uusi tulokas kirjoittelee vielä.

Anu kyselet kovin paljon ja sitten valitat etten vastaa ja kun vastaan, alat laskea puheenvuorojani ja niiden määrää peräkkäin. Yritetään siksi tukkia tänne sopimattomiinkin paikkoihin.
        Kysymys voisi olla selkeästi muotoiltu ettei tarvitse arvailla kysyjän tarkoitusta.

• heikko ihminen

Mieluimmin soisin käyttäydyttävän niin, ettei anteeksipyynnöille jäisi sijaa!
      Paljon luokattuaan jotakuta, ja tämän toistuessa useasti, monet anteeksipyynnön latelut ovat pelkkää sananhelinää, eivätkä tarkoita mitään todellisuudessa.
      Tällaisessa tapauksessa yhtä turhaa kuin anteeksipyytely on myös (näennäinen) anteeksianto!

• Kai de Puu

Montako kertaa minun on annettava anteeksi ?
        Rajattomasti haluan antaa ? Kohdallasi se on Sinun vallassasi annatko ?
        Miten voi tutkailla ja onko tarpeen tutkailla pyytäjän vilpittömyyttä ?

• Ksantippa

Jos toinen henkilö jatkuvasti loukkaa toista teoin ja sanoin, loukattu kysyy ajattelitko asioita tehdessäsi näin, loukkaaja vastaa: sehän oli vain leikkiä, ymmärsit väärin! Minusta on liikaa vaadittu loukatulta anteeksianto, voi todeta, itsehän sanoistasi ja teostasi saat pahaa mieltä kantaa jos sinulla on omatunto!
        Kyllä loukkaukset omaatuntoa rassaavat loukkaajalla. Ei kenenkään tarvitse olla niin kiltti, jotta hyväksyy kaiken moskan mitä päälle kaadetaan. Elämässä saa ja pitää, pitää puolensa
        silloin kun tarve vaatii, ei se jokapaikassa anteeksianto tee ihmistä paremmaksi.

• Kai de Puu
        Ksantippa kirjoitti:

Jos toinen henkilö jatkuvasti loukkaa toista teoin ja sanoin, loukattu kysyy ajattelitko asioita tehdessäsi näin, loukkaaja vastaa: sehän oli vain leikkiä, ymmärsit väärin! Minusta on liikaa vaadittu loukatulta anteeksianto, voi todeta, itsehän sanoistasi ja teostasi saat pahaa mieltä kantaa jos sinulla on omatunto!
        Kyllä loukkaukset omaatuntoa rassaavat loukkaajalla. Ei kenenkään tarvitse olla niin kiltti, jotta hyväksyy kaiken moskan mitä päälle kaadetaan. Elämässä saa ja pitää, pitää puolensa
        silloin kun tarve vaatii, ei se jokapaikassa anteeksianto tee ihmistä paremmaksi.

Jeesus kehoitti kääntämään lyöjälle toisenkin posken. Omatunto on hyvin venyväinen kun on "oma
        lehmä ojassa." Aisopos pyörii mielessä jälleen.
        Tarinoita on paljon, eikä niitä aina ole saatavissakaan. Kerronpahan:
        Talonpojan ja tuomarin härät olivat samalla laitumella. Talonpoika kulkiessaan huomasi härkänsä kuolevan tuomarin härän puskiessa sitä.
        Tuomarille hän kertoi tapauksen näin:
        "Minun härkäni puski sinun härkäsi kuoliaaksi. Miten sovimme asian ?"
        Tuomari;" Sinä annat yhden häristäsi minulle niin asia on sovittu."
        Tähän talonpoika; "Sekosin sanoissani. Sinun härkäsi puski minun härkäni kuoliaaksi."
        Tuomari; "Se onkin sitten eri juttu, jota pitää tutkia....."
        Eri kulttuureissa ja eri aikoina oikea ja väärä ovat olleet kovin erilaisia käsitteitä. Vahvemman oikeus, yleinen mielipide. Tällä palstalla huomaan inttämisen olevan melkoinen taitolaji, josta olen todennut kaivon ilmeisen pohjattomaksi.
        Aika ja unohtaminen parantaa usein parhaiten kärsimysten ja epäoikeudenmukaisuuden aiheuttamat haavat

• Ksantippa
        Kai de Puu kirjoitti:

Jeesus kehoitti kääntämään lyöjälle toisenkin posken. Omatunto on hyvin venyväinen kun on "oma
        lehmä ojassa." Aisopos pyörii mielessä jälleen.
        Tarinoita on paljon, eikä niitä aina ole saatavissakaan. Kerronpahan:
        Talonpojan ja tuomarin härät olivat samalla laitumella. Talonpoika kulkiessaan huomasi härkänsä kuolevan tuomarin härän puskiessa sitä.
        Tuomarille hän kertoi tapauksen näin:
        "Minun härkäni puski sinun härkäsi kuoliaaksi. Miten sovimme asian ?"
        Tuomari;" Sinä annat yhden häristäsi minulle niin asia on sovittu."
        Tähän talonpoika; "Sekosin sanoissani. Sinun härkäsi puski minun härkäni kuoliaaksi."
        Tuomari; "Se onkin sitten eri juttu, jota pitää tutkia....."
        Eri kulttuureissa ja eri aikoina oikea ja väärä ovat olleet kovin erilaisia käsitteitä. Vahvemman oikeus, yleinen mielipide. Tällä palstalla huomaan inttämisen olevan melkoinen taitolaji, josta olen todennut kaivon ilmeisen pohjattomaksi.
        Aika ja unohtaminen parantaa usein parhaiten kärsimysten ja epäoikeudenmukaisuuden aiheuttamat haavat

Jokainen omassa elämässään joutuu toteamaan, ettei oikeudenmukaisuutta aina ole olemassa tai
        se aiheuttaa monenlaisia ajatuksia. Kompromissit, tunteet ja järki tuovat eteemme monenlaisia lähimmäisiimme ja itseemme kohdistuvia odotuksia ja tekoja. Reaaliteettien huomioiminen luo rajoja odotuksillemme.

Sanonta: hyvä voittaa aina pahan, ei aina ole paikallaan. Aina on henkilöitä, jotka käyttävät toisten hyväntahtoisuutta väärällä tavalla hyväkseen.

Meillä kaikilla on oikeus ajatella ja sanoa oma mielititeemme. Voimme myös ajatella ns. väärin.
        Meidän on osattava olla terveellä tavalla itsekkäitä, joka kait tarkoittaa henkistä vapautta.

Emme kaikki ole vahvoja, heikompia meillä on velvollisuus auttaa ongelmissa. Pettymyksien hetkellä tarvitsemme toisia ihmisiä, uusia näköaloja, - mahdollisuuksia. On jaksettava nousta
        vaikka mieli olisi kuinka alamaissa loukkauksien
        ja väärän kohtelun vuoksi.

Tunteen muuttuminen toisesta ääripäästä toiseen, vaatii paljon henkisiä voimavaroja itsekultakin.
        Mistä saamme voimavaroja, siinä ovat hyvät neuvot tarpeen.

• Kai de Puu
        Ksantippa kirjoitti:

Jokainen omassa elämässään joutuu toteamaan, ettei oikeudenmukaisuutta aina ole olemassa tai
        se aiheuttaa monenlaisia ajatuksia. Kompromissit, tunteet ja järki tuovat eteemme monenlaisia lähimmäisiimme ja itseemme kohdistuvia odotuksia ja tekoja. Reaaliteettien huomioiminen luo rajoja odotuksillemme.

Sanonta: hyvä voittaa aina pahan, ei aina ole paikallaan. Aina on henkilöitä, jotka käyttävät toisten hyväntahtoisuutta väärällä tavalla hyväkseen.

Meillä kaikilla on oikeus ajatella ja sanoa oma mielititeemme. Voimme myös ajatella ns. väärin.
        Meidän on osattava olla terveellä tavalla itsekkäitä, joka kait tarkoittaa henkistä vapautta.

Emme kaikki ole vahvoja, heikompia meillä on velvollisuus auttaa ongelmissa. Pettymyksien hetkellä tarvitsemme toisia ihmisiä, uusia näköaloja, - mahdollisuuksia. On jaksettava nousta
        vaikka mieli olisi kuinka alamaissa loukkauksien
        ja väärän kohtelun vuoksi.

Tunteen muuttuminen toisesta ääripäästä toiseen, vaatii paljon henkisiä voimavaroja itsekultakin.
        Mistä saamme voimavaroja, siinä ovat hyvät neuvot tarpeen.

.. on ollut keskusteluissa esillä useaan kertaan.
        Rakkaudessa vallitsevasta oikeudenmukaisuudesta kirjoitti arkkipiispa J.W. aikoinaan. Rakkaus käsitteenäkin on melkoisen kiharainen. Siihenkin tulee usein omistamisesta johtuva astianmaku.
        Bô Yin Râ kirjassaan rakkaudesta avartaa ainakin omaa näkemystäni myö Suureen Nasaretilaiseen ja hänen oppiinsa. Rakkauteen kuuluu olellisena osana anteeksiantaminen.
        " ei muistele kärsimäänsä..."

• Ruuneperi

Olen seurannut tätä keskustelua alusta lähtien tietämättä mitä kirjoittaa. Anteeksi pitäisi pyytää jos on toista loukannut. Pitääkö loukatun antaa anteeksi on jo hiukan eri asia.

Jos lyö toista turpiin ja pyytää anteeksi sanomalla, "anteeksi että löin Sinua", voi lyöty livauttaa takaisin ikäänkuin anteeksiantona.

Mahatma Gandhin asenteisiin ja ajatteluun vaikutti mielestäni uskonto. Onko oikein sanoa hindulaisuutta ja buddhalaisuutta henkiuskonnoiksi, en tiedä. Joka tapaauksessa niissä uskotaan sielunvaellukseen, uudestisyntymiseen. Lehmiä (ainakin hinduidmissä) pitää palvoa ja käärmeitäkin. Ei tiedetä mikä "suuri henki" kussakin asuu, vaikka iso-äiti.

Kanssaihmisiin suhtautumisessakin on kunnioituksen ja näennäisen arvonannon mukana pelko.

Mitähän tähän summaksi sanoisin. Minulla ei ole tällaisiin pohdintoihin tarvittavaa suurta oppineisuutta eikä kirjoja tukenani. Yritän pohtia asiaa maalaisjärjellä.

Määrittelemällä vahvat hyviksi ja heikot huonoiksi on huono alkuasetelma. Jos on loukannut toista tai toisia on pyydettävä anteeksi. Syyttömän ei sitäkään tarvitse tehdä vaikka riitelisikin.

• Kai de Puu

Aluksi toivon, että mitä miesten kesken sovitaan myös pitää.
        Jotkut pitävät meitä kilpalauölajina. En ole milloinkaan kokenut Sinua kilpailijana edes näillä palstoilla - enkä ketään muutakaan.
        Keskustellaan mistä keskustellaan. Pääasia, että saadaan hyviä ja rakentavia keskusteluja.
        Toivon myöskin, että avarrumme uskonnollisesti ja maailmankatsomuksellisesti toisistaan poikkeavista käsityksistä.
        Kovin usein meillä vain tahtoo olla kovin ihmeellisiä käsityksiä vielä nykypäivinäkin.
        Keskustellaan - se niinkuin matkailukin avartaa.

• Ruuneperi
        Kai de Puu kirjoitti:

Aluksi toivon, että mitä miesten kesken sovitaan myös pitää.
        Jotkut pitävät meitä kilpalauölajina. En ole milloinkaan kokenut Sinua kilpailijana edes näillä palstoilla - enkä ketään muutakaan.
        Keskustellaan mistä keskustellaan. Pääasia, että saadaan hyviä ja rakentavia keskusteluja.
        Toivon myöskin, että avarrumme uskonnollisesti ja maailmankatsomuksellisesti toisistaan poikkeavista käsityksistä.
        Kovin usein meillä vain tahtoo olla kovin ihmeellisiä käsityksiä vielä nykypäivinäkin.
        Keskustellaan - se niinkuin matkailukin avartaa.

Ei minusta mielipiteeni ole mitenkään ihmeellisiä.

• Kai de Puu
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei minusta mielipiteeni ole mitenkään ihmeellisiä.

Niin minustakin - eivät omani niin ihmeellisiä ole omasta mielestäni ?

• Anu

Eikähän nyt ole pyydelty anteeksi puolin jos toisinkin,ehkä riittää,menkää älkääkö enää pahaa tehkö.

• Kai de Puu

Kovin on eräisiin iskostunut taito jurnuttaa, vaikka moneen kertaan on sovittu, että "sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee." Tällä en tarkoittanut kirjoittajaa vaan erästä tähän jo aiemmin kirjoittanutta, jolla näyttää jääneen "levy päälle" ja sen on vaikeata vanhaa vinyyliä saada korjatuksi kuin ehken digitoimalla.
        Yhdyn Anuun täysin mielin. Osaisimpa itse ottaa Sinulta tämän opikseni ja noudattaa.

• Kai de Puu
        Kai de Puu kirjoitti:

Kovin on eräisiin iskostunut taito jurnuttaa, vaikka moneen kertaan on sovittu, että "sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee." Tällä en tarkoittanut kirjoittajaa vaan erästä tähän jo aiemmin kirjoittanutta, jolla näyttää jääneen "levy päälle" ja sen on vaikeata vanhaa vinyyliä saada korjatuksi kuin ehken digitoimalla.
        Yhdyn Anuun täysin mielin. Osaisimpa itse ottaa Sinulta tämän opikseni ja noudattaa.

Viestiisi vastaus ei sopinut, joten jatkan tässä. Jä epäselväksi mikä eilisessä jätti pahan maun suuhusi ? Puhuen asiat selviävät, on mielipiteeni.
        Kun loukkaan olisi hyvä kertoa missä ja miten, että osaisin korjata ja pyytää anteeksi. Hampaankoon voi laittaa jotain aivan muuta.
        Siis kerrohan ?

• Meeri ii
        Kai de Puu kirjoitti:

Viestiisi vastaus ei sopinut, joten jatkan tässä. Jä epäselväksi mikä eilisessä jätti pahan maun suuhusi ? Puhuen asiat selviävät, on mielipiteeni.
        Kun loukkaan olisi hyvä kertoa missä ja miten, että osaisin korjata ja pyytää anteeksi. Hampaankoon voi laittaa jotain aivan muuta.
        Siis kerrohan ?

kertoisin enempää kun oma eilinen vastauksesi sisälsi vain kaksi sanaa.

• Kai de Puu
        Meeri ii kirjoitti:

kertoisin enempää kun oma eilinen vastauksesi sisälsi vain kaksi sanaa.

Joskus kahdessa on puoli liikaa. Vihkialttarillakin sanotaan vain "Tahdon" ja se riittää. En lähde asiaa täällä enempää repostelemaan. Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
        Rehellisyys, on ainoa asia, jota Sinulta odotan ja toivon. Tunnen olevani palstalaisista eniten ja avoimimmin kertonut. Sinusta ei ota pirukaan selvää ? Valhetta pitää selitellä, muutella, parannella...

• Meeri ii
        Kai de Puu kirjoitti:

Joskus kahdessa on puoli liikaa. Vihkialttarillakin sanotaan vain "Tahdon" ja se riittää. En lähde asiaa täällä enempää repostelemaan. Näitä voisi jatkaa loputtomiin.
        Rehellisyys, on ainoa asia, jota Sinulta odotan ja toivon. Tunnen olevani palstalaisista eniten ja avoimimmin kertonut. Sinusta ei ota pirukaan selvää ? Valhetta pitää selitellä, muutella, parannella...

tuppaumistani. Asia selvä.

• Kai de Puu
        Meeri ii kirjoitti:

tuppaumistani. Asia selvä.

Tuppautumisestasi ei ole kysymys vaan Sinun asenteestasi.Kun kerrot jotain, seuraavalla kerralla kerrot ettei asia olekaan näin vaan noin ja sitten udeltuasi ja kyseltyäsi antamatta mitään oikeata tietoa alat loukkaantuneena sanoa ettet halua tuppautua.
        Miten sellainen voi tuppautua, joka ei tuppaudu oikeasti ? Kerro ihmeessä totuus. En osaa antaa anteeksikaan kun en todellakaan tiedä mistä kahdesta sanasta on kysymys, josta niipahdit ?

• Meeri ii
        Kai de Puu kirjoitti:

Tuppautumisestasi ei ole kysymys vaan Sinun asenteestasi.Kun kerrot jotain, seuraavalla kerralla kerrot ettei asia olekaan näin vaan noin ja sitten udeltuasi ja kyseltyäsi antamatta mitään oikeata tietoa alat loukkaantuneena sanoa ettet halua tuppautua.
        Miten sellainen voi tuppautua, joka ei tuppaudu oikeasti ? Kerro ihmeessä totuus. En osaa antaa anteeksikaan kun en todellakaan tiedä mistä kahdesta sanasta on kysymys, josta niipahdit ?

En ole mikään ensiluokan keskustelija mutta vielä kerran minun on pakko kysyä näin yleisellä : oletko ollenkaan tietoinen Maijasta tai Marinasta?
        Jos näin on ettet mitään tiedä, niin sitten ei ole sen enempää selviteltävää kummallakaan . Tulee mieleen ajatus että joku on leikkinyt kanssani, ja tosi ilkeällä tavalla.

• Kai de Puu
        Meeri ii kirjoitti:

En ole mikään ensiluokan keskustelija mutta vielä kerran minun on pakko kysyä näin yleisellä : oletko ollenkaan tietoinen Maijasta tai Marinasta?
        Jos näin on ettet mitään tiedä, niin sitten ei ole sen enempää selviteltävää kummallakaan . Tulee mieleen ajatus että joku on leikkinyt kanssani, ja tosi ilkeällä tavalla.

Oletko jäänyt jossain asiassa vastausta vaille.
        Tämä on sikäli anteeksi-palstalle sopiva, että
        yksityisyystietoja en halua enkä toivo tälle palstalle. "Kahden kauppa on kolmannen korvapuusti." Keskustelua tulisi käydä ja jatkaa siellä missä on aloitettu, muuten menee loputkin puurot ja vellit sekaisin. Maijasta ja Marinasta puhutaan siellä missä on puhuttu, jos on puhuttu, aivan asiallisesti ja ilkeilemättä.

• Anu
        Meeri ii kirjoitti:

Miksi välität ei Kai de Puulta vastauksia saa,hän käskee hakea hakusesta,luulin jo että hän olisi ollut sanojensa mittainen,mutta taas se tuli nähtyä ja koettua,vain anteeksi pyydellen hänelle voi vastata,mutta,ei hän anteeksi anna seuraavassa jo on tekstiä vaikka muille jakaa.mutta ei pidä ottaa itseensä siitä,hän ei pyytele anteeksi itse,olen nyt lukenut näitä viestejä tässä,vertaa vain raamattuun.

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Miksi välität ei Kai de Puulta vastauksia saa,hän käskee hakea hakusesta,luulin jo että hän olisi ollut sanojensa mittainen,mutta taas se tuli nähtyä ja koettua,vain anteeksi pyydellen hänelle voi vastata,mutta,ei hän anteeksi anna seuraavassa jo on tekstiä vaikka muille jakaa.mutta ei pidä ottaa itseensä siitä,hän ei pyytele anteeksi itse,olen nyt lukenut näitä viestejä tässä,vertaa vain raamattuun.

Olisipa somaa tietää, mitä vastausta vaille olette jääneet. Meerille totesin että asiat keskustellaan niillä palstoilla kuin on tarpeen.
        Anulle olen todella antanut niin tyhjentäviä vastauksia kuin vain voi ja rehellisesti.
        Mikä teitä itseänne koskeva asia on jäänyt kertomatta ? Mikä on se asia, joss esim. tänään olen loukannut teitä ? En todellakaan ymmärrä ?

• Anteeksi
        Kai de Puu kirjoitti:

Oletko jäänyt jossain asiassa vastausta vaille.
        Tämä on sikäli anteeksi-palstalle sopiva, että
        yksityisyystietoja en halua enkä toivo tälle palstalle. "Kahden kauppa on kolmannen korvapuusti." Keskustelua tulisi käydä ja jatkaa siellä missä on aloitettu, muuten menee loputkin puurot ja vellit sekaisin. Maijasta ja Marinasta puhutaan siellä missä on puhuttu, jos on puhuttu, aivan asiallisesti ja ilkeilemättä.

Nämä "tytöt" eivät anteeksi pyydä eivätkä anna.
        kaidepuu turhaan tivaa. On merkillistä mennä toiselle palstalle kun esitit aivan asiallisia ja suoria kysymyksiä. Rehellinen ihminen olisi vastannut heti suoraan parilla sanalla.
        Anteeksi, että puutuin asiaan, joka ei minulle kuulu. Sivusta on hyvä seurata ei saa tahraa omiin käsiinsä.

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

Olisipa somaa tietää, mitä vastausta vaille olette jääneet. Meerille totesin että asiat keskustellaan niillä palstoilla kuin on tarpeen.
        Anulle olen todella antanut niin tyhjentäviä vastauksia kuin vain voi ja rehellisesti.
        Mikä teitä itseänne koskeva asia on jäänyt kertomatta ? Mikä on se asia, joss esim. tänään olen loukannut teitä ? En todellakaan ymmärrä ?

Et ole loukannut,minä vain otan niin helposti itseeni,kun en ymmärrä vastauksia,joten suo anteeksi,en kysele enää.

• Kai de Puu
        Anteeksi kirjoitti:

Nämä "tytöt" eivät anteeksi pyydä eivätkä anna.
        kaidepuu turhaan tivaa. On merkillistä mennä toiselle palstalle kun esitit aivan asiallisia ja suoria kysymyksiä. Rehellinen ihminen olisi vastannut heti suoraan parilla sanalla.
        Anteeksi, että puutuin asiaan, joka ei minulle kuulu. Sivusta on hyvä seurata ei saa tahraa omiin käsiinsä.

Kaksi täysin toivotonta tapausta. Kun yrittää kysyä, ei vastausta kummaltakaan - ei milloinkaan ?
        Tulee aikoinaan kertomani "kaksinkertaisesti tivottomasta" ja tämä on sitä, jota on mahdoton ymmärtää. Tällä palstalla sopii pyytää ja anteeksi vaikkei aina tiedä mistä on kysymys.
        Pohjalaiselle riittää; "Oho ! "

• Kai de Puu
        Anu kirjoitti:

Et ole loukannut,minä vain otan niin helposti itseeni,kun en ymmärrä vastauksia,joten suo anteeksi,en kysele enää.

Kysy ihmeessä selvästi ja yksiselitteisesti, että ymmärrän vastata. Uskoisin teidänkin vastaavan kysymääni.

• Meeri ii

kun olen, lukisitko 6/7 Anteeksi, nikillä: pyytäen, voin kertoa että se oli minun koneesta lähtenyt anteeksi pyyntöni. Enempään en pysty, ja LOPPU.

• Kai de Puu

Olen kenties turhankin paljon tässä keskustelussa mukana. Kun aikakin on rajallinen on peräti mahdotonta seurata kaikkea. Kun vielä vastauksia annetaan toisilla palstoilla tilanne käy mahdottomaksi.
        Tästä syystä henkilökotaisissa asioissa olenkin toivonut käytettävän mieluummin vaikka sähköpostia. Valitettavan vähän näin tapahtuu. Kaikkea ei ole syytä tuoda julkisuuteen reposteltavaksi.
        Anteeksi- sanan toivoisi tulevan enemmän käyttöön vilpittömässä mielessä.
        Olen yrittänyt saada Sinulta selviä suoria kysymyksiä useaan kertaan, samoin kuin Anultakin.
        MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEAT ?
        Otetaan aina asia kerrallaan ja asia asiana - jookos ?

• Wille
        Kai de Puu kirjoitti:

Olen kenties turhankin paljon tässä keskustelussa mukana. Kun aikakin on rajallinen on peräti mahdotonta seurata kaikkea. Kun vielä vastauksia annetaan toisilla palstoilla tilanne käy mahdottomaksi.
        Tästä syystä henkilökotaisissa asioissa olenkin toivonut käytettävän mieluummin vaikka sähköpostia. Valitettavan vähän näin tapahtuu. Kaikkea ei ole syytä tuoda julkisuuteen reposteltavaksi.
        Anteeksi- sanan toivoisi tulevan enemmän käyttöön vilpittömässä mielessä.
        Olen yrittänyt saada Sinulta selviä suoria kysymyksiä useaan kertaan, samoin kuin Anultakin.
        MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEAT ?
        Otetaan aina asia kerrallaan ja asia asiana - jookos ?

Tämä ajankohtainenkin asia kiinnostaa henkilökohtaisestikin. Tarkoitus oli vain lueskella puuttumatta keskusteluun, mutta näissä puheenvuoroissa henkii paljon katkeruuden siemeniä. Milloin ne on kylvetty, kuka on kylvänyt, millaiset ovat muut kasvuun vaikuttavat tekijät. Toisaalla puhutaan rikkaruohoista, jotka valtaavat hyötykasvien elintilaa. Kuinkahan usein me osallistumme katkeroiduttuamme tähän vihan rikkakasvien siementen kylvöön myös täällä keskustelupalstoilla kuten tapahtuu nykyään seurakuntaelämässäkin. Eriseuraisuus näkyy sielläkin seurakunnan työntekijäin keskuudessa.
        Miespastori kieltäytyy rovastirouvan kanssa yhteistyöstä. Kuinkahan kirkkolaki määrittelee papin äitiysloman ?

• Kai de Puu
        Wille kirjoitti:

Tämä ajankohtainenkin asia kiinnostaa henkilökohtaisestikin. Tarkoitus oli vain lueskella puuttumatta keskusteluun, mutta näissä puheenvuoroissa henkii paljon katkeruuden siemeniä. Milloin ne on kylvetty, kuka on kylvänyt, millaiset ovat muut kasvuun vaikuttavat tekijät. Toisaalla puhutaan rikkaruohoista, jotka valtaavat hyötykasvien elintilaa. Kuinkahan usein me osallistumme katkeroiduttuamme tähän vihan rikkakasvien siementen kylvöön myös täällä keskustelupalstoilla kuten tapahtuu nykyään seurakuntaelämässäkin. Eriseuraisuus näkyy sielläkin seurakunnan työntekijäin keskuudessa.
        Miespastori kieltäytyy rovastirouvan kanssa yhteistyöstä. Kuinkahan kirkkolaki määrittelee papin äitiysloman ?

Tutkijako olet. Jos aivan tieteellisessä mielessä, luulen jopa tällaisista keskusteluista löytyvän paljonkin aiheita. Itse olen kuin Jeppe Niilonpoika. Kyselen monesti itseltäni; M i k s i?
        Useille riittää pintakiilto ja anteeksipyyntönä;
        o h o !

• Kai de Puu

Luehan keskustelun avauspuheenvuoroni. Kerro mielipiteesi siitä ? Sinun tekstisi käy yli ymmärrykseni vain yön yli nukuttuani yritän uudelleen lukea.

• Anu
        Kai de Puu kirjoitti:

Luehan keskustelun avauspuheenvuoroni. Kerro mielipiteesi siitä ? Sinun tekstisi käy yli ymmärrykseni vain yön yli nukuttuani yritän uudelleen lukea.

En nyt enää muista mitä olen kysellyt,mutta ainakin yhden laulua kysyin,ja se oli.
        Anteeksi pyytäin tahtoisin luoksesi tulla,vaan mitä syytä on mulla,pyydän anteeksi.Tähän asti jotenkin muistan,ja sitä kysyin muistatko sinä tätä laulua.minusta tämä alku sopii ainakin alku otsakkeeseen hyvin.tälläistä asiaa kysyin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe