Tuliko syöpä ihan "puskista"?

-puska-

Oliko teillä siis entuudestaan ns.tietoa,että mahdollisesti jossain vaiheessa sairastuisitte syöpään,esim.sukurasite tai tehneet työt joka altistaa syövälle vai tuli diagnoosi TÄYSIN yllätyksenä?
minkä ikäisenä muuten sairastuitte?

27

3664

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

tuli,huomasin jotain kovaa rinnassa,ja onneksi pääsin pian mammografiaan ja ultraan jossa syöpä
      todettiin ja varmennettiin ohutneula näytteellä.
      Ei ole sukurasitetta,vähän päälle viiskymppisenä.

• Vilma-t

tuli rintasyöpä. Suvussa ei ollut aikaisemmin havaintoja minkäänlaatuisista syöpäsairauksista ja viime vuonna kaksi serkusta (61 ja 51 v.) sairastui rintasyöpään parin kuukauden välein, eli minä olen tuo jälkimmäinen ja sairastumisikä 51 vuotta.

Minun syöpä löytyi joukkotarkastuksessa ihan sattumalta, eli ilman tuota ikäryhmätarkastusta se olisi muhinut siellä määräämättömän pitkään, koska se ei ollut varsinainen käsin tunnusteltava kasvain, vaan laaja-alaista kudosmuutosta.

• marliisi54

sikäli että huomasin patin jo vuonna-04,silloin siitä jo ohutneulanäyte,tulos fibroadenooma,mutta ei silloin aihetta poistoon. Nyt jälkeenpäin olen ajatellut että olisi itse pitänyt jo silloin vaatia patin poistoa,eikä luottaa siihen että on harmiton sidekudoskasvain.
      Tosin viimeisen kahdeksanvuoden ajan olen joutunut useita kertoja altistumaan röntgen säteille ,juuri oikean rinnan alueelle,sitäkin miettinyt että olisiko tällä yhteyttä.
      Samoin monenmoista hormoonihoitoa saanut.
      Joskus olenkin sanonut että ihme jos en syöpää saa.
      No nyt sitten horm.pos rintasyöpä
      Että ei nyt aivan yllätyksenä ja kuitenkin yllätyksenä.

• ruskatyttönen

minulla kuin sinulla huomasin patin jo vuonna-04,silloin siitä jo ohutneulanäyte...
        eli diagnoosi tuli 07 ,40 v.

• jatta

osasin seurata ja odottaa. Kuuluu perinnöllisen herra S:n tuotoksiin, kuten lymfoomakin. Tosin nyt on suolistosyöpää ilman sitä ässää. Rintasyöpä tuli yllätyksenä ja ylimääräisenä mausteena.

• pusikosta

33v rintasyöpä eikä suvussa kellään. Ei työtä mikä altistaisi yms. negatiivinen lottovoitto..

• tuli

ikä 23v, suvussa kenelläkään ei mitään syöpiä, erittäin aggressiivinen rintasyöpä

• tässä ja nyt

tuli.

• nuuskamuikkunen`

Suvussa paljon syöpää, siksi olenkin pelännyt sitä ikäni: äiti kuoli 45v, isä 73v, siskolla viime keväänä melanooma, ym. kaukaisempia sukulaisia sairastanut tai kuollut syöpään.

• jukka
        nuuskamuikkunen` kirjoitti:

Suvussa paljon syöpää, siksi olenkin pelännyt sitä ikäni: äiti kuoli 45v, isä 73v, siskolla viime keväänä melanooma, ym. kaukaisempia sukulaisia sairastanut tai kuollut syöpään.

yllätyksenä!Molemmissa keuhkoissa syöpä toinen poistettu sitten vielä kaupanpäälle nielurisoissa syöppis!Suvussa paljon "syöpäläisiä"..!

• mumsku
        nuuskamuikkunen` kirjoitti:

minun syöpä oli ylläri,ettemme olisi uskoneet,että vielä yksi tapaus samaan siskos sarjaan.Äitini,kaksi tätiäni ja kaksi siskoani oli ennen minua sairastaneet syövän.Loppujenlopuksihan selvisi ,että meillä on tämä brca2.geeni virhe.
        Miehellänikin oli syöpä peikkona jossain,hänen isä,veli ja ainakin kolme läheistä serkkuaan ovat kuolleet syöpään alle 50.vuotiaina.Minä olin sairastuessani just täyttänyt 49v ja mieheni vähän päälle 50v.

• Raspikurkku

Kuin salama kirkkaalta taivaalta ja ikä oli silloin 58.

• yllätyksenä

totaalisesti puskista tuli. imusolmukesyöpä ja ikää oli silloin 23v. tauti on uusinut kerran. suvussa ei syöpää.

• Abe/rhd

Minä kaaduin laskettelurinteessä ja lonkka kipeytyi siitä kovasti.Kun sitä sitten tutkittiin löytyi sieltä luusyöpä.Se kyllä yllätti diagnoosi,kun aijemmin en mitään oireita ollut havainnut.

• Abe/rhd

30v olin silloin

• kevätmielinen

tuli rintasyöpädiagnoosi 41-vuotiaana. En tuntenut ketään rintasyöpään sairastunutta, eikä sitä siis suvussakaan ole esiintynyt.

No, nyt olen tietysti tutustunut kohtalotovereihin ja huomannut etten ole yksin ja ainoa..

• LPolku

Kyllä otti pattiin.

• Elisama

Näinkin voi sanoa.
      Seuraava ei tule puskista koska kuulema on sitä lajia joka uusii.
      Lisäksi toinen syöpä on noin 50% varmuudella muhimassa. Tässä kuussa alkaa tiukempi tutkimus.

• Lia**

Kävin tänään ultrassa sappikivitutkimuksissa ja löytyikin maksasta jokunen hemangiooma? Käsittääkseni ne pitää vielä tutkia,että ovatko todella niitä vaarattomia vai sittenkin syöpää......eli palkän nyt ihan älyttömästi,että puskasta tulee.....maksa ja veri-arvot just katottu ja ne ihan ok.onko kellään ollu vastaavaa.

• Ira¤
        Lia** kirjoitti:

Kävin tänään ultrassa sappikivitutkimuksissa ja löytyikin maksasta jokunen hemangiooma? Käsittääkseni ne pitää vielä tutkia,että ovatko todella niitä vaarattomia vai sittenkin syöpää......eli palkän nyt ihan älyttömästi,että puskasta tulee.....maksa ja veri-arvot just katottu ja ne ihan ok.onko kellään ollu vastaavaa.

sinun käy,ja hyvä että tutkivat.Tuleehan siinä
        usein pelko mieleen syövänkin pelko.Minullakin
        on toisinaan maksaarvot koholla,mutta lääkkeistä ovat nousseet.Odottele rauhassa tutkimuksia,ja
        toivotaan,että mitään ei löydy.

• Elisama
        Lia** kirjoitti:

Hemangiomasta voi sanoa että ei yleensä ole vaarallinen.
        Eikä vaadi kiireellistä leikkausta. Ne ovat versuonikasvaimia (usein ontelomaisia), tai versuonien "luomia".
        Tuskin on syövästä kyse.

• Loistava.polku
        Lia** kirjoitti:

Mullakin näkyi magneettikuvauksessa maksassa jotain patteja, luultiin etäpesäkkeiksi. Mutta sitten tarkistettiin tomografiassa että olivatkin hemangioomia, jotka ovat vaarattomia eivätkä sen kummempia toimia vaadi.

• mykynen

Kun menin lääkäriin, niin ei käynnyt syöpä edes mielessä. Valittelin ihan muita asioita ja ohimennen mainitsin rintakivusta. Seuraavalla viikolla olin jo mammografiassa ja otettiin ultra, ohut- ja paksuneulanäytteet. Onneksi se lääkäri otti tosissaan.

Mun mummulla oli rintasyöpä joskus 50-luvulla, jolloin hän on ollut siinä 40-vuotias. Mummu kuoli 89-vuotiaana ihan muihin vaivoihin. Isän ja äidin siskoilla on ollut rintasyöpä 6-kymppisinä, eli mietin, että joskus ehkä vanhempana vois napsahtaa.

• toiveikas keski-ikäinen

Puskista tuli.
      Menin lääkäriin epämääräisen puristuksen tunteen vuoksi.
      Se oli vasemmalla keskivartalon seudulla seudulla.
      Muuten kaikki oli OK.
      Syöpähän sieltä munuaisesta löytyi.
      Äidin puolelta suvusta olin (n.50 hlö)
      olin ensinmäinen syöpätapaus.
      Isäni puolelta (n.20 hlö) olin neljäs tapaus.
      He olivat 2 setääni ja isäni.
      Kaikki menehtyneet sairauteen; maha-,keuhko- ja suolistosyöpä.
      Olin tuolloin 43-vuotias.

• 44-vuotiaana

mutta jälkeenpäin sairaustuminen tuntui vääjäämättömältä; todella inhottavia ihmisiä aiheuttamassa stressiä viimeisen vuoden ajan, ja edellinenkin vuosi ylityöllistetty. En syönyt terveellisesti. Joskus tuskin ollenkaan, joskus ahmin. Ei tarpeeksi vitamiineja.

Nyt uskon pysyväni terveenä, ja pidän sairastumistani mahtavana herätyskellon soittona. Olen muuttanut elintapani täysin. Kartan inhottavia ihmisiä. Käytän aikaani luovuudelle. Sillä tavalla annan yhteiskunnalle takaisin hyvää, ja ajatukseni jäävät elämään minun jälkeenikin.

Molemmilla vanhemmilla oli aivokasvain. Sisarukset tuntuvat myös olevan syöpäriskille alttiita, luonteensa takia.

• apua

aikaisemmin....eikä riskitekijöitä erityisesti. Melanoomaan sairastuin viime vuoden alussa, 19-vuotiaana siit. Kohta hyvää vauhtia täyttämässä 21:) sain juuri leikkaus yms. rahat kelalta kun oli leikkaus ennen syntymäpäivää, että jos ihmettelette miten vuodessa tullut 2 v. lisää:P

Mutta siis en koskaan ole paahtanut itseä auringossa, en ole polttanut kuin varmaan pari kertaa elämässä ihoni, enkä kertaakaan jalkoja, josta melanoomani löytyi. Ja aina siis ollut korkean suojakertoimen rasvaa. Mun melanooma ei ollut tavallisin luomesta lähtöisin oleva, vaan terveelle iholle (saatto olla joku näppy ennen) kasvoi röpelöpintainen, punainen näppy. Lääkäri epäili ontelosyyläksi tms. Mutta patologin lausunnon tullessa, sain ilmoituksen tuosta maailmani mullistajasta. Oli syvä ja aktiivivaiheessa, mutta patologin lausunnon mukaan kokonaan poistettu. Sitten vartijaimusolmuketutkimus ja leikkaukseen. Kuukauden kuluttua sain kuulla hyvät uutiset: syöpä ei ollut ehtinyt levitä ympäröivään kudokseen eikä imusolmukkeisiin:) Nyt 5 v. tarkkailussa ja parasta toivotaan vaikka kyllähän se vieläkin pelottaa. Onneksi ollut ihana perhe ja vieläkin ihanempi poikaystävä jonka kanssa ruvettiin seurustelemaan leikkaukseni jälkeen, ennen kuin tiesin mikä "kohtaloni" on. Olihan se rankka ajatella kuolemaan kun ei edes 20 ollut täyttänyt. Mutta nyt vahvempana eteenpäin:) opetti nauttimaan enemmän ja stressaamaan vähemmän... joskin paskoja seurauksia edelleen mutta voisi olla pahemminkin. Selvisin:)

• Anonyymi

Miten te, jotka sairastatte agressiivista melanoomaa ( ei nodulaarista melanoomaa) on syöpä edennyt tai ei ole edennyt. Mitä hoitoja olette nyt vuonna 2025 saaneet. Miten olette toipuneet? Toivon vastauksia vuonna 2023-2025 sairastuneilta, jolloin (etenkin 2024-2025 ) melanooman myös agressivisen melanooman hoito on edistynyt reippain askelin. .ieheni sairastui agressiiviseen (ei nodulaarinen melanooma), joka on kasvanut ihonalaiskudokseen (patologin lausunto). TTkuvaus on tulossa ennen leikkausta. Jonka tuloksen perusteella katsotaan kuinka suuri alue ja mitä leikataan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22269
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9486
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7470
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6315
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5950
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4966
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4376
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      79
      1345
    Aihe