Peltikaton maalaus

Peltikatto2008

Olen suunnittelmassa konesaumatun peltikaton ensimmäistä maalausta ensi kesänä. Katto on tehty n. 5 vuotta sitten, katto on vielä hyväkuntoinen, ei ruostetta tms , maalattava ala n. 150 m2 , suhteellisen loivat lappeet. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon kun maalausurakoitsijaa ja maaleja valitaan ? Mitkä ovat pahimmat virheet joita pitää välttää ?

23

23113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SutiSaku

No katon maalauksessa on kolme vaihetta

1. Huolellinen ammoniakkipesu (esim.panssaripesu)

2. Pohjamaalaus Rostex Superilla

3. Pintamaalaus RK-peltikattomaalilla

Ja sitten se kaikkein tärkein asia
      MAALAUS TEHDÄÄN SIVELTIMELLÄ HIERTÄEN!!!!
      Ei ruiskulla.

Jos Urakoitsijasi tekee työn näiden ohjeiden mukaan ja näillä aineilla niin kattosi maalaus tulee kestämään.

Jos satut olemaan Lahden seudulta niin mielleläni teen tarjouksen maalauksesta.

• maalaus.

on haastavaa... alku kesästä siitepöly, keski kesällä kuumuus, loppu kesällä haitulat ja havunneulaset, kaste, ynms. puhumattakaan ilmojen haltijasta. on niitä pilvipouta säitäkin jolloin saa lappeen ehkä molemmat pintaasa. sinunkin 5v vanha pelti kiiltää kuin uusi, ei hirveesti hapettunut. mustasukkaisen tarkka liotin pesu, rostex super (tinneri ohenteinen)pohja/tartunta maali. reilusti ohennettu alkyydi väliin (kato ohjeista 30%?) notkeeks ohennettu alkyydi pintaan.

• Peltikatto2008
        maalaus. kirjoitti:

on haastavaa... alku kesästä siitepöly, keski kesällä kuumuus, loppu kesällä haitulat ja havunneulaset, kaste, ynms. puhumattakaan ilmojen haltijasta. on niitä pilvipouta säitäkin jolloin saa lappeen ehkä molemmat pintaasa. sinunkin 5v vanha pelti kiiltää kuin uusi, ei hirveesti hapettunut. mustasukkaisen tarkka liotin pesu, rostex super (tinneri ohenteinen)pohja/tartunta maali. reilusti ohennettu alkyydi väliin (kato ohjeista 30%?) notkeeks ohennettu alkyydi pintaan.

jo näistä kommenteista. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia myös itse tehdystä katon maalaamisesta, onnistuuko se normaalijärkiseltä mieheltä ohjeiden mukaan,käsittääkseni juuri se maalin painaminen pellin pintaan on kriittinen vaihe, maalista ei saa muodostua irtoavaa mattoa vaan paras tulos saadaan hiertämällä maali pensselillä peltiin ja sitten tasoittamalla telalla (?). Tunnetustihan itselle tehtäessä huolellisuus on parhaimmillaan, mutta voiko peltikaton maalaus onnistua ensikertalaiselta ? ( muuta remontti- ja maalauskokemusta on kyllä paljon )

• RamiRamiRent
        Peltikatto2008 kirjoitti:

jo näistä kommenteista. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia myös itse tehdystä katon maalaamisesta, onnistuuko se normaalijärkiseltä mieheltä ohjeiden mukaan,käsittääkseni juuri se maalin painaminen pellin pintaan on kriittinen vaihe, maalista ei saa muodostua irtoavaa mattoa vaan paras tulos saadaan hiertämällä maali pensselillä peltiin ja sitten tasoittamalla telalla (?). Tunnetustihan itselle tehtäessä huolellisuus on parhaimmillaan, mutta voiko peltikaton maalaus onnistua ensikertalaiselta ? ( muuta remontti- ja maalauskokemusta on kyllä paljon )

Katon maalaus onnistuu jos vaan uskallusta ja hyvät vehkeet. Painepesuri on syytä olla paras ja tehokkain valovirtaan kytkettävä. Panssarimaali on paras kattomaali. Levitys kahteen kertaan. Työläs on mutta tulee kestävä pinta.

• SutiSaku
        RamiRamiRent kirjoitti:

Katon maalaus onnistuu jos vaan uskallusta ja hyvät vehkeet. Painepesuri on syytä olla paras ja tehokkain valovirtaan kytkettävä. Panssarimaali on paras kattomaali. Levitys kahteen kertaan. Työläs on mutta tulee kestävä pinta.

No mitä tulee tuohon Panssarimaaliin niin peltikattomaalitestissä juuri alkydimaalit Panssari ja Kirjo saivat erittäin huonot arvostelut.Parhaimmat maalit olivat RK-peltikattomaali ja Tikkurilan Repco. Testiä tiettävästi jatketaan Suomenlinnassa yhä.
        Näitä kahta "hobby" maalia sitä kuitenkin rautakaupat kovasti ihmisille markkinoi.

• RamiRamiRent
        SutiSaku kirjoitti:

No mitä tulee tuohon Panssarimaaliin niin peltikattomaalitestissä juuri alkydimaalit Panssari ja Kirjo saivat erittäin huonot arvostelut.Parhaimmat maalit olivat RK-peltikattomaali ja Tikkurilan Repco. Testiä tiettävästi jatketaan Suomenlinnassa yhä.
        Näitä kahta "hobby" maalia sitä kuitenkin rautakaupat kovasti ihmisille markkinoi.

Panssarilla olen jo 3 kattoa maalannut ja ei voi moittia työn jälkeä. Panssarilla on maalattu kattoja jo vuosikymmenet. Repco taas on uusi maali. Paras on Panssari!

• jakeh..
        SutiSaku kirjoitti:

rk maalilla minäkin maalasin.. kannattaa ostaa netin maalikaupasta maalit, paljon halvempaa ku rautiassa.

• Lukutaito hoi!
        SutiSaku kirjoitti:

Peltikattomaalauksia vuosikymmeniä seuranneena totean, että olennainen vika peltikattomaalauksen epäonnistumisessa löytyy itse maalarista. Itse maalasin kohtalaisen laajat aumakaton reunapellit ja kourut sekä kaikki hormit ynnä ikkunapellit Kirjolla v. 1969. Noudatin pilkun tarkasti maalipurkin kyljessä olleita ohjeita, mikä kannatti. Maalin erinomainen pysyvyys, lohkeilemattomuus ja hilseilemättömyys on tänäkin päivänä eli 34 vuotta myöhemmin todettavissa. Talo sijaitsee kuitenkin lähellä keskikokoisen kaupungin keskustaa, rautatien ja pääväylien lähellä.

• RamiRamiRent

Ota pätevä tekijä. Mieluiten joku vanhan kansan maalari tai jos tekee homman itse, niin kannattaa kuunnella ohjeet tarkasti.
      Itse laitoin paikallislehteen ilmoituksen: "Annetaan katto maalattavaksi työnsä osaavalle maalarille".
      Yhteydenottoja tuli 3kpl, jotka kaikki oli suht. tuoreilta firmoilta ja yllättäen kaikki myös samana kesänä -06 perustettuja.
      En halunnut antaa kattoani kellekkään näistä vaan maalasin itse. Hiljaista oli kun kysyin kavereitten aikaisemmista maalauksista. Naapurin katon oli pilannut joku vastaava ensikertalainen!

• Teknos

Itselaittaisin kyllä uuteen saumapeltikattoon
        Kirjon pro maalia,kalllis mutta hyvä.

• Peltikatto 2008
        Teknos kirjoitti:

Itselaittaisin kyllä uuteen saumapeltikattoon
        Kirjon pro maalia,kalllis mutta hyvä.

Millaisia kokemuksia Kirjo Pro'sta on ? Se on näköjään akryylipohjainen, toisinkuin alkydipohjainen Kirjo, ja alkydipohjaiset eivät kai tutkimuksien mukaan oikein sovellu peltikatoille (?)

• Teknos
        Peltikatto 2008 kirjoitti:

Millaisia kokemuksia Kirjo Pro'sta on ? Se on näköjään akryylipohjainen, toisinkuin alkydipohjainen Kirjo, ja alkydipohjaiset eivät kai tutkimuksien mukaan oikein sovellu peltikatoille (?)

2 peltikattoa olen maalannut kirjon proolla,
        n .3v sitten.Toinen uuten peltiin ja toinen
        vanhan maalinpäälle.

Suunniteltu radiomastojen maalaukseen joten
        sään kesto erinomainen ja säilyttää kiiltonsa
        hyvin.
        Maalauksen saa suorittaa korkeapeineruiskulla
        yksi kerros riittää kun vain ruiskuttaa
        tarvittavan maalikerroksen.

Kummastakaan kohteesta ei ole vielä kiilto
        häipynyt eikä maalilähtenyt hilseilemään.

Maali tosin kalliinpaa kuin muut ,
        mutta maalinmenekki vähäisempi ja
        työvoimakustannukset pienemmät.

• pAzI
        Teknos kirjoitti:

2 peltikattoa olen maalannut kirjon proolla,
        n .3v sitten.Toinen uuten peltiin ja toinen
        vanhan maalinpäälle.

Suunniteltu radiomastojen maalaukseen joten
        sään kesto erinomainen ja säilyttää kiiltonsa
        hyvin.
        Maalauksen saa suorittaa korkeapeineruiskulla
        yksi kerros riittää kun vain ruiskuttaa
        tarvittavan maalikerroksen.

Kummastakaan kohteesta ei ole vielä kiilto
        häipynyt eikä maalilähtenyt hilseilemään.

Maali tosin kalliinpaa kuin muut ,
        mutta maalinmenekki vähäisempi ja
        työvoimakustannukset pienemmät.

Mulla taasen katto meni piloille kirjolla. Maali irtoilee isoina levyinä. Katto menee kai vaihtoon? onko jollain neuvoja, mitä tehdä??

• SutiSaku
        pAzI kirjoitti:

Mulla taasen katto meni piloille kirjolla. Maali irtoilee isoina levyinä. Katto menee kai vaihtoon? onko jollain neuvoja, mitä tehdä??

Kaikki huonosti kiinni oleva maali pois eli varmaan joutuis vesihiekkapuhalluksen tekee?
        Tämän jälkeen Rostex super pohjaksi ja RK pintaan ja pensselityönä!!

• Teknos
        pAzI kirjoitti:

Niin Kirjo ja Kirjo pro ovat aivan kaksi
        eri asiaa.

• SutiSaku
        Teknos kirjoitti:

Niin Kirjo ja Kirjo pro ovat aivan kaksi
        eri asiaa.

No kyllähän tuo nyt tiedetään...
        Mutta jos maali on huonosti kiinni oli se sitten kumpi Kirjo hyvänsä joudutaan se poistamaan kokonaan mikäli halutaan kestävä maalaus.
        Kirjo Pro on kyllä parempi kuin alkydi-kirjo. Jos Pro lähtee laattana irti on maalauksessa tapahtunut jokin työvirhe.

• Teknos
        SutiSaku kirjoitti:

No kyllähän tuo nyt tiedetään...
        Mutta jos maali on huonosti kiinni oli se sitten kumpi Kirjo hyvänsä joudutaan se poistamaan kokonaan mikäli halutaan kestävä maalaus.
        Kirjo Pro on kyllä parempi kuin alkydi-kirjo. Jos Pro lähtee laattana irti on maalauksessa tapahtunut jokin työvirhe.

Aivan ! Ei mikään maali P***** päällä pysy.

• tervamaali firmalta

Tekivät meille neljä vuotta sitten, eikä ole tarvinnut katua. Tekevät ympäri suomea. Löydät tiedot http://www.tarcon.fi

• puijolainen

Tekivät meillekkin katon ja huonoin maalausfirma mitä mulla on ollut viime kuukausina töissä. Sanoin että talvella ei kannata maalata kun se lumi estää tarttumisen...

• ammattimies1111111111

panssarin pohjalla eka kieppi ja sit kahteen kertaan pintamaali kestää varmasti ja tietenkin soodapesu ekana että rasvat ja paskat saa pois voisin olla kiinnostunut maalaan sen jos kesän kiireiltä ehtii 12e m2 sisältää kaiken ja takuu 10 v www.pmty.fi sähköposti on [email protected]

• Puolihimmee

Vanha ketju, mutta samat aikeet täällä kuin aloittajalla. Tosin oma aiemmin maalamaton konesaumakatto on jo osin ruosteessa piipun juuresta. Tarkoitus olisi poistaa ruoste ja maalata näiltä osin vielä tänä vuonna ihan omatoimisesti, ensi kesänä sitten vuorossa koko katon maalaaminen, ehkä työ teettäen.

Ketjussa tulikin jo hyviä ohjeita, mutta onko tullut uutta tietoa aiheesta näinä parina kolmena vuotena? Millaisia tuloksia edellä mainituista Suomenlinnan peltikattomaalitesteistä on tullut?

• Peltikattomaalari

RK peltikattomaaliin suosittelisin maalin valmistajan omaa tuotetta Ritaria ruostepohjamaaliksi. Rostex superikaan ei ole huono tuote ja toimii hyvin lähes maalin kuin maalin alla.
        Itse olin maalaamassa Suomenlinnassa kattoja kesällä 2009 ja kävin tutustumassa myös tuohon peltikattomaalien testikattoon. Tämänkin viestiketjun tuotteet eli Rk peltikattomaali ja kirjo olivat ehkä ne parhaimmassa kunnossa olevat maalit. Bitumimaalit oli melko huonossa kunnossa, mutta se nyt on oletettavaakin, koska onhan testikatto maalattu vuonna 1987.
        Meidän kotisivuilta löydät vanhoja artikkeleita koskien testikattoa. Artikkelissa on myös tietoa siitä, että miten mikäkin maali pärjäsi kuuden vuoden jälkeen maalauksesta. Tässä linkki: http://rakennusmestarit.com/peltikatonmaalaus.pdf

Lopussa on myös uudempaa tutkimusta sinkityn kattopinnan maalauksesta, insinöörityöt on tehty EVTEK ammattikorkeakoululle vuonna 2004.

• Puolihimmee

Kiitos peltikattomaalari tiedoista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe