Parketin petsaus tummemmaksi- kokemuksia / valokuvia... ?

paf

Meillä on pitkän pohdinnan päätteeksi päädytty säilyttämään vanha 70-luvun tammimosaiikkiparketti, joka hionnan jälkeen petsataan tummemmaksi.

Kysessä on samaan suuntaan ladottu lattia, jolloin hionta lienee helpompaa ja tasaisen lopputuloksen saaminen todennäköisempää. Mutta silti hiukan pelottaa tuon onnistuminen. Sen verran kalliiksi tulee... Uuden parketin hinta saisi olla 45e/m2, ja samanhintaiseksi tulisi !!!

Mutta olisiko kenelläkään käytännön komemuksia kuinka nämä petsausket ovat onnistuneet ? 20v:n kokemuksen omaava ammattimies on asian tulosa tekemään (ja hintakin sen mukainen =)
Valokuvat olisivat vielä parempia, mutta sanallinen arviontikin riittäisi. Hyvät ja huonot kokemukset ovat tervetulleita !

Tarkoitus olisi siis tummentaa/punertaa lattiaa, mutta ei älyttömän tummaksi, ettei tule liian pimeä olkkari !

Neliöitä n.23 7 tehdään lisää, eli yhteensä n 30m2.

15

12578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkk

      mitäs ajattelit laittaa siihen petsin päälle.
      Ei lattia kestä ihan vaan petsattuna, kuluu aika nopeesti tuo väri pois.

      Kunnon vahat/öljyt tai lakat tarvitaan.

      • texmex

        miettikääpä vielä, jos sittenkin laittaisitte vaikkapa Merbau parkettia, punaruskea ,siihen vanhan parketin päälle,hinta 25-45 e neliö (lukkopontti)tosi siisti ja lukkopontti ei rakoile lainkaan.


      • paf

        Niin pidin itsestäänselvyytenä, että lattia lakataan, jos tämä ei ap viestistä tullut ilmi...

        Viisinkertainen lakkaus olis tulossa =)


      • paf
        texmex kirjoitti:

        miettikääpä vielä, jos sittenkin laittaisitte vaikkapa Merbau parkettia, punaruskea ,siihen vanhan parketin päälle,hinta 25-45 e neliö (lukkopontti)tosi siisti ja lukkopontti ei rakoile lainkaan.

        ... Mutta vanhan päälle se ei mahdu. Patterit joutuisi uusimaan ym. Eli vanha lattia pitäisi purkaa.

        Sanoinkin, että rahallisesti olisi järkevämpi laittaa uusi, mutta vanhan puolesta puhuvat jotkut seikat.mm ekologisuus

        - esim merbau-parkettiin saatavat puut hakataan sademetsistä/tai savanneilta.
        -Lisäksi tästä tulisi hyvästä lattiasta jätettä.
        Syitä tähän kategoriaan löytyy monia.

        Toki uusi isosauvainen parketti on monta kertaa paremman näköinen, ainakin minun mielestäni ja tulisi tosiaan ehkä halvemmaksikin,,, Noita on käyty kaupassa kuolaamassa monta kertaa !

        Mutta silti, JOS säilytämme vanhan, haluasin kuulla kokemuksia vastaavista projekteista =)


      • kunhan
        paf kirjoitti:

        Niin pidin itsestäänselvyytenä, että lattia lakataan, jos tämä ei ap viestistä tullut ilmi...

        Viisinkertainen lakkaus olis tulossa =)

        vaan varaudutte siihen että petsiä on kerralla tarpeekksi. pahin skenario on että se loppuu kesken ja vanha vesiohenteisena ehtii kuivua sillä aikaa kun kaupasta uutta haetaan. silloin ei rajausta saa siistiksi ei sitten millään, jos on pakko lopettaa kesken petsaaminen niin aina suora viiva oviaukon kohdalle, toki ei mielellään sitäkään. tuon karikon kun vältätte niin muuten homma on helppoa ja kaunis lopputulos puoliksi tehty. t x-rautakauppias


      • lintukoto
        kunhan kirjoitti:

        vaan varaudutte siihen että petsiä on kerralla tarpeekksi. pahin skenario on että se loppuu kesken ja vanha vesiohenteisena ehtii kuivua sillä aikaa kun kaupasta uutta haetaan. silloin ei rajausta saa siistiksi ei sitten millään, jos on pakko lopettaa kesken petsaaminen niin aina suora viiva oviaukon kohdalle, toki ei mielellään sitäkään. tuon karikon kun vältätte niin muuten homma on helppoa ja kaunis lopputulos puoliksi tehty. t x-rautakauppias

        Harmi, ettei tähän viestiin tullut omakohtaisia kokemuksia parketin petsauksesta. Itse olen saman tilanteen edessä; 80-luvun mosaiikkiparketti odottaa kunnostusta. Luontoa säästävät arvot ohjaavat vanhan kunnostukseen ennemmin kuin uuden ja trendikkäämmän parketin hankintaan. Pitänee lähteä rautakauppaan katselemaan värivaihtoehtoja ja vielä pohtia pelkän lakkauksen ja petsauksen välillä.


      • Suatana Savolaene
        kunhan kirjoitti:

        vaan varaudutte siihen että petsiä on kerralla tarpeekksi. pahin skenario on että se loppuu kesken ja vanha vesiohenteisena ehtii kuivua sillä aikaa kun kaupasta uutta haetaan. silloin ei rajausta saa siistiksi ei sitten millään, jos on pakko lopettaa kesken petsaaminen niin aina suora viiva oviaukon kohdalle, toki ei mielellään sitäkään. tuon karikon kun vältätte niin muuten homma on helppoa ja kaunis lopputulos puoliksi tehty. t x-rautakauppias

        Kaikki tuntuvat suhtautuvan tähän niin kuin kyse olisi elämästä ja kuolemasta. Itse en ole "käynyt kuolaamassa" yhtään mitään lattioita missään, eikä EHJÄN lattian huvikseen uudelleen käsittely / vaihto tulisi edes mieleenikään.

        Jouduin silti ryhtymään tähän hommaan koska lattiassa oli pahoja ja rumia kulumavikoja (n.30v vanha vaalea parketti) mitkä estivät myös lattian pesemisen.

        Tässä omat kokemukseni:

        Päätin vuokrata hiomalaitteen halvimmasta työkonevuokraamosta mitä kaupungista löysin, vuokrasin samalla mukaan hiomapölyn talteenottorinkulan siihen koneen ympärille (yhdistin siihen sitten perinteisen imurin) sekä kolmea eri karkeutta hiomalaikoja, pari kpl. kaikkia.

        Tyhjensin keittiön, revin listat sorkkaraudalla irti ja aloin hommiin.

        Koskaan en ollut lattiaa hionut ja ensikontakti tuohon masiinaan oli surkuhupaisa.

        Aluksi se hiomakone ei pysynyt oikein hallussa... Ei meinannu pokka pitää kun se kone vei miestä eikä mies konetta!
        Mut sit jokusen minuutin siinä treenattuani opin kyllä hallitsemaan sitä niin että sain liikuteltua sitä haluamaani suuntaan, tai pidettyä paikoillaan.

        Hieman yllättäen sillä karkeimmalla hiomalaikalla (16) oli helpointa. Lopuksi kun hioin vielä vähemmän karkealla (24) niin taas oli koneessa pitelemistä.

        Jälki oli ihan jees. Otin vuokraliikkeestä hienompiakin laikkoja pari kpl. (80) mut en mä niitä jaksa käyttää. Tuo on ihan hyvä jo noin.
        Ei ihan yhtä hyvä kuin uutena mutta radikaalisti parempi kuin aiemmin.

        Lähtötilannehan oli sellainen että kun vanha lakka oli kulunut pois ja lattialle oli läikkynyt sitä sun tätä normaalin lian lisäksi niin siinä oli ikäviä tummia läikkiä vaalealla pohjalla.
        Niitä läikkiä olin sitten parisen vuotta sitten jossain tilapäisessä mielenhäiriössä hionut KULMAHIOMAKONEESEEN kiinnitettävällä hiomalaikalla pois -> siitä seurasi se että ne kohdat olivat hieman kuopallaan ja myös tummentuneet pahan näköisiksi.
        Myönnän, silloin oli se usein peräänkuuluttamani maalaisjärki pahasti karussa.

        Lattia oli siis niin pahan näköinen että hävetti kutsua ketään kylään.

        Seuraavaksi pitäisi sitten laittaa ruskea petsi siihen päälle. Ja lopuksi lakka.

        Olisin petsannut sen jo nyt yöllä mutta nurkkiin jäi vielä hieman hiottavaa sellaisiin kohtiin mihin en tuolla isolla koneella (tai edes omalla pienemmällä hiomakoneellani) päässyt.
        Pitänee huomenna vielä hieman viimeistellä niitä nurkkia ihan käsin, hiomapaperilla kun mitään tarkoitukseen sopivaa työkonetta ei ole käytettävissä.

        Homma on siis kesken ja löysinkin tän threadin etsiessäni muistini virkistykseksi ohjeita lattian petsaukseen.

        Petsi on vaalean ruskeaa, mutta jostain löytökorista kun tuli joskus vuosia sitten hamstrattua hieman mustaakin petsiä, niin taidanpa tehdä sillä jotain tyylikkäitä kuvioita lattiaan. Esim. Jin & Yang, Acid smiley tai hampun lehti tms.

        Mun maailma ei kyllä kaadu siihen että jos joku petsin osa vähän kuivahtaakin ennen muita tms. Ihan turha tästä on tehdä mitään seipäännielemisen mestarinäytettä. Käytännöllisyys ennen kaikkea.

        Ihmetyttää toi muiden pipertäminen ja hifistely. Lattia on lattia.
        Onneksi sentään tuossa yllä omataan sen verran terveet arvot että mietitään myös ekologisuutta.
        Meikäläistä sieppaa sellaiset "tää väri ei sovi ton ja ton kanssa" tai että "kunnon sejase parketti sen olla pitää" -tyypit.

        Mulle olis yks v***n hailee että mikä lattia siinä on, kunhan se kestää pienet läikkymiset ja että sen voi pestä ilman että vesi imeytyy siihen tai valuu lattianrakoihin.

        Oon satavarma että tästä tulee hiton tyylikäs petsauksen, mahdollisten omien "taideteoksien" ja lakkaamisen jälkeen... -vaikken íkinä eläissäni ollut mitään tällaista tehnyt.
        Ja hei, lattian hionta on vain lattian hiontaa, ei siihen mitään 20v kokemuksen omaavaa ammattilaista kiskurihintoineen tarvita. Itse opin sen viidessä minuutissa.

        Mutta mikäs siinä jos olette ökyrikkaita porvareita, saahan se ammattilainen siitä leipänsä ja hyvä hänelle jos töitä riittää. :)


      • Joku vaan
        Suatana Savolaene kirjoitti:

        Kaikki tuntuvat suhtautuvan tähän niin kuin kyse olisi elämästä ja kuolemasta. Itse en ole "käynyt kuolaamassa" yhtään mitään lattioita missään, eikä EHJÄN lattian huvikseen uudelleen käsittely / vaihto tulisi edes mieleenikään.

        Jouduin silti ryhtymään tähän hommaan koska lattiassa oli pahoja ja rumia kulumavikoja (n.30v vanha vaalea parketti) mitkä estivät myös lattian pesemisen.

        Tässä omat kokemukseni:

        Päätin vuokrata hiomalaitteen halvimmasta työkonevuokraamosta mitä kaupungista löysin, vuokrasin samalla mukaan hiomapölyn talteenottorinkulan siihen koneen ympärille (yhdistin siihen sitten perinteisen imurin) sekä kolmea eri karkeutta hiomalaikoja, pari kpl. kaikkia.

        Tyhjensin keittiön, revin listat sorkkaraudalla irti ja aloin hommiin.

        Koskaan en ollut lattiaa hionut ja ensikontakti tuohon masiinaan oli surkuhupaisa.

        Aluksi se hiomakone ei pysynyt oikein hallussa... Ei meinannu pokka pitää kun se kone vei miestä eikä mies konetta!
        Mut sit jokusen minuutin siinä treenattuani opin kyllä hallitsemaan sitä niin että sain liikuteltua sitä haluamaani suuntaan, tai pidettyä paikoillaan.

        Hieman yllättäen sillä karkeimmalla hiomalaikalla (16) oli helpointa. Lopuksi kun hioin vielä vähemmän karkealla (24) niin taas oli koneessa pitelemistä.

        Jälki oli ihan jees. Otin vuokraliikkeestä hienompiakin laikkoja pari kpl. (80) mut en mä niitä jaksa käyttää. Tuo on ihan hyvä jo noin.
        Ei ihan yhtä hyvä kuin uutena mutta radikaalisti parempi kuin aiemmin.

        Lähtötilannehan oli sellainen että kun vanha lakka oli kulunut pois ja lattialle oli läikkynyt sitä sun tätä normaalin lian lisäksi niin siinä oli ikäviä tummia läikkiä vaalealla pohjalla.
        Niitä läikkiä olin sitten parisen vuotta sitten jossain tilapäisessä mielenhäiriössä hionut KULMAHIOMAKONEESEEN kiinnitettävällä hiomalaikalla pois -> siitä seurasi se että ne kohdat olivat hieman kuopallaan ja myös tummentuneet pahan näköisiksi.
        Myönnän, silloin oli se usein peräänkuuluttamani maalaisjärki pahasti karussa.

        Lattia oli siis niin pahan näköinen että hävetti kutsua ketään kylään.

        Seuraavaksi pitäisi sitten laittaa ruskea petsi siihen päälle. Ja lopuksi lakka.

        Olisin petsannut sen jo nyt yöllä mutta nurkkiin jäi vielä hieman hiottavaa sellaisiin kohtiin mihin en tuolla isolla koneella (tai edes omalla pienemmällä hiomakoneellani) päässyt.
        Pitänee huomenna vielä hieman viimeistellä niitä nurkkia ihan käsin, hiomapaperilla kun mitään tarkoitukseen sopivaa työkonetta ei ole käytettävissä.

        Homma on siis kesken ja löysinkin tän threadin etsiessäni muistini virkistykseksi ohjeita lattian petsaukseen.

        Petsi on vaalean ruskeaa, mutta jostain löytökorista kun tuli joskus vuosia sitten hamstrattua hieman mustaakin petsiä, niin taidanpa tehdä sillä jotain tyylikkäitä kuvioita lattiaan. Esim. Jin & Yang, Acid smiley tai hampun lehti tms.

        Mun maailma ei kyllä kaadu siihen että jos joku petsin osa vähän kuivahtaakin ennen muita tms. Ihan turha tästä on tehdä mitään seipäännielemisen mestarinäytettä. Käytännöllisyys ennen kaikkea.

        Ihmetyttää toi muiden pipertäminen ja hifistely. Lattia on lattia.
        Onneksi sentään tuossa yllä omataan sen verran terveet arvot että mietitään myös ekologisuutta.
        Meikäläistä sieppaa sellaiset "tää väri ei sovi ton ja ton kanssa" tai että "kunnon sejase parketti sen olla pitää" -tyypit.

        Mulle olis yks v***n hailee että mikä lattia siinä on, kunhan se kestää pienet läikkymiset ja että sen voi pestä ilman että vesi imeytyy siihen tai valuu lattianrakoihin.

        Oon satavarma että tästä tulee hiton tyylikäs petsauksen, mahdollisten omien "taideteoksien" ja lakkaamisen jälkeen... -vaikken íkinä eläissäni ollut mitään tällaista tehnyt.
        Ja hei, lattian hionta on vain lattian hiontaa, ei siihen mitään 20v kokemuksen omaavaa ammattilaista kiskurihintoineen tarvita. Itse opin sen viidessä minuutissa.

        Mutta mikäs siinä jos olette ökyrikkaita porvareita, saahan se ammattilainen siitä leipänsä ja hyvä hänelle jos töitä riittää. :)

        Minä aikoinaan petsasin taloni ulko-oven ja vedin venelakan päälle. Hyvin onnistui, vaikka värikaupassa sitä vähän ihmettelivät.
        Nyt on lakka kesinyt, ja ei auta muu kuin rapsutella irtonainen pois ja vetää Vinhaa päälle.


    • Perkatin Patsastaja

      Onko parkettia mahdollista höylätä? Talo on RM-talo ja kohde on keittiön lattia.

      Jos ei niin pitänee vain ostaa karkeinta hiomapaperia ja hioa jollain halpis tasohiomakoneella.
      Parketti on niin huonokuntoinen että tuntuu että hiominen ei vain riitä. Osa laudoista on pullistunut reunoistaan kun on tullut useamman kerran vettä lattialle mm. kenkien / polttopuiden mukana tms.
      Vähän veikkaan että lautojen väliin jäisi hiomisen jälkeen mustia viiruja.

      Budjettia korjaukseen ei olisi juuri yhtään, eli nyt kelpaa sellaisetkin rautalanka- ja purkkaviritykset joita ei täydellisyyden tavoittelijoille yleensä suositella ollenkaan!

      Lattia on pakko korjata ettei se mene lopullisesti pilalle ja ala homehtumaan /lahoamaan niistä kohdista joista vanha lakka on kulunut pois.

      Ammattilaisten apuun ei ole varaa turvautua, eikä edes puoliammattilaisten -tai pimeän työn tekijöihinkään sen koommin.
      Eli ei auta kuin itse opetella ja tehdä tuolle jotain.

      Olen sumplinut että jos sitä voisi höylätä niin höyläisin siitä ainakin ne pahimmat kohdat ja hioisin loput, sitten pistäisin ruskeaa petsiä (ei vesiohenteista) ja lakkaa päälle.

      Lopputuloksen ulkonäöllä ei ole suurtakaan väliä, käytännöllisyys ratkaisee. Jos lopputulos jää laikukkaaksi niin voisin vaikka korostaa niitä, maalailla kivoja kuvioita lattiaan ja tehdä siitä hieman taiteellisemman... mikä laki sanoo että lattian pitäisi olla tasaisen yksivärinen joka kohdasta?

      Mistä kannattaa ostaa tarvikkeet kuten petsi ja lakka? Työ ilmeisesti kannattaisi tehdä keväämmällä tai kesällä että voisi tuulettaa riittävästi ilman että tulee pakkanen sisälle.

      • s a m a

        Jaahs, no ei sitten auta kuin kokeilla.


      • d i y

        Ei voi höylätä ja millään pikku tasohiomakoneella homma ei todellakaan tule onnistumaan. Käytännössä sinun täytyy hommata vähintään rumpuhiontakone ja reunahiontakone. Parketinhiontavehkeet löydät konevuokraamoista.


    • pettynytparkettimies

      Hei,
      Voit varautua siihen, että uusi, vesiohenteinen lakkapinta alkaa olla entinen jo parin vuoden kuluttua. Näin ainakin meillä: lähes 20 vuotias tammiparkettimme hiottiin ja lakattiin ammattilaisen toimesta. Jo alle 2v:n kuluttua tuolien alla olevista paikoista lakka kului puhki. Nyt on vajaa 3v. mennyt ja lakkapinta alkaa olla puhki myös kulkureiteiltä ja näyttää jo pahemmalta kuin ennen hiontaa. Nyt täällä ihmetellään, että mitä tuon kanssa tekisi, ainakaan en aio hiotuttaa sitä 2-3 vuoden välein!
      Suosittelen uutta parkettia!

      • lattiaa

        Mitä lakkaa teillä käytettiin? Itse nimittäin haluan lakata lattian mutta huolena on että kunto on muutaman vuoden päästä huonompi kuin nyt.


    • lattiaa

      Niin siis ammattimiehellä teetän koko homman.

    • entäs osmo?

      Tsekkaa myös Osmocolor vaihtoehto. Sellaisella tehtiin meidän parketti vuosi sitten ja ainakin toistaiseksi olen enemmän kuin tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe