Miljöösuunnittelu ja maisemasuunnittelu kiinnostaa, mutta kovin vähän olen tietoa noista vielä saanut. Miten hommat ja koulutus eroavat toisistaan? Millaisia ovat työtehtävät ja työllisyys? Kaikki tieto molemmista linjoista on plussaa!
Miljöösuunnittelu, maisemasuunnittelu..
3
1883
Vastaukset
- Velma
Miljöösuunnittelu on insinöörilinja, joten siellä on (ilmeisesti) niitä insinööriaineitakin opinnoissa. Työllisyydestä sun muusta ei mitään havaintoa onko niillä parempi tilanne.
Työllisyys ei ole paras mahdollinen, riippuu tosin minne tähtää. Kaikki ei välttämättä saa talveksi töitä tai silloin on ainakin hiljaisempaa. Voi lähteä kaupungin/kunnan hommiin suunnittelijaksi, puistotyöntekijöiden pomoksi tai kaupunginpuutarhuriksi tjsp. pääasiassa toimistossa olevaksi. Suunnittelutoimistoja on isoja ja pieniä, osa suunnittelee puistoja ja osa kotipuutarhoja. Monet perustaa oman firman. Muita vaihtoehtoja on esim. hautausmaan vastaava puutarhuri tai jonkunasteinen pomo viherrakennusfirmassa, alan lehdet ja järjestöt, multaa tai kiviä tai jotain muita tarvikkeita myyvät firmat, vihersisustus jne.
Itse olen siis maisemasuunnittelun opiskelija YH Sydvästistä. Kysy lisää, jos vielä joku asia vaivaa ja jos osaan vastata. - JTP332
http://www.lpt.fi/tl/miljoosuunnittelu/index.htm
Täältä löytyy viralliset esittelysivut LAMKin Miljöösuunnitteluun. Sieltä siis, tosiaan valmistuu insinöörejä ja siihen kuuluu myös niitä insinööriopintoja. Koulutus on melko laaja-alainen. Erotuksena maisemasuunnitteluun on esimerkiksi se että miljöösuunnittelussa opiskellaan lähiympäristöjen, pihojen ja puistojen suunnittelun lisäksi yhdyskuntasuunnittelua eli rakennetun ympäristön suunnittelua ja myös yhdyskuntateknistä suunnittelua, kuten teiden ja katujen suunnittelua. Lisäksi se sivuaa myös ympäristöinsinöörien alaa esimerkiksi ekologisen ja vesien käsittelyn (esim. hulevedet) suunnittelun kautta. Miljöösuunnitelussa voit valita kussejan oman suuntautumishalun mukaan joko maisemasunnittelun tai yhdyskuntasuunnittelun puolelta.
Työllisyydestä:
Suunnittelualalla seuraavan 5-10 vuoden aikana on jäämässä eläkkeelle paljon henkilökuntaa, tarkkaa määrää en tiedä mutta veikkaisin noin komasosaa koko suunittelualan henkilöstöstä, varsinkin yhdyskuntasuunnittelun puolelta, joka siis tarkoittaa käytännössä maankäytön suunnittelua (asema- ja yleiskaavoitusta), jossa itsekkin työskentelen tällä hetkellä. Joten, nällä näkymin työllisyys tilanne näyttäisi hyvältä, joskaan koskaan ei voi olla varma miten eri suhdanteen ja rakennemuutokset asioihin vaikuttavat. Ilmeisesti myös yhdyskuntatekniikan puolella tilanne on sama. - Anonyymi
Edellinen viesti vuodelta 2008, ja siinä sanotaan että seuraavan 5-10 vuoden aikana on jäämässä paljon suunnittelijoita eläkkeelle. Onko oikeasti jäänyt, onko se merkittävästi vaikuttanut työn saantiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään18116790Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen903775Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu271834Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2791514Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?551471Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1601417Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1151314Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S141284- 811101
Nautitko riidan haastamisesta?
Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin2091043