Kirkas verinen kuukautisvuoto

kivuttomat kuukautiset?

Tuossapa tuo nyt melkeimpä jo tuli. Viime kuukautiseni tulivat n. kaksi viikkoa myöhässä, ja _täysin_ kivuttomina.

Vuoto ei ollut normaalia "klimppistä", siis hyytymiä ei ollut ollenkaan. Sen sijaan tuli kirkasta, mutta esim. ihohaavan verenvuotoon verrattuna vaaleampaa, punertavanruskeaa kirkasta verta.

Kesto oli normaali, ehkä ihan hitusen lyhyempi. Ja aina vessassa käydessä sitä tuli ihan tiputtamalla.

Alkoi todellakin pelottaa, että mikäs mulla oikein voisi olla? Kolme raskaustestiäkin olen jo tehnyt, viikon välein, yhden ennen näitä "kuukautisia" ja kaksi niin, että oli viikko väliä kaikilla.

Mikä mulla voisi olla?? Olisin todella kiitollinen jos joku voisi auttaa!

9

16995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anovulatorista kiertoa

      Eli normaalisti kuukautisten jälken kypsyy uusi munasolu, joka irtoaa eli tulee ovulaatio ja ovulaatiosta 11-16 vrk myöhemmin tulevat seuraavat kuukautiset (kuukautiset siis oikeasti seuraavat ovulaatiota eikä toisinpäin - ne johtuvat siitä, että keho poistaa käyttämättömän munasolun ja limakalvon, jotta voi alkaa valmistautumaan seuraavaan kiertoon).

      Joskus stressi tai joku muu epätasapaino kehossa vaikuttaa niin, että munasolu ei lähde kypsymään eikä myöskään tule ovulaatiota. Puhutaan anovulatorisesta kierrosta. Kohdun limakalvo ei ehkä vahvistu normaalilla tavalla kun hormonitasot eivät ole aivan normaalit, ja kun ovulaatio ei ohjaa seuraavien kuukautisten tuloa, ne helposti myöhästyvät.

      Tällaisen kierron seurauksena tulee ns. tyhjennysvuoto eli se, mitä limakalvoa on muodostunut, vuotaa ulos. Vuoto voi olla niukempaa, rusehtavaa, ei-klimppistä. Tarkemmat kehontarkkailua harrastavat naiset huomaavat nämä kierrot myös ovulaatio-oireiden puuttumisesta.

      Tärkeimmät asiat anovulatorisissa kierroissa liittyvät siihen, että voi olla todella vaikea arvata koska seuraava vuoto tulee kuin myös siihen, että tällaisessa kierrossa ei tietenkään voi tulla raskaaksi. Vaarallisia nämä eivät ole, niitä on kaikilla naisilla jonkun verran, pitkään jatkuessa niistä kannattaa mainita lääkärille.

      • todella paljon!

        Tuosta ovulaatiottomasta kierrosta luinkin ennen kuin kysyin täältä, mutten tietoa oikein löytänyt. Kiitos sinulle, kun vastasit :)


    • kysta

      Mulla oli tuollaista vuotoa ja pahinta oli se, että se oli samaan aikaan myös aivan liian runsasta. Se johtui munasarjakystasta.

      Munasarjakystat on hyvin tavallisia, ne tekee sitä, että vuoto ei tule tai tulee liiallista vuotoa. Oikein pelotti se, kun vuoto oli niin kirkasta ja koko ajan tippui!

      Minun oli pakko mennä gynelle, sain häneltä keltarauhashormonikuurin, jolla se vuoto katkaistiin. Kuurin jälkeen tuli taas vuoto ja sekin oli vielä samantapainen ja menin uudestaan gynelle, joka totesi että kysta oli pienentynyt ja sanoi, että tämä vuoto tulee loppumaan itsestään ja se loppuikin seuraavana päivänä.

      Keltarauhashormonikuuri kuivattaa kystat. Mulla oli kerran aikaisemminkin kuukautisissa pitkä tauko ja silloinkin syynä oli kysta. Silloin sain gyneltä kuurin jo ennenkuin vuoto ehti alkamaan.

      Minusta anovulatorisiin vuotoihin ei kuulu mitään vuodon kirkkautta, runsautta kylläkin.

      • anovulatoriset

        kierrot ovat muita niukempia vuodoltaan. Kierto sekä pitenee että vuoto niukkenee.


      • taas näin
        anovulatoriset kirjoitti:

        kierrot ovat muita niukempia vuodoltaan. Kierto sekä pitenee että vuoto niukkenee.

        Usein anovulatoriset vuodot ovat tavallisia kiertoja lyhyempiä. Silloin ei synny keltarauhashormonia ja sen vuoksi tulee helpommin myös kystia, joita nainen ei itse välttämättä huomaakaan. Ja kysta taas taas estää kuukautisia tulemasta, jolloin väli voi venyä tosi pitkäksikin.

        Anovulatoriset vuodot voivat olla hyvin runsita ja klönttisiä johtuen juuri siitä keltarauhashormonin puutteesta. Keltarauhashormoni ei pääse muokkaamaan kohdun limakalvoa, ei pääse tekemään sitä "hienosäätöä". Keltarauhashormonin puute tulee tässä yhteydessä siitä, että kun ei ole ovulaatiota, niin ei synny keltarauhashormoniakaan.

        Toi pidentynyt väli ja vähentynyt vuoto viittaisi minusta vähentyneeseen estrogeenivaikutukseen tai pcos:ään.

        Kystavuotoni yhteydessä ihmettelin juuri sitä samaa, mistä alkuperäisen viestin kirjoittaja kertoo, että vuoto ei tuntunut miltään. Yleensä vuoto jollain tavalla tuntuu, mutta silloin tippui kuin tyhjää vain! Käsittääkseni kystakin tyhjenee siinä vuodossa ainakin osittain, joten ei sille tarvitse tehdä mitään, jos ei mitään hätää ole.


      • tuo
        taas näin kirjoitti:

        Usein anovulatoriset vuodot ovat tavallisia kiertoja lyhyempiä. Silloin ei synny keltarauhashormonia ja sen vuoksi tulee helpommin myös kystia, joita nainen ei itse välttämättä huomaakaan. Ja kysta taas taas estää kuukautisia tulemasta, jolloin väli voi venyä tosi pitkäksikin.

        Anovulatoriset vuodot voivat olla hyvin runsita ja klönttisiä johtuen juuri siitä keltarauhashormonin puutteesta. Keltarauhashormoni ei pääse muokkaamaan kohdun limakalvoa, ei pääse tekemään sitä "hienosäätöä". Keltarauhashormonin puute tulee tässä yhteydessä siitä, että kun ei ole ovulaatiota, niin ei synny keltarauhashormoniakaan.

        Toi pidentynyt väli ja vähentynyt vuoto viittaisi minusta vähentyneeseen estrogeenivaikutukseen tai pcos:ään.

        Kystavuotoni yhteydessä ihmettelin juuri sitä samaa, mistä alkuperäisen viestin kirjoittaja kertoo, että vuoto ei tuntunut miltään. Yleensä vuoto jollain tavalla tuntuu, mutta silloin tippui kuin tyhjää vain! Käsittääkseni kystakin tyhjenee siinä vuodossa ainakin osittain, joten ei sille tarvitse tehdä mitään, jos ei mitään hätää ole.

        kystavuoto sitten sellaista klimpitöntä?


      • oli näin
        tuo kirjoitti:

        kystavuoto sitten sellaista klimpitöntä?

        Mulla se "kystavuoto" ei ollut yhtä paksua kuin tavallisesti, eikä se jähmettynyt samalla tavalla kuin yleensä, eikä siinä ollut suuria hyytymiä. Mulla vuodot on jo kaikki anovulatorisia ikäni takia. Käsittääkseni kystat on hyvin tavallisia, niitä tulee ja menee ilman, että niitä huomaakaan. Mutta joskus niitä joudutaan hoitamaan keltarauhashormonilääkkeellä tai poistamaan leikkauksella, joskus jopa päivystyksessä. Lääke otetaan käyttöön, jos vuotoväli on venynyt liian pikäksi (esim. kahdet kuukautiset peräkkäin on jääneet väliin kystan takia) tai jos sen pitkän tauon jälkeen vuoto on liian runsas eikä lopu itsestään. Mutta mulla se "kystvuodon" väri oli tavallista vuotoa heleämpi, ei ruskehtavaa niinkuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla.


      • Pertsa-72
        oli näin kirjoitti:

        Mulla se "kystavuoto" ei ollut yhtä paksua kuin tavallisesti, eikä se jähmettynyt samalla tavalla kuin yleensä, eikä siinä ollut suuria hyytymiä. Mulla vuodot on jo kaikki anovulatorisia ikäni takia. Käsittääkseni kystat on hyvin tavallisia, niitä tulee ja menee ilman, että niitä huomaakaan. Mutta joskus niitä joudutaan hoitamaan keltarauhashormonilääkkeellä tai poistamaan leikkauksella, joskus jopa päivystyksessä. Lääke otetaan käyttöön, jos vuotoväli on venynyt liian pikäksi (esim. kahdet kuukautiset peräkkäin on jääneet väliin kystan takia) tai jos sen pitkän tauon jälkeen vuoto on liian runsas eikä lopu itsestään. Mutta mulla se "kystvuodon" väri oli tavallista vuotoa heleämpi, ei ruskehtavaa niinkuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla.

        Moi!
        Minulla oli kuukautisten jälkeen muutama päivä ilman vuotoa, mutta sitten alkoi juuri tuollaista kirkasta vuotoa ilman kipua, vuotoa tuli vain pissaamisen yhteydessä. Sitä kesti muutaman päivän. Sit mulla on ollut jo pidemmän aikaa kuukautisia ennen joku vuotopäivä ja itse kuukautiset alkavat kuitenkin vasta muutaman päivän kuluttua. Kävin tässä eräänä päivänä papa-kokeessa ja lääkäri epäili vaivani johtuvan keltarauhashormonin puutteesta. Aikaisemmin minulla on ollut kystia munasarjoissa, mutta nyt ei kuitenkaan tuntunut sisätutkimuksissa mitään siihen viittaavaa. Minkälaisia oireita keltarauhasen puutteesta voi olla ja miten sitä hoidetaan? Täytyykö minun käydä jossain labrakokeissa? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!


      • minusta
        Pertsa-72 kirjoitti:

        Moi!
        Minulla oli kuukautisten jälkeen muutama päivä ilman vuotoa, mutta sitten alkoi juuri tuollaista kirkasta vuotoa ilman kipua, vuotoa tuli vain pissaamisen yhteydessä. Sitä kesti muutaman päivän. Sit mulla on ollut jo pidemmän aikaa kuukautisia ennen joku vuotopäivä ja itse kuukautiset alkavat kuitenkin vasta muutaman päivän kuluttua. Kävin tässä eräänä päivänä papa-kokeessa ja lääkäri epäili vaivani johtuvan keltarauhashormonin puutteesta. Aikaisemmin minulla on ollut kystia munasarjoissa, mutta nyt ei kuitenkaan tuntunut sisätutkimuksissa mitään siihen viittaavaa. Minkälaisia oireita keltarauhasen puutteesta voi olla ja miten sitä hoidetaan? Täytyykö minun käydä jossain labrakokeissa? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!

        Keltarauhashormoni tuo yleensä säännöllisyyttä vuotoihin. Keltarauhashormonin vajaus aiheuttaa vuotoihin kaikenlaista epäsäännöllisyyttä. Yleensä määrätään kolmen kuukauden keltarauhshormonikuuri. Huvikseen niitä ei kuitenkaan kannata popsia, ne on lääkkeitä, ne ei ole mitenkään muuten terveellisiä. Jotkut väittävät, että ns.PMS-oireet johtuvat myös keltarauhashormonivajeesta, mutta siitä ollaan montaa mieltä. Melkein kaikilla on jonkin verran PMS-oireita ja ne kuuluu elämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe