Sairaslomaa saa liian helposti

sairaitako?

Tiedän jo etukäteen, että tästä asiasta puhuminen ärsyttää monia mutta taitaa olla niin, että se älähtää, johon kalikka kalahtaa... Tarkoitus ei ole nyt todellakaan provosoida, vaan herättää tästä aiheesta keskustelua rakentavassa hengessä.

Ihmetyttää suuresti tämä lääkärien leväperäinen sairaslomapolitiikka, jonka johdosta tietyntyyppiset ihmiset ryhtyvät loputtomaan sairaslomakierteeseen heti, kun saavat tietää olevansa raskaana. Tuntuu, että yhteiskunnassa kukaan ei edes uskalla kyseenalaistaa lääkärien kirjoittamia pitkiä sairaslomia.

Nämä sairaslomalusmuilijat ovat sama porukka, joilla tulee vuodessa muutenkin kymmeniä päiviä omalla ilmoituksella sairaslomaa milloin mistäkin syystä mm. nuhasta, päänsärystä, pikkukuumeesta, niskasärystä. Heti, kun tulevat raskaiksi alkaa tämä melkein pakonomainen saikkarikierre ja minimissään kuukautta ennen äityslomaa jäädään sairaslomalle. Kustannukset kaatuvat työnantajille ja yhteiskunnalle, mutta jotenkin tämä vedätys tuntuu olevan sosiaalisesti hyväksyttyä tai ainakaan kukaan ei sitä uskalla ääneen kritisoida. Vaikka näillä olisi millainen kevyt toimistotyö ei tätä pystytä mitenkään tekemään, mutta se ei kuitenkaan estä urheilemista ja kaupungilla shopailua, vaan ainoastaan työnteko ei onnistu. Miksi turhaan mennä töihin, kun 60 päivää voi olla täydellä palkalla saikkarilla.

Tämä hyvinvointiyhteiskunnan tie alkaa kyllä olla kohta loppuun kuljettu, kun tähän leväperäiseen sairaslomapolitiikkaan ei ole kohta varaa. Ketään ei vain tunnu asia huolettavan, vaan luullaan, että raha kasva puissa.Täysin järjetötä että tietty porukka härskistihyödyntää tätä extralomaa ja muut sitten kustantavat tämän.

Loppuun on pakko todeta, että läheskään kaikissa tapauksissa kyse ei tietenkän ole tästä lusmuilusta, vaan ihan oikeasta syystä saada sairaslomaa. Mutta jos on niin terve, että voi kaupungilla päivät käydä ja urheilua harrastaa, niin luulisi että myös työssäkäynti onnistuisi.
Itse tiedän monia, ihmisiä joista tiesi jo alusta alkaen, että tulevat ärskisi hyödyntään raskaaksi tullessaan tätä sairaslomalusmuilua (laskevat oikein etukäteen, kuinka kauan voidaan olla saikkarilla), mutta onneksi tiedän myös monia joista tiesi jo heti alkuun, että tulevat olemaan töissä äitiyslomaan saakka.

15

3840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veltto liha

      vain hullu painaa hulluna töitä.

    • kuuleppas.......

      kuuleppas rouva annakku setä neuvoo.....

      pidä ihan omista asioista huolta äläkä puutu muiden tekemisiin jos joku sanoo että sai nuhasta sairaslomaa todellisuudessa se on voinut saada sen vaikka paniikkihäiriöistä joten eiköhän ne lääkärit hommansa osaa sama asia kuin tulisin sun hommat tekee.

      Ja mitäs sitä työtä paskalla palkalla tekee täällä suomessa kun kaikki hinnat on yli äyräiden niin ei siinä muu auta ku lopettaa työn teko niin johan jää paremmin händyä käteen.

      Ei muuta ku haet huomenna pari viikkoa selästä sairaslomaa ja lähe viikoksi etelään niin johan mielesi muuttuu. Elämä on

    • Yhteiskuntakriitikko

      Olisikohan kuitenkin kohdallasi kyseessä vain vilkas mielikuvitus, suunnaton uteliaisuus ja sairraanloinen kiinnostus raskaana oleviin naisiin, niitäkin kun on.

      Liikunta on enemmänkuin suositeltavaa raskauden aikana, oikeastaan se on pakollista, poikkeuksena tietysti ne harvat joilla on tavallista korkeampi uhka keskenmenoon.

      Jos on sairaslomalla se ei tarkoita etteikö pitäisi liikkua, se voi olla jopa osa hoitoa!

      • ...............

        Tottahan se on että saa sairaslomaa helposti. Itse en kuulu siihen sarjaan joka helposti sairaslomalle jää. Melkeinpä pakotettuna. Myöskin raskauden aikana olin todella huonovointinen alussa ja väsynyt kun mikä. Työ on toisinaan äärimmäisen raskasta hoitotyötä, jossa myöskin pitää vanhuksia siirrellä ja nostella ja seisomatyötä lähes koko päivän. Siis poikkeuksiakin on tietysti. Välillä helpompia päiviä ja välillä todell rankkoja.
        Lääkäri laittoi kuukautta ennen äitiyslomaa sairaslomalle lähinnä työn rankkuuden takia ja myöskin oman väsymyksen ja supistelujen takia. Itsellä ei ollut pokkaa pyytää sairaslomaa, mutta tuntui todella ihanalta kun sain sairaslomaa. Ainakin kaksi ensimmäistä viikkoa lähestulkoon nukuin omaa väsymystä pois. Ja loppuaika meni ihmetellessä että kuinka ihmeessä jaksoin tehdä niinkin pitkään töitä! Oman jaksamisen äärirajoilla!


    • mapee

      mietteillä..

      On todella ihmisiä joilla on tapana hakea saikkua milloin milläkin syyllä ja kun vauvauutinen on kerrtottu alkaa melkein jo vedonlyönti milloin saikulle.

      ja todellakaan en nyt puhu niistä joilla on oikeasti syy olla saikulla. Heillä on oikea ja pätevä syy ja silloin ei tarvits epuolustellakkaan saikkuaan mitenkään millään syillä.

      Oikeastaan on montakin asiaa joiden takia "työkyvytön" pitäisi olla jollain muulla kuin saikulla. Tai edes jollain kelan rahalla ja yhteiskunnan piikillä mieluummin. Se kun tuppa aolemana meidän terveiden nahasta pois tuo sairastelu loppupelissä..

      Täälläkin on pallstoja joilal kysellään milloin voi hakea saikkua tai milloin voi jäädä kotiin? Yhtä väsyttää ja toista kolottaa jne ja syy ei silti ole raskaus jonka takia ollaan jäämässä pois! Jos oksentaa viikon niin on taatusti rätti ja silloin oikeus on, mutta harva nyt on ihan vedossa koko raskauttaan!

      Raskaushan on medikalisoitu niin täysin että sitäkin pitää potea nykyisin? Lopulta kyse on äärimmäisen normaalista ja tavallisesta olotilasta naiselle. Ja niin niitä poikkeuksia on aina ja heille se saikku on tarkoitettukin!

      Koomisia on ne jotka lusmuilee tekosaikuilla ja samaan aikaan paheksuu työttömiä sun muita loisia...

    • on...

      Itse olen ollut jo monta vuotta pelkällä toimeentulotuella kun on liian sairas töihin mutta lääkäri ei kirjoita edes sairaslomaa, ei myöskään lähetä jatkotutkimuksiin koska hänen "maineensa" kärsisi, kyllähän hän minut terveeksi hoitaa! Nykyään en jaksa edes enää yrittää jatkotutkimuksiin.

      • jatkoa...

        Niin, ja tuttava joutui irtisanoutumaan kun lääkäri ei myöntänyt sairaslomaa vaikka alkuraskaudesta oli niin kamalat oireet ettei pystynyt yhtään olemaan pystyssä, pyörtyili, oksensi ym. "Raskaus ei ole sairaus" oli (mies-)lääkäri sanonut mutta miten voi toimia hoitajana jos ei jalat edes kanna?


      • jouduin myös
        jatkoa... kirjoitti:

        Niin, ja tuttava joutui irtisanoutumaan kun lääkäri ei myöntänyt sairaslomaa vaikka alkuraskaudesta oli niin kamalat oireet ettei pystynyt yhtään olemaan pystyssä, pyörtyili, oksensi ym. "Raskaus ei ole sairaus" oli (mies-)lääkäri sanonut mutta miten voi toimia hoitajana jos ei jalat edes kanna?

        irtisanoutumaan, kun olin liukuhihnatyössä ja jouduin oksentamaan noin vartin välein, jolloin koko tehdas seisoi, kun en voinut tehdä töitä oksentaessani. Pomo valitti oksentelusta ja käski hakea lomaa, mutta lääkäri sanoi, ettei raskaus ole sairaus ja se oli naislääkäri, jolla oli kolme lasta, joten hän tiesi kokemuksesta.

        Muutaman viikon oksentelin ja hidastin muidenkin töitä ja sain koko pajan vihat niskaani ja sitten lähdin.

        Lääkäri vain sanoi, että tee voimien mukaan, pidä lepotaukoja ja nostele välillä jalkoja ylös kesken työpäivän. Hei haloo, mä olin liukuhihnatyössä!


      • fjkdöa
        jouduin myös kirjoitti:

        irtisanoutumaan, kun olin liukuhihnatyössä ja jouduin oksentamaan noin vartin välein, jolloin koko tehdas seisoi, kun en voinut tehdä töitä oksentaessani. Pomo valitti oksentelusta ja käski hakea lomaa, mutta lääkäri sanoi, ettei raskaus ole sairaus ja se oli naislääkäri, jolla oli kolme lasta, joten hän tiesi kokemuksesta.

        Muutaman viikon oksentelin ja hidastin muidenkin töitä ja sain koko pajan vihat niskaani ja sitten lähdin.

        Lääkäri vain sanoi, että tee voimien mukaan, pidä lepotaukoja ja nostele välillä jalkoja ylös kesken työpäivän. Hei haloo, mä olin liukuhihnatyössä!

        Mulla kävi kans kerran sillä tavalla, että olin fyysisessä työssä, ja sairastin mahakatarria. Tämän johdosta en pystynyt syömään juuri mitään, mutta uusi lääkärini päätti etten voi olla enää sairaslomalla. Niinpä vääntäydyin töihin ja meinasin pudota portaat alas, kun olin niin huonovointinen.


    • lukekaa

      Ettekö te tähän viestiin kommentteja kirjoittavat osaa lukea vai missä mättää. Alkuperäisen viestin kirjoittajan selkeästi kohdisti kritiikin niihin saikkarilusmuihin, joilla "sairaus" estää vain työnteon ei muuta toimintaa. Jos tekee esim. normaalia toimistotyötä ja jää siitä siitten saikkarille, niin ei kyllä pitäisi kunto antaa periksi kotoa poistumisen tms. aktivitetit.

      Tuosta saikkarin hakemisesta on tehty melkein taiteenlaji, jossa nämä mammalomaa odottavat oikein laskevat, milloin voi jäädä saikkarille. Sitten on pari kuukautta aikaa mukavasti pyöriä kaupoilla ja kavereiden kanssa yhteiskunnan piikkiin. Ketään ei tunnu huolettavan, että mistä näiden loisten tuet ja saikkariajan palkka maksetaan.

      Näkeehän tämänvalitettavan lusmuasenteen jo näiden palstojen kirjoituksissa, kun kysellään, mitensais helpoiten saikkaria mahdollisimman pitkäksi ajaksi. Suurin ja vakavin sairaus koko hyvinvointiyhteiskunnan kannalta on juuri tämä asenne, jossa pidetään lähestulkoon saavutettuna etuna, että voi jäädä saikkarille, aikka todellista tarvetta ei olisikaan. Ketään ei tunnu kiinostavan keskustelu siitä, miten jaksaisin raskausajan viimeisinä työpäivinä oltua hyvinvoivana duunissa, vaan mielummin kysellään vinkkejä siihen, miten pääsis saikkarille. Kannataisko ennemin vaikka miettiä, miten voisi työnantajan kanssa neuvotella sellaisista työtehtävistä loppuajaksi, joita jaksaisi/pystyisi tehdä?

      • tiedä toisten

        vaikuttimista (varmasti niitä lusmujakin on), mutta en kyllä menisi arvostelemaan lääkärin kirjoittamaa sairauslomaa. En itsekään halua, että joku alaa tuntematon alkaa neuvoa minua omissa työtehtävissäni.

        Sairausloman syynä voi olla mikä tahansa. Se voi olla työstressi, mikä raskausaikana saattaa pahentua. Tällöin ei varmaankaan kannata jäädä kotiin makaamaan. Se voi olla myös väsymys, mikä ei tarkoita, että pitää nukkua 24 tuntia vuorokaudessa, vaan pitää nukkua pitkin päivää ja välissä voi käydä shoppailemassa. Voi olla, että kipeä selkä ei salli työtä, istumista tai seisomista, mutta kestää kävelyn, mikä onkin ihan suositeltavaa, joten miksi ei sitten kävelisi kylilläkin.


    • Voi voi

      Taitaapi tekstin alkuperäinen kirjoittaja olla typerä, katkera ja tietämätön, kun tuollaista sontaa suoltaa. Typerä siksi, ettei tiedä mistä oikeasti puhuu. Esim. streptokokki kolonisaatio kasvaa raskauden aikana hyvinkin herkästi stressiin takia, minkä takia voi olla hyvinkin tärkeää saada helpolla sitä sairaslomaa. Katkera siksi, ettei itse ole saanut perhettä, vaan jäänyt yksin rannalle ruikuttelemaan ja kateellisenä perheellisiä itkuisin silmin katselemaan. Tietämätön siksi, että mitä enemmän ihminen vanhenee ja kasvaa sitä enemmän tällaiset tietämättömyyttä paistavat kirjoitukset jäävät unholaan ja elämään astuu oikeasti tärkeät asiat merkityksellisiksi.

      Harmittaa, että itse sorruin kirjoittamaan näin typerään viestiin vastineen, mutta minkäs teet ärsyyntyminen on inhimillinen tunne ja se kannattaa purkaa oikealle henkilölle... Hyvää elämänjatkoa. :)

    • 38

      Uskomatonta, selvännäkijä ja lääkäri samassa paketissa!!! Tiesitkö muuten että esim. selkävaivaiselle lepo teettää lisäsairauslomapäiviä siinä missä urheilu ja vaikka shoppailu tai vaikka kivien potkiskelu pitää selän liikkeessä ja edistää paranemista?

      Itseä vituttaa nämä marttyyri-yhteiskunnan ystävät joka yrittää peitota oman kateellisuutensa jollain fu**in "Tämä hyvinvointiyhteiskunnan tie alkaa kyllä olla kohta loppuun kuljettu" - jeesusteluilla kun oikeasti vaan

      a) vituttaa kun joku on saikulla ja ite pitää olla töis ja
      b) ite tekis mieli tehä samalla tavalla mutta kun ei viitsi vaikka nimanomaan haluis, niin sekös vituttaa viel enempi.

      Eiköhän ne lääkärit tiedä mistä ne saikkua kirjottaa sinua paremmin.

    • motivaatio vemppa

      Outo yhteensattuma on myös tuo että monella tuo ennen lomaviikkoa iskee viikon mittainen sairasloma. Ja siis tauti tulee aina samaan aikaan vuodesta. Ja eniten ihmetyttää että miten toiset ihmiset sairastaa vuodessa 10 krt flunssaa ja ovat sen 1-3päivää aina pois. Itselläni ei flunssaa tulee kuin kerran vuodessa. Ja en ole todellakaan eristyksissä ihmisistä.

      Saisi tuon flunssan ottaa kokonaan pois maksettavista sairaslomista.

      Kunnan puolella tietyillä aloilla ei makseta työuupumuksesta sairaslomapalkkaa, mut jos herpes tulee niin siitä kyllä maksetaan. ruokapuolella varsinkin työtä on aivan liikaa, ja kun työntekijät valittaa asiasta, pidetään palaveri jossa ei mitään muutosta tule, väkeä vaan vähennetään, otetaan "sijaisia" enemmän kun oikeesti tarvitaan vakituisia. Ja sitten ihmetellään että ihmiset on sairaana jatkuvasti.

      • eirfefa

        No sittenhän meillä on tosi kivaa, kun me mennään flunssaisina töihin ja saadaan kaiken maailman keuhkokuumeet. Normaali flunssa määrä vuodessa on 0-5. Siis viisi on vielä normaali määrä asiantuntijoiden mukaan. Itsekin olen oppinut keuhkokuumeen ja keuhkoputken tulehduksen sairastaneena, että en mene enää töihin sairaana. En haluaisi enää uutta keuhkokuumetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe