Onko 67-vuotias muka iäkäs...?

Iltiksen lukija

En halua puuttua itse järkyttävään aiheeseen vaan toimittajan ilmaisulliseen "lapsukseen":

Iltalehti
Eli 10 kuukautta ruumiin kanssa
9.1.2008 15:03

Iäkäs itävaltalaisnainen nukkui samassa sängyssä muumioituneen ruumiin kanssa kymmenen kuukauden ajan.

67-vuotias itävaltalaisnainen ei halunnut ihmisten tietävän, että hänen 85-vuotias elinkumppaninsa oli kuollut.

Miehen kohtalo paljastui, kun lääkäri huolestui potilaansa pitkästä poissaolosta. Poliisit löysivät miehen hajonneen, osittain muumioituneen ruumiin pariskunnan sängystä.

Nainen oli väittänyt miestä kyselleelle lääkärille miehen olevan Saksassa ja antoi jopa puhelinnumeron. Kun lääkäri ei tavoittanut miestä, hän ilmoitti asiasta poliisille, joka sitten tutki talon.

Ruumiinavauksen mukaan mies oli kokenut luonnollisen kuoleman.

66

6078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli mielestäni ihan asiayhteyteen sopiva ilmaisu. Siis nainen, jolla on jo ikää, ei kuitenkaan mikään vanhus. Sitä sanaa protestoisin minäkin.

Mikä mahtaa olla itävaltalaisten keskimääräinen elinikä?
      (Muuten, en luule missään nähneen lukumääräisesti yhtä paljon ja yhtä kauniisti ikääntyneitä naisia kuin Wienin kahviloissa.)

Muistan lukeneeni joskus, että joku oli salannut läheisensä kuoleman taloudellisista syistä, jotta sai kuitattua eläkerahat. Tässä ei ilmeisesti ollut sellaisesta kysymys. Olisikohan naisen ikääntymisellä ollut jotain tekemistä asian kanssa?

• makustelee

sanaa, siis vanhus heti pois, mut ei kyllä enää ihan keski-ikäinenkään joten mikä? Olisiko varttuneenpi mitään? Se on niin itsestä kiinni miten elää, pukeutuu, liikkuu ja harrastaa, et ei tosikaan. Tiedän naisia jotka jo alle viiskytvuotiaina alkavat "mummoileen" ja lakkaavat hoitamasta itseään, ja taas toisia jotka tekevät päinvastoin. Kun työelämässä on suurinpiirtein journalisteinä noin 30-40v aikuinen, olemme hänen mielestään vanhoja.

• makustelee kirjoitti:

sanaa, siis vanhus heti pois, mut ei kyllä enää ihan keski-ikäinenkään joten mikä? Olisiko varttuneenpi mitään? Se on niin itsestä kiinni miten elää, pukeutuu, liikkuu ja harrastaa, et ei tosikaan. Tiedän naisia jotka jo alle viiskytvuotiaina alkavat "mummoileen" ja lakkaavat hoitamasta itseään, ja taas toisia jotka tekevät päinvastoin. Kun työelämässä on suurinpiirtein journalisteinä noin 30-40v aikuinen, olemme hänen mielestään vanhoja.

minun mielestäni, eikä oikein sovi aktiivista elämää viettävälle aikuiselle ihmiselle. Sitä paitsi miksi ihmisestä tulisi ikääntyessään kaiken lisäksi vielä sukupuoletonkin.

Miksi emme voisi loppuikäämme olla miehiä tai naisia ja vain jos iällä on olennaista merkitystä esim. uutisen yhteydessä, ikä voitaisiin määritellä.

Mikä olisi mielestänne hyvä ilmaisu?

• 1943
        optimisti-orvokki kirjoitti:

minun mielestäni, eikä oikein sovi aktiivista elämää viettävälle aikuiselle ihmiselle. Sitä paitsi miksi ihmisestä tulisi ikääntyessään kaiken lisäksi vielä sukupuoletonkin.

Miksi emme voisi loppuikäämme olla miehiä tai naisia ja vain jos iällä on olennaista merkitystä esim. uutisen yhteydessä, ikä voitaisiin määritellä.

Mikä olisi mielestänne hyvä ilmaisu?

Adjektiivia ei tarvita lainkaan. Voidaan sanoa ikä tarkalleen tai suunnilleen. Jokainen mieltää sitten itse, mitä ajattelee.

• kuka nimittelee
        1943 kirjoitti:

Adjektiivia ei tarvita lainkaan. Voidaan sanoa ikä tarkalleen tai suunnilleen. Jokainen mieltää sitten itse, mitä ajattelee.

En ole osunut missään törmäämään asiaan. Onko vanhus adjektiivi? Tuntuis että se on substanttiivi.

• Granny Kei
        kuka nimittelee kirjoitti:

En ole osunut missään törmäämään asiaan. Onko vanhus adjektiivi? Tuntuis että se on substanttiivi.

Hehhee, päivän naurut sain.

Minua saa nimitellä miten vaan.

• 1943
        kuka nimittelee kirjoitti:

tarkkoja ollaan, niin iäkäs vanhus on saman asian toistoa. Ei tässä sentään tohtorin väitöskirjaa olla tarkastamassa.

• iäkäs 63v

mielestäni sopii.

• Anonyymi

Mies, 67v. Eikä muuta.

• niihäse

Aivan oikea ilmaisu on iäkäs. Pitäiskö sanoa, että ikinuori nainen. Taas naisten turhamaisuutta vai liekö huonoa itsetuntoa ikuinen valittaminen samasta ikäilmaisusta.

• turhamaistako

Ei valiteta ei, ikinuori on yli 80v. Mut jumankaut ei tehdä liian nuoresta vielä vanhuksiakaan.Naisilla saa ja pitää olla senverran itserakkautta ettei hyväksy äijänrutaleilta mitä tahansa.

• niihäse
        turhamaistako kirjoitti:

Ei valiteta ei, ikinuori on yli 80v. Mut jumankaut ei tehdä liian nuoresta vielä vanhuksiakaan.Naisilla saa ja pitää olla senverran itserakkautta ettei hyväksy äijänrutaleilta mitä tahansa.

Kovasti tuntui sinuun kalahtavan. Kyllä se on, ettei iälleen mitään voi, että rupukka mikä rupukka.

• no ei
        niihäse kirjoitti:

Kovasti tuntui sinuun kalahtavan. Kyllä se on, ettei iälleen mitään voi, että rupukka mikä rupukka.

todellakaan, minä tulen näille palstoille vasta vajaan kymmenen vuoden kuluttua, kiihkoilin naisystäväni puolesta ja hänkin vasta 62v. Mut yleensä te miehet olette sitä rupukkaa ei me naiset. Iälleen ei voi mitään, mut käytöstapoja pitää olla myös ikääntyneilläkin.

• metusalem**

aina 26 vuotiaista ukoista!!

• käkriäinen

Iäkäs olen mutten seniili

• 67-vuotias

Mielestäni täysin oikea ilmaisu, kyllä 67-vuotias on iäkäs. Paikallislehti kertoi joulun alla, että vuonna 1950 syntynyt vanhus oli jäänyt suojatiellä auton alle, se oli minusta jo liioiteltua.

• ylen

Turhaa herkkänahkaisuutta takertua pikkuseikkoihin. Tässä tapauksessa "iäkäs" oli oikein sopiva. Ja niinkuin joku jo kirjoitti, "vanha köppänä" voi olla aika nuorikin jonkun mielestä. Muistan kun kolmikymppisenä kävin tytön tanssimaan, no, juuri ja juuri lähti. Hetken kuluttua "tähtisilmä" virnotti, että "no mitäpä papalle kuuluu." Eikä ollut tuttu.

• Atolfia
        ylen kirjoitti:

Turhaa herkkänahkaisuutta takertua pikkuseikkoihin. Tässä tapauksessa "iäkäs" oli oikein sopiva. Ja niinkuin joku jo kirjoitti, "vanha köppänä" voi olla aika nuorikin jonkun mielestä. Muistan kun kolmikymppisenä kävin tytön tanssimaan, no, juuri ja juuri lähti. Hetken kuluttua "tähtisilmä" virnotti, että "no mitäpä papalle kuuluu." Eikä ollut tuttu.

Onhan se nyt aivan sama, miksi esim. minua sanotaan. Yli 70:nä voin olla vaikka vanhus ja iäkäs nyt ainakin olen.

Menin hakemaan lapsenlastani päiväkodista ja menin vahingossa isompien lasten puolelle. Siellä kaverit huusivat kuorossa, että mummi tulee. Kai sitä on jo niin mummin näköinen, että kaikki kakarat sanovat mummiksi. Nauratti minua, sanoin että mummihan se tässä etsii lapsenlastansa ja sitten pojat neuvoivat minut oikealle puolelle.

Olen pitänyt miestäni melko nuorekkaana, mutta tänään terveyskeskuksessa kuulin, kun eräs "vanha" mies sanoi vaimolleen, että sinun vuorosi tulee tuonne luukulle, kun tuo pappa tulee pois.

Kerroin miehelleni. Hän naurahti ja sanoi, että tähän on tultu.

• kuuskymppinen ja iäkäs

Ihan turhaa tämä kumma kuikoittelu, että muka yli kuusikymppinen ei olisi vanha ja siis iäkäs. Miksi ihmeessä siinä olisi jotakin hävettävää? Hävettävää on vain niillä, jotka kuvittelevat vielä tuossakin iässä olevansa melkein nuoria tai korkeintaan hieman vanhoja. Miksi ikää ei saisi pitää hyveenä, merkkinä ainakin siitä, että on kestänyt elon taistelua noinkin pitkään. Yli kahdeksankymppinen on hyvin reilusti ainakin vanhus ja tosi vanha. Eikä siinäkään ole mitään pahaa tai paheksuttavaa.

• en minä ainakaan

just 61:senä tunnustaudu vanhaksi, toiset voi olla jos on jo vanhana syntynyt, niitä toki löytyy, 67 v en osaa vielä sanoa, koska en ole sitä päivää nähnyt vielä, enkä tiedä näenkökään, mutta se on sen ajan murhe.

• kuusikymppinen jne.
        en minä ainakaan kirjoitti:

just 61:senä tunnustaudu vanhaksi, toiset voi olla jos on jo vanhana syntynyt, niitä toki löytyy, 67 v en osaa vielä sanoa, koska en ole sitä päivää nähnyt vielä, enkä tiedä näenkökään, mutta se on sen ajan murhe.

Kysy piruuttasi nelikymppisiltä, oletko melkein nuori vai vanha? Ikäisiltään toki saa kohteliaan vastauksen eli valehtelun kuinka et ole lainkaan muuttunut ja näytät ah niin nuorelta, ei uskoisi,
        että oikeasti olet jo tuon ikäinen eli vanha. Uskoo, ken tahtoo uskoa.

Muistatko, kun olit kaksikymppinen, kolmekymppinen, nelikymppinen? Minä ainakin pidin kuusikymppisiä tosi vanhoina jo pelkän iän perusteella. Epäilen vahvasti,että asia ei ole tässä suhteessa muuttunut miksikään, mutta toki pään sisältä voi olla ikinuori. Se pitää hengissä enemmän kuin peilikuvan "totuus".

Mutta kaikki tulevat autuaiksi omine uskomuksineen, ainakin klisheessä. Suon sinulle nuoruutesi yli kuusikymppisenä, mutta lievän hymyilyn kera.

• lupiini

tällainen herkkänahkaisuus vaikuttaa turhalta. Olen 60-vuotias ja ihan rauhassa minua saa kutsua vanhukseksi tai iäkkääksi, jos jostakusta siltä tuntuu. Eihän tuo nimitys ole lainkaan loukkaava. Ikä voi tosiaan olla hyve eikä pahe.

• 1943

luvattiin ohjelmaa entisille nuorille. Ei olisi kertomassasi tapauksessa sopinut asiayhteyteen, vaikka ollaankin entisiä nuoria. Kun mieheni kuoli 69-vuotiaana onnettomuudessa, lehdessä oli otsikkona "Iäkäs mies". Silloin havahduin siihen, että sellaisia ollaan. Työelämässä puhutaan ikääntyvistä ja ikääntyneistä työntekijöistä. Olikohan se niin, että yli 60-vuotias on ikääntynyt?

• ikääntynyt hyvinkin

kolmisen vuotta sitten työelämässä ollessani viisikymppistä pidettiin ikääntyneenä ja oikeastaan nelikymppisistäkin alettiin puhua jo vanhempina työntekijöinä eli että uramahdollisuuksia ei muka ollut enää siinä iässä = ei muka kannata kouluttaa. Kuusikymppinen silloisin mielipitein oli jo ikivanha, toinen jalka haudassa ja tavallisin kysymys oli: Sinähän lähdet kohta eläkkeelle, eikö vain? Mainittakoon selvyyden vuoksi, että kyse ei ollut vain ulkonäöstä eli että henkilö välttämättä nayttäisi ikivanhalta vaan yksinomaan iästä.

Noh, voihan se olla, että nyt, kun kuulemma työvoimapula uhkaa tiettyjä aloja, siellä kuusikymppiset ovat melkein nuoria.

• 1943
        ikääntynyt hyvinkin kirjoitti:

kolmisen vuotta sitten työelämässä ollessani viisikymppistä pidettiin ikääntyneenä ja oikeastaan nelikymppisistäkin alettiin puhua jo vanhempina työntekijöinä eli että uramahdollisuuksia ei muka ollut enää siinä iässä = ei muka kannata kouluttaa. Kuusikymppinen silloisin mielipitein oli jo ikivanha, toinen jalka haudassa ja tavallisin kysymys oli: Sinähän lähdet kohta eläkkeelle, eikö vain? Mainittakoon selvyyden vuoksi, että kyse ei ollut vain ulkonäöstä eli että henkilö välttämättä nayttäisi ikivanhalta vaan yksinomaan iästä.

Noh, voihan se olla, että nyt, kun kuulemma työvoimapula uhkaa tiettyjä aloja, siellä kuusikymppiset ovat melkein nuoria.

ihan virallisista jutuista eli esim. työterveyshuollosta. Ikääntyvistä ja ikääntyneistä piti huolehtia erityisesti TYKY-toiminnassa.

• muistan lukeneeni jostain amerikkalaisen vääräleukaisen ikämiehen todenneen: "En minä ole mikään pikkutuhmia puhuva vanha mies, vaan seksikäs seniorikansalainen."(Vapaa käännös lauseesta: I'm not a dirty old man but a sexy senior citizen.)

• 1943

piäisi olla seksikäs ja nuorekas. Minä tykkään olla ihan oma itseni ja viis välitän minä muut pitävät. Yritän huolehtia terveydestäni ja kunnostani, mutta yhtään nuoremmalta ei tarvitse näyttää. Tuo seksikkyys on tapauskohtaista. En ymmärrä, miksi valitaan porukan seksikkäin. En voi sanoa onko henkilö seksikäs ennen kuin tunnen hänet, kokemusta täytyy olla seksistäkin hänen kanssaan. Ja hyvin harva mies on elämässäni ollut niin kiinnostava, että noin pitkälle on päästy.

• 1943 kirjoitti:

piäisi olla seksikäs ja nuorekas. Minä tykkään olla ihan oma itseni ja viis välitän minä muut pitävät. Yritän huolehtia terveydestäni ja kunnostani, mutta yhtään nuoremmalta ei tarvitse näyttää. Tuo seksikkyys on tapauskohtaista. En ymmärrä, miksi valitaan porukan seksikkäin. En voi sanoa onko henkilö seksikäs ennen kuin tunnen hänet, kokemusta täytyy olla seksistäkin hänen kanssaan. Ja hyvin harva mies on elämässäni ollut niin kiinnostava, että noin pitkälle on päästy.

ennen siihen vastaamista. Juttu kuului mielestäni "vitsisarjaan".

Seksikkyydestä puhuminen väsyttää, kyllästyttää ja herättää ärtymystäkin välillä, kun sitä tyrkytetään kaikista tuuteista. Onko ihmisten sanavarasto köyhtynyt, muut positiiviset adjektiivit ja arvot kadonneet kokonaan käytöstä ihmisistä puhuttaessa? Alle kouluikäisia pikkutyttöjäkin puetaan seksikkäiksi!

• semeikka
        1943 kirjoitti:

Eikö kannattaisi mahdollisimman paljon "kartoittaa" tuota vastapuolen seksikkyyttä? Itse pyrin hyvinkin laajaan ja syväluotaavaan "kartoitukseen".

• miina .

Ei, vaan ... seksikäs vanhemmanpuoleinen kanslainen.

• 1943
        optimisti-orvokki kirjoitti:

ennen siihen vastaamista. Juttu kuului mielestäni "vitsisarjaan".

Seksikkyydestä puhuminen väsyttää, kyllästyttää ja herättää ärtymystäkin välillä, kun sitä tyrkytetään kaikista tuuteista. Onko ihmisten sanavarasto köyhtynyt, muut positiiviset adjektiivit ja arvot kadonneet kokonaan käytöstä ihmisistä puhuttaessa? Alle kouluikäisia pikkutyttöjäkin puetaan seksikkäiksi!

samaa mieltä kanssasi. Tuo seksi joka tuutista tuputettuna kyllästyttää ja kyllä minä sen Sinun ensimmäisestä kommentistasikin tajusin. Olen jopa jossakin nähnyt, että tietyt esineet ovat seksikkäitä.

• 1943
        semeikka kirjoitti:

Eikö kannattaisi mahdollisimman paljon "kartoittaa" tuota vastapuolen seksikkyyttä? Itse pyrin hyvinkin laajaan ja syväluotaavaan "kartoitukseen".

päästä heittäisi melkoisesti, jos moiseen kartoitukseen ryhtyisin. Pitänee tehdä se hoitotestamentti nopeasti valmiiksi, niin saavat viedä pakkohoitoon.

• veteraani!

Sopivassa ympäristössä, esimerkiksi kuntosalilla, käytän ilmaisua "veteraani".

Koska minulla ei ole tarvetta rantaprofiilin luomiseen voin keskittyä hyvinvointini kannalta tärkeisiin, selkään, vatsaan ja jalkoihin.

Tyydytyksekseni nuoret veitikat tuntuvat unohtavan ikäeromme.
      Nuoruuden punttitausta antaa pohjan jota pojat eivät putkivempeleillään pysty korvaamaan.

Veteraani kuvaa mielestäni kokemuksen tuomaa varmuutta viittaamat mihinkään ikäluokkaan!

• hildurvonhopsis

Olin itse silloin 16 vuotias ja mummo tuntui hirveän vanhalta. Äitini tuntui minusta "hirveän vanhalle" jo 30 vuotiaana, kun olin itse silloin 6-vuotias :0). Minua ihan itketti, kun naapurin Kertun äiti oli "vasta 29 vuotias". Meidän äitiemme ikäero on noin puoli vuotta :0) oikeasti.

Vähän yli kaksi vuotta ja täytän itse 60 vuotta (12.4.2010). Ei tunnu vanhalle ollenkaan.

Tuo "iäkäs" on varmaankin jonkun nuoren toimittajan kirjoittama. Kuulin erään miehen sanovan jostain naapuristaan, että "hän on jo iällä". Hän tarkoitti, että hänen 75 vuotias naapurinsa on jo melko "vanha".

Riippu siitä, kenen näkökulmasta ikää katsoo. Enoni täytti tänä syksynä 85v eikä hän ole lainkaan mikään "vanhus". Yhdeksännellä "viimeisellä uudella autollaan" huristelee, käy jumpalla, tanssimassa ja uimassa...

Lienee yksilöllistä tuo "vanhus" tai "iäkäs" sanonta - tai niiden kohteeksi joutuminen. Riippuu sanojan tai kirjoittajan omasta iästä.

• pikkuserkku

Yli kuuskymppinen on iäkäs, mikä tarkoittaa vain
      ja ainoastaan ikävuosia ei kuntoa tai kykyä.

Hassua on, jos ei nimitystä hyväksy.
      Samoin olisi hassua, jos teini-ikäinen ei hyväksyisi teiniksi kutsuttavan tai lapsi ...
      no joo...

• eukko-60

minä täytän huhtikuussa 60 vuotta ja kyllä iäkäs olen. En koe sanaa iäkäs mitenkään halveksittavana huonona asiana. Sana iäkäs voi luoda mielikuvia huonokuntoisesta/-vointisesta ihmisestä, mikä ei nyt aina ole tosiasia.
        Tunnen oloni nuorekkaaksi, mutta nuorta minusta ei saa tekemälläkään (onneksi).

Sanomalehdessä oli otsikko: Iäkäs 59-vuotias nainen jne...
        Niinpä. Miten kukin asian tykönänsä tuntee.

• kirpaisee

Lapsen lapseni suusta kuultua. Mummi ja pappa on vanhoja, voitte kuolla koska tahansa? 60-63 v.

• uatu..

ihmiset vanhenevat eri tahtiin.
      Täälläkin liikkuu toisaalta seuraakin kaipaavia pirteitä naisvanhuksia, mutta toisaalta myös yksitotisia mummonköppänöitä.

• sinun'

lempparisanojasi tuo mummonköppänä?
        Jo toisessa ketjussa haukut meitä köppänöiksi.
        Pysy siellä nuorempien palstoilla, ellei seura miellytä.

• Pirre*

voitaisiin käyttää pelkkää ikävuotta ilmai, esim "67 vuotias nainen jne.", mutta tässä ketjussahan ei ilmeisesti ollutkaan kyse journalismista, vaan siitä onko 67 vuotias iäkäs?

• Känkkäraenkkae

Taas kerran Pirre totesi selvin sanoin yksinkertaisen asian, jota me muut olemme joukolla pitkään pähkäilleet. Noinhan se on, ei kannattaisi turhaan tehdä asioista vaikeita. Kiitos Pirre!

• 1943
        Känkkäraenkkae kirjoitti:

Taas kerran Pirre totesi selvin sanoin yksinkertaisen asian, jota me muut olemme joukolla pitkään pähkäilleet. Noinhan se on, ei kannattaisi turhaan tehdä asioista vaikeita. Kiitos Pirre!

mahdollisuuden pohtia asiaa eri näkökulmista. kiitos aloittajalle.

• 63v nainen
        Känkkäraenkkae kirjoitti:

Pirreä ja sanomisiaan, kuin muidenkaan sanomisia, tuli mieleen ettei keskustelua syntyisi jos olis joku joka osais heti vasta oikein ja selventävästi. Kai pähkäily sallittaneen?

• Pirre*
        63v nainen kirjoitti:

Pirreä ja sanomisiaan, kuin muidenkaan sanomisia, tuli mieleen ettei keskustelua syntyisi jos olis joku joka osais heti vasta oikein ja selventävästi. Kai pähkäily sallittaneen?

ei ollut antaa tyhjentävää vastausta, tai tyrehdyttää keskustelua.

Ja rönsyily kuuluu keskusteluun.

• vanhus?

Tuohon sanoisin heti "KATIN KONTIT"!!!Keväällä täytän 67v (jos elossa olen)mies.En tunne itseäni vanhaksi,maalla asuva perheellinen,vielä kaksi kansakoulu ikäistä lasta.En tunne itseäni vanhaksi,nämä nuoret pitää siitä huolen.Monesti kyllä kuulee että sinä olet niin vanha ettet ymmärrä mitään.Eikös näin ollut silloin kun oltiin itsekin nuoria?

• lupiini

en minäkään itse tunne itseäni vanhukseksi, olen 60-vuotias, mutta silti minua saa kutsua vanhukseksi. Ei se minun itsetuntoani lainkaan laske. Itse tiedän olevani varsin hyväkuntoinen eläkeläinen ja se on tärkeintä. En ole läheisriippuvainen, kuten näköjään moni tällä palstalla.

• 63 vuotias naishenkilö
        lupiini kirjoitti:

en minäkään itse tunne itseäni vanhukseksi, olen 60-vuotias, mutta silti minua saa kutsua vanhukseksi. Ei se minun itsetuntoani lainkaan laske. Itse tiedän olevani varsin hyväkuntoinen eläkeläinen ja se on tärkeintä. En ole läheisriippuvainen, kuten näköjään moni tällä palstalla.

kyllä se aika hämmentävää olisi, jos kuuskymppisiäkin kutsuttaisiin vanhuksiksi. Voisi tulla harmillisia sekaannuksiakin. Jos oikein muistan, vanhuuden katsotaan alkavan seiskalla alkavasta iästä, ettei olisi peräti 75 v.? Töissäkin saa olla 68 ikään saakka (pitempäänkin halutessaan, sitten ei vain kartu lisää eläkettä, ei liioin tarvitse maksaa eläkevakuutusmaksujakaan). "Vanha" tai "vanhus", sanoilla on ihan eri merkitys, voi olla joskus samakin. Pitäisiköhän piipahtaa kielitoimiston sivuilla, kyllä minä jollain geriatrin luennolla näitä määritelmiä kuulin, ei vain painunut mieleeni.

• kysytäänkin?

67 vuotias on täyttä jätettä, turhaa sitä on käännellä ja väännellä?

• nyt ihan

noinkaan sanoa? Katsotaan vaikka useitten maitten päämiesten ikäjakaumaa.
        Tuossa, jos missä iässä, samanikäisten väliset fyysiset ja psyykkiset valmiudet poikkeavat valtavasti toisistaan.

• loputtomiin kestä

Kyllä 67 vuotias ihminen on jo iäkäs ja 80 vuotiasta voi jo todellakin sanoa vanhukseksi.
      Emmehän me koko ikäämme ole lapsia, nuoria, aikuisia tai keski-ikäisiä.

Itse täytän aivan lähiaikoina 58 ja olen ilman muuta iäkäs, sillä en enää voi itseäni keski-ikäiseki sanoa, koska tuskimpa elän 116 vuotiaaksi.

Vaikka olenkin iäkäs, niin siitä huolimatta käytän esim. farkkuja ja pukeudun muutoinkin melko nuorekkaasti, enkä ns. mummoile, vaikka mummiksi tulinkin jo 40 vuotiaana.

Eihän nimi miestä pahenna, eikö sitä niin sanota :)

• Leskimartta

Olenko vanhus, en tiedä, mutta ikä alkaa tuntumaan hiljalleen hidastuvissa liikkeissä ja kehon notkeudessa.

Lapsena omat isovanhemmat tuntuivat ikivanhoilta, mutta silloin ihmisen ikääntyminen kuvastui kehossa mielestäni nuorempana kuin nykyisin. Kova työ ja yksipuolinen ravintoko, mutta 60 vuotias pappa oli todella vanhus lapsen näkökulmasta.

Oma ikä ei kyllä minua vaivaa. Jonkun nuoren silmissä olen vanha mummo, ikäiseni silmissä voin olla vielä mukiinmenevä tyttö ja lasteni mielestä olen nuorekan isomummi. Kukin näkee iän ja ihmisen omalla tavallansa.
        Iho saa ryppyjä ja reidet muuttuvat appelsiinipinnaksi, mutta mieli käy rippikoulua.
        Eräs Kaija sanoi aikoinaan kun kirjoitin "Ikänaiset, yli 45v." osanottajien listaan nimeäni hiihtokilpailuissa, ;
        "Ei ole ikänaisia, on vain nuoria ja kauemmin eläneitä, pyyhi yli se ikänaiset, ollaan vaan yli 45 v sarjassa".

Olkaamme, kuten Pirre tuolla yllä sanoi, vuosiemme ikäisiä, sanoo pian 67 vuotias isomummo.

• vanhassa ruumiissa
        Leskimartta kirjoitti:

Olenko vanhus, en tiedä, mutta ikä alkaa tuntumaan hiljalleen hidastuvissa liikkeissä ja kehon notkeudessa.

Lapsena omat isovanhemmat tuntuivat ikivanhoilta, mutta silloin ihmisen ikääntyminen kuvastui kehossa mielestäni nuorempana kuin nykyisin. Kova työ ja yksipuolinen ravintoko, mutta 60 vuotias pappa oli todella vanhus lapsen näkökulmasta.

Oma ikä ei kyllä minua vaivaa. Jonkun nuoren silmissä olen vanha mummo, ikäiseni silmissä voin olla vielä mukiinmenevä tyttö ja lasteni mielestä olen nuorekan isomummi. Kukin näkee iän ja ihmisen omalla tavallansa.
        Iho saa ryppyjä ja reidet muuttuvat appelsiinipinnaksi, mutta mieli käy rippikoulua.
        Eräs Kaija sanoi aikoinaan kun kirjoitin "Ikänaiset, yli 45v." osanottajien listaan nimeäni hiihtokilpailuissa, ;
        "Ei ole ikänaisia, on vain nuoria ja kauemmin eläneitä, pyyhi yli se ikänaiset, ollaan vaan yli 45 v sarjassa".

Olkaamme, kuten Pirre tuolla yllä sanoi, vuosiemme ikäisiä, sanoo pian 67 vuotias isomummo.

Nuori sielu (sydän) vanhassa ruumiissa,
        sitä se on.
        Mieleltään tuntee 60;nen itsensä nuorekkaaksi,
        vaikka keho sanoo vastaan. Samaten jos on 80
        ja joutuu olla nuorten kanssa paljon
        tekemisissä, niin sydän pysyy nuorena.
        Minua saa sanoa ikäihmiseksi, sillä olenhan
        sitä iältäni, mutta ah niin mukavaa
        kun on nuori mieleltään, mutta mihinkään
        nuorennusleikkaukseen en menisi. Täytän pian 70 vuotta,
        ja olen iloinen että olen tämän iän
        pystynyt saavuttamaan.

• on paljon

pitempi ajanjakso kuin jokunen vuosi siinä elinaikaodotteen puolivälissä. Minä ymmärrän sen melko pitkänä elämänvaiheena. Kulissitkin vaikuttaa. Minä ainakin olin viiskasina keski-ikäinen.

• angi

vanhus. Jokaisesta itsestään riippuu kuinka iäkkäältä näyttää muiden silmissä. Omasta mielestään voi jokainen olla vaikka kuinka nuori. Koska se on totuus että me kaikki olemme sisäisesti aina pieniä tyttöjä ja poikia.

• ylen

Urheilukilpailuissa on "ikämiessarjoja" 35 v. alkaen. Kaipa ne ovat siksi, että suorituskyky tippuu. Ei siis ole nuori. No, se siitä.
        Tuntuu hiukan hömpältä, todistella kuinka on nuori, vaikka ei ole. Näkeehän tuota elämässäkin, "pikkutytöiksi" pynttäytyneitä ja pukeutuneita iäkkäitä seitsenkymmpisia. No, saahan se katsojan huulille hymyn.

• 1943
        ylen kirjoitti:

Urheilukilpailuissa on "ikämiessarjoja" 35 v. alkaen. Kaipa ne ovat siksi, että suorituskyky tippuu. Ei siis ole nuori. No, se siitä.
        Tuntuu hiukan hömpältä, todistella kuinka on nuori, vaikka ei ole. Näkeehän tuota elämässäkin, "pikkutytöiksi" pynttäytyneitä ja pukeutuneita iäkkäitä seitsenkymmpisia. No, saahan se katsojan huulille hymyn.

sarjat ihan ikäluokkien mukaan. Esim. 60 v, 65 v jne. Koskee ainakin suunnistusta. Jokainen saa itse päättää miltä ikä tuntuu ja vinhaa vauhtia painelevat 65-vuotiaat "mummelit" metsässä. Moni nuori jää kakkoseksi. Itse vaan kävelen ja nautiskelen.

• Anonyymi

Ihan sama miten ikä ilmaistaan. Itse olen 69v. En ajattele ikääni tai edes tajua olen todella 69v ja isäni kuoli syöpään 69v tai äitini sydänkohtaus 57v.ymm.Ennen minua on kuollut lähisuvusta.Kyllähän nuorena tyttönä esim 10 vuotiaana. Siskon poika opetettu sanoo minua etunimeni-TÄTI ja hän silloin 4 vuotias.Neiti sanotin kun aloitin kansakoulun jälkeen työni. Kun vaihdin työpaikkaa 1974 .työtodistus oli Neiti etunimi-sukunimi.Oli joku 80 luku. Lähin työkaveri jäi eläkelle ja laittoi minulle joulkortin aina.Emäntä ja nimeni.Oli siis esim 1980 / 27 vuotias Itä Helsinkiläinen .Ei mitään siteitä maalaistaloihin tai maalais kaupunkein,kyliin.Mutta kun ensimäinen lapsen lapseni syntyi 1998. Kysytiin kumpi haluan olla mummi tai Mummo. Ehdottomasti Mummo ja silloin olin 45 vuotias.Yhä olen mielelläni Mummo ja Vanha Nainen.Täytyy myöntää sana vanhus on vierasta minulle.Terv. itä Helsinki,ps.sille jota ärsytää tekstivirheet olen luki häiriöinen.pydään anteeksi ne.

• Anonyymi

Onhan hänellä ikää. Mutta ei mikään vanhus. Tuo kuolleen kanssa vuosikausia nukkuminen sen sijaan pikkuisen huolestuttavaa. Ikää on itsellänkin. Marraskuussa täytän, jos elää saan, 67 vuotta. Mutta me nykyajan iäkkäät ovat ihan erilaisia, mitä silloin lapsuudessa 60-luvulla. Silloin viisikymppistäkin pidettiin vanhuksena. naiset solli huivin leuan alle kiinni ja olivat jo niin mummoja.

Vuodet on menneet vinhasti ja itse kuitenkin 70- luvulla pompittiin diskossa ja tehtiin kaikki kolttoset. 66 on sitä ikää, että joka aamu alkaa olla kiitollinen, että kappas vaan vielä heräsin. Ei ole mitään sairauksia, klaukoomaa lukkunottamatta, mutta äidin puolella on ollut sellaista, että enoa ja tätiä on kuollut äkkiä suorilta jaloilta sydänkohtaukseen. Mutta on joukossa liki 100- vuotiaitakin. Kuten isänkin puolella.
      Tuosta mistä en tykkää, on tuo nuorempien harrastama ikärasismi, varsinkin somessa. Päivitellään kaupungin palstalla, kuin joku ajoi väärin ja painotetaan sitä, että pappa/mummo oli. Niin kuin niitä virheitä ei tulisi kaikille iästä riippumatta. Joskus olen noita kuittaillut ja sanonut, että kuule et arvaakaan miten pian tulee päivä kun olet itse Pappa/mummu, keitä nyt ilkut.

Se on vaan siitä asenteesta kiinni. Mulla on mahtava parturirouva, oli iästä puhetta kun viimeksi kävin. Hän sanoi olevansa minua vanhempi. Mutta pukeutuu niin nuorekkaasti, että. Paksu tukka, meikkiä kivasti ja ei mitään mummomaisuutta ole hänessä. Herättää minussa positiivisia tunteita ;)

Tuosta iän nopeasta kulumisesta tulee mieleen se vanha vitsi, että mistä tietää tulleensa vanhaksi? No siitä, kun vanha tyttöystävät ja koulukaverit tulee kadulla rollaattoria työntäen vastaan :D
      Itse en sellaista apuvälinettä tarvitse, mutta kun elämä on, ehkä tarvitsen piankin.

• Anonyymi

67-vuotias on aika iäkäs elinkaaren huomioonottaen. Joka toiselle
      se päättyy 70-80 vuoden välissä. Joillakin jo ennen.

• Anonyymi

Huonokuntoinen, toimintakyvytön, kipeä / sairas ... 67-vuotias on iäkkäämmän ja vanhemman oloinen kuin päinvastainen tapuas. Terve ja toimintakykyinen ihminen ei ole vanha vielä 80 - 90 -vuotiaanakaan.

• Anonyymi

Suomen väestön eri ikäisten lukumäärä oli 31.12.2010

1) 0-29 vuotiaita 1 893 604,

2) 50+ v. 2 101 718,

3) 60+ v. 1 342 753,

4) 70+ v. 659 044,

5) 80+ 255 912 ja

6) 90+ v. 34 303 henkilöä.

Aika rajua luettavaa ?
      60 vuotiaita oli 1342754,
      mutta 70 vuotiaita enää 659044.

80 vuotiaaksi heistä eli 255912.

• Anonyymi

Tulevaisuus ei näytä pitkältä. Mitenköhän sitä osaisi elää liikoja murehtimatta ?
      Kieltämättä vähän painaa elämän loppusuoralle tulo, kun on toisesta ihmisestä
      vastuussa. Muuten (yksinään) ihan sama milloin veivinsä heittää.
      terv. yli 70v.

• Anonyymi

Hyvät sulle, jos oot kunnossa.

• Anonyymi00063

Six seven 67 67 67 67

• Anonyymi00064

On iäkäs kun on 64v.

• Anonyymi00065

67-vuotias ei ole iäkäs, mutta kertomuksen nainen / vaimo oli / on selkeästi mielenterveystapaus. Kukaan terve ei toimi kuin hän.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe