Lapsen hengellinen kasvatus

hengen asialla

Edellisessä viestissä joku syyttä suotta arvosteli Ruotsin Järnaa, jossa tehdään arvokasta hengentieteellistä työtä tohtori Steinerin oppien mukaan. Itse olen kyseiseen opinahjoon käynyt myös tutustumassa ja tämän todennut.

Mielestäni parasta Steinerkoulussa on hengen läsnäolo kaikessa. Steinerkouluissa käytettävät tuotteet on kasvatettu biodynaamisesti, ja ne ovat paitsi luonnonmukaisia, myös hyvien henkien rikastamia. Henkeä ja materiaa ei voida erottaa, mutta niiden läsnäolo tulee tiedostaa ja oikeanlaisten henkien määrää lisätä tietoisesti.

Tärkeintä lapsen kasvatuksessa on vaikuttaminen näkymättömiin osasiin ihmisessä. Tähän ei tavallinen koulu pysty. Hengentiede avaa myös ajattelulle uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuden tutkia maailmaa uusien aistien avulla. Tässä avaimena on toki eurytmia.

Steinerkoulussa ymmärretään myös Karman lain merkitys.Jos lapsi on sairas johtuu se edellisissä elämissä tehdyistä pahoista teoista. Samoin ei tule lasten riitoihin puuttua, sillä ne ovat vanhojen sielujen välisiä ristiriitoja, joihin ei sovi aikuisten puuttua. Ja mitä tulee kehitysvammaisiin, niin he ovat rangaistuksen saaneet edellisen elämänsä perusteella. Näin opettaa vanha viisaus karman laki, sitä on tietämättömän länsimaisen ihmisen turha yrittää kumota.

Minä ajattelen antroposofisesti enkä halua sitä kiistää. Me kaikki kuitenkin luomme oman ajatusmaailmamme, ja siihen meidän tulisi pyrkiä, kuten tohtori Steiner opetti. Steinerin tukija ja ihailija Pekka Ervast kirjoitti hienosti Kalevalasta ja sen kätketystä hengellisestä puolesta: http://www.teosofia.net/pe/kalevala.htm
Mielestäni on mahtavaa, että steinerkoulussa kalevala käydään kunnolla ja perusteellisesti läpi. Siihen on syynsä. Steinerkoulussa olemme tavaneet monia mielenkiintoisia vanhempia ja opettajia. On antroposofeja, teosofeja, ruusuristiläisiä jne. Mukana on myös vanhempia, jotka eivät näistä asioista ole kiinnostuneita. Silti heidän lapsensa viihtyvät ja saavat paljon paremman kasvatuksen kuin materialismiin keskittyvässä peruskoulussa. Peruskouluun en lapsiani laittaisi, kyllä Steineri tarjoaa niin paljon enemmän ravintoa hengelle ja sielulle!

5

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys.

      Olet varmaankin sitten myös tutustunut mm. Sylvia-kodissa tehtävään kehitysvammaisten hoitoon? Mitkä olivat kokemuksesi? Minulla erittäin hyvät.

      • hengen asialla

        Kyseisestä paikasta minulla ei ole kokemuksia, mutta olen varma, että siellä kuten muissakin tohtori Steinerin oppien mukaan toimivissa yksiköissä hoito on ensiluokkaista ja kokonaisvaltaista. Hengentieteessä ei keskitytä ainoastaan (1)fyysisen ruumiin hoitamiseen vaan myös (2) eetteri- eli elämänruumis, (3) astraali- eli sieluruumis, (4) minä, (5) henkiminä, (6) elämänhenki, (7) henki-ihminen ovat osa hoidon kohteita. Siitä syystä hengentieteellä saavutetut tulokset kasvatuksen ja hoidon saralla ovat selvästi perinteisiä paremmat. Kokonaisvaltainen ihmiskäsitys ja jälleensyntymisen huomioiminen jokapäiväisessä elämässämme auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme tässä ja tulevissa elämissämme.


      • jutut
        hengen asialla kirjoitti:

        Kyseisestä paikasta minulla ei ole kokemuksia, mutta olen varma, että siellä kuten muissakin tohtori Steinerin oppien mukaan toimivissa yksiköissä hoito on ensiluokkaista ja kokonaisvaltaista. Hengentieteessä ei keskitytä ainoastaan (1)fyysisen ruumiin hoitamiseen vaan myös (2) eetteri- eli elämänruumis, (3) astraali- eli sieluruumis, (4) minä, (5) henkiminä, (6) elämänhenki, (7) henki-ihminen ovat osa hoidon kohteita. Siitä syystä hengentieteellä saavutetut tulokset kasvatuksen ja hoidon saralla ovat selvästi perinteisiä paremmat. Kokonaisvaltainen ihmiskäsitys ja jälleensyntymisen huomioiminen jokapäiväisessä elämässämme auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme tässä ja tulevissa elämissämme.

        kun tuotaisiin esille selkeästi ja rehellisesti myös steinerkoulun markkinoinnissa, vältyttäisiin monelta pettymykseltä vanhempien keskuudessa. Valitettavan harva taitaa vaivautua ottamaan asioista selvää omatoimisesti ennen kuin laittavat lapsensa ko. kouluun. Steinerkoulu on ihan ok niille, joiden maailmankuvaan nuo jutut sopivat.


      • ei ihan kaikkia
        jutut kirjoitti:

        kun tuotaisiin esille selkeästi ja rehellisesti myös steinerkoulun markkinoinnissa, vältyttäisiin monelta pettymykseltä vanhempien keskuudessa. Valitettavan harva taitaa vaivautua ottamaan asioista selvää omatoimisesti ennen kuin laittavat lapsensa ko. kouluun. Steinerkoulu on ihan ok niille, joiden maailmankuvaan nuo jutut sopivat.

        provoja pidä ottaa aivan tosissaan.


    • kiitos selvityksestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe