Eli koiramme leikattiin viikko sitten. Kyseessä 2-vuotias narttu seropi. Koiraamme ei nesteytetty leikkauksen aikana, ja hän olikin huonossa kunnosssa seuraavana päivänä. (syömättä ja juomatta leikkauspäivä 1 postop. päivä) Joten käytin sitä nesteytyksellä eläinlääkärillä. Se myös oksensi koko ajan. Tietysti ko. operaatio on rankka nartulle.
Antibioottikuuri lopetettiin myös ja koira sai vain ab-piikin.
Nyt ihmettelin sitä, kun ompeleet on todella kireällä ja haavan toisessa päässä on n. 5mm halkaisijaltaan oleva "pallo" punainen ja kiiltävä, ihan kuin limakalvoa. Nartun vatsa on myös muhkurainen ja vielä arka leikkauksen jäljiltä. Tasaantuuko muhkuraisuus vai onko eläinlääkärillä jäänyt vatsanpeitteitä ompelematta...? Onko kellään samoja kokemuksia?
nartun vatsassa voi tuntea todella helposti suolet yms. ihan siitä nahan päältä. Ennen leikkausta ei tällaista ollut.
Nartulla ei ole kuumetta ja on ihan virkeä. Kuitenkin hetkittäin saattaa oksentaa ruokansa tai jos juo vettä...
Neuvoja kiitos!
Ps. On todella huono omatunto siitä että terveen koiran leikkautin vaikka tiedän sen olleen paras ratkaisu kaikille.... Aikaisemmin terve koira ja nyt ei...
Leikatun Nartun jälkihoidosta...
19
8568
Vastaukset
- Telpet
Leikattiin syyskuussa.Nesteytettiin leikkauksen aikana ja oli tunnin verran tipassa vielä leikkauksen jälkeen.Mitään ongelmia ei ollut.Tikit kiristävät kyllä viikon päästä,siis päällitikit.Tällä ne poistettiin 12 pv. leikkauksen jälkeen.Leikkaushaavaa ei suihkuteltu,se oli välillä ärtyneen näköinen,silloin laitoin siihen haavasumutetta.Koira oli ihan oma itsensä jo muutamapäivä leikkauksesta.Penisilliinikuuri oli 5 pv.mittainen.Onko se makkarainen kohta siellä keskellä,eli navan luona?Meilläkin oli,mutta tikkien poiston jälkeen tasoittui pian,kipua ei ollut missään vaiheessa.Nyt ei ole mitään arpea edes näkyvissä.Jos sinua huolestuttaa asia,niin otappa yhteyttä leikanneeseen lääkäriin ja vie koira näytille.Nuorihan tuo on sinunkin koirasi,yleensähän ne paranee hyvin.Meidän tyttö oli 10 kk.kun leikattiin.Minä olen tosi tyytyväinen,että leikkautin.Toivotaan sinne pikaista paranemista.Kertoileppa,kuinka seropityttösi toipuu.
- Ap kirjoittaa.
Eli se muhkurainen kohta on koko sen maha missä ei ole karvoja, se siis pullistelee aivan kuin siinä olisi tyrä....
Haavasprayta olen kanssa laittanut haavalle koska koira nuolee sitä. Kauluria ei saatu. Jotenkin tuntuu että se eläinlääkäri pitää mua aivan tyhmänä... Niinhän mä oonkin, kun en tiedä miksi sen maha on niin ruman näköinen... - Telpet
Ap kirjoittaa. kirjoitti:
Eli se muhkurainen kohta on koko sen maha missä ei ole karvoja, se siis pullistelee aivan kuin siinä olisi tyrä....
Haavasprayta olen kanssa laittanut haavalle koska koira nuolee sitä. Kauluria ei saatu. Jotenkin tuntuu että se eläinlääkäri pitää mua aivan tyhmänä... Niinhän mä oonkin, kun en tiedä miksi sen maha on niin ruman näköinen...Mikään tyhmä ole,vaan uuden asian äärellä.Meillä myös vähän nuoli sitä,oli kyllä kauluri,jota ei pidetty,kun kolisteli jatkuvasti seiniä.Kyllä se karvaton alue vähän muhkurainen oli tikkien poistoon asti.Minäkin silloin pelkäsin tyrän muodostusta ja käytin nähtävänäkin,ei ollut tyrää,vaan kuului asiaan olla sellainen.Onko koirallasi kipuja kovasti haava-alueella,jos on,niin kannattaa kysyä lääkäriltä.Sumuttele vaan sillä sumutteella aamuin,illoin haava-aluetta.Minä pidin t-paitaa koiran päällä sen aikaa,kun oli tikit.Se on ihan näppärä,ei tartte kauluria.Kokeileppa cotrivet haavapsreita,sitä se ei nuole,mutta koko huusholli haisee niin hirveästi,että meillä ei voitu käyttää,kun isäntä on allerginen kaikille yrteille.
Minulla on kaksi narttua aikoinaan leikattu.Hyvin meni,vaikka toinen jo yhdeksän.
Ihmettelen miksi koiraasi ei nesteytetty.Kyllä yleensä nesteytys on isommissa paikallaan.
Tuo oksentelu on voinut johtua siitäkin,että kun koira on pitkään ollut ravinnotta ja nestettä,niin elimistö on osaltaan jo siihenkin reagoinut.Myös aineista joillekin tulee pahoinvointia.
Ompeleet yleensä onkin suht tiukannäköisesti,muttei liian kireesti.
Tuota muhkuraista en oikein käsitä.En muista omillani moista olleen,enkä pahemmin ennen kuulleeni,joten siihen mitään sano.
Mutta tarkkailla kannattaa,koska oudolta kuulostaa.
Tärkeintä on,ettei koira pääsisi yhtään nuolemaan.Siksi paras vaihtoehto on EHDOTTOMASTI kauluri.Kun tikit rupeaa kutiamaan,niin koira voi alkaa kirputtamaan,jolloin tikit voi aueta ja sinne päästä pöpöjä.Joten siksikin se kauluri on paras.Itse olen myös sitä mieltä,että haavoille tekee hyvää saada ilmaa,joten siksi en koskaan itse mielelläni mitään peitä.
Jos on tarpeen,niin suihkutusta vedellä.Jos näyttää hyvältä,niin ei mitään.
Mutta kauluria korostan.Siitä ei meillä edes keskustella.Potta päähän ja sillä siisti,jos tarvetta on.Siinä kun saattaa tulla sitten hemskatinmoinen homma,jos se haava pääsee tulehtumaan,kun koira on sitä itse hoidellut.
Jos on kurakelit,niin silloin kannattaa pistää koiralle suojus,vaikka t-paita ym.- gddfgd
Järvetissä leikattiin, olikohan Kivikoski joka leikkasi ja hyvin leikkasi. Haava oli pieni, itsestään sulavat tikit, antibioottikuuri ja tietty muutamaksi ekaksi päiväksi kipulääkettä. Fantsu henkilökunta ja hinta paljon paljon halvempi kuin oma paikallinen. Jälkihoito oli pistetty paprulle valmiiksi.
Koira toipui nopeasti ja hyvin. Kauluria ei pidetty koska oli mahdollisuus tarkkailla sitä vuorotellen. Näin haava sai ilmaa. Mut kuin yllä kirjoitettu, kauluri vaan kaulaan jos koira ei ole näköpiirissä.
Muhkuraisuus on kait sitä kun se massu on turvoksissa ja suonet pinnassa leikkauksen jälkeen. Pallukasta osaa sanoa, ainakaan omalla sellasta ei ollut. (??)
Kuulostaa todella huonolta lääkäriltä joka on hoitanut koirasi. Olen nähnyt aikas monta leikkaus arpea eikä tuo kuulosta ollenkaan normaalilta, varsinkaan se "pallo". Ja tottakai koiraasi olisi pitänyt nesteyttää leikkauksen aikana, jälkioireetkin kertovat sen. Pistää vihaksi tuollaiset poropeukalot jotka eivät viitsi hoitaa koiraa kunnolla! Itsellä myös kokemuksia välinpitämättömistä ell.stä. Antoiko edes kipulääkettä? Itse kävisin näyttämässä koiraa toisella ell.llä. Toivottavasti koirasi paranee hyvin kaikesta huolimatta. ps. Älä suotta pode huonoa omatuntoa, lekurissa vika ei sinussa!
- Ap taas
Joo koiraani ei tosiaan nesteytetty leikkauksen aikana, kun hain koiran niin lattia oli aivan veressä, samaten koiran maha ja verta vuoti pari päivää. Ihmettelin itsekin sillä aikaisemmin ko. lääkäri on ollut todella hyvä, varsinkin koirien kanssa!
Se aristaa sitä mahaa, eli hieman saa koskea ja siinä selvästi tuntuu suolet ja rakko, muuten vatsa on paljon kireämmän tuntuinen n. 10cm haavan ympäriltä. Eli siis haavan ympärillä tuntuu sellainen alue joka on paljon "löysempi" . Siis ihan kuin vatsakalvo yms puuttuisi välistä-- Koira on jo pirteämpi mutta ajoittain oksentaa veden ja ruuan pihalle. Se haavaspray on samaa ku mitä lehmille pannaan utareisiin, sinistä ja haisee pahalle eli koira ei nuole sitä.
Niin no onneksi siitä seuraavan päivän nesteytyksestä ei tarvinnut maksaa ja antibiootti joka eka piti kestää viikon niin vaihdettiin sitte pariin antib. piikkiin. - kauluri.....
Ap taas kirjoitti:
Joo koiraani ei tosiaan nesteytetty leikkauksen aikana, kun hain koiran niin lattia oli aivan veressä, samaten koiran maha ja verta vuoti pari päivää. Ihmettelin itsekin sillä aikaisemmin ko. lääkäri on ollut todella hyvä, varsinkin koirien kanssa!
Se aristaa sitä mahaa, eli hieman saa koskea ja siinä selvästi tuntuu suolet ja rakko, muuten vatsa on paljon kireämmän tuntuinen n. 10cm haavan ympäriltä. Eli siis haavan ympärillä tuntuu sellainen alue joka on paljon "löysempi" . Siis ihan kuin vatsakalvo yms puuttuisi välistä-- Koira on jo pirteämpi mutta ajoittain oksentaa veden ja ruuan pihalle. Se haavaspray on samaa ku mitä lehmille pannaan utareisiin, sinistä ja haisee pahalle eli koira ei nuole sitä.
Niin no onneksi siitä seuraavan päivän nesteytyksestä ei tarvinnut maksaa ja antibiootti joka eka piti kestää viikon niin vaihdettiin sitte pariin antib. piikkiin.Koira ei ole kunnossa tai se on kuitenkin yrittänyt nuolla haavaa jossa on sitä sprayta. Veden oksentaminen vielä tässä vaiheessa ihmetyttää.
Haitko koirasi leikkaussalista? Siis siellähän luonnollisesti on verta.
Omaa koiraani ei annettu heti leikkauksen jälkeen pois. Sitä tarkkailtiin ainakin pari tuntia leikkauksen jälkeen.
Älä pahemmin näpelöi sitä haavan ympäristöä, ota yhteys eläinlääkäriin jos mm. oksentelu jatkuu.
Tulevaisuudessa kannattaa kysellä missä on paras lääkäri tähän asiaan. Kuullut muutamankin kauhukertomuksen. Koiran kanssa mennään aika tavalla sinne ilmansuuntaan mikä vaiva sillä oletetaan olevan. Esimerkkeinä tarkkakirugia, leikkaukset, silmät ja niin edelleen. - edellinen
kauluri..... kirjoitti:
Koira ei ole kunnossa tai se on kuitenkin yrittänyt nuolla haavaa jossa on sitä sprayta. Veden oksentaminen vielä tässä vaiheessa ihmetyttää.
Omaa koiraani ei annettu heti leikkauksen jälkeen pois. Sitä tarkkailtiin ainakin pari tuntia leikkauksen jälkeen.
Älä pahemmin näpelöi sitä haavan ympäristöä, ota yhteys eläinlääkäriin jos mm. oksentelu jatkuu.
Tulevaisuudessa kannattaa kysellä missä on paras lääkäri tähän asiaan. Kuullut muutamankin kauhukertomuksen. Koiran kanssa mennään aika tavalla sinne ilmansuuntaan mikä vaiva sillä oletetaan olevan. Esimerkkeinä tarkkakirugia, leikkaukset, silmät ja niin edelleen.Koirahan saattaa kärsiä tällä hetkelläkin nestehukasta jos edes vesi ei pysy sisällä.
Ota yhteys lääkäriin. - ap edelleen
kauluri..... kirjoitti:
Koira ei ole kunnossa tai se on kuitenkin yrittänyt nuolla haavaa jossa on sitä sprayta. Veden oksentaminen vielä tässä vaiheessa ihmetyttää.
Tulevaisuudessa kannattaa kysellä missä on paras lääkäri tähän asiaan. Kuullut muutamankin kauhukertomuksen. Koiran kanssa mennään aika tavalla sinne ilmansuuntaan mikä vaiva sillä oletetaan olevan. Esimerkkeinä tarkkakirugia, leikkaukset, silmät ja niin edelleen.Se oksentelu on normaali jälkireaktio nukutusaineeseen, kuulemma el.n mukaan...
Ko. eläinlääkärillä ei ole niinsanottua leikkaussalia vaan kaikki rokotuksista koiran lopetukseen hoidetaan samassa huoneessa samalla pöydällä.... =/
Haavaa ei ole näpelöity muuten kun on tarkistettu ettei punoota tai oo muuten tulehtunu. "tissejä" pitää nostaa edestä pois että näkee vaikka koira lopetti 3kk sitten imetyksen niin utareet ovat aika pussukat vielä.
Se Spray on sellaasta periaattees että se ei aiheuta terveydellisiä oireita, nuoleehan lehmäkin sitä eikä sen oo mikään. Eikä ennemmin tuolle koirallekaan siitä kyl mitää tullu vaikka hoidin kesällä sen jalan haavan samalla aineella.... Noh, sitä pitää tarkkailla. Se saa kauhean hepulin/ahdistuskohtauksen jos laitan kaulurin sille, siksi sitä ei ole käytetty.
(Ps. Koiran kieli olisi sininen jos se olisi nuollut haavaa... =) ) - ap taas
edellinen kirjoitti:
Koirahan saattaa kärsiä tällä hetkelläkin nestehukasta jos edes vesi ei pysy sisällä.
Ota yhteys lääkäriin.se ei siis kaikkea oksenna, vain välillä... =(
- edellinen
ap edelleen kirjoitti:
Se oksentelu on normaali jälkireaktio nukutusaineeseen, kuulemma el.n mukaan...
Ko. eläinlääkärillä ei ole niinsanottua leikkaussalia vaan kaikki rokotuksista koiran lopetukseen hoidetaan samassa huoneessa samalla pöydällä.... =/
Haavaa ei ole näpelöity muuten kun on tarkistettu ettei punoota tai oo muuten tulehtunu. "tissejä" pitää nostaa edestä pois että näkee vaikka koira lopetti 3kk sitten imetyksen niin utareet ovat aika pussukat vielä.
Se Spray on sellaasta periaattees että se ei aiheuta terveydellisiä oireita, nuoleehan lehmäkin sitä eikä sen oo mikään. Eikä ennemmin tuolle koirallekaan siitä kyl mitää tullu vaikka hoidin kesällä sen jalan haavan samalla aineella.... Noh, sitä pitää tarkkailla. Se saa kauhean hepulin/ahdistuskohtauksen jos laitan kaulurin sille, siksi sitä ei ole käytetty.
(Ps. Koiran kieli olisi sininen jos se olisi nuollut haavaa... =) )Aika stydi periodi sun koiralla jos se vasta 3 kk sitten lopetti imettämisen ja nyt leikkaukseen. huh huh
Mut okei, toivotaan että toipuu tolpilleen. Joskus on hyvä selostaa vaivat seikkaperäisesti ettei lukijalle tule väärää infoa.
Kaulurista sen verran ettei koiralta kysytä saako se hepulin vaiko ei jos on sen parhaasta kyse.
Joskus ja useinkin koiran toipuminen on myös kiinni omistajan tsempistä joten kupit kaakkoon siellä. :) - ap edelleen
edellinen kirjoitti:
Aika stydi periodi sun koiralla jos se vasta 3 kk sitten lopetti imettämisen ja nyt leikkaukseen. huh huh
Mut okei, toivotaan että toipuu tolpilleen. Joskus on hyvä selostaa vaivat seikkaperäisesti ettei lukijalle tule väärää infoa.
Kaulurista sen verran ettei koiralta kysytä saako se hepulin vaiko ei jos on sen parhaasta kyse.
Joskus ja useinkin koiran toipuminen on myös kiinni omistajan tsempistä joten kupit kaakkoon siellä. :)ja kyllähän se niin on et jos hengenhätä on niin ilmanmuuta eläinlääkärille.
Sillä hepulilla ei näy loppua jos se kauluri sil on. Se hyppii huutaa ja haukkuu ja tulee aivan vauhkoksi sen kanssa. kokeilin olla etten välitä meuhkaamisesta mutta pitemmän päälle ei onnaa...
noh... siitä periodista... tää kaikkki tehtiin ko. eläinlääkärin neuvojen mukaan... Mutta kuulemma muulla ei ole väliä ku ei kesken juoksun aleta leikkaamaan... Tällä olis ollu juoksu aika vasta maaliskuussa mutta lääkäri meinas että nyt voidaan leikata. Oppia ikä kaikki!
noh, pääasia että koira alkaa friskaantumaan. Ajattelin vain vähän täältäkin kysellä tietoa ja neuvoa. Kiitos asiallisista vastauksista!!1
T. satoja koirakirjoja lukenut ja silti tyhmä... =) - edellinen
ap edelleen kirjoitti:
ja kyllähän se niin on et jos hengenhätä on niin ilmanmuuta eläinlääkärille.
Sillä hepulilla ei näy loppua jos se kauluri sil on. Se hyppii huutaa ja haukkuu ja tulee aivan vauhkoksi sen kanssa. kokeilin olla etten välitä meuhkaamisesta mutta pitemmän päälle ei onnaa...
noh... siitä periodista... tää kaikkki tehtiin ko. eläinlääkärin neuvojen mukaan... Mutta kuulemma muulla ei ole väliä ku ei kesken juoksun aleta leikkaamaan... Tällä olis ollu juoksu aika vasta maaliskuussa mutta lääkäri meinas että nyt voidaan leikata. Oppia ikä kaikki!
noh, pääasia että koira alkaa friskaantumaan. Ajattelin vain vähän täältäkin kysellä tietoa ja neuvoa. Kiitos asiallisista vastauksista!!1
T. satoja koirakirjoja lukenut ja silti tyhmä... =)Ei sitä erkkikään tuu koskaan liian viisaaksi luontokappaleiden kanssa. ;-)
- edellinen
edellinen kirjoitti:
Ei sitä erkkikään tuu koskaan liian viisaaksi luontokappaleiden kanssa. ;-)
Oon tainnut lukea. Kaiken muun oon oppinut pitämällä korvani auki kun konkarit avaavat sanaisen arkkunsa. Eivät tee sitä usein mutta kun tekevät, kannattaa painaa aivorunkoon.
- ap ed
edellinen kirjoitti:
Oon tainnut lukea. Kaiken muun oon oppinut pitämällä korvani auki kun konkarit avaavat sanaisen arkkunsa. Eivät tee sitä usein mutta kun tekevät, kannattaa painaa aivorunkoon.
Todella paljon siitä kirjatiedosta on sellasta joka ei yksinkertaisesti sovi oman koiran kohdalle ollenkaan!
Kriittinen kannattaa siis olla. Mutta huomaa konkareistakin jotta jokainen kasvattaa koiransa omalla tavallaan ja voipi pitää toisen "viisaan" oppeja väärinä.... =)
=') - edellinen
ap ed kirjoitti:
Todella paljon siitä kirjatiedosta on sellasta joka ei yksinkertaisesti sovi oman koiran kohdalle ollenkaan!
Kriittinen kannattaa siis olla. Mutta huomaa konkareistakin jotta jokainen kasvattaa koiransa omalla tavallaan ja voipi pitää toisen "viisaan" oppeja väärinä.... =)
=')Joo sellanen valikoiva muisti on hyvä, sellanen kuin mitä miehillä on. ;-)
Mulle on purrut sellainen perusutelaisuus koirasta. Näen ja kuulen kaikenlaista ja olen kiinnostunut ratkaisuista. Soveltaminen käytäntöön täytyy tehdä harkiten maalaisjärkeä käyttäen ei apinoiden.
- siellä nyt
jakselee.Joko ollaan toivuttu.Olisi ihan kiva kuulla kuulumisia.Toivottavasti kaikki on ok.
- Narttulainen
Koira voi muuten ihan hyvin, mutta vatsa on todella kova!
Poistin ompeleet itse, kuten el. ohjeisti(osaan sen kyl muutenkin)
Ja muuten kaikki hyvin.
Rokotusaika on parin viikon päästä joten silloin tarkistutan myös vatsan alueen. Kyseessä nyt eri eläinlääkäri.
Eli siis se vatsa on ihan kivikova!
Onneksi koiruus on iloinen ja oma itsensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833805
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322669Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952154Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201657Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261478- 281461
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?251451Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71434Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731408Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik111284