Jotain rajaa/kuria kakaroillenne!!!

pipa899

Ensinnäkin,onko järkeä tuoda pieniä kakaroitanne kauppoihin ruuhka-aikoina tms? On todella rassaavaa varmaan heille itselleen,sekä ympärillä oleville ihmisille,kun kakarat huutaa ja kiljuu kokoajan.Ne eivät jaksa ensinnäkään olla just sen takia,kun ovat väsyneitä,tai eivät saa jotain periksi yms.Voitte aivan yhtä hyvin viedä apinalaumanne vaikka apinatarhaan siksi ajaksi,kun teette ostoksenne(ruuhkassa).välttyis muutkin ihmiset korvien särystä,pääkivusta ja muutenkin inhosta apinoiden kiekumiseen.
Tosin olisi hyvä,jos kaikissa kaupoissa olisi "KUULUISA APINAPARKKI" johon ilkikuriset ihmisapinat voisivat laittaa,kun ei osaa käyttäytyä kaupassa.Eli takois niitten päähän samalla sekin,että on Apina,ja käyttäytyy niinkuin Apina.Kyllä mua ainakin hävettäis,jos mun tulevat lapseni kiekuis kaupassa kuin mikäkin kanalauma.Lentäs sen jälkeen kyl nopee sinne kanaparkkiin tai apinaparkkiin!!!

61

3028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh

Kuolematon mielipiteeni on siihen kirjattu.

• kirjoitti aikamoinen

kakara kans, kasva ensin sinä aikuiseksi ja vaadi vast sitten muilta käytöstapoja. Jos et jaksa lasten kiljuntaa, älä mene ruuhka-aikana itse kauppaan..

• ollaan sitä noin apinarakka...

Todellakin menen,ja saavat ne apinat vielä keljut vihankatseet kun kiljuvat.Paistinpannulla päähän vaan ni pysyy hiljasena katsellessaan tähtiä.....daaaaaaa

• vaan,
        ollaan sitä noin apinarakka... kirjoitti:

Todellakin menen,ja saavat ne apinat vielä keljut vihankatseet kun kiljuvat.Paistinpannulla päähän vaan ni pysyy hiljasena katsellessaan tähtiä.....daaaaaaa

mutta tuollaisia sairaitakin maailma päällään kantaa. Onneksi heidät jossain vaiheessa putkaan hommataan, pahoinpitelystä sitten viimeistään. Todellakin annan lasteni liikkua vapaasti kaupassa, katson kyllä perään ettei pahoja tee. Tuollaiset hullut akat vaan säälittää ja naurattaa :o) Hanki elämä!

• ihan terve sinäkään...

Jos sinua häiritsee hanki vaikka korvatulpat tai jotain.. Kaikilla oikeus käydä kaupassa kun huvittaa. Ja silloin kun itsellä on siihen mahdollisuus.. voi olla etää perheessä yksi auto ja toinen (mies) töissä päivät joten kauppaan ehtii vasta ruuhka aikaan.
      Tai mitä tahansa muita syitä..
      Vaikka mulla ei viel omia lapsia olekkaan niin voin ihan kokemuksesta hoitolasten, kummilasten, sukulaislasten osalta, kertoa ettei sinne kukaan vapaa ehtoisesti ruuhka-aikaan lapsen kanssa menekkään. Katsos kun ei ne lapset siellä viihdy ja varsinkin talvella kuumaa ja ahdistavaa ja tylsää, jne.

Ja vielä yksi juttu aivan pienille lapsille itku on ainut keino ilmaista että kaikki ei ole hyvin. Myös vähän isommat lapset (leikki-ikäiset) kiukuttelevat kaupassa, ei sen ikäinen vielä tiedä kaikkia "taiteen sääntöjä" vaan ilmaisevat itseään kiukuttelemalla.
      Olet varmasti myös itse pienenpänä ollut samanlainen.

Enemmän mua ärsyttää tollasset nirppanokat kuten sinä, ihmiset jotka baarissa kaatelevat juomia toisten päälle, ihmiset jotka puuttuvat asioihin joista heillä ei mitään hajua ja jotka heille ei kuulu paskan vertaa...

• Äiti 48v.

Lapsi,jolla on kiukun puuskia/ei välillä osaa, jaksa käyttäytyä, VAI AIKUINEN joka ei osaa/jaksa käyttäytyä?
        Itse olen henkilökohtaisesti saanut täyttä sontaa niskaani, mutta mitäpä tuosta(siis AIKUISELTA).
        eteenpäin mennään:)
        tottakai täytyy huumoria olla mukana, ei täällä maailmassa muuten pärjää:)
        mutta minä olen kyllä lapsen puolta.
        Ei esim2-3vuotiaalta eikä edes 6-vuotiaalta voi, saa vaatia "moitteettomuutta", kun katselevat nämä pienet ihmiset välillä ja aika useinkin aikuisia jotka eivät osaa/jaksa käyttäytyä!
        T:Äiti

• Laiskamatolainen
        Äiti 48v. kirjoitti:

Lapsi,jolla on kiukun puuskia/ei välillä osaa, jaksa käyttäytyä, VAI AIKUINEN joka ei osaa/jaksa käyttäytyä?
        Itse olen henkilökohtaisesti saanut täyttä sontaa niskaani, mutta mitäpä tuosta(siis AIKUISELTA).
        eteenpäin mennään:)
        tottakai täytyy huumoria olla mukana, ei täällä maailmassa muuten pärjää:)
        mutta minä olen kyllä lapsen puolta.
        Ei esim2-3vuotiaalta eikä edes 6-vuotiaalta voi, saa vaatia "moitteettomuutta", kun katselevat nämä pienet ihmiset välillä ja aika useinkin aikuisia jotka eivät osaa/jaksa käyttäytyä!

Jos on työtön tai ei muuten viihdy työelämässä, niin silloin voisi suoda muille normaaleille ihmisille, että tälläinen tapaus kävivsi päivisin apina lauamansa kanssa kaupoissa,tai yksin eikä tunkis sinne itseään laumansa kanssa ruuhkaikana.

On Kotiäitejä jotka ovat riipuvaisia Miehistään, eivätkä jaksa Ahteriaan nostaa tuvan penkiltä, vaan makoilevat päivät ja odottavat että Kkko tulee kotiin Raskaan duunipäivän jälkeen ja sitten koko Apinalauma lähtee kauppaan ensin haetaan pikku Apinat tarhasta ja sitten viedään nämä pikku Apinat kauppoihin kirkumaan.Kun ne on väsyneitä, KILJUTAAN TÄYSILLÄ!

• sinulla aika ajanut ohi!
        Laiskamatolainen kirjoitti:

Jos on työtön tai ei muuten viihdy työelämässä, niin silloin voisi suoda muille normaaleille ihmisille, että tälläinen tapaus kävivsi päivisin apina lauamansa kanssa kaupoissa,tai yksin eikä tunkis sinne itseään laumansa kanssa ruuhkaikana.

On Kotiäitejä jotka ovat riipuvaisia Miehistään, eivätkä jaksa Ahteriaan nostaa tuvan penkiltä, vaan makoilevat päivät ja odottavat että Kkko tulee kotiin Raskaan duunipäivän jälkeen ja sitten koko Apinalauma lähtee kauppaan ensin haetaan pikku Apinat tarhasta ja sitten viedään nämä pikku Apinat kauppoihin kirkumaan.Kun ne on väsyneitä, KILJUTAAN TÄYSILLÄ!

Elikkä tosiaan olisi kiva tietää minkä ikäinen olet ja millaisen kasvatuksen olet saanut kun nimittelet esim lapsia apinoiksi. Suppea on sinunkin elämäsi jos sinun pitää lapsettomana ihmisenä etsiä viihdykettä kasvatus, äitien yms palstoilta. Raukkaparka,toivottavasti luoja sinusta tuhkamunankin tehnyt ettet pistä pehmentyneitä aivosolujasi enää kiertoon..

Kerro ihmeessä missä shoppailet niin kerään kunnon lapsilauman ja mammaryhmän ja tullaan vähän naureskelemaan sinulle! :o)

• On myös
        Laiskamatolainen kirjoitti:

PERHEITÄ(sinulle vissiinkin aivan käsittämätön jo ajatuksena), jotka haluavat mennä viikon loppuisin
        PERHEENÄ ostoksille?
        Ja vaikkapa Heseen herkuttelemaan ostosten jälkeen?
        AI AI AI !!!
        Mikä APINA LAUMA!!! Täältä tullaan!!!!!

• AntiFa antaisi selkään
        sinulla aika ajanut ohi! kirjoitti:

Elikkä tosiaan olisi kiva tietää minkä ikäinen olet ja millaisen kasvatuksen olet saanut kun nimittelet esim lapsia apinoiksi. Suppea on sinunkin elämäsi jos sinun pitää lapsettomana ihmisenä etsiä viihdykettä kasvatus, äitien yms palstoilta. Raukkaparka,toivottavasti luoja sinusta tuhkamunankin tehnyt ettet pistä pehmentyneitä aivosolujasi enää kiertoon..

Kerro ihmeessä missä shoppailet niin kerään kunnon lapsilauman ja mammaryhmän ja tullaan vähän naureskelemaan sinulle! :o)

Kirjoituksenne oli varsin pöyristyttävä. Vaadin siis kommentointia seuraaviin kohtiin:

"Suppea on sinunkin elämäsi jos sinun pitää lapsettomana ihmisenä etsiä viihdykettä kasvatus, äitien yms palstoilta."
        Mikä osoittaa, että ko. kirjoittaja on lapseton?!
        Entä mistä tiedätte hänen etsivän viihdettä tältä palstalta? Ehkä hän on esimerkiksi kiinnostunut suomalaisen kasvatuksen nykytilanteesta.

"Raukkaparka, toivottavasti luoja sinusta tuhkamunankin tehnyt ettet pistä pehmentyneitä aivosolujasi enää kiertoon.."
        Kannatatteko rodunjalostusta? Nimittäin oletatte ko. kirjoittajan olevan "vähä-älyinen", minkä perusteella estäisitte häntä lisääntymästä.
        Haikailetteko vammaisten pakko-sterilisointien (tai jopa likvidointien) perään? Tekikö Hitler hyvää työtä Saksassa?
        Keillä kaikilla olisi Sinun valtakunnassasi lisääntymisoikeus?
        Mitä mieltä olette noin muuten eugeniikasta?

Toivottavasti et tartuta lapsiisi noin moraalitonta ja kylmää asennetta! Muutenkin kannattaisi pysähtyä pohtimaan elämänne perimmäisiä arvoja.

Oikeastaan, Teidän aika on ohi. Ollut jo kauan aikaa.
        Eugeniikkin on julistettu huuhaaksi jo aika päiviä sitten. Pahoittelen.

• nyt sinulle
        AntiFa antaisi selkään kirjoitti:

Kirjoituksenne oli varsin pöyristyttävä. Vaadin siis kommentointia seuraaviin kohtiin:

"Suppea on sinunkin elämäsi jos sinun pitää lapsettomana ihmisenä etsiä viihdykettä kasvatus, äitien yms palstoilta."
        Mikä osoittaa, että ko. kirjoittaja on lapseton?!
        Entä mistä tiedätte hänen etsivän viihdettä tältä palstalta? Ehkä hän on esimerkiksi kiinnostunut suomalaisen kasvatuksen nykytilanteesta.

"Raukkaparka, toivottavasti luoja sinusta tuhkamunankin tehnyt ettet pistä pehmentyneitä aivosolujasi enää kiertoon.."
        Kannatatteko rodunjalostusta? Nimittäin oletatte ko. kirjoittajan olevan "vähä-älyinen", minkä perusteella estäisitte häntä lisääntymästä.
        Haikailetteko vammaisten pakko-sterilisointien (tai jopa likvidointien) perään? Tekikö Hitler hyvää työtä Saksassa?
        Keillä kaikilla olisi Sinun valtakunnassasi lisääntymisoikeus?
        Mitä mieltä olette noin muuten eugeniikasta?

Toivottavasti et tartuta lapsiisi noin moraalitonta ja kylmää asennetta! Muutenkin kannattaisi pysähtyä pohtimaan elämänne perimmäisiä arvoja.

Oikeastaan, Teidän aika on ohi. Ollut jo kauan aikaa.
        Eugeniikkin on julistettu huuhaaksi jo aika päiviä sitten. Pahoittelen.

Tässä viesti johon itse reakoin kyseisellä kirjoituksellani:
        Apinaparkki
        Kirjoittanut: Laiskamatolainen 9.1.2008 klo 08.22

Onko teksti mielestäsi kauhean aikuinen? Kyllä siitä minun mielestäni käy ilmi, että kyseinen henkilö ei ole aikuinen ja tuskin kiinnostunut nykykasvatuksen tilasta, toki voin olla väärässä. En myöskään usko, että itse äiti tai isä viitsisi kirjoittaa täälä lapsista viitaten heihin apinoina.

En kannata rodunjalostusta, enkä ihannoi Hitlerin saksaa. Kirjoittaja kuitenkin osoittaa kirjoituksellaan sellaista "vihaa" lapsia kohtaan, joka ei mielestäni ole normaalia ja näin ollen en tuollaiselle henkilölle lapsia soisi. Tietysti asia ei minun päätettävissäni ole, mutta toivossa on hyvä elää.

Mielestäni en omaa kylmää elämänasennetta, mielestäni juuri kyseinen kirjoittaja ennemminkin sellaisen omaa. Ei halua, pysty ymmärtämään kehitysvaiheessa olevia lapsia. Ja mielestäni kirjoittaja etsii nimenomaan viihdykettä, aloittamalla noin provokatiivisesti keskusteluja juuri äitien yms palstoilla.

• donneli
        nyt sinulle kirjoitti:

Tässä viesti johon itse reakoin kyseisellä kirjoituksellani:
        Apinaparkki
        Kirjoittanut: Laiskamatolainen 9.1.2008 klo 08.22

Onko teksti mielestäsi kauhean aikuinen? Kyllä siitä minun mielestäni käy ilmi, että kyseinen henkilö ei ole aikuinen ja tuskin kiinnostunut nykykasvatuksen tilasta, toki voin olla väärässä. En myöskään usko, että itse äiti tai isä viitsisi kirjoittaa täälä lapsista viitaten heihin apinoina.

En kannata rodunjalostusta, enkä ihannoi Hitlerin saksaa. Kirjoittaja kuitenkin osoittaa kirjoituksellaan sellaista "vihaa" lapsia kohtaan, joka ei mielestäni ole normaalia ja näin ollen en tuollaiselle henkilölle lapsia soisi. Tietysti asia ei minun päätettävissäni ole, mutta toivossa on hyvä elää.

Mielestäni en omaa kylmää elämänasennetta, mielestäni juuri kyseinen kirjoittaja ennemminkin sellaisen omaa. Ei halua, pysty ymmärtämään kehitysvaiheessa olevia lapsia. Ja mielestäni kirjoittaja etsii nimenomaan viihdykettä, aloittamalla noin provokatiivisesti keskusteluja juuri äitien yms palstoilla.

Mutta olen jo tottunut:)
        Äiti 48v. Mummu joka kehtaa näyttää naamaansa kun hakee lastaan eskarista:)

• AntiFa ja sillee
        donneli kirjoitti:

Mutta olen jo tottunut:)
        Äiti 48v. Mummu joka kehtaa näyttää naamaansa kun hakee lastaan eskarista:)

Itseasiassa ei ollut. Pahoittelen.

• mvkf- yh

Miksi te äidit olette niin allergisia kritiikille? Ottakaa nyt ne laput pois silmiltä. Kirjoitus on miten on kirjoitettu, mutta jättämällä turhat rimpsut pois niin siinä on ihan asiaakin.

Monessa perheessä on kaksi aikuista ihmistä, joista toinen varmasti selviäisi kaupassa yksinkin. Vaikka tasa- arvo heikkeneekin lasten tullessa perheeseen, äidin ei tarvitse olla vastuussa kaikesta yksin, myös isät voivat kantaa kortensa kekoon.

Päiväkoti ikäisenkin voi vaikka kerran viikossa hakea myöhemmin hoidosta, että ehtii hoitamaan kauppa asiat, ilman pitkän "työpäivän" tehneitä lapsia.

Yksinhuoltajat, pitkää päivää/reissuhommia tekevien puolisot älkää lähtekö puolusteleemaan,on selvää, että arki on kaaosta, mutta kaikkeen oppii.

Ennen lasten kanssa ulkoitiin yhdessä, nykyään vietetään laatu aikaa kauppakeskuksissa.

Lasten on opittava käyttäytymään ja ottamaan muut huomioon, mutta ruuhka- ajan ostokset ei ole oikea aika ja paikka, kun hiukan jaksaa ajatella lastakin. Lapsikin siinä tilanteessa oppii vain sen, että ruuka- aikan ollaan kärttysiä, kun aikuisetkin on.

Rajattomuus/kurittomuus jo pikku asioista voi johtaa suurempiinkin.

• Äiti 48v.

Vanhempi on 8v. ja tokalla koulussa.
        Nuorempi 6v. ja käy Esikoulua.
        Olemme isännän kanssa sitä mieltä, että on helpompi tehdä kerran viikossa kunnolla ruoka ja tarpeelliset vaate ostokset(Citari, Anttila) kuin se että rampataan kaupassa joka päivä.
        Meillä aivan tavaksi tullut, että lauantai aamuisin olemme viimeistään kl.10.00 kaupassa, että säästymme pahimmalta ruuhkalta.
        ja niitä muovikasseja on sitten peräronnti täynnä.
        viikolla ei tarvitse hakea kuin puuttuvat lähikaupasta, jonne menen jalkaisin, tai kaupunkiin Linjurilla.
        Mutta on huomattavasti helpompaa ja käytännöllisempää tehdä omalla autolla tuo kerran viikossa kauppa reissu.
        Meillä ULKOILLAAN!!! laskemme muksujen kanssa pulkka-mäkeä, olemme luistin radalla, Uimahalilla rampataan kerran viikossa jne...
        Koira mukanana , sienessä tytöt tykkäävät poimia mustikoita, metsämansikoita, joita täällä riittää....
        Mielestäni saa häiritä jos on häiriintyäkseen, jos JOSKUS nykyään jo todella harvoin tämä 6v. suuttuu kun ei saakkaan jotain mitä haluaa.
        Parempi antaa lapsen suuttua, kuin "ostaa hiljaiseksi".

• ja hoidan aaamupäivisin kau...
        Äiti 48v. kirjoitti:

Vanhempi on 8v. ja tokalla koulussa.
        Nuorempi 6v. ja käy Esikoulua.
        Olemme isännän kanssa sitä mieltä, että on helpompi tehdä kerran viikossa kunnolla ruoka ja tarpeelliset vaate ostokset(Citari, Anttila) kuin se että rampataan kaupassa joka päivä.
        Meillä aivan tavaksi tullut, että lauantai aamuisin olemme viimeistään kl.10.00 kaupassa, että säästymme pahimmalta ruuhkalta.
        ja niitä muovikasseja on sitten peräronnti täynnä.
        viikolla ei tarvitse hakea kuin puuttuvat lähikaupasta, jonne menen jalkaisin, tai kaupunkiin Linjurilla.
        Mutta on huomattavasti helpompaa ja käytännöllisempää tehdä omalla autolla tuo kerran viikossa kauppa reissu.
        Meillä ULKOILLAAN!!! laskemme muksujen kanssa pulkka-mäkeä, olemme luistin radalla, Uimahalilla rampataan kerran viikossa jne...
        Koira mukanana , sienessä tytöt tykkäävät poimia mustikoita, metsämansikoita, joita täällä riittää....
        Mielestäni saa häiritä jos on häiriintyäkseen, jos JOSKUS nykyään jo todella harvoin tämä 6v. suuttuu kun ei saakkaan jotain mitä haluaa.
        Parempi antaa lapsen suuttua, kuin "ostaa hiljaiseksi".

Missähän päin maata asut, kun poimit marjat talvella ja käyt koiran kanssa uimahalissa, sinne minäkin haluaisin muuttaa. Ja luntakin tuntuu riitävän, siis jossain pohjoisessa Korvantunturilla? Täällä eteläsuomessa tuo lumikin on aika harvinaista nykyään! Ainakin tämä talvi on ollut rapakeliä ihan korviin asti!

Miksi ihmeesä sinne kauppaan pitää koko perheen lähteä, eikö olisi helpompaa, jos toinen vanhemmista, elikkä se vaikka jolla on ajokortti ja auto suorittaisi ruokaostokset tai vuoronperään, ei lapsilla varmastikkaan ole kovin hauskaa tehdä ruokaostoksia koko perheelle, ei meillä ainakan. Lelukaupassa käymme yhdessä silloin tällöin ja se on sellainen yhteinen harrastus, mutta ei ruokakauppa. Meillä se joka jää kotiin siivoa lasten kanssa kun toinen käy kaupassa, siinä kaksi hyödyllistä "kärpästä" yhdellä iskulla. Maidot ja muut pienet ostaa toinen viikolla jos pääsee loppumaan duunin jälkeen. Ja vapaa aikaa jää sitten johonkin muuhun yhteiseen kivaan. Esim. käydään vaikka leffassa porukalla. Siitä muksut tykkää ja me vanhemmatkin ja sitten mäkkäriin sen jälkeen, on melkein joka lauantainen ohjelma. Kaikilla hyvä mieli! Ei kukaan itse jonkun karkin perään , mikä pilaa koko viikonlopun. Turha aiheutta surua turhasta, kun voi suunitellakkin etukäteen!

• Äiti48v.
        ja hoidan aaamupäivisin kau... kirjoitti:

Missähän päin maata asut, kun poimit marjat talvella ja käyt koiran kanssa uimahalissa, sinne minäkin haluaisin muuttaa. Ja luntakin tuntuu riitävän, siis jossain pohjoisessa Korvantunturilla? Täällä eteläsuomessa tuo lumikin on aika harvinaista nykyään! Ainakin tämä talvi on ollut rapakeliä ihan korviin asti!

Miksi ihmeesä sinne kauppaan pitää koko perheen lähteä, eikö olisi helpompaa, jos toinen vanhemmista, elikkä se vaikka jolla on ajokortti ja auto suorittaisi ruokaostokset tai vuoronperään, ei lapsilla varmastikkaan ole kovin hauskaa tehdä ruokaostoksia koko perheelle, ei meillä ainakan. Lelukaupassa käymme yhdessä silloin tällöin ja se on sellainen yhteinen harrastus, mutta ei ruokakauppa. Meillä se joka jää kotiin siivoa lasten kanssa kun toinen käy kaupassa, siinä kaksi hyödyllistä "kärpästä" yhdellä iskulla. Maidot ja muut pienet ostaa toinen viikolla jos pääsee loppumaan duunin jälkeen. Ja vapaa aikaa jää sitten johonkin muuhun yhteiseen kivaan. Esim. käydään vaikka leffassa porukalla. Siitä muksut tykkää ja me vanhemmatkin ja sitten mäkkäriin sen jälkeen, on melkein joka lauantainen ohjelma. Kaikilla hyvä mieli! Ei kukaan itse jonkun karkin perään , mikä pilaa koko viikonlopun. Turha aiheutta surua turhasta, kun voi suunitellakkin etukäteen!

Tampereella asutaan.
        et varmaan ymmärtänyt näitä vuoden aikoja?
        Talvisi olemme pulkkamäessä, luistelemassa jne...
        Kesäisin pyöräilemme ja olemme muuten ulkona, täällä kun on vaikka mitä..
        Ja syksyisin olemme marja, sieni metsällä koira mukana.
        Kai itsekkin ymmärrät että koiraa ei saa uimahalliin viedä?
        Jos et tiennyt, nyt tiedät.
        kauppareissun teemme yhdessä, koska lapset saavat jo valita itse piirustus tarvikkeitaan Citarissa on usein vaatteita alessa, saavat itse valita jne...
        Ja joka lauantai, kauppareissun jälkeen menemme ulos syömään.
        Onko sinun niin vaikea?käsittää että se on meille ns.laatuaikaa???
        No, sinun asiasi ei meidän ongelmamme.
        Minua ei pätkän vertaa kiinnosta miten hoidat itse ja perheesi asiat, joten turha minulle vastata, muille sitten saat vaikka kuinka.

• korteni kekoon
        ja hoidan aaamupäivisin kau... kirjoitti:

"Miksi ihmeesä sinne kauppaan pitää koko perheen lähteä, eikö olisi helpompaa, jos toinen vanhemmista, elikkä se vaikka jolla on ajokortti ja auto suorittaisi ruokaostokset tai vuoronperään, ei lapsilla varmastikkaan ole kovin hauskaa tehdä ruokaostoksia koko perheelle, ei meillä ainakan."

Mitäs jos perheessä ei ole kuin yksi vanhempi ja hoitopaikaan ei lasta voi jättää siksi ajaksi kun kävisi ostoksilla yksinään? Tuttavallani on tilanne, että on yksinhuoltaja ja pääsee töistä klo 16, ajaa hoitopaikkaan hakemaan lapset ja silloin kello on 16.45 ja lapset on haettava hoidosta klo 17 mennessä. Eipä ole paljon mahdollisuuksia mennä kauppaan yksinään. Joillekin se on vain käytännön sanelema pakko mennä väsyneiden lasten kanssa kauppaan.

• Hankala juttu
        korteni kekoon kirjoitti:

"Miksi ihmeesä sinne kauppaan pitää koko perheen lähteä, eikö olisi helpompaa, jos toinen vanhemmista, elikkä se vaikka jolla on ajokortti ja auto suorittaisi ruokaostokset tai vuoronperään, ei lapsilla varmastikkaan ole kovin hauskaa tehdä ruokaostoksia koko perheelle, ei meillä ainakan."

Mitäs jos perheessä ei ole kuin yksi vanhempi ja hoitopaikaan ei lasta voi jättää siksi ajaksi kun kävisi ostoksilla yksinään? Tuttavallani on tilanne, että on yksinhuoltaja ja pääsee töistä klo 16, ajaa hoitopaikkaan hakemaan lapset ja silloin kello on 16.45 ja lapset on haettava hoidosta klo 17 mennessä. Eipä ole paljon mahdollisuuksia mennä kauppaan yksinään. Joillekin se on vain käytännön sanelema pakko mennä väsyneiden lasten kanssa kauppaan.

Jos noin on asiat, niin silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kun otta lapset mukaan. Pakkohan se on. Jos ei ole ketään kivaa naapuria tai ystävää, joka voisi jeesata vähän, ja hoitaisi lapsia sen aikaa, kun yksinhuoltaja tekee kauppareissun, niin asia on kieltämättä hankalahko.

Yksi vaihtoehto olisi, jos se olisi mahdollisuus käydä kaupassa ruokkiksella, ei varmaan mitään kivaa, mutta voisi onnistua, ja jos sen tekisi vain kerran viikossa. Näin talvella tavaroita voi pitää autossa. Kesäsin sitten kylmälaukku auton perään.

Eikö tuttavasi todellakaan voisi vaikka palkata jotain koululaista kotiin hoitamaan lapsia siksi ajaksi, kun hän itse käy kaupassa, seklainenkin olisi yksi idea. Toivottavasti osasin auttaa edes vähän, sillä ne ruuathan on sieltä kaupasta kotiin on saatava. Voisi jopa vaikka netin kautta tilata, sellainenkin on mahdollista nykyaikana.

• Tristar

Totta helkkarissa! Anteeksi mutta ideasi on loistava, vanhemmatkin selviäisivät ostoksista vähemmällä hiellä ja vitutuksella jos lapset saisi johonkin tungettua siksi aikaa. Itse todellakin jättäisin mieluummin ne apinat muualle kauppareissun ajaksi, hallelujaa.

Ehdotankin jokaiseen sioon markettiin asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi vaikkapa 4h:n kanssa yhteistyössä toteutettuja lapsiaprkkeja ruuhka-ajoiksi ja miksei niiden ulkopuolellakin. Viihtyvyyttä kaikille! Minä ainakin siirryn välittömästi sellaisen ketjun asiakkaaksi joka tällaisen toteuttaa.

• nuorimamma 19v

Hehe,mulla on 2-vuotias uhmaiässä oleva poika.Ja pidän ideaa loistavana ja viestissä käytettyjä sanoja hieman huvittavana :D meidän poika kyllä jaksaa uhmata ja varsinkin kaupassa,kun on väsyneenä monestikkin. Olisi kyllä hyvä keino,kun pääsis silläaikaa leikkimään "apinaparkkiin" kun tekisimme mieheni kanssa ostoksia rauhassa.Välttyis turhalta kiukuttelulta ja omien hermojenkin menettämisestä :)

• Akateeminen M

Mua kanssa niin vituttaa jos olen syömässä jossain niin joku älypää tuo RÄÄKYVÄN kakaransa sinne. Ei saa edes syödä rauhassa. Hermot menee noitten rääkyvien kakaroitten takia.

• Tristar

sinä sentään pääset siitä rääkymisestä eroon hetken päästä, se joak sitä rääkyvää kantoi joutuu viemään sen kotiin ja kuuntelemaan sitä parhaassa tapauksessa vuorokauden ympäri... :D

• jatkossa

syö kotona. Oman lapsellisuutesi tuo esille myös nimimerkkisi "akateeminen" mites se taas asiaan vaikuttaa ja miksi sillä haluat päteä? Aikuistumistasi odotellessa..

• Käytöstavat kunniaan!
        jatkossa kirjoitti:

syö kotona. Oman lapsellisuutesi tuo esille myös nimimerkkisi "akateeminen" mites se taas asiaan vaikuttaa ja miksi sillä haluat päteä? Aikuistumistasi odotellessa..

Eikö kotona opetettu mitään ns. "ruokarauhasta"?! Huh huh, jos niinkin selvä asia on hukassa...

Sinä se tässä olet lapsellinen. Vaadit ympäristöä mukautumaan Sinun ehtoihisi. Kotona saatte kiljua niinkuin tykkäätte, mutta julkisilla paikoilla tulee esiintyä hyviä tapoja kunnioittaen.

Entä jos joku valittaisi kirjastossa metelöinnistä? Varmaan kehoittaisitte lukemaan ne kirjat kotona. Ei juma mitä logiikkaa teillä... =D =D

• monet äidit on hyvin itseke...
        Käytöstavat kunniaan! kirjoitti:

Eikö kotona opetettu mitään ns. "ruokarauhasta"?! Huh huh, jos niinkin selvä asia on hukassa...

Sinä se tässä olet lapsellinen. Vaadit ympäristöä mukautumaan Sinun ehtoihisi. Kotona saatte kiljua niinkuin tykkäätte, mutta julkisilla paikoilla tulee esiintyä hyviä tapoja kunnioittaen.

Entä jos joku valittaisi kirjastossa metelöinnistä? Varmaan kehoittaisitte lukemaan ne kirjat kotona. Ei juma mitä logiikkaa teillä... =D =D

Ajatelkaapa,kun kahvilassa istuisi vaikka 80-vuotias vanhus,ja teidän uhmaikäinen parivuotias simpanssi alkais rääkymään kovaa.Niin tuijottaisitteko siinä vahingoniloisia,ja näkisitte vielä,että vanhus kärsisi siitä.Olette just tollasia tyypillisiä,että lapset ois muka tän maailman tärkeimpiä asioita ja että KAIKKI maailman asiat menis heidän edelleen. On maailmassa asioita,myös muitakin ihmisiä,joita täytyy yleisillä paikoilla ottaa huomioon. Ajattelette VAIn ja AINOASTAAn teidän etuanne.Että kunhan teistä vain tuntuis hyvältä.Jos mun vieressä rupeis oikein rasittavasti rääkymään joku kakara,niin tokaisin kyllä oikein ääneen(että emäntä varmasti kuulis) että on typerä penikka.Oikea kananhuudon päästäjä.Paskantukkija!!!

• miksi roikut
        monet äidit on hyvin itseke... kirjoitti:

Ajatelkaapa,kun kahvilassa istuisi vaikka 80-vuotias vanhus,ja teidän uhmaikäinen parivuotias simpanssi alkais rääkymään kovaa.Niin tuijottaisitteko siinä vahingoniloisia,ja näkisitte vielä,että vanhus kärsisi siitä.Olette just tollasia tyypillisiä,että lapset ois muka tän maailman tärkeimpiä asioita ja että KAIKKI maailman asiat menis heidän edelleen. On maailmassa asioita,myös muitakin ihmisiä,joita täytyy yleisillä paikoilla ottaa huomioon. Ajattelette VAIn ja AINOASTAAn teidän etuanne.Että kunhan teistä vain tuntuis hyvältä.Jos mun vieressä rupeis oikein rasittavasti rääkymään joku kakara,niin tokaisin kyllä oikein ääneen(että emäntä varmasti kuulis) että on typerä penikka.Oikea kananhuudon päästäjä.Paskantukkija!!!

täällä perhepalstoilla jos itse olet perheetön ja muutenkin näytät vihaavan lapsia. Sanoit, että me äidit ajattelemme vain itseämme yms mutta ketäs sinä ajattelet? Varmaan juu niitä vanhuksia..

En ole sitä mieltä, että lapset saavat käyttytyä miten sattuu, mutta ei heitä voi olettaa olemaan kuin kirkossakaan. Kirjastoon en lapsien kanssa menisi, mutta ruokakauppa on asia erikseen ja lapsiperheilläkin on oikeus ravintolassa käydä. Mikä sinä olet vaatimaan hiljaisuutta ja rauhaa itsellesi tässä vilkkaassa maailmassa. Olet juuri niitä ihmisiä jotka kerrostalossakin valittaa muista asunnoista kuuluvista normaali elämän äänistä ja itsellä ei ole sen verran älliä että muuttaa sitten omakotitaloon jos hiirenhiljaisuutta vaatii! Elämässä nyt vain on ääniä!

Mitenkäs sinä otat nämä lapsiperheet huomioon, kiukuttelemalla heille ja mulkoilemalla kahviloissa? En ollut ennen lapsiakaan sellainen ihminen joka vihasi lapsia, enemmän minua ärsyttää esim pikkurimpsat jotka hirveään ääneen hihittelevät ryyppyreissuilleen, viljelevät vittu sanaa tms kahviloissa ja junissa. Olet näköjään yksi niistä. Tai ihmiset jotka kailottavat suureen ääneen puhelimessa, polttavat tupakkaa ketjussa yleiillä paikoilla. Mutta en heistä kuitenkaan niin paljoa päänvaivaa itselleni ota, että jaksaisin heistä alkaa kirjoittlemaan erikseen. Harkitse vihanhallintakurssia! Oletko miettinyt, ettet itse menisi niihin ruuhka-aikoihin sinne marketteihin, jos kerran et elämä kestä. Ostappa sekopää vaikka korvatulpat.

• jotka lähestyvät kuuluisaa ...
        miksi roikut kirjoitti:

täällä perhepalstoilla jos itse olet perheetön ja muutenkin näytät vihaavan lapsia. Sanoit, että me äidit ajattelemme vain itseämme yms mutta ketäs sinä ajattelet? Varmaan juu niitä vanhuksia..

En ole sitä mieltä, että lapset saavat käyttytyä miten sattuu, mutta ei heitä voi olettaa olemaan kuin kirkossakaan. Kirjastoon en lapsien kanssa menisi, mutta ruokakauppa on asia erikseen ja lapsiperheilläkin on oikeus ravintolassa käydä. Mikä sinä olet vaatimaan hiljaisuutta ja rauhaa itsellesi tässä vilkkaassa maailmassa. Olet juuri niitä ihmisiä jotka kerrostalossakin valittaa muista asunnoista kuuluvista normaali elämän äänistä ja itsellä ei ole sen verran älliä että muuttaa sitten omakotitaloon jos hiirenhiljaisuutta vaatii! Elämässä nyt vain on ääniä!

Mitenkäs sinä otat nämä lapsiperheet huomioon, kiukuttelemalla heille ja mulkoilemalla kahviloissa? En ollut ennen lapsiakaan sellainen ihminen joka vihasi lapsia, enemmän minua ärsyttää esim pikkurimpsat jotka hirveään ääneen hihittelevät ryyppyreissuilleen, viljelevät vittu sanaa tms kahviloissa ja junissa. Olet näköjään yksi niistä. Tai ihmiset jotka kailottavat suureen ääneen puhelimessa, polttavat tupakkaa ketjussa yleiillä paikoilla. Mutta en heistä kuitenkaan niin paljoa päänvaivaa itselleni ota, että jaksaisin heistä alkaa kirjoittlemaan erikseen. Harkitse vihanhallintakurssia! Oletko miettinyt, ettet itse menisi niihin ruuhka-aikoihin sinne marketteihin, jos kerran et elämä kestä. Ostappa sekopää vaikka korvatulpat.

vetävät nurkan takana röökiä,ja hihittelisivät kännireissujaan.Sinunkin lapsistasi suurella mahdollisuudella VOI tulla sellainen inhottava teini.Ellet pidä häntä vankina talossasi!
        Loppuuko äidinrakkaus siihen?tuntuu,että omista lapsistaan puhutaan puolesta ja välitetään,niiden lapsuusajasta,mutta kas kummaa kun tulee teini-ikään.ni ollaa melkeempä vihaamassa häntä!!!jos joku inhoaa tai vihaa lapsia TAI teinejä.ni mitä vitun eroa siinä on..

• mene tajuntaasi..
        jotka lähestyvät kuuluisaa ... kirjoitti:

vetävät nurkan takana röökiä,ja hihittelisivät kännireissujaan.Sinunkin lapsistasi suurella mahdollisuudella VOI tulla sellainen inhottava teini.Ellet pidä häntä vankina talossasi!
        Loppuuko äidinrakkaus siihen?tuntuu,että omista lapsistaan puhutaan puolesta ja välitetään,niiden lapsuusajasta,mutta kas kummaa kun tulee teini-ikään.ni ollaa melkeempä vihaamassa häntä!!!jos joku inhoaa tai vihaa lapsia TAI teinejä.ni mitä vitun eroa siinä on..

Minähän nimen omaan peräänkuulutin suvaitsevaisuutta ja kerroin viestissäni, ettei minua niin paljoa tuommoinen päähän ottaisi, että viitsisin täällä siitä erikseen kirjoitella. Etkä minua löydä teinien palstoilta pätemästä saatika suutani soittamasta.

Tiedän, että lapsistani tulee joskus teinejä ja he varmasti koettelevat rajojaan silloinkin, mutta aion heitä rakastaa silloin yhtä paljon kuin nytkin. Enkä ole teinejä inhottaviksi koskaan väittänyt.Minulla on muuten kaksi poikaa eli ne pikkurimpsat on sitten todennäköisesti tyttöystäviä ei omia lapsiani :o)

Mutta kyse oli lasten käyttäytymisestä kaupoissa yms. Peräänkuuluttaisin kuitenkin ensin aikuisten käytöksen perään ja niiden teinien.. lapset on kuitenkin lapsia.

"Loppuuko äidinrakkaus siihen?tuntuu,että omista lapsistaan puhutaan puolesta ja välitetään,niiden lapsuusajasta,mutta kas kummaa kun tulee teini-ikään.ni ollaa melkeempä vihaamassa häntä!!!jos joku inhoaa tai vihaa lapsia TAI teinejä.ni mitä vitun eroa siinä on.. "

Ilmeisesti sinun vanhempasi eivät sinusta enää välitä tai ainakin luulet niin, siksi kai täällä naurettavasti kiukutteletkin. Älä kuitenkaan pura pahaa oloasi muihin lapsiin ja nuoriin!

• Se nyt vaan

on niin ettei noiden pienten lasten vanhemmilla, siis työskäyvillä, oikein ole muuten aikaa kun "ruuhka-aikoina" käydä siel kaupassa.

Kuule, mene sä ite sinne helvetin apinahäkkiin siks aikaa, sullahan sitä aikaa on kun ei lapsia ole ja tule sit vasta ulos kun perheelliset on ostoksensa tehny.

• sinne mukaan ottaa???

Se nyt vaan on niin. Asenne, jolla lapsia kasvatetaan.

• aorihgarjng

niin, ei ole. syystä että:

- en vie lastani (2v) kauppoihin väsyneenä. ostosreissut suunnitellaan ja ajoitetaan niin, että hän on pirteä.

- lapseni ei hikoile täydessä talvivarustuksessa sisätiloissa, vaan häneltä riisutaan sen verran ulkovaatetta pois, ettei tule kuuma.

- lapsella on mukana jotain siistiä & helppoa syötävää ns. hätätilanteiden varalle. rusinat on hyvä. juotavaa (vettä) on myös aina mukana.

- lapsi EI ole ikinä saanut kaupasta mitään syötävää niin, että syödään/juodaan ensin ja maksetaan vasta kassalla. ei siis osaa tätä vaatiakaan.

- lapsen kanssa EI tehdä pitkiä sovituksia vaativia vaateostosreissuja itselle; jos tarvitsee sovittaa, sovitetaan niin että on joku toinen aikuinen mukana pitämässä lapselle seuraa.

- pienikin lapsi on hyvin fiksu ja muistaa asioita uskomattoman hyvin. siispä; huonolla käytöksellä ei ole kertaakaan saanut mitään kivaa. ei siis tämän takia käyttäydy huonosti/vingu mitään juuri koskaan.

- lapsi ei yritä kiivetä rattaista pois/riuhdo niissä, koska tästä on kerran seurannut valjaisiin joutuminen. niitä lapsi inhoaa - jos mahdollista - vielä vähän enemmän kuin hetkellistä tylsyyttä. tästä ei tarvitse kuin muistuttaa joskus, harvoin sitäkään.

- lapselle ei huudeta, hänkin huutaa siis vain harvoin. tiedän, ei toimi ihan jokaisen kohdalla. kokeilemisen arvoista kuitenkin.

- jos lapsi kuitenkin saa ns. kiukkukohtauksen kaupassa (tapahtuu harvoin, vaikka käydään usein ostoksilla), se saa tulla. siitä ei seuraa mitään erikoisreaktiota. vain toteamus, että tuolla ei saavuta mitään. ja että kauppaan ei pääse, jos ei osaa olla nätisti. ilman erikoishuomiota kohtaus kyllä loppuu ainakin meillä pian.

- lapselle ei voivotella koko ajan, että onko sulla tylsää, mitäs me nyt keksittäis jnejne. kaupassa käyminen on ihan normaalia toimintaa, ei mikään erikoiselämys joka kerta.

- jos ollaan pitkään ostoksilla, käydään välissä kahvilla, lapsi saa hetken kävellä, juoda mehunsa rauhassa jne.

- lapselle jutellaan ihan normaalisti, ihmetellään ja katsellaan asioita/tavaroita, ei huomioida vain kun lapsi käyttäytyy huonosti.

- ja vielä: kaupoissa on käyty usein, ihan pienestä asti. eikä siitä tehdä mitään numeroa. ihan alusta asti on myös ollut samat säännöt (ikä tietysti vaikuttaa). reissuista on myös tehty lapselle kivoja ja opetettu myös vain katselemaan asioita; kaikkea ei aina tarvitse saada eikä välttämättä koskeakaan. jotain kivaa tietysti lapsellekin ostetaan välillä.

- niin, ja lapsi otetaan huomioon ihan samanarvoisena ihmisenä kuin me muutkin. lapsellakin voi olla nälkä, jano, vaippa märkä, huono istua tai tylsää ihan kuin muillakin. ei tarvitse kuin miettiä itseään autojen varaosakaupassa ja se riittää. :P eli, hyvää käytöstä on luvassa jos lapsellakin on jotain mielenkiintoa olla mukana. kirja, juttelu, kohtuureipas liikkuminen ymym. auttavat.

- kerta kiellon päälle: sitä, ettei kaikkea saa periksi, opetellaan ihan joka päivä, kotona, kylässä ja muualla. ei siis vain kaupassa jossa on PAKKO. mikä siinä kieltämisessä on niin vaikeaa joillekin? onhan se ihan selvä, että jos tenava saa kaiken - tai melkein kaiken - kotona läpi, ei ne kiellot tehoa kaupassakaan. siitä seuraa se kuuluisa kiukku, jolla lapsi olettaa AINAKIN saavansa tahtonsa läpi. siinäpä miettimistä.

ja kyllä, uhmaa on meilläkin ollut jo vähän aikaa. siihen suhtautuminen on vaan nykyään niin hemmetin kummallista joillakin. eikö lapselle saa ikinä tulla paha mieli, eikö lapselta saisi muka vaatia/odottaa iän mukaista kohtuullisen järkevää käytöstä. uhma on ihan normaalia, mutta kaiken periksi antaminen on typerää ja johtaa vain tuollaisiin "kakaroihin" joita kukaan ei edes jaksa silmissänsä katsella.

• Äiti 48v.

Mieheni ja minun vaateostoksetja muksujenkin, jos alessa löytyy jotain käytännöllistä ja kivaa.
        Hän myy paperia, ja minä teen hänelle sitten paperitöitä kotosalla, ei tarvitse hänen itse.
        Helpolla pääsen yksin kaupunkiin ja teen ostokset, kunhan kerkiän kotiin kunnes neiti tulee koulusta, kl.13.00
        Linjurilla pääsee vaikka minne ja halpaa kun ostaa kuukausi kortin.
        Mutta nyt lähdetään neidin ja koiran kanssa, lenkille ja sitten haetaan eskari-neiti kotiin:)
        Hyvää talven jatkoa kaikille!!!

• typerää tehdä vanhana lapsia..
        Äiti 48v. kirjoitti:

Mieheni ja minun vaateostoksetja muksujenkin, jos alessa löytyy jotain käytännöllistä ja kivaa.
        Hän myy paperia, ja minä teen hänelle sitten paperitöitä kotosalla, ei tarvitse hänen itse.
        Helpolla pääsen yksin kaupunkiin ja teen ostokset, kunhan kerkiän kotiin kunnes neiti tulee koulusta, kl.13.00
        Mutta nyt lähdetään neidin ja koiran kanssa, lenkille ja sitten haetaan eskari-neiti kotiin:)

olen itse 20v ja mun äiti on 38v. ei suositella,että lapsia tehdään ikäloppuna.

• ihmettelijä....
        Äiti 48v. kirjoitti:

kotirouvan elämää ja ostaa vatteensa Alesta, ajaa Linjurilla ostoksille Cityyn ja muksut pidetään pois kotoa häiritsemästä, koska Rouva tekee Miehensä paperitöitä? Tajusinko Oikein, miksi et itse ole Töissä ja tienaisitte paremmin, sinulla olisi oma Auto, eikä tarttis Linjurilla ajella? Tai niin tietty Miehelläsi on Oma suuri Yritys, ja Paperitöihin kuluu kovasti Laatuaikaa, jos sitä joutuu tekemään Lasten aikana? Oliko oikein? äsken kirjoitit että käytte aina Lauantaisin koko Perheen voimin Ostoksillla ja sen jälkeen yhteisellä Lounaalla? Hienoa =))

• Tytär 28v
        typerää tehdä vanhana lapsia.. kirjoitti:

olen itse 20v ja mun äiti on 38v. ei suositella,että lapsia tehdään ikäloppuna.

Kun tullaan eskarista hakemaan, kun äiskä on mummun ikäinen ja näköinen ja muut pikkuset muksut kyselee, koska se sun oma äiti tulee sut hakeen. Ei oo kovin kiva homma muksulle! Kyllä lapset on hankittava nuorella iällä, eikä pitkin ikää! Ei 50v jaksa pienien pentujen kanssa touhuta sillä lailla kun nuori äiti, ja vielä sitä on jo sen verran fossiili äiti ihmisenä. Tää on mun mielipiteeni.

• Tristar
        Tytär 28v kirjoitti:

Kun tullaan eskarista hakemaan, kun äiskä on mummun ikäinen ja näköinen ja muut pikkuset muksut kyselee, koska se sun oma äiti tulee sut hakeen. Ei oo kovin kiva homma muksulle! Kyllä lapset on hankittava nuorella iällä, eikä pitkin ikää! Ei 50v jaksa pienien pentujen kanssa touhuta sillä lailla kun nuori äiti, ja vielä sitä on jo sen verran fossiili äiti ihmisenä. Tää on mun mielipiteeni.

Ekkönä ole ihminen kuullut että ihmiset ovat erilaisia ja ajksavata aivan eri tavalla? Yksi jaksaa nuorena, toinen kypsempänä. Oma äitini on tarmokkaampi kuin minä, toisaalta sillä onkin iltatähti jonka kanssa touhuta. Ja siskokseni luullaan :D ei äidiksi. Toivottavasti se ei kerro siitä että minä näytän mummolta jo ennen kolmeakymmentä *iik*

Olet varmasti kuullut sanonnan "vierivä kivi ei sammaloidu"? Pitää meinaan paikkansa. Jos mummoksi rupeaa, sellaiselta näyttää, mutta aktiivinen äiti on sellainen vielä päälle viidenkymmenenkin.

Enemmän ne lapset kärsivät ahdasmielisestä äidistä, väittäisin, oli ikä mikä tahansa.

• mielipiteestäsi!
        Tytär 28v kirjoitti:

Ehkä se muuttuu seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana tai sitten ei.
        Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja elämäänsä.

• edes hieman

Kultaseni myös perheellisen on käytävä kaupoissa niiden lapsellistenkin.
      Lapsi parkki on lasten mielestä pelottava ja ahdistava paikka eikä kunnon vanhempi lapsiaan jätät sinne.
      Elämä nyt vain on niin että lapset pitävät ääntä.
      Ehkä olisi hyvä että et tee lapsia sillä silloin ei oikeastaan muuta elämää olekkaan jos sen homman meinaa kunnialla läpi vetää.
      Lapsista on huolta, mutta enemmän niistä on iloa.
      Kaikille luonteille ei muutenkaan lapset sovi, ei sitä tarvitse hävetä, mutta ei se kuitenkaan oikeuta lapsi vihaankaan, sillä sellainenhan tuo sinun asenteesi nyt on. Ei tuo ole vihaa vanhempia kohtaan.

• meilläpäin

Ystävälläni on kaksi lasta 4v ja 2v. Ihania ja joskus todella raivostuttavia :). Hän ei ikinä lähde ruokaostoksille heidän kanssaan. Mies vahtii niitä töiden jälkeen sen aikaa. Kerran kysyin, että onkos lapset mukana, niin vastaus oli että 'hulluko sä olet'.

• Ei parkeille!

Kuka nyt uskaltaisi jättää lapsiaan johonkin parkkiin?
      Ja olosuhteiden pakosta lapset on kuitenkin mukaan otettava markettiin.
      Toisaalta taas kaikki suomalaiset eivät nauti rääkymisen & kiljumisen kuuntelemisesta.

Ratkaisuksi ehdottaisin koiramaailmassa jo kauan käytettyä keksintöä. Eli siis "kuonokoppaa" eli suukapulaa. Sellainen iso iloisen värinen pallo vaan suuhun ja remmit kiinni. Helppoa ja vaivatonta.
      Se ehkäisi kiljumisen tehokkaasti, eikä lasta tarvitsisi jättää mihinkään. Myös turvallisuus paranisi, koska lapsi ei saisi laitettua suuhunsa mitään mihin voisi esim. tukehtua.

• Tristar

Ajattele mikä kultakaivos terapeuteille; voisivat ihan erikoistua näiden "tukahdutettujen" lasten myöhempiin häiriöihin, tästähän saisi ihan oman oireyhtymänkin aikaiseksi!

:D :D

• Keksinnön isä
        Tristar kirjoitti:

Ajattele mikä kultakaivos terapeuteille; voisivat ihan erikoistua näiden "tukahdutettujen" lasten myöhempiin häiriöihin, tästähän saisi ihan oman oireyhtymänkin aikaiseksi!

:D :D

Vähemmän siitä saa häiriöitä kuin siitä että hylkää lapset johonkin parkkiin. Tai edes kotia.
        Silloinhan lapsi miettii, että mitä pahaa olen tehnyt, kun en pääse mukaan.

Sanoisin keksinnön siis jopa parantavan kansan mielenterveyttä!

• Tristar
        Keksinnön isä kirjoitti:

Vähemmän siitä saa häiriöitä kuin siitä että hylkää lapset johonkin parkkiin. Tai edes kotia.
        Silloinhan lapsi miettii, että mitä pahaa olen tehnyt, kun en pääse mukaan.

Sanoisin keksinnön siis jopa parantavan kansan mielenterveyttä!

käytetään sitä tulppaa näiden valittajien turpien tukkimiseen, eikös? Jos se kerran ei alkuunkaan ahdista, parempi se kai on että tahalliset ilkeydet eliminoidaan kuin kasvuun kuuluvat vaiheet. Yes?

• tulee korvatulpat

teille ainaisille valittajille! Että jaksattekin. Tuollaisella perusnegatiivisella asenteella elämä on varmaan yhtä juhlaa, sääliksi käy teitäkin!

• Keksinnön isä
        tulee korvatulpat kirjoitti:

teille ainaisille valittajille! Että jaksattekin. Tuollaisella perusnegatiivisella asenteella elämä on varmaan yhtä juhlaa, sääliksi käy teitäkin!

Voisitteko osoittaa sen valitusosan viestissäni?! Fakta kuitenkin on, että kaikki suomalaiset eivät välttämättä nauti kiljumisesta. Vai kiistättekö? Muistakaa perustelut.

Ja missä se negatiivinen asenne ilmeni? Pikemminkin positiivinenhan se oli! Yritin vain olla innovatiivinen. Sitä paitsi keksintöhän parantaisi turvallisuutta ehkäisemällä tukehtumisvaaraa, joka taas on positiivinen asia.

Itse taas tunnutte katsovan maailmaa mustien lasien läpi, kun "valittajia" löytyy joka nurkan takaa.

Sitten niistä ehdottamistanne korvatulpista:
        Väittäisin kuitenkin metelin poistamisen olevan kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Sillä väittäisin, että aikuisia liikkuu marketeissa enemmän kuin metelöiviä lapsia (eihän kaikki lapset edes metelöi).
        Tällöinhän kannattaa toimenpiteet kohdistaa vähemmistöön.

• Keksinnön isä
        Tristar kirjoitti:

käytetään sitä tulppaa näiden valittajien turpien tukkimiseen, eikös? Jos se kerran ei alkuunkaan ahdista, parempi se kai on että tahalliset ilkeydet eliminoidaan kuin kasvuun kuuluvat vaiheet. Yes?

"käytetään sitä tulppaa näiden valittajien turpien tukkimiseen, eikös?"
        Se voisi olla, mikäli siellä marketissa valitettaisiin niin kovalla äänellä, että se herättäisi närkästystä suurissa massoissa.
        Ja jos niin pääsisi käymään, niin vartija kyllä tulisi huomauttamaan asiasta.

"Jos se kerran ei alkuunkaan ahdista, parempi se kai on että tahalliset ilkeydet eliminoidaan kuin kasvuun kuuluvat vaiheet. Yes?"
        Ei välttämättä. Tahalliset ilkeydet yleensä karsiutuvat jo jokaisen itsesensuurin ansiosta. Ts ei sanota ääneen kaikkea mitä sylki suuhun tuo. Ellei sitten ole psyykkisesti sairas, ettei pysty kontrolloimaan ulosantiaan. Suurin osa sellaisista tapauksista lieneekin eristetty mieleisairaaloihin, joten voinette olla huoleti.

Pyytäisin kuitenkin lisää tietoa näistä "kasvuun kuuluvista vaiheista". Eli missä vaiheessa lapsen kehitykselle on välttämätöntä kailottaa?
        Mieluiten tutkittua tietoa.

• donneli
        Keksinnön isä kirjoitti:

"käytetään sitä tulppaa näiden valittajien turpien tukkimiseen, eikös?"
        Se voisi olla, mikäli siellä marketissa valitettaisiin niin kovalla äänellä, että se herättäisi närkästystä suurissa massoissa.
        Ja jos niin pääsisi käymään, niin vartija kyllä tulisi huomauttamaan asiasta.

"Jos se kerran ei alkuunkaan ahdista, parempi se kai on että tahalliset ilkeydet eliminoidaan kuin kasvuun kuuluvat vaiheet. Yes?"
        Ei välttämättä. Tahalliset ilkeydet yleensä karsiutuvat jo jokaisen itsesensuurin ansiosta. Ts ei sanota ääneen kaikkea mitä sylki suuhun tuo. Ellei sitten ole psyykkisesti sairas, ettei pysty kontrolloimaan ulosantiaan. Suurin osa sellaisista tapauksista lieneekin eristetty mieleisairaaloihin, joten voinette olla huoleti.

Pyytäisin kuitenkin lisää tietoa näistä "kasvuun kuuluvista vaiheista". Eli missä vaiheessa lapsen kehitykselle on välttämätöntä kailottaa?
        Mieluiten tutkittua tietoa.

Kotona.
        Jos ei tyttäret suostu pesemään hampaitaan, niin sitten kailotuksen kanssa pesevät!
        Samoin heidän huoneensa siivous!
        Meillä on alakerrassa aivan mahtava pariskunta.
        Kuuluu sinne asti kun kailotan:Siivooteko te vaiko minä?
        Silloin kun minä siivoan menee kellariin jäähylle puolet lelusista muutamaksi kuukaudeksi.
        Samoin kailotan partsilta jos ovat lumipenkassa tien vieressä, että kauemmaksi, jäävät muuten auton alle.
        Ja minulla on todella suuri!Ääni, juoksevat koko remmi ja äkkiä kauemmaksi:)
        Minä hitot välitän naapureista, mutta olen kyllä saanut palautetta että ole hyvä äiti kun kailotan.
        Esim. Vieraisiin autoihin ei saa koskea, ei saa koskea kukka istutuksiin jne....
        Sain lukea että makoilen sohvalla, millä ajalla?
        Juu, täytyy myöntää!
        Kun en säryiltä pysty nukkumaan lähden välillä Donnan kanssa jo kl.04.00 lenkille.
        Ja sillekkään en voi mitään että on Fibrymalagia.
        Nivelrikko, mutta se lenkkeily on todella tärkeää minulle.
        Luut vahvistuu jne...

• Kannataaa oppia juttelemaan
        donneli kirjoitti:

Kotona.
        Jos ei tyttäret suostu pesemään hampaitaan, niin sitten kailotuksen kanssa pesevät!
        Samoin heidän huoneensa siivous!
        Meillä on alakerrassa aivan mahtava pariskunta.
        Kuuluu sinne asti kun kailotan:Siivooteko te vaiko minä?
        Silloin kun minä siivoan menee kellariin jäähylle puolet lelusista muutamaksi kuukaudeksi.
        Samoin kailotan partsilta jos ovat lumipenkassa tien vieressä, että kauemmaksi, jäävät muuten auton alle.
        Ja minulla on todella suuri!Ääni, juoksevat koko remmi ja äkkiä kauemmaksi:)
        Minä hitot välitän naapureista, mutta olen kyllä saanut palautetta että ole hyvä äiti kun kailotan.
        Esim. Vieraisiin autoihin ei saa koskea, ei saa koskea kukka istutuksiin jne....
        Sain lukea että makoilen sohvalla, millä ajalla?
        Juu, täytyy myöntää!
        Kun en säryiltä pysty nukkumaan lähden välillä Donnan kanssa jo kl.04.00 lenkille.
        Ja sillekkään en voi mitään että on Fibrymalagia.
        Nivelrikko, mutta se lenkkeily on todella tärkeää minulle.
        Luut vahvistuu jne...

Meillä ei lapsia rangaista ottamalla pois leluja, karkkipäivää, eikä juuri mitään muutakaan. Lasten kanssa keskustelllaan, he osaavat kuunella. Istumme keittiön pöydän ääreen koko perhe ja selvitämme asiat. Molemmat lapset ovat vähän alle 10 vuotiaita. He eivät ole tyhmiä, ihan tavallisia lapsia.

Meillä ei oteta pulttia kaikesta asioista ja sitten uhkaillaan lapsia eri tavoin. Sellainen ei johda mihinkään. Lapsia kohdellaan asiallisesti, on rajat, ja he tievät missä ne kulkee. Niitä noudatetaan ja rauha kodissa on paljon mukavampaa kuin, että me aikuiset näyttäisimme oman valtamme näitä pieniä ihmisiä kohtaan. He ovat omia yksilöitä hyvine ja huonoine puolineen, kuten yleensä kaikki ihmiset ovat. Me olemme heidät itse kasvattaneet ja olemme ihan tyytyväisiä tulokseen. Heistä on tullut ihan normaaleja ihmisalkuja, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi. Koskaaan ei olla käytetty minkäänlaisia rangaistus toimenpiteitä, ei ole vain tarvinnut. Pyrimme kohtelemaan kaikkia perheenjäseniä tasapuolisesti ja tavalla, kuinka haluaisimme että meitä jokaista itseämme kohdeltaisiin.

Olemme ihan tavallinen perhe, meillä on kaikki mitä tarvitsemme, rakkautta annetaan ja sitä otetaan vastaan, elämän ei tarvitse olla monimutkaista, jokainen itse päättää tässä demokraatisessa maassa kuinka haluaa elää. Yhteiskunssa on säänöt ja niitä on noudatettava, sekä aikuisten kuten lasten. Hoidamme työmme ja lapsemme, elämämme on ihan hyvää ja mukavaa, se on juuri sellaista kun me siitä teemme!

• donneli
        Kannataaa oppia juttelemaan kirjoitti:

Meillä ei lapsia rangaista ottamalla pois leluja, karkkipäivää, eikä juuri mitään muutakaan. Lasten kanssa keskustelllaan, he osaavat kuunella. Istumme keittiön pöydän ääreen koko perhe ja selvitämme asiat. Molemmat lapset ovat vähän alle 10 vuotiaita. He eivät ole tyhmiä, ihan tavallisia lapsia.

Meillä ei oteta pulttia kaikesta asioista ja sitten uhkaillaan lapsia eri tavoin. Sellainen ei johda mihinkään. Lapsia kohdellaan asiallisesti, on rajat, ja he tievät missä ne kulkee. Niitä noudatetaan ja rauha kodissa on paljon mukavampaa kuin, että me aikuiset näyttäisimme oman valtamme näitä pieniä ihmisiä kohtaan. He ovat omia yksilöitä hyvine ja huonoine puolineen, kuten yleensä kaikki ihmiset ovat. Me olemme heidät itse kasvattaneet ja olemme ihan tyytyväisiä tulokseen. Heistä on tullut ihan normaaleja ihmisalkuja, jotka tuntevat olonsa turvalliseksi. Koskaaan ei olla käytetty minkäänlaisia rangaistus toimenpiteitä, ei ole vain tarvinnut. Pyrimme kohtelemaan kaikkia perheenjäseniä tasapuolisesti ja tavalla, kuinka haluaisimme että meitä jokaista itseämme kohdeltaisiin.

Olemme ihan tavallinen perhe, meillä on kaikki mitä tarvitsemme, rakkautta annetaan ja sitä otetaan vastaan, elämän ei tarvitse olla monimutkaista, jokainen itse päättää tässä demokraatisessa maassa kuinka haluaa elää. Yhteiskunssa on säänöt ja niitä on noudatettava, sekä aikuisten kuten lasten. Hoidamme työmme ja lapsemme, elämämme on ihan hyvää ja mukavaa, se on juuri sellaista kun me siitä teemme!

Sinun lapset eivät ole minun ja päin vastoin.
        En tiedä, enkä halua tietää, mutta meillä rampataan museoissa, uimahaleilla ja nyt saa 8v. lumilaudan sillä ehdolla että korjaa reppunsa naulakkon kun on läksyt tehty, vie välillä roskat ulos.
        JOS tekisin kaiken, mitä kun olisi neiti 13v.
        Justiin juteltiin isännän kanssa,
        Minä oli Riihimäellä juurikas pellolla kun olin 12v.
        Mieheni taas, koulusta tultuaan hoisi mummuaan, kun tuli koulusta kotiin.
        Oli 12v.
        Me olemme molemmat tehneet työtä alusta pitäen.
        Minä olin 16v. kun sain Yliopiston Apteekin keskusvarastolta työ paikan.
        Ensin lähettinä puoli vuotta ja sitten Apteekkari sanoi, nyt riitti, puhelin vaihteeseen ja lähtevien laskujen tarkastukseen.
        Me haluamme totuttaa tyttäremme , työhön!
        Ja meidän mielestä ei ole väärin, että jos ei huonetta siivota kerran viikossa, siis kaikki ne romut, menevät jäähylle!
        Sinulla on todella ongelmia.
        Meitä ei hevon pätkää kiinosta miten lapsesi kasvatat, meitä kiinnostaa vain se miten me kasvatamme.
        Koululainen sai Joulu todistuksen.
        Kaikki muut oli hyvää, paitsi kotiläksyt erittäin hyvä.
        No, anteeksi sulta rakas1Siskoni pyydän, joka tukholmassa asut, mutta ei voi mitään.
        Ja vielä lisäksi.
        Sinulla on yksi aikuinen tytär.
        Ja kihität täällä palstoilla?
        Eikö Ruotsissa ole palstoja.
        Kuten kerroit olet asunut siellä 30v. miksi kirjoitelet täällä?
        Maassa maan tavalla!
        Vielä lisäisin , et tiedä miten Psi sinua vihaa!
        Miksi hirtto vie teit sen munauksen että, äitimme hautajaisissa, kun tulimme meille kahville, pyysit häntä Ruotsiin?
        Joopa joo.
        Makasithan serkumme miehen kanssa ruotsissa aikoinaan.
        Miksi on jotkut ihmiset saat itse päätellä kyllästyneet sinuun?

• ei-kiljuvan äiti
        Keksinnön isä kirjoitti:

Voisitteko osoittaa sen valitusosan viestissäni?! Fakta kuitenkin on, että kaikki suomalaiset eivät välttämättä nauti kiljumisesta. Vai kiistättekö? Muistakaa perustelut.

Ja missä se negatiivinen asenne ilmeni? Pikemminkin positiivinenhan se oli! Yritin vain olla innovatiivinen. Sitä paitsi keksintöhän parantaisi turvallisuutta ehkäisemällä tukehtumisvaaraa, joka taas on positiivinen asia.

Itse taas tunnutte katsovan maailmaa mustien lasien läpi, kun "valittajia" löytyy joka nurkan takaa.

Sitten niistä ehdottamistanne korvatulpista:
        Väittäisin kuitenkin metelin poistamisen olevan kaikkein taloudellisin vaihtoehto. Sillä väittäisin, että aikuisia liikkuu marketeissa enemmän kuin metelöiviä lapsia (eihän kaikki lapset edes metelöi).
        Tällöinhän kannattaa toimenpiteet kohdistaa vähemmistöön.

Ei kai kukaan kiljumisesta nautikaan. Mutta kuinka moni siitä jaksaa suivaantuakaan noin älyttömästi?

Itseäni ei vaan paljon jaksa kiinnostaa vaikka jonkun lapsi kiljuisikin vieressä! Kassajonossa ei tarvi ikuisuutta seistä kuuntelemassa, ja jos huuto alkaa käydä liikaa hermoon, voihan sitä lykkiä kärrynsä jollekin toiselle kassalle. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Kuonokoppasi varmaankin olisivat aika kalliita valmistaa ja hankkia - ja ongelmahan ei ole kiljuvalla vähemmistöllä vaan niillä, jotka eivät osaa kiljumista ottaa rennosti tai välttää tilanteita, joissa joutuvat kiljumista kuulemaan. Eli te ääniherkät olette se vähemmistö, jonka olisi paras ryhtyä toimenpiteisiin ja hankkia ne edulliset korvatulpat - enemmistö ihmisistä kuitenkin ymmärtää ettei pieni lapsi välttämättä aina jaksa olla hiljaa. Ehkä kauppojen infossa voitaisiin jakaa kaupan logolla varustettuja Nipotulppia kaikille herkkiksille, niin voisitte hakea omanne ilmatteeksi ennen kauppareissua, kun vaan sanoisitte "Tarvitsen tulpat siltä varalta, että joku metelöi lähelläni!"

Kyllä mölyä maailmaan mahtuu.

• Syyttäjä
        donneli kirjoitti:

En tiedä, enkä halua tietää, mutta meillä rampataan museoissa, uimahaleilla ja nyt saa 8v. lumilaudan sillä ehdolla että korjaa reppunsa naulakkon kun on läksyt tehty, vie välillä roskat ulos.
        Oli 12v.
        Ensin lähettinä puoli vuotta ja sitten Apteekkari sanoi, nyt riitti, puhelin vaihteeseen ja lähtevien laskujen tarkastukseen.
        Ja meidän mielestä ei ole väärin, että jos ei huonetta siivota kerran viikossa, siis kaikki ne romut, menevät jäähylle!
        Meitä ei hevon pätkää kiinosta miten lapsesi kasvatat, meitä kiinnostaa vain se miten me kasvatamme.
        No, anteeksi sulta rakas1Siskoni pyydän, joka tukholmassa asut, mutta ei voi mitään.
        Ja vielä lisäksi.
        Maassa maan tavalla!
        Miksi hirtto vie teit sen munauksen että, äitimme hautajaisissa, kun tulimme meille kahville, pyysit häntä Ruotsiin?
        Joopa joo.

Miksi syytätä kaikesta siskoasi Tukholmassa?Mitä tekemistä hänellä on lastesi kanssa, onko hän synyttänyt heidät?Miski kirjoitat ettet ole kiinostunut hänestä ja kuitenkin, ainakin kerran päivässä kerrot jotain omia juttujsi hänestä, mitkä on sinun pienessä sairaassa päässäsi tapahtunut 30 vuotaa sitten. EI MEITÄ KIINOSTA HÄNEN ASIANSA! Ja kerrot hänestä samoja valheita koko ajan. LOPETA SELLAINEN.EMME USKO ETTÄ HÄN HAVITTELISI SINUN JUOPPOA MIESTÄSI!Siskosi on LAATUNAINEN! Ota oppia hänestä!

Miksi sosiaali otti sinulta lapset pois kun asuit Tukholmassa? Kerro siitä ajasta , miten elit ja miten lapsesi hoidit? Se kiinostaisi meitä paljon enemmän kuin siskosi! Ymmärätkö, viime yönä kirjoitit monta juttua suvustasi ja kaikki ne ovat poistettu, kukakohan niiden poiston järjesti, me tiedämme. Sinua valvotaan palstalla ja kohta lennät taas ulos, kuten normaalia sinulle on.

Ole kiltti ja kerro millaista elämää TODELLISUUDESSA ja REHELLISESTI meille kaikille lukijoille miten elit Tukholmassa. Meitä ei kiinosta siskosi asiat pätkääkään, miksi et ymärrä sitä? MEITÄ KIINOSTAA NYT SINUN TAUSTASI?! JA KOVASTI!

• annen2
        Kannataaa oppia juttelemaan kirjoitti:

..miten juttelet 1v5kk pienelle, oman tahdon treenaajalle järkevästi pöydän ääressä. Otan vinkkejä mielellään vastaan!

• Väärä palsta
        donneli kirjoitti:

Oli 12v.
        Ja vielä lisäksi.
        Maassa maan tavalla!
        Joopa joo.

Oletko Donneli ajatellut, että olet ihan väärällä palstalla, kun tälläisiä tarinoita rupesit tänne "kasvatus" palstalle sepostamaan.

Palsta on tarkoitettu pientenlasten ja koulaisten palsta, mihin aikuiset kirjoittelevat surujaan ja murheitaa, ja kyselevät neuvoja muilta ja ottavat vinkkejä vastaan ja jakelevat omia vinkkejään. Sellaista joukku toimintaa.

Sinä kasvatat jotain "siskoasi" täällä. Kuinka vanha hän on, kun on täälä palstalla? 10-15 vuotta, mutta sellainenkaan ei oikein voi olla mahdollista.Mutta tämä taitaa olla se sinun"sisko" joka ei sinua tunne, olen lukennut hänsetä jostain muualtakin.

Kuin luin miten lapsiasi kasvattelet, niin on kovasti ehtoja, jos tekee niin ja näin, niin sitten käy sileen tai tälleen. Lasta lahjotaan, jos tekee jotain, kuten laittaa reppunsa naulakkoon. Eikö se tehtävä ole jokaipäiväinen tapa? Opeta hänelle, että tavarat löytyy sieltä, minne hän on ne laittanut! Ja lumilauta, jos vie roskat ulos, mikset vie niitä itse.Saisit sitten palkkioksi vaikka siiderin siitä hommasta.

Olit aloittanut työn teon itse 12v, ja haluatte totuuttaa tyttärenne ja opettaa heidät työhön! Eikö he ole vielä siihen liian nuoria, enkä kyllä usko ,että saavat mitään virkaa mistään, juuri siitä syystä.

Mitä sinä teet työksesi, mikä on sinun ammattisi? Toimitko psykatrisella alalla jollain tavalla?. Vain arvailua, heillä on ihan hyviä aikuistan päiväkoteja sielä.Voi askarella sitä sun tätä.

Viestisi loppu oli ihan sekavaa sepittämistä, Siitä huomaa, että et voi voida oikein hyvin, kun sen kirjoittit. Tämä kun on KASVATUSPALSTA lapsille.

Ei pitäisi kiihtyneessä tilanteessa ruveta kirjoittelemaan kaiken maailam kummallisia satuja, ja sitten suraavan päivän moraalinen kankkunen kaivertaa mietä, ja ihminen soimaa itseään, siinä menee vain aikaa harakoille!

• mietin vaan

Mietin vain että kumpikohan on parempi, ottaa lapsi mukaan kauppaan (ruuhaka-aikanakin) vai jättää lapsi upeaan "apinaparkkiin".. Vanhempien seurassa on sentään tuttua ja turvallista liikkua. Entä parkissa.. Tuttuja ei näy missään ja paikka on vieras ja suuri. Itku tulee herkästi sellaisessa tilanteessa. Ja miltä hän se mahtaa kuulostaa kun ns. apinaparkin 15-20 "apinaa" huutaa yhtäaikaa.. Vaikka parkissa olisikin muutamia palkattuja työntekijöitä vahtimassa lapsia, häviää suuresta joukosta lapsia yllättävän nopeasti. Sitten ihmetellään kun vanhemmat kadottavat lapsensa kauppaan..

• kaupassa kävijä

Pitäisikö lapset jättää kotiin kauppareissun ajaksi? Sittenhän sinä ja kaltaisesi kyttäisitte tilannetta ja kiljuisitte, kuinka vastuuttomasti lapset jätetään kotiin. Joskus on PAKKO ottaa lapset kauppaan mukaan, tykkäsit siitä tai et! Mene itse kauppaan vaikka aamukasilta (vai oletko peruskoulussa?) kun siellä on vaan eläkeläisiä, jo pitäisi olla kunnianarvoisille korvillesi mieluisa hiljaisuus. Pakkoko sinne on tunkea ruuhka-aikaan jos saa päänsärkyä äänistä!

Me käymme kerran viikossa isot ruokaostokset (maitoa ym. helposti loppuvaa haen aamupäivisin lähikaupasta 2km päästä rattailla), ja se ruokaostosilta on kyllä usein perjantai-ilta, koska lauantaina ei viitsi lähteä kauppaan vapaapäivää kuluttamaan (ja ihan samanlaisia mulkoilijoita siellä varmasti silloinkin on). Näin olemme tehneet siitä asti, kun esikoinen syntyi. Lapsemme ovat tottuneet kaupassa olemiseen, he eivät huuda ja kilju eivätkä mangu mitään hyllyiltä. He ovat nukkuneet päiväunensa eivätkä ole väsyneitä kaupassa. JOSKUS kuopus - uhmaiässä, ehkä sinä et ole koskaan ollut sen ikäinen kun olet niin fiksu ja filmaattinen - toki kiukuttelee jos vaikka ei pääse itse kuljeksimaan kärryistä ja silloin kyllä huudon kuulee aika hyvin.

MUTTAMUTTA, kyse on kasvatuksesta: me emme anna periksi hänen keksinnöilleen kaupassa - emme ole antaneet tähänkään asti - ja hän oppii ettei kiukuttelu tehoa emmekä me noloina suostu kaikkeen, kun emme edes nolostu. Onneksi lapsi kiukuttelee todella harvoin, ehkä juuri siksi kun tietää ettei sillä ole kaupassa mitään vaikutusta. Meistä kaupassa käynti on normaalia elämää, jota lasten pitää oppia elämään. Ehkä se voisikin lasta tuskastuttaa, jos siellä kaupassa pitäisi käydä joka päivä ruuhkassa...

MInä en luota minkään apinatarhan henkilökuntaan niin paljon, että veisin lapseni sinne. Anteeksi vaan, mutta jos sinne viedään juuri niitä APINOITA, jotka eivät kaupassa osaa käyttäytyä, niin luulen että he/apinat rääkkäävät siellä aika sumeilematta toisia lapsia. Ei kiitos. Lapset, joille ei ole opetettu tapoja, vain ovat sellaisia. Tönivät, lyövät, kynsivät, purevat...

Minua ei kyllä hävetä pätkääkään kaupassa, vaikka lapseni huutaisikin tai vaikka molemmat huutaisivat. Kyse on asenteesta. Jos kamalasti aina ajattelee, että mitähän muutkin ihmiset minusta miettivät, niin silloin tietty varmasti hävettää hirveästi jos ei vaikkapa ole muodinmukaiset vaattteet itsellä jne... voihan semmoista ihmistä sitten ihan omat lapsetkin hävettää! Kumma ajatusmalli, tosi vieras mulle - minua ei esimerkiksi paljon nappaa mainostamasi mulkoilut tai vihaiset katseet. Ja jos sanoisit MINUN lastani typeräksi, voit olla varma, että pyytäisin kovaan ääneen perusteluja asialle (niin että naapuripöytäänkin kuuluisi) ja toteaisin, ettet taida itsekään mikään järjen jättiläinen olla kun lapsia nimittelet, se on ruma tapa - ja tiedätkö mitä sinä tekisit: sinä häpeäisit kovin etkä uskaltaisi vastata mitään järkevää vaan luikkisit pakoon, koska sinunlaisesi ihmiset ovat juuri niitä kyyliä ja mulkoilijoita, joilla ei ole muuta tekemistä kuin kytätä ja paheksua toisten elämää, mutta joilla ei tositilanteessa ole koskaan pokkaa edes seistä sanojensa takana. Selkäranka on hukassa! Kaltaisesi mielellään valittavat juuri lapsista, koska kokevat itse olevansa sentään PALJON fiksumpia kuin kiljuvat alle 3-vuotiaat...

Mutta ehkäpä sinäkin tuosta kasvat ja fiksuunnut, mistä sen tietää. Sen huomaa, että olet vielä kovin nuori ja angstinen. Odotas 10 vuotta, silloin olet varmaan jo 20v paremmalla puolen. Voipi olla että mielipiteesi hymyilyttävät silloin. :D

• lapsiperheet

en lukenut tuossa välissä olevia viestejä-

elättää kauppiaat ja myyjät, ei se yksinäinen juurikaan muuta osta kuin korppuja pussin ja teepaketin.

• näin on!

Pikkupissisten Demit ja huulipunat ei paljon tunnu, jos viereisellä kassalla 3-lapsinen perhe ostaa parin päivän ruoat, vaipat ja vaatteet... niin, miksiköhän kaupoissa on jopa semmoisia "autokärryjä" lapsiperheellisille?

• Anonyymi

Niinpä, sepä on ongelman aihe.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      476
      1723
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1487
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1338
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1299
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      895
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      856
    7. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      46
      777
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      701
    Aihe