Syöttötuolissa istuttamisesta

:o)

Tyttö nyt 7 kk ja ei vielä lattialla istu tuetta. Haluaa koko ajan olla istumassa ja ollaan parina päivänä kokeiltu syöttötuolissa istumista ruokailujen ajan. Tykkäsi kovasti =) Nyt vaan mietityttää, että kuinka pitkiä aikoja voi syöttötuolissa istuttaa, kun joskus syömiset syystä tai toisesta venähtävät? Ja milloin sitten tietää, että tytön selkä kestää pitkiäkin aikoja? Silloinko, kun hän itse istuu täysin ilman tukea lattialla? Eli ilmeisesti pitää kesken syömisten laittaa tyttö takaisin sitteriin?

11

2716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gääk

meille neuvolassa sanottiin ettei saa istuttaa ennenkuin osaa itse nousta istumaan lattialla ja istua tuetta(sanoivat että lapsesta voi tulla ns.peppukiitäjä muuten)... kuulin myös tarinan jossa samassa kaupungissa asuvalle oli puolvuotisneuvolassa annettu huutia kun eivät olleet vielä istuttaneet pikkuista syöttötuoliin..

eli MUTUTUNTUMALLA sanoisin:D, jos tykkää istua ja onnistuu hyvin niin kyllä mielestäni voi istuttaa sitten..

meidän poikaa ollaan kokeiltu syöttötuoliin mutta on niin huterannäköistä ja lähtee valumaan vartalo eteenpäin etten ihan vielä uskalla..vaikka sylissä kyllä istuminen tuntuu tukevalta...

• hihihihhhhhhhh

meillä puolivuotisneuvolassa sanoivat että saa istuttaa, mutta lyhyitä aikoja kerrallaan. ja meijän neiti kun ei enää halunnu vaunuissa maata mutta ei osannu istuakkaan niin tein niin että laitoin vaunuihin tyynyjä selän tueksi niin tyttö pystyi istumaan. ja neuvolassa sanoivat että hyvä keksintö :) eli jos haluaa istua niin jos on kovin avonainen/iso syöttötuoli niin laita tyyny sinne selän ja selkänojan väliin että saa tukea selkäänsä. tämä siis mun neuvo mutta kokeilkaa niin jos vaikuttaa hyvältä niin hyvä :) pääasia että se selkä saa tukea ja lapsi voi nojata taaksepäin ja rennosti istua tuolissa kun selkä saa tukea.

• mutta heitän jatkokysymyksen

...eikö lasta siis saakaan alkaa "istuttaa" puolen vuoden ikäisenä? Vaan pitääkö odotella, että hän itse alkaa istumaan tuetta?

Meillä 5kk vauva nousee jo kovasti sitterissä istuma-asentoon, samoin sylissä. En ole estellyt häntä. Ja ajattelin puolivuotiaana jo istuttaa syöttötuoliin, kun kerta on noin kova halu istumaan...

Neuvolassakin sanottiin, että sitten kun saa istua niin "istutetaan" kunnolla...

• ;)-

lasta saa puolivuotiaana alkaa istuttamaan ja pitääkin istuttaa!!eihän kukaan opi mitään kuin harjoittelemalla!!aluksi ruokailuhetket syöttötuolissa ja lattialla voi myös alkaa pitämään istumaharjoituksia että istuu itse takana tai sitten laittaa tyynyjä että ei haittaa vaikka kupsahtaa!!ei lapsi opi istumaan ellei lihaksia ala vahvistaa ja lasta opettamaan istumaan!!

• kalapuikkokeitto
        ;)- kirjoitti:

lasta saa puolivuotiaana alkaa istuttamaan ja pitääkin istuttaa!!eihän kukaan opi mitään kuin harjoittelemalla!!aluksi ruokailuhetket syöttötuolissa ja lattialla voi myös alkaa pitämään istumaharjoituksia että istuu itse takana tai sitten laittaa tyynyjä että ei haittaa vaikka kupsahtaa!!ei lapsi opi istumaan ellei lihaksia ala vahvistaa ja lasta opettamaan istumaan!!

Ei ole koskaan eteeni tullut aikuista joka ei osaisi istua. Kyllä se lapsi istumaan oppii ihan ilman mitään opetteluja!

• äiti 5/07

pojan istumaan syöttötuoliin, kun aloitettiin kiinteät puolivuotiaana. Oltiin kokeiltu istumista lattialla ja poika ojensi jo hyvin selkänsä suoraksi vaikkei osannut vielä silloin itse nousta istumaan.
      Jos lapsen selkä jää vielä pyöreäksi lattialla istuessa kannattaa selkä tukea hyvin istuessa, niin vaunuissa kuin syöttötuolissakin.

• homma pari kuukautta

sitten. Kysyin neuvolasta sitten että mitä se terveydenhoitajan mainitsema"pienistä hetkistä aloitetaan",ihan kongreettisesti tarkoittaa.
      Vastasi,että n.15 min.
      Tein sitten niin,että pääruoka syötiin vielä sitterissä,mutta jälkkäri vesiryypyt syöttötuolissa.Myös muiden seuraan kahvipöytään otin syöttötuoliin maissinaksuja mutustelemaan. Ja se onkin erityisen tärkeää silloin,kun on vieraita:)Eli noita varttin pätkiä oli alkuunsa kolme tai neljä vuorokaudessa.
      Selvästi huomasi,että vauvan selkä alkoi vauhdilla vahvistua. Nyt syödään kaikki ruuat syöttötuolissa.

• AP.

Kiitos, nyt tuli selkein vastaus kysymykseeni =)

• Kiva kun
        AP. kirjoitti:

Kiitos, nyt tuli selkein vastaus kysymykseeni =)

oli apua.Ja tosiaan ihan uskomatonta vauhtia se selkä lähti vahvistumaan.

• että että

laps ei malta nojata siihen tuoliin niin ei voi vielä sentakia pitää kun huojuu puolelta toiselle ja lähtee "kaatumaan" eteenpäin?

• aluksi.

Niiksi lyhyiksi ajoiksi alussa tuettiin pyyheliinoilla vauvaa vähän joka puolelta,myös edestä. Siis istui 15 min.kerrallaan pari kertaa päivässä aluksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      86
      7561
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      101
      5477
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4718
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4642
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3362
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2748
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      56
      2419
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2398
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2234
    Aihe