Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

aivoverenvuodosta toipuminen

huolestunut tytär

Haluaisin kaiken mahdollisen tiedon joko aivoverenvuodon itse kokeneilta ja siitä toipuneilta ja/tai heiltä joiden lähiomainen on saanut aivoverenvuodon. Miten pitkä toipumisprosessi on ollut? Onko toipumisessa ollut ylä- ja alamäkiä eli mentykin välillä takapakkia? Masennusta, elämänhalun menettämistä, toivottomuuden tunnetta? Kaikki tiedot aiheesta kiinnostavat kovasti.
Lyhykäisesti; Äitini sai aivoverenvuodon elokuussa 2007, iältään 74v. ennen "perusterve", liikunnallinen, elämänmyönteinen ja -haluinen, vasenpuoli halvaantui, toipuminen edistynyt todella hitaasti, ja toipumiskäyrä laskeva. Alkaa olla olo, että hän hiipuu vähitellen pois. "Tarinoista kiitollisena" "Tytär"

15

16264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AVH:n itse kokenut

      sivuilta www.avh.palaios.com.Siellä meitä aivoverenvuodon tai infarktin kokeneita on noin reilu 100.Löydät varmasti paljon sinua kiinnostavia krjoituksi.Itselläni oli aivoverenvuoto 44-vuotiaana.Terveisiä ja voimia

      • huolestunut tytär

        Kiitokset linkistä! Hyvää jatkoa!


    • paka72

      Sairastui 11/06 aivoverenvuotoon,olen 35-vuotias,perusterve nainen. Koettuani tässä samalla avioeron(18vuotta yhdessä siitä 11-vuotta naimisissa). Ex:ni otti mun (ex)kaverini. Mun sairaus oli hänelle liikaa.
      Mun kuntoutuminen otti tässä keväälä vähän takapakkia kun hautaannuin kotiin ja ex:ni mielivallan alle. Nyt kun olen päässyt muuttamaan ja saanut oman elämäni johonkin kuntoon alkaa olo olla hyvä. Pääsin sopetumisvalmennus kurssille ja se oli tämän hetkisen oloni parasta aikaa,koska siellä oli samankaltaisia ja ihmisiä jotka ymmärsivät minua. Nyt elän päivän kerrallaan. Töihin en tiedä milloin palaan/palaanko koskaan?
      Nyt on katsottava vain eteenpäin ja yritettävä saada itseni kuntoon,kuntosali harjoittelua,toimintaterapiaa,neuropsygologilla käyntiä ja vertaistuki ryhmissä käyntiä sitä on minun arkeni tätä nykyä.
      Jaksamista sinulle kyllä se siitä ajan kanssa menee ja kun tähän ei auta kuin AIKA.

      • huolestunut tytär

        Kiitos vastauksestasi. Elämä koettelee joskus rankemman kautta, mutta niin kauan kuin on elämää on toivoa! Jaksamista itsellesi myös arkeen!


    • samanikäisellä äidilläni

      Oma äitini tilanne oli sama kuin sinunkin, myös hänellä vasen puoli. Hidasta toipumista on tapahtunut. Terv keskuksessa meni 5 kuukautta. Käsi ei ole palautunut, koska sen kuntouttaminen tunnuttiin unohdettavan. Tärkeämpää oli tietenkin saada jalkaan voimaa ja hänet ylös sängystä. Kolmihaarakepin avulla hän on sitten pystynyt ottamaan muutamia tosi pieniä ja hitaita askeleita niin, että kotona pystyy käymään vessassa, mutta housuja ei saa nostettua, kun vasen käsi ei toimi lainkaan. Masennus on ajoittain vaivannut, koska olihan se hänelle tosi kova paikka. Ennen ajeli autolla ja pyörällä!!! Sen voi arvata.

      Nyt on kulunut 6 1/2 vuotta ja hän pyörii pyörätuolilla kotona, ikää 83 vuotta, samanikäisen isäni kanssa omakotitalossa. Askel on hidastunut , mutta puhelimella soittelu onnistuu hyvin ja kotiapua on onneksi hyvin saatavilla joka päivälle kotiin. Sieltä eivät halua lähteä minnekään.

      Toivottavasti äitisi on luonteelataan valoisa tyyppi. Se auttaa selviytymisessä. Takapakkeja tulee välillä. Mutta suuri asia on, ettei puhekyky mennyt, eihän sinunkaan äidiltäsi?
      Tsemppiä!

      • huolestunut tytär

        Äidiltä ei myöskään mennyt puhekyky, aluksi hän suorastaan puhua pulputti joka kerta kun häntä kävimme teholla katsomassa, mutta vähitellen hänen halunsa puhua on mennyt. Muisti myös on huonontunut huolestuttavasti ja nyt hän ei itse enää tiedä miksi sairaalassa onkaan, lähinnä ihmettelee miten hän on tällaseen kuntoon mennyt.
        Kiinnostaisi tietää miten äidilläsi on muistin kanssa? Muistaako hän sairastumisensa ja miten muuten muisti pelaa? Entä millainen lääkitys hänellä oli/on? Oliko hän aivoverenvuodon jälkeen pitään väsynyt?
        Äiti on kyllä normaalisti ollut "taistelija"- tyyppi, elämäniloinen ja -haluinen, mutta jokin ne häneltä on vienyt ja siksi kaivelenkin muiden kokemuksia, josko jostain saisin ne esiin kaivettua, että millä konstilla ne saisin äitiinkin uudelleen siirrettyä. Miten paljon esimerkiksi lääkityksellä on vaikutusta?! Kiitos joka tapauksessa kommenteista ja tarinasta ja hyvää jatkoa.


    • äiti75

      sain sav.n noin 3-vuotta sitten. Olen itse nyt eläkkeellä enkä ole toipunut siitä vieläkään. Minä masennuin todella pahasti heti kun sairastuin mutta olen jo siitä toipunut. Pahin mitä minulle tästä sairaudesta seurasi oli ns.työmuistin katoaminen jonka vuoksi en koskaan voi palata työ-elämään. Mutta voimia äidillesi ja etenkin sinulle kun joudut hänen sairastamistaan seuraamaan. Olisi kiva jos saisin tietää, asutteko pääkaupunki seudulla tai sen välittömässä läheisyydessä. Olen valmis jakamaan kokemuksiani jos kiinnostaa.

      • huolestunut tytär

        En asua pääkaupunkiseudulla vaan lähellä Länsi-Suomen rannikkoa.
        Jos kuitenkin haluat kirjoittaa tarkemmin kokemuksistasi sähköpostiosoitteeni on [email protected]


    • huolestunut tytär!

      Tässä vähän tarkennusta edelliseen kirjoitukseeni nimimerkillä ”huolestunut tytär”. Olisin myös kiitollinen jos joku alan ammattilainen sattuisi tämän lukemaan ja saisin konsultaatioapua. Kenen puoleen voisi kääntyä? Yksityiseen kuntoutukseenkaan ei ole varaa, mutta jotain tarttis tehdä ennen kuin on liian myöhäistä.

      Äitini siis sai aivoverenvuodon elokuussa 2007. Epikriisissä lukee ”oikealla talamusseudun intracerebraalivuoto. Sattumalöydöksenä vasemmalla occipitaalisarvessa hyvänlaatuiselta näyttävä kasvain”. Aivoverenvuoto ei ole yhteydessä aivokasvaimeen. Eikä vaikuta näin ollen tällä hetkellä äidin vointiin.

      Äidillä halvaantui vasenpuoli, puhekyky säilyi. Tapahtumasta on nyt kulunut 5 kk:tta eikä toipumista ole juurikaan tapahtunut. Itse asiassa päinvastoin.
      Ennen niin elämänhaluinen ja –myönteinen äitini on kuin varjo entisestään. En tiedä miten paljon lääkitys vaikuttaa hänen olotilaansa, mutta joko se on lamaannuttanut hänet lähes kokonaan tai sitten hänellä on niin voimakas masennus ettei mikään asia saa häntä innostumaan mistään. Hän ei ole yhtään mukana kuntoutuksessa niillä voimavaroilla mitä tk:lla on mahdollisuus antaa. Mikään ruoka ei maistu hyvältä eikä mitään tee mieli syödä. Velliä, kiisseliä, maitoa siinä hänen pääasiallinen ravinnonlähteensä. Ennen niin ystävällinen ja muut huomioiva äitini töksäyttelee ”päin naamaa” ruoan olevan pahaa, ”en syö mitään”, haluaa vain nukkua eikä kiinnostu enää edes ”kauniista ja rohkeista”, jotka ennen kuuluivat luonnollisena osana hänen päiväänsä. Kotona käynnitkään eivät ole juurikaan piristäneet. Kotihoito ei ole mahdollista, koska hän tarvitsee 24 h hoitajan. Hänellä on mm. katetri ja toispuolihalvaus. Istuminenkin on lähes yhtä tuskaa, n. ½ tuntia kerrallaan 1-2 krt päivässä parempina päivinä. Vointi ja jaksaminen on päiväkohtaista. Välillä hän vain sanoo haluavansa kuolla, muistikin on kateissa ja huonontunut entisestään. Yleisesti ottaen toipumista ei ole tapahtunut, päinvastoin.

      • itsekkin

        Hei

        tärkeää olisi että äidiltäsi löytyisi elämänilo ja halu! aivoverenvuoto voi muuttaa persoonaa, se on hyvin mahdollista.
        hän on varmasti hyvin masentunut ehkä luovuttanut ja toivoo kuolevansa. hän tuntee varmasti olevansa vain haitta, hidaste, huollettava ja taakka läheisille ja hoitajille. hän on menettänyt paljon.

        aivokasvaimesta laitoit myös, tässä linkki mistä löydät sen puolen apua:
        http://p2.foorumi.info/aivokasvain/

        Ehkä tuosta kokonaisuudesta kannattaisi kirjoittaa suoraa johonkin lääkärille joka vastaisi sinulle. eikö netistäkin löydy lääkärivastaa palstoja???

        voimia ja jaksamista paljon. etsimällä ja kyselemällä löytää vielä oikean oven ja ratkaisuja asioihin. toivotan kaikkea hyvää sinulle sekä äidillesi ja valoa vähän tunnelinpään toivon myös.


      • huolestunut tytär
        itsekkin kirjoitti:

        Hei

        tärkeää olisi että äidiltäsi löytyisi elämänilo ja halu! aivoverenvuoto voi muuttaa persoonaa, se on hyvin mahdollista.
        hän on varmasti hyvin masentunut ehkä luovuttanut ja toivoo kuolevansa. hän tuntee varmasti olevansa vain haitta, hidaste, huollettava ja taakka läheisille ja hoitajille. hän on menettänyt paljon.

        aivokasvaimesta laitoit myös, tässä linkki mistä löydät sen puolen apua:
        http://p2.foorumi.info/aivokasvain/

        Ehkä tuosta kokonaisuudesta kannattaisi kirjoittaa suoraa johonkin lääkärille joka vastaisi sinulle. eikö netistäkin löydy lääkärivastaa palstoja???

        voimia ja jaksamista paljon. etsimällä ja kyselemällä löytää vielä oikean oven ja ratkaisuja asioihin. toivotan kaikkea hyvää sinulle sekä äidillesi ja valoa vähän tunnelinpään toivon myös.

        Kiitos linkistä ja hyvistä, ajatuksia herättäneistä kommenteista. Hyvää jatkoa itsellesi myös!


      • samanikäisellä äidilläni
        huolestunut tytär kirjoitti:

        Kiitos linkistä ja hyvistä, ajatuksia herättäneistä kommenteista. Hyvää jatkoa itsellesi myös!

        Onhan se toipuminen erilaista yksilöllisesti näköjään. Ehkä halvaus on ollut niin syvällinen, ettei elimistö jaksa toipua siitä niin hyvin. Äidilläni muisti toimii, mutta masennustaipumus on uutta. Lääkityksenä on verenpainelääke, verenkiertolääke (ovatkohan nuo kaksi erillistä lääkettä, en ole varma), masennuslääke ja diabeteslääke (tämä puhkesi halvauksen aikana). Lääkkeitten nimiä en muista.
        Sillä tavalla hänen on tätä arkea vaikea tajuta, että meidän lasten pitäisi hänen mielestään aina jaksaa tulla heitä katsomaan oman työmme ja perheen ohessa. Hän ei ymmärrä, ettei me jakseta töiden jälkeen enää arkena lähteä heille, kun viikonloppuisin koitetaan vuorotellen käydä hoitamassa pyykki- ja ruoka- yms asioita. Viikolla joka tapauksessa käy kotihoitoapua päivällä ja illalla.
        Tsemppiä vaan jaksamiseen, meidän on vain tyydyttävä tässä elämässä joskus koviinkin muutoksiin. Kova paikka se on varmasti.


      • joku
        samanikäisellä äidilläni kirjoitti:

        Onhan se toipuminen erilaista yksilöllisesti näköjään. Ehkä halvaus on ollut niin syvällinen, ettei elimistö jaksa toipua siitä niin hyvin. Äidilläni muisti toimii, mutta masennustaipumus on uutta. Lääkityksenä on verenpainelääke, verenkiertolääke (ovatkohan nuo kaksi erillistä lääkettä, en ole varma), masennuslääke ja diabeteslääke (tämä puhkesi halvauksen aikana). Lääkkeitten nimiä en muista.
        Sillä tavalla hänen on tätä arkea vaikea tajuta, että meidän lasten pitäisi hänen mielestään aina jaksaa tulla heitä katsomaan oman työmme ja perheen ohessa. Hän ei ymmärrä, ettei me jakseta töiden jälkeen enää arkena lähteä heille, kun viikonloppuisin koitetaan vuorotellen käydä hoitamassa pyykki- ja ruoka- yms asioita. Viikolla joka tapauksessa käy kotihoitoapua päivällä ja illalla.
        Tsemppiä vaan jaksamiseen, meidän on vain tyydyttävä tässä elämässä joskus koviinkin muutoksiin. Kova paikka se on varmasti.

        sairaalassa tapahtui hoitovirhe ja sain aivoverenvuodon. kasvot, äänihuulet ja nielu halvaantui. siinä samalla meni puhekyky... tosi ahistavaa kun ei voi yhtään puhua, nauraa, itkeä, syödä ym..mennyt jo vuosi eikä mtn toipumista..onko kenelläkään kokemuksia toipumisista?


    • m

      äitini sai aivoverenvuodon 2007. Olin silloin 12. Ei ollut kivaa... Onneksi äiti on nykyään lähes normaali. Äkäinen (mutta muuten erittäin kiva) joskus ja nukkuu enemmän. Tekee navetassa töitä, muuten eläkkeellä

    • QUELLA

      Minulla oli aivoverenvuoto 2015. Silloin laitettiin koilit aneurysmiin. Ainoa vaurio mikä minulle jäi on se että muistista hävisi edelliset 10 vuotta. Myös hajuaisti hävisi. Muuten olen täysin ennallani eikä luonteenikaan ole muuttunut. Täytin juuri 77v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe