Kivilattioiden hoito

viivita

Olisin kysynyt, että miten te koulujen yms, tilojen laikkarit hoidatte ja ylläpidätte kovassa kulutuksessa olevia kivilattioita.Mitä ainetta käytätte ylläpitosiivouksessa ja suojauksessa ja miten teette ylläpitosiivuksen; koneellisin- ja käsimenetelmin.Käytetäänkö kristallointia missään ja onko joku kokeillut? Mitä muita materiaaleja siinä kuolusiivouksessa voi tulla vastaan ja miten niitten ylläpito- ja perussiivousohjeet.Kun tässä entinen terveyskeskusten yms sellaisten tilojen PUR-lattioiden kiillottelija siirtyy koulusiivoukseen, niin tämmöinen mikä tahansa ennakkotieto ja vinkki ei olisi pahitteeksi. Kun ei ole ketään keltä kysyä työpäivän aikana neuvoa, kun tulen tekemään pienessä n.70 oppilaan kuolussa työtä yksin ja myös perussiivoukset.Lähettäkää vinkkejä ihan mitä vaan laidasta laitan, sillä kaikki tulee tarpeeseen.

11

9061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirrimarri

      Ajattelen tässä sinun tilannettasi joka muistuttaa omaani muutama vuosi sitten.Itsenäinen yksikkö jonka materiaalit ovat huonossa kunnossa ja itse tulin hyvin erityyppisestä siivoustyöstä,eikä takana ole ketään jolta voisi kysyä siivouksellista neuvoa.Tutustu rauhassa ensin alueesi päivittäissiivoukseen.Vähitellen lattiamateriaalien ominaisuudet tulevat sinulle tutuksi,pieni pala kerrallaan.Tärkeää on että tunnistaa materiaalit oikein.Jos on vähänkin epävarma niin kyllä ne varmasti käy katsomassa pyydettäessä vaikka sieltä lähimmästä pesuainetukusta.Koska kyse on julkisesta laitoksesta (koulu),vaikka se olisi yksityinenkin,niin ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteyttä oman kuntasi siivoustyönjohtoon ja esittää asiasi heille ystävällisesti.He voivat kertoa sinulle tärkeitä tietoja esim.mistä he tilaavat aineensa.Monesti kuntapuolella on hankintarengas johon voi myös liittyä.Tällöin pesuaineet saa halvemmalla ja ne esitetyt pesuaineet ovat myöskin aika varmoja ja hyviä.Omalla työpaikallani paikallisen pesuainetukun edustaja käy muutaman kerran vuodessa esitelemässä uutuuksia,samoin Kiilto-Cleanin aine-edustaja,koska käytämme Wetrokin aineita.Minulla on kyllä todella hyvää sanottavaa yhteistyöstä Wetrokin aine-edustajan kanssa.He tekevät sinulle tarvittaessa vaikka aineluettelon mitä tarvitset perussiivouksista alkaen ja he tekevät myöskin halutessasi kartoituksen eri materialeista.Tosin en ole heidän apuaan tarvinnut,mutta on hyvä ja turvallinen olo kun tietää että sellainen yhteistyötaho on tarvittaessa takana ja ne kehittelee uutuuksia ja käyvät kyllä esittelemässä niitä myöskin säännöllisesti.Joten,jännitys ja pelko pois ja onnea uuteen työpaikkaan.Samanlaisia ne tuntemukset oli aikoinaan minullakin,kun ei ollut ketään esimiestasoa joka olisi tuntenut siivousalaa.Tosin olin jo vuosien aikana siivousfirmoissa oppinut että ei se esimiestaso välttämättä tiennyt siivouksesta,saattoivat sanoakin suoraan että sinä tiedät enemmän systeemeistä.Anteeksi että juttu venähti.Oletko varma että ne ovat juuri kivilattioita,marmoria tms?Tavallisempi materiaali koulujen käytävillä on mosaiikkibetoni.Itse käytän mosaiikkibetonilla vuorotellen 10-universal yleispesuainetta ja Remop-hoitoainetta.Yleispesuainetta 2 kertaa peräkkäin,sitten hoitoainetta 1 kerran ja taas yleispesuainetta jne.Stoner on hyvä ja kestävä vaha mosaiikkibetonille esimerkiksi.Muilla valmistajilla löytyy varmasti vastaavia tuotteita.Jos kyseessä on joku ns.oikea kivilattia,on hoito erilainen.Kristallointiin en ole törmännyt käytännön työssä ja suosittelen että pitäisi ensin olla itse siinä hommassa mukana ennen kuin ryhtyy tekemään sellaista itsenäisesti.Minulle tuli omalla työpaikallani vastaan sellainen asia että hyötyisikö vanha linoleum lattia hiomisesta.Mutta ajattelin että yritetään ensin näitä kaikkia muita perinteisempiä konsteja ja kyllä niillä sitten loppujen lopuksi pärjäsikin mutta kyllä huonoon kuntoon mennyt lattiamateriaali teettää töitä.

      • laitoshuoltaja***

        mosaiikkibetoni tulee tosi kauniiksi kun vahauksen jälkeen...vaikka viikon päästä ajat sen highspeed koneella, kovetat vahan siis sillä, saat kauniin kiiltävän ja kestävän pinnan.

        tuosta stonerista vielä, eikös sen suosio ala olla hiipunut jo senkin takia kun se on pahempi ympäristömyrkky kuin toiset vastaavat aineet..kuten esim.remop


      • Mirrimarri
        laitoshuoltaja*** kirjoitti:

        mosaiikkibetoni tulee tosi kauniiksi kun vahauksen jälkeen...vaikka viikon päästä ajat sen highspeed koneella, kovetat vahan siis sillä, saat kauniin kiiltävän ja kestävän pinnan.

        tuosta stonerista vielä, eikös sen suosio ala olla hiipunut jo senkin takia kun se on pahempi ympäristömyrkky kuin toiset vastaavat aineet..kuten esim.remop

        On todella pahan hajuinen.Vahasin muutama vuosi sitten isoa autojen näyttelyhallia ja olin kuin mirkkulissa tai huumeissa sen jälkeen.Toisaalta juuri siinä tilassa se oli kestävä ja siinä tilassa vaaditiin kovaa kestävyyttä sillä autot ajoivat siinä tilassa sisään ja ulos.Kokonainen päivä pelkkää vahaamista ja vahan hajua...Olin kuukausi sitten koulutuksessa jossa kävi ilmi että siivoojan ammatissa ei käytetä niin paljon hengityssuojaimia ammattityössä kuin pitäisi.Laitoshuoltaja koulutuksessakaan ei ole siihen asiaan paneuduttu tai satsattu riittävällä vakavuudella.Käsien suojaukseen kyllä opastetaan.Kouluttaja sanoi että jos samankaltaisia aineita kuin vahanpoistoaineet ja vahat käytettäisiin muissa ammateissa,näillä ammattiryhmillä olisi automaattisesti hengityssuojaimet.Siivousala on jälleen kerran peränpitäjä työturvallisuudessa näissä asioissa.Onneksi pintapesut,hoitoaineet ja myöskin erilaiset uutuudet suojausaineissa ovat vähentäneet perinteisen vahanpoiston osuutta.Silti niitä hommia joutuu välistä tekemään.Mitä huonommin hoidettu päivittäissiivous sitä useammin niihin raskaisiin menetelmiin joutuu turvautumaan.Joten säännöllisesti ja huolellisesti hoidettu päivittäissiivous/viikkosiivous pitää pinnat hyvinä ja hoidettuina.Ja yhdistelmäkone on aina parempi vaihtoehto kuin käsimenetelmät,siellä missä sitä voi käyttää.
        Remop on hoitoaine.Stoner on metalloitu vesivaha.Stoneria on kyllä käytetty myöskin hoitoaineena erittäin pienellä annostuksella yhdistelmäkoneajossa.High speed on hyvä menetelmä missä sitä voi käyttää mutta kaikilla työnantajilla ei ole monipuolista koneistusta.Pienemmillä työnantajilla mietitään tarkoin minkalainen siivouskoneistus hankitaan vai hankitaanko mitään.Yhdistelmäkone on minusta sellainen peruskone tänä päivänä,päivittäissiivouksessa.Lattianhoitokoneita esim.peruspesuja varten voi vuokrata.


      • viivita

        Kävin katsomassa koulun materiaalit ja siellä oli luokat ja käytävät muovimattoa.Musta portaat oli kiveä ja linolia aulassa sekä ruskeaa mosaiikkikuvoista kuin kivimateriaalia- olisiko se ollut sitä mosaiikibetonia.OParissa luokassa oli puulattia.ja sitten oli se kulahtanut jumppasali, joka oli linolia.Sille mun pitäisi tehdä jotain.Ehkä perusteellinen vahanpoisto ja suojaus joka suoja-aineella tai vahalla. Mitä sinä teit sille lino lattialle.Koneet tulee käytöön eli yhdistelmäkone, SHS-kone ja vesi-imuri.Kävin kirjastossa ja siellä oli aula kiveä ja portaat. Muovimattoa oli myös ja pienimmissä huoneissa jotain ruskehtavaa pitää selvittää onko korkkia. Mistä sen erottaa muovimatosta?Niin siitä kivilatiasta, ne kaikki rakenukset on vanhoja, joten musta niissa on kiveä portaat ja tasanteet.Harmaa kivimateriaali, jossa on pilkkuja.


      • Mirrimarri
        viivita kirjoitti:

        Kävin katsomassa koulun materiaalit ja siellä oli luokat ja käytävät muovimattoa.Musta portaat oli kiveä ja linolia aulassa sekä ruskeaa mosaiikkikuvoista kuin kivimateriaalia- olisiko se ollut sitä mosaiikibetonia.OParissa luokassa oli puulattia.ja sitten oli se kulahtanut jumppasali, joka oli linolia.Sille mun pitäisi tehdä jotain.Ehkä perusteellinen vahanpoisto ja suojaus joka suoja-aineella tai vahalla. Mitä sinä teit sille lino lattialle.Koneet tulee käytöön eli yhdistelmäkone, SHS-kone ja vesi-imuri.Kävin kirjastossa ja siellä oli aula kiveä ja portaat. Muovimattoa oli myös ja pienimmissä huoneissa jotain ruskehtavaa pitää selvittää onko korkkia. Mistä sen erottaa muovimatosta?Niin siitä kivilatiasta, ne kaikki rakenukset on vanhoja, joten musta niissa on kiveä portaat ja tasanteet.Harmaa kivimateriaali, jossa on pilkkuja.

        Minulla oli siellä vastassa linoleumlattia joka oli tosi pahasti kulunut,vahaa oli paikkapaikoin runsaasti,toisin paikoin vaikutti että lattiamateriaalipintakin oli jo kärsinyt kulutuksesta ja vahaamattomuudesta.Linoleumlattiahan ei välttämättä tarvitse vahausta,ei ainakaan uusi,nykyisin pyritään suojaamaan hoitoaineilla.Mutta minulla oli vastassa vanha ja kulunut lattia,tilassa jonka kulutus oli suurta ja jossa suojauksen vuoksi vahaus oli perusteltua.Lattia oli myöskin likainen ja epätasaisesti kulunut.Päätin että teen alkuun aivan perusteellisen peruspesun vahanpoistoaineella.Käytin Relino nimistä vahanpoistoainetta.(ph riittävän alhainen)Jouduin työstämään lattian moneen kertaan.Huuhtelun ja kuivaamisen jälkeen olisi suositeltavaa että linoleumlattiaa kuivatettaisiin yksi vuorokausi.(Tosin siihen ei aina ole mahdollisuutta)Linoleum on arka vedelle ja siksi vahanpoiston tulisi sujua aika nopeasti pieni pala kerrallaan.Lattia ei saa jäädä märäksi.Sitten kun tuli vahauksen aika minusta tuntui että se kulunut lattia imi sitä vahaa kuin sieni ja aloin tuntea jo itseni epätoivoiseksi että tuleeko tästä enää ns.normaalisti käyttäytyvä lattia.Vahana olen käyttänyt Mepol HM tai Himmo nimistä lattiavahaa.Vahaus kuitenkin onnistui ja sitten seuraavalla kerralla kun tuli peruspesun aika tein sen ns.pintapesuna eli käyttäen heikosti emäksistä puhdistusainetta ja punaista laikkaa vahanpoistoaineen ja vahanpoistokarkean laikan sijaan.linoleumin peruspesut tulisi hoitaa mahdollisimman pitkälle pintapesuina.Vain harvoin tarvitsee ryhtyä varsinaiseen vahanpoistoon.Minulle oli kuitenkin yllätys että muutaman vuoden kuluttua kun uudelleen tuli sitten aika tehdä varsinainen vahanpoisto,lattia oli ikäänkuin "tervehtynyt".Se käyttäytyi normaalin linoleumlattian tavoin ,vahaa se imi nytkin,mutta ei niin runsaasti kuin silloin ensimmäisellä kerralla.
        Vähemmän kulutusta vaativissa tiloissa linoleumia ei tarvitse vahata.Sille riittää että pintaan levitetään suojakalvo hoitoaineella.Olen käyttänyt niissä tiloissa Remop lattianhoitoainetta.Eli käyttänyt sitä vuorotellen yleispuhdistusaineen kanssa.Linoleumlattia kunnattaa puhdistaa nimenomaan yhdistelmäkoneella koska vesi imetään siitä heti pois.Linoleum ei kestä märkäpyyhintää ja käsimenetelmissä on oltava tarkka että kosteapyyhintä ei tapahdu liian märällä.Kun mietitään sitä kannattaako vahata on myös huomioitava tuleeko vahatusta lattiasta liian liukas käyttötarkoitusta ajatellen.
        Korkki on vähän erinäköistä kuin muovimatto,mutta sen voi sotkea kyllä muovimattoonkin.Joten kannattaa varmistaa,sillä hoito on erialista kuin muovimatolla.Mosaiikkibetoni on yleensä pilkullista ja pohjaväri usein harmaa tai valkoinen,voi olla mikä vain.Kuluneille kivilattioille joku antoi alempana hyvän vinkin Kisu Kivisuojasta.


      • Atleetti1
        Mirrimarri kirjoitti:

        Minulla oli siellä vastassa linoleumlattia joka oli tosi pahasti kulunut,vahaa oli paikkapaikoin runsaasti,toisin paikoin vaikutti että lattiamateriaalipintakin oli jo kärsinyt kulutuksesta ja vahaamattomuudesta.Linoleumlattiahan ei välttämättä tarvitse vahausta,ei ainakaan uusi,nykyisin pyritään suojaamaan hoitoaineilla.Mutta minulla oli vastassa vanha ja kulunut lattia,tilassa jonka kulutus oli suurta ja jossa suojauksen vuoksi vahaus oli perusteltua.Lattia oli myöskin likainen ja epätasaisesti kulunut.Päätin että teen alkuun aivan perusteellisen peruspesun vahanpoistoaineella.Käytin Relino nimistä vahanpoistoainetta.(ph riittävän alhainen)Jouduin työstämään lattian moneen kertaan.Huuhtelun ja kuivaamisen jälkeen olisi suositeltavaa että linoleumlattiaa kuivatettaisiin yksi vuorokausi.(Tosin siihen ei aina ole mahdollisuutta)Linoleum on arka vedelle ja siksi vahanpoiston tulisi sujua aika nopeasti pieni pala kerrallaan.Lattia ei saa jäädä märäksi.Sitten kun tuli vahauksen aika minusta tuntui että se kulunut lattia imi sitä vahaa kuin sieni ja aloin tuntea jo itseni epätoivoiseksi että tuleeko tästä enää ns.normaalisti käyttäytyvä lattia.Vahana olen käyttänyt Mepol HM tai Himmo nimistä lattiavahaa.Vahaus kuitenkin onnistui ja sitten seuraavalla kerralla kun tuli peruspesun aika tein sen ns.pintapesuna eli käyttäen heikosti emäksistä puhdistusainetta ja punaista laikkaa vahanpoistoaineen ja vahanpoistokarkean laikan sijaan.linoleumin peruspesut tulisi hoitaa mahdollisimman pitkälle pintapesuina.Vain harvoin tarvitsee ryhtyä varsinaiseen vahanpoistoon.Minulle oli kuitenkin yllätys että muutaman vuoden kuluttua kun uudelleen tuli sitten aika tehdä varsinainen vahanpoisto,lattia oli ikäänkuin "tervehtynyt".Se käyttäytyi normaalin linoleumlattian tavoin ,vahaa se imi nytkin,mutta ei niin runsaasti kuin silloin ensimmäisellä kerralla.
        Vähemmän kulutusta vaativissa tiloissa linoleumia ei tarvitse vahata.Sille riittää että pintaan levitetään suojakalvo hoitoaineella.Olen käyttänyt niissä tiloissa Remop lattianhoitoainetta.Eli käyttänyt sitä vuorotellen yleispuhdistusaineen kanssa.Linoleumlattia kunnattaa puhdistaa nimenomaan yhdistelmäkoneella koska vesi imetään siitä heti pois.Linoleum ei kestä märkäpyyhintää ja käsimenetelmissä on oltava tarkka että kosteapyyhintä ei tapahdu liian märällä.Kun mietitään sitä kannattaako vahata on myös huomioitava tuleeko vahatusta lattiasta liian liukas käyttötarkoitusta ajatellen.
        Korkki on vähän erinäköistä kuin muovimatto,mutta sen voi sotkea kyllä muovimattoonkin.Joten kannattaa varmistaa,sillä hoito on erialista kuin muovimatolla.Mosaiikkibetoni on yleensä pilkullista ja pohjaväri usein harmaa tai valkoinen,voi olla mikä vain.Kuluneille kivilattioille joku antoi alempana hyvän vinkin Kisu Kivisuojasta.

        Meillä työmaalla on paljon kuluneita linoleum pintaisia lattioita joihin ei voi laittaa kiiltävää vahaa ollenkaan, kun lattian kuluneet kohdat peilaavat rumasti.
        Joten olemme alkaneet peruspesun jälkeen laittamaan himmeää lattiavahaa, niin lattiasta tulee paljon parempi.

        Onko kukaan kovettanut linoleum lattiaa? Ei kuulemma tarvi vahakäsittelyä lainkaan sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Mirrimarri kirjoitti:

        On todella pahan hajuinen.Vahasin muutama vuosi sitten isoa autojen näyttelyhallia ja olin kuin mirkkulissa tai huumeissa sen jälkeen.Toisaalta juuri siinä tilassa se oli kestävä ja siinä tilassa vaaditiin kovaa kestävyyttä sillä autot ajoivat siinä tilassa sisään ja ulos.Kokonainen päivä pelkkää vahaamista ja vahan hajua...Olin kuukausi sitten koulutuksessa jossa kävi ilmi että siivoojan ammatissa ei käytetä niin paljon hengityssuojaimia ammattityössä kuin pitäisi.Laitoshuoltaja koulutuksessakaan ei ole siihen asiaan paneuduttu tai satsattu riittävällä vakavuudella.Käsien suojaukseen kyllä opastetaan.Kouluttaja sanoi että jos samankaltaisia aineita kuin vahanpoistoaineet ja vahat käytettäisiin muissa ammateissa,näillä ammattiryhmillä olisi automaattisesti hengityssuojaimet.Siivousala on jälleen kerran peränpitäjä työturvallisuudessa näissä asioissa.Onneksi pintapesut,hoitoaineet ja myöskin erilaiset uutuudet suojausaineissa ovat vähentäneet perinteisen vahanpoiston osuutta.Silti niitä hommia joutuu välistä tekemään.Mitä huonommin hoidettu päivittäissiivous sitä useammin niihin raskaisiin menetelmiin joutuu turvautumaan.Joten säännöllisesti ja huolellisesti hoidettu päivittäissiivous/viikkosiivous pitää pinnat hyvinä ja hoidettuina.Ja yhdistelmäkone on aina parempi vaihtoehto kuin käsimenetelmät,siellä missä sitä voi käyttää.
        Remop on hoitoaine.Stoner on metalloitu vesivaha.Stoneria on kyllä käytetty myöskin hoitoaineena erittäin pienellä annostuksella yhdistelmäkoneajossa.High speed on hyvä menetelmä missä sitä voi käyttää mutta kaikilla työnantajilla ei ole monipuolista koneistusta.Pienemmillä työnantajilla mietitään tarkoin minkalainen siivouskoneistus hankitaan vai hankitaanko mitään.Yhdistelmäkone on minusta sellainen peruskone tänä päivänä,päivittäissiivouksessa.Lattianhoitokoneita esim.peruspesuja varten voi vuokrata.

        Hengityssuojaimet eivät suojaa aineiden kaasumaisilta huuruilta. Täytyisi olla kaasuilta suojaava maski.


    • laitoshuoltaja***

      tiililattiat voit kerran vuoteen vahata, monet suosittelee mattapintaista vahaa sen takia ettei siinä vahan kulumisen jäljet näy niin helposti. Vahauksen jälkeen on vaha hyvä ajaa highspeed koneella, sillä saat kiiltävän ja vahvemman pinnan, kestää paremmin kulutusta.

      Jos sinulla on käytössäsi yhdistelmäkone voit ajaa lattian sillä, puhdistusaineissa voit käyttää yleispuhdistusainetta , mitä teillä sitten onkaan siellä...muista oikea annostelu, annostelun voit tarkistaa pullon/astian kyljestä.

      Lattia kaipaa kuitenkin hoitoa, yhdistelmä tai käsimenetelmissä käytä vaikka kerran viikkoon lattian hoitoainetta, remop, optimal...mitä teillä siis onkaan käytössä. Muista oikea annostelu siinäkin.

      • LadyMoppi<


    • pesu

      Yrityksellämme on käytössä vaativiin teollisuuspesuihin soveltuva monipuolinen laitteisto. Lattianpesulaitteisto koostuu lautaspesureista sekä päältä ajettavista yhdistelmäkoneista. Lue lisää: http://www.kiiltohionta.fi/lattian_pesu

    • Anonyymi

      Vahaamista en missään nimessä kehota. Syvä puhdistus kivelle ja kiilotus päälle semmonen kiilotus että EI laiteta kiven päälle mitään vahaa. Vaan pulveria ja annetaan sen tehdä kivenkanssa töitä. Paljon kestävempää kun vaha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe