Puukuskit

voisitteko

kertoa työstänne? Asiallisesti kiitos.
Jokainen on joskus ollut ensimmäistä kertaa puikoissa ja toivoisin että kertoisitte meneekö siinä kauankin oppia ne systeemit ja ne nosturien käytöt yms. Ja muutenkin, kertokaa nyt jotain? :)

34

10441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajanu....

      ....seittemän vuotta maantieajoa kun rupesin pöllihommiin. Tuntu alkuunsa siltä niinkuin ei ois koskaan ajanu autoa. Kapialle mettätielle kärry perässä. Ja ketjua pyörään. Sinne se meni kuitenkin, pinolle. Ja vissiin tuli poiskin, kun nyt tässä tuvassa istun.

      Ensimmäisen kuorman teko kesti 5 tuntia. Onneks oli kahvit ja eväät mukana. Toisen kuorman lastaus kesti kans melkein viis tuntia. Puolenkymmentä kuormaa kun olin tehny, lastausaika oli enää kaks tuntia. Ensimmäiset kuormat oli aika rajun näkösiä.

      Kannattaa ehdottomasti pyrkiä virheettömään suoritukseen, menköön aikaa mikä menköön. Oppii oikeat toimintamenetelmät ja vähemmän hajoo vehkeitä, myös jatkossa. Vauhti tulee sitten itsekseen. Kuukauden päivät kun olin lusikoinut, lastaus sujui jo tunnissa.

      Toinen juttu on sitten metsässä ajaminen. Harkintaa, harkintaa ja vielä kerran harkintaa. Ei ole hermoheikkien hommaa. Muutaman kerran kun kunnolla tupeksii, oppii ihmeesti. Muuten ei oikeestaan opikaan. Useesti kannattaa ennen syvemmälle metsään menoa ja ENNEN KUORMAN TEKOA pistää kaikki liikkeet kotvaseksi seis ja tuumailla. Mennä kannon päähän istumaan tupakille tai hieroskelemaan leukaansa.

      Sitten kun kuorma on päällä, on myöhäistä hangata leukaansa tai korvallistaan. SIT MENNÄÄN! Ei vaiskaan. Kapeilla teillä ajetaan hissukseen, käymäjalkaa niin sanotusti. Siis jos ei ole mäkiä. Mäkisissä maisemissa on ennen nousua otettava niin tolkuttomasti vauhtia, ettei sitä kukaan usko.
      60 km/h on aika kova nopeus sellaisella tiellä, jossa kuorma-auto just nippa nappa mahtuu menemään. Tiet ovat yleensä myös epätasaisia, auto kiikkuu puolelta toiselle.

      No joo, nykyautoissa on niin paljon voimaa, että vauhtia ei ehkä tarvii ihan hulluna ottaa. Puhuin äsken menneestä ajasta, jolloin oli 380 hevosvoimaa, mutta kuitenkin 60 tonnin painot jo käytössä. Nykyautojen kanssa on huolehdittava, että pyörä pitää. Nykyiset puuautot on lähes kaikki telivetoisia. Kesäkeleissä on hyviä pitoja tarjolla, kun käyttää lukkoja. Ja talvella, kun raapasee riimua kumin ympärille.

      Ajoin puuautoa 3 vuotta. Tukkikuorman tein nopeimmillaan 19:ssa minuutissa, kuitupuukuorman lastausennätys on 16 minuuttia. Katson oppineeni kolmessa vuodessa ns. ammattilaiseksi. Toiset oppii paljon nopeemminkin.

      • aloittaja

        hyvästä kertomuksestasi. Kyselin siksi että olen nyt hakenut puutavara-autonkuljettajaksi. Vastauksen saan tämän viikon aikana, että pääsenkö.
        Otan neuvoistasi vaarin. :)


      • heppadgdf
        aloittaja kirjoitti:

        hyvästä kertomuksestasi. Kyselin siksi että olen nyt hakenut puutavara-autonkuljettajaksi. Vastauksen saan tämän viikon aikana, että pääsenkö.
        Otan neuvoistasi vaarin. :)

        tuo aikaisempi vastaus oli niin hyvä, että eipä paljo lisättävää. Mulla meni 3 tuntia eka kuorman teossa ja toisella kertaa tais mennä saman verran vielä aikaa, eli kärsivällisyyttä tulee löytyä alussa varsinkin. Joo ja mäkisessä maastossa ajetaan kaasu pohjassa ja auto keikkuu puolelta toiselle... Kuorma kannattaa sitoa vasta tiellä, että jos sattuu lipsahtamaan nurin tai ojaan, niin on helpompi purkaa kuorma, kun ei ole ketjut haittona.


      • puunajossa
        heppadgdf kirjoitti:

        tuo aikaisempi vastaus oli niin hyvä, että eipä paljo lisättävää. Mulla meni 3 tuntia eka kuorman teossa ja toisella kertaa tais mennä saman verran vielä aikaa, eli kärsivällisyyttä tulee löytyä alussa varsinkin. Joo ja mäkisessä maastossa ajetaan kaasu pohjassa ja auto keikkuu puolelta toiselle... Kuorma kannattaa sitoa vasta tiellä, että jos sattuu lipsahtamaan nurin tai ojaan, niin on helpompi purkaa kuorma, kun ei ole ketjut haittona.

        yleisempää urakka kuin tuntipalkkaus?


      • Jos ilmenee....
        aloittaja kirjoitti:

        hyvästä kertomuksestasi. Kyselin siksi että olen nyt hakenut puutavara-autonkuljettajaksi. Vastauksen saan tämän viikon aikana, että pääsenkö.
        Otan neuvoistasi vaarin. :)

        ....jotain kysyttävää, ei muuta kun kysyt vaan. Yritän antaa rennon asiallisia vastauksia. Semmosia, joista on oikeesti hyötyä. Annapas isännän luettavaks toi mun ensimmäinen vastaus. Ois mielenkiintosta kuulla mitä itse Autoilija siihen kommentoi.

        Puun ajo on mun mielestä yks parhaita autohommia. Systeemit on toki vuosien saatossa muuttuneet, mutta sillon kun mä ajoin, homma oli hyvin mielekästä, koska se oli vaihtelevaa. Ajomatkat olivat semmosia sopivia, 30-170 kilsaa, keskimatka oli jotain 70 km. Sopivassa suhteessa maantietä ja kinttupolkua, kaupunkia ja metsikköä, ajoa ja kuormausta.

        Puun ajo on tyylikästä hommaa, koska sen sujuminen perustuu johonkin aivan muuhun kuin helvetinmoiseen kaahaamiseen, hollannikkaiden kolisteluun, suu vaahdossa selostamiseen kahvibaareissa ja muiden tiellä liikkujien kiusaamiseen ja sättimiseen. Se perustuu fysiikan lakien huomioon ottamiseen. Hankalia olosuhteita ei tarvitse eikä pidä pelätä, mutta niitä täytyy kunnioittaa ja yrittää toimia sen mukaan. Mahdottomia tilanteita ei yleensä ole. On eri juttu kuinka paljon on aiheellista tärvätä aikaa jonkun hankalan paikan eteen vai kannattaako mielummin odottaa keliolosuhteiden korjaantumista.

        Aina pitää ehdottomasti kysyä jos tuntuu ettei tiedä jotain. Isännältä, toisilta kuskeilta tai vaikka täältä netistä. Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka tietämättömyyksissään tekee virheen sen takia, ettei ole kysynyt keneltäkään.

        Kuten tuossa eräässä toisessa vastauksessa todettiin, ovat puukuskit niitä kaikkein mallikkaimpia tiellä liikkujia. Tämä johtuu siitä, että he ovat pöpelikköolosuhteissa oppineet ottamaan huomioon sitä ja tätä. Maantiellä se tarkoittaa, että on otettava huomioon toiset tiellä liikkujat. Maantiellä liikutaan aina heikoimpien ehdoilla, se on syytä muistaa ja se on pakko hyväksyä.

        Puukuskeiksi valikoituvat tietyn tyyppiset kaverit. Kokeilijoita riittää, mutta pitemmäksi aikaa jäävät vain ne, jotka ottavat rauhallisesti silloin kun on sen aika ja ovat todellisia rämäpäitä kun tarvis vaatii.


      • luulisin
        puunajossa kirjoitti:

        yleisempää urakka kuin tuntipalkkaus?

        En satavarmaks sano, mutta olettaisin näin. Jopa 17-20 egua/tunti.


      • Aloittaja
        Jos ilmenee.... kirjoitti:

        ....jotain kysyttävää, ei muuta kun kysyt vaan. Yritän antaa rennon asiallisia vastauksia. Semmosia, joista on oikeesti hyötyä. Annapas isännän luettavaks toi mun ensimmäinen vastaus. Ois mielenkiintosta kuulla mitä itse Autoilija siihen kommentoi.

        Puun ajo on mun mielestä yks parhaita autohommia. Systeemit on toki vuosien saatossa muuttuneet, mutta sillon kun mä ajoin, homma oli hyvin mielekästä, koska se oli vaihtelevaa. Ajomatkat olivat semmosia sopivia, 30-170 kilsaa, keskimatka oli jotain 70 km. Sopivassa suhteessa maantietä ja kinttupolkua, kaupunkia ja metsikköä, ajoa ja kuormausta.

        Puun ajo on tyylikästä hommaa, koska sen sujuminen perustuu johonkin aivan muuhun kuin helvetinmoiseen kaahaamiseen, hollannikkaiden kolisteluun, suu vaahdossa selostamiseen kahvibaareissa ja muiden tiellä liikkujien kiusaamiseen ja sättimiseen. Se perustuu fysiikan lakien huomioon ottamiseen. Hankalia olosuhteita ei tarvitse eikä pidä pelätä, mutta niitä täytyy kunnioittaa ja yrittää toimia sen mukaan. Mahdottomia tilanteita ei yleensä ole. On eri juttu kuinka paljon on aiheellista tärvätä aikaa jonkun hankalan paikan eteen vai kannattaako mielummin odottaa keliolosuhteiden korjaantumista.

        Aina pitää ehdottomasti kysyä jos tuntuu ettei tiedä jotain. Isännältä, toisilta kuskeilta tai vaikka täältä netistä. Ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka tietämättömyyksissään tekee virheen sen takia, ettei ole kysynyt keneltäkään.

        Kuten tuossa eräässä toisessa vastauksessa todettiin, ovat puukuskit niitä kaikkein mallikkaimpia tiellä liikkujia. Tämä johtuu siitä, että he ovat pöpelikköolosuhteissa oppineet ottamaan huomioon sitä ja tätä. Maantiellä se tarkoittaa, että on otettava huomioon toiset tiellä liikkujat. Maantiellä liikutaan aina heikoimpien ehdoilla, se on syytä muistaa ja se on pakko hyväksyä.

        Puukuskeiksi valikoituvat tietyn tyyppiset kaverit. Kokeilijoita riittää, mutta pitemmäksi aikaa jäävät vain ne, jotka ottavat rauhallisesti silloin kun on sen aika ja ovat todellisia rämäpäitä kun tarvis vaatii.

        Kyllä minä kyselenkin. Kiitos vaan taas paljon vastauksistasi. Tässä oon iän myötä jo sen verran rauhoittunut, etten kaahaile, enkä anna myöskään muiden provosoida itseäni maanteillä. Ja se tieto mitä minä haen, se koskee ainoostaan sitä kuinka voin tehdä työni hyvin ja onnistuneesti, ja muita itse työhön liittyviä vinkkejä tietenkin. Tietysti vapaat työpaikat kiinnostavat nekin.
        Aion ainakin yrittää puutavara-autonkanssa. Sittenhän sen näkee kuinka se alkaa sujumaan.
        Kiitos vaan vastauksestas.


      • Aloittaja
        luulisin kirjoitti:

        En satavarmaks sano, mutta olettaisin näin. Jopa 17-20 egua/tunti.

        että kokeneet kuljettajat saavat niin paljon?


      • Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyllä minä kyselenkin. Kiitos vaan taas paljon vastauksistasi. Tässä oon iän myötä jo sen verran rauhoittunut, etten kaahaile, enkä anna myöskään muiden provosoida itseäni maanteillä. Ja se tieto mitä minä haen, se koskee ainoostaan sitä kuinka voin tehdä työni hyvin ja onnistuneesti, ja muita itse työhön liittyviä vinkkejä tietenkin. Tietysti vapaat työpaikat kiinnostavat nekin.
        Aion ainakin yrittää puutavara-autonkanssa. Sittenhän sen näkee kuinka se alkaa sujumaan.
        Kiitos vaan vastauksestas.

        toistoa noihin kiitoksiin, muttei se kai pahaakaan tehnyt.


      • kyllä joo....
        Aloittaja kirjoitti:

        että kokeneet kuljettajat saavat niin paljon?

        ....parhaimmissa tapauksissa. Alottelijankaan ei mun käsityksen mukaan tarvii ilmatteeks äheltää. Yli TES-tason liksaa tarjoovat yleensä heti kättelyssä, jos ei maailma ihan mahottomasti oo muuttunnu.

        Lähinnä tarkotin sitä, että tuntipalkkaus on mun ymmärryksen mukaan se yleisin palkkasysteemi pöllihommissa. Urakkajärjestelmiäkin saattaa jossain olla, mutta käsittääkseni ne on harvinaisia. Kovin vaikeita urakoitavia moiset touhut, vaikka autot ei tuntitöissä olekaan.


      • otan kiitoksia....
        Aloittaja kirjoitti:

        toistoa noihin kiitoksiin, muttei se kai pahaakaan tehnyt.

        ....vastaan. Haukut saa ilmaiseksi, mutta kiitokset täytyy ansaita!!


      • Aloittaja
        kyllä joo.... kirjoitti:

        ....parhaimmissa tapauksissa. Alottelijankaan ei mun käsityksen mukaan tarvii ilmatteeks äheltää. Yli TES-tason liksaa tarjoovat yleensä heti kättelyssä, jos ei maailma ihan mahottomasti oo muuttunnu.

        Lähinnä tarkotin sitä, että tuntipalkkaus on mun ymmärryksen mukaan se yleisin palkkasysteemi pöllihommissa. Urakkajärjestelmiäkin saattaa jossain olla, mutta käsittääkseni ne on harvinaisia. Kovin vaikeita urakoitavia moiset touhut, vaikka autot ei tuntitöissä olekaan.

        koska sen kuorman teko ja purku saattavat kestää erinäisiä aikoja, että jos urakkapalkalla pitäis, niin sitten harkitsisin uudemman kerran.
        Kiitos sinullekkin paljon tästä vastauksestasi. Oli tosiaan hyvä tietää tämäkin kaikki.


      • mainiosti....
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyllä minä kyselenkin. Kiitos vaan taas paljon vastauksistasi. Tässä oon iän myötä jo sen verran rauhoittunut, etten kaahaile, enkä anna myöskään muiden provosoida itseäni maanteillä. Ja se tieto mitä minä haen, se koskee ainoostaan sitä kuinka voin tehdä työni hyvin ja onnistuneesti, ja muita itse työhön liittyviä vinkkejä tietenkin. Tietysti vapaat työpaikat kiinnostavat nekin.
        Aion ainakin yrittää puutavara-autonkanssa. Sittenhän sen näkee kuinka se alkaa sujumaan.
        Kiitos vaan vastauksestas.

        ....kun asettaa lähtökohdaksi pyrkimyksen virheettömään suoritukseen. Sellaista ihmistä ei ole eikä tule, jolta se aina onnistuu, mutta helpottaa kummasti, kun pitää sen mielessä. Menköön siis vaikka enemmän aikaa ja tupakkia, pääasia, että tullaan niin sanotusti "selkä ja sivut suorana kotia."

        Tuo edellä mainittu pätee tietysti mihin tahansa, vaikka yleiseksi elämän ohjeeksi, mutta ennen kaikkea se pätee puutavara-auton kuljettajan työhön. Puun kuljettaminen metsästä on ylivoimaisesti vaativin kuljetustyö. Ei sen vuoksi, että se edellyttäisi jotain kimiräikkösmäisyyksiä tai marcusgrönholmmaisuuksia, vaan siksi, että se edellyttää harkinta- ja arviointikykyä ja sen mukaista toimintaa. Välillä mennään hissukseen niinkuin vietäis kusi sukassa lasta paskalle, mukana kuormallinen kipeitä vittuja. Toisinaan taas kuin itse Rambo, sellaisella raivolla, että maapallo vaihtaa pyörimissuuntaa.

        Puun kuljetus metsästä on yleisesti mielletty autolla toteutettavien kuljetusten kuninkuuslajiksi. Sitä se onkin, mutta miksi? No siksi, koska se vaatii harkintaa, malttia ja AIVOJA.


      • Aloittaja
        mainiosti.... kirjoitti:

        ....kun asettaa lähtökohdaksi pyrkimyksen virheettömään suoritukseen. Sellaista ihmistä ei ole eikä tule, jolta se aina onnistuu, mutta helpottaa kummasti, kun pitää sen mielessä. Menköön siis vaikka enemmän aikaa ja tupakkia, pääasia, että tullaan niin sanotusti "selkä ja sivut suorana kotia."

        Tuo edellä mainittu pätee tietysti mihin tahansa, vaikka yleiseksi elämän ohjeeksi, mutta ennen kaikkea se pätee puutavara-auton kuljettajan työhön. Puun kuljettaminen metsästä on ylivoimaisesti vaativin kuljetustyö. Ei sen vuoksi, että se edellyttäisi jotain kimiräikkösmäisyyksiä tai marcusgrönholmmaisuuksia, vaan siksi, että se edellyttää harkinta- ja arviointikykyä ja sen mukaista toimintaa. Välillä mennään hissukseen niinkuin vietäis kusi sukassa lasta paskalle, mukana kuormallinen kipeitä vittuja. Toisinaan taas kuin itse Rambo, sellaisella raivolla, että maapallo vaihtaa pyörimissuuntaa.

        Puun kuljetus metsästä on yleisesti mielletty autolla toteutettavien kuljetusten kuninkuuslajiksi. Sitä se onkin, mutta miksi? No siksi, koska se vaatii harkintaa, malttia ja AIVOJA.

        lähtökohdaksi virheettömät suoritukset. Harrastuksiltani olen käsityöihmisiä aika laajalta skaalalta ja siksikin jo tarkka siitä että kaikki menee niinkuin pitääkin mennä. Ja hyvin olen huomannut että pikku tupakkamietintätauot on enemmän kuin asiaa, silloin jos ei ota oikein sujuakseen, meneepä siinä joskus jopa parikin tupakkaa, ennen kuin välähtää et noinhan se meneekin, tai täytyy mennä. Mutta nyt minä välähdän tästä nukkumaan. Kiitos viestistäsi.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        hyvästä kertomuksestasi. Kyselin siksi että olen nyt hakenut puutavara-autonkuljettajaksi. Vastauksen saan tämän viikon aikana, että pääsenkö.
        Otan neuvoistasi vaarin. :)

        saaminen siirtyi viikolla tai kahdella. Mikäli tämä ketä kiinnostaa, mut tulipa kerrottua.


      • Multa
        mainiosti.... kirjoitti:

        ....kun asettaa lähtökohdaksi pyrkimyksen virheettömään suoritukseen. Sellaista ihmistä ei ole eikä tule, jolta se aina onnistuu, mutta helpottaa kummasti, kun pitää sen mielessä. Menköön siis vaikka enemmän aikaa ja tupakkia, pääasia, että tullaan niin sanotusti "selkä ja sivut suorana kotia."

        Tuo edellä mainittu pätee tietysti mihin tahansa, vaikka yleiseksi elämän ohjeeksi, mutta ennen kaikkea se pätee puutavara-auton kuljettajan työhön. Puun kuljettaminen metsästä on ylivoimaisesti vaativin kuljetustyö. Ei sen vuoksi, että se edellyttäisi jotain kimiräikkösmäisyyksiä tai marcusgrönholmmaisuuksia, vaan siksi, että se edellyttää harkinta- ja arviointikykyä ja sen mukaista toimintaa. Välillä mennään hissukseen niinkuin vietäis kusi sukassa lasta paskalle, mukana kuormallinen kipeitä vittuja. Toisinaan taas kuin itse Rambo, sellaisella raivolla, että maapallo vaihtaa pyörimissuuntaa.

        Puun kuljetus metsästä on yleisesti mielletty autolla toteutettavien kuljetusten kuninkuuslajiksi. Sitä se onkin, mutta miksi? No siksi, koska se vaatii harkintaa, malttia ja AIVOJA.

        Vaikka puuautoilu mielletään kuninkuuslajiksi, niin tuntu silti helpommalta käännellä autoa mettätien päässä kuin laituriiin yms kaupungissa peruuttelu. Tämösiä tuntemuksia tuli kun vaihdoin puun ajosta pikitiehommiin. Metsässä saa touhuta yksin ja usein se peruuttelukin onnistuu kun on vähän sinne päin. Ei haitta vaikka menee vähän ojan pohjia pitkin. Korkeintaan kolhii omaa autoaan , mutta tuolla ihmisten ilmoilla on oltava tarkempana ettei osu muiden kanssa yhteen. No kummassakaan ei isompia osumia ole tullut ja kaikkeen tottuu. Kyllä puun ajo vaativaa on sitä en kiellä.


      • arvostan
        mainiosti.... kirjoitti:

        ....kun asettaa lähtökohdaksi pyrkimyksen virheettömään suoritukseen. Sellaista ihmistä ei ole eikä tule, jolta se aina onnistuu, mutta helpottaa kummasti, kun pitää sen mielessä. Menköön siis vaikka enemmän aikaa ja tupakkia, pääasia, että tullaan niin sanotusti "selkä ja sivut suorana kotia."

        Tuo edellä mainittu pätee tietysti mihin tahansa, vaikka yleiseksi elämän ohjeeksi, mutta ennen kaikkea se pätee puutavara-auton kuljettajan työhön. Puun kuljettaminen metsästä on ylivoimaisesti vaativin kuljetustyö. Ei sen vuoksi, että se edellyttäisi jotain kimiräikkösmäisyyksiä tai marcusgrönholmmaisuuksia, vaan siksi, että se edellyttää harkinta- ja arviointikykyä ja sen mukaista toimintaa. Välillä mennään hissukseen niinkuin vietäis kusi sukassa lasta paskalle, mukana kuormallinen kipeitä vittuja. Toisinaan taas kuin itse Rambo, sellaisella raivolla, että maapallo vaihtaa pyörimissuuntaa.

        Puun kuljetus metsästä on yleisesti mielletty autolla toteutettavien kuljetusten kuninkuuslajiksi. Sitä se onkin, mutta miksi? No siksi, koska se vaatii harkintaa, malttia ja AIVOJA.

        puukuskeja alan rautaisiksi ammattilaisiksi on se että se kärri juoksee perässä kaikki kinttupolut ja sen kanssa rymytään kaikki paikat ja tullaan vielä pois metästä ja ehjänä, muutenhan se ei juurikaan eroais mistään maaseudun rautakaupan ajosta jossa tavaroita koijataan kesämökeille ja semmosten teitten päähän aina jossa on käyty isolla autolla, kaikki ennakointi puunajossa johtuu melkein tuostä kärristä, kyllähän isot mäet tullaan ilman ketjujakin jos alla on nuppi ja teliveto, ja nupin kääntää vaikkei nyt oikein kääntöpaikkaa edes ois mutta se kärri..


      • tupajäärä
        arvostan kirjoitti:

        puukuskeja alan rautaisiksi ammattilaisiksi on se että se kärri juoksee perässä kaikki kinttupolut ja sen kanssa rymytään kaikki paikat ja tullaan vielä pois metästä ja ehjänä, muutenhan se ei juurikaan eroais mistään maaseudun rautakaupan ajosta jossa tavaroita koijataan kesämökeille ja semmosten teitten päähän aina jossa on käyty isolla autolla, kaikki ennakointi puunajossa johtuu melkein tuostä kärristä, kyllähän isot mäet tullaan ilman ketjujakin jos alla on nuppi ja teliveto, ja nupin kääntää vaikkei nyt oikein kääntöpaikkaa edes ois mutta se kärri..

        Se on tuo "semmosten teitten päähän aina jossa on käyty isolla autolla"

        Laittoi vanhan nauramaan, nimittäin ton jutun on kuullut ainoastaan kuski joka on maaseudulla ajanut!

        Olen niin monesti tullut perä edellä takaisin näiltä teiltä, kun edessä on niukin naukin 2.000 kiloa kestävä 1,8 m leveä silta. Maatalon isännät ei aina muista, että se Bedford ei ollut ihan yhtä iso...


      • sanoa

        että en tuskin koskaan oo lukenu mitään yhtä asiallista viestiketjua tältä sivustolta (palstalta)!

        Ja mitä aiheeseen tulee, niin ite oon kans ihan kiikun kaakun ollu monen eri alan kannalla. Kokemusta on puutavaranosturin käytöstä ja kuljetusalalta. Ja kun tämän luin, sain taas hivenen lisäkannustusta kohti puutavaran autokuljetusalaa. Jotkut pienet yksityiskohdat vaan tahtoo pidemmän päälle pelottaa, miten sitä sitten pärjäilis siinä hommassa..


      • nimenomaan
        tupajäärä kirjoitti:

        Se on tuo "semmosten teitten päähän aina jossa on käyty isolla autolla"

        Laittoi vanhan nauramaan, nimittäin ton jutun on kuullut ainoastaan kuski joka on maaseudulla ajanut!

        Olen niin monesti tullut perä edellä takaisin näiltä teiltä, kun edessä on niukin naukin 2.000 kiloa kestävä 1,8 m leveä silta. Maatalon isännät ei aina muista, että se Bedford ei ollut ihan yhtä iso...

        tarkoitin, jos kuulen tuon lauseen aina etukäteen niin melkein tulee järjestään käytyä jalkapelissä käytyä kahtomassa, se kun hiacekin on jonkun mielestä iso, pihaan kun karauttaa puut peiliä hipoen niin ensimmäinen lause taas on; en mie tiennyt että tää näin iso on..


      • täälläkin
        nimenomaan kirjoitti:

        tarkoitin, jos kuulen tuon lauseen aina etukäteen niin melkein tulee järjestään käytyä jalkapelissä käytyä kahtomassa, se kun hiacekin on jonkun mielestä iso, pihaan kun karauttaa puut peiliä hipoen niin ensimmäinen lause taas on; en mie tiennyt että tää näin iso on..

        On tullut erinäisiä kuormia ajeltua villaa kaikenlaisille pikkuteille. Kuormatessa usein soittanut vastaanottajille lastausjärjestystä miettiessään, että pääseekö kärryn kanssa. Vakiovastaus yleensä: "On täällä tukkirekatkin käyneet." Koita siinä sitten sanoa, että kun moduulitäysperä on muutaman metrin pidempi ja siinä ei ole telivetoa. Eikä koko putken kahdeksasta akselista saa kuin yhden ylös. Kaapin kyljet tai kapellikärryn pressut eivät myöskään ihan samaan malliin kestä eteen sattuvia ranteenvahvuisia puunoksia kuin nuo puuauton pankot - puhumattakaan siitä, että puuautot harvemmin ovat 4,20 m korkeita. Eikä dollyn kanssa ihan miten päin vaan pääse linkuttelemaan ympärikään. Välillä on tultu melkoinen pätkä takaperin takaisin pikkutietä kärry perässä ja joskus on kiroillen muljailtu kuormaa vetäjään, kun piti olla hyvin tilaa tulla isolla autolla, mutta jo tienristeyksen nähtyään on mennyt ensin pelkällä nupilla katsomaan, voiko sinne muka tosiaan kärryn viedä perässä. Joskus on tuotu jonkun paikan tavarat terminaaliinkin myöhemmin jaettavaksi, jos ei olekaan ollut mahdollisuutta muljata, kun nuppi on vielä ollut täynnä muihin paikkoihin menevää tavaraa.


      • Aloittaja
        sanoa kirjoitti:

        että en tuskin koskaan oo lukenu mitään yhtä asiallista viestiketjua tältä sivustolta (palstalta)!

        Ja mitä aiheeseen tulee, niin ite oon kans ihan kiikun kaakun ollu monen eri alan kannalla. Kokemusta on puutavaranosturin käytöstä ja kuljetusalalta. Ja kun tämän luin, sain taas hivenen lisäkannustusta kohti puutavaran autokuljetusalaa. Jotkut pienet yksityiskohdat vaan tahtoo pidemmän päälle pelottaa, miten sitä sitten pärjäilis siinä hommassa..

        minä paraskin sanoja, kun oon täysin vasta-alkaja. Mut kokeilematta et tule tietämään pärjäätkö. :)
        Minä oon nyt hakenut muutamasta paikasta töitä puutavara-autonkuljettajana ja pian sen näen saanko paikkaa ja senkin sitten että pärjäänkö, mut mun sisukkuudellani ja harkinnallani en epäile ettenkö pärjäis siinä missä muutkin. ;)
        Asiallisin keskustelu näillä palstoilla minunkin mielestäni ja hyvä että on. Vähän arvelutti tuota aloitusta nimittäin edes tehdä tänne.


      • aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

        minä paraskin sanoja, kun oon täysin vasta-alkaja. Mut kokeilematta et tule tietämään pärjäätkö. :)
        Minä oon nyt hakenut muutamasta paikasta töitä puutavara-autonkuljettajana ja pian sen näen saanko paikkaa ja senkin sitten että pärjäänkö, mut mun sisukkuudellani ja harkinnallani en epäile ettenkö pärjäis siinä missä muutkin. ;)
        Asiallisin keskustelu näillä palstoilla minunkin mielestäni ja hyvä että on. Vähän arvelutti tuota aloitusta nimittäin edes tehdä tänne.

        ensimmäinen pitkä harjoittelupäivä mahdollisesti tulevassa työpaikassani ja hyvin meni. Yhtään ei vielä ainakaan kaduta puuhommat, eikä pelota ettenkö osais ku opetetaan. :)
        Ps. "sivutiet" ovat peilijäässä.


      • Alalle aikova
        aloittaja kirjoitti:

        ensimmäinen pitkä harjoittelupäivä mahdollisesti tulevassa työpaikassani ja hyvin meni. Yhtään ei vielä ainakaan kaduta puuhommat, eikä pelota ettenkö osais ku opetetaan. :)
        Ps. "sivutiet" ovat peilijäässä.

        Hyvä juttu, ja olet ilmeisesti lähellä saada työpaikan -ikään kuin koeajossa. :)

        Ensi viikolla täytyy minunkin aktivoitua tähän hommaan.

        Tsemppiä, kaikkeen oppii kun on paljon halua ja edes kohtuullisesti kykyä.


      • aloittaja
        Alalle aikova kirjoitti:

        Hyvä juttu, ja olet ilmeisesti lähellä saada työpaikan -ikään kuin koeajossa. :)

        Ensi viikolla täytyy minunkin aktivoitua tähän hommaan.

        Tsemppiä, kaikkeen oppii kun on paljon halua ja edes kohtuullisesti kykyä.

        siltä näyttää. :)
        Soittele reilusti vaan niihin firmoihin, vaikkeivät ilmoittelisikaan avoimia paikkoja, niin mäkin tein.
        Kiitos tsempeistä. Just oon taas lähössä!


      • Alalle aikova
        aloittaja kirjoitti:

        siltä näyttää. :)
        Soittele reilusti vaan niihin firmoihin, vaikkeivät ilmoittelisikaan avoimia paikkoja, niin mäkin tein.
        Kiitos tsempeistä. Just oon taas lähössä!

        Miten meni päivä?

        Joko on oma kuorma tehty, ja kestikö puoli päivää vai kokonaisen? ;)

        Kelit on nyt melkoiset sivuteillä, satun tietämään kun sellaisen varrella asustelen... Saa varmaan viritellä ketjuja suosiolla.


      • aloittaja
        Alalle aikova kirjoitti:

        Miten meni päivä?

        Joko on oma kuorma tehty, ja kestikö puoli päivää vai kokonaisen? ;)

        Kelit on nyt melkoiset sivuteillä, satun tietämään kun sellaisen varrella asustelen... Saa varmaan viritellä ketjuja suosiolla.

        kuin uskoinkaan. Onhan tässä vielä oppimista kylläkin.


      • puikkonen
        aloittaja kirjoitti:

        kuin uskoinkaan. Onhan tässä vielä oppimista kylläkin.

        kerrohan kaikki kokemuksesi ko. hommasta onko ollu hankalaa pimeessä, liukkaassa ja jääkö perävaunu usein maantien varteen? Kerro kaikki mitä oot kokenu mielen kiintoista!
        Itsekkin olen alalle aikova!


      • hankalaa
        puikkonen kirjoitti:

        kerrohan kaikki kokemuksesi ko. hommasta onko ollu hankalaa pimeessä, liukkaassa ja jääkö perävaunu usein maantien varteen? Kerro kaikki mitä oot kokenu mielen kiintoista!
        Itsekkin olen alalle aikova!

        eikä ole jäänyt kärrykään tienvarteen, eikä pudonnut ojaan, kaatunut eikä mitään sellasta. Ketjujen laitto vaatii kylläkin aika paljon käsivoimaa.
        Liukkaalla ajan hitaammalla vauhdilla.
        Koskas meinasit tulla alalle?


    • maailmansa

      Hyvä ku jotakin kiinostaa vielä lähtee koittaa puunajoo meinaan mienaa olla kuskista hirveä pula. Tähän aikaan vuojesta ei ehkä oo kaikista helepoin lähtee harjottelee, kun talvi tuppaa olemaan niin kiireistä aikaa ja kellään ei oo aikaa tai mielenkiintoo rauhassa opettaa.
      Sen vinkin voin antaa ettei kannata säästää ketjuja tälläsenä talvena varsinkaan, sillä saa paljon anteeks pieniä ajo virheitä ja antaa henkistä tukea jota ihme ja kumma tarvitaan pölökkyjen ajossa aika paljon.
      Luonteeltaan pitäs vielä olla pikkasen hullu ja rohkee mutta kumminkin pitäs malttaa miettiä mitä tekee seuraavaks.
      Sen oon huomannu tassä kymmenvuotisen puuajo uran aikana, että lapion käyttö on vähentyny oleellisesti ja ketju tulee veettyä pyörien päälle aika herkästi. Loppupelissä ketjutus monesti nopeampi tapa ku kaivaa lapiolla jäistä maata.
      Puuajossa on paljon kaikenlaisia kikkoja jota ei kukaan missään opeta ne vaan periytyy seuraavalle polvelle, eikä niistä paljon puhuta mutta metässä niistä suuri apu (nosturilla voi nostaa kärry etupäätä lyhyellä kääntöpaikalla, nosturilla voi hiekottaa aika tehokkaasti, kärryn jarrulla voi lykätä kääntöpöytää että kärry tulee puun takaa tai kiertää paremmin rummussa).
      Täytyypä tästä mennä nukkumaan että jaksaa aamuyöllä lähteä kokeilemaan kuinka kivaa on ajaa vesiljanteista kylätietä jossa ei oo hiekkaa näy. No täytyy pistää rautaa rattaisiin.

      • Aloittaja

        näistäkin ihan varteenotettavista neuvoista.


    • Alalle aikova

      Kiitän sivusta myös. Jos käyttäytyy puukuskit tielläkin paremmin kuin moni muu, niin näköjään palstallakin. Täällä tuppaa olla vittuilu se ainoa vastaus, jonka asialliseen kysymykseenkään saat.

      Puunajo on aina kiinnostanut, ja olenkin nyt kovasti miettinyt että tuossa on ne jutut mitkä mua työssä kiinnostaa. Muutakin tekemistä kuin suolateillä vinguttamista, ja näkee hiukkasen luontoa.

      Jos itä-hämeestä/päijät-hämeestä joku autoilija haluaa ottaa reilu kolmekymppisen kuskin opettaakseen, niin kiinnostusta on. Erityisesti tuuraukset ja määräaikaiset kiinnostaa, joten ei haittaa jos ei aina töitä ole! Kokemusta ajamisesta on, mutta puunajosta ei. En epäile hetkeäkään, ettenkö opi, ja etteikö tarvittavaa rauhallisuutta löydy.


      finntrucker @ yahoo.com (ota välit pois @-merkin molemmin puolin)

      • peruutus

        Lienet jo huomannut että pöllikärriä saa käsitellä vähän raisummin kuin noita asfaltille tarkoitettuja. Itsellä oli opettelemista linkuttamisen kanssa ja miten sitä aisalla työnnetään että perävalot näkyy peilistä. Jatkettava kärrykin oli alussa aika veikeä kun eri mittaisena oli aina erilainen peruuttaa, mutta kaikkeen tottuu pikkuhiljaa.


      • peruutuksesta
        peruutus kirjoitti:

        Lienet jo huomannut että pöllikärriä saa käsitellä vähän raisummin kuin noita asfaltille tarkoitettuja. Itsellä oli opettelemista linkuttamisen kanssa ja miten sitä aisalla työnnetään että perävalot näkyy peilistä. Jatkettava kärrykin oli alussa aika veikeä kun eri mittaisena oli aina erilainen peruuttaa, mutta kaikkeen tottuu pikkuhiljaa.

        Aika ihme venkula peruuttaa. Tahtoo käyttäytyä äkkiseltään aika rajusti, pitkälti sen peräylityksen takia.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe