Hyötyykö lukiosta oikeasti ?

anonymss

Lukio houkuttais, mutta niin myös amis. amis enemmän, koska sitten saisin muuttaa pois kotoa. todistus on hyvä, opo ajaa mua lukioon, mutta stressa etten jaksa opiskella ja en halua asua enää kotona. kaksoistutkinto muussa kaupungissa on mahdollinen.

kannattaako mennä lukioon jos vaan haluan työskennellä myyntialalla/ravintola-alalla/matkailualalla ehkä isonakin pomona ?

16

2079

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BLueValues

Koulutus kannattaa aina, jos on vähänkään kunnianhimoisempia suunnitelmia. Itselläni oli ihan samanlainen olo ysiluokalla, että viitsinkö mennä lukioon kun en kuitenkaan jaksa. Nyt on kädessä kolmen L:n yo-todistus ja hyvä opiskelupaikka, joten lukio ehdottomasti kannatti, eikä se opiskelu niin rankkaa edes ollut.

Loppujen lopuksi lukio ei ole niin rankka laitos kuin mitä pelotellaan. Itse selvisin siitä aika lomailemalla. Jos sinulla on hyvä muisti/olet ahkera/olet muuten vaan lahjakas, tulet varmasti pääsemään lukiosta helpolla. Perusoppilas joutuu näkemään kyllä jonkin verran vaivaa, mutta kyllä siitä lukiosta melkein kaikki vähänkin motivoituneet pääsevät ylioppilaiksi. Kyse on sitten vaan siitä, että miten hyviin arvosanoihin tähtää. Jos 7-8 keskiarvo riittää, ehdit varmasti tehdä paljon muutakin kuin vain opiskella päivät pitkät. Paremmat numerot vaativat sitten joko suurta paneutumista tai erityistä lahjakkuutta, mutta 7-8 keskiarvonkin päättötodistus on huomattavasti parempi kuin mikään amiskoulutus jos tähtää korkealle.

Mutta silloin jos arvioit että yo-kokeet ja päättötodistus eivät yltäisi edes tuohon 7:n (C), niin kannattaa miettiä tarkasti. Yo-todistuksestahan ei sinänsä ole hirveästi hyötyä, jos se on alle keskitasoa. Mutta varmaankin lukiota kannattaa ainakin yrittää, eihän siinä mitään häviä. Kyllä sen osa aina keskenkin jättää, se on ihan mahdollista jos se ei tunnukaan omalta jutulta tai on liian rankkaa.

• sdfsdfsgd

Niin, se lukio ei välttämättä ole niin rankkaa, olen samaa mieltä.

Jos on tyytyväinen seiskan keskiarvoon, niin sen saaminen tuskin mahdottomuus on. Minulla on 10 vapaa tuntia viikossa, silloin teen läksyt. Kotiin jää aineiden kirjoitus kokeisiin lukeminen. Minun mielestäni ei ole rankkaa vaan sopivaa.

En näe mitään mieltä sellaisessa, että numeroiden saaminen olisi henki ja elämä. Lisäksi en tee kaikkia läksyjä, joita en tunne tarvitsevani, mitä minä teen jollain matikan laskuilla, koska en kirjoita matikkaa, kunhan jotenkin osaan. Jossain aineissa riittää se kutonen. Mutta jostain aineista haluan ysin. Ja keskiarvo on suunnilleen kasi. Minusta on sopiva minulle.

Keskityn parhaiten asioihin, jotka tuntuvat tärkeimmiltä. Mutta kyllä elämässä moni muu asia on niin tärkeää, miksi minun pitäisi yrittääkään käyttää kaikki energia opiskeluun. Minusta lukio tuntuu mukavalta, sopivalta. Vaikka yläasteella keskiarvo olikin ysi, niin nyt kasin keskiarvo tuntuu paljon järkevämmältä, siinä on sopivasti haastetta, muttei opiskelu saa stressiä muutoin kuin koeviikolla. Että minusta lukio näin tuntuu mukavalta, ei miltään inhottavalta pakkosressiopiskelulta .

Kyllä lukioon kannattaa tulla, ei kai siitä ainakaan haittaa ole:) Pitää vaan yrittää päästä tasapainoon opiskelun kanssa, niin se tuntuu ihan mukavalta. Kyllä lukion jälkeenkin muihin kouluihin kerkeää:) Ja aina voi olla paremmat mahdollisuudet joihinkin jatko opiskelu paikkoihin.

• sinne vaan!!!!

amikseen siitä! nykypäivänä juuri amiksesta on mahdollisuus päästä suuriin ja hyväpalkkaisiin töihin...!

• Klaf

Noo tolla perusteella sanoisin sinulle amis, kaksoistutkinto olisi hyvä vaihtoehto jos meinaat haluat korkealle päästä, mutta mielummin tolle pohjalle joku liiketalous/matkailualan/ravintola-alan ammattitutkinto olisi hyödyllisempi kuin pelkkä lukio.

• amislainen

Lukio, nääh, ei se nykyään oo enään sellainen ja jos kaksoistutkinto kiinnostaa niin sen pystyy amiksessakin lukemaan. Mene amikseen vaan, samat mahdollisuudet kuin lukiossakin, ellet mihinkään ammattiin halua mikä vaatii lukiopohjaista koulutusta. Ja vaikka nyt menisitkin amikseen ja alkaisi vanhemmalla iällä kaduttamaan ettet käyny lukiota, niin kyllä sen voi sitten käydä vaikka iltalukiona tai otat töistä vapaata. Mieti itse millaiseen ammattiin haluat ja lähde siitä sitten kattelemaan =D

• sdsadsa

"Lukio, nääh, ei se nykyään oo enään sellainen"

Millainen? Lukiosta hyötyy ainakin sen yleistiedon ja edes hitusen sivistystä, kuten KIRJOITUSTAIDON.

• ---
        sdsadsa kirjoitti:

Millainen? Lukiosta hyötyy ainakin sen yleistiedon ja edes hitusen sivistystä, kuten KIRJOITUSTAIDON.

Kirjoitustaidon tosiaankin... Eräskin lukiota hehkuttanut ei tässä ketjussa osannut kirjoittaa jatko-opintoja...

• BLueValues
        --- kirjoitti:

Kirjoitustaidon tosiaankin... Eräskin lukiota hehkuttanut ei tässä ketjussa osannut kirjoittaa jatko-opintoja...

...eräs amista hehkuttanut ei osannut käyttääollenkaan isoja alkukirjaimia. Tuohon verrattuna yksi yhdyssanavirhe on aika pikkujuttu ;)

• fgjrytrhgfhgf
        --- kirjoitti:

Ei osannut- se opetetaan ala-asteella jo (ja veikkaan että se osasi, mutta kirjoitti huolimattomasti)... mutta minkä sille voi amikset on sellaisia pilkunviilaajia;P

• opettajasi
        BLueValues kirjoitti:

...eräs amista hehkuttanut ei osannut käyttääollenkaan isoja alkukirjaimia. Tuohon verrattuna yksi yhdyssanavirhe on aika pikkujuttu ;)

Katsohan omaa kirjoitustasi; käyttääollenkaan ei ole kai yhdyssana... ja lauserakenteesi on väärällä tavalla rakennettu.

• amislainen
        sdsadsa kirjoitti:

Siitä kirjoitustaidosta, vaikka olisi käynyt lukion niin ei se silti tarkoita että osaisi kirjoittaa jotenkin täydellisesti. Ja se sivistys, itse en prefeeraa siihen mikä nykypäivänä määritellään yleissivistykseksi, koska mielestäni se voi olla myös esim. osaa vaihtaa renkaat autoon. Kummasta on loppujen lopuksi enemmän hyötyä osaa vaihtaa vaikka ne renkaat autoon vai tietää milloin hitler on kuollut? Mutta esimerkkejä noi vaan.... Pitää jatkaa tunti alkaa...

• sadasda
        amislainen kirjoitti:

Siitä kirjoitustaidosta, vaikka olisi käynyt lukion niin ei se silti tarkoita että osaisi kirjoittaa jotenkin täydellisesti. Ja se sivistys, itse en prefeeraa siihen mikä nykypäivänä määritellään yleissivistykseksi, koska mielestäni se voi olla myös esim. osaa vaihtaa renkaat autoon. Kummasta on loppujen lopuksi enemmän hyötyä osaa vaihtaa vaikka ne renkaat autoon vai tietää milloin hitler on kuollut? Mutta esimerkkejä noi vaan.... Pitää jatkaa tunti alkaa...

" Ja se sivistys, itse en prefeeraa siihen mikä nykypäivänä määritellään yleissivistykseksi, koska mielestäni se voi olla myös esim. osaa vaihtaa renkaat autoon."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yleissivistys

"Yleensä sanaa yleissivistys käytetään adjektiivin yleissivistävä yhteydessä vastakohtana ammattiin valmistavalle."

Joka tapauksessa, jokaisen kuuluisi päättää ITSE mihin linjalle tai lukioon menee opiskelemaan.. Suosittelen kuitenkin lukiota, koska tietoa ja taitoa arvostetaan nykymaailmassa hyvin paljon.

Kun hieman tarkkaileen "amiksia" tulee surullisesti se mielikuva, että ammattiopisto on tehdas, jossa rakennetaan koneita. Ei siin mittään, tarvitaanhan myö jotkut ruokkimaan meitit.

• BLueValues
        opettajasi kirjoitti:

Katsohan omaa kirjoitustasi; käyttääollenkaan ei ole kai yhdyssana... ja lauserakenteesi on väärällä tavalla rakennettu.

Yhden välin unohtuminen on inhimillinen huolimattomuusvirhe. Sen sijaan kaikkien isojen alkukirjainten poisjättäminen on vain typeryyttä.

Huonoa kielioppia on myös liiallinen toisto, jota löytyy mm. lauseesta 'lauserakenteesi on väärällä tavalla rakennettu'. Rakenteesi - rakennettu.

• mee lukioon

siellä sitä paskaa riittää 9 pakollisen kurssin verran

• ...................

Joitakin plussia omassa elämässä lukion käynnistä:
      - Tuo ylläkin mainittu ruotsi. Olisi ollut aika vaikeaa lähteä virkamiesruotsia lukemaan jos olisi viimeksi yläasteella opiskellut sitä kieltä.
      - Matematiikka. Niiden kirjojen pariin joutunut palaamaankin joskus kansantaloustieteen tai tilastotieteen kursseissa.
      - Vaikka monia "turhia" kursseja lukiossa joutuikin käymään, niin kuitenkin niissäkin se kokeihin lukeminen kehitti aste asteelta oppimista ja tiedon soveltamista. Lukion kautta se tenttiminen tapahtui edes jonkin verran portaistetummalla tavalla. Eli ihan opiskelutekniikkaan auttoi lukio.
      - Itselleni oli helpompi vaihtoehto lukiotodistuksella pääsykokeella hakea jatko-opiskelupaikkaa.

Mutta en ole siis noille haluamillesi aloillesi sijouttuva, joten ehkä paras vaihtoehto sinulla olisi hakea kokemuksia henkilöiltä, jotka noilla aloilla opiskelee. Sinänsä tuo "pois kotoota" ei argumenttina ole kauhean hyvä ellei kotonasi ole todella huonot oltavat. Kaksoistutkinto on aina mahdollisuus, mutta se ei ole yhtään sen helpompi vaihtoehto kuin lukio tai ammattikoulu erikseen.

Toisaalta, riippuen alasta, jos tahdot johtotehtäviin, vaaditaan siihenkin koulutusta. Sen mitä itse huomannut opinahjossa (kauppa- ja hallinto), niin moni on juuri aikuisiällä tullut samanlaisiin aatoksiin ja sen johdosta lähtenyt uudestaan opiskelemaan.

Jos sinua jännittää tuo opiskelujen jaksaminen ja kuitenkin tähän asti oppinut hyvin, niin muista, että siinä samallahan sitä sitten oppii ja kehittyy. Itse olen aina lukion alusta lähtien ajatellut, että en tästä selviä, mutta jotenkin sitä aina kuitenkin jaksaa ja selviää vuodesta toiseen. Alussa en osannut uskoa, että lukiosta edes valmistuin, mutta kyllä sitä ihan jopa ajallaan kuitenkin sieltä pääsi ja siitä seuraavaankin paikkaan.

• Lukion käynyt

Itseäni harmittaa jälkikäteen, etten mennyt amikseen. Toisaalta esimerkiksi virkamiesruotsi olisi ollut vaikeaa suorittaa amispohjan tiedoilla. Ei lukio toisaalta mennyt hukkaankaan, sain sieltä paljon uusia kavereita, joihin en olisi muuten tutustunut:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe